CID
CID | |||||
---|---|---|---|---|---|
Принц Валенсия | |||||
![]() Статуя Эль -Сид в Бургосе , Испания | |||||
Принц Валенсия | |||||
Правление | 1094 – 1099 | ||||
Коронация | 1094 | ||||
Предшественник | Ибн Джхаф | ||||
Преемник | Джимена Диас | ||||
Рожденный | Родриго Диас в 1043 Вивар , Бургос | ||||
Умер | Валенсия | 10 июля 1099 г. (в возрасте около 56) ||||
Погребение | |||||
Супруг | Джимена Диас | ||||
Проблема | Диего Родригес Кристина Родригес Мария Родригес | ||||
| |||||
Отец | Диего Ланес | ||||
Подпись | ![]() |
Родриго Диас де Вивар ( ок. 1043 - 10 июля 1099 г.) был кастильским рыцарем и правителем в средневековой Испании . Сражаясь как с христианскими , так и с мусульманскими армиями в течение своей жизни, он заработал почетный арабский почетный сосуд («Господь» или «Мастер»), который превратится в Эль-çID ( Испанский: [El ˈθið] , Старый испанский: [el ˈts̻id] ) и испанский почетный эль -Кампидор («Чемпион»). Он родился в Виваре , деревне недалеко от города Бургос .
Будучи главой своих верных рыцарей, он пришел, чтобы доминировать в леванте иберийского полуострова в конце 11 -го века. Он восстановил Тайфу Валенсии от мавританского контроля в течение короткого периода времени во время « Реконкиста» , управляя княжением как его лордом с 17 июня 1094 года до своей смерти в 1099 году. Его жена, Джимена Диас , унаследовала город и поддерживала его до 1102 года, когда это было Завершенные маврами.
Диас де Вивар стал хорошо известен своей службой в армиях как христианских, так и мусульманских правителей. После его смерти Эль -Сид стал самым знаменитым национальным героем Испании и главным героем самого значительного средневекового испанского эпического стихотворения Эль Кантар де Мио Сид , [ 1 ] который представляет его как идеального средневекового рыцаря: сильный, доблестный, верный, справедливый и благочестный.
Есть различные теории по истории его семьи, которые остаются неопределенными; Однако он был дедушкой Гарсии Рамирес де Памплона, короля Наварры, первого сына его дочери Кристины Родригес . По сей день Эль Сид остается популярным испанским народным героем и национальной иконой, с его жизнью и делами, запоминающимися в популярной культуре. [ 2 ] [ 3 ]
Этимология: CID и Campeador
[ редактировать ]
Родриго Диас был признан почетным титулом «Кампидора» в течение своей жизни, о чем свидетельствует документ, который он подписал в 1098 году, который он подписал в латинизированном выражении, Эго Рудерсус Канпидоктор . Таким образом, название «Campeador» исходит от латинского кампидоктора , буквально означающего «учителя поля», но переводимый как «Мастер поля битвы». Арабские источники с конца 11-го века и начала 12-го века называют его الكنبيطور ( аль-Канбинур ), القنبيطور ( аль-Qanbīṭr ), также предыдущий Рудрик или Людрик , которые являются арабизированными формами его титула и названием, соответственно. [ 4 ]
Эпитет «Эль-Сид» означал «Господь», вероятно, от первоначального арабского языка ( арабский : السтина , романизированный : Ас -Сайид ), и был названием другим христианским лидерам. Было предположительно, что Родриго Диас получил почетное название и уважительное отношение к современникам в Зарагосе из -за его побед на службе царя Таифы Зарагосы между 1081 и 1086 годами; Тем не менее, он, скорее всего, получил эпитет после своего завоевания Валенсии в 1094 году. Этот заголовок впервые появляется, как Meo çidi , в Poema de Almería , составленном между 1147 и 1149 годами. [ 5 ] [ 6 ]
Lanaje de lanaje días de Liber regum Rodrigo díaz de Mio и El Cantar [ 7 ]
Краткое содержание
[ редактировать ]Эль -Сид родился членом несовершеннолетнего дворянства, был воспитан во дворе Фердинанда Великого и служил сыну Фердинанда, Санчо II из Леона и Кастилии . Он поднялся, чтобы стать командиром и королевским стандартным носителем ( Армигер Регис ) из Кастилии после восхождения Санчо в 1065 году. Эль-Сид продолжил возглавить военные кампании Кастильского против братьев Санчо, Альфонсо VI из Леона и Гарсии II из Галиции , а также, а также, а также, а также, а также, а также также в мусульманских королевствах в Аль-Андалусе . Он стал известен своим военным мастерством в этих кампаниях, что помогло расширить территорию Короны Кастилии за счет королевств мусульман и братьев Санчо.
