Общество Генделя и Гайдна
Общество Генделя и Гайдна | |
---|---|
![]() | |
Справочная информация | |
Жанры | Американский хор и старинных инструментов оркестр |
Годы активности | 1815 | – настоящее время
Веб-сайт | www |
Общество Генделя и Гайдна — американский хор и оркестр старинных инструментов, базирующийся в Бостоне, штат Массачусетс . Известная в просторечии как «H+H», организация постоянно работает с момента своего основания в 1815 году и является старейшей организацией такого рода исполнительских искусств в Соединенных Штатах.
Ранняя история
[ редактировать ]Общество Генделя и Гайдна было основано как ораториальное общество в Бостоне 24 марта 1815 года группой бостонских торговцев и музыкантов, «чтобы пропагандировать любовь к хорошей музыке и лучшее ее исполнение». Основатели, Готлиб Граупнер , Томас Смит Уэбб, Амаса Винчестер и Мэтью С. Паркер, [1] описали свои цели как «воспитание и совершенствование правильного вкуса в исполнении духовной музыки, а также внедрение в более широкую практику произведений Генделя , Гайдна и других выдающихся композиторов». [2] Общество дебютировало на Рождество, 25 декабря 1815 года, в Королевской часовне (тогдашней Каменной часовне) с хором из 90 мужчин и 10 женщин. [1] Первыми участниками хора были торговцы среднего класса, набранные из хоров местных церквей. [3] Членами могли быть только мужчины, тогда как к участию приглашалось гораздо меньшее количество женщин. [4] В первые десятилетия своего существования общество нанимало столько музыкантов, сколько могло себе позволить, и использовало неоплачиваемых любителей для комплектования оркестра или иногда заменяло оркестр органом. [5]
Йонас Чикеринг , в начале своей карьеры производителя фортепиано, присоединился к обществу в 1818 году в возрасте 20 лет и позже стал его президентом. [6] Общество также было одним из первых покровителей композитора Лоуэлла Мэйсона , опубликовав его первый сборник гимнов в 1822 году и позже избрав его президентом группы. [7] Прибыль от продажи этого сборника гимнов и второго сборника духовной музыки субсидировала общество в течение нескольких десятилетий. [8]
Общество Генделя и Гайдна дало ряд известных американских премьер, в том числе «Мессию» Генделя в 1818 году, [9] Гайдна и «Сотворение мира» в 1819 году. [10] [11] Общество также спонсировало первую американскую публикацию издания « Мессия» в 1816 году. [12] На нем были представлены американские премьеры музыкальных постановок многих композиторов эпохи барокко и классической музыки, включая Моцарта и Баха . В оценке 1818 года, опубликованной в журнале New England Palladium, говорилось: [13]
Мы знаем, что есть мода на восхищение, но усилия этих джентльменов постоянно дарят нам что-то все более и более достойное восхищения. Несомненно, именно им мы должны в значительной мере приписать улучшение вкуса в духовной музыке, преобладающее среди нас.
В некоторых ранних обзорах отмечалось, что общественный интерес угас через несколько лет, поскольку многие стандартные работы были повторены. Джон Роу Паркер писал в « Эвтерпеиаде» : [14]
Было много случаев, когда недостаток покровительства проявлялся... и не может быть слишком очевидным, что этот недостаток был вызван скорее недостатками гениальности и практики, чем каким-либо нежеланием со стороны общественности наградить медалью за выдающиеся достижения.
