Григорий III из Константинополя
Григорий III из Константинополя | |
---|---|
Экуменический патриарх Константинополя | |
Церковь | Церковь Константинополя |
В офисе | 1443–1451 |
Предшественник | Metrophanes II в Константинополе |
Преемник | Афаназий II из Константинополя |
Личные данные | |
Рожденный | до c. 1420 |
Умер | 1459 Рим , папские государства |
Деноминация | Восточный католицизм Восточная ортодоксальность (до 1449 года) |
Святость | |
Venerated in | Catholic Church |
Title as Saint | Wonderworker |
Canonized | 1459 Papal State by Pope Nicholas V |
Patronage | Catholic-Eastern Orthodox Reunification |
Патриарх Григорий III фамилия Маммиса или μammas ( Греческий : γρηγόριος μαμμῆς; , до ок . Он был видным в неудачных инициативах по воссоединению с католической церковью .
Имя
[ редактировать ]Мало что известно о его жизни и его патриархате. Даже его фамилия не является определенной, и имена Маммис или Маммы , вероятно, издеваются над апелляциями. В целом ненадежному хроническому маджису псевдо -сфранца записано, что он пришел с Крита , и что его настоящее имя было Мелиссенос . В других работах его называют Мелиссенос- стратегиопулос .
Церковная карьера
[ редактировать ]He was tonsured as a monk in c. 1420, and is considered to have been the confessor of Emperor John VIII Palaiologos.[1] Он был сторонником союза с римско -католической церковью . Он сыграл очень активную роль в богословских дискуссиях. Он участвовал в предварительных переговорах с Римом в Совете Базеле , а затем сопровождал патриарха Иосифа II в Совет Феррара-Флорентия , где он также представлял Филотея Александрии . Он был избран патриархом после смерти также уникального патриарха Metrophanes II .
Gregory did his best to reconcile monks, the church hierarchy, and common people to the agreement reached at Ferrara-Florence, but in vain. He was opposed by George Scholarios and John Eugenikos, who wrote extensively against the council. Leading anti-Unionist clergy refused to pray for the Emperor in their churches. In 1450, the tension in ecclesiastical circles grew so tense that Gregory left his post and arrived in Rome in August 1451[2] (less than two years before the fall of Constantinople). He was cordially received by Pope Nicholas V, who aided him financially. Pro-unionists in the Latin-occupied areas of Greece continued to consider him the legitimate patriarch of Constantinople.
Legacy
[edit]Gregory died in 1459 in Rome. He was honoured as saint and wonder-worker by the Roman Catholic Church. He wrote two dissertations about the confutation of the works of the anti-unionist Bishop Mark Eugenikos, and one on the provenance of the Holy Spirit. Some of his letters have been preserved, while three further theological treatises, On the unleavened bread, On the Primacy of the Pope and On the Heavenly Beatitude, remain unpublished.
Further reading
[edit]- Michel Cacouros, ‘Un patriarche à Rome, un katholikos didaskalos au patriarcat et deux donations trop tardives de reliques du seigneur: Grégoire III Mamas et Georges Scholarios, le synode et la synaxis’, in Byzantium State and Society: In Memory of Nikos Oikonomides, ed. Anna Avramea, Angeliki Laiou and E. Chrysos (Athens, 2003), pp. 71–124
- Jonathan Harris, ‘The Patriarch of Constantinople and the last days of Byzantium’, in The Patriarchate of Constantinople in Context and Comparison, ed. Christian Gastgeber, Ekaterini Mitsiou, Johannes Preiser-Kapeller and Vratislav Zervan (Vienna: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 2017), pp. 9–16. 978-3-7001-7973-3.
References
[edit]- ^ Προκοπίου Τσιμάνη, Από υψηλή σκοπιά οι Πατριάρχαι Κωνσταντινουπόλεως, Αθήνα 1981, τόμ. Α΄, σελ. 55
- ^ Nicol, Donald M. (1993). The Last Centuries of Byzantium, 1261–1453 (Second ed.). Cambridge: Cambridge University Press. pp. 371f. ISBN 0-521-43384-3.