Jump to content

Святой Роч

(Перенаправлено из Святого Роше )

Рох
Святой Роч из Франческо Франциа
Исповедник
Рожденный в 1348 ( Trad. 1295)
Монпелье , Королевство Мейджорка
Умер 15/16 августа 1376/79
Voghera , графство Савойя ( Trad. 1327, Montpellier)
Почитаемый в Католическая церковь
Англиканское причастие
Аглипаянская церковь
Канонизирован Популярным пылом; Добавлен в римскую мультирологию папой Григорием XIV
Праздник 16 августа
17 августа (третий порядок святого Франциска)
Атрибуты Ранить на бедре, собака предлагает хлеб, шляпу паломника , персонал Пилигрима
Покровительство Вызваны против: холеры, эпидемии, проблем с коленом, чумы, кожных заболеваний

Покровитель: бакалавр, больной крупный рогатый скот, собаки, ложно обвиняемых, инвалиды, Стамбул, хирурги, плитки [ 1 ] могильщики, подержанные дилеры, паломники, аптекари

Роч (жил в. 1348 - 15/16 августа 1376/79; традиционно ок. 1295 - 16 августа 1327), [ А ] Также называется рок на английском языке, был майоркан -католическим исповедником , чья смерть отмечена 16 августа и 9 сентября в Италии; Он был особенно вызван против чумы . У него есть обозначение Rollox в Глазго , Шотландия , как говорят, является коррупцией Лоха Роха, который упоминал о небольшом озере , когда -то рядом с часовней, посвященной Рочу в 1506 году. [ 2 ] [ 3 ] Это также название футбольного клуба, St Roch's в Глазго, часто называемом Celtic не лиги!

Он покровитель собак, инвалидов, ложно обвиняемых людей, бакалавров и нескольких других вещей. Он является покровителем Доло (недалеко от Венеции ) и Пармы , а также Касамассима , Цистерна ди Латин и Паладжиано (Италия). [ 4 ] Он также является покровителем городов Арболеас и Альбачеса , в Альмерии , Южной Испании и Дебе , в Баскской стране .

Святой Роч известен как « Сан -Рок » на португальском языке, как « Сант Рок » в каталонском языке, как « Сан -Рок » на испанском (в том числе в бывших колониях испанской колониальной империи , таких как Филиппины ) и как « Сан -Рокко » на итальянском языке на итальянском языке. Полем

Традиционная биография

[ редактировать ]
Святой Роч, в Ватикане Pinacoteca
Святой Роч
Святой Роч, Сцилла, Калабрия

Хронология жизни святого неопределенна и полна легендарных элементов. Согласно его Акте и его Вите в Золотой Легенде , он родился в Монпелье , [ 5 ] В то время «на границе Франции», как золотой легенды , у [ B ] Сын благородного губернатора этого города. Его рождение было учтено чудом, потому что его благородная мать была бесплодной, пока она не молилась Деве Марии . Чудесным образом отмеченный с рождения Красным Крестом на груди, который рос, как и он, он рано начал проявлять строгий аскетизм и большую набожность; В дни, когда его «набожающая мать постилась дважды в неделю, и благословенный ребенок Рок» воздержал его дважды, когда его мать постилась в течение недели и сосал его мать, но однажды в тот день ». [ 6 ]

После смерти своих родителей в его двадцатом году он распространил все свои мирские товары среди бедных, вступил в третий порядок францисканцев и отправился в качестве низового пилигрима для Рима, [ C ] Хотя его отец на смертном одре назначил его губернатором Монпелье.

Приезжая в Италию во время эпидемии чумы , он очень усердно ухаживал за больными в государственных больницах в Cappendente , Cesena , Rimini , Novara , [ 7 ] и Рим, и, как говорят, произвел много чудесных лекарств от молитвы и знака креста и прикосновения его руки . В Риме, согласно золотой легенде, он сохранил «кардинал Англерии в Ломбардии» [ D ] Сделав знак креста на лбу, который чудесным образом остался. Смонизывая в Пиаченце в больнице Ностры Синьора ди Бетлемме , он сам, наконец, заболел. Он вышел в лес, где он сделал себя хижиной велосипедов и листьев, которые чудесным образом поставлялись водой весной, которая возникла в этом месте; Он бы погиб, не имел бы собаки, принадлежащей дворянину по имени Готард Паластелли, снабжала его хлебом и облизнула раны, исцеляя их. [ 5 ] Граф Готардо Палластелли, следуя за своей охотничьей собакой, которая несла хлеб, обнаружил Роха и привел его домой, чтобы выздороветь.

