SS Норвегия
![]() Норвегия
| |
История | |
---|---|
Имя |
|
Тезка |
|
Владелец |
|
Port of registry |
|
Builder | Alexander Stephen & Sons, Linthouse |
Yard number | 252 |
Launched | 11 June 1881 |
Fate | Grounded and sank on 28 June 1904 57°35′48″N 13°41′19″W / 57.5967°N 13.6887°W |
General characteristics | |
Tonnage | 3,310 GRT, 2,445 NRT |
Length | 346.5 ft (105.6 m) |
Beam | 38.2 ft (11.6 m) |
Depth | 32.7 ft (10.0 m) |
Installed power | 1,400 ihp |
Propulsion | triple-expansion steam engine |
Speed | 10 kn (19 km/h) |
Capacity | 800 passengers |
SS Norge ( произносится [ˈnɔ̂rɡə] ) был трансатлантическим океаническим лайнером , который был запущен в 1881 году в Шотландии и проиграл в 1904 году у Рокалла с большой потерей жизни. Ее последнее путешествие было из Копенгагена , Кристиании и Кристиансанда , направлявшегося в Нью -Йорк , с пассажирами, многие из которых были эмигрантами. Это была крупнейшая гражданская морская катастрофа в Атлантическом океане до тех пор, пока восемь лет спустя погружает Титаник , и все еще является самой большой потерей жизни от датского торгового корабля . [ 1 ] [ 2 ]
История
[ редактировать ]Александр Стивен и сыновья , Линтхауса Глазго построили корабль в 1881 году в качестве Питера де Конинка для бельгийской компании Theodore C. Engels & Co Antwerp . [ 3 ] Она составляла 3359 гр. И 3700 тонн удваиваемого веса (DWT), а ее двигатель IHP 1400- скорость в 10 узлов (19 км/ч). Она могла нести максимум 800 пассажиров. [4]
In 1889, she was sold to a Danish company, A/S Dampskibs-selskabet Thingvalla, for its Stettin-Copenhagen-Kristiania-Kristiansand-New York service and renamed Norge.[4] On 20 August 1898, Norge collided with the French fishing brigantine La Coquette in a fog. La Coquette broke in two and sank, and 16 of the 25 crew aboard drowned.[5] After financial difficulties, Thingvalla was bought in 1898 by Det Forenede Dampskibs-Selskab (DFDS), Copenhagen, which served the route as "Scandinavia-America Line".[6] By then, the capacity of Norge was 1,100 passengers; 50 first class, 150 second class, and 900 third class.[4]
Final voyage
[edit]On 22 June 1904, Norge left Copenhagen under the command of Captain Valdemar Johannes Gundel. After taking on Norwegian emigrants at Kristiania and Kristiansand, the ship set course across the Atlantic Ocean, travelling north of Scotland to New York City. She was carrying a crew of 68 and 727 passengers. Among the steerage passengers, there were 296 Norwegians, 236 Russians, 79 Danes, 68 Swedes, and 15 Finns. Half of the steerage passengers had prepaid tickets, paid for by relatives living in the United States.[7]
On 28 June, Norge ran aground on Hasselwood Rock, Helen's Reef, close to Rockall, in foggy weather.[4][8] She was reversed off the rock after a few minutes, but the collision had ripped holes in the hull, and water began pouring into the hold.[8][7] The crew of the Norge began lowering the lifeboats, but the first two lowered were destroyed by waves.[7] Of the eight lifeboats on board, only five were successfully launched.[9] Many passengers jumped overboard, only to drown.[9] The Norge sank twelve minutes after the collision. Captain Gundal stayed with the ship as it sank, but managed to swim to one of the lifeboats.[9]
According to author Per Kristian Sebak's comprehensive account, more than 635 people died during the sinking, among them 225 Norwegians. The first survivors to be rescued, a group of 26, were found by the Grimsby trawler Sylvia. Thirty-two more were picked up by the British steamship Cervonax, and 70, including Captain Gundal, by the German steamship Energie.[9] Some of the 160 survivors spent up to eight days in open lifeboats before rescue. Several more people died in the days that followed rescue, as a result of their exposure to the elements and swallowing salt water. Among the survivors was the poet Herman Wildenvey.[10][11]
Wreck today
[edit]The disaster remains the worst in Danish maritime history.[4] The wreck of Norge was found off Rockall in July 2003 in 65 metres (213 ft) of water.[12]
See also
[edit]References
[edit]- ^ Ventegodt, Ole. "Norge". Den Store Danske, Gyldendal. Retrieved 1 January 2019.
- ^ "Project SS Norge". nolimitsdiving.dk. Archived from the original on 8 July 2007. Retrieved 1 January 2019.
- ^ "Pieter de Coninck". Scