Аэропорт Загреба
Аэропорт Zagreb Franjo Tudjman Аэропорт Франджо Туджман Загреб | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
Краткое содержание | |||||||||||
Тип аэропорта | Общественный/военный | ||||||||||
Владелец | Группа ADP | ||||||||||
Оператор | Mzlz dd | ||||||||||
Служит | Загреб | ||||||||||
Расположение | Велика Горика , Хорватия | ||||||||||
Хаб для | Хорватия авиакомпании | ||||||||||
Focus City для | Ryanair | ||||||||||
Возвышение Amsl | 353 футов / 108 м | ||||||||||
Координаты | 45 ° 444′35 ″ с.ш. 016 ° 04'08 ″ E / 45,74306 ° N 16.06889 ° E | ||||||||||
Веб -сайт | zagreb-airport.hr | ||||||||||
Карта | |||||||||||
Взлетно -посадочные полосы | |||||||||||
| |||||||||||
Статистика (2023) | |||||||||||
|
Загреб Франджо Туджман Аэропорт ( хорватский : Туджмана Загреба ) или аэропорт ( хорватский аэропорт Франджо аэропорт Загреб ) ( IATA : Zagreb Zago , ICAO : LDZA ) - это международного аэропорта порции Загреба , Хорватия. Это самый большой и самый загруженный аэропорт в Хорватии. В 2023 году он справился с 3,72 миллионами пассажиров и около 10 859 тонн груза. [ 1 ]
Назван в честь Франджо Тугмана , первого президента Хорватии , аэропорт расположен примерно в 10 км (6,2 мили) к юго -востоку от центральной станции Загреба [ 2 ] в Велике Горице . Это центр хорватского авианосца флагов Хорватии авиакомпании и город фокуса для торгового воздуха . Основная база хорватских ВВС также расположена в помещениях аэропорта. Более того, управление воздушным движением с хорватом имеет свою администрацию, расположенную на территории аэропорта.
История
[ редактировать ]В этом разделе нужны дополнительные цитаты для проверки . ( Июнь 2024 г. ) |
Фонд и первые годы
[ редактировать ]История гражданской авиации Загреба началась в 1909 году, когда первый аэродром был построен недалеко от района Западного города ( городской район ) в Черномере . [ Цитация необходима ]
С созданием первого югославского аэропута -аэропута в 1927 году в 1928 году аэропорт был перенесен на аэродром Боронгаджа , который начал служить постоянно растущему числу пассажиров 15 февраля того же года. [ Цитация необходима ] Хотя несколько европейских авиалайнеров соединили город, это был в основном аэропут, который соединил Загреба с основными направлениями по всей Европе и, таким образом, значительно увеличил движение в Загребе в период, предшествующий Второй мировой войне .
После Второй мировой войны коммерческие службы были перенесены на бывшую военную авиабазу возле деревни Лучко к юго-западу от города в 1947 году. Авиакомпании Jat Yugoslav взяли роль Aeroput и сделали Загреб своим вторым центром. На своем пике в 1959 году Лучко отбыл 167 000 пассажиров. [ Цитация необходима ]
The current location of the airport at Pleso in the south-east of Lučko opened in 1962 with a 2,500 m (8,200 ft) long runway and 1,000 m2 (11,000 sq ft) terminal. By 1966, Zagreb Airport got a new 5,000 m2 (54,000 sq ft) state-of-the-art passenger terminal. The runway capacity was lengthened to its current 3,252 m (10,669 ft) in 1974.[citation needed]
In the 1980s, Zagreb Airport was the second largest in Yugoslavia by passenger and aircraft movements. Yugoslav flag-carrier JAT maintained a hub in Zagreb and connected the city to numerous destinations.[citation needed] For instance, it offered nonstop flights to New York City aboard McDonnell Douglas DC-10s.[3] These services inevitably had a major impact on air traffic at Zagreb during that period.