Главный летописец общества считает, что повторение репертуара было необходимо для того, чтобы поддержать «много репетиций, пока неопытные певцы не смогли освоить то, что в общих чертах было пронесено особым энтузиазмом». [15] Членство с самого начала и вплоть до 20-го века было ограничено мужчинами, хотя в хоре, в котором сначала доминировали мужские голоса, вскоре стало примерно сбалансировано соотношение мужчин и женщин. [16]
Около 1823 года несколько членов общества поручили Бетховену сочинить ораторию, очевидно, с английским текстом, которую он так и не завершил. [17]

С самых первых лет своего существования Гендель и Гайдн участвовали в музыкальных фестивалях и гражданских праздниках, посвященных значимым историческим событиям. К визиту президента Джеймса Монро в 1817 году оркестр H+H исполнил марш, сочиненный по этому случаю их концертмейстером, за которым последовали почти два десятка арий и хоров. [18] В 1826 году H+H присоединился к службам в Фаней-холле, посвященным смерти президента Адамса и Джефферсона. В 1830 году он помог отметить 200-летие основания Бостона, а в 1833 году дал концерт, чтобы помочь собрать средства для завершения строительства памятника Банкер-Хилл . [19] Президент Джон Тайлер посетил концерт 1843 года. [20] и общество помогло почтить память смерти Дэниела Вебстера в 1852 году. [21] В том же году он участвовал в открытии Бостонского мюзик-холла , который впоследствии стал первым домом Бостонского симфонического оркестра . [22] Бетховена В следующем году он представил Бостонскую премьеру Девятой симфонии . [22] Хор из 600 человек принял участие в панихиде по Аврааму Линкольну в Бостоне . [23] Генделя пение «Скорбитесь, скорбящие люди» из «Иуды Маккавея» и «Возложите бремя свое на Господа» из « Илия » Мендельсона . Он ознаменовал столетие со дня рождения Бетховена исполнением отрывков из его Девятой симфонии в 1870 году. [24] Когда Бостон отдал дань уважения адмиралу Джорджу Дьюи после его возвращения с испано-американской войны в 1899 году, 280 певцов H + H приветствовали его прибытие в мэрию песней «See the Conquering Hero Comes» из Иуды Маккавея . [25] Он выступал перед великим князем Алексием Российским. [26] и королева Елизавета II . Кроме того, общество проводило благотворительные концерты для армии Союза , пострадавшей от пожара в Чикаго 1871 года . [26] и российские еврейские беженцы, перемещенные в соответствии с майскими законами 1882 года .
Время от времени общество отдавало предпочтение композитору, чья современная репутация не соответствовала его популярности в девятнадцатом веке. В 1830-е годы общество 55 раз представляло «Давид» ораторию ученика Гайдна Сигизмунда фон Нейкомма . [27] К 1850-м годам в H+H насчитывалось сотни членов, но в них участвовало менее половины, поскольку общество представляло повторные исполнения небольшого количества классических ораторий, отличавшихся лишь выборкой церковных гимнов. Россини « Моисей в Египте» был исполнен 25 раз в течение двух сезонов середины 1840-х годов. В 1852 году общество повысило качество своей оркестровой поддержки, наняв Germania Orchestra , группу европейских музыкантов-иммигрантов со своим собственным дирижером, группу, гораздо более подготовленную, чем нанятые до этого музыканты, которым произведения Мендельсона показались очень сложными. [28]
Общество присоединилось к празднованию дня вступления в силу Прокламации об освобождении рабов 1 января 1863 года. [22] Общество отметило свой золотой юбилей в мае 1865 года пятидневным фестивалем из девяти концертов с участием хора из 700 человек. Он включал первое исполнение H + H с полным оркестром « Гимна хвалы » Мендельсона . [29] Five more such festivals using more modest forces followed at three-year intervals.[30][31] Years of preparation led to the first all-but-complete H+H performance of Bach's St. Matthew Passion on May 8, 1874.[32]
One noteworthy member of the society's chorus in the middle of the 19th century was Julia Ward Howe, composer of "The Battle Hymn of the Republic".[33]

The society has performed Handel's Messiah annually since 1854. It gave the first United States performances of Verdi's Requiem in 1878, just four years after its world premiere,[34] and of Handel's Joshua on Easter Sunday 1876.[35] The first works by American composers appeared in the society's 1874 programs: St. Peter by John Knowles Paine and the Forty-sixth Psalm by Dudley Buck.[36] In 1892, the society presented the premiere of the Mass in E flat by Amy Beach, a youthful work by the first important female American composer.[37] Critics condemned the H+H performance of the Berlioz Te Deum in 1888 as the work of "a musical crank".[38]