Когда заговорщики убили Санчо в 1072 году, Эль -Сид оказался в трудной ситуации. С тех пор, как Санчо был бездетным, трон перешел к своему брату Альфонсо, которого Эль Сид помог убрать от власти. Хотя Эль Сид продолжал служить суверену, он потерял свой рейтинг в новом дворе, который относился к нему подозрительно и держал его на расстоянии вытянутой руки. Наконец, в 1081 году он был изгнан. [ 8 ]
Эль -Сид нашел работу, сражающуюся за мусульманских правителей Зарагосы , которых он защищал от своего традиционного врага Арагона . Находясь в изгнании, он восстановил свою репутацию стратега и грозного военного лидера. Он неоднократно победил в битве против мусульманских правителей Лериды и их христианских союзников, а также против большой христианской армии под руководством короля Санчо Рамиреса из Арагона. В 1086 году экспедиционная армия североафриканских альморавидов нанесла серьезное поражение Кастилии, заставляя Альфонсо преодолеть обиду, которую он питал против Эль -Сид. Условия возвращения Эль -Сида на христианскую службу, должно быть, были достаточно привлекательными, так как Эль Сид вскоре оказался в борьбе за своего бывшего лорда. В течение следующих нескольких лет, однако, Эль-Сид нацелился на городской город Валенсии , действуя более или менее независимо от Альфонсо, в то же время политически поддерживая Бану-Хад и другие мусульманские династии, выступающие против альморавидов. Он постепенно повысил свой контроль над Валенсией; Исламский правитель, Яхья аль-Кадир стал его притоком в 1092 году. Когда Альморавиды спровоцировали восстание, которое привело к смерти Аль-Кадира, Эль-Сид ответил, осаду в город. Валенсия, наконец, упала в 1094 году, а Эль -Сид создал независимое княжество на средиземноморском побережье Иберии. Он управлял плюралистическим обществом с популярной поддержкой как христиан, так и мусульман. [ 9 ]
Последние годы Эль -Сида были проведены с борьбой с берберами Альморавида . Он нанесли им свое первое серьезное поражение в 1094 году на равнинах Курте, за пределами Валенсии, и продолжал противостоять им до своей смерти. Хотя Эль -Сид оставался непобедимым в Валенсии, Диего Родригес, его единственный сын и наследник, умер, сражаясь против Альморавидов на службе Альфонсо в 1097 году. После смерти Эль -Сида в 1099 году его жена Джимуна Диас сменила его как правитель Валенсии, его жена, Джимуна Диас, сменила его как правитель Валенсии, его жена Джимуена Диас сменила его как правитель Валенсии, его жена Джимуна Диас сменила его как правитель Валенсии. Но в конечном итоге она была вынуждена сдать княжество Альморавидам в 1102 году. [ 10 ]
Заголовок
[ редактировать ]
Название El CID ( Испанский: [el ˈθið] ) - это современная испанская деноминация, состоящая из статьи, означающей «и CID , которая происходит от старого кастильского кредитного слова , заимствованного из диалектального арабского слова سيد sîdi или sayyid , что означает« Господь »или "владелец". Мозараба или арабы, которые служили в его рядах , могли обратиться к нему таким образом, что христиане могли транслитерировать и усыновить. Историки, однако, еще не нашли современных записей, ссылаясь на Родриго как CID. Вместо этого арабские источники используют Rudriq , Ludriq Al-Kanbiyatur или Al-Qanbiyatur ( Rodrigo El Campeador ). [ 11 ]
Cognomen Campeador вытекает от латинского доктора Кампи, что означает «Мастер битвы». Вероятно, он получил его во время кампаний короля Санчо II из Кастилии против своих братьев, королей Альфонсо VI из Леона и Гарсии II из Галиции . В то время как его современники не оставляли исторических источников, которые бы рассматривали его как CID , они оставили множество христианских и арабских записей, некоторые даже подписали документы со своим автографом, обращаясь к нему как к кампаде , которые доказывают, что он использовал сам христианский когни. [ 12 ] [ 13 ] [ 14 ] [ 15 ] Вся комбинация CID Campeador впервые задокументирована c. 1195 в наварроагонском линейге Родрика Диаса включенных в рекорд либера под Формулой Мио Сид Эль Кампидор . [ Цитация необходима ]
Жизнь и карьера
[ редактировать ]
Происхождение
[ редактировать ]CID был Блен Родриго Диас около 1043 г. in vivar , [ 16 ] Также известный как Кастильона де Бивар, небольшой городок примерно в десяти километрах (или в шести милях) к северу от Бургоса , столицы Кастилии . Его отец, Диего Ланес, был придворным , бюрократом и кавалеристом , который сражался в нескольких битвах. Несмотря на то, что семья матери Эль -Сида была аристократической, в последующие годы крестьяне считают его одним из своих. Однако его родственники не были крупными должностными лицами суда; Документы показывают, что дедушка Эль -Сида, Лайн, подтвердил [vague] only five documents of Ferdinand I's; his maternal grandfather, Rodrigo Álvarez, certified only two of Sancho II's; and El Cid's father confirmed only one.[citation needed]
Service under Sancho II
[edit]As a young man in 1057, El Cid fought against the Moorish stronghold of Zaragoza, making its emir al-Muqtadir a vassal of Sancho. In the spring of 1063, El Cid fought in the Battle of Graus, where Ferdinand's half-brother, Ramiro I of Aragon, was laying siege to the Moorish town of Graus, which was fought on Zaragozan lands in the valley of the river Cinca. Al-Muqtadir, accompanied by Castilian troops including El Cid, fought against the Aragonese. The party slew Ramiro I, setting the Aragonese army on the run, and emerged victorious. One legend has said that during the conflict, El Cid killed an Aragonese knight in single combat, thereby receiving the honorific title "Campeador".[17]
When Ferdinand died, Sancho continued to enlarge his territory, conquering both Christian strongholds and the Moorish cities of Zamora and Badajoz. When Sancho learned that Alfonso was planning on overthrowing him in order to gain his territory, Sancho sent Cid to bring Alfonso back so that Sancho could speak to him.[citation needed]
Service under Alfonso VI
[edit]
Sancho was assassinated in 1072, during a siege of his sister's town of Zamora.[18] Since Sancho died unmarried and childless, all of his power passed to his brother Alfonso who, almost immediately, returned from exile in Toledo and took his seat as king of Castile and León. He was, however, deeply suspected of having been involved in Sancho's murder. According to the 11th century epic poem Cantar de mio Cid, the Castilian nobility led by El Cid and a dozen "oath-helpers" forced Alfonso to swear publicly on holy relics multiple times in front of Santa Gadea (Saint Agatha) Church in Burgos that he did not participate in the plot to kill his brother. This is not mentioned in the more reliable 12th century chronicle Historia Roderici, however. El Cid's position as armiger regis was taken away and given to his enemy, Count García Ordóñez.[19]
