Новозеландский законодательный совет
Новозеландский законодательный совет | |
---|---|
Тип | |
Тип | Верхний дом Генеральной Ассамблеи Новой Зеландии [А] |
История | |
Учредил | 1853 [B] |
Расформирован | 1 января 1951 г. [C] |
Предшествует | Законодательный совет Новой Зеландии (1841–1853) |
Лидерство | |
Выборы | |
Назначен губернатором/генерал-губернатором | |
Место встречи | |
![]() Оригинальная пленарная камера, сфотографированная в 1899 году | |
Parliament House, Wellington | |
Footnotes | |
![]() |
---|
![]() |
( Законодательный совет Новой Зеландии маори : верхняя палата , горит. «Верхняя палата») [ 3 ] был верхней палатой Генеральной Ассамблеи Новой Зеландии в период с 1853 по 1951 год. [ 2 ] Более ранняя договоренность законодательных советов для колонии и провинций существовала с 1841 года, когда Новая Зеландия стала колонией ; Он был восстановлен как верхний палат бикамалального законодательного органа , когда Новая Зеландия стала самоуправляющейся в 1852 году, что вступило в силу в следующем году.
В отличие от избранной нижней палаты , Палата представителей , Законодательный совет был полностью назначен генерал-губернатором . Закон о конституции Новой Зеландии 1852 года уполномочил назначение минимум десяти советников. Начиная с 1890 -х годов, членство в верхней палате стало контролироваться правительством дня. В результате законодательный совет обладал небольшим влиянием. В то время как предназначенная как пересматривая камера, на практике дебаты и голоса, как правило, просто воспроизведены в нижней палате. Он был отменен актом парламента в 1950 году, с его последним заседанием в декабре 1950 года.
The Council's chamber is no longer utilised as a debating chamber, but it is used for certain ceremonial functions, such as the speech from the throne.
Establishment
[edit]The first Legislative Council was established by the Charter for Erecting the Colony of New Zealand on 16 November 1840, which created New Zealand as a Crown colony separate from New South Wales on 1 July 1841.[4] Originally, the Legislative Council consisted of the governor, colonial secretary, and colonial treasurer, and a number of senior justices of the peace. The Legislative Council had the power to issue ordinances (statutory instruments).[5]
With the passing of the New Zealand Constitution Act 1852, the first Legislative Council was disestablished and a similar appointed body was established, effective from 1853. The new Legislative Council was constituted as the upper house of the General Assembly (or "Parliament"), which did not actually meet until 24 May 1854, 16 months after the Constitution Act had come into force.[6]
Role
[edit]The Legislative Council was intended to act as a revising chamber, scrutinising and amending bills which had been passed by the House of Representatives. It could not initiate bills, and was prohibited from amending money bills (legislation relating to finance and expenditure). The model for the Legislative Council's role was the House of Lords in the United Kingdom.[7]
Membership
[edit]Appointment and tenure
[edit]The New Zealand Constitution Act 1852 provided for councillors to be appointed for life terms by the governor. As the power of the governor over New Zealand politics gradually decreased, it became the convention that appointments were made on the recommendation of the premier (later prime minister), essentially meaning that councillors were selected by the government of the day.
However, the life term of councillors meant that the Legislative Council always lagged behind the House of Representatives—premiers were frequently hampered in their activities by a Legislative Council appointed by their predecessors. In 1891, life membership was replaced by a seven-year term by the new Liberal Party government of John Ballance. While many Liberals apparently favoured outright abolition, it offered minimal political benefit for a ruling government, and such a radical move would have unnecessarily provoked fears about the new administration.[8] Instead, term limits were introduced primarily for practical reasons, as Ballance's conservative predecessor, Harry Atkinson, had stacked the Council with seven conservatives shortly before leaving office. Ballance had considerable difficulty in achieving his reform of the Council, with major clashes occurring between him and the Governor, the Earl of Onslow, who had approved the seven appointments. Ballance's victory is seen as establishing an important precedent in the relationship between governor and prime minister.[9]
The structure of the Legislative Council prior to 1891 was therefore similar to that of the Canadian Senate (which continues as an appointed upper house, although senators are no longer appointed to life terms, and must retire at the age of 75).[10]
The style "The Honourable" could be retained from 1894 by a councillor with not less than ten years service if recommended by the governor. This privilege was extended to one member, William Montgomery, in 1906; and a further eleven members in 1951 after abolition of the Council.[11]
Number of members
[edit]It was specified in the Constitution Act 1852 that the Council would consist of at least ten members. Although not actually a part of the Act, instructions were issued that the number of members should not exceed fifteen. One member was to be selected as speaker of the Legislative Council, corresponding roughly to the position of speaker of the House of Representatives. A quorum of five members was established.[12]
The first appointments to the Legislative Council were made in 1853, when twelve members were called to the upper house. They were John Salmon, William Swainson and Frederick Whitaker on 26 May 1853; Mathew Richmond on 23 June 1853; and on 31 December 1853 Edmund Bellairs, George Cutfield, William Kenny, John Yeeden Lloyd, Ralph Richardson, Henry Seymour, Henry St. Hill and John Watts-Russell.[13] Gradually, the maximum number of members was raised, and the limit was eventually abolished. The Council reached a peak of 53 members in 1885[12] and 1950.
