Jump to content

Как люди

(Перенаправлен из Бегуаны )

Как люди
БАТССВАНА
Молодая женщина из Мотсваны
Общая численность населения
7,107,500
Регионы со значительным населением
 Ботсвана в 200 000 000 [ 1 ]
 ЮАР 5 000 000 ( докладчики TSWANA ) [ 2 ]
 Намибия в 10000 [ 3 ]
 Зимбабве в 97 500 [ 4 ]
Языки
Setswana
Английский , нама
Религия
Христианство , Модимо
Связанные этнические группы
Sotho People , Pedi People , Kgalagadi People , Colored , Griqua , Khoisan , San People
Чвана
Человек По -английски
Люди Это Твана
Язык SE TSWANA
Страна Бо Швана

Бэтсвана Tswana (Tswana , Batswana, singular Motswana) are a Bantu ethnic group native to единственное число В Ботсване [ 1 ]

Бэтсвана - коренные жители Южной и Восточной Ботсваны , а также Гаутенг , Северо -Запад , Северный Кейп , Свободный штат и другие провинции Южной Африки , где расположена большинство Батсваны. [ 5 ]

Ранняя история

[ редактировать ]
Пара 18 -го века Tswana
18 -й век воин Свана
Усадьба в древнем городе Кадитшвене

Бетвана-это мега-этничность многих королевств, говорящих на южной части Африки (части современной Намибии, Ботсвана и Южной Африки) наряду с динамиками, говорящими на кхве того же региона. Toutswe находились в восточном регионе того, что сейчас является Ботсваной, полагаясь на пород крупного рогатого скота в Товане, удерживаемых в Kraals как их источник богатства. Прибытие предков, говорящих на Твана, которые пришли, чтобы контролировать регион (от реки Ваал до Ботсваны) еще не датировано точно. Хотя CE 600, по-видимому, является консенсусной оценкой, этот массивный комплекс, оснащенный крупным рогатым скотом, процветал до 1300 года или около того. Все эти различные народы были связаны с торговыми путями, которые проходили через реку Лимпопо в Индийский океан, и торговые товары из Азии, такие как бусинки, направились в Батвану. Скорее всего, в обмен на слоновую кость, золото и рог носорога.

Первые письменные записи, касающиеся современной Ботсваны, появились в 1824 году. Эти записи показывают, что Бангвакетса стал преобладающей силой в регионе. В соответствии с правилом Макаба II Бангвакец сохранял обширные стада крупного рогатого скота в хорошо защищенных пустынных районах и использовали свое военное мастерство, чтобы совершить набег на своих соседей. Другие вождь в этом районе к этому времени имели столицы в 10 000 или около того и были довольно процветающими. Одной из этих знаменитых столиц был Кадитшвен , который был культурной столицей бахурутше народа, одним из главных племен Чваны и центром производства и торговли. Он был основан в конце 1400 -х годов на месте железных и медных рудных отложений.

Остатки другого крупного поселения Тсоны, руинов Квенг , встречаются в заповеднике Suikerbosrand в Южной Африке. Он был занят с 15 по 19 век нашей эры и был крупнейшим из нескольких значительных поселений, населенных спикерами TSSWANA до прибытия Европы. Несколько семейных соединений с круглыми стенками распределены по площади длиной 10 км и шириной 2 км. [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] [ 10 ] [ 11 ] [ 12 ] [ 13 ] [ 14 ]

История народа Чваны (семь лет в Южной Африке Эмилом Холубом )
Страница 126
Семь лет в Южной Африке, страница 133
Южная Африка, страница
Охота на баролонги, семь лет в Южной Африке, стр. 268

Бэтвана -борские войны

[ редактировать ]
Портрет Kgosi Secele 1865 года

В течение 1840-х и 1850-х годов торговля с торговцами, расположенными на мысе колонии, открылась и позволила вождям Бэтваны перестроить. Баквена, Бангвакетса, Бангвато и Батавана сотрудничали, чтобы контролировать прибыльную торговлю слоновой костью, а затем использовали доходы для импорта лошадей и оружия, что, в свою очередь, позволило им установить контроль над тем, что сейчас является Ботсваной. Этот процесс был в значительной степени завершен к 1880 году, и, таким образом, бушмены, Бакаланга, Бакгалагади, Бэтссвапун и другие нынешние меньшинства были подчинены Бэтсваной.

