Белые отцы
![]() | Эта статья может потребовать редактирования текста с точки зрения грамматики, связности, тона и использования нескольких нестандартных терминов (например, «христианство» вместо «христианство») . ( Октябрь 2023 г. ) |
Миссионеры Африки | |
![]() | |
Аббревиатура | М.Афр. |
---|---|
Псевдоним | Белые отцы |
Формирование | 1868 |
Основатель | Архиепископ Шарль-Марциаль Аллеман-Лавижери |
Основан в | Алжир , Алжир |
Тип | Общество апостольской жизни понтификального права (для мужчин) |
Штаб-квартира | Виа Аурелия 269, Рим , Италия |
Членство | 1371 член (в том числе 1029 священников) по состоянию на 2020 год. |
Генерал-настоятель | о. Стэнли Вуд, магистр Африки. |
Министерства | евангелизация и образование |
Головная организация | Костел |
Веб-сайт | мафром |
Белые отцы ( французский : Pères Blancs ), официально известные как Миссионеры Африки ( латынь : Missionarii Africae ) и сокращенно MAfr , [ 1 ] Римско католическое общество апостольской жизни Папского права (для мужчин), основанное в 1868 году тогдашним архиепископом Алжира - Шарлем-Марциалем Аллеманом-Лавижери . [ 2 ]
Общество сосредоточено на евангелизации и образовании , в основном в Африке . В 2021 году насчитывалось 1428 членов «Миссионеров Африки» 36 национальностей, работающих в 42 странах, в 217 общинах. [ 3 ]
История
[ редактировать ]Этот раздел нуждается в дополнительных цитатах для проверки . ( март 2020 г. ) |

Эпидемия холеры 1867 года оставила большое количество алжирских сирот, а образование и христианское обучение этих детей послужило поводом для основания общества в Мезон-Карре (ныне Эль-Харрах ) недалеко от Алжира ; но с самого начала основатель имел в виду обращение арабов и народов Центральной Африки. Лавижери поручил своим миссионерам говорить на языке народа, есть одну и ту же еду и носить одну и ту же одежду. Поэтому они переняли североафриканскую одежду в качестве своего облачения : гандуру вместо рясы , бурнус вместо мантии и даже чехию для цуккетто . [ 3 ] носили четки с распятием в качестве ожерелья и символа своей религии, подражая мисбахе марабутов Они . [ 4 ] Прозвище «Белые отцы» происходит от их одежды.
В 1868 году был учрежден послушничество. Были открыты миссионерские посты в Кабилии и в Сахаре . трех миссионеров, направлявшихся в Тимбукту . В 1876 году кочевники пустыни убили [ 3 ] В 1878 году десять миссионеров покинули Алжир , чтобы основать посты на озерах Виктория , Ньяса и Танганьика . [ 4 ] В 1878 году караван из нескольких миссионеров прибыл в порт Момбасы и после трёхмесячного перехода достиг озера Виктория .