Extent of representation
[edit]The Legislative Council was generally less representative of the New Zealand public than was the House of Representatives. Women were not eligible to serve as councillors before 1941, and only five were appointed.[7] Two, Mary Anderson and Mary Dreaver, were appointed in 1946 by the First Labour Government. In 1950, when the First National Government appointed several new members to vote the council out of existence, three women were included; Cora Louisa Burrell, Ethel Gould and Agnes Weston.[14] Māori were slightly better represented. The first two Māori councillors were appointed in 1872, not long after the creation of the Māori electorates in the House; Mōkena Kōhere and Wi Tako Ngātata. A convention was established that there should always be Māori representation on the Council.[7]
1891 appointments
[edit]In January 1891 the outgoing Atkinson Ministry appointed six new members to the Legislative Council, with the object of blocking any radical bills that John Ballance (who became Premier on 24 January) and his Liberal Government might introduce.[15] They were the last appointments for life as the new government introduced a seven-year term. The new members were Charles Johnston and John Davies Ormond on 20 January; and Harry Atkinson (elected as speaker), James Fulton, William Downie Stewart, and John Blair Whyte on 22 January.[16] John Hall had written to Ormond: "It will be a serious disaster if the Council is not strengthened before the Reds get into the saddle."[17]
Petitions were tabled against the "stacking of the Council" by MPs and by Aucklanders.[18] But the stacking has been seen as assisting the Liberal Government, which "might not have survived but for this assistance ... [which] provided a useful unifying influence in the critical early years" and "identified with dramatic clarity the reactionary class enemy ... and acted as a convenient brake on the radicals [who] were asked to settle for moderate measures."[19]
Proposals for election
[edit]A number of proposals were made that the Legislative Council should be elected, not appointed. When responsible government had been granted at the beginning of the 2nd Parliament, the governor, Thomas Gore Browne, was given sufficient authority to make the Legislative Council elected, but no action was taken. In 1914, a reform proposal to establish a 42 or 43 member council elected by proportional representation for six years was introduced by the Liberals, but postponed due to World War I. In 1920 it was no longer favoured by the Reform government then in power. But the 1914 Act "remained like a sword of Damocles suspended above the nominated upper house, available at will or whim to any succeeding government".[20]
Abolition
[edit]External image | |
---|---|
![]() |
By the middle of the 20th century, the Legislative Council was increasingly being looked on as ineffectual and making little difference to the legislative process. The Legislative Council rarely criticised bills sent to it by the House, and many believed that it was now obsolete. Some favoured its reform, while others favoured its abolition; among the latter group was the leader of the National Party, Sidney Holland, who introduced a private member's bill to abolish it in August 1947.[2]
However, because the Parliament of New Zealand was unable to amend the New Zealand Constitution Act 1852,[a] it had to first adopt the Statute of Westminster 1931, which it did with the Statute of Westminster Adoption Act 1947.[21] Following the adoption of the Act, the Parliament of New Zealand passed the New Zealand Constitution Amendment (Request and Consent) Act 1947, and the Parliament of the United Kingdom passed the New Zealand Constitution Amendment Act 1947, allowing the New Zealand Parliament to amend the Constitution Act and abolish the Legislative Council. However, the Labour government did not actually enact the abolition itself, and lost office in the 1949 general election.