On 31 August 1991, during the Croatian War of Independence, the airport became the scene of fighting between Croatian armed forces and the Yugoslav People's Army (JNA) when a Boeing 707 chartered by Anton Kikaš carrying weapons for the Croatians was forced to land there by Yugoslav MiGs. Croatian forces attacked the control tower and blocked roads in and out of the airport, but the JNA successfully seized the 707 and flew it out of the airport.[4][5] The airport later became a UN hub for getting food and medical supplies to war-ridden Croatia and Bosnia. The British 24th Field Ambulance were stationed in a former JNA camp at the airport.
Development since 2000
[edit]Following an increase in passenger numbers and the necessity to upgrade its infrastructure, the airport installed a CAT-IIIb instrument landing system (ILS) in 2004. In 2008, a new VIP terminal was added and the terminal was extended to include extra amenities, restaurants and bars. The terminal was expanded to 15,500 m2 (167,000 sq ft).[6] By 2010, the old terminal was nearing its maximum annual capacity.[citation needed] That year the passenger terminal received a major facelift in the course of which a viewing platform with a bar was added.
On 12 April 2012, the ZAIC consortium received a 30-year concession for the airport from the Government of Croatia. The consortium consists of Groupe ADP (21%), Bouygues Bâtiment International (21%), Marguerite Fund (21%), International Finance Corporation (17%), TAV Airports (15%) and Viadukt (5%). The concession includes financing, designing and constructing a new passenger terminal. The construction of a brand new 70,000 m2 (750,000 sq ft) terminal facility designed by Neidhardt architects of Zagreb and carried out by Bouygues Bâtiment International in partnership with Viadukt began on 18 December 2013 with the aim to replace the old terminal. It now has an initial annual capacity of 5.5 million passengers in the first phase and was officially completed in October 2016. The official inauguration of the terminal was on 28 March 2017. ZAIC now operates the entire airport, including the runways, passenger terminal, cargo terminal, car parks and future property developments, under a 30-year concession. This contract involves a total investment of around €324 million: €236 million for the design and construction of the new terminal and €88 million for operation of all airport infrastructure for the entire period of the concession.[7][8]
On 27 February 2020, the runway, formerly designated as 05/23, was redesignated to 04/22 due to the change in magnetic declination.[9]
On 30 March 2021, Irish low-cost airline Ryanair announced the opening of a new base in Zagreb commencing July 2021. The airline will be basing three Airbus A320-200 aircraft and start flights to 26 previously unserved destinations.[10]
Operations
[edit]This section needs additional citations for verification. (June 2024) |
The airport was awarded to the ZAIC consortium (Zagreb Airport International Company) in a 30-year concession under the terms of a contract signed by the Government of Croatia with the aforementioned.[citation needed] The contract includes the financing, designing and construction of a new passenger terminal which was opened in March 2017.[citation needed] For the purpose of managing the airport, ZAIC registered a company called MZLZ d.d. (Međunarodna zračna luka Zagreb d.d.) that is now the operator of the Airport.
Terminal
[edit]This section needs additional citations for verification. (June 2024) |

The current terminal building was opened to the public on 28 March 2017.[11][failed verification] It stretches over 65,800 m2 (708,000 sq ft) on three levels featuring four baggage carousels, 8 air bridges, 9 security checkpoints, 45 check-in desks, 23 passport control booths and a car park with the capacity of 1,250 vehicles. Furthermore, the new apron has three remote stands next to the terminal, while 23 stands at the old passenger building are also used during the peak season. Each of the aircraft parking positions at the facility includes a visual docking guidance system which gives information to a pilot on how to park their aircraft. The terminal itself features a large 600 square metre duty-free shop operated by Aelia, 16 cafés, bars, restaurants and snack bars as well as 12 retail stores.