Белые отцы были крупнейшим миссионерским обществом, действовавшим в Замбии, а также одним из первых, поселившихся в стране. Их первая станция была среди мамбве , в коридоре Танганьика-Малави, основанном в 1891 году (до установления британского правления). Мамбве подвергались преследованиям со стороны политически и лингвистически более сильной этнической группы Северной Замбии , бембы , на которую Белые отцы направили последующие усилия. Основание миссии Чилубула епископом викариата Наяса Джозефом Дунпонтом в 1898 году ознаменовало начало колонизации Лубембы Белыми отцами. Это позволило миссионерскому обществу расширить свою работу дальше, чем любому другому миссионерскому обществу в Северной Родезии. К середине 1930-х годов у Белых отцов было около двадцати миссий, все они располагались на территории современной Северной Луапулы и, в меньшей степени, в восточных провинциях Замбии. [ 5 ]
Кроме того, многие документы по языку Луганды , на котором говорят в Уганде , такие как грамматики, словари и отдельные статьи, написаны на английском или французском языке . Все это можно проследить до французской католической миссионерской конгрегации Белых отцов и их влияния на колониальную историю между 1885 и 1921 годами. Белые отцы, прибывшие в озера Виктория в 1879 году, опубликовали шесть грамматик и словарей Луганды на французском языке. регион [ 6 ]
Миссионеры Белого Отца в Алжире выкупили молодого раба Адриана Атимана и организовали его образование. [ 7 ] Впоследствии Атиман стал медицинским катехизатором у Белых Отцов в Кареме и был ответственным за значительный автобиографический отчет о своем порабощении, последующей свободе и интеграции в миссию Белых Отцов. [ 8 ]
В 1882 году по просьбе Святого Престола Белые отцы основали семинарию Святой Анны в Иерусалиме для обучения греческого мельхитского духовенства этому обряду. Семинария действовала до 1967 года. [ 9 ]
В 1894 году была основана миссия во Французском Судане (ныне Мали ). [ 4 ]
Сегодняшний день
[ редактировать ]Теперь они образуют нынешние Озерные архиепархии Кампалы Калемие - , Гитеги , Таборы и епархии Кигомы , Лилонгве и Кирунгу .
Общество состоит из священников-миссионеров и братьев. Члены связаны клятвой, обязывающей их трудиться ради преобразования Африки в соответствии с конституциями своего общества. Миссионеры, строго говоря, не являются религиозным институтом , будь то « орден » или « конгрегация ». Вместо этого они представляют собой общество апостольской жизни . Они могут сохранить свою собственность; но расходовать их в обществе они могут только по указанию начальства.
Белыми отцами, то есть членами международного миссионерского общества священников и братьев, были:
- 2098 в 1998 г.
- 1712 в 2007 году.
На данный момент, в 2021 году, Общество состоит из:
-1144 миссионера Африки – полностью исповедующие священников , дьяконов и братьев:
-467 живут и работают в Европе
-120 в Америке
-510 в Африке
-16 в Азии
-31 в Генералате в Риме
Хотя сейчас на разных стадиях подготовки обучаются 460 студентов, многие из этих Белых Отцов вышли на пенсию по возрасту или плохому здоровью. Это поднимает вопрос о будущем Общества, которое исчезает в Европе. [ 10 ]
Формирование
[ редактировать ]В настоящее время процесс становления Белым Отцом намного дольше, чем раньше. Чтобы завершить процесс подготовки, кандидаты должны сначала провести один год в подготовительном центре. Затем следует изучение философии в течение 3 или 4 лет. Следующим шагом станет Духовный год, который пройдет в одном из трех центров Африки. Двое англоговорящих, один франкоязычный. Заключительный период обучения продолжительностью 4 года проходит в Африке или Иерусалиме . [ 10 ]
Цели
[ редактировать ]One of the chief points in the rule is in regard to community life in the missions, each house being obliged to contain at least three members. At the head of the society is a General-Superior, elected every six years by the chapter. He resides in Rome at the Generalate house on Via Aurelia. Those desiring to become priests or brothers are admitted to the novitiate after their philosophical studies. After the novitiate they spent two years of missionary training on the field and four years of theology. This training can be slightly different for brother candidates. The theological studies are spent in scholasticate presently located in Abidjan (Ivory Coast), Nairobi (Kenya), Merrivale (Devon), South Africa and Jerusalem. The society admits persons of all nationalities.
The Missionaries of Africa society claims that, from its origins, it has aimed for the ‘evangelising' of the African continent and the presence of Islam in the world. The different areas in which the White Fathers have been predominately active since their foundation by leader, Charles- Martial Allemand- Lavigerie, include: the establishment and development of new Christian communities in Africa; the formation of laity and clergy; social works; the struggle for justice within these African countries; rural development; and the attempted conversion of believers of other faiths, especially in opposition to Islam.[11]
The White Fathers lived in Regional Houses, with each house being obliged to contain three members. The General-Superior is at the head of the society and is selected every six years by the chapter. There are often archives found within these Regional Houses which tell of the progress and aims in which the White Fathers wished to pursue. The archives to be found in the Regional House outside Mwanza in Tanzania, allow an insight into the research done in those areas in which the White Fathers lived and worked.