As the society considered works outside the traditional religious oratorio tradition, such as Saint-Saens' Samson and Delilah, it surveyed local religious leaders to determine if they would object to such performances on Sunday evenings. Some did not object to the music or subject matter, but to conducting a commercial enterprise on the Sabbath. In a few instances, the music was modified for Sunday performances, as when the drinking song was dropped from Haydn's The Creation.[39]
The society participated in some of the mass concerts and festivals that followed the end of the American Civil War, at first reluctantly. Invited to participate in Boston's National Peace Jubilee that assembled more than 10,000 voices, H+H was, according to the event's organizer, "the very first invited, yet they were among the very last−the one hundred and second society−to accept."[40] In 1870 the society joined in a New York City celebration, with members of the orchestra and 546 chorus members taking overnight boats to perform excerpts from Elijah.[41] When H+H traveled to perform the complete Elijah and other works in New York City and Brooklyn in 1873, a special train carried the performers, including approximately 400 singers.[42][43]
To mark the arrival of the twentieth century, 200 members of the H+H chorus participated in a midnight ceremony at the Massachusetts State House on December 31, 1899, leading the singing of "Old One Hundredth" and "America".[44] The society performed for the first time in Boston's Symphony Hall on October 21, 1900.[22] In the new century, as musical tastes changed and other professional groups competed for the same audience, H+H reduced its performances to four annually and avoided innovative repertoire choices. Occasionally a concert took on the flavor of a "pops concert", with sentimental vocal solos including Arthur Sullivan's "The Lost Chord", even as the society's president lamented how the public was distracted from concert-going "in these days of radio and victrolas."[45]
The society struggled during the financial crisis of the 1930s, experimenting unsuccessfully with evenings of Wagner excerpts. A better strategy arranged for concerts to be sponsored by local charities, such as the League of Catholic Women, Boston University, and Faulkner Hospital, all of which underwrote ticket sales.[46] World War II created personnel problems and the number of choristers fell to 206 active members, its lowest point in a hundred years. Yet the society ambitiously planned its first performance of Brahms' A German Requiem for April 29, 1945, and dedicated it to President Roosevelt who died on April 12.[47] It released its first commercial recording, Handel's Messiah, in 1955, made its television debut in 1961, and in December 1963 presented the world's first televised performance of Messiah.[22]
H+H marked its 150th anniversary in March 1965 with the premiere of Randall Thompson's The Passion According to St. Luke, which it commissioned for the occasion.[48][49]
Historically informed performance
[edit]
Toward the middle of the 20th century, the Handel and Haydn Society began adopting the practices of the "historically informed performance" movement, striving for vocal and instrumental "authenticity". This came in response to a 1965 review in the Boston Globe by Michael Steinberg, who criticized the group's failure to demonstrate any awareness of the revolution in performance practice already under way in larger music centers.[50] He later described the variables at issue: "Decisions about tempo, articulation, vocal embellishment (long felt to be sacrilegious and unthinkable), weight and color of sonority, all contributed to this process." Writing in 2005, he included Thomas Dunn in a list of seven "conductors who most powerfully effected this re-examination."[51]
In 1967, Dunn, an expert in baroque performance practice, became the society's artistic director and transformed its large amateur chorus into a smaller professional musical ensemble.[52] In 1963, Time magazine had called Dunn "the hero of the baroqueniks".[53] Under Dunn in 1977, H+H made the first recording of Alfred Mann's 1963 edition of Messiah, the only recording at the time in which the soloists joined in singing the choruses, following the practice of Handel's time.[54] Dunn nevertheless performed an extensive repertory that extended to Stravinsky and contemporary composers. By the time he retired H&H was something of an anomaly, an ensemble that adopted historical performance practices for older music but played exclusively modern instruments.[55]
Christopher Hogwood succeeded Dunn in 1986, and under his direction the society's orchestra began using period instruments in their performances. The society has since remained committed to historically informed performance practice.
Recent history
[edit]With Hogwood, the society made its first appearance outside of the United States at the 1996 Edinburgh Festival.[56] H+H also presented a number of programs that linked the baroque tradition of improvisation to that of such contemporary jazz artists as Chick Corea and Gary Burton.[57]
Grant Llewellyn was music director from 2001 through 2006 and held the title of principal conductor for three seasons through 2009.[58] During his tenure, the society produced several commercial recordings, including Peace and All is Bright, and received its first Grammy Award for a collaboration with the San Francisco choral ensemble Chanticleer for the 2003 recording of Sir John Tavener's Lamentations and Praises.[59]
The society also entered into a multi-year partnership with Chinese director Chen Shi-Zheng starting in 2003, which resulted in fully staged productions of Monteverdi's Vespers (in 2003)[60] and Orfeo (in 2006) that Chen saw as the beginning of a cycle of Monteverdi's surviving operas and his Vespers. The 2006 Orfeo was co-produced by the English National Opera. Chen also directed a production of Purcell's Dido and Aeneas in 2005 for Handel and Haydn. In July 2007, the ensemble made its debut at the London Proms under Sir Roger Norrington.[61]
Harry Christophers first conducted the Handel and Haydn Society in September 2006 at the Esterházy Palace at the Haydn Festival in Eisenstadt, Austria, the society's first appearance on the European continent. He returned to the society for further guest-conducting appearances in December 2007 and January 2008. In September 2008, the society announced the appointment of Christophers as its artistic director, effective with the 2009–10 season, with an initial contract of three years. In September 2011, the society extended Christophers' contract for another four years, through the 2015–16 season.[62][63] In January 2019, the society announced that Christophers is to conclude his tenure as its artistic director at the close of the 2020–21 season.[64] In the wake of the COVID-19 pandemic, Christophers formally concluded his tenure as artistic director in May 2022, and now has the title of conductor laureate with H+H.[65]
Since 2011, each concert season has featured masterworks the society premiered in the United States. In February 2011, it presented Handel's Israel in Egypt, the American premiere of which it gave on February 13, 1859. In March and April 2012, the society performed Bach's St. Matthew Passion. The society gave the complete American premiere of Bach's masterpiece in 1879. The group gave several concerts in California in the spring of 2013 and ended its 2012–13 season with Handel's Jephtha, a dramatic oratorio given its American premiere by H+H in 1867.[66]
In February 2020, Jonathan Cohen first guest-conducted H+H. Cohen returned for additional guest appearances in April 2022 and October 2022. In November 2022, H+H announced the appointment of Cohen as its next artistic director, effective with the 2023-2024 season, with an initial contract of 5 years.[67]
Artistic leadership
[edit]Prior to 1847, conducting duties fell nominally to the President of the society. However, the keyboardist or first violin in the orchestra did most of the actual conducting. As the society's ambitions grew, it became increasingly clear that it needed more established musical leadership. Over the years, the name of the title has changed several times, from "Conductor" to later titles of "Artistic Director" and "Music Director".
- Charles E. Horn, 1847–1849
- J.E. Goodson, 1851–1852
- Carl Bergmann, 1852–1854
- Carl Zerrahn, 1854–1895 and 1897–1898
- B.J. Lang, 1895–1897
- Reinhold L. Herman, 1898–1899[68][a]
- Emil Mollenhauer, 1900–1927
- Thompson Stone, 1927–1959[b]
- Edward F. Gilday, 1959–1967
- Thomas Dunn, 1967–1986
- Christopher Hogwood, 1986–2001
- Grant Llewellyn, 2001–2006
- Harry Christophers, 2009–2022
- Jonathan Cohen, 2023-Present
Educational outreach
[edit]The Handel and Haydn Society's Karen S. and George D. Levy Educational Outreach Program provides music education to children in communities throughout eastern Massachusetts with several components:
- The Vocal Apprenticeship Program (VAP) provides in-depth training for talented young singers in grades 3-12. It was established in 1994 to identify and nurture youngsters with special talent whose families lack the financial resources to pursue private instruction.
- The Vocal Quartet visits schools with original presentations developed to teach music history in an entertaining, age appropriate way.
- Collaborative Youth Concerts bring singers from different high schools together to perform in their home communities alongside Handel and Haydn Society musicians.