Enough space has been left for 30 additional check-in counters and 2 baggage carousels to be added once the new terminal reaches its current maximum capacity of 5 million passengers. Further extensions envisaged along the thirty-year concession period will potentially see expanding current apron from present 100,000 to 300,000 m2 (1,100,000 to 3,200,000 sq ft) and terminal capacity increased to 8 million through gradual expansion of the terminal in four Phase 2 expansions.[12][unreliable source?][13][14]
Airlines and destinations
[edit]Passenger
[edit]Cargo
[edit]Airlines | Destinations |
---|---|
DHL Aviation[37] | Leipzig/Halle |
MNG Airlines[38] | Istanbul, Paris–Charles de Gaulle |
Statistics
[edit]Busiest routes from ZAG in 2023
[edit]Rank | Airport | Passengers 2023 | Airlines |
---|---|---|---|
1 | ![]() |
203,234 | Croatia Airlines |
2 | ![]() |
151,891 | Croatia Airlines |
3 | ![]() |
21,982 | Croatia Airlines |
4 | ![]() |
21,583 | Croatia Airlines |
Rank | Airport | Passengers 2023 | Airlines |
---|---|---|---|
1 | ![]() |
305,279 | Croatia Airlines, Lufthansa |
2 | ![]() |
203,219 | Turkish Airlines |
3 | ![]() |
196,812 | Croatia Airlines, KLM |
4 | ![]() |
150,467 | Croatia Airlines, Lufthansa |
5 | ![]() |
144,003 | Air France, Croatia Airlines |
6 | ![]() |
134,640 | Austrian Airlines, Croatia Airlines |
7 | ![]() |
117,600 | Ryanair |
8 | ![]() |
100,840 | British Airways, Croatia Airlines |
9 | ![]() |
84,951 | Croatia Airlines |
10 | ![]() |
80,995 | Ryanair |
11 | ![]() |
78,666 | Croatia Airlines, Ryanair |
12 | ![]() |
77,813 | Croatia Airlines, Ryanair |
13 | ![]() |
71,679 | LOT Polish Airlines |
14 | ![]() |
69,420 | Ryanair |
15 | ![]() |
65,307 | Croatia Airlines, Norwegian Air Shuttle |
16 | ![]() |
62,662 | Ryanair |
17 | ![]() |
62,224 | Air Serbia |
18 | ![]() |
59,724 | Croatia Airlines |
19 | ![]() |
59,177 | Ryanair |
20 | ![]() |
52,128 | Croatia Airlines |
Rank | Airport | Passengers 2023 | Airlines |
---|---|---|---|
1 | ![]() |
93,253 | Qatar Airways |
2 | ![]() |
62,755 | Flydubai |
3 | ![]() |
27,801 | Croatia Airlines, Sun d'Or |
4 | ![]() |
26,864 | Air Transat |
Traffic figures
[edit]![]() | Graphs are unavailable due to technical issues. There is more info on Phabricator and on MediaWiki.org. |
Year | Passengers | Passenger % Change |
Aircraft movements | Aircraft movements% Change |
Cargo (tonnes) | Cargo % Change |
---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2,319,098 | 11.95![]() |
42,360 | 6.40![]() |
8,012 | 1.77![]() |
2012 | 2,342,309 | 1.00![]() |
39,084 | 7.80![]() |
8,133 | 1.51![]() |
2013 | 2,300,231 | 1.80![]() |
36,874 | 5.58![]() |
7,699 | 5.34![]() |
2014 | 2,430,971 | 5.68![]() |
38,348 | 4.00![]() |
8,855 | 15.01![]() |
2015 | 2,587,798 | 6.45![]() |
39,854 | 3.93![]() |
9,225 | 4.18![]() |
2016 | 2,766,087 | 6.89![]() |
40,796 | 2.36![]() |
10,074 | 9.20![]() |
2017 | 3,092,047 | 11.78![]() |
41,585 | 1.93![]() |
11,719 | 11.75![]() |
2018 | 3,336,310 | 7.89![]() |
43,688 | 5,06![]() |
