США Маршрут 410
US 410 выделено красным на современной карте | ||||
Информация о маршруте | ||||
Вспомогательный маршрут США 10 | ||||
Length | 469 mi[1][citation needed][2] (755 km) | |||
Existed | 1926–1967 | |||
Major junctions | ||||
West end | ![]() | |||
| ||||
East end | ![]() | |||
Location | ||||
Country | United States | |||
States | Washington, Idaho | |||
Counties | WA: Grays Harbor, Thurston, Pierce, King, Yakima, Benton, Franklin, Walla Walla, Columbia, Garfield, Asotin ID: Nez Perce | |||
Highway system | ||||
|
Американский маршрут 410 ( США 410 ) был американским шоссе в Вашингтоне и Айдахо , которая существовала с 1926 по 1967 год. Он пробежал 469 миль (755 км) от США 101 в Абердине, штат Вашингтон , до 95 в Льюистоне, штат Айдахо , проходя через города. Олимпии , , Такома , Якима Три -Сити и Уолла Уолла .
Шоссе имело параллери с SR 8 , US 99 и US 395 . Несмотря на то, что число указывает на то, что US 410 был подростком США 10 , США 410 никогда не связаны с США 10, что является тем же случаем с США 830 и США 30 , хотя, как и последняя пара, они шли параллельно в непосредственной близости. Когда США 12 были продлены в Вашингтон в 1967 году, США 410 были выведены из эксплуатации.
Описание маршрута
[ редактировать ]США 410 были отрождением США 10 , которые путешествовали между Абердином, Вашингтоном и Льюистоном, штат Айдахо . Большая часть маршрута была перенумерована до США . [ 3 ]
Washington
[edit]US 410 started at an intersection with US 101 in Aberdeen, Washington, the current western terminus of US 12. Then, US 410 went east to Olympia, where it formed a short concurrency with US 101 into Downtown Olympia. Then, US 410 followed US 99 out of Olympia and into Tacoma. In Tacoma, US 410 turned southeast and went to Sumner, through Enumclaw, and then across Chinook Pass. After going across Chinook Pass, US 410 turned east towards Pasco. In Pasco, US 410 became concurrent with US 395 and then continued east to Walla Walla. After passing Walla Walla, US 410 went into Clarkston where it crossed over the Snake River (via the Lewiston–Clarkston Bridge) into Idaho.[4][5]
Idaho
[edit]After US 410 crossed the Lewiston–Clarkston Bridge over the Snake River into Idaho, the road went east and northeast to US 95, where it ended.[4] The successor highway ("US 12") continued east to Lolo Pass and through Montana.
History
[edit]This section needs additional citations for verification. (May 2018) |
US 410 was an original U.S. Highway. It was established in 1926 and decommissioned in 1967 when US 12 was extended into Washington.[3] The Chinook Pass section was completed in 1931 and dedicated on July 2, 1932; it was named the Mather Memorial Highway for conservationist Stephen Mather.[6][7]
US 410 is now separated into six different highways including the concurrences with US 101 and US 99. From US 101 to Elma, Washington, US 410 became part of US 12. From Elma, Washington, to US 101 near Olympia, Washington, US 410 became SR 8. The concurrency with US 101 stayed as part of US 101 for the full length from SR 8 to US 99 (now I-5). From US 101's end to Tacoma, Washington, US 410 became part of US 99, which was replaced by I-5. From Tacoma, Washington, to Sumner, Washington, US 410 became part of SR 167. From Sumner, Washington, to Naches, Washington, US 410 retained its original number, as SR 410. From Naches, Washington, to Lewiston, Idaho, US 410 became US 12.
In 1957, the Washington State Highway Commission applied for an expansion of the Interstate Highway System to cover the entire US 410 corridor, but were rejected.[8] A second attempt, using a tunneled route under Naches Pass, was made in 1959 and also rejected.[9]
Major intersections
[edit]County | Location | mi[10] | km | Destinations | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Grays Harbor | Aberdeen | 0 | 0.0 | ![]() | |
Montesano | 10 | 16 | ![]() | ||
Elma | 20 | 32 | ![]() ![]() | ||
McCleary | 26 | 42 | ![]() ![]() | ||
Thurston | | 41 | 66 | ![]() ![]() | Interchange; eastbound exit and westbound entrance |
| 55 | 89 | Black Lake Boulevard – West Olympia | ||
Tumwater | 57 | 92 | ![]() ![]() ![]() ![]() | Western end of I-5 and US 99 overlap | |
Olympia | 58 | 93 | State Capitol, Olympia City Center | Signed as exit 105 northbound | |
60 | 97 | ![]() | |||