The society selects the winner of its annual Candace MacMillen Achtmeyer Award, which extends the society's support to an outstanding senior who has participated for at least two years in the Vocal Apprenticeship Program (High School Soloists, Young Men's Chorus, Young Women's Chorus).[c][citation needed]
The Barbara E. Maze Award for Musical Excellence extends the society's support to an outstanding VAP alumnus with a cash award of $2,000 given to a high school graduate who intends to continue professional vocal instruction. The award is named in honor of Handel and Haydn Society Governor Barbara E. Maze, who was instrumental in creating VAP. Ms. Maze was chair of the society's Cultural Diversity Committee, and a member of the Handel and Haydn Educational Outreach Committee. She was a retired Assistant Dean of Student Affairs for Boston University. Maze was the National Chairperson for the Leontyne Price Vocal Arts Competition, and President of Project STEP.
Notable members and performers
[edit]- Adele Laeis Baldwin, contralto
- Thomas Ball, singer
- Carl Bergmann, cellist
- Eliza Biscaccianti, organist
- Phoebe Carrai, cellist
- Bertha Cushing Child, singer
- Cassandra Extavour, singer
- Emi Ferguson, flutist
- James Gilchrist, tenor
- Jenny Twitchell Kempton, contralto
- William McColl, clarinetist
- Harrison Millard, alto
- Ossian Everett Mills, tenor
- Sophia Hewitt Ostinelli, organist
- Ronald Thomas, cellist
See also
[edit]Notes
[edit]- ^ Herman (b. Germany, 1849 or 1853) trained in Europe, lived in New York 1871-78, returned to Germany and then to New York again, where he taught music at Union Theological Seminary, before returning to Germany and establishing a reputation as a composer.[69]
- ^ "In 1945, Thompson Stone (1883–1972) assumed the chair as the second Austin Fletcher Professor of Music [at Tufts University]. Stone was the conductor of Boston's venerable Handel and Haydn Society and a guest conductor of the Boston Pops."[70]
- ^ The award was named in the memory of Candace MacMillen Achtmeyer in 2001. A member of the Handel and Haydn Society Board starting in 1993, she was a member of the Education Committee, where she voiced passionate opinions about the society's responsibility to the community and children in particular.[citation needed]
References
[edit]- ^ Jump up to: a b Johnson, H. Earle (1986). "Handel and Haydn Society". In Hitchcock, H. Wiley; Sadie, Stanley (eds.). The New Grove Dictionary of American Music. Vol. II. London: Macmillan Press. p. 318. ISBN 0-943818-36-2.
- ^ Broyles, Music of the Highest Class, 144-6
- ^ Broyles, Music of the Highest Class, 140-1
- ^ Broyles, Music of the Highest Class, 147
- ^ Broyles, Music of the Highest Class, 323ff.
- ^ Johnson, Interludes, 111; Johnson, Hallelujah, 38, 61
- ^ Broyles, Music of the Highest Class, 62, 70
- ^ Broyles, Music of the Highest Class, 167, 328-9. Mason's work was the Boston Handel and Haydn Society Collection of Church Music (1822). The other was the Boston Handel and Haydn Society Collection of Sacred Music, 4 vols. (1821-1832).
- ^ Charles C. Perkins and John S. Dwight, History of the Handel and Haydn Society of Boston, Massachusetts, vol. I, 1815-1890 (Boston: Alfred Mudge, 1893), "Concerts, Fourth Season"
- ^ Johnson, Hallelujah, 31
- ^ Teresa M. Neff, "H+H and Haydn's The Creation", notes accompanying the Coro CD of The Creation, 2015
- ^ Alan Blyth, ed., Choral Music on Record (Cambridge University Press, 1991), 83
- ^ Johnson, Interludes, 97
- ^ Johnson, Interludes, 150, 254-5. "Meed", archaic, a fitting reward.
- ^ Johnson, Interludes, 89, 91. The assessment is Johnson's.
- ^ Johnson, Interludes, 89
- ^ Johnson, Interludes, 252n
- ^ Johnson, Interludes, 133
- ^ Perkins and Dwight, History, "Concerts: Eleventh Season", "Concerts, Sixteenth Season", "Concerts, Eighteenth Season"
- ^ Johnson, Hallelujah, 61
- ^ Perkins and Dwight, History, "Concerts, Thirty-Eighth Season"
- ^ Jump up to: a b c d e Smith, Steve (October 4, 2014). "Two centuries of Handel & Haydn highlights". Boston Globe. Retrieved October 5, 2014.