После великого похода африканеры из колонии мыса зарекомендовали себя на границах Ботсваны в Трансваале. В 1852 году коалиция вождей Цваны во главе с Сехеле I сопротивлялась африканскому вторжениям, которые завершались ключевой развертыванием битвы при Димаве, сражаемой с артиллерией и дальними винтовыми винтовками, а также с мушкетным огнем. Хотя это был бур коммандос во главе с генерал-комендантом Бура Питера Шольца и Пола Крюгера , в качестве офицеров, возглавляющих аванс Бура, которые начали наступление, именно они оказались на отступлении, за которым последовали ответные атаки Бетваны в тогдашний Трансваал Район Марики, в котором поселения бур, деревни и фермы были шотландскими. После примерно восьми лет прерывистой напряженности и военных действий они в конечном итоге пришли к мирному соглашению в Потчефструме в 1860 году. С этого момента современная граница между Южной Африкой и Ботсваной была согласована, а африканерс и Бэтсвана торговались и работали вместе мирно. [ 15 ]

Битва при Хутиябасади

[ редактировать ]

Борьба Батавана против вторгаемого Ндебеле 1884 года, когда Амандебеле прибыл в Тотенг, они обнаружили, что деревня брошена. Но, когда они устроились, чтобы насладиться своим бескровным завоеванием, около семидесяти установок батаваны под личным командованием Кгоси Мореми появилось, все вооруженные винтовками. В классическом стиле коммандос кавалерия начала преследовать гораздо большую вражескую силу со смертельными залпами. Между тем, другая группа традиционно вооруженных субъектов Кгози также сообщила об их присутствии.

В этот момент командир Амандебеле, Лотше, взял приманку, разделив свою армию на две группы. Одна сторона преследовала небольшую силу Мореми, в то время как другая бесплодно пыталась догнать то, что, по их мнению, было главным телом Батаваны.

Поскольку захватчикам обычно не хватало оружия, а также лошадей, Мореми продолжал преследовать своих преследователей, нанося значительные жертвы, оставаясь невредимым.

The primary mission of Moremi's men was not, however, to inflict losses on the enemy so much as to ensnare them in a well designed trap. His force thus gradually retreated northward towards Khutiyabasadi, drawing the amaNdebele to where the main body of defenders were already well entrenched.

As they approached the swamp area south of Khutiyabasadi, Lotshe struggled to reunite his men, perhaps sensing that they were approaching a showdown. But, instead, Moremi's Batawana, now joined by Qhunkunyane's Wayeyi, drew the amaNdebele still deeper into the swamps.

Graduation daggers that were given to Tswana Fighting Regiments

In this area of poor visibility, due to the thick, tall reeds, the Batawana and Wayeyi were able to employ additional tricks to lure the invaders towards their ultimate doom. At one point, a calf and its mother were tied to separate trees to make Lotshe's men think that they were finally catching up to their main prize, the elusive Batawana cattle. As they pressed forward, the AmaNdebele were further unnerved by additional hit-and-run attacks and sniping by small bands of Batawana marksmen. Certainly, they could not have been comfortable in the unfamiliar Okavango environment.

It was at Kuthiyabasadi that the defenders' trap was finally sprung. At the time, the place was an island dominated by high reeds and surrounded to the west by deep water. In the reeds, three well armed Batawana regiments, joined by local Wayeyi, waited patiently. There they had built a small wooden platform, upon which several men could be seen from across the channel, as well as tunnels and entrenchments for concealment. The AmaNdebele were drawn to the spot by the appearance of Batawana cavalry, who crossed the channel to the island in their sight. In addition, cattle were placed on a small islet adjacent to Kuthiyabasadi, while a group of soldiers now made themselves visible by standing up on the wooden platform. Also at the location was a papyrus bridge that had been purposely weakened at crucial spots. Surveying the scene, Lotshe ordered his men to charge across the bridge over what he presumably thought was no more than a small stream. As planned, the bridge collapsed when full of AmaNdebele, who were thus unexpectedly thrown into a deep water channel. Few, if any, would have known how to swim.

