Тенор Рог
![]() Yamaha Tenor Horn в E ♭ | |
Латунный инструмент | |
---|---|
Другие имена | EN: Alto Horn (American), Tenor Horn (British) , DE: Althorn , FR: Saxhorn Alto или Pichotte , NL: AllowOorn , It: Flicorno contralto или Genis , Fi: Alttotorvi , SV: Althorn , ES: Onoben (Испания) или саксор или Чархета (Мексика) |
Классификация | |
Классификация Hornbostel -Sachs | 423.232 (Классные аэрофон , прозвучавшие вибрацией губ) |
Игровая диапазон | |
![]() | |
Связанные инструменты | |
Тенор ) - ( британский английский ; Альт -рог на американском английском , Альтхорн в Германии ; иногда называется E ♭ Horn это медный инструмент в семье Саксхорн и обычно разбивается в E ♭ . У него есть отверстие , которое в основном коническое, например, Flugelhorn и Euphonium , [ 2 ] и обычно использует глубокий корнетный мундштук .
Он чаще всего используется в британских духовых оркестрах и в мексиканской Banda музыке , тогда как французский рог имеет тенденцию принимать соответствующие части в концертных группах и оркестрах . Тем не менее, тенорский рог иногда использовался в качестве альтернативы французскому рогу в концертных группах.
Описание
[ редактировать ]Тенор -рог представляет собой латунный инструмент клапанов (в E ♭ ), который имеет преимущественно коническую отверстие , как и эуфония и Flugelhorn . Он использует глубокую воронку или чашечную мундштук . Коническое отверстие и глубокий мундштук с тенора производит мягкий, округлый тон, который часто используется в качестве среднего голоса, поддерживая мелодии труб , корнетов или флюгельхорнов , и заполняет пробел над нижним тенором и басовыми инструментами ( тромбон , Баритон Рог , Евпониум и Туба ). Его клапаны обычно, хотя и не исключительно, поршневые клапаны.
Тенор-рог был сделан и производится в различных формах: наиболее распространенный в Соединенных Штатах и Великобритании, а также в большинстве других частей мира- это своего рода мини- туба форма , а колокол указывает вверх, что может Помогите голосу, прежде чем достичь аудитории. Напротив, сольный рог (в основном в Европе) выглядит (и действительно эффективно ) расширенный флюгельхорн, а колокол указывает вперед, проецируя больше на аудиторию [ Цитация необходима ] Полем Другой старший и менее известный вариант имеет колокол, обращенный назад (для военных марширующих групп , которые предшествовали солдатам, что помогает им лучше услышать и сохранять лучшее время в марше). Еще один вариант имеет съемный колокол, который легко вращается, чтобы указать в направлении выбора игрока.
Стандартный колокольчик поставляется в двух основных формах - одна с началом колокола, зацикленного над верхней частью клапанов, а другая петля под клапанами.
These types are the most frequently encountered in the United States and UK. Only the standard upright instrument is seen in UK brass bands.
In Europe, Červený have been manufacturing tenor horns since 1852.[3] They currently offer models of the instrument looped like a classic horn and an oval model shaped like a Wagner tuba, all models having rotary valves, as opposed to the more common piston valves.

Within a British brass band, the tenor horn section usually plays a unique part in the middle of the band, with the Solo Horn having frequent solo passages. However, it is less often featured as a solo instrument, but is increasingly gaining popularity as one. The instrument's timbre, with little attack or resonance, as well as the parts it usually plays, makes the section difficult to hear individually, even in professional studio recordings. Despite this, the horn section contributes greatly to the rich mellow sound of a brass band. Tenor horns, especially those built in the middle of the 20th century, typically have very poor projection and power, so much so that they quickly became known as the "cinderella" of the brass band, hiding between the much more powerful cornets and trombones. This reputation played no small part in discouraging composers[citation needed] outside of the British brass band from writing for the tenor horn, and it certainly had an adverse effect on the instrument's popularity outside the UK. In more recent years, however, there have been many attempts by various makers to create a tenor horn with much better power and projection while still retaining the instrument's characteristic "narrow-mellow" timbre. A few of these modern instruments have become especially popular within the UK; the Besson Sovereign and the Yamaha Maestro have dominated[citation needed] the tenor horn market over the last decade[when?] or so.
Range
[edit]The nominal range of the tenor horn (expressed in concert pitch) is from the A an octave and a minor third below middle C to the E♭ an octave and a minor third above middle C (A2 to E♭5 in scientific pitch notation). Experienced players can reach at least a major third higher than this. Additionally, as the tenor horn is a whole-bore brass instrument, most players can play some pedal tones, the fundamentals (first partials) of (at least) the shorter tubing lengths.
Notation
[edit]Tenor horn parts are written in the treble clef. The tenor horn is an E♭ transposing instrument written a major sixth above concert pitch: the tenor horn notation for middle C represents the E♭ below middle C in concert pitch (E♭3 in scientific pitch notation).
