Jump to content

Citlin 'Circuit

(Перенаправлено из цепь читлин )

Chitlin 'Circuit представляла собой коллекцию мест для производительности, найденных во всем восточном, южном и верхнем районах Среднего Запада Соединенных Штатов. Они обеспечили коммерческое и культурное признание для афро-американских музыкантов, комиков и других артистов после эпохи площадок, управляемой « Ассоциацией бронирования театра, принадлежащих белому и управлению театрами (TOBA) .... [ 1 ] Читлинская трасса поддерживала чернокожих музыкантов и танцоров в эпоху расовой сегрегации в Соединенных Штатах с 1930 -х по 1960 -е годы. [ 2 ] [ 1 ]

Этимология

[ редактировать ]

Название происходит от из души блюдо блюдо (кипящая кишечника). [ 1 ] Это также пьеса на термине « Borscht Belt штата Нью -Йорк », в котором говорилось о конкретных курортных площадках (в основном в горах Катскилл ), очень популярных среди еврейских исполнителей и зрителей в течение 1940 -х по 1960 -е годы. [ 3 ]

Читтерлингс являются частью кулинарной истории афроамериканцев, которые часто ограничивались кишечником свиньи, в отличие от бекона или ветчины. Генри Луи Гейтс -младший предполагает, что еда символизирует приобретение вкуса по необходимости и, в конечном итоге, придет, чтобы понравиться. [ 4 ]

Термин «Chitlin 'Circuit» не появился в печати до статьи 1972 года о Ake & Tina Turner в Чикагском защитнике . [ 5 ] В 21-м веке этот термин применяется к местам, особенно на юге, где современные афро-американские блюзовые певцы, такие как Бобби Раш , Дениз Ласалле и Оби Бухана , продолжают регулярно появляться.

Contemporary use

[edit]

Ebony magazine prefers the term "urban theater circuit" for recent work like that of playwright and actor Tyler Perry. In a January 2004 interview with Perry, the genre's leading practitioner, Ebony wrote his work marked "a new chapter in the urban theater circuit as a whole—a genre that has been dogged by criticism from some Blacks in the traditional theater. Perry, as the most visibly recognized player in the circuit, has felt the brunt of this criticism." "They say that Tyler Perry has set the Black race back some 500 years with these types of "Chitlin' Circuit" shows. The problem with the naysayers is that they don't take the opportunity to see my shows,' Perry argued. "With my shows, I try to build a bridge that marries what's deemed 'legitimate theater' and so-called 'chitlin' circuit theater,' and I think I've done pretty well with that, in bringing people in to enjoy a more elevated level of theater.'"[6]

Origins

[edit]

Leading figures in establishing the Chitlin' Circuit were the Black Indianapolis entrepreneurs Sea and Denver D. Ferguson.[1] After the collapse of the Theatre Owners Booking Association (TOBA) in 1930, the Ferguson brothers drew on bandleader and influential columnist Walter Barnes and his contacts to bring top Black entertainers to Indianapolis in the 1930s.[7] When their businesses' licenses were revoked in 1940, they opened Ferguson Brothers, a booking agency, which grew rapidly and became the most powerful Black-owned talent agency in the country.[8] They helped various orchestras, bands, and vaudeville shows book gigs, including Jay McShann, King Kolax, Tiny Bradshaw, Roosevelt Sykes, Claude Trenier, the Bama State Collegians, Carolina Cotton Pickers, Snookum Russell, Milton Larkin, Clarence Love, Gene Pope, and the International Sweethearts of Rhythm, and organised tours around the South playing to Black audiences.[9] Musician Sax Kari described Denver Ferguson as "the man who invented the chitlin’ circuit".[10]

Reach

[edit]

The Chitlin' Circuit was primarily by, for, and about black people.[1] There are discrepancies among different sources about when the Circuit peaked, whether it was the 1930s, after World War II, or during the heyday of the blues.[11] Several definitive books reviewed on NPR's Fresh Air have recognized "the names and careers of men and women – and, yes, some of the toughest of these people were women – who ran bars, booking agencies and clubs, where traveling musicians could come into a black community, play, make money and go to the next town."[12]

