Jump to content

MV Agusta F3 series

(Перенаправлено из MV Agusta F3 )

MV Agusta F3
MV Agusta F3
Производитель MV Agusta
Производство 2012-
Сорт Спортивный велосипед
Двигатель ( куб куб 675–798,5 41,19–48,73 . . См
Bore / stroke
  • 79 mm × 45.9 mm (3.1 in × 1.8 in) (2012–2021)
  • 79 mm × 54.3 mm (3.1 in × 2.1 in) (2013–present)
TransmissionWet multi-plate slipper clutch, 6 gears, chain drive
Frame typeLattice
SuspensionFront: Telescopic forks
Rear:Single-sided swingarm with single shock absorber
BrakesDisc brakes
Footnotes / references
[1][2][3][4]

MV Agusta F3 - это серия мотоциклов, представленных в 2012 году итальянским производителем MV Agusta . Эти модели являются первыми трехцилиндровыми машинами, которые MV Agusta производил после знаменитых трехцилиндровых гонщиков GP 1970-х годов. [ 2 ]

Велосипед был спроектирован Адрианом Мортоном [ 5 ] и двигатель, разработанный Эцио Машерони. [ 6 ] Впервые он был показан на мотоциклетной выставке EICMA в Милане 2 ноября 2010 года и включает линии MV Agusta F4 , с алмазным фаром , коническим оболочкой сиденья и односторонним качающимся рукавом, предлагающим вид заднего обода. В отличие от F4, выхлопы не расположены под сиденьем, но открываются на правой стороне велосипеда, прямо перед задним колесом. [ 7 ]

Версия Limited Edition Oro (Gold) поступила в продажу в декабре 2011 года и стандартной модели в январе 2012 года. [ 8 ] С 2013 года F3 предлагается с двумя различными размерами двигателя: 675 и 800 куб. [ 4 ]

The F3 was developed in conjunction with the Brutale 3 cylinder, ushering in a new chassis and new engine, giving the brand a new lease of life on the commercial front. The engine of the F3 serves as the basis for the entire 3-cylinder range of the manufacturer: the Rivale, Stradale and Turismo Veloce "hypermotard" models.[6]

Technology

[edit]

The 675 cc engine uses a three-cylinder layout, which has given many world titles to the Varese company, but has been enriched by modern technology, such as multi-map wire guidance, to optimise engine performance based on needs and rider's preferences and controlled through simple settings.[1]

A counter-rotating (reverse) crankshaft is used, which had previously only been used on MotoGP motorcycles, such as the Yamaha YZR-M1,[9] which counteracts the centripetal forces of the wheels allowing the bike to turn faster.[10] The bore and stroke are 79 mm and 45.9 mm, which is an extremely short-stroke. In conjunction with titanium valves, this allows an extremely high speed engine speed. The engine develops 126 bhp at 14,400 rpm. Motor control is handled by the MV Agusta MVICS system, which includes ride-by-wire motor control. This includes four pre-set and one individually adjustable rider's setting (similar to the BMW system) as well as an adjustable traction control with eight levels,[1]

The MV Agusta's usual short wheelbase, steep steering head angle (66°) and resulting short trail (99 mm), gives the machine very good handling combined with high stability. The steel tubular lattice frame with aluminum swinging arm support is relatively short and the single-sided swinging arm relatively long. The 43 mm Marzocchi upside-down forks are, like the rear Sachs shock absorber, are fully adjustable, as usual in this class. The cassette gearbox can be fitted with an automatic switchgear (MV Agusta EAS) for a surcharge.[1]

Braking is provided by Brembo, with two 320 mm diameter discs at the front, with radial-mounted four-piston calipers, and a 220 mm diameter disc and a double-piston caliper at the rear. The wheels are made of aluminium.[1]

An 800 cc version was introduced in 2013.[4] To obtain the extra displacement the stroke was increased from 45.9 mm to 54.3 mm. The 800 develops 148 bhp at 13,000 rpm.[3]

In 2021 the 800cc was revised to meet the Euro 5 emission standard. Friction within the engine was reduced which, along with other changes, allowed the engine to still produce 147 bhp (110 kW). The Rosso was the first model to use the engine,[11] followed soon after by the F3 RR.[12]

Color variants

[edit]

Every year, several colour variants of the F3 are offered, mostly the classic red/silver with a black frame, white with red frame and grey/black with red frame.

