Jump to content

Piper PA-46

(Перенаправлено от Piper Malibu Meridian )

PA-46 / M-Class
PA-46-500TP MALIBU MERIDIAN
Общая информация
Тип Легкий самолет
Национальное происхождение Соединенные Штаты
Производитель Пайпер самолет
Статус В производстве
История
Производится 1979 - Present
Первый полет 30 ноября 1979 года

Piper M-Class ( PA-46 ; ранее назывался Malibu , Malibu Mirage , Malibu Meridian и Matrix )-это семейство американских легких самолетов, изготовленных Piper самолетами на пляже Веро, штат Флорида . Самолет питается от отдельных двигателей и имеет шесть мест. Производство класса в двадцатом веке была все поршневой двигателем (ныне M350 ; ранее Малибу, Малибу Мираж), но турбовинтового проживания, версии называемые M500 (ранее Malibu Meridian), M600 и M700 (Fury), теперь также доступны. [ 1 ] [ 2 ]

M350 является единственным под давлением поршневого самолета в текущем производстве, по состоянию на 2024 год, позволяющий ему расширенный диапазон (1343 нм) по сравнению с большинством своих сертифицированных сверстников световых самолетов в дополнение к более комфортному опыту в салоне. Он признан одним из самых безопасных одномоторных двигателей, чтобы летать на страховой отрасли самолетов. [ 3 ]

Сертификация FAA PA-46 Malibu появилась в 1983 году, и с тех пор семейство самолетов наблюдалось непрерывное производство более четырех десятилетий. Обновленная версия Malibu под названием Malibu Mirage (ныне M350) заменила свой континентальный двигатель более надежным (и мощным) Lycoming в 1988 году. Сертификация турбовинтовой версии под названием Malibu Meridian (ныне M500) пришла в 2000 году. версия M500, называемая M600, начала производство . ​​расширенная -46, Matrix, была произведена с 2008 по 2015 год . В феврале M200 была объявлена [ 4 ]

Разработка

[ редактировать ]

Работа на PA-46 началась в конце 1970-х годов, [ 5 ] с прототипом (PA-46-300T), впервые полетом 30 ноября 1979 года. Этот тип был объявлен в ноябре 1982 года, по-видимому, конкурировал с новейшим созданием Cessna в эпоху P210 . Как и в Centurion, Malibu должен был предназначать давление в кабине 5,5 фунтов на квадратный дюйм (380 гПа), функцию, не включенную в прототип.

Варианты

[ редактировать ]

PA-46-310P Малибу

[ редактировать ]
PA-46-310P Малибу

Первоначальный Малибу был третьим давлением одномоторного самолета поршня, после того, как Mooney M22 (1965–1970) и Cessna P210N/R Centurion (1978–1986), но остается в производстве гораздо дольше. Первый пример первоначальной производственной версии пролетел в августе 1982 года, и сертификация FAA была получена в сентябре 1983 года. Поставки начались через два месяца. [ 6 ] 404 самолетов с двигателями Continental TSIO-520 были построены до того, как эта модель была заменена в производстве PA-46-350P Malibu Mirage.

PA-46-310P оснащен континентальным двигателем TSIO-520BE, оцененным при 310 л.с. (230 кВт). PA-46-310P имеет более низкий расход топлива, больший диапазон и способность путешествовать по « снежному пика ». PA-46-310P имеет максимальный крейсерский диапазон 1550 нм (2870 км) (с резервами), в то время как PA-46-350P первоначально имел максимальный крейсерский диапазон всего 1 055 морских миль (1 954 км), хотя сейчас это увеличилось до 1345 морских миль (2491 км). [ 7 ]

PA-46-310P Malibu установил несколько World Speed ​​Records: Сиэтл в Нью-Йорк, установленном 23 ноября 1987 года со скоростью 259,27 миль в час (417 км/ч); Детройт в Вашингтон, округ Колумбия, установлена ​​4 января 1989 года в 395,96 миль в час (637 км/ч); и Чикаго в Торонто, установленном 8 января 1989 года, со скоростью 439,13 миль в час (707 км/ч). Все три записи были установлены Стивом Стаутом в его Malibu N9114B 1986 года. [ 8 ]