61 | 98 | Sleater–Kinney Road | |||
Lacey | 62 | 100 | Martin Way | ||
Pierce | DuPont | 72 | 116 | Steilacoom–DuPont Road | |
Fort Lewis | 74 | 119 | Gray Field | ||
Lakewood | 76 | 122 | Berkeley Street | ||
77 | 124 | Thorne Lane | |||
78 | 126 | Gravelly Lake Drive | |||
79 | 127 | Bridgeport Way – McChord Field | |||
80 | 130 | ![]() ![]() | |||
| 81 | 130 | South 84th Street | ||
Tacoma | 82 | 132 | South 72nd Street, South 74th Street, South 84th Street | ||
83 | 134 | South 56th Street – University Place | |||
85 | 137 | South 38th Street | |||
86 | 138 | ![]() ![]() ![]() ![]() | |||
87 | 140 | Portland Avenue | Southbound exit is via exit 135 | ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Eastern end of I-5 and US 99 overlap | ||||
Puyallup | 93 | 150 | ![]() ![]() | Western end of SR 161 overlap | |
94 | 151 | ![]() ![]() | Eastern end of SR 161 overlap | ||
Sumner | 97 | 156 | ![]() | ||
Buckley | 108 | 174 | ![]() ![]() | ||
White River | 110 | 180 | Bridge over White River | ||
King | Enumclaw | 113 | 182 | ![]() ![]() | |
Greenwater River | 131 | 211 | Bridge over Greenwater River | ||
Pierce | | 146 | 235 | Mount Rainier National Park gate (entrance) | |
| 154 | 248 | Cayuse Pass; elevation 4,630 feet (1,410 m) | ||
| ![]() ![]() | Northern terminus of SR 143 | |||
Chinook Pass | 157 | 253 | Chinook Pass; elevation 5,440 feet (1,660 m) | ||
Yakima | Wenatchee National Forest | Mount Rainier National Park gate (entrance) | |||
Naches | 204 | 328 | ![]() | ||
Yakima | 220 | 350 | ![]() ![]() | ||
Union Gap | 223 | 359 | ![]() | ||
Buena | 235 | 378 | ![]() ![]() | ||
Granger | 245 | 394 | ![]() ![]() | ||
Benton | Prosser | 270 | 430 | ![]() ![]() ![]() | |
Benton City | 283 | 455 | ![]() ![]() | ||
Richland | 295 | 475 | ![]() ![]() | ||
Kennewick | 300 | 480 | ![]() ![]() | ||
Columbia River | Blue Bridge | ||||
Franklin | Pasco | 301 | 484 | Lewis Street | Northbound exit and southbound entrance |
305 | 491 | ![]() ![]() | Western end of US 395 overlap | ||
Snake River | 310 | 500 | Vaughn Hubbard Bridge | ||
Walla Walla | Burbank | ![]() ![]() | |||
| 322 | 518 | ![]() ![]() ![]() ![]() | Eastern end of US 395 overlap | |
Walla Walla | 350 | 560 | ![]() ![]() | Western end of SR 125 overlap | |
![]() ![]() | Eastern end of SR 125 overlap | ||||
Waitsburg | 371 | 597 | ![]() ![]() | ||
Columbia | | 386 | 621 | ![]() ![]() | |
Garfield | Dodge | 404 | 650 | ![]() ![]() | |
411 | 661 | ![]() ![]() | |||
Померой | 417 | 671 | ![]() ![]() | ||
Асотер | Кларкстон | 447 | 719 | ![]() ![]() | |
![]() ![]() | |||||
Змеиная река | 448 0 | 721 0.0 | Льюистон - Кларкстонский мост ; Вашингтон -государственная линия | ||
Нез Персе | Льюистон | 3 | 4.8 | ![]() ![]() | |
1000 миль = 1,609 км; 1000 км = 0,621 миль |
Смотрите также
[ редактировать ]Ссылки
[ редактировать ]- ^ Департамент транспорта штата Вашингтон , Государственный журнал шоссе , архивировал 2008-04-10 в The Wayback Machine , 2006
- ^ Айдахо транспортный департамент , Milepoint Log сообщает о архивировании 2004-07-14 на The Wayback Machine
- ^ Jump up to: а беременный «Маршрут 410 переименован в шоссе 12» . Tri-City Herald . 31 декабря 1967 г. с. 1 Получено 25 июля 2022 года - через Newspapers.com .
- ^ Jump up to: а беременный «Бывший маршрут США Маршрут 410» (Карта). Карты Google . Получено 23 сентября 2021 года .
- ^ Департамент автомагистралей штата Вашингтон (1967). 1967 г. Карта шоссе Вашингтон (карта). Олимпия: Комиссия по шоссе Вашингтон - через цифровые коллекции библиотеки WSDOT.
- ^ «Две церемония в честь Мазер» . Tacoma News Tribune . 1 июля 1932 г. с. 2 Получено 29 июля 2023 года - через Newspapers.com.
- ^ «Вондаленд Каскада в течение одного дня города» . Spokane Daily Chronicle . 10 августа 1932 г. с. 13 Получено 29 июля 2023 года - через Newspapers.com.
- ^ «Шоссе 410 отвернулось в октябре прошлого года». Tri-City Herald . Ассошиэйтед Пресс. 10 января 1958 г. с. 1
- ^ «Новый план туннеля сказал». Tri-City Herald . Ассошиэйтед Пресс. 26 января 1959 г. с. 7
- ^ Вашингтонская карта шоссе (карта) (1967 год). Олимпия: штат Вашингтон Государственный департамент автомагистралей . Получено 15 сентября 2020 года .
Внешние ссылки
[ редактировать ]Просмотр пронумерованных маршрутов | ||||
---|---|---|---|---|
← ![]() | Из | → ![]() | ||
← ![]() | ИДЕНТИФИКАТОР | → ![]() |