Within the archives there are Rapports Annuales and a full set of Chronique Trimestrielle detailing the White Fathers’ progress of the pursuit of their aims from the 1880s through to the late 1950s. The Chronique Trimestrielle was published four times a year, containing information about the mission and their work in the surrounding area and community. The Rapports Annuales consisted of a variety of statistics, including, number of missionaries; catechists; neophytes; catechumans; baptisms of various categories; marriages; confessions; confirmations; and the number of boys and girls attending school for each mission station. Within these recordings and reports, education was one of the main aims.[12]

Leadership
[edit]From 1874 under the leadership of Archbishop (later Cardinal) Charles-Martial Allemand-Lavigerie, General Superiors served the role of being in overall charge of the Society. After the death of Charles-Martial Allemand-Lavigerie in 1892, the Superior General's position changed to one of ultimate leadership as their work was no longer overseen by a Cardinal or Archbishop.[13]
Today the leader of the General Council is the Superior General, Father Stanley Lubungo from Zambia, and he has four assistant councillors: Didier Sawadogo (Burkina Faso), Francis Barnes (British), Martin Grenier (Canadian), and Ignatius Anipu (Ghanaian).[14] These individuals have specific areas of responsibility such as which countries they interact with which allows them to travel visiting various regions before returning to Rome. Everyone who serves in the council and gains leadership is elected, with the next election due in 2022.[13]
The table below lists all the General Superiors from 1874 until the present day:[15]
Years in Role | General Superiors |
---|---|
1874-1880 | Fr. Francisque Deguerry |
1880-1885 | Fr. Jean-Baptiste-Frézal Charbonnier (later Bishop) |
1885-1886 | Fr. Léonce Bridoux (later Bishop) |
1886-1889 | Fr. Francisque Deguerry |
1889-1894 | Bishop Léon Livinhac (later Archbishop) |
1894-11 November 1922 | Archbishop Léon Livinhac |
1922-1936 | Fr. Paul Voillard |
22 April 1936 – 30 April 1947 | Bishop Joseph-Marie Birraux |
5 May 1947 – 1957 | Bishop Louis-Marie-Joseph Durrieu |
1957-1967 | Fr. Léon Volker |
1967-1974 | Fr. Théoz Van Asten |
1974-1980 | Fr. Jean-Marie Vasseur |
1980-1986 | Fr. Robert Marie Gay (later Bishop) |
1986-1992 | Fr. Etienne Renaud |
1992-1998 | Fr. Gothard Rosner |
1998-2 June 2004 | Fr. François Richard |
2 June 2004 – 31 May 2010 | Fr. Gérard Chabanon |
31 May 2010 – 17 February 2016 | Fr. Richard Baawobr (became Bishop of Wa, Ghana, earlier in 2016) |
27 May 2016 – Present | Fr. Stanley Lubungo |
Zambia
[edit]The White fathers were once the largest missionary society in Zambia. In 1891, the White Fathers established their first station among the Mambwe, an ethnic group from northeastern Zambia, in the Tanganyika-Malawi corridor. This establishment makes them the earliest to settle in the country, even before the effective inception of British rule after the Berlin Conference in 1885 which gave the Zambia territory to the British power.[16]
In 1895 Joseph Dupont took over the Mambwe mission. He directed his effort toward the dominant ethnic group in Northern Zambia, the Bemba.