Additional waves of AmaNdebele found themselves pinned down by their charging compatriots along the river bank, which was too deep for them to easily ford. With the enemy thus in disarray, the signal was given for the main body of defenders to emerge from their tunnels and trenches. A barrage of bullets cut through Lotshe's lines from three sides, quickly turning the battle into a one-sided massacre. It is said that after the main firing had ceased, the Wayeyi used their mekoro to further attack the survivors trapped in the river, hitting them on the head with their oars. In this way, many more were drowned. By the time the fighting was over, the blood was reported to have turned the water along the course of the river black. While the total number of casualties at Khutiyabasadi cannot be precisely known, observers in Bulawayo at the time confirmed that over 2,500 men had left on Lotshe's expedition and less than 500 had returned. While the bulk of the amaNdebele losses are believed to have occurred in and around Khutiyabasadi itself, survivors of the battle were also killed while being mercilessly pursued by the Batawana cavalry. Moremi was clearly determined to send a strong message to Lobengula that his regiments were no match. Still others died of exhaustion and hunger while trying to make their way home across the dry plains south of Chobe; the somewhat more hospitable route through Gammangwato having been blocked by Khama. While the battle at Khutiyabasadi was a great victory for the Batawana and a defeat for the AmaNdebele, for the Wayeyi of the region, the outcome is said to have been a mixed blessing. While they had shared in the victory over the hated Amandebele, one of its consequences was a tightening of Batawana authority in the area over them as Moremi settled for a period at nearby Nokaneng.[16]

First Matabele War

[edit]

The First Matabele War was fought between 1893 and 1894 in modern-day Zimbabwe. The British South Africa Company had no more than 750 troops in the British South Africa Company's Police, with an undetermined number of possible colonial volunteers and an additional 700 Tswana (Bechuana) allies who marched on Bulawayo from the south commandeered by Khama III, the most influential of the Batswana chiefs, and a staunch ally of the British. The Salisbury and Fort Victoria columns marched into Bulawayo on 4 November 1893. The Imperial column from Bechuanaland was nowhere to be seen. They had set march on 18 October heading north for Bulawayo and had a minor skirmish with the Matabele near Mphoengs on 2 November. They finally reached Bulawayo on 15 November, a delay which probably saved the Chartered Company's then newly occupied territory being annexed to the imperial Bechuanaland Protectorate.[17]

Bophuthatswana

[edit]

The Bophuthatswana Territorial Authority was created in 1961, and in June 1972 Bophuthatswana was declared a self-governing state. On 6 December 1977 this 'homeland' was granted independence by the South African government. Bophuthatswana's capital city was Mmabatho and 99% of its population was Tswana speaking. In March 1994, Bophuthatswana was placed under the control of two administrators, Tjaart van der Walt and Job Mokgoro. The small, widespread pieces of land were reincorporated into South Africa on 27 April 1994. Bophuthatswana now forms part of the North West, Free State, Northern Cape, and Gauteng provinces.

Dynasties and tribe

[edit]

Botswana

[edit]
Batswana Men dressed in traditional attire in 1946

The republic of Botswana (formerly the British protectorate of Bechuanaland) is named for the Tswana people. The country's eight major tribes speak Tswana, which is also called Setswana. All have a traditional Paramount Chief, styled Kgosikgolo, who is entitled to a seat in the Ntlo ya Dikgosi (an advisory body to the country's Parliament). The Tswana dynasties are all related. A person who lives in Botswana is a Motswana and the plural is Batswana.[18][19] The three main branches of the Tswana tribe formed during the 17th century. Three brothers, Kwena, Ngwaketse and Ngwato, broke away from their father, Chief Malope, to establish their own tribes in Molepolole, Kanye and Serowe, probably in response to drought and expanding populations in search of pasture and arable land.[20]

The principal Tswana tribes are the:

[21]

South Africa

[edit]

The largest number of ethnic Tswana people is located in modern-day South Africa. They are one of the largest ethnic groups in the country, and the Tswana language is one of eleven official languages in South Africa. There were over 4 million Tswana speakers in the country in 2012,[2] with North West Province having a majority of 2,200,000 Tswana speakers. From 1948 to 1994, South African Tswana people were defined by the Apartheid regime to be citizens of Bophuthatswana, one of ten bantustans set up for the purpose of defending the policy of denying black Africans citizenship in South Africa.