Continental TSIO-520-BE Powered Malibu был прекращен в 1988 году после серии инцидентов и несчастных случаев, связанных с отказом двигателя. Одна из таких несчастных случаев привела к урегулированию, в котором Teledyne Continental Motors выплатила 32 125 000 долл. США пилоту, пострадавшего в результате аварии Малибу. [ 9 ]

PA-46-350P Malibu Mirage

[ редактировать ]
PA-46-350P Malibu Mirage

Производство Malibu Mirage началось в октябре 1988 года для модельного года 1989 года. Новые функции включали более мощный двигатель Lycoming Tio-540-EA2A 350 л.с. (260 кВт) и новое крыло. Различные изменения произошли в течение модельных лет. У более ранних моделей была панель с короной, и позже это стало в значительной степени Garmin , Garmin G1000 стеклянная кабина теперь является стандартной.

В 1995 году лобовое стекло пилота стало стеклянной сборкой (ранее это было акриловое стекло с наложением тепловой полосы). В 1996 году многочисленные переключатели были перемещены на верхнюю консоль. В 1999 году Мираж приобрел укрепленное крыло, предназначенное для меридиана турбовинтового.

PA-46-500TP MALIBU MERIDIAN

[ редактировать ]
Piper PA-46-500TP Malibu Meridian

В 1997 году Piper объявила о своем намерении продавать версию Malibu с турбовинтовым двигателем, и в следующем году вылетел прототип, управляемую Pratt & Whitney Canada Pt6 A-42A 500 SHP (370 кВт). Сертификация была достигнута в сентябре 2000 года, и поставки начались в ноябре того же года. Изменения, внесенные для обеспечения мощности турбовисного завода, включают более крупные крылья и хвостовые поверхности. В 2009 году Piper начал предлагать Meridian с тремя экранами версии Garmin G1000 , включая Autopilot Garmin GFC 700 в качестве замены системы Avidyne Entgra .

Piper добавила филе корней крыла, чтобы увеличить площадь крыла и 342 фунта (155 кг) мощности топлива, большую хвостовую и армированную лонжерону крыла и шасси для поднятия MTOW до 4850 фунтов (2200 кг), а затем 5 092 фунта (2310 кг) с 2003 года. Для поездки на 1000 нми (1900 км) блочное топливо составляет 985 фунтов (447 кг) при скорости блока 233 кН (432 км/ч), в то время как его максимальная скорость круиза составляет 260 кН (480 км/ч). [ 10 ]

Piper M-Class

[edit]

Piper Aircraft no longer refers to their top-of-the-line aircraft with the names Malibu, Malibu Mirage or Malibu Meridian. The PA-46 line of aircraft, as of 2024, is now referred to as the Piper M-Class. The M350, M500, M600 and the newest M700 make up the M-Class line.

M350

[edit]
M350

The M350 is an updated version of the Mirage and is recognized as one of the safest single-engines by the airplane insurance industry.[3]

The M350 is fitted with the same 350 hp (261 kW) turbocharged Lycoming TIO-540-AE2A engine and Hartzell three-bladed propeller as the Mirage. Improvements over the Mirage are an Ametek digital fuel quantity system and an improved Garmin G1000 NXi flight system. The new Garmin system has envelope-protection and anti-hypoxia tools.[11] It will initiate an emergency descent in the case that the pilot becomes incapacitated as a result of hypoxia. The M350 is capable of cruising at 213 kn (394 km/h) with a range of 1,343 nmi (2,487 km). The plane has a service ceiling of 25,000 ft (7,620 m). No wind, standard day gross weight takeoff is achieved in 1,087 ft (331 m) and landing in 1,020 ft (311 m).[12][13]

M500

[edit]

The M500 is an updated version of the Meridian. It also has the updated Garmin G1000 NXi flight system, like the M350. The G1000 NXi system includes an automatic wings-level function and control override to prevent exceeding the plane's flight envelope. Its purpose is to maintain a safe, stable flight condition in the case of pilot disorientation or incapacitation.[14] The safety feature is called Electronic Stability and Protection (ESP). The M500 also has ADS-B, but no FADEC. The M500's fuel tanks can carry 170 US gal (644 L) and its Pratt & Whitney PT6A-42A engine burns 37 US gal/h (140 L/h).[15] It is a light plane with a maximum ramp weight of 5,135 lb (2,329 kg) and 5,092 lb (2,310 kg) MTOW. It cruises at 260 kn (482 km/h) at an altitude of 30,000 ft (9,144 m).

