Лигье Оптима
Лигье Оптима | |
---|---|
![]() Optima II Ligier | |
Обзор | |
Производитель | Лигье |
Также называется |
|
Производство | 1987-как. 1995 |
Сборка | Тядкий , Виши , Франция |
Тело и шасси | |
Class | Microcar |
Body style | 3-door hatchback Van (Optimax) |
Layout | Front-engine, front-wheel-drive |
Powertrain | |
Engine |
|
Transmission | CVT |
Dimensions | |
Wheelbase |
|
Length |
|
Width |
|
Height | 1,365 mm (53.7 in) (Série 7) |
Kerb weight |
|
Chronology | |
Predecessor | Ligier Série 5 |
Successor | Ligier 162 |
Ligier Optima представляет собой четырехколесный двухместный микроаптер , изготовленный с 1987 по 1995 год Ligier , филиалом уличного автомобиля французского Formula One производителя Eéquipe Ligier . Была также четырехместная версия, предложенная с 1993 по 1995 год, называемой Optima 4. Автомобиль был первоначально представлен как Ligier Série 7 , но название было изменено на Optima в 1989 году. Он заменил более ранний Série 5, конечная разработка серии автомобилей, которые начались с квадратного лигье JS4 . Обычно Optimas - это « Voiture Sans Performis », легкие транспортные средства, которые не требуют водительских прав и, следовательно, популярны среди пожилых людей, молодежи или с теми, кто потерял свои привилегии по вождению. Лигье также предложил более мощные версии, которые могут быть обусловлены определенными ограниченными разрешениями водителя и с очень низкими годовыми налогами. Версии для экспортных рынков часто имели немного разные выходы двигателя для удовлетворения местных требований.
Серия 7
[ редактировать ]
Introduced in 1987, the Série 7 was decidedly more car-like in appearance than the earlier JS4-derived Série 5.[1] Увеличение длины также сделало автомобиль более практичным, с значительно большей грузовой зоной. Автомобиль был введен с одноцилиндровым дизельным двигателем 325 куб . Мощность для исходного двигателя составляла 5 л.с. (3,7 кВт), а максимальная скорость составляла не более 45 км/ч (28 миль в час), чтобы оставаться в пределах параметров для транспортных средств SANS-Permis . Более поздний двигатель разрабатывает заявленную 4 кВт (5,4 л.с.), что отражает коррективы во французском законодательстве в результате принятия единиц SI .
There was also a version called the Série 7 Twin (or 650 Twin) which required a special quadricycle license and was taxed at 1CV (one tax horsepower, the lowest rating possible). This had a two-cylinder diesel engine built by Italy's Ruggerini Motori .[1] To meet local requirements, German importer AutoTechnik Walther (ATW) offered a 49-cc version with a Sachs two-stroke engine with 3 kW (4 hp). This was sold as the Ligier ATW 50L (later the ATW-Plus 50L).[2]
Optima
[edit]
The car received a thorough facelift in November 1989, with orange front turn signals which wrap around the corners, and the name was changed to Ligier Optima.[3] Initially, only the 265 cc diesel engine was on offer,[3] but later there was also an Optima/Optimax Twin available. The two-cylinder versions received front disc brakes. A van with a built-out, boxier rear end along the lines of the Renault Express or the Citroën C15, was also available under the name Optimax. AutoTechnik Walther (ATW) kept on offering a 49-cc version with a German Sachs engine, to meet local needs for permitless operation.[4] ATW also developed a version with an electric motor, which they installed in their Bad Rappenau facilities.[5] This version used the 10-inch wheels and drum brakes all around, period testers found this insufficient for a car which was 2.5 times the weight of the original and able to reach speeds of over 100 km/h (62 mph) in Power mode.[5] The price was also elevated - with a few options, the price could easily reach DM 40,000 in 1993, equivalent to $51,538 in 2023 and the same as a base model Audi 100 at the time.
After a minor facelift in 1992, the model was sometimes referred to as Optima II. In 1993 it was updated again, now with a larger grille opening with a mesh inside, changing name to Prima (the commercial model was still called the Optimax). The Optima Twin was replaced by the stretched Optima 4, thus named as it could seat four thanks to a longer wheelbase. The Optima 4 offered separately removable rear seats and was only sold with full equipment including tinted windows and seat belts front and rear. The Twin's engine was replaced with a three-cylinder diesel engine by British Perkins Engines, developing 9.6 kW (13 hp) at 3,600 rpm. As with the preceding Optima Twin, this version has front disc brakes to handle the more than doubled power and added weight.
See also
[edit]References
[edit]- ^ Jump up to: a b Bellu, René, ed. (September 1989). "Salon: Toutes les Voitures du Monde 89/90". l'Auto Journal (in French). No. 15 & 16. Paris: Homme N°1. p. 166.
- ^ Ligier ATW-Plus 50L: Betriebsanleitung [Owner's Manual] (in German), Bad Rappenau, Germany: AutoTechnik Walther GmbH, 1988, p. 34
- ^ Jump up to: a b Bellu, René, ed. (September 1990). "Salon: Toutes les Voitures du Monde 1990". l'Auto Journal (in French). No. 14 & 15. Paris: Homme N°1. p. 176.
- ^ Ligier Optima, Optimax (brochure) (in German), Bad Rappenau, Germany: AutoTechnik Walther GmbH, September 1992, p. 4
- ^ Jump up to: a b Fritscher, Otto (1993-02-17). "Unser Versuchskaninchen" [Our Guinea Pigs]. Süddeutsche Zeitung (in German). Archived from the original on 2011-09-21.
External links
[edit]