На обратном пути, чтобы вернуть Инкогнито в Монпелье, он был арестован в Фогере как шпион (по приказу его дядю) и брошен в тюрьму, где он томился пять лет и умер 16 августа 1327 года, не раскрывая его имя. [ 8 ]

После его смерти, согласно золотой легенде ;

Анон, ангел, принес с небеса на стол божественно написан с золотыми письмами в тюрьму, которые он положил под головой С. Рок. И в этом столе было написано, что Бог дал ему Своем

Городские люди также узнали его по рождению ; [ E ] Вскоре он был канонизирован в популярном уме, [ 9 ] и великая церковь, возведенная в почитании.

Дата (1327), утвержденная Франческо Дидо для смерти Роха, будет предшествовать травмирующему появлению черной смерти в Европе (1347–49) после долгих веков отсутствия, для которой была богатая иконография чумы, ее жертвы и его защитные святые были Вскоре разработал, в которой иконография Роше находит свое историческое место: ранее топосов не существовало. [ 10 ] Напротив, однако, св. Роха из Монпелье не может быть отклонен на основе дат конкретного события чумы. В средневековые времена термин «чума» использовался для обозначения целого ряда болезней и эпидемий. [ 11 ]

Первый литературный отчет - это недатированный Acta , который помечен, по сравнению с более длинными, подробными отчетами, которые должны были следовать, Acta Breviora , которая почти полностью зависит от стандартизированного хагиографического топоя , чтобы отпраздновать и содействовать культу Roch. [ 12 ]

История о том, что, когда совету Констанции была угрожана чумой в 1414 году, были приказаны общественные процессии и молитвы за ходатайство о Рохе, а вспышка прекратилась, предоставлена ​​Франческо Дидо, губернатором венецианского брешиа , в его Ранско, в венецианском губернаторе в его вита вита -санкти Рочи , 1478. Культ Роха набрал импульс во время бубонной чумы , которая прошла через Северную Италию в 1477–79. [ 13 ]

Почитание

[ редактировать ]
Tomb of Saint Roch in Venice

His popularity, originally in central and northern Italy and at Montpellier, spread through Spain, France, Lebanon, the Low Countries, Argentina, Brazil, and Germany, where he was often interpolated into the roster of the Fourteen Holy Helpers, whose veneration spread in the wake of the Black Death. The 16th-century Scuola Grande di San Rocco and the adjacent church of San Rocco were dedicated to him by a confraternity at Venice, where his body was said to have been surreptitiously translated and was triumphantly inaugurated in 1485;[14] the Scuola Grande is famous for its sequence of paintings by Tintoretto, who painted Roch in glory in a ceiling canvas (1564).

Statue of St. Roch, Bílá Hora, Prague (1751)

It is known for certain that the body of Roch was carried from Voghera, instead of Montpellier as previously thought, to Venice in 1485. Pope Alexander VI (1492–1503) built a church and a hospital in his honour. Pope Paul III (1534–1549) instituted a confraternity of St. Roch. This was raised to an archconfraternity in 1556 by Pope Paul IV; it still thrives today.[15] Roch had not been officially recognized as yet as a saint, however. In 1590 the Venetian ambassador at Rome reported back to the Serenissima that he had been repeatedly urged to present the witnesses and documentation of the life and miracles of San Rocco, already deeply entrenched in the Venetian life, because Pope Sixtus V "is strong in his opinion either to canonize him or else to remove him from the ranks of the saints;" the ambassador had warned a cardinal of the general scandal that would result if the widely venerated San Rocco were impugned as an impostor. Sixtus did not pursue the matter but left it to later popes to proceed with the canonization process.[16] His successor, Pope Gregory XIV (1590–1591), added Roch of Montpellier, who had already been memorialized in the Holy Sacrifice of the Mass for two centuries, to the Catholic Church Martyrology, thereby fixing August 16 as his universal feast day.[17]

Numerous brotherhoods have been instituted in his honour. He is usually represented in the garb of a pilgrim, often lifting his tunic to demonstrate the plague sore, or bubo, in his thigh, and accompanied by a dog carrying a loaf in its mouth.[5] The Third Order of Saint Francis, by tradition, claims him as a member and includes his feast on its own calendar of saints, observing it on August 17.

The Catholic Church in Croatia, Bosnia and Herzegovina, Serbia and Montenegro venerates him as sveti Roko. Eponymous churches are numerous (cf. Crkva sv. Roka [hr]) including the Church of St. Roch in Petrovaradin in Serbia.

