Jump to content

Steyr-Daimler-Puch

(Перенаправлен от Steyr Daimler Puch )

Steyr-Rightsler-Puch
Тип компании Aktiengesellschaft ( акционерная компания )
Промышленность Транспорт , защита
Предшественник Австро-Деймлер  Edit this on Wikidata
Основан 1864
Несуществующий 2001
Судьба Расколоть подразделения; остаток приобретен
Штаб -квартира Стейр , Верхняя Австрия , Австрия
Продукция Транспортные средства (автомобили, грузовики, автобусы, мотоциклы)
Оружие
Родительский Рейхсварк Герман Гёринг  Edit this on Wikidata

Steyr-Daimler-Puch ( Немецкое произношение: [ˈʃtaɪɐ ˈdaɪmlɐ ˈpʊx] ) был крупным производственным конгломератом, базирующимся в Стейр , Австрия , который был разбит поэтапно между 1987 и 2001 годом. Компонентные детали и операции продолжали существовать в рамках отдельных собственности и новых имен.

Share of the Steyr-Werke AG, issued 14. June 1926

Компания, первоначально известная как Josef und Franz Werndl и компания, была основана в 1864 году как производитель винтовки . Компания начала производить велосипеды в 1894 году. Она быстро росла в течение первой мировой войны , к концу которой в ней работало 14 000 человек. Автомобили Steyr были изготовлены после 1918 года. В сентябре 1917 года Steyr нанял Ханс Ледвинка , теперь запомнившуюся как одного из великих автомобильных инженеров двадцатого века, но затем относительно неизвестно, к позиции «Chefkonstrukteur», чтобы привести к созданию их автомобильного производства, к позиции «Chefkonstrukteur», чтобы привести к созданию их автомобильного производства к «Chefkonstrukteur» бизнес. [ 1 ]

The first Steyr car, the six cylinder Type II "12/40" appeared in 1920. It was heavy and well-built, if a little cumbersome. It spawned sports versions with an impressive list of international achievements. The small but luxurious 1.5 L six Type XII of the late twenties won international motor press acclaim.

A Steyr 200
Steyr-Puch Pinzgauer
The logo of Steyr-Puch on the Pinzgauer
The logo of Steyr-Puch on the Puch 500

The company changed its name to Steyr-Werke AG in 1926. In 1934, Steyr merged with Austro-Daimler-Puch to form Steyr-Daimler-Puch. The range produced in these years mainly consisted of very modern designs, sporting partially or complete unit construction bodies in streamlined livery, from the one-litre Steyr 50 to the 2.3 L Steyr 220 "six".

During World War II, when Austria was part of the Third Reich, Steyr-Daimler-Puch's Generaldirektor Georg Meindl de became one of the first German industrialists to suggest the use of slave labour from concentration camps to boost manpower at Steyr. The request was approved and prisoners were brought by guarded train from the Mauthausen-Gusen camp complex at Gusen 30 km distant. Later, on 5 January 1942, Meindl wrote a letter to SS Gruppenführer Ernst Kaltenbrunner recommending a new 'satellite' prison camp be constructed to house prisoners nearer the Steyr factory complex, explaining how this would reduce the time and loss of prisoners in transit to and from work while also reducing security and transport overhead costs.

This was approved and prisoners were used for facilities construction (bomb shelters, etc.), and to supplant manufacturing labor. This practice was not yet common at other larger German companies, though others followed suit including Mercedes-Benz and MAN. The vehicle range was for military use, including the Steyr RSO Raupenschlepper Ost with an air-cooled 3.5 L V8 engine designed by Ferdinand Porsche, who worked for the company at that time. War-time production there included small arms, assault rifles, machine guns, and aircraft engines.

After the war, Steyr-Daimler-Puch built diesel engined trucks and buses, small and heavy tractors and resumed passenger car production. First, Steyr assembled the FIAT 1100E, then put their own engine in a Fiat 1400, renaming the car the "Steyr 2000". From 1957 through to the early 1970s it produced the tiny Puch 500 under license from FIAT, again with an engine of Austrian design.