In 1079, El Cid was sent by Alfonso VI to Seville to the court of al-Mutamid to collect the parias owed by that taifa to León–Castile.[20] While he was there Granada, assisted by other Castilian knights, attacked Seville, and El Cid and his forces repulsed the Christian and Grenadine attackers at the Battle of Cabra, in the (probably mistaken) belief that he was defending the king's tributary. During the aftermath of this battle the Muslim troops under El Cid's command would hail him as Sayyidi.[21] Count García Ordóñez and the other Castilian leaders[22] were taken captive and held for three days before being released.[20]
Exile
[edit]In the Battle of Cabra (1079), El Cid rallied his troops and turned the battle into a rout of Emir Abdullah of Granada and his ally García Ordóñez. This unauthorized expedition into Granada, however, greatly angered Alfonso and May 8, 1080 was the last time El Cid confirmed a document in King Alfonso's court. The most likely reason was El Cid's incursion into Toledo, which happened to be under the control of Alfonso’s vassal, Yahya Al-Qadir.[23] Alfonso's anger over El Cid's unsanctioned incursion into his vassal's territory would lead him to exile the knight.[24] This is the generally accepted reason for the exile of El Cid, although several others are plausible and indeed may have been contributing factors to the exile: jealous nobles turning Alfonso against El Cid through court intrigue, and Alfonso's own personal animosity towards El Cid. The song of El Cid and subsequent tales state that Alfonso’s and his court’s animosity toward Rodrigo was the primary reason the expulsion of the knights from León,[25] as well as a possible misappropriation of some of the tribute from Seville by El Cid.[citation needed]
At first he went to Barcelona, where Ramon Berenguer II refused his offer of service.[citation needed]
Moorish service
[edit]
The exile was not the end of El Cid, either physically or as an important figure. After being rejected by Ramon Berenguer II, El Cid journeyed to the Taifa of Zaragoza, where he received a warmer welcome. In 1081, El Cid went on to offer his services to the king of Zaragoza, Yusuf al-Mu'taman ibn Hud, and served both him and his successor, al-Musta'in II. He was given the title El Cid (The Master) and served as a leading figure in a diverse Moorish force consisting of Muwallads, Berbers, Arabs, and Malians within the respective Taifa.[citation needed]
According to Moorish accounts:
Andalusi Knights found El Cid their foe ill, thirsty and exiled from the court of Alfonso, he was presented before the elderly Yusuf al-Mu'taman ibn Hud and accepted command of the forces of the Taifa of Zaragoza as their Master.
In his History of Medieval Spain (Cornell University Press, 1975), Joseph F. O'Callaghan writes:
That kingdom was divided between al-Mutamin (1081–1085) who ruled Zaragoza proper, and his brother al-Mundhir, who ruled Lérida and Tortosa. El Cid entered al-Mutamin's service and successfully defended Zaragoza against the assaults of al-Mundhir, Sancho I of Aragón, and Ramon Berenguer II, whom he held captive briefly in 1082.
In 1082, the army of the Taifa of Zaragoza under El Cid defeated the Taifa of Lleida at the Battle of Almenar. In 1084, he defeated the Aragonese at the Battle of Morella near Tortosa, but in autumn the Castilians started a loose siege of Toledo and later the next year the Christians captured Salamanca, a stronghold of the Taifa of Toledo.[citation needed]
In 1086, the Almoravid invasion of the Iberian Peninsula, through and around Gibraltar, began. The Almoravids, a Berber dynasty from North Africa, led by Yusuf ibn Tashfin, were asked to help defend the divided Moors from Alfonso. The Almoravid army, joined by that of several Taifas, including Badajoz, Málaga, Granada, Tortosa and Seville, defeated a combined army of León, Aragón, and Castile at the Battle of Sagrajas.[26]
In 1087, Raymond of Burgundy and his Christian allies attempted to weaken the Taifa of Zaragoza's northernmost stronghold by initiating the Siege of Tudela and Alfonso captured Aledo, Murcia, blocking the route between the Taifas in the eastern and western Iberian Peninsula.[citation needed]
Recall from exile
[edit]

Terrified after his crushing defeat, Alfonso recalled El Cid, rewarding him lavishly with lands and lordships, such as the fortress of Gormaz. In the year 1087 Alfonso sent him to negotiate with the emboldened Taifa kingdoms.[27]
El Cid returned to Alfonso, but now he had his own plans. He only stayed a short while and then returned to Zaragoza. El Cid was content to let the Almoravid armies and the armies of Alfonso fight without his help, even when there was a chance that the Almoravids might defeat Alfonso and take over all of Alfonso's lands. El Cid chose not to fight because he was hoping that both armies would weaken themselves. [citation needed]
Conquest of Valencia
[edit]Around this time, El Cid, with a combined Christian and Moorish army, began maneuvering in order to create his own fief in the Moorish Mediterranean coastal city of Valencia. Several obstacles lay in his way. First was Berenguer Ramon II, who ruled nearby Barcelona. In May 1090, El Cid defeated and captured Berenguer in the Battle of Tébar (nowadays Pinar de Tévar, near Monroyo, Teruel). Berenguer was later released and his nephew Ramon Berenguer III married El Cid's youngest daughter Maria to ward against future conflicts.[citation needed]
Along the way to Valencia, El Cid also conquered other towns, many of which were near Valencia, such as El Puig and Quart de Poblet.[citation needed]
El Cid gradually came to have more influence in Valencia, then ruled by Yahya al-Qadir, of the Hawwara Berber Dhulnunid dynasty. In October 1092 an uprising occurred in Valencia, inspired by the city's chief judge Ibn Jahhaf and the Almoravids. El Cid began a siege of Valencia. A December 1093 attempt to break the siege failed. By the time the siege ended in May 1094, El Cid had carved out his own principality on the coast of the Mediterranean. Officially, El Cid ruled in the name of Alfonso; in practice, El Cid was fully independent. The city was both Christian and Muslim, and both Moors and Christians served in the army and as administrators. Jerome of Périgord was made bishop.[citation needed]
Death
[edit]
El Cid and his wife Jimena Díaz lived peacefully in Valencia until the Almoravids besieged the city. But he defeated them and died 5 years later, on July 10, 1099.