M600

[edit]
Piper M600

In 2015, Piper introduced the M600 (company designation PA-46-600TP),[1] as an upgrade to the M500. The M600 is powered by a 600 hp (447 kW) PT6A-42A engine.[16] The new M600 is equipped with the Garmin G3000, a new wing and more fuel capacity. The aircraft is more capable than the M500, as the M600 has greater range and a slightly higher top speed.[17] It has anti-hypoxia tools like in the M350.[18]

It received its FAA certification on June 18, 2016. Its NBAA Instrument Flight Rules (IFR) range is 1,484 nmi (2,748 km), up from 1,000 nmi (1,852 km) for the M500, and maximum cruise speed is 274 kn (507 km/h; 315 mph), up from the M500's 260 kn (480 km/h; 300 mph). The M600's MTOW is 6,000 lb (2,700 kg), up from the M500's 5,092 lb (2,310 kg), with a 260 US gal (980 L) fuel capacity, greater than the M500's 170 US gal (640 L). The M600's standard equipped weight is 200 lb (91 kg) higher than the M500's. Full-fuel payload for the M600 is 645 lb (293 kg) compared to 550 lb (250 kg) for the M500.[19]

Between June 2016 and March 2018, 50 have been delivered, mostly in the U.S. and mostly are owner-flown. It offers nearly the range of the TBM 900 for much less cost, and can operate from shorter runways than very light jets like the Eclipse 500 or the Citation Mustang. It burns 350 lb (160 kg) (56.3 usgal/hr) in the first hour, 300 lb (140 kg) (50 usgal/hr) the second hour and 200 lb (91 kg) thereafter, averaging 270 lb/hr (45 US gal (170 L)) per hour.[20]

Starting in 2020, Piper offered an emergency autoland system by Garmin, which initiates at the push of a button. Built into the G3000 integrated avionics for the new SLS model, the system will be a first in general aviation, along with the Cirrus Vision Jet.[21] Piper calls the technology "HALO".[22] Offered for $170,000 including extra equipment, it provides access to more than 9,000 runways over 4,500 ft (1,400 m).[23] Transport Canada granted approval for the HALO system on August 3, 2023.[24]

M700 Fury

[edit]

In 2024, Piper unveiled the M700 Fury (company designation PA-46-701TP) to replace the M600.[1][4] The M700 is powered by a 700 hp (522 kW) PT6A-52 engine and retains the Garmin G3000 avionics and HALO system of its predecessor.[4] The first production M700 was the 1,000th PA-46 produced.[25] The M700 received FAA certification on February 29, 2024, with Piper announcing that deliveries would begin immediately thereafter.[26] In August 2024, Piper Aircraft announced that its M700 FURY received FAA certification for unpaved field operations. This approval marks a significant expansion in the aircraft's operational capabilities, allowing it to operate in more diverse and challenging environments, including remote and undeveloped airstrips[27]

PA-46R-350T Matrix

[edit]
PA-46R-350T Matrix

In October 2007 Piper announced the Matrix, an unpressurized version of the Mirage. The new model was designated as the PA-46R-350T, indicating retractable landing gear, 350 horsepower (260 kW), and turbocharging.[28]

Piper Aircraft marketed the Matrix as a cabin-class aircraft for Cirrus SR-22 and Cessna 400 owners to step up to.[28][29] Standard equipment on the Matrix includes a built-in oxygen system, Avidyne Entegra glass cockpit, S-Tec 55X autopilot and air conditioning.[29]

Major options on the Matrix included a de-ice system, an "Enhanced Situational Awareness Package", speed brakes, an avionics package featuring the Avidyne TAS610 dual antenna traffic advisory system,[29] GWX-68 Weather Radar, and, beginning in 2010, the Garmin G1000 avionics system with twin 10" PFD's and a 15" MFD.

As with the Malibu Mirage, Matrix's powerplant is a turbocharged Lycoming TI0-540-AE2A producing 350 hp (260 kW).[30] The aircraft's performance includes a cruise speed of 215 knots (398 km/h) at 25,000 feet (7,600 m), 215 knots (398 km/h) at 17,500 feet (5,300 m) and 188 knots (348 km/h) at 12,000 feet (3,700 m).[29] Maximum takeoff weight is 4,340 lb (1,969 kg) and an empty weight of 2,937 lb (1,332 kg) giving a standard useful load of 1,421 lb (645 kg)).[30]

Matrix deliveries began in early 2008.[29] Production ended in 2015.