Most prominent was its range of off-road cars, from the two-cylinder Haflinger and the 4 x 4 or 6 x 6 Pinzgauer, the Fiat Panda 4x4 (999 cc) to the Mercedes-Puch G. SDP was the initial designer and manufacturer of these utility vehicles. The Haflinger was produced from 1959–1974, the Pinzgauer from 1971–2000, and the Puch G (also known as Mercedes G-Class) from 1979.

The company's Puch division produced a line of motorcycles, mopeds, and motor scooters marketed in the United States through Sears Roebuck including the Puch 250 SGS which was delivered in a cardboard crate box to the customer's home.[2] The Austro-Daimler branch built heavy tractors and trucks for the imperial Austrian army (before 1915). The main Steyr civil agricultural tractor production started in 1947.

After the war Steyr-Daimler-Puch resumed manufacturing bicycles and mopeds, gradually establishing distributors in several countries to manage their sales. Steyr made bicycles for sale for other retailers, most notably Sears. In the mid 1970s "Steyr-Daimler-Puch America" was incorporated in Connecticut to manage importation and distribution of bicycles and mopeds. Puch Austro-Daimler bicycles remained in production at Graz in Austria until the motorcycle and bicycle fabrication portions of the company there were sold in the mid 1987 to Piaggio & C. S.p.A. of Italy.

Gradual dissolution

[edit]

In 1987, Steyr-Daimler-Puch AG began selling portions of its different production lines to form separate companies, which included Steyr Nutzfahrzeuge AG ("Steyr Commercial Vehicles", SNF; still based in Steyr) for truck manufacturing, Steyr Bus GmbH (in Vienna) for bus manufacturing,[3] Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik AG (SFT) and the EUROSTAR joint venture in Graz-Liebenau for assembly of automobiles and, in 1990, Steyr Tractor (Steyr Landmaschinentechnik AG).[4]

Other production lines were spun off or sold outright to form independent companies, including Puch's motorcycle division going to Piaggio and Steyr Mannlicher producing weapons. In 1990, the diesel engine division was spun off into Steyr Motorentechnik GmbH, which in 2001 became an independent company, renaming itself Steyr Motors GmbH.[5] Steyr Landmaschinentechnik AG (Steyr Tractor) was sold to Case Corporation in 1996 and renamed Case Steyr Landmaschinentechnik (and is part of CNH since 1999).[4]

Automobile production remained with Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik (SFT) until Magna International acquired a majority holding in 1998. In 2001–2002 SFT was absorbed fully by Magna, becoming Magna Steyr.[6]

In 1998, the production of military vehicles was sold to an Austrian investor company, which named it Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug GmbH (SSF). In 2003, SSF was sold to the U.S. company General Dynamics, a defence-equipment manufacturer and into General Dynamics Land Systems.

Steyr trucks

[edit]

Steyr's first truck was the Typ III, presented in 1920. Steyr built traditional bonneted trucks in the post war years. In 1968 the distinctive cab over Steyr 90 series was introduced. This was followed by the 91 and the 92 series, built until MAN took over Steyr's truck production in 1990. A version of the 92 series is still built as the 12M18/12S18 for a number of military users, and was sold by Britain's ERF as the ES-series.[7]

Some MAN trucks are still available with "Steyr" branding for the Austrian market. The smaller 590/690-series of trucks utilized the cabin of the Hanomag-Henschel F-series; they were facelifted in 1982 and became the 591/691.

Beginning in 1994, Steyr used MAN's F2000 cab for the NSK series (Neue Schwere Klasse, or "new heavy class"), while the light and medium duty trucks were the NLK and NMK (Neue Leichte Klasse and Neue Mittlere Klasse), based on MAN's similarly situated L2000 and M2000 ranges respectively. The NLK ranged from the 6S10 (6.5 tons, 102 PS) to the 11S23 (11 tons, 233 PS). The NMK range was from 12 tonners up to the three-axle 25S26.[8] These cabins were referred to as "Typ 152" in Steyr's internal parlance.