Afterward Valencia was captured by Mazdali on May 5, 1102. Jimena fled to Burgos, Castile, in 1101. She rode into the town with her retinue and the body of El Cid. Originally buried in Castile in the monastery of San Pedro de Cardeña , his body now lies at the center of Burgos Cathedral.[28]
Legend of posthumous victory
[edit]After his demise, but still during the siege of Valencia, legend holds that Jimena ordered that the corpse of El Cid be fitted with his armor and set on his horse, Babieca, to bolster the morale of his troops. In several variations of the story, the dead Rodrigo and his knights win a thundering charge against Valencia's besiegers, resulting in a war-is-lost-but-battle-is-won catharsis for generations of Christian Spaniards to follow. It is believed that the legend originated shortly after Jimena entered Burgos, and that it is derived from the manner in which Jimena's procession rode into the city, i.e. alongside her deceased husband.[29]
Warrior and general
[edit]Battle tactics
[edit]During his campaigns, El Cid often ordered that books by classic Roman and Greek authors on military themes be read aloud to him and his troops, for both entertainment and inspiration before battle. El Cid's army had a novel approach to planning strategy as well, holding what might be called "brainstorming" sessions before each battle to discuss tactics. They frequently used unexpected strategies, engaging in what modern generals would call psychological warfare—waiting for the enemy to be paralyzed with terror and then attacking them suddenly; distracting the enemy with a small group of soldiers, etc. (El Cid used this distraction in capturing the town of Castejón as depicted in Cantar de mio Cid (The Song of my Cid).) El Cid accepted or included suggestions from his troops. In The Song the man who served him as his closest adviser was his vassal and kinsman Álvar Fáñez "Minaya" (meaning "My brother", a compound word of Spanish possessive Mi (My) and Anaia, the basque word for brother), although the historical Álvar Fáñez remained in Castile with Alfonso VI.[citation needed]
Babieca
[edit]
Babieca, or Bavieca, was El Cid's warhorse. Several stories exist about El Cid and Babieca. One well-known legend about El Cid describes how he acquired the stallion. According to this story, Rodrigo's godfather, Pedro El Grande, was a monk at a Carthusian monastery. Pedro's coming-of-age gift to El Cid was his pick of a horse from an Andalusian herd. El Cid picked a horse that his godfather thought was a weak, poor choice, causing the monk to exclaim "Babieca!" (stupid!). Hence, it became the name of El Cid's horse. Another legend states that in a competition of battle to become King Sancho's "Campeador", or champion, a knight on horseback wished to challenge El Cid. The King wished a fair fight and gave El Cid his finest horse, Babieca, or Bavieca. This version says Babieca was raised in the royal stables of Seville and was a highly trained and loyal war horse, not a foolish stallion. The name in this instance could suggest that the horse came from the Babia region in León, Spain. In the poem Carmen Campidoctoris, Babieca appears as a gift from "a barbarian" to El Cid, so its name could also be derived from "Barbieca", or "horse of the barbarian".[30]
Regardless, Babieca became a great warhorse, famous to the Christians, feared by El Cid's enemies, and loved by El Cid, who allegedly requested that Babieca be buried with him in the monastery of San Pedro de Cardeña.[9] Babieca is mentioned in several tales and historical documents about El Cid, including The Lay of El Cid.[31]
Swords
[edit]A weapon traditionally identified as El Cid's sword, Tizona, used to be displayed in the Army Museum (Museo del Ejército) in Toledo. In 1999, a small sample of the blade underwent metallurgical analysis which confirmed that the blade was made in Moorish Córdoba in the eleventh century and contained amounts of Damascus steel.[32]
In 2007, the Autonomous Community of Castile and León bought the sword for €1.6 million,[33] and it is currently on display at the Museum of Burgos.[34]
El Cid also had a sword called Colada.[35]
Wife and children
[edit]
El Cid married Jimena Díaz, who was said to be part of an aristocratic family from Asturias, in the mid-1070s.[36] The Historia Roderici calls her a daughter of a Count Diego Fernández de Oviedo. Tradition states that when El Cid first laid eyes on her, he was enamoured of her great beauty. El Cid and Jimena had two daughters, Cristina and María, and a son. The latter, Diego Rodríguez, was killed while fighting against the invading Muslim Almoravids from North Africa at the Battle of Consuegra in 1097. El Cid's daughters Cristina Rodríguez and María both married into noble families. Cristina married Ramiro, Lord of Monzón and grandson of García Sánchez III of Navarre.