JetPROP

[edit]
PA-46-350P JetPROP DLX turbine conversion

The JetPROP is an aftermarket turbine engine conversion for the PA-46-310P Malibu and PA-46-350P Malibu Mirage offered by Rocket Engineering of Spokane, WA. Originally certified in 1998 as the JetPROP DLX with a Pratt & Whitney PT6A-34 engine, conversions 90 and above used the P&W PT6A-35, after the -34 was discontinued. A lower cost JetPROP DL version became available in October 2003 utilizing the P&W PT6A-21. As of September 2008, 233 JetPROP conversions had been delivered. Twenty percent of the entire PA-46 fleet have been converted.[31]

ZeroAvia HyFlyer

[edit]

ZeroAvia, a Cranfield University partner, is a U.S./UK startup developing a Hydrogen fuel cell power train targeting to halve a turbine operating costs. It flight-tests a pair of 130 kW (170 hp) electric motors replacing the piston engine of a Piper Malibu Mirage in California. In September 2019, the UK government granted £2.7 million ($3.3 million) for its HyFlyer demonstrator, culminating in a 250–300 nmi (460–560 km) flight using hydrogen fuel cells. Other partners, including the Orkney Isles-based EMEC, Cranfield Aerospace Solutions, and fuel-cell developer Intelligent Energy should match this funding.[32] The prototype made its maiden hydrogen-powered flight at Cranfield Airport on September 24, 2020.[33]

Production

[edit]
PA-46 Shipments since 2000[34]
Model / Year 2000[35] 2001[36] 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016[37] 2017[38] 2018 2019[39] 2020[40] 2021[41] 2022[42] Totals
M600 22 35 38 24 36 39 41 235
M500
(Malibu Meridian)
18 98 25 24 26 40 49 53 52 29 25 32 32 34 36 27 12 12 18 20 7 7 9 695
M350
(Malibu Mirage)
63 10 19 7 15 11 31 30 21 7 26 33 49 42 37 34 26 9 20 21 15 19 19 564
Matrix 101 33 23 17 12 16 11 2 0 0 215
All 81 108 44 31 41 51 80 83 174 69 74 82 93 92 84 63 60 56 76 65 58 65 69 1699

Accidents and incidents

[edit]

As of January 2019, 225 accidents had been reported in the Aviation Safety Network wiki database, including 106 hull losses, causing 219 fatalities.[43]

  • On 29 July 2024 a Piper Malibu, registration D-EOSE, en route from Goose Bay, Canada, to Narsarsuaq, Greenland, ditched in the sea near Qaqortoq, about 30 nm short of Narsarsuaq. The German pilots made a Mayday call and deployed their life raft; the Danish Arctic Command despatched an aircraft which quickly located the life raft and guided the Danish Navy ship Triton to pick up the pilots.[49]

Specifications

[edit]
3-view line drawing of the Piper PA-46-310P Malibu
3-view line drawing of the Piper PA-46-310P Malibu
Cockpit of an M600/SLS, equipped with Autoland button above the right Primary flight display
Model Matrix[50] M350[51] M500[52] M600[53] M700[54]
Seating 6
Cabin Volume 201 cu ft (5.7 m3)
Pressurization None 5.5 psi (0.38 bar) 5.6 psi (0.39 bar) 5.5 psi (0.38 bar)
Wingspan 43.0 ft / 13.11 m 43.2 ft / 13.2 m
Length 28.11 ft / 8.6 m 29.6 ft / 9.02 m 29.7 ft / 9.1 m
Height 11.3 ft / 3.44 m 11.5 ft / 3.5 m
MTOW 4,340 lb / 1,969 kg 5,092 lb / 2,310 kg 6,000 lb / 2,721 kg
OEW 3,003 lb / 1,362 kg 3,050 lb / 1,383 kg 3,436 lb / 1,559 kg 3,650 lb / 1,656 kg 3,730 lb / 1,692 kg
Fuel Capacity 120 USgal / 454 L 170 USgal / 644 L 260 USgal / 984 L
Constant-speed propeller 3 blade 4 blade feathering, reversible 5 blade, reversible
Engine Lycoming TIO-540-AE2A Pratt & Whitney PT6A-42A PT6A-52
Power 350 hp (260 kW) 500 hp (370 kW) 600 hp (450 kW) 700 hp (520 kW)
Maximum cruise 213 kt / 395 km/h 260 ktas / 482 km/h 274 ktas / 507 km/h 301 ktas / 557 km/h
Ceiling 25,000 ft / 7,620 m 30,000 ft / 9,144 m
Range (45 minute reserve) 1,343 nm / 2,487 km 1,000 nm / 1,852 km 1,484 nm / 2,668 km 1,424 nmi (2,637 km)[55]
Takeoff (50 ft obstacle) 2,090 ft / 637 m 2,438 ft / 743 m 2,635 ft / 803 m 1,994 ft / 607 m
Landing (50 ft obstacle) 1968 ft / 600 m 2,110 ft / 643 m 2,659 ft / 810 m 1,950 ft / 594 m