675 cc Models

[edit]
MV Agusta F3 Oro
MV Agusta F3 800 AGO Special Edition

F3 675

[edit]

The "baseline" model of the series, introduced in 2012

F3 Serie Oro

[edit]

A limited edition of 200 machines were produced to mark the launch of the new model series. The model has gold finished rear frame plates, swinging arms and wheels. Öhlins suspension, racing-spec Brembo brakes and carbon-fibre bodywork are fitted. The model comes with a certificate of authenticity and a gold badge on the top yoke engraved with the production number.[13]

F3 675 RC

[edit]

Introduced in 2018, the F3 675 RC (Reparto Corse) is a model inspired by the MV racers. It features an uprated engine (133 bhp) and chassis. A race-spec titanium exhaust system is fitted. Production is limited to 350 machines.[14]

800 cc Models

[edit]

F3 800

[edit]

Introduced in 2013, the F3 800 features the larger 800 cc engine,[4] developing 148 bhp.[3]

F3 800 AGO

[edit]

In 2014 a special version, the F3 800 AGO was introduced. It was dedicated to the former MV multiple world champion Giacomo Agostini. Production was limited to 300 units. It was equipped with lightweight components made of magnesium and carbon, bringing the weight down to 171 kg. The electronic management of the bike was integrated with the MVICS system (Motor & Vehicle Integrated Control System).[15] The bikes were finished in red, white and green (Italian tricolor colours) and autographed by Agostini.[8]

F3 800 RC

[edit]

Like the smaller 675 RC, this 2018 350 units limited edition receives an updated engine, chassis and bodywork from the MV race shop.[16] Power is increased to 153 bhp.[17]

F3 XX

[edit]

The track only F3 XX was announced in May 2019 by Reparto Corse. Engine output has been increased to 160 bhp (120 kW) @ 13,000, and weight has been reduced to 320 pounds (150 kg). Extensive use is made of carbon fibre. Amongst the electronics suite is data logging to analyse lap times.[18]

F3 Rosso

[edit]

The F3 Rosso was introduced in 2021 as the new entry-level model using the Euro 5 compliant engine. It also had a revised frame that was stiffer than previous models and had revised steering geometry. Like other MV Rosso models, the machine was finished in red.[11]

F3 RR

[edit]

Introduced in 2021, the F3 RR is the first high performance model using the Euro 5 engine. The aerodynamics were revised, including front winglets (called appendages by MV) that generate 8 kg (18 lb) downforce to the front wheel, while other improvements to the airflow around the bike negated the drag caused by the winglets.[12] A race kit is available that raised the standard 147 to 155 bhp (110 to 116 kW) and reduced weight by 8 kg (18 lb).[19]

Racing

[edit]

Two MV Agusta F3 675 competed in the 2013 Supersport World Championship season with bikes managed by Team ParkinGO;[20] Roberto Rolfo and Christian Iddon rode the bikes achieving three podiums.[21][22]

In 2014 MV Agusta made any official return to racing. Giovanni Castiglioni, chairman and President of MV Agusta, signed an agreement with Alexander Yakhnich, Chairman of Yakhnich Motorsport, to establish the new MV Agusta Reparto Corse for the 2014 season. The team was operated by Yakhnich Motorsport and competed in the Supersport and Superbike World Championships.[23] In June 2014 Castiglioni and Yakhnich signed an agreement giving MV Agusta control over all operations concerning the racing team.[24] Rider Jules Cluzel scored 3 wins for the team and finished 2nd in the championship this season.[25] The ATK Racing Team also entered an F3 in 3 races of the 2014 Supersport World Championship, ridden by Alex Baldolini[26]

Jules Cluzel and Lorenzo Zanetti rode for Reparto Corse in 2015,[27] Cluzel winning 3 races.[25] Alex Baldolini also rode an F3 entered by Race Department ATK#25.[27] In Jerez, two other F3s were entered; Nicola Jr. Morrentino (Team Factory Vamag) and Miroslav Popov (GRT Racing Team).[28]

In 2016, Cluzel and Zanetti were retained by Reparto Corse,[29] Cluzel winning 2 races.[25] Gino Rea and Aiden Wagner rode for the GRT Racing Team,[30] Baldolini again rode for Race Department ATK#25[31] and Roberto Rolfo for Team Factory Vamag.[32] Schmidt Racing entered Kyle Ryde and Nicolás Terol on MVs, but changed to Kawasaki Ninja ZX-6R machines part way through the season.[33] Ilario Dionisi rode an F3 for Ellan Vannin Motorsport in Misano.[34]