Her own son, El Cid's grandson, would be elevated to the throne of Navarre as King García Ramírez. The other daughter, María (also known as Sol), is said first to have married a prince of Aragon, presumably the son of Peter I, and she later married Ramon Berenguer III, count of Barcelona. Both the poem and the chronicle may state a previous marriage to the infantes de Carrión ; however, these marriages are not a historical fact and are an important element in the construction of the poem.[37]
In literature, music, video games, and film
[edit]The figure of El Cid has been the source for many literary works, beginning with the Cantar de mio Cid, an epic poem from the 12th century which gives a partly-fictionalized account of his life, and was one of the early chivalric romances. This poem, along with similar later works such as the Mocedades de Rodrigo, contributed to portray El Cid as a chivalric hero of the Reconquista,[38] making him a legendary figure in Spain. El Cid is one of the few examples of knight errantry formally recognized by the priest in Miguel de Cervantes's Don Quixote (1605–1615).[39]
In the early 17th century, the Spanish writer Guillén de Castro wrote a play called Las Mocedades del Cid, on which French playwright Pierre Corneille based one of his most famous tragicomedies, Le Cid.[40] He was also a popular source of inspiration for Spanish writers of the Romantic period, such as Juan Eugenio Hartzenbusch, who wrote La Jura de Santa Gadea, or José Zorrilla, who wrote a long poem called La Leyenda del Cid. In 2019, Arturo Pérez-Reverte published the novel entitled Sidi: Un relato de frontera.[41][42]
Herman Melville references El Cid when introducing the character of Samoa in Chapter 21 of Mardi (1849): "He alighted about six paces from where we stood, and balancing his weapon, eyed us bravely as the Cid".[43]
In 1929, Chilean writer Vicente Huidobro published his poetic novel Mío Cid Campeador. Hazaña. This work, together with other novels (and plays) he published between 1929 and 1939, defied the traditional realistic style of the early 20th century Chilean novel. The English version was published in 1931. [44]
Georges Bizet worked on Don Rodrigue in 1873 that was set aside and never completed. Jules Massenet wrote an opera, Le Cid, in 1885, based on Corneille's play of the same name. Claude Debussy began work in 1890 on an opera, Rodrigue et Chimène, which he abandoned as unsuitable for his temperament; it was orchestrated for performance by Edison Denisov circa 1993.[45]
El Cid is portrayed by American actor Charlton Heston in a 1961 epic film of the same name[46] directed by Anthony Mann, where the character of Doña Ximena is portrayed by Italian actress Sophia Loren.[47][48] In 2020, Amazon Prime Video premiered a Spanish TV series with Jaime Lorente starring as El Cid.[49]
In 1979, Crack, one of the most prominent progressive rock bands from Spain, released their first and only album Si Todo Hiciera Crack including "Marchando una del Cid", a song based on the epic legend of El Cid.[50]
In 1980, Ruy, the Little Cid was an animated series based on El Cid's childhood made by Nippon Animation.[51]
El Cid was described to inspire Ferny about his Spanish heritage in "The Legend of Raloo", episode 16 of season 1 of Jakers! The Adventures of Piggley Winks in 2004.[52]
In the second Age of Empires video game installment, The Conquerors expansion pack, there is a campaign starring El Cid Campeador.[53][54]
In both the first and second Medieval: Total War games, El Cid appears as a powerful independent general in the castle of Valencia.[55]
In 2003, the Spanish animated film El Cid: The Legend was released.[56]
The Ministry of Time, a Spanish science fiction television series, portrayed El Cid in season 2, episode 1.[57]
El Cid is a playable character in the Mobile/PC Game Rise of Kingdoms.
El Cid is a playable character in Crusader Kings II and Crusader Kings III in start dates corresponding to his historical rule over Valencia.
Gallery
[edit]-
General view of the 1954 Juan Cristóbal González Quesada's statue of El Cid in Burgos
-
Statue of El Cid included in the 14th- to 15th-century "Santa María" gateway, Burgos
-
1344 medieval miniature showing the decapitation of Count Lozano by El Cid
-
Burgalese traditional representation (called "Gigantones") of El Cid that is taken to the streets during the town major festivity. Doña Jimena's representation is behind.
-
The terrain known as the "Solar del Cid", where his house was located. The monument was erected in 1784. Photo taken in Burgos, c. 1865–1892.
-
El Cid depiction on the book Portraits of illustrious Spaniards (1791)
-
In 2008, this El Cid statue made by Ángel Gil Cuevas was placed in Mecerreyes, at the path of the "Camino del Cid".
-
Another version of the "Santa Gadea Oath", painted by Armando Menocal in 1889
-
El Cid's chest at Burgos Cathedral
-
El Cid portrait from The Historians' History of the World
-
El Cid medallion (1733–34) at the Plaza Mayor, Salamanca
-
1864 Juan Vicens Cots painting "La Primera hazaña de El Cid" depicts a young Rodrigo Díaz showing his father Diego Laínez the severed head of Count Lozano, the father of his future wife Doña Jimena. Count Lozano had previously mocked and slapped elderly Diego Laínez.