13,676 | 16.71![]() |
2019 | 3,435,531 | 2.97![]() |
45,061 | 3.14![]() |
12,881 | 5.8![]() |
2020 | 924,823 | 73.08![]() |
21,510 | 52.26![]() |
9,852 | 22.33![]() |
2021 | 1,404,478 | 51,86![]() |
29,605 | 37,63![]() |
10,834 | 9,97![]() |
2022 | 3,124,605 | 122,47![]() |
42,310 | 42,91![]() |
11,372 | 4,96![]() |
2023 | 3,723,650 | 19.17![]() |
45,726 | 8.07![]() |
10,859 | 6.73![]() |
2024 (01.01-31.8.) | 2,842,433 | 16.2![]() |
33,144 | 10.4![]() |
8,544 | 19.5![]() |
Passenger numbers
[edit]Month | Passengers | Passengers cumulatively |
---|---|---|
January | 249,579 | 249,579 |
February | 245,260 | 494,839 |
March | 300,914 | 795,753 |
April | 369,303 | 1,165,056 |
May | 399,730 | 1,564,786 |
June | 406,032 | 1,970,818 |
July | 432,608 | 2,403,425 |
August | 439,008 | 2,842,433 |
September | ||
October | ||
November | ||
December |
Ground transportation
[edit]ZAG can be reached from the city centre by scheduled local bus services (No. 290) operated by ZET[42] or scheduled coach services operated by Croatia Airlines' subsidiary Pleso Prijevoz.[43]
See also
[edit]References
[edit]- ^ "Statistics for 2023".
- ^ "EUROCONTROL – The European AIS Database: Introduction to EAD Basic – Home". Retrieved 3 June 2015.
- ^ "JAT Timetable". Winter 1983–1984. pp. 4–5. Retrieved 1 January 2022.
- ^ Compiled From Agencies (1 September 1991). "Serbia Accepts Plan For Observers From European Community". St. Louis Post-Dispatch. p. 39. Retrieved 25 June 2021.
- ^ Jovicic, Mille (2011). Two Days Till Peace A Sarajevo Airport Story. AuthorHouse. p. 65. ISBN 9781456748371. Retrieved 17 June 2021.
- ^ "Međunarodna zračna luka Zagreb – Zagreb International Airport – Naslovna". Archived from the original on 8 April 2015. Retrieved 3 June 2015.
- ^ Vlada Republike Hrvatske: Potpisan Ugovor o koncesiji za izgradnju Archived 1 July 2012 at the Wayback Machine (in Croatian) 11 April 2012
- ^ "Zagreb International Airport". Groupe ADP. Retrieved 25 September 2022.
- ^ "New marking and signage on the Franjo Tudjman airport". avioradar.hr. Retrieved 1 August 2020.
- ^ "Ryanair To Open Its New Zagreb Base Two Months Earlier Than Planned Due To Strong Demand". corporate.ryanair.com. 11 May 2021. Retrieved 11 May 2021.
- ^ "Structure of the new Zagreb airport passenger terminal" (PDF) – via Hrčak.
- ^ "Nešto o pregovorima s Francuzima, Nizozemskoj bolesti i gospodinu Petitu, bacanju papira i vremenu od travnja 2012. godine do prosinca 2013. godine. – Siniša Hajdaš Dončić". Siniša Hajdaš Dončić (in Croatian). 18 March 2017. Retrieved 21 August 2018.
- ^ "Grand opening of the new passenger terminal of Franjo Tuđman Airport". Zagreb Airport. Retrieved 21 August 2018.
- ^ "Zagreb International Airport's New Terminal – Airport Technology". Airport Technology. Retrieved 21 August 2018.
- ^ "Aegean Airlines S19 service expansions as of 31AUG18". Routesonline. 3 September 2018. Retrieved 3 September 2018.
- ^ "Air Serbia NS24 Systemwide Flight Number Changes". Routesonline. 7 November 2023. Retrieved 7 November 2023.