P. J. Jacobsen[35] and Alessandro Zaccone[36] rode for Reparto Corse in 2017. Davide Pizzoli joined Baldolini at Race Department ATK#25,[36] but the team changed from F3s to the Yamaha YZF-R6 for the last races of the season. Rolfo remained at Team Factory Vamag[37] but was replaced by Lorenzo Zanetti from Germany onwards.[38]

MV Agusta Reparto Corse partnered with Team Vamag in late 2017 in preparation for the 2018 Supersport World Championship. The team was known as MV Agusta Reparto Corse by Vamag that season.[39] Raffaele De Rosa and Ayrton Badovini were the two riders for the team.[40] Davide Stirpe rode an F3 in two rounds for Extreme Racing Bardahl.[41]

In 2019 Raffaele De Rosa was retained by Reparto Corse and joined by Federico Fuligni.[42]

Supersport World Championship Results

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Jump up to: a b c d e "F3 675". www.mvagusta.com. MV Agusta. Archived from the original on 1 July 2019. Retrieved 1 July 2019.
  2. ^ Jump up to: a b Sulthoni (13 February 2013). "2013 MV Agusta F3 675". www.topspeed.com. Retrieved 1 July 2019.
  3. ^ Jump up to: a b c "F3 800". www.mvagusta.com. MV Agusta. Archived from the original on 1 July 2019. Retrieved 1 July 2019.
  4. ^ Jump up to: a b c d "2014 - 2018 MV Agusta F3 800". www.topspeed.com. 7 April 2014. Retrieved 1 July 2019.
  5. ^ Carli, Alessandro (19 November 2010). "MV Agusta F3, l'ho disegnata così Parla il designer Adrian Morton". www.sanmarinofixing.com (in Italian). Archived from the original on 25 November 2010. Retrieved 1 July 2019.
  6. ^ Jump up to: a b dePrato, Bruno (1 November 2010). "MV Agusta F3 Triple Middleweight Sportbike- EICMA 2010 Milan Show". Cycle World. Retrieved 1 July 2019.
  7. ^ Hanlon, Mike (6 November 2010). "MV Agusta 675cc F3 oozes technology, style, class, power and heritage". newatlas.com. Retrieved 1 July 2019.
  8. ^ Jump up to: a b dePrato, Bruno (21 April 2019). "2014 MV Agusta F3 800 AGO Review". Cycle World. Retrieved 1 July 2019.
  9. ^ "MV Agusta F3 675" (PDF). Moto IT (48). 14 February 2012. Archived from the original (PDF) on 4 March 2016. Retrieved 1 July 2019.
  10. ^ "REVIEW | MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso (2018)". Bennetts UK. Retrieved 6 July 2019.
  11. ^ Jump up to: a b Gibbons, Jordan (28 May 2021). "Seeing red: MV Agusta F3 800 Rosso unveiled". www.motorcyclenews.com. Retrieved 28 September 2021.
  12. ^ Jump up to: a b Gibbons, Jordan (21 September 2021). "New MV Agusta F3 RR sheds weight, increases stiffness and adds aero to go in search of lap records". www.motorcyclenews.com. Retrieved 28 September 2021.
  13. ^ "MV Agusta F3 'Serie Oro' special". Visordown. 14 July 2011. Retrieved 1 July 2019.
  14. ^ Sagar (21 June 2018). "2018 MV Agusta F3 675 RC". www.topspeed.com. Retrieved 1 July 2019.
  15. ^ Бесетти, Адриано (17 апреля 2014 г.). «MV Agusta F3 800 августа 2014 года: прибытие в мае в 23 990 € [фото]» . Motoblog.it (на итальянском языке) . Получено 1 июля 2019 года .
  16. ^ Сагар (21 марта 2018 г.). "2018 MV Augustine F3, 800 RC " www.upspeed.com Получено 1 июля
  17. ^ "F3 800 RC" . www.mvagusta.com . MV Agusta . Получено 1 июля 2019 года .
  18. ^ Сала, Джорджо (18 мая 2019 г.). «MV Agusta F3 XX: Оружие с ограниченным тиражом» . www.motociclismo.it (на итальянском языке) . Получено 28 июля 2019 года .
  19. ^ Хэнкокс, Саймон (21 сентября 2021 года). «Новый высокий спектр MV Agusta F3 RR получает Aero Fairing на 2022 год» . Визуал . Получено 28 сентября 2021 года .