See also

[edit]

Aircraft of comparable role, configuration, and era

References

[edit]
  1. ^ Jump up to: a b c Federal Aviation Administration (May 16, 2024). "Type Certificate Data Sheet No. A25SO Rev 39". Retrieved June 14, 2024.
  2. ^ "Piper Launches New M600 and M350 Models". April 2015. Retrieved January 16, 2019.
  3. ^ Jump up to: a b Peterson, Benjamin. "Piper M350 Airplane Insurance". Accessed February 1, 2024.
  4. ^ Jump up to: a b c Boatman, Julie (February 6, 2024). "Piper Lifts the Veil on the M700 Fury, Its Fastest Single Yet". FLYING Magazine. Retrieved May 16, 2024.
  5. ^ Goyer, Robert (August 4, 2011). "Piper Malibu: A New Airplane for a New Day". Flying. Archived from the original on August 14, 2019. Retrieved August 14, 2019.
  6. ^ "Piper PA-46 Light Sport Aircraft". Aerospace technology. Retrieved August 14, 2019.
  7. ^ "Aircraft Information: Piper PA-46 Malibu/Malibu Mirage". Airliners.net.
  8. ^ "Magazine" (PDF). Malibu/Mirage Owners & Pilots Association. May 1992. pp. 10–11. Archived from the original (PDF) on December 11, 2017. Retrieved December 11, 2017.
  9. ^ "$32,125,000 Settlement - O'Reilly Collins - Nationwide Personal Injury Lawyers". September 27, 2010. Archived from the original on September 27, 2010. Retrieved February 4, 2019.
  10. ^ Fred George (April 22, 2019). "Piper Meridian: Cheapest High-Performance Single-Engine Turboprop" (PDF). Business & Commercial Aviation. p. 66. Archived from the original (PDF) on April 27, 2021. Retrieved May 3, 2019.
  11. ^ "Piper Launches Three New M-Class Models, Including a New Turboprop". avweb.com. Aviation Publishing Group. April 13, 2015. Retrieved April 15, 2015.
  12. ^ "Specs & Performance – Piper". Piper.com. Retrieved September 20, 2015.
  13. ^ "Piper Launches M600 and M350". Flyingmag.com. April 14, 2015. Retrieved September 20, 2015.
  14. ^ "New Meridian: Piper updates pressurized turbine single". AOPA. January 27, 2015.
  15. ^ Robert Goyer (April 6, 2015). "We Fly: Piper Meridian M500". Flying.
  16. ^ "Piper M600". www.aopa.org. October 9, 2020. Retrieved May 16, 2024.
  17. ^ Whitfield, Bethany (April 14, 2015). "Piper Launches M600 and M350". Flying.
  18. ^ "Video: Piper's New M600 Shows at Sun 'n Fun". avweb. April 21, 2015.
  19. ^ Matt Thurber (June 20, 2016). "Piper M600 Receives FAA Certification". Aviation International News.
  20. ^ Fred George (March 23, 2018). "Piper M600: Sweet Spot On The Price Vs. Performance Curve". Business & Commercial Aviation.
  21. ^ Anglisano, Larry (October 30, 2019). "Garmin's New Emergency Autoland". AVweb.
  22. ^ "Piper Announces New M600 SLS". Piper. October 30, 2019. Retrieved October 30, 2019.
  23. ^ Fred George (October 30, 2019). "Flying Garmin's New Emergency Autoland". Business & Commercial Aviation.
  24. ^ Phelps, Mark (August 8, 2023). "Piper M600/SLS HALO Autoland Now Approved In Canada". AVweb. Archived from the original on August 9, 2023. Retrieved August 9, 2023.
  25. ^ "Introducing the Piper M700". www.aopa.org. June 2, 2024. Retrieved May 16, 2024.
  26. ^ "Piper Fury cleared for delivery". www.aopa.org. July 3, 2024. Retrieved May 16, 2024.
  27. ^ "Piper M700 FURY certified for unpaved field operations". Globalair.com. August 12, 2024. Retrieved August 21, 2024.
  28. ^ Jump up to: a b Robert Goyer: "Piper Matrix" Flying March 2008, page 56. Hachette Filipacchi Media USA Inc.