Setswana food and cuisine

[edit]
Madila sour cultured milk

Bogobe is a staple food made from sorghum meal which is often eaten alongside meat or vegetables. The most popular sorghum porridge is Ting.[22] Bogobe jwa Logala/Sengana is a traditional Setswana dish prepared from sorghum porridge mixed/cooked with milk. Seswaa is Botswana's national dish and is often served at weddings, funerals, and other celebrations. Seswaa is a pounded or shredded meat and often served with Bogobe (Porridge). Madila is a sour cultured milk prepared from cow and goat milk over a period of time until fully matured for consumption. Traditionally madila were prepared using Lekuka a leather sack or bag used in processing and storing madila. Madila is also traditionally used as relish, eaten with pap. It can also be used in popular Tswana breakfast meal, motogo, to give the soft porridge that sour and milky taste.

Culture and attire

[edit]

Batswana wear a cotton fabric known in Setswana as Leteisi and Sotho as Shweshwe. This fabric is often used for wedding celebrations and other traditional celebrations. In Setswana tradition mothers wear mogagolwane, a checkered small blanket during traditional baby-showers, and married women during traditional weddings are identified by it, as well as during various initiation ceremonies. Even during funerals Batswana women don mogagolwane.

Music

[edit]

Tswana music is mostly vocal and performed, sometimes without drums depending on the occasion; it also makes heavy use of string instruments. Tswana folk music has instruments such as Setinkane (a Botswana version of miniature piano), Segankure/Segaba (a Botswana version of the Chinese instrument Erhu), Moropa (Meropa -plural) (a Botswana version of the many varieties of drums), and phala (a Botswana version of a whistle used mostly during celebrations, which comes in a variety of forms). Botswana cultural musical instruments are not confined only to the strings or drums. the hands are used as musical instruments too, by either clapping them together or against phathisi (goat skin turned inside out wrapped around the calf area; it is only used by men) to create music and rhythm. For the last few decades, the guitar has been celebrated as a versatile music instrument for Tswana music as it offers a variety in string which the Segaba instrument does not have. Other notable modern Tswana music is Tswana Rap known as Motswako.[23]

Visual arts

[edit]
Tswana Baskets

Batswana are noted for their skill at crafting baskets from Mokola Palm and local dyes. The baskets are generally woven into three types: large, lidded baskets used for storage, large, open baskets for carrying objects on the head or for winnowing threshed grain, and smaller plates for winnowing pounded grain. Potters made clay pots for storing water, traditional beer and also for cooking and hardly for commercial use. Craft makers made wooden crafts and they made traditional cooking utensils such as leso and lehetlho, traditional wooden chairs and drums among others.[24]

Tswana astronomy

[edit]

Astronomy is an age old tradition in Africa. As with all other cultures, various ethnic groups developed their own interpretations of the solar system. Using their natural instrument the eye, Batswana have observed, commented on and named celestial objects of interest to them. There are more telling and specific names that relate to unique stellar patterns and their seasonal appearance e.g. Selemela, Naka, Thutlwa, and Dikolojwane. According to Tswana culture, the stars of Orion's sword were "dintsa le Dikolobe", three dogs chasing three pigs of Orion's belt. The Milky Way was viewed by the Tswana as Molalatladi, the place where lightning rests. It was further believed that this place of rest also kept the sky from collapsing and showed the movement of time. Some even claimed that it turned the sun to the east, in a way to explaining the rising of the sun. It was also believed that it was a supernatural footpath across the sky along which ancestors' spirits walked. The moon (Ngwedi) is said to represent a woman; it brings forth light but not as scorching as the Sun (Letsatsi) and its light is associated with happiness. Venus is called Mphatlalatsana (the brilliant and blinding one) by Batswana & Kopadilalelo (seeker of evening meals).

Raditladi Basin, a large peak ring impact crater on Mercury with a diameter of 263 km is named after Leetile Disang Raditladi, a Motswana playwright and poet.[25] [26]

Notable Batswana and people of Tswana descent

[edit]

Activism, authorship, academics and science

[edit]

Politics, royalty, activism, business and economics

[edit]

Arts and media

[edit]

Смотрите также

[ редактировать ]
  1. ^ Jump up to: а беременный «ЦРУ - мировой факт» . Центральное разведывательное агентство . Получено 1 октября 2012 года .
  2. ^ Jump up to: а беременный «Перепись вкратце» (PDF) . Statssa.gov.za. Архивировано из оригинала (PDF) 5 мая 2005 года . Получено 1 октября 2012 года .
  3. ^ «Народ Тованы Намибии» . Namibian.org . Получено 1 сентября 2019 года .
  4. ^ «Люди зовут: Tswana of Zimbabwe (Old Time Rhodesia) Publisher = PeopleGroups.org» . Получено 1 сентября 2019 года .
  5. ^ "Чвана | Культура и традиции | Британская" .
  6. ^ Садр, Карим (1 июня 2019 г.). «Квенэн: Как потерять доколониальный город» . Южноафриканский археологический бюллетень . 74 (209): 56–62.
  7. ^ Садр, Карим (9 июля 2019 г.). «Квенг: недавно обнаруженная доколониальная столица возле Йоханнесбурга» . Журнал африканской археологии . 17 (1): 1–22. doi : 10.1163/21915784-20190001 . ISSN   1612-1651 .
  8. ^ «Лазерная технология проливает свет на южноафриканский« потерянный город »Квенэн» . Хранитель . 8 января 2019 года . Получено 2 декабря 2022 года .
  9. ^ «Ботсвана - история и культура» . iexplore.com . Получено 8 ноября 2018 года .
  10. ^ «Культура Ботсваны - история, люди, одежда, традиции, женщины, убеждения, еда, обычаи, семья» . Каждый культура.com . Получено 8 ноября 2018 года .
  11. ^ Смит, Эдвин В. (1956). «Sebetwane и Ma Kololo ». Африканские исследования . 15 (2): 49–74. doi : 10.1080/00020185608706984 .
  12. ^ Rampay, Джефф (19 ноября 2018 г.). «Блог Мерк :: Вукуане, Редол. И Малози » MS Blogs .
  13. ^ «Для водопада Виктория - Макололо» . tothevictoriafalls.com .
  14. ^ Boeyens, Jan CA (2000). «В поисках Кадитшвена» . Южноафриканский археологический бюллетень . 55 (171): 3–17. doi : 10.2307/38888888 . JSTOR   3888888 .
  15. ^ Рамсей, Джефф (1 января 1991 г.). Война Батсвана-бое 1852–53 гг. « Botswana Notes & Records 23 (1). ISSN   0525-5
  16. ^ Рамсей, Джефф. «Блог MMEGI :: Guns of Khutyabasadi (ii)» . Блог MMEGI . Получено 8 ноября 2018 года .
  17. ^ «История BSAP: кампании» . bsap.org . Получено 8 ноября 2018 года .
  18. ^ «Мы Бетвана; они называют нас Бэтсванан» . Лингвистский стул. Воскресный стандарт . Габороне. 2 декабря 2015 года . Получено 1 сентября 2017 года .
  19. ^ «Ботсвана, люди и общество, национальность» . Мировой факт . Вашингтон, округ Колумбия: Центральное разведывательное агентство . Получено 1 сентября 2017 года .
  20. ^ «История Ботсваны» . Одинокая планета . Получено 15 октября 2012 года .
  21. ^ "Мумо" .
  22. ^ "Тин и Мейбле - Арка .
  23. ^ «Наследие и выбор столкнулись в музыкальном музыкале Setswana» . 27 октября 2017 года.
  24. ^ Комфорт, ммпати. 50 лет Ботсваны . Мистер онлайн .
  25. ^ "2007afrsk..11 ... 17L Page 18" . adsbit.harvard.edu .
  26. ^ «Африканская этноастрономия» . Асса .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: d8f83ae4359ae2384e5335578f8a6cc5__1725991500
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/d8/c5/d8f83ae4359ae2384e5335578f8a6cc5.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Tswana people - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)