- ^ "Observance in Boston". New York Times. June 2, 1865. Retrieved July 26, 2012.
- ^ Perkins and Dwight, "Concerts: Fifty-Sixth Season"
- ^ Louis Stanley Young, Life and Heroic Deeds of Admiral Dewey (Boston: James H. Earle, 1899), 546
- ^ Jump up to: a b Dwight and Perkins, History, "Concerts: Fifty-Seventh Season"
- ^ Johnson, Hallelujah, 52-4
- ^ Johnson, Hallelujah, 61-4, 66-7, 73-4, 75
- ^ Johnson, Hallelujah, 93-6
- ^ Johnson, Hallelujah, 104-5, 109, 111ff., 130, 139, 142-4
- ^ "Handel and Haydn: Third Triennial Festival in Boston" (PDF). New York Times. May 4, 1874. Retrieved October 2, 2012.
- ^ Johnson, Hallelujah, 109, 114-5, 124
- ^ Richards, Laura E.; Elliott, Maud Howe (1915). Julia Ward Howe, 1819-1910. Vol. 1. Boston and New York: Houghton Mifflin Company. p. 223.
- ^ Perkins and Dwight, History, "Concerts, Sixty-third Season"
- ^ Johnson, Hallelujah, 128-9
- ^ Johnson, Hallelujah, 122
- ^ Johnson, Hallelujah, 162-4
- ^ Johnson, Hallelujah, 150-2
- ^ Джонсон, Аллилуйя , 183-6.
- ^ PS Гилмор , История Национального юбилея мира и Великого музыкального фестиваля (Нью-Йорк: Ли и Шепард, 1871), 263-4, 741 и далее.
- ^ Перкинс и Дуайт, История , 291-2.
- ^ «Прибытие Бостонского общества Генделя и Гайдна» (PDF) . Нью-Йорк Таймс . 22 апреля 1874 года . Проверено 2 октября 2012 г.
- ^ Перкинс и Дуайт, История , 330-2.
- ↑ Джонсон, Аллилуйя , 180.
- ^ Джонсон, Аллилуйя , 189, 198, 207.
- ^ Джонсон, Аллилуйя , 213-5.
- ^ Джонсон, Аллилуйя , 217-9.
- ^ Эриксон, Раймонд (29 марта 1965 г.). «Обществу Генделя и Гайдна исполняется 150 лет» (PDF) . Нью-Йорк Таймс . Проверено 27 июля 2012 г.
- ^ Джонсон, Аллилуйя , 237-40.
- ^ Ши, Андреа (13 декабря 2014 г.). «Двухсотлетие Бостонского общества Генделя и Гайдна» . ЭНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ЯДЕРНЫЙ РЕАКТОР . Проверено 8 августа 2017 г.
- ^ Стейнберг, Майкл (2005). Хоровые шедевры: Путеводитель для слушателя . Издательство Оксфордского университета. стр. 140 –1.
- ^ Фокс, Маргалит (9 ноября 2008 г.). «Томас Данн, дирижер старинной музыки, умер в 82 года» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 26 июля 2012 г.
- ^ Время , том. 82 (1963) , фрагмент , по состоянию на 28 августа 2012 г.
- ^ Блит, Алан, изд. (1991). Хоровая музыка в записи . Издательство Кембриджского университета. С. 70–1, 73.
- ^ Аллен, Дэвид (22 мая 2015 г.). «Общество Генделя и Гайдна отмечает 200-летие» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 7 августа 2017 г.
- ^ Барбара Джепсон (28 января 2010 г.). «Кристоферс оставляет свой след в H и H» . Уолл Стрит Джорнал . Проверено 16 октября 2011 г.
- ^ Дизенхаус, Сьюзен (7 февраля 1999 г.). «Почтенные музыкальные учреждения тихо сталкиваются» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 26 июля 2012 г.