  20. ^ «Iddon, Rolfo присоединиться к Parkingo MV Agusta усилия» . Crash.net . Crash Media Group. 15 декабря 2012 года . Получено 1 июля 2019 года .
  21. ^ Jump up to: а беременный «Роберто Рольфо Результаты» . www.worldsbk.com . Worldsbk . Получено 1 июля 2019 года .
  22. ^ Jump up to: а беременный «Кристиан Иддон результаты» . www.worldsbk.com . Worldsbk . Получено 1 июля 2019 года .
  23. ^ «MV Agusta Back on Lack Racing Depart с Yakhnich Motorsport» . Worldsbk.com . Дорна WSBK . 15 ноября 2013 года . Получено 16 ноября 2013 года .
  24. ^ «MV Agusta Invest в гонки и берет на себя команду Superbike и SuperSport» . Архивировано из оригинала 5 декабря 2014 года . Получено 27 ноября 2014 года .
  25. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон «Жюль Клузель результаты» . www.worldsbk.com . Worldsbk . Получено 2 июля 2019 года .
  26. ^ "Имола, 9–10–11 мая 2014 года - Суперспорт - PDF) . ресурсы Дорна WSBK Получено 9 мая 2014 года .
  27. ^ Jump up to: а беременный «Чемпионат мира по супербайке Eni FIM и чемпионат мира по суперспорту FIM - Списки 2015 года, 28 января» (PDF) . resources.worldsbk.com . Дорна WSBK . 28 января 2015 года . Получено 28 января 2015 года .
  28. ^ "Jerez, 18–19–20 сентября 2015 г. - Supersport - PDF . ресурсы Дорна WSBK 18 2015сентября
  29. ^ «Терол:« Я хочу остаться в мире суперспорта » . Worldsbk.com . Дорна WSBK . 10 ноября 2015 года . Получено 10 ноября 2015 года .
  30. ^ «Джино Реа, Вагнер присоединиться к новой команде MV Agusta» . Crash.net . Crash Media Group. 24 декабря 2015 года . Получено 25 декабря 2015 года .
  31. ^ «Чемпионат мира по суперспорту - 2016 г. Временные постоянные въездные списки, 03 февраля» (PDF) . resources.worldsbk.com . Дорна WSBK . 3 февраля 2016 года . Получено 3 февраля 2016 года .
  32. ^ «Рольфо с заводским вамагом в Worldssp» . Worldsbk.com . Дорна WSBK . 4 декабря 2015 года . Получено 6 декабря 2015 года .
  33. ^ «Николас Терол продолжает в Шмидт Рак!» Полем Formula.hu (в венгерском). Schmidt Racing Media. 5 декабря 2015 года Получено 5 2015 г. декабря
  34. ^ «Riviera di Rimini Round, 17–18–19 июня 2016 г. - World Supersport - Биографический список входа» (PDF) . resources.worldsbk.com . Дорна WSBK . Получено 18 июня 2016 года .
  35. ^ Augusto Corse PJ Jacobsen Знаки с MV Worldsbk.com Дорна WSBK декабря 1 1 декабрь ,
  36. ^ Jump up to: а беременный «Временный список постоянных вступлений 2017 года» (PDF) . Дорна WSBK . 22 декабря 2016 года . Получено 22 декабря 2016 года .
  37. ^ «Рольфо остается на командной фабрике Vamag» . Worldsbk.com . Дорна WSBK . 29 ноября 2016 года . Получено 6 декабря 2016 года .
  38. ^ «Rolfo Out на командной фабрике Vamag MV Agusta, Zanetti входит» . Crash.net . Crash Media Group. 12 июля 2017 года . Получено 12 июля 2017 года .
  39. ^ «MV Agusta Reparto Corse Партнерство с Vamag в Worldssp» . www.tsubaki-rider.com . 22 декабря 2017 года . Получено 2 июля 2019 года .
  40. ^ «Временный список постоянных вступлений 2018 года» (PDF) . Дорна WSBK . 13 декабря 2017 года . Получено 16 декабря 2017 года .
  41. ^ «Итальянский раунд Pata, 11–12–13 мая 2018 года - World Supersport - Биографический список входа» (PDF) . resources.worldsbk.com . Дорна WSBK . 11 мая 2018 года . Получено 11 мая 2018 года .
  42. ^ "Список провинций 2019 года (PDF ) Дорна WSBK января 10 23 2019февраля
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 2946da35b0c30f22e6388e3f9d42d0c5__1725528420
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/29/c5/2946da35b0c30f22e6388e3f9d42d0c5.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
MV Agusta F3 series - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)