In 1950, the National Party, now in government, passed the Legislative Council Abolition Act. To assist its passage into law, Holland appointed twenty members (who were dubbed the "suicide squad") to vote for abolition, just as the Australian state of Queensland had done to abolish its upper house in 1922. They included former MPs Harold Dickie and Garnet Mackley.[2]
To encourage co-operation from other members, Holland also promised to use the money saved through abolition to set up a fund for retired members. A Statutes Revision Committee (now defunct) was established to carry out some of the scrutiny that the Legislative Council had been intended for. Although abolition was intended as an interim measure, no serious attempts were made to introduce a new second chamber, and Parliament has been unicameral since.[22]
Proposed reestablishment
[edit]Поддержка бикамерализма не полностью отсутствует, и были случайные предложения для новой верхней палаты или сената . [22] A constitutional reform committee chaired by Ronald Algie proposed an appointed Senate in 1952.[ 23 ] Краткая либеральная партия проводила кампанию по восстановлению верхней палаты на выборах 1963 года . [ 24 ] В 1990 году национальное правительство предложило Джима Болджера избранную сенат, и идею, отчасти как альтернатива процессу избирательной реформы Новой Зеландии . [ 25 ]
Едисамаралисты в Новой Зеландии, как бывший премьер -министр сэр Джеффри Палмер , утверждали, что страна является небольшим и относительно однородным унитарным государством , и, следовательно, не требует таких же договоренностей, как федеральные штаты, такие как Австралия или Канада . [ 26 ] [ 27 ] Кроме того, Питер Данн , тогда также депутат лейбористской партии, утверждал, что другие политические реформы в Новой Зеландии, такие как укрепление системы избранных комитетов и введение пропорционального представления , при условии адекватных проверок и противовес, которые просто будут дублироваться Вторая камера. [ 28 ]
Законодательный совет Палата
[ редактировать ]
Палата законодательного совета остается местоположением речи с престола - как следуя британской традиции, суверенный (или представитель) не попадает в избранную дом. Посчистание Черного Рода вызывает членов Палаты представителей, чтобы присутствовать на открытии парламента в законодательном совете, где генерал-губернатор обычно читается речь. [ 29 ] Он также используется для некоторых заседаний комитетов, а также заседаний Парламентской ассоциации Содружества и других официальных функций.
Смотрите также
[ редактировать ]- Список членов Законодательного совета Новой Зеландии
- Законодательный совет
- Список отмененных верхних домов
- Конституция Новой Зеландии
Примечания
[ редактировать ]- ^ Это был акт парламента Соединенного Королевства, и парламенту Новой Зеландии было запрещено внести поправки в части Закона, посвященного созданию Законодательного совета.
Ссылки
[ редактировать ]- ^ Scholefield 1950 , p. 68
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый «Законодательный совет отменил» . Министерство культуры и наследия. Архивировано с оригинала 25 апреля 2019 года . Получено 25 августа 2017 года .
- ^ «Тэ ака словарь маори» . Maoriidary.co.nz . Получено 12 февраля 2023 года .
- ^ Луна 2010 , с. [ страница необходима ] .
- ^ «№ 21 - Хартия по возведению колонии Новой Зеландии, а также за создание и создание законодательного совета и исполнительного совета, а также для предоставления определенных полномочий и властей губернатору в настоящее время упомянутой колонии» . Виктория Университет Веллингтона . Архивировано из оригинала 6 апреля 2020 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ «Закон о конституции Новой Зеландии вступает в силу» . Nzhistory.govt.nz . Министерство культуры и наследия. 24 сентября 2020 года . Получено 28 февраля 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный в «Законодательный совет» . www.parliament.nz . Новая Зеландия Парламент. 21 января 2016 года.
- ^ Джексон 1972 , с. 161.
- ^ McIvor 1989 , с. 179–180.
- ^ «Назначенная верхняя палата: уроки из Канады» (PDF) . Университетский колледж Лондон . С. 3, 9. Архивировано (PDF) из оригинала 18 февраля 2020 года . Получено 18 февраля 2020 года .
- ^ Wilson 1985 , с. 334, 336.
- ^ Jump up to: а беременный Scholefield 1950 , p. 71
- ^ «Пятница, 6 января 1854 года» . Ежедневный южный крест . Тол. X, нет. 681. 6 января 1854 г. с. 2. Архивировано с оригинала 4 марта 2016 года . Получено 23 января 2012 года .