- ^ Джереми Эйхлер (25 марта 2009 г.). «Общество H+H нежно прощается с Ллевеллином» . Бостон Глобус . Архивировано из оригинала 10 августа 2011 года . Проверено 16 октября 2011 г.
- ↑ Grammy.org: «Поиск прошлых победителей» , по состоянию на 26 июня 2012 г.
- ^ Острайх, Джеймс Р. (15 октября 2003 г.). «В окружении драмы эффектов эха Монтеверди» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 26 июля 2012 г.
- ^ Эрика Джил (25 июля 2007 г.). «Выпускной 14: Общество Генделя и Гайдна в Бостоне/Норрингтоне» . Хранитель . Проверено 16 октября 2011 г.
- ^ «Художественный руководитель Гарри Кристоферс возглавит общество на праздновании двухсотлетия 2015 года» (пресс-релиз). Общество Генделя и Гайдна. 20 сентября 2011. Архивировано из оригинала 10 марта 2012 года . Проверено 16 октября 2011 г.
- ^ Джереми Эйхлер (9 сентября 2011 г.). «H+H продлевает контракт с Кристоферсом на четыре года» . Бостон Глобус . Проверено 16 октября 2011 г.
- ^ «Общество Генделя и Гайдна объявляет сезон 2019–2020 годов; художественный руководитель Гарри Кристоферс уйдет в отставку после сезона 2020–21 годов» (пресс-релиз). Общество Генделя и Гайдна. 24 января 2019 года. Архивировано из оригинала 26 января 2019 года . Проверено 27 января 2019 г.
- ^ «Общество Генделя и Гайдна получает пожертвование в размере 10 миллионов долларов в честь Гарри Кристоферса; H + H называет Кристоферса лауреатом дирижера» (пресс-релиз). Общество Генделя и Гайдна. 27 ноября 2021 г. . Проверено 18 ноября 2022 г.
- ^ Джонсон, Аллилуйя , 101.
- ^ «Общество Генделя и Гайдна назначает Джонатана Коэна 15-м художественным руководителем» (пресс-релиз). Общество Генделя и Гайдна. 14 ноября 2022 г. . Проверено 14 ноября 2022 г.
- ^ «Общие новости» (PDF) . Обзор музыкальной торговли . XXVII (4): 5. 23 июля 1898 года . Проверено 27 июля 2012 г.
- ↑ Джонсон, Аллилуйя , 173.
- ^ Бернштейн, Джейн (2007). «Пространство для музыки: Музыка на холме» . Журнал Тафтс . Зима. Архивировано из оригинала 9 июля 2011 года . Проверено 27 июля 2012 г.
Источники
[ редактировать ]- Майкл Бройлс, «Музыка высшего класса»: элитизм и популизм в довоенном Бостоне (Yale University Press, 1992)
- Х. Эрл Джонсон, Первые выступления в Америке до 1900 года: Работа с оркестром (Детройт: Музыкальное общество колледжа, 1979)
- Х. Эрл Джонсон, Аллилуйя, аминь!: История Бостонского общества Генделя и Гайдна (Бостон: Б. Хамфрис, 1965)
- Х. Эрл Джонсон, Музыкальные перерывы в Бостоне, 1795–1830 (Нью-Йорк: издательство Колумбийского университета, 1943)
- Тереза М. Нефф, « В глазах общественности: Общество Генделя и Гайдна и музыкальные обзоры, 1840–1860 ». Симпозиум, спонсируемый Американской литературной ассоциацией: «Музыкальный интеллект в довоенном Бостоне», 25 июня 2017 г.
- Тереза М. Нефф и Ян Сваффорд, редакторы, « Общество Генделя и Гайдна: воплощая музыку в жизнь на протяжении 200 лет» (Джеффри, Нью-Хэмпшир: Дэвид Р. Годин, 2014)
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- Хоры в Массачусетсе
- Американские инструментальные музыкальные группы
- Музыкальные группы из Бостона
- Смешанные группы старинной музыки
- 1815 заведений в Массачусетсе
- Музыкальные коллективы, созданные в 1810-х годах.
- Лауреаты премии Грэмми
- Оркестры из Массачусетса
- Организации, основанные в 1815 году
- Классическая музыка в США