History
[edit]The instrument known today as the tenor/alto horn was developed in the 1840s by the Belgian instrument maker Adolphe Sax who, among other instrument design activities, designed two similar families of valved brass instruments, the saxhorn and the saxotromba. The surviving E♭ alto instruments by Sax all have inner diameters[4] described in the saxotromba patent[citation needed]. In this patent the soprano voice (descant) is tuned in E♭ and thence descending through B♭ (contralto) to E♭ (alto). The next family member below the alto saxotromba was described as a baritone in B♭. Ascending from baritone, logically the next E♭ family member above it is a tenor. The inconsistency spread across multiple descriptions and patents over decades apparently is the source of confusion as regards the names tenor vs. alto horn.
The modern instrument has a larger diameter and now resembles Sax's specification of the saxhorn more than it does that of the saxotromba.
A great deal of interesting historical technical information on the saxhorn is found in the "Saxhorn" entry of Grove's Dictionary of Music and Musicians, Vol. 4 (1909).
In the 1970s, King Musical Instruments produced a variation on the tenor/alto horn, called the "altonium". This instrument was keyed in F, and it utilized the same mouthpiece as the French horn.[5] From their 1971 catalog, King Instruments produced two models of the altonium: numbers 1147 and 1148. The 1147 was a straight model, and the 1148 was a bell forward model.[6]
In the US, the alto horn is colloquially known as the "peck horn", supposedly because these instruments were employed in band music to "peck away at" the off-beats. [3][7] This name is mentioned in The Music Man, and a french horn-patterned peck horn can be seen in the scene where Professor Hill is explaining the Think System as applied to Beethoven's Minuet in G and a small boy asks him how to play it.
Repertoire
[edit]The tenor horn is very rarely included in the symphony orchestra, where its place is taken by the French horn. Instead, it is a fixture of British brass bands, where it often plays a role similar to that of the orchestral horn in the symphony orchestra. The tenor horn has also been used in concert bands as a replacement for the French horn. In the past, many publishers included parts in both Eb (for the tenor horn) and F (for the French horn). These parts were the same, just transposed into the pitch of the given instrument. Some publishers still follow this practice.
Although Gustav Mahler orchestrated his Seventh Symphony to include one "tenorhorn in B♭", that instrument is more akin to the baritone horn, which is a fourth lower.
Partial list of solo repertoire:
- Sonata for Alto Horn and Piano (1943)—Paul Hindemith.
- Соната для E ♭ Horn and Piano, op. 75— Джон Голланд
- Сентябрьская фантазия (1977) - Эрик Болл
- Маскарад для тенорного рога и духового оркестра (1985) - Филипп Спарке
- Рог мы пойдем на тенор рог и пианино, соч. 151 (1997) - Дерек Буржуа.
- Концерт для E ♭ Tenor Horn and Brass Band, op. 194 (2003) —derek Bourgeois
- Ария для тенорного рога и духового оркестра (2003) - Philip Sparke
- Capricorno для тенорного рога и духового оркестра (2009) - Philip Sparke
- Соната для тенорного рога и фортепиано, соч. 304 (2011) —derek Bourgeois
- Раджаз - Концерт для тенорного рога и камерного ансамбля (2013) - Идин Самими Мофхам
- Воскресенье в парке для Тенора Хорн и Медура (2016) - Philip Sparke
- Concertino for Tenor Horn (1989) - Гарет Вуд
Ссылки
[ редактировать ]- ^ Герберт, Тревор, изд. (2019). «Приложение 2: диапазоны лаброзонов». Кембриджская энциклопедия латунных инструментов . Кембридж: издательство Кембриджского университета . п. 489. doi : 10.1017/9781316841273 . ISBN 978-1-316-63185-0 Полем OCLC 1038492212 . OL 34730943M . Wikidata Q114571908 .
- ^ Компания, West Music (2010-12-07). «Руководство по баритону, эуфониуму и тубе» . Западная музыка . Получено 2022-03-02 .
{{cite web}}
:|last=
имеет общее имя ( справка ) - ^ Jump up to: а беременный Тенор рог/alto ganga nabq от Джона Эрикасона
- ^ «Альто/Тенорная история рога | Международный проект Alto/Tenor Horn» . 1 апреля 2012 года. Архивировано с оригинала 2012-04-01 . Получено 19 апреля 2021 года .
- ^ Эриксон, Джон (2 июля 2010 г.). «Взрыв из прошлого: Альтониум» . Hornmatters.com . Получено 19 апреля 2021 года .
- ^ "RUGS-N-RELICS.com" . 77.rugs-n-reelics.com . Получено 19 апреля 2021 года .
- ^ Это они бьют рога , статья Линды Бучвальд (архив от 20 февраля 2012 года).
Внешние ссылки
[ редактировать ]