Масштабированные композиты белый рыцарь
Белый рыцарь | |
---|---|
![]() Белый рыцарь один | |
Общая информация | |
Тип | Матери -корабль |
Национальное происхождение | Соединенные Штаты |
Производитель | Масштабированные композиты |
Статус | Ушедший на пенсию |
Номер построен | 1 |
История | |
Первый полет | 1 августа 2002 г. |
Retired | 2014 |
Developed from | Scaled Composites Proteus |
Variants | Scaled Composites White Knight Two |
Масштабированная модель Composites Model 318 White Knight (теперь также называется White Knight One )-это самолет с реактивным двигателем, который использовался для запуска своего компаньона SpaceShipone , экспериментального космического корабля . Белый рыцарь и космический корабль были спроектированы Бертом Рутаном и изготовлены масштабированными композитами , частной компанией, основанной Рутаном в 1982 году. На трех отдельных рейсах в 2004 году белый рыцарь провел космический корабль в полете, а Spaceshipone выполнил суборбитальный космический полет , становясь Первое частное ремесло, которое достигнет места.
Белый рыцарь заметен как пример материнского корабля , который переносил самолет паразитов в полете, освобождая последний, который затем выполнял бы высокий полет, или суб-орбитальный космический полет. Этот профиль полета обменивается с высоким и могущественным и мячом 8 , двумя модифицированными B-52 , которые перенесли североамериканский X-15 в полете. Он также разделен с White Knight Two , потомком, который переносит SpaceShiptWo в полете в рамках флота Virgin Galactic .
Following the SpaceShipOne flights, the White Knight was contracted for drop tests of the Boeing X-37 spaceplane, from June 2005 until April 2006. The White Knight was retired from service in 2014, and is in the inventory of the Flying Heritage Collection.
Design and development
[edit]


The Scaled Composites model number for White Knight is 318. White Knight is registered with the Federal Aviation Administration as N318SL.[1]

The White Knight carrier airplane was designed around the twin afterburning General Electric J85 engines, which were selected for their availability and low cost. The aircraft was a completely new independent design. White Knight and SpaceShipOne shared the same forward fuselage outer mold line (OML) to reduce development costs and with the original intent to allow for White Knight to act as a flying simulator for training SpaceShipOne pilots. White Knight first flew on August 1, 2002. The flight was aborted shortly after takeoff due to a problem with the outboard wing spoilers. These trailing edge spoilers were designed to greatly increase the glide slope so that the White Knight vehicle could act as a flying simulator for training of SpaceShipOne pilots. During the first flight, the mechanical over-center torque was insufficient to maintain the spoilers in the closed position. The spoilers deployed into the free stream and began a limit cycle forcing the pilot (Mike Melvill) to abort. The spoilers were subsequently disabled completely and the desire for a steep glide slope matching SpaceShipOne was abandoned.
White Knight next flew on August 5, 2002, and this time performed well. Development proceeded over the next few months. With White Knight developed and evaluated, on April 18, 2003, White Knight and SpaceShipOne were presented to the media.
Subsequently, White Knight flew as part of the Tier One program that won the Ansari X Prize on October 4, 2004.
Afterwards, White Knight was used to carry and launch DARPA's experimental X-37 spaceplane for its approach and landing tests in 2005 and 2006.
It was followed up by the White Knight Two, which has a similar but larger design.
SpaceShipOne program
[edit]Flights of White Knight are numbered, starting with flight 1 on August 1, 2002. Flights where SpaceShipOne was carried also get one or two appended letters. An appended "C" indicates that the flight was a captive carry, and "L" indicates that SpaceShipOne was launched. If the flight actually flown differs in category from the intended flight, then two letters are appended, the first giving the intended mission and the second the mission actually performed.