In India, there is a Church in Kerala in the name of Saint Roch under the Thrissur Archdiocese called St. Rocky's Church Pootharakkal. There is a huge statue of the saint about 24 feet in height (the first and only one in Asia). There is a special holy mass and Novena every Thursday.

Roch received renewed attention and veneration during the COVID-19 pandemic.[18][19][20]

Saint Roch in art

[edit]
Saint Roch, by Francesco Ribalta, c. 1625, Museo de Bellas Artes, Valencia

Following the Black Death, especially the Italian plague epidemic of 1477–79, new images of Christian martyrs and saints appeared and Roch gained new fame and popularity. The religious art of the time emphasized the importance of the saint to plague-ridden Christians.

The new plague-related images of Roch were drawn from a variety of sources. Plague texts dating from ancient and classical times, as well as Christian, scientific and folk beliefs, all contributed to this emerging visual tradition. Some of the most popular symbols of plague were swords, darts, and most especially arrows. There was also a prevalence of memento mori themes, dark clouds, and astrological signs (signa magna) such as comets, which were often referenced by physicians and writers of plague tracts as causes of plague. The physical symptoms of plague – a raised arm, a tilted head, or a collapsed body – began to symbolize plague in post-Black Death paintings.[21]

Plague saints offered hope and healing before, during, and after times of plague. A specific style of painting, the plague votive, was considered a talisman for warding off the plague. It portrayed a particular saint as an intercessor between God and the person or persons who commissioned the painting – usually a town, government, lay confraternity, or religious order to atone for the "collective guilt" of the community.[22]

Rather than a society depressed and resigned to repeated epidemics, these votives represent people taking positive steps to regain control over their environment. Paintings of Roch represent the confidence in which renaissance worshipers sought to access supernatural aid in overcoming the ravages of the plague.

The very abundance of means by which people invoked the aid of the celestial court is essential in understanding Renaissance responses to the disease. Rather than depression or resignation, people "possessed a confidence that put even an apocalyptic disaster of the magnitude of the Black Death into perspective of God's secure and benevolent plan for humankind."[23]

The plague votives functioned both to request intercessory aid from plague saints and to provide catharsis for a population that had just witnessed the profound bodily destruction of the plague. Showing plague saints such as Roch and Sebastian invoked the memory of the human suffering experienced by Christ during the Passion. In the art of Roch after 1477, the saint displayed the wounds of his martyrdom without evidence of pain or suffering. Roch actively lifted his clothing to display the plague bubo on his thigh. This display of his plague bubo showed that "he welcomed his disease as a divinely sent opportunity to imitate the sufferings of Christ... [his] patient endurance [of the physical suffering of plague was] a form of martyrdom."[24]

Roch's status as a pilgrim who suffered the plague is paramount in his iconography. "The sight of Roch scarred by the plague yet alive and healthy must have been an emotionally-charged image of a promised cure. Here was literal proof that one could survive the plague, a saint who had triumphed over the disease in his own flesh."[24]

Saint Roch in literature

[edit]

F. T. Prince published a long monologue from the perspective of Saint Roch's dog entitled 'His Dog and Pilgrim' in his 1983 collection Later On.

The breaking of a statue of Saint Roch is a crucial incident in the 1934 novel Clochemerle by Gabriel Chevallier.

In Albert Camus' 1947 novel The Plague, worshippers in the cathedral of Oran are seen gathered around the statue of Saint Roch.

In the 1992 science fiction novel Doomsday Book by Connie Willis, a medieval priest who tends to plague victims is named Father Roche.

Saint Roch's dog is sometimes conflated with the folk saint Saint Guinefort, the holy greyhound.[25]

Croatian celebrations around the saint are depicted in Miroslav Krleža's 1932 novel The Return of Philip Latinowicz.

Saint Roch in other media

[edit]

A 2012 Philippine fantasy teleserye, Aso ni San Roque (literally Saint Roch's Dog), depicts a dog from the statue of San Roque coming to life to serve as a guardian of a protagonist blind girl. A 2012 film “The Drop” a gritty thriller about a bartender and his hardened employer. The stray dog in the movie was named after St. Rocco after the main character visits a Catholic Church to pray and sees a statue of Staint Roch in the church.

See also

[edit]
  • San Rocco, Catholic church in Piacenza, Italy

Notes

[edit]
  1. ^ The date was offered by Francesco Diedo, Vita Sancti Rochi 1478
  2. ^ An estimated date, about 1295, has been interpolated.
  3. ^ He is conventionally portrayed with pilgrim's wide-brimmed hat, staff and purse.
  4. ^ Perhaps Angera was intended.
  5. ^ Recognition by a birthmark — "the fairy sign-manual" as Nathaniel Hawthorne called it in "The Birthmark"—is a literary trope drawn from universal, sub-literary folktale morphology, given the designation H51.1 in Stith Thompson, Motif-Index of Folk-Literature (Indiana University Press) 1955–58; the birthmark recognition has figured in romance and marvel literature since Odysseus was recognized by his scar, long before the Hellenistic period; the birthmark-recognition motif can equally be found in Chinese and Mongolian narratives.