The exclusionary systems of racial segregation necessitated the creation of a touring circuit for numerous African American, then Negro or Colored, musicians to make a living in U.S. cities from Indianapolis, Indiana and Clarksdale, Mississippi to "unlikely places like North Dakota and Minnesota"[1] and more:

[V]enues ranged from rudimentary juke joints in rural areas to nightclubs, restaurants, and higher-end theaters in larger cities. For decades, the circuit was strongly associated with blues, jazz, rock, and soul musicians and singers such as Billie Holiday, B.B. King, Denise LaSalle, and James Brown. Entertainers felt they had “made it” if they performed at one of the highly coveted venues: Atlanta’s Royal Peacock, Baltimore’s Royal Theater, Chicago’s Regal Theater, Detroit’s Paradise Theatre, Harlem’s Apollo Theater, Philadelphia’s Uptown Theater and Washington, D.C.’s Howard and Lincoln Theaters.

The Chitlin' Circuit "eventually brought about the birth of rock 'n' roll" in the 1950s as the Civil Rights Movement emerged.[12]

Notable venues

[edit]

Noted theaters, nightclubs, and dance halls on the Chitlin' Circuit included:

Seasonal venues included the still-standing auditorium at John Brown's Farm (also known as "the Kennedy Farm") outside Sharpsburg, Maryland;[25] Carr's and Sparrow's Beach in Anne Arundel County, Maryland; and Rosedale Beach in Millsboro, Delaware.

According to Ruth Brown, an artist needed to play at four specific theaters to prove they had made it: the Regal in Chicago, the Howard in Washington D.C., the Uptown in Philadelphia, and the Apollo in New York City. This was called the "litchman chain".[26][1]

The song "Tuxedo Junction" was written about a stop along the Chitlin' Circuit in Birmingham. Once the performance was over, the band would leave for the next stop on the circuit. After composing the music, Erskine Hawkins explained the reason for the title to Buddy Feyne, who created lyrics to express the concept.[27]

Notable performers

[edit]

Notable 20th-century performers who worked on the Chitlin' Circuit included:

Mississippi Blues Trail marker

[edit]

A historic marker designated by the Mississippi Blues Commission on the Mississippi Blues Trail was placed in front of the 100 Men Hall in Bay St. Louis, Mississippi. The 100 Men Hall is one of the rare still standing, still active blues venues on the trail. The second historic marker designated by the Mississippi Blues Commission on the Mississippi Blues Trail was placed in front of the Southern Whispers Restaurant on Nelson Street in Greenville, Mississippi, a stop on the Chitlin' Circuit in the early days of the blues. The marker commemorates the importance of this site in the history of the blues in Mississippi.[28][29] In the 1940s and 1950s, this historic strip drew crowds to the flourishing club scene to hear Delta blues, big band, jump blues, and jazz.

Musical references

[edit]
  • 1976: The Kudzu Band – Chitlin' Circuit
  • 1995: Wentus Blues Band – Chitlin' Circuit
  • 2005: North Carolina hip-hop group Little Brother named their mixtape Chittlin Circuit 1.5
  • 2024: Beyoncé references Chitlin' Circuit in her song 'Ya Ya' from her album 'Cowboy Carter.'

