Jump to content

SS Van Heemskerk

Van Heemskerk Off Gorontalo , около 1910 года
История
Имя Ван Хискерк
Владелец
Оператор 1918: British India Sn Co
Порт реестра
Строитель Голландский SM , Амстердам
Номер двора 100
Заложено 5 апреля 1909 года
Запущен 31 августа 1909
Завершенный 29 октября 1909 года
Идентификация
Судьба Потол от воздушной атаки, 1943
Общие характеристики
Тип пассажирский корабль
Тоннаж 2.996 GRT , 1,896 NRT , 4,377 DWT
Длина 325,5 футов (99,2 м)
Луч 43,8 фута (13,4 м)
Глубина 25,0 футов (7,6 м)
Палубы 3
Установленная питание 233 NHP , 1300 IHP
Propulsion
Speed10+12 knots (19.4 km/h)
Capacity
  • passengers: 26 × 1st class, 29 × 2nd class, 941 × steerage
  • cargo: 164,000 cubic feet (4,600 m3) grain, 140,000 cubic feet (4,000 m3) bale
Armament1942: DEMS
Notesone of several sister ships

SS Van Heemskerk был пассажирским пароходом , который был запущен в Нидерландах в 1909 году и погрузился вражеским действием от Новой Гвинеи в 1943 году. Она провела большую часть своей карьеры в Koninklijke Paketvaart-Maatschappij (KPM, «Королевская пакетная компания») в голландской Ост -Индии .

В первой мировой войне Соединенное Королевство захватило ее под Ангари . Во второй мировой войне она избежала вторжения в японское вторжение в голландскую Ост -Индию и стала частью командования юго -западной части Тихого океана (SWPA) постоянного местного флота . Японская воздушная атака опустила ее 26 июня 1943 года.

Между 1907 и 1914 годами выставка Tok на комплект сестринских кораблей с разных голландских верфей. Общество корабля и машиностроения Фидженорорд в Роттердаме « в Джейкоб» 1907 году, Ле Мейр и Ван Спилберген в 1908 году, Ван дер Хаген в 1909 году, Ван Ваервик в 1910 году, а также Слоэт ван де Бил и Ван Имхофф в 1914 году. [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij (NSM) в Амстердаме завершил Ван Химскерк в 1909 году, Ван Линсшотен в 1910 году и Ван -Нек в 1912 году. [ 8 ] [ 9 ] [ 10 ] Rijkee & Co в Роттердаме завершила Ван Рис в 1913 году. [ 11 ]

NSM построила Ван Химскерк в качестве двора № 100. Она была запущена 9 декабря 1909 года и завершена в феврале 1910 года. [ 8 ] Ее зарегистрированная длина составляла 325,5 футов (99,2 м), ее луч составлял 443,8 фута (135,3 м), а ее глубина составляла 25 футов (7,6 м). Ее тоннажи были 2996 грт , 1896 NRT , [ 12 ] и 4377 DWT . У нее были причалы для 996 пассажиров: 26 в первом классе , 29 во втором классе и 941 в руле . Ее державы имели емкость на 164 000 кубических футов (4600 м. 3 ) зерна, или 140 000 кубических футов (4000 м 3 ) серевого груза. [ 8 ]

Корабль имел один винт , приводимый в движение трехцилиндровым паровым двигателем с тройным экспертом . Он был оценен в 233 NHP [ 12 ] или 1300 IHP , и дал ей скорость 10 + 1 2 узла (19,4 км/ч). [ 8 ]

KPM зарегистрировал Ван Химскерк в Батавии в голландской Ост -Индии . Ее кодовые письма были TJKG. [ 12 ]

Career until 1941

[edit]
Van Heemskerk in Sanana, about 1921–22

On 20 March 1918 President Woodrow Wilson issued Proclamation 1436, authorising the seizure under angary of Dutch ships in US ports. The UK also seized Dutch ships in ports of the British Isles and the British Empire. Van Heemskerk was seized in Singapore. She was vested in the UK Shipping Controller, who appointed the British India Steam Navigation Company to manage her. She was registered in Singapore, with the UK official number 140132 and code letters TWMK.[13] The ship was returned to her owners in February 1919.[8]

In 1925 Van Heemskerk's code letters were changed to TJDF.[14] In 1934 the call sign PKEH superseded her code letters.[15]

Second World War

[edit]

On 8 December 1941 Japan invaded the Dutch East Indies. On 1 March 1942 Japanese forces landed on Java. Van Heemskerk was one of 21 KPM ships that reached Australian ports after the fall of Java.

Dutch officials asked that the KPM ships be put into Allied war service.[16] On 26 March 1942 the Chief Quartermaster, US Army Forces in Australia (USAFIA) chartered Van Heemskerk and other KPM ships, with long term details to be negotiated at higher levels, to become part of the United States Army's local fleet. She was crewed by her KPM officers and men, without being given an Army local fleet "X" number.[17]

Van Heemskerk was one of four Dutch ships of Convoy ZK8, which left Sydney on 18 May 1942. The others were Bantam, Bontekoe and Van Heutsz, escorted by HMAS Arunta and HNLMS Tromp. The convoy took 4,735 troops of the Australian 14th Brigade to Port Moresby.[18]

Van Heemskerk continued ferrying troops and materiel between Queensland and New Guinea during the reinforcement and build-up in New Guinea.[19] She sailed with Convoy A2, which left Brisbane on 7 August and went to Fall River; and Convoy PQ3/1, which she joined from Cairns on 6 September and which went to Port Moresby.[20]

Van Heemskerk and Japara, escorted by Arunta, were due in Milne Bay on the evening of 11 September, days after the surface raid that had sunk Anshun. Reports of another possible surface raid developing caused the convoy to hold until the morning of 12 September when it entered Milne Bay at about 06:00 hrs.[21] The ships finished unloading, and on 15 September left for Townsville escorted by Arunta and HMAS Stuart.[22]

Van Heemskerk sailed on Convoy E, which left Townsville on 21 October and went to Fall River, and Convoy K, which left Townsville on 22 November and went to Port Moresby.[20] On December 26 and 27, while she was at Merauke, New Guinea, a Japanese float plane bombed her, causing seven casualties.[23]

The area of Operation Lilliput

Logistical support of Allied operations on the north coast of New Guinea by sea required establishment of a port west of Milne Bay at Oro Bay, and a route by which large ships could pass through the largely uncharted and hazardous waters between.[24] Small vessels transporting supplies in the early stages and survey vessels found that route and convoys code named Operation Lilliput were put into place to run two large ships under escort of one or two corvettes to Oro Bay in what were termed "flights" and given numbers.[25] Van Heemskerk took part in a simultaneous, specialized operation code named Accountant that took the United States Army 162nd Regiment, 41st Division, from Australia to the Buna-Gona operations area.[26] She was then to join the regular Lilliput convoy system as flight number 28.[27]

Loss

[edit]

Van Heemskerk Bontekoe, and the motor ship Balikpapan, escorted by the destroyer HMAS Vendetta, formed Convoy TN67, which left Townsville on 6 April 1943.[20] Van Heemskerk and Balikpapan, escorted by HMAS Kapunda, reached Milne Bay on 14 April 1943 just as the twenty-fourth air raid on that port was developing, and after being diverted from Port Moresby due to air raids there.[28] Van Heemskerk disembarked her troops, but had cargo of ammunition and fuel to be unloaded, and not enough time to clear the bay.[29]

HMAS Wagga

The US troop commander left an improvised defense of 20 US soldiers. They put a Jeep with mounted .50 caliber machine gun on each cargo hatch for anti-aircraft cover. They survived four masthead-level attacks, but then a hit in a hold containing ammunition and fuel destroyed the Jeeps and their crews.[30] HMAS Wagga and her crew tried to control the fire, until at about 17:00 hrs Van Heemskerk exploded. Four people were killed; the last casualties of Lilliput.[28][31] Loss of Van Heemskerk caused the only cancellation of a Lilliput flight. 39 out of 40 were completed.[26]

References

[edit]

Notes

[edit]
  1. ^ "s'Jacob – ID 8558". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  2. ^ "Le Maire – ID 3634". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  3. ^ "Van Spilbergen – ID 6910". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  4. ^ "Van der Hagen – ID 6869". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  5. ^ "Van Waerwijck – ID 6915". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  6. ^ "Sloet van de Beele – ID 5957". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  7. ^ "Van Imhoff – ID 6890". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  8. ^ Jump up to: a b c d e "Van Heemskerk – ID 6883". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  9. ^ "Van Linschoten – ID 6892". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  10. ^ "Van Neck – ID 6895". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  11. ^ "Van Rees – ID 6902". Stichting Maritiem-Historische Databank (in Dutch). Retrieved 13 July 2023.
  12. ^ Jump up to: a b c Lloyd's Register 1911, VAL–VAN.
  13. ^ Mercantile Navy List 1919, p. 582.
  14. ^ Lloyd's Register 1926, VAN.
  15. ^ Lloyd's Register 1934, VAN.
  16. ^ Masterson 1949, pp. 321–322.
  17. ^ Masterson 1949, pp. 321–322, Appendix 30, p. 3.
  18. ^ Gill 1968, p. 63.
  19. ^ Gill 1968, p. 162, fn8.
  20. ^ Jump up to: a b c Hague, Arnold. "Port Arrivals / Departures". Arnold Hague Ports Database. Don Kindell, Convoyweb. Retrieved 13 July 2023.
  21. ^ Gill 1968, pp. 172–174.
  22. ^ Gill 1968, p. 174.
  23. ^ Gill 1968, p. 264.
  24. ^ Gill 1968 , с. 266–268.
  25. ^ Gill 1968 , p. 240.
  26. ^ Jump up to: а беременный Gill 1968 , p. 269
  27. ^ Gill 1968 , p. 282
  28. ^ Jump up to: а беременный Gill 1968 , p. 281.
  29. ^ Morison 2010 , с. 126
  30. ^ Morison 2010 , с. 127
  31. ^ Виссер, январь «Груз для джунглей» . Королевские Нидерланды ВМС ВИТАЯ Второй мировой войны . Получено 27 декабря 2014 года .

Библиография

[ редактировать ]
[ редактировать ]

Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 117a952a6c7c96aaefde639be8548e08__1690269180
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/11/08/117a952a6c7c96aaefde639be8548e08.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
SS Van Heemskerk - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)