Flight | Date | SS1 Pilot | SpaceShipOne flight |
---|---|---|---|
24C | May 20, 2003 | Peter Siebold | 01C |
29C | July 29, 2003 | Brian Binnie | 02C |
30L | August 7, 2003 | Brian Binnie | 03G |
31LC | August 27, 2003 | Brian Binnie | 04GC |
32L | August 27, 2003 | Brian Binnie | 05G |
37L | September 23, 2003 | Peter Siebold | 06G |
38L | October 17, 2003 | Peter Siebold | 07G |
40L | November 14, 2003 | Brian Binnie | 08G |
41L | November 19, 2003 | Brian Binnie | 09G |
42L | December 4, 2003 | Peter Siebold | 10G |
43L | December 17, 2003 | Peter Siebold | 11P |
49L | March 11, 2004 | Brian Binnie | 12G |
53L | April 8, 2004 | Brian Binnie | 13P |
56L | May 13, 2004 | Brian Binnie | 14P |
60L | June 21, 2004 | Mike Melvill | 15P |
65L | September 29, 2004 | Mike Melvill | 16P |
66L | October 4, 2004 | Brian Binnie | 17P |
X-37 test program
[edit]White Knight was contracted to perform both captive carry and drop test flights of the DARPA/Boeing X-37. First captive carry flight was on June 21, 2005, and first drop was on April 7, 2006 (the X-37 was subsequently damaged on landing at Edwards Air Force Base). Initially, the flights originated from Mojave, but following the landing incident, the program was moved to Air Force Plant 42 in Palmdale, California, and at least five subsequent flights were made there.
Adaptive Compliant Wing test program
[edit]In late 2006, White Knight flew a seven-flight test program of the adaptive compliant wing developed by FlexSys Inc. with funding by the Air Force Research Laboratory. A laminar flow test article was mounted vertically under White Knight's centerline pylon for the 20-flight-hour research program that tested the flexible wing's aerodynamic characteristics.[2][3]
Retirement to museum
[edit]In July 2014 White Knight made its final planned flight, arriving at Paine Field in Everett, Washington, to become part of the Flying Heritage Collection.[4]
Specifications
[edit]Data from Scaled Composites[5][6]
General characteristics
- Crew: 3
- Capacity: 8,000 lb (3,600 kg) payload
- Wingspan: 83 ft (25 m)
- Empty weight: 6,360 lb (2,885 kg)
- Max takeoff weight: 18,000 lb (8,165 kg)
- Fuel capacity: 6,400 lb (2,900 kg)
- Powerplant: 2 × General Electric J85-GE-5 afterburning turbojet, 2,400 lbf (11 kN) thrust each dry, 3,600 lbf (16 kN) with afterburner
Производительность
- Потолок обслуживания: 53 000 футов (16 000 м)
Другие функции и возможности
[ редактировать ]- Перевозка и запуск полезной нагрузки до 7000 фунтов
- Возможности высоты выше 53 000 футов
- Большая трехместная салона (диаметром 60 дюймов на улице, 59 дюймов внутри)
- Салон на уровне моря квалифицирована на неограниченную высоту
- ECS Scrubs CO 2 , удаляет влажность и дефрог Windows
- Две двери экипажа с двойными тюленями и двойными окнами
- Ручной управление полетом с трех осевой электрической отделкой
- Авионика включает в себя навигатор INS-GPS, режиссер полетов, данные о полетных тестах (запись и T/M), воздушные даты, мониторинг здоровья транспортных средств, резервные летные инструменты и видеосистема
- Крыло 82 футов может быть расширено до 93 футов для повышения возможностей подъема
- Суперэффективные пневматические скоростные тормоза позволяют крутой спуск с L/D <4,5
- Гидравлические колесные тормоза и рулевое управление носовым управлением
- Пневматическая ретракция главной передачи
- Система электроэнергии с двойной почтой
- Кабина позволяет работать с одним пилотом (только условия VMC)
Смотрите также
[ редактировать ]Ссылки
[ редактировать ]- ^ «Реестр FAA (N318SL)» . Федеральное авиационное управление .
- ^ Скотт, Уильям Б., «Морфические крылья», Авиационная неделя и космическая технология , 2006-11-27
- ^ Скотт, Уильям Б., «Белый рыцарь в действие», «Авиационная неделя и космическая технология» , 2006-11-27
- ^ «Белый рыцарный самолет SpaceShipone делает последний рейс» . NBC News . 2014-07-22.
- ^ «Плакат - белый рыцарь» . Архивировано из оригинала 2007-12-10 . Получено 2007-11-28 .
- ^ "Белый рыцарь" . Масштабированные композиты . Получено 24 января 2019 года .
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- Масштабированные композиты в первом уровне архив 2018-04-07 на The Wayback Machine
- Регистрация FAA белого рыцаря
- WhiteKnight для запуска испытательных рейсов X-37
![]() |
В этой статье самолета не хватает некоторых (или всех) своих спецификаций . Если у вас есть источник, вы можете помочь Википедии, добавив их . |