Jump to content

Trams in Chemnitz

Coordinates: 50°49′55″N 12°55′20″E / 50.83194°N 12.92222°E / 50.83194; 12.92222
Chemnitz tramway network
Tram Vario Car at Chemnitz Hbf, 2007.
Operation
LocaleChemnitz, Saxony, Germany
Horsecar era: 1880 (1880)–1898 (1898)
Status Converted to electricity
Track gauge 914 mm (3 ft)
Electric tram era: since 1893 (1893)
Status Operational
Operator(s) Chemnitzer Verkehrs-Aktiengesellschaft [de]
(CVAG) (since 1990)
City-Bahn Chemnitz
(CBC)
Track gauge
  • 914 mm (3 ft) Ra
  • (1893–ca 1914)
  • 925 mm (3 ft 1332 in)
  • (ca 1914–1950s/1988)
  • 1,435 mm (4 ft 8+12 in) standard gauge
  • (since the 1950s)
Propulsion system(s) Electricity
Electrification 600 V DC overhead
Track length (total) 39.97 km (24.84 mi)
Route length 30.6 km (19.0 mi)
Map of the network, 10 December 2017.
Map of the network, 10 December 2017.
Website CVAG (in German, English, and French)

The Chemnitz tramway network (German: Straßenbahnnetz Chemnitz) is a network of tramways forming the centrepiece of the public transport system in Chemnitz, a city in the federal state of Saxony, Germany.

Opened in 1880 as a horsecar system, the network was converted to an electrically powered system between 1893 and 1898. The network's gauge, originally 914 mm (3 ft), was widened to 925 mm (3 ft 1332 in) by the outbreak of World War I. From the 1950s, the gauge was widened further, to 1,435 mm (4 ft 8+12 in) standard gauge, although the gauge conversion work was not completed until as late as 1988. The infrastructure is currently operated by the Chemnitzer Verkehrs-Aktiengesellschaft [de] (CVAG), and services are operated by them and City-Bahn Chemnitz. The system is integrated in the Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS).

The city used Czechoslovak Tatra T3 trams (Tatra T3D and Tatra B3D) from 1969 until they were all decommissioned by 2019. Some were sold to Kazakhstan and Russia. In 1993, the city began using Stadler Variobahn, originally built by ABB (ASEA Brown Boveri, now made by Stadler). In 2019, new Škoda 35 T trams were delivered to the city.[1]

Lines

[edit]

As of 10 December 2017, the network consists of 9 lines, as follows:

Line Route Stations Operator Notes
1 Schönau [de] ↔ Brückenstraße 11 CVAG continues from Brückenstraße as line 2 to Bernsdorf
2 Bernsdorf [de] ↔ Brückenstraße 10 CVAG continues from Brückenstraße as line 1 to Schönau
3 Hauptbahnhof ↔ Technopark 12 CVAG
4 Hutholz [de] ↔ Hauptbahnhof (via Stollberger Straße) 21 CVAG
5 Gablenz ↔ Hutholz (via Annaberger Straße) 27 CVAG
C11 (Stollberg ↔) Altchemnitz ↔ Hauptbahnhof 17 (+11) CBC South of Altchemnitz this line operates as a railway using Zwönitz–Chemnitz Süd railway line
C13 (Burgstädt ↔) Hauptbahnhof ↔ Technopark (↔ Aue) 11 (+26) CBC East of Chemnitz Hauptbahnhof this line operates as a railway using Neukieritzsch–Chemnitz railway.
South of Technopark this line operates as a railway using Chemnitz-Adorf railway
C14 (Mittweida ↔) Hauptbahnhof ↔ Technopark (↔ Thalheim) 11 (+19) CBC East of Chemnitz Hauptbahnhof this line operates as a railway using Riesa–Chemnitz railway.
South of Technopark this line operates as a railway using Chemnitz-Adorf railway
C15 (Hainichen ↔) Hauptbahnhof ↔ Technopark 11 (+7) CBC East of Chemnitz Hauptbahnhof this line operates as a railway using Dresden–Werdau railway and Roßwein–Niederwiesa railway


See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ "Chemnitz launches new Škoda For City Classic low-floor tram". Urban Transport Magazine. 26 September 2019.
  • Bauer, Gerhard; Kuschinski, Norbert (1993). Die Straßenbahnen in Ostdeutschland [The Tramways in East Germany]. Vol. Band 1: Sachsen [Volume 1: Saxony]. Aachen, Germany: Schweers + Wall. ISBN 3921679796. (in German)
  • Schwandl, Robert (2012). Schwandl's Tram Atlas Deutschland (in German and English) (3rd ed.). Berlin: Robert Schwandl Verlag. pp. 30–31. ISBN 9783936573336.
[edit]

50°49′55″N 12°55′20″E / 50.83194°N 12.92222°E / 50.83194; 12.92222

Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 2ef6c1f4f771b1a811c6c7f06754c8bb__1698158940
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/2e/bb/2ef6c1f4f771b1a811c6c7f06754c8bb.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Trams in Chemnitz - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)