- ^ "AIR TRANSAT NS24 NETWORK UPDATE – 10MAR24". Aeroroutes. 12 March 2024. Retrieved 12 March 2024.
- ^ Jump up to: a b c d e f g "Croatia Airlines A220 Operations – 29JUL24". AeroRoutes.
- ^ Jump up to: a b c "Croatia Airlines uvodi letove za Berlin, Tiranu i Stockholm iz Zagreba!– 05MAR24". 5 March 2024.
- ^ "Croatia Airlines announced new routes from Zagreb!". 5 March 2024.
- ^ "Croatia Airlines uvodi liniju prema Barceloni". croatianaviation. 22 December 2021. Retrieved 12 December 2021.
- ^ "Croatia ipak nastavalja letove za Tel Aviv". zamaaero.com. 9 June 2023. Retrieved 9 June 2023.
- ^ "NAJAVE: Croatia Airlines pokreće Zagreb-Monastir". zamaaero.com. 3 April 2024. Retrieved 3 April 2024.
- ^ "Eurowings uvodi još jednu liniju prema Zagrebu!". croatianaviation.com. 2 June 2021. Retrieved 2 June 2021.
- ^ "flydubai resumes operations to Zagreb". Croatia Week. 23 September 2021. Retrieved 13 July 2024.
- ^ "Norwegian za ljeto najavljuje 16 linija prema Hrvatskoj!". croatianaviation.com. 11 January 2021. Retrieved 11 January 2022.
- ^ «Пегас добавляет Стамбул-Загреб с середины января 2024 года» . Aeroroutes. 7 декабря 2023 года . Получено 7 декабря 2023 года .
- ^ «Ryanair объявляет о новой базе в Загребе» . Corporate.ryanair.com . Получено 30 марта 2021 года .
- ^ «Ryanair для выращивания зимних операций Zagreb на 20%» . 25 июня 2024 года.
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и "Ryanair NS24 Добавки сети - 10dec23" . Aeroroutes. 12 декабря 2023 года . Получено 12 декабря 2023 года .
- ^ «Ryanair улучшает Lanzarote - Zagreb Service» . 30 октября 2023 года.
- ^ Jump up to: а беременный «Ryanair открывает свою базу Zagreb и запускает график Winter '21» . Ryanair Corporate News. 23 июля 2021 года . Получено 23 июля 2021 года .
- ^ «Ryanair запустить новый сервис Zagreb» . 3 февраля 2023 года.
- ^ «Торговые воздушные внутренние маршруты» . 24 февраля 2023 года.
- ^ "T'Way Air Files Zagreb Расписание июня - октябрь 2024 года" . Aeroroutes. 19 января 2024 года . Получено 19 января 2023 года .
- ^ aviationCargo.dhl.com Получено 9 марта 2022 г.
- ^ «История полета для авиакомпании MNG Airlines Flight MB551» . Flightradar24. 10 декабря 202 года . Получено 10 декабря 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный в Ryanair Key в выздоровлении Загреба как самых загруженных маршрутов (отчет). Экс-YU авиация . Получено 24 марта 2024 года .
- ^ «Статистика - Наслана» . Mzlz . Получено 3 марта 2019 года .
- ^ «Статистика ZA 2024. Годину» . Zagreb-airport.hr .
- ^ «Как добраться из аэропорта Загреба» . Получено 15 марта 2018 года .
- ^ "Потолочный график . " Плео побережье . Получено 22 января 2020 года .
Внешние ссылки
[ редактировать ] СМИ, связанные с аэропортом Загреба в Wikimedia Commons
- Официальный сайт оператора
- История несчастных случаев для Zag в сети авиационной безопасности
- Шеб, Звонко, изд. (2012). Аэропорт Загреба - 50 лет (на английском и хорватском). Аэропорт Загреба. Архивировано с оригинала 10 апреля 2014 года.