  29. ^ Jump up to: a b c d e Flying Editors: "Matrix: Cabin-Class Comfort for Less" Flying. January 2008, page 19. Hachette Filipacchi Media USA Inc.
  30. ^ Jump up to: a b Piper Aircraft (n.d.). "Matrix Price & Standard Equipment". Archived from the original on December 13, 2007. Retrieved December 13, 2007.
  31. ^ JetPROP, LLC (2008). "About JetPROP". Archived from the original on October 11, 2008. Retrieved September 13, 2008.
  32. ^ Tony Osborne (September 30, 2019). "The Week In Technology, Sept. 30-Oct. 4, 2019". Aviation Week & Space Technology.
  33. ^ Broadbent, Mark (November 2020). "ZeroAvia's historic hydrogen flight". Air International. Vol. 99, no. 5. p. 7. ISSN 0306-5634.
  34. ^ "General aviation statistical databook & 2016 industry outlook" (PDF). General aviation manufacturers association. 2016. Archived from the original (PDF) on August 7, 2016.
  35. ^ "General Aviation Shipment Report 2000" (PDF). GAMA. Retrieved August 30, 2023.
  36. ^ "Revised General Aviation Shipment Report 2001" (PDF). GAMA. Retrieved August 30, 2023.
  37. ^ "General Aviation Shipment Report 2016" (PDF). GAMA. Retrieved February 24, 2018.
  38. ^ "General Aviation Shipment Report 2017" (PDF). GAMA. Archived from the original (PDF) on March 4, 2018. Retrieved February 24, 2018.
  39. ^ "General Aviation Shipment Report 2019" (PDF). GAMA. Retrieved March 16, 2020.
  40. ^ "General Aviation Shipment Report 2020" (PDF). GAMA. Retrieved May 20, 2021.
  41. ^ "General Aviation Shipment Report 2021" (PDF). GAMA. Retrieved May 16, 2022.
  42. ^ "General Aviation Shipment Report 2022" (PDF). GAMA. Retrieved March 10, 2023.
  43. ^ "Database results: PA46". Aviation Safety Network. January 22, 2019.
  44. ^ "ASN Wikibase Occurrence # 220997". Aviation Safety Network. January 21, 2019.
  45. ^ "Emiliano Sala: Missing Premier League footballer's plane found". MSN. February 4, 2019. Archived from the original on February 4, 2019. Retrieved February 4, 2019.
  46. ^ "Emiliano Sala: Body identified as footballer". BBC News. February 7, 2019. Retrieved February 7, 2019.
  47. ^ National Transportation Safety Board Aviation Investigation Preliminary Report, Accident No. ERA24FA283, Piper PA-46-310P, N85PG. Issued July 2024.
  48. ^ Tine, Patrick (July 23, 2024). "Pilot warned of weather before crash that killed Georgia family". Albany Times Union. Retrieved August 2, 2024.
  49. ^ "German Pilots Rescued From Greenland's Ice Cold Waters After Plane Crash". MSN. July 29, 2024.
  50. ^ "Matrix Specifications & performance". Piper. Archived from the original on February 2, 2018. Retrieved September 13, 2016.
  51. ^ "M350 Specifications & performance". Piper.
  52. ^ "M500 Specifications & performance". Piper.
  53. ^ "M600 Specifications & performance". Piper Aircraft. Archived from the original on March 1, 2018. Retrieved September 13, 2016.
  54. ^ "M700 Brochure" (PDF). Piper. 2024.
  55. ^ "Piper Announces the M700 FURY" (Press release). Piper. February 6, 2024.
[edit]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: d22f5d92e5a16b209f4e459bd3e82400__1725750120
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/d2/00/d22f5d92e5a16b209f4e459bd3e82400.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Piper PA-46 - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)