Citations

[edit]
  1. ^ "Patron Saints Index: Saint Roch". Saints.sqpn.com. Archived from the original on 2013-11-05. Retrieved 2012-02-22.
  2. ^ "Garngad & Royston". Royston Road. Retrieved 2016-06-01.
  3. ^ "Our History", St. Rollox Church of Scotland, Glasgow, strollox.co.uk. Accessed 27 February 2022.
  4. ^ "The Church of Santa Croce, what to see a Casamassima". Borghi magazine. Archived from the original on 18 April 2018. Retrieved 17 April 2018.
  5. ^ Jump up to: a b c "Saint Roch", The Met
  6. ^ Legenda Aurea, William Caxton's translation, 1483.
  7. ^ "There is little concern for mapping a logical itinerary", Marshall (1994), p. 502, note 39.
  8. ^ Tucci, Filippo. "San Rocco", Italy Heritage
  9. ^ The Roman Church did not officially canonize Roch until the 17th century. Schmitz-Eichhoff, Marie (1977). "St. Rochus: ikonographische und medizinisch-historische Studien". Kölner medizin-historische Beiträge. 3. noted in Boeckl, Christine M. (2001). "Giorgio Vasari's San Rocco Altarpiece: Tradition and Innovation in Plague Iconography". Artibus et Historiae. 22 (43): 29–40. doi:10.2307/1483649. JSTOR 1483649. p. 39, note 13.
  10. ^ Boeckl (2001), p. 35.
  11. ^ Plague: A Very Short Introduction, Oxford University Press, pp. 1-2.
  12. ^ Very fully demonstrated by Irene Vaslef, in a dissertation, noted by Marshall (1994), p. 502 and note, p. 503.
  13. ^ The earliest testimony is Roch's appearance in two altarpieces from the Vivarini Venetian workshops in 1464 and 1465. (Marshall (1994), p. 503, note 41, p. 504, note 45)
  14. ^ Marshall (1994), p. 505.
  15. ^ "St. Roch", Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Co. 1913.
  16. ^ Marshall (1994), p. 503, note 43. Also Burke, Peter (1984). "How to be a Counter-Reformation Saint". In von Greyerz, Kaspar (ed.). Religion and Society in Early Modern Europe, 1500–1800. London: Allen & Unwin. p. 47.
  17. ^ Bolle, Pierre; Ascogni, Paolo (2001). "Rocco di Montpellier: voghera e il suo santo. Documenti e testimonianze sulla nascita del culto di un santo tra i più amati della cristianità" (PDF). Associazione Italiana San Rocco di Montpellier. Archived from the original (PDF) on 2016-03-12. Retrieved 2016-06-01.
  18. ^ "Coronavirus draws prayers to saints who cared for plague victims". Catholic Sun. May 17, 2020. Retrieved 22 August 2021.
  19. ^ Doino, William Jr. (19 March 2020). "The best saints to pray to during a pandemic". Catholic Herald. Retrieved 22 August 2021.
  20. ^ "Bishop Jugis asks for intercessory prayer to end coronavirus". Catholic News Herald. March 16, 2020. Retrieved 22 August 2021.
  21. ^ Boeckl, Christine M. (2000). Images of Plague and Pestilence: Iconography and Iconology. Kirksville, MO: Truman State University Press.
  22. ^ Worcester, Thomas W. (2005). Hope and Healing: Painting in Italy in a Time of Plague, 1500–1800. Worcester, MA: Worcester Art Museum. p. 153.
  23. ^ Aberth, John (2005). The Black Death: The Great Mortality of 1348–1350: A Brief History with Documents. Palgrave MacMillan.
  24. ^ Jump up to: a b Marshall, Louise (1994). "Manipulating the Sacred: Image and Plague in Renaissance Italy". Renaissance Quarterly. 47 (3): 485–532. doi:10.2307/2863019. JSTOR 2863019. PMID 11639337. S2CID 39162972, p. 505
  25. ^ Saint Guinefort: The Holy Greyhound

General references

[edit]
[edit]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: c4b098bdbcfdcdec425187d59f0f151b__1727104560
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/c4/1b/c4b098bdbcfdcdec425187d59f0f151b.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Saint Roch - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)