Military vehicles

[edit]
General Von Arnim's Staff Car at the Eastbourne Redoubt
A US Army BAE FMTV truck based on the Steyr 12M18

Historic

[edit]

Modern

[edit]

Weapons

[edit]

Steyr Daimler Puch также производил пистолеты, например, Pistols Steyr SP (1957) и Steyr GB (проектирование началось в 1968 году), снайперская винтовка Steyr SSG 69 (1969) и штурмовая винтовка Steyr Aug (1977). Steyr-Mannlicher , основанный в 1989 году, продолжил производство пистолетов до 2019 года, затем название компании было изменено на Arms Steyr .

Смотрите также

[ редактировать ]
  1. ^ Освальд, Вернер (2001). Немецкие автомобили 1945-1990, том 4 (на немецком языке). Motorbuch Verlag. п. 474. ISBN  3-613-02131-5 .
  2. ^ "SR 125: Новая почтовая красота из Австрии". Популярная наука , июль 1969 г., с. 118-119.
  3. ^ Бушелл, Крис (ред.). Городские транспортные системы Джейн 1989 , с. 494. Кулсдон, Суррей (Великобритания): информационная группа Джейн . ISBN   0-7106-0881-0 .
  4. ^ Подпрыгнуть до: а беременный «История» . Steyr Tractor . Архивировано из оригинала 25 мая 2011 года . Получено 7 ноября 2010 года .
  5. ^ Компания (краткая история). Steyr Motors Gmbh . Получено 2010-11-07.
  6. ^ «Magna Steyr на протяжении многих лет» . Magna Steyr . 2010. Архивировано из оригинала 17 июня 2011 года . Получено 7 ноября 2010 года .
  7. ^ «ERF подписывает кабину Стейра» . Архив . Коммерческий мотор. 25 февраля 1988 года . Получено 20 мая 2014 года .
  8. ^ Лечович, Фабиан. "Стейр" . 20ton (в лаке) . Получено 23 мая 2014 года .

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
  • Эн, Фридрих Ф. Книга Большой Пуч. Двухлокожие с 1890 по 1987 год , 8 -е издание, Weishaupt, GNAS 2013, ISBN   978-3-900310-49-3 .
  • Perz, Bertrand (1991). Project Quarz: Steyr-Daimler-Puch и концентрационный лагерь Melk . Промышленные, принудительные трудовые и концентрационные лагеря в Австрии (на немецком языке). Том. 3. Издатель социальной критики. ISBN  978-3-85115-115-2 Полем Перепечатано Studienverlag (2014) ISBN   978-3-7065-4185-5 .
  • Пфунднер, Мартин. Austro Daimler и Steyr. Конкуренты до слияния. Ранние годы Фердинанд Порше . Böhlau, Вена 2007. ISBN   978-3-205-77639-0 .
  • Рудольф, Эгон. Пух История развития , Weishaupt, GNAS 2007, ISBN   978-3-7059-0259-6 .
  • Сепер, Ганс. 100 лет Steyr-Daimler-Puch AG 1864-1964. 3. Edition, Weishaupt, GNAS 2009, ISBN   978-3-7059-0290-9 (предварительный напечаток от: Leaves for Technology History . Выпуск 26).
  • Курение, Вольфганг Дж. Пуч. Мопеды, скутеры и маленький мотоцикл , Weishaupt, GNAS 2012, ISBN   978-3-7059-0254-1 .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 6c564e27c8b39ebb0fe2fbc8063768c2__1726721160
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/6c/c2/6c564e27c8b39ebb0fe2fbc8063768c2.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Steyr-Daimler-Puch - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)