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Jump up to: a b c d e f g h i j Miller, Adrian (June 28, 2022). "Inside the 'Chitlin Circuit,' a Jim Crow-Era Safe Space for Black Performers". Gastro Obscura. Atlas Obscura. Retrieved July 6, 2022.
  2. ^ Englehardt, Sheree (August 27, 2015). "Musicians trying to save Legendary Blues Joint". Bay New 9. Retrieved August 29, 2015.
  3. ^ Frederick Douglass Opie, Hog and Hominy: Soul Food from Africa to America (Columbia University Press 2008), Chapter 7.
  4. ^ Henry Louis Gates Jr. (February 3, 1997). "The Chitlin Circuit". The New Yorker. p. 49.
  5. ^ "Chitlin'". The Commercial Appeal. July 24, 2011 – via PressReader.
  6. ^ Hughes, Zondra (January 2004). "How Tyler Perry rose from homelessness to a $5 million mansion". Ebony.
  7. ^ Лаутербах, Престон (2011). Читлиновая схема и дорога к рок -н -роллу . Нью -Йорк: WW Norton. С. 31–42. ISBN  978-0-393-34294-9 .
  8. ^ «Денвер Д. Фергюсон» . Prestonlauterbach.com .
  9. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Мортленд, Джон, «Читлин»: празднование секретной истории американской музыки », WonderingSound.com , 1 ноября 2011 года . Получено 25 ноября 2019 г.
  10. ^ Лаутербах, Престон (18 июля 2011 г.). Читлин «Цикл: и дорога к рок -н -роллу: и дорога к рок -н -роллу . WW Norton & Company. ISBN  9780393082258 - через интернет -архив. Денвер Д. Фергюсон.
  11. ^ Стобер, Карл Х. Журнал Cadence, Независимый журнал творческой импровизированной музыки , октябрь 2014: 61–4. ProQuest. 20 сентября 2018 года.
  12. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Уорд, изд (20 декабря 2011 г.). «Обзор: История великих исполнителей Читлинской трассы» . Свежий воздух NPR . Получено 31 января 2024 года .
  13. ^ «Вспоминая пляж Карра» . www.visitannapolis.org . 26 марта 2021 года . Получено 17 ноября 2023 года .
  14. ^ «Маленький Ричард и Джеймс Браун порезали зубы на королевский павлин» . Atlanatamagazine.com . Получено 2 апреля 2021 года .
  15. ^ "Victory Grill" . Техасские исторические места Атлас . Техасская историческая комиссия . Получено 6 декабря 2021 года .
  16. ^ «Архив дворца Генри» . Read.cv. ​Получено 17 июля 2023 года .
  17. ^ «Тина Тернер посетила Хопкинсвилл в рамках знаменитой трассы Читлин» . WKDZ Радио . Получено 28 мая 2023 года .
  18. ^ Любовь, Берна Дж. (2012). Храм снов: Таборян Холл и его бальный зал Dreamland . Арканзас флаг и баннер, включенная. ISBN  9780989049207 .
  19. ^ «Джаз и блюз» . Журнал Феникса . 1 сентября 2013 года . Получено 10 октября 2023 года .
  20. ^ Карла Петерсон, «Eastwood Country Club» , Справочник Texas Online , доступ 2 марта 2018 года.
  21. ^ Коркоран, Майкл (14 апреля 2018 г.). «У местности топольной улицы есть богатое музыкальное прошлое» . Сан-Антонио Экспресс-Ньюс . Получено 18 ноября 2021 года .
  22. ^ "Уэст -Энд Парк" . Техасские исторические места Атлас . Техасская историческая комиссия . Получено 6 декабря 2021 года .
  23. ^ "Frenchtown Tallahassee - Music Tour Florida" . Floridamusictours.com . Получено 2 апреля 2021 года .
  24. ^ «Колониальный Уильямсбург» . Колониальный Уильямсбург Альберт Дюрант Фотография на бревенчатой ​​домике . Колониальный Уильямсбург . Получено 13 августа 2024 года .
  25. ^ Малискас, изд. Джон Браун Джеймсу Брауну - Маленькая ферма, где Liberty Bid, расцветала и Boogied, Hagerstown, MD: Hamilton Run Press, 2016
  26. ^ «Почему мы должны построить Музей музыкального зала славы R & B» . YouTube. 10 декабря 2013 года. Архивировано с оригинала 21 декабря 2021 года . Получено 26 октября 2015 года .
  27. ^ "Buddy Feyne - Page Cuxedo Junction Page" . Получено 29 августа 2008 года .
  28. ^ «Blues Matters! - сайты Delta должны быть включены на New Blues Trail» . Bluesmatters.com . Получено 28 мая 2008 г. [ мертвая ссылка ]
  29. ^ "Миссисипи Блюз Комиссия - Блюз Трейл" . msbluestail.org . Получено 28 мая 2008 г.

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: dbce9d0796e6eecbf024e42535853378__1723796280
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/db/78/dbce9d0796e6eecbf024e42535853378.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Chitlin' Circuit - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)