Jump to content

Трансмиссия (механическое устройство)

(Перенаправлено из передачи «Движение» )
Внутренние детали трансмиссии Volkswagen Golf 2009 года выпуска.

Трансмиссия — две (также называемая коробкой передач ) — это механическое устройство, в котором используется набор шестерен или более шестерен, работающих вместе — для изменения скорости, направления вращения или увеличения/уменьшения крутящего момента в машине . [1] [2]

Трансмиссии могут иметь одно фиксированное передаточное число, несколько различных передаточных чисел или бесступенчатое передаточное число. Трансмиссии с переменным передаточным числом используются во всех видах техники, особенно в транспортных средствах. Переключатели передач (которые на самом деле представляют собой звездочки в сочетании с роликовой цепью ) и ступичные шестерни (с использованием планетарных или солнечных и планетарных шестерен ) представляют собой функционально аналогичные механизмы, используемые в велосипедах .

Приложения

[ редактировать ]

Раннее использование

[ редактировать ]

Ранние трансмиссии включали прямоугольные приводы и другие передачи в ветряных мельницах , устройствах с лошадиным приводом и паровым устройствах с приводом. Применение этих устройств включало насосы , мельницы и подъемники . [ нужна ссылка ]

Automobiles

[edit]
Power and torque curves for two example car engines

Since the torque and power output of an internal combustion engine varies with its rpm, automobiles powered by ICEs require multiple gear ratios to keep the engine within its power band to produce optimal power, fuel efficiency, and smooth operation. Multiple gear ratios are also needed to provide sufficient acceleration and velocity for safe & reliable operation at modern highway speeds. ICEs typically operate over a range of approximately 600–7000 rpm, while the vehicle's speeds requires the wheels to rotate in the range of 0-1800 rpm.[3]

In the early mass-produced automobiles, the standard transmission design was manual: the combination of gears was selected by the driver through a lever (the gear stick) that displaced gears and gear groups along their axes. Starting in 1939, cars using various types of automatic transmission became available in the US market. These vehicles used the engine's own power to change the effective gear ratio depending on the load so as to keep the engine running close to its optimal rotation speed. Automatic transmissions now are used in more than 2/3 of cars globally, and on almost all new cars in the US.

Most currently-produced passenger cars with gasoline or diesel engines use transmissions with 4–10 forward gear ratios (also called speeds) and one reverse gear ratio. Electric vehicles typically use a fixed-gear or two-speed transmission with no reverse gear ratio.

Transmission for a Bristol Sycamore helicopter

Motorcycles

[edit]

Fixed-ratio

[edit]

The simplest transmissions used a fixed ratio to provide either a gear reduction or increase in speed, sometimes in conjunction with a change in the orientation of the output shaft. Examples of such transmissions are used in helicopters and wind turbines. In the case of a wind turbine, the first stage of the gearbox is usually a planetary gear, to minimize the size while withstanding the high torque inputs from the turbine.[4][5]

Multi-ratio

[edit]

Many transmissions - especially for transportation applications - have multiple gears that are used to change the ratio of input speed (e.g. engine rpm) to the output speed (e.g. the speed of a car) as required for a given situation. Gear (ratio) selection can be manual, semi-automatic, or automatic.

Manual

[edit]

A manual transmission requires the driver to manually select the gears[6] by operating a gear stick and clutch (which is usually a foot pedal for cars or a hand lever for motorcycles).

Most transmissions in modern cars use synchromesh to synchronise the speeds of the input and output shafts. However, prior to the 1950s, most cars used non-synchronous transmissions.

Sequential manual

[edit]

A sequential manual transmission is a type of non-synchronous transmission used mostly for motorcycles and racing cars. It produces faster shift times than synchronized manual transmissions, through the use of dog clutches rather than synchromesh.[7] Sequential manual transmissions also restrict the driver to selecting either the next or previous gear, in a successive order.

Semi-automatic

[edit]

A semi-automatic transmission is where some of the operation is automated (often the actuation of the clutch), but the driver's input is required to move off from a standstill or to change gears.

Automated manual / clutchless manual

[edit]

An automated manual transmission (AMT) is essentially a conventional manual transmission that uses automatic actuation to operate the clutch and/or shift between gears.

Many early versions of these transmissions were semi-automatic in operation, such as Autostick, which automatically control only the clutch, but still require the driver's input to initiate gear changes. Some of these systems are also referred to as clutchless manual systems.[8] Modern versions of these systems that are fully automatic in operation, such as Selespeed and Easytronic, can control both the clutch operation and the gear shifts automatically, without any input from the driver.[9][10]

Automatic

[edit]

An automatic transmission does not require any input from the driver to change forward gears under normal driving conditions.