Joseph Dupont then contacted the Bemba royalty. This action was in line with Lavigerie's instructions. The founding Cardinal believed in the ‘Clovis Model’: this model was a strategy of conversion in order to Christianise the indigenous people from Zambia. The strategy consisted of the idea that you needed to persuade the King to convert first and then the population will follow and convert to Christianism as well.[17]
The White Fathers claimed to be successful in converting at least some of the Bemba to Christianity. However, Britain, which wanted to exercise indirect colonial power in this area, refused to allow the French White Fathers to set up missions before 1900.[18] But, by the 1930s, the White Fathers oversaw twenty missions located in the eastern provinces of Zambia.[16]
Following the request of Zambia authorities for the bones of Joseph Dupont, the bishop's bones were reburied at Chilubula mission on 15 December 2000. This event was, rather unusual, in that it happened 88 years after the members of the ‘White Fathers’ had left Zambia. It shows the influence the White Fathers had at the time and still have in Zambia to this day.[19]
Even today, Lusaka, is home to the ‘White Fathers’ headquarters, where the archivale collection remains, and was updated in 2001 by Father Hugo Hinfelaar.[16]
Dress and membership
[edit]Africa is a continent with high levels of Islamic worship which meant that the White Fathers would wear robes that resembled those of Algerian Arabs. Algerian Arab robes were ones filled with colours and patterns which were known as kaftans, while the White Father missionaries were usually pure white and, in some cases, black. The design was also different as it resembled more of a cassock, the traditional clerical attire for in Catholicism. However, the climate across Africa meant that wearing a cassock would not be suitable, so robes were designed with inspiration from a gandoura, which is a popular article of clothing in Africa made from cotton and a light material, which suits the weather conditions. To accompany this was a long white cloak known as a burnous. These men would wear a rosary around their neck to show that they were men of religion and prayer, and the rosary resembled the misbaha of the Marabouts.
Archives
[edit]The official archives of the Missionaries of Africa (‘The White Fathers’) are in Rome, Italy.[20] This archival collection is deemed private. However, researchers can gain access on request. They are currently managed by the General Secretariat of the Society, and their archivist is Father Dominique Arnauld.[21]
Whilst today the official languages of the society are French and English, most records and the limited electronic collection are organised in the French language. The archives hold a variety of materials ranging from correspondence, reports, general administration and publications from their founder Cardinal Lavigerie.[21]
This centralised archive is deemed essential to those researching African history as it contains a wide availability of resources.[21] However, many are unaware of the regional ‘White Fathers’ archives that exist within Africa itself.
The archive at the ‘White Fathers’ headquarters in Lusaka, Zambia, was most recently updated in 2001, overseen by Father Hugo Hinfelaar. The collections had been held until 1996 at the Ilondola missions ‘Language Learning Centre’, which had been an open facility for researchers since 1960. The collections were mainly created and catalogued by Father Louis Oger until he died in 1996. These included materials detailing the society's administration, history and personnel. By moving the collections to Lusaka, Zambia, the archive has become much more accessible, and they are actively seeking to expand their collections.[22]
A similar regional archive exists in Mwanza, Tanzania and details the activities of the ‘White Fathers’ who worked in this area. Although small, it provides a valuable insight into the societies missions and contains documents such as the ‘Reports Annuels’. The latter compiles statistics related to the ‘White Fathers’ work, ranging from the number of Sisters to baptisms. Records such as this are not available in Rome, demonstrating the importance of seeking various archival sources and not solely those from the central archive.[23]
Photographic archives related to the ‘White Fathers missionary work from throughout the 20th century can be found in various archives such as in the Smithsonian, which provide images of the missions and the Africans living near them in Rwanda and Burundi. Similar photographs exist in the University of Birmingham archives and detail a variety of missionary work in several African countries.[20]
Publications
[edit]- Proche-Orient Chrétien, a journal published in Jerusalem
See also
[edit]
- Catholic missions
- Bishop Burkhard Huwiler
- Bishop Joseph Dupont
- Melkite Greek Catholic Church
- Mua Mission, Malawi
- Catholic youth sports associations of French Algeria
- The White Fathers Mission in Uganda
References
[edit]- ^ "Missionaries of Africa (M. Afr.)". GCatholic. Retrieved 2021-12-12.
- ^ "Missionaries of Africa (M.AFR) White Fathers". Gcatholic. 2021. Retrieved 15 November 2021.
- ^ Jump up to: a b c Ceillier, Jean-Claude. "The Missionaries of Africa - The White Fathers- The origins of Our Society". peresblancs.org. Retrieved 2021-12-12.