See also
[edit]References
[edit]- ^ Barton, Simon & Richard Fletcher (2000). The world of El Cid: chronicles of the Spanish reconquest. Manchester: Manchester University Press. ISBN 0-7190-5225-4. OCLC 45486279.
- ^ Ventura Fuentes (1908). "El Cid". In Catholic Encyclopedia. 3. New York: Robert Appleton Company.
- ^ Henry Edward Watts (1911). "Cid, The". In Chisholm, Hugh (ed.). Encyclopædia Britannica. 6. (11th ed.). Cambridge University Press. pp. 361–362.
- ^ gigatos (2022-03-12). "El Cid". Trenfo. Archived from the original on 2023-02-23. Retrieved 2023-02-23.
- ^ Juan Carlos Elorza Guinea; María Pilar Alonso Abad; Castilla y León Junta (2007). El Cid : del hombre a la leyenda: Claustro bajo de la Catedral de Burgos, septiembre–noviembre 2007. Valladolid: Junta de Castilla y León. p. 46. ISBN 978-84-935781-4-5. OCLC 433366647.
- ^ Ignacio Ruiz Rodríguez, Félix Martínez Llorente (2016). Recuerdos literarios en honor a un gran historiador de Castilla: Gonzalo Martínez Díez (1924–2015). Madrid. p. 315. ISBN 978-84-9085-787-8. OCLC 964290692.
{{cite book}}
: CS1 maint: location missing publisher (link) - ^ Deyermond, Alan (2013), "El Cantar de mio Cid y la épica anglosajona", Sonando van sus nuevas allent parte del mar, Presses universitaires du Midi, pp. 217–226, doi:10.4000/books.pumi.38431, ISBN 978-2912025852
- ^ Fee, Christopher R. (2011). Mythology in the Middle Ages: Heroic Tales of Monsters, Magic, and Might. ABC-CLIO. p. 161. ISBN 978-0275984069.
- ^ Jump up to: a b Fletcher, Richard A. (1989). The Quest for El Cid. Oxford, UK: Oxford University Press. pp. 166–168, 198. ISBN 978-0195069556.
- ^ Mikaberidze 2011, p. 91.
- ^ María Jesús Viguera Molins, «El Cid en las fuentes árabes», in César Hernández Alonso (coord.), Actas del Congreso Internacional el Cid, Poema e Historia (12–16 de julio de 1999), Ayuntamiento de Burgos, 2000, pp. 55–92. ISBN 84-87876-41-2
- ^ See Ramón Menéndez Pidal, «Autógrafos inéditos del Cid y de Jimena en dos diplomas de 1098 y 1101», Revista de Filología Española, t. 5 (1918), Madrid, Sucesores de Hernando, 1918. Digital copy Valladolid, Junta de Castilla y León. Consejería de Cultura y Turismo. Dirección General de Promociones e Instituciones Culturales, 2009–2010. Original in Archivo de la Catedral de Salamanca, caja 43, legajo 2, n.º 72.
- ^ Alberto Montaner Frutos y Ángel Escobar, «El Carmen Campidoctoris y la materia cidiana», in Carmen Campidoctoris o Poema latino del Campeador, Madrid, Sociedad Estatal España Nuevo Milenio, 2001, p. 73 [lam.]. ISBN 978-84-95486-20-2
- ^ Alberto Montaner Frutos, «Rodrigo el Campeador como princeps en los siglos XI y XII»
- ^ Georges Martin «El primer testimonio cristiano sobre la toma de Valencia (1098)», en el número monográfico «Rodericus Campidoctor» de la revista electrónica e-Spania, n.º 10 (diciembre de 2010). Online since 22 January 2011. Last time visited November 28th 2011. Complete text (Edition of the Latin text) in José Luis Martín Martín & al., Documentos de los Archivos Catedralicio y Diocesano de Salamanca (siglos XII–XIII), Salamanca, Universidad, 1977, doc. 1, pp. 79–81.
- ^ Tim Watts (2012). Frank W. Thackeray; John E. Findling (eds.). Events That Formed the Modern World. ABC-CLIO. p. 19. ISBN 978-1-59884-901-1.
- ^ Weiss, Julian (2018-12-31), Bale, Anthony (ed.), "'El Cid' (Rodrigo Díaz de Vivar)", The Cambridge Companion to the Literature of the Crusades (1 ed.), Cambridge University Press, pp. 184–199, doi:10.1017/9781108672832.013, ISBN 978-1-108-67283-2, S2CID 165471019, retrieved 2022-11-12
- ^ Catlos, Brian (2015). "The Cid Rides Again". Infidel kings and Unholy Warriors: Faith, power, and violence in the age of crusade and jihad. Farrar, Straus and Giroux. p. 73.
- ^ Russell, Peter Edward (2024-04-18). "El Cid". Encyclopaedia Britannica. Retrieved 2024-04-28.
- ^ Jump up to: a b Chaytor, Henry John (1933). "Chapter 3: The Reconquest". A History of Aragon and Catalonia. London: Methuan. pp. 39–40.
- ^ Catlos, Brian (2015). "The Cid Rides Again". Infidel kings and Unholy Warriors: Faith, power, and violence in the age of crusade and jihad. Farrar, Straus and Giroux. p. 74.
- ^ The Historia Roderici says that the other two Castilian leaders were Diego Pérez and Lope Sánchez. Де Лос -Риос, Хосе Амадор (1863). "Компальтер 3: Кастелана. CRítica литературы испанского, том III , Мадрид, Испания: Дж. Родригес. п. 104
- ^ Ангель Феррейро, Мигель. « La Conquista de Toledo, майонез 1085», » . Исторический прямой . Получено 15 декабря 2022 года .
- ^ Гарсия Фитц, Франциско (2015). Политические отношения и война: опыт кастильского леонезе перед исламом: XI-XIII века . Севилья: Университет Севилья. стр. 47–48. ISBN 978-8447207084 Полем Получено 15 декабря 2022 года .
- ^ Инти Фернандес, янс (1 мая 2018 г.). Крест и Меч: политическое миф, гегемония и межконичность в христианизации иберийского полуострова и Великобритании . Oaktrust. п. 138 . Получено 15 декабря 2022 года . [ Постоянная мертвая ссылка ]
- ^ Баер, Джордж; Dupuy, Trevor N.; Джонсон, Курт; Бонгард, Дэвид Л. (июль 1994 г.). «Энциклопедия Харпер военной биографии» . Журнал военной истории . 58 (3): 515. DOI : 10.2307/2944137 . ISSN 0899-3718 . JSTOR 2944137 .
- ^ Кэтлос, Брайан А. (2015). Короли неверных и нечестивые воины: вера, власть и насилие в эпоху крестового похода и джихада . Фаррар, Страус и Жиру. п. 127. ISBN 978-0809058372 Полем Получено 9 декабря 2022 года .
- ^ Генри Эдвард Уоттс (1911). " CID, The ". В Чисхолме, Хью (ред.). Encyclopædia Britannica . 6. (11 -е изд.). Издательство Кембриджского университета. С. 361–362.
- ^ Переа Родригес, Оскар. «Диас де Вивар, Родриго Эль -Сид (1043–1099)» . Архивировано из оригинала 14 апреля 2012 года . Получено 23 апреля 2012 года .
- ^ Берген, Ард Ван. "Rodrigo 'el Cid'" El Cid "Díaz de Vivar Prince of Valencia (± 1043–1099)» Максимальный тест »Генеалогия онлайн » . Генеалогия онлайн . Получено 2022-06-24 .
- ^ «Проект Гутенберг« Площадь Сид » . www.gutenberg.org . Получено 2022-06-26 .
- ^ Алонсо, Джи Гарсия; Мартинес, JA; Criado, AJ (1999). «Происхождение меча Эль-Сида, выявленное анализом металлов ICP-MS». Спектроскопия Европа . 11 (4). John Wiley & Sons, Ltd.
- ^ Том Хилл (2014). Мечи Эль -Сид: "Родриго! Есть бог проклятие!" Полем Andrews UK Limited. п. 330. ISBN 978-1-78333-651-7 .
- ^ Справочник по культуре медиа . Грулитер. 31 августа 2015 г. П. 1739. ISBN 978-3-11-037761-3 .
- ^ Рита Гамильтон; Ян Майкл (1984). Кантар де Миа Сид . Пингвин. п. 187. ISBN 978-0-14-044446-9 .
- ^ Бартон, Саймон; Флетчер, Ричард (2000). Мир Эль -Сид . Манчестерское университетское издательство. п. 90. ISBN 978-1526112637 Полем Получено 23 апреля 2019 года .
- ^ Жирон Алкошель, Хосе Луис; Pérez Escribano, María Virginia (1995). Петь моего CID . Мадрид: ред. стр. 11–50. ISBN 84-7039-719-2 .
- ^ Даниэль Вульф (2011). Глобальная история истории . Издательство Кембриджского университета. п. 110. ISBN 978-0-521-87575-2 .
- ^ Сервантес. Дон Кихот из Ла Манча. 1605.
- ^ Гейл (2016). Учебное пособие для «Le CID» Пьера Корнеля . Гейл, Cengage Learning. п. 3. ISBN 978-1-4103-5088-6 .
- ^ Перес-Реверт, Артуро (сентябрь 2019 г.). « Сиди», пограничная история » . Страна . Получено 6 октября 2019 года .
- ^ Перес-Реверт, Артуро (сентябрь 2019 г.). «Прогресс первой главы нового романа Пресерте« Сиди » . Мир . Получено 6 октября 2019 года .
- ^ Мелвилл, Герман (1922). Работы Германа Мелвилла: нет. 3. Марди, и путешествие туда . Констебль Limited.
- ^ «Романы Vicente Huidobro (1929–1939)» . Чилийская память. Национальная библиотека Чили (по -испански) . Получено 19 июня 2024 года .
- ^ Dedoto, Mark (декабрь 2004 г.). «Обзор: Клод Дебюсси Родриг и Чимен. Примечания: Ежеквартальный журнал Ассоциации музыкальной библиотеки . 61 (2). doi : 10.1353/not.2004.0131 . S2CID 194081830 .
- ^ Ричард А. Флетчер (1991). Квест на Эль -Сид . Издательство Оксфордского университета. п. 5 ISBN 978-0-19-506955-6 .
- ^ Гари Аллен Смит (2009). Эпические фильмы: актеры, кредиты и комментарии к более чем 350 историческим фильмам зрелища (2 -е изд.). Макфарланд. п. 76. ISBN 978-1-4766-0418-3 .
- ^ Гейл (2016). Учебное пособие для анонимного "Cantar de Mio CID (El CID)" . Гейл, Cengage Learning. п. 8. ISBN 978-1-4103-4239-3 .
- ^ Сильвестр, Хуан (1 октября 2019 г.). « Эль -Сид» Хайме Лоренте для Amazon Prime Video завершает свой актерский состав » . Фотограммы Получено 20 января 2020 года .
- ^ Amanda Digioia (2020). Многоязычная металлическая музыка: социокультурная, лингвистическая и литературная перспектива на хэви -металлической музыке . Великобритания: Emerald Publishing Ltd. с. 61–77. ISBN 978-1-8390-9950-2 Полем Получено 8 октября 2022 года .
- ^ Ruy, Little CID (анимация, приключения, драма), BRB International SA, Nippon Animation Co., Испанское телевидение (TVE), 1980-10-05 , получен 2023-01-22
- ^ «Эра империй II: завоеватели (ручное)» . Archive.org . Получено 15 июля 2022 года .
- ^ «Тексты Эйс империй II: завоеватели (ручное)» . Archive.org . п. 3 Получено 15 июля 2022 года .
- ^ Hospodar, Марк (2021-11-09). «Каждый век игры империй, ранжированная» . Гейрант.
В 2000 году было выпущено расширение завоевателей, в результате чего новые кампании, такие как Attila The Hun и El CID.
- ^ Адамс, Дэн (2002-01-09). «Средневековая: полная война» . Магнитный Получено 2023-01-18 .
- ^ Муньос, Мишель (2023-12-08). «Взгляд на мой cid» (на испанском). Цифровой . Получено 2024-05-02 .
- ^ «Министерство времени - глава 9 - T2» . Rtve.es (на испанском) . Получено 2023-01-22 .
Общие и цитируемые источники
[ редактировать ]Начальный
[ редактировать ]- Курц, Барбара Э. Эль Сид . Университет Иллинойса.
- I. Майкл. Стихотворение Эль -Сид . Манчестер: 1975.
- Песня Эль -Сид. Перевод Бертона Раффела. Penguin Classics, 2009.
- Песня моей CID - испанский (бесплатный pdf)
- Poema de Mio Cid, Códice de Per Abbat in the European LibraryА
- Р. Селден Роуз и Леонард Бэкон (транс.) Площадь Эль -Сид. Полутлетние публикации Калифорнийского университета: 1868–1918. Беркли: Университет Калифорнийской Прессы, 1997.
- Romancero и история валеросо Кабальеро эль -Сид Руи Диас де Вибар (1828)
- Хроника очень твердого кавалеро Эль -Сид Руи Диас Кампидор (1533)
- Масштаб Кармен, латинское стихотворение на ребенка
Второстепенный (не цитируется)
[ редактировать ]- Саймон Бартон и Ричард Флетчер. Мир Эль -Сид, хроники испанского завоевания . Манчестер: University Press, 2000. ISBN 0-7190-5225-4 жесткий перелет, ISBN 0-7190-52226-2 Papperback.
- Gonzalo Martínez Díez, «Исторический CID: исчерпывающее исследование истинного Родриго Диаса де Вивара», редакционная планета (Испания, 1999). ISBN 84-08-03161-9
- C. Мелвилл и А. Убайдли (ред. И транс.), Христиане и мавры в Испании, вып. III, арабские источники (711–1501) . (Warminster, 1992).
- Микаберидзе, Александр, изд. (2011). "Альморавиды". Конфликт и завоевание в исламском мире: историческая энциклопедия . Тол. I. ABC-Clio.
- Джозеф Ф. О'Каллаган. История средневековой Испании. Итака: издательство Корнелльского университета, 1975
- Питер Пирсон. История Испании. Редакция Джон Э. Финдинг и Фрэнк У. Тачерей. Wesport, CN: Greenwood Press, 1999. 34–36.
- Бернард Ф. Рейли. Королевство Леон-Кастилья под руководством короля Альфонсо VI, 1065–1109 Принстон, Нью-Джерси: Университетская издательство, 1988.
- Стивен Томас. 711–1492: Аль-Андалус и Reconquista .
- MJ Trow, El CID. Создание легенды, Sutton Publishing Limited, 2007.
- Генри Эдвардс Уоттс. «История Эль -Сид (1026–1099)» в христианском выздоровлении Испании: история Испании от мавританского завоевания до падения Гранады (711–1492 г. н.э.) . Нью -Йорк: Путнэм, 1894. 71–91.
- Тай Хендерсон. "Завоевания Валенсии"
- Джи Гарсия Алонсо, JA Martinez, AJ Criado, «Происхождение меч-мечей Эль-Сида, выявленное анализом металлов ICP-MS», Spectroscopy Europe, 11/4 (1999).
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Макнейр, Александр Дж. «Эль -Сид, Импалер? Эссе в средневековых исследованиях , том 26, 2010, с. 45–68
Внешние ссылки
[ редактировать ]

- Информация о маршруте Эль -Сид - английский
- Encyclopædia Britannica . Тол. 6 (11 -е изд.). 1911. С. 361–362. .
- CID
- 1040 -е рождение
- 1099 Смерть
- Римские католики 11-го века
- Люди 11-го века из Королевства Леон
- Похороны в провинции Бургос
- Персонажи в эпических стихах
- Христиане из Аль-Андалуса
- Герои в мифологии и легенде
- Средневековые легенды
- Военная история Испании
- Люди верхоживания
- Испанские рыцари
- Испанские римские католики
- Национальный от Валенсии
- Монархи 11-го века в Аль-Андалусе