- ^ «Женщины членов Новой Зеландии, 1933 года» . Новая Зеландия Парламент. 13 февраля 2019 года. Архивировано с оригинала 8 июля 2020 года . Получено 19 февраля 2020 года .
- ^ Ривз 1901 .
- ^ Джексон 1972 , с. 223
- ^ McIvor 1989 , p. 179
- ^ «Петиции» . Оклендская звезда . 23 января 1891 года. Архивировано с оригинала 26 декабря 2018 года . Получено 26 декабря 2018 года .
- ^ Хамер 1988 , с. 82
- ^ Джексон 1972 , с. 176
- ^ Harris 1994 , с. 33, 34.
- ^ Jump up to: а беременный Хартсхорн-Сандерс, Ева (15 ноября 2012 г.). «Верхний дом хорош для процесса законодательства» . Вещи . Архивировано из оригинала 25 августа 2017 года . Получено 25 августа 2017 года .
- ^ Джексон 1972 , с. 200
- ^ «Либералы обрисовывают в общих чертах основную политику». Новая Зеландия Вестник . 2 февраля 1963 г. с. 4
- ^ «Законопроект Сената: доклад комитета по законодательству избирателей» . 7 июня 1994 года. Архивировано с оригинала 24 июля 2011 года.
- ^ Незащитная власть: интерпретация конституции Новой Зеландии и архивирования правительства 4 августа 2020 года на машине Wayback , издательство Оксфордского университета, 1987, стр. 231
- ^ «Почему мы не поддерживаем верхнюю палату - конституцию для Новой Зеландии Aotearoa» . Конституция для Аотеароа Новой Зеландии . 20 февраля 2017 года. Архивировано с оригинала 31 марта 2017 года . Получено 25 августа 2017 года .
- ^ «Вторник, 15 декабря 1992 года законопроект о реформе избирательной реформы: введение» . Парламентские дебаты (Хансард) . Архивировано из оригинала 16 июня 2020 года . Получено 12 ноября 2018 года .
- ^ «Роли и регалии на открытии парламента» . Новая Зеландия Парламент. 13 октября 2014 года. Архивировано с оригинала 1 августа 2020 года . Получено 19 марта 2020 года .
Библиография
[ редактировать ]- Хамер, Дэвид А. (1988). Новозеландские либералы: годы власти, 1891–1912 . Окленд: издательство Оклендского университета . ISBN 1-86940-014-3 Полем OCLC 18420103 .
- Харрис, Пол; Левин, Стивен; Кларк, Маргарет (1994). «Часть I - Конституция». Новозеландская политическая книга источника . Данмор Пресс. ISBN 0-86469-338-9 .
- Джексон, Уильям Кит (1972). Законодательный совет Новой Зеландии: изучение учреждения, неудачи и отмены верхней палаты . Торонто: Университет Торонто Пресс. ISBN 0-8020-1860-2 Полем Архивировано из оригинала 3 апреля 2021 года . Получено 15 декабря 2020 года .
- Mcivor, Timothy (1989). Дождь: биография Джона Балланса . Окленд : Хейнеманн Рид. ISBN 0-7900-0024-5 .
- McLintock, ах ; Вуд, GA (1987). Верхняя палата в колониальной Новой Зеландии: исследование Законодательного совета Новой Зеландии в период 1854–1887 гг . Веллингтон: государственный принтер. ASIN B004WVKP3K .
- Луна, Пол (2010). Свидетельство о рождении Новой Зеландии - 50 документов -основателей Новой Зеландии . AUT Media. ISBN 9780958299718 .
- Ривз, Уильям Пембер (1901). Ли, Сидни (ред.). Словарь национальной биографии (1 -е добавка) . Лондон: Smith, Elder & Co. . В
- Scholefield, Guy (1950) [Первое изд. Опубликовано 1913]. Новозеландская парламентская запись, 1840–1949 гг. (3 -е изд.). Веллингтон: Правительство. Принтер.
- Уилсон, Джеймс Оукли (1985) [Первое изд. Опубликовано 1913]. Новозеландская парламентская запись, 1840–1984 гг. (4 -е изд.). Веллингтон: VR Ward, Govt. Принтер. п. 150. OCLC 154283103 .