- ^ Jump up to: a b c Forbes, John. "White Fathers." The Catholic Encyclopedia Vol. 15. New York: Robert Appleton Company, 1912. 3 March 2020
This article incorporates text from this source, which is in the public domain.
- ^ Marja Hinfelaar, Giacomo Macola, ‘The White Fathers’ Archive in Zambia’, History in Africa, Vol. 30, Publisher: Cambridge University Press, (2003).
- ^ Michael Meeuwis, ‘THE WHITE FATHERS AND LUGANDA To the Origins of French Missionaries linguistics in the Lake Victoria region.’, Annales Aequatoria, Vol. 20, Publisher: Honore Vinck, (1999).
- ^ Rockel, Stephen (16 April 2013). "The Remarkable Story of Adrian Atiman: Freed Slave to Medical Missionary". SSRN. SSRN 2252267.
- ^ "African history specialist discusses Adrien Atiman, freed slave to medical missionary". 14 March 2014. York University. Retrieved 18 August 2020.
- ^ Bouwen, Frans (2008). Servir l’Église à Jérusalem.
- ^ Jump up to: a b "Preparation". Missionaries of Africa. Retrieved 2021-12-07.
- ^ Archives and Library of the Missionaries of Africa.
- ^ Kathleen R. Smythe, ‘The White Father Archives at Mwanza, Tanzania’, History in Africa, Vol. 24, Publisher: Cambridge University Press, (1997).
- ^ Jump up to: a b Missionaries of Africa, Generalate (2021) < https://www.missionariesofafrica.org.uk/generalate > [accessed 17 November 2021].
- ^ The Missionaries of Africa (White Fathers), After the "Chapter 2016": The General Council (2021), < http://peresblancs.org/conseilggb.htm > [accessed 17 November 2021].
- ^ Gcatholic, Missionaries of Africa (M.AFR) White Fathers (2021) < http://www.gcatholic.org/orders/030.htm >[accessed 15 November 2021].
- ^ Jump up to: a b c Hinfelaar, Marja (2003). "The White Fathers' Archive in Zambia". History in Africa. 30: 439–445. doi:10.1017/S0361541300003314. ISSN 0361-5413. S2CID 161953296.
- ^ Hinfelaar, Marja (2003). "Remembering Bishop Joseph Dupont (1850-1930) in Present-Day Zambia". Journal of Religion in Africa. 33 (4): 365–376. doi:10.1163/157006603322665314. ISSN 0022-4200. JSTOR 1581748.
- ^ Carey, Margret (2003). "Missionaries in Zambia". Journal of Museum Ethnography (15): 1–7. ISSN 0954-7169. JSTOR 40793706.
- ^ Hinfelaar, Marja (2003). "Remembering Bishop Joseph Dupont (1850-1930) in Present-Day Zambia". Journal of Religion in Africa. 33 (4): 365–376. doi:10.1163/157006603322665314. ISSN 0022-4200. JSTOR 1581748.
- ^ Jump up to: a b University of Birmingham, Photographs of the Society of Missionaries of Africa- [20th Century] (2016) <https://calmview.bham.ac.uk/Record.aspx?src=CalmView.Catalog&id=XMS898> [accessed 15 November 2021].
- ^ Jump up to: a b c Missionaries of Africa White Fathers, Archives and Library of the Missionaries of Africa (2017) <https://mafrome.org/archives-of-the-mafr/> [accessed 15 November 2021].
- ^ Hinfelaar, Marja; MacOla, Giacomo (2003). "The White Fathers' Archive in Zambia" (PDF). History in Africa. 30: 439–445. doi:10.1017/S0361541300003314. JSTOR 3172099. S2CID 161953296..
- ^ Smythe, Kathleen R. (1997). "The White Father Archives at Mwanza, Tanzania". History in Africa. 24: 431–432. doi:10.2307/3172043. JSTOR 3172043.
Herbermann, Charles, ed. (1913). Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.
.