Hydraulic automatic

[edit]

The most common design of automatic transmissions is the hydraulic automatic, which typically uses planetary gearsets that are operated using hydraulics.[11][12] The transmission is connected to the engine via a torque converter (or a fluid coupling prior to the 1960s), instead of the friction clutch used by most manual transmissions and dual-clutch transmissions.[13]

Dual-clutch (DCT)

[edit]

A dual-clutch transmission (DCT) uses two separate clutches for odd and even gear sets.[14] The design is often similar to two separate manual transmissions with their respective clutches contained within one housing, and working as one unit.[15][16] In car and truck applications, the DCT functions as an automatic transmission, requiring no driver input to change gears.

Continuously-variable Ratio

[edit]

A continuously variable transmission (CVT) can change seamlessly through a continuous range of gear ratios. This contrasts with other transmissions that provide a limited number of gear ratios in fixed steps. The flexibility of a CVT with suitable control may allow the engine to operate at a constant RPM while the vehicle moves at varying speeds.

CVTs are used in cars, tractors, side-by-sides, motor scooters, snowmobiles, bicycles, and earthmoving equipment.

The most common type of CVT uses two pulleys connected by a belt or chain; however, several other designs have also been used at times.

Noise and vibration

[edit]

Gearboxes are often a major source of noise noise and vibration in vehicles and stationary machinery. Higher sound levels are generally emitted when the vehicle is engaged in lower gears. The design life of the lower ratio gears is shorter, so cheaper gears may be used, which tend to generate more noise due to smaller overlap ratio and a lower mesh stiffness etc. than the helical gears used for the high ratios. This fact has been used to analyze vehicle-generated sound since the late 1960s, and has been incorporated into the simulation of urban roadway noise and corresponding design of urban noise barriers along roadways.[17]

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ J. J. Uicker; G. R. Pennock; J. E. Shigley (2003). Theory of Machines and Mechanisms (3rd ed.). New York: Oxford University Press. ISBN 9780195155983.
  2. ^ B. Paul (1979). Kinematics and Dynamics of Planar Machinery. Prentice Hall.
  3. ^ Naunheimer, Harald; Bertsche, Bernd; Ryborz, Joachim; Novak, Wolfgang (2011). "Power Conversion: Selecting the Ratios". Automotive Transmissions: Fundamentals, Selection, Design and Application. Springer. pp. 100–114. doi:10.1007/978-3-642-16214-5_4. ISBN 978-3-642-16214-5. Retrieved 21 January 2023.
  4. ^ Stiesdal, Henrik (August 1999), The wind turbine: Components and operation (PDF), retrieved 2009-10-06
  5. ^ Musial, W.; Butterfield, S.; McNiff, B. (May 2007), Improving Wind TurbineGearbox Reliability (PDF), National Renewable Energy Laboratory, archived from the original (PDF) on September 23, 2012, retrieved July 2, 2013
  6. ^ "Manual Transmission Operation". YouTube. Retrieved 21 January 2023.
  7. ^ "How Sequential Gearboxes Work". www.howstuffworks.com. 4 April 2003. Retrieved 2 January 2020.
  8. ^ "Hyundai Created a Clutch-less Manual Transmission". 10 July 2020.
  9. ^ "Directly from the Formula 1". www.magnetimarelli.com. Retrieved 26 July 2020.
  10. ^ "Introduction to Automatic Transmission Systems". www.tranzmile.com. Retrieved 1 August 2020.
  11. ^ "How Automatic Transmissions Work". www.howstuffworks.com. 29 November 2000. Retrieved 22 November 2020.
  12. ^ "What Makes Automatic Transmissions Automatic". Popular Mechanics. Hearst Magazines: 169–173. February 1955. Retrieved 22 November 2020.
  13. ^ "How does the AT work?". AW North Carolina. Archived from the original on 6 October 2014. Retrieved 6 October 2014.
  14. ^ «Силовой агрегат — трансмиссия: переключение мощности на коробку передач» (PDF) . АМС . Неофициальный сайт BMW.com. Сентябрь – октябрь 2003 г. Архивировано (PDF) из оригинала 17 июля 2011 г. . Проверено 31 октября 2009 г.
  15. ^ «Автоматические коробки передач с двойным сцеплением готовы отвоевать долю у традиционных трансмиссий благодаря сочетанию эффективности и удобства» (PDF) . AEI-online.org . DCTfacts.com. Июнь 2009 г. Архивировано из оригинала (PDF) 7 октября 2011 г. . Проверено 31 октября 2009 г.
  16. ^ «Порше Доппелькупплунг (ПДК)» . Porsche.com. Архивировано из оригинала 5 декабря 2008 года . Проверено 31 октября 2009 г.
  17. ^ Хоган, К. Майкл; Латшоу, Гэри Л. (21–23 мая 1973 г.). Связь между планированием автомагистралей и городским шумом . Материалы специализированной конференции ASCE, Отдел городского транспорта. Чикаго, Иллинойс: Американское общество инженеров-строителей, Отдел городского транспорта. Архивировано из оригинала 18 мая 2007 года . Проверено 12 сентября 2007 г.
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 512a97e172ac27b02455a8bb46f001a9__1722810240
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/51/a9/512a97e172ac27b02455a8bb46f001a9.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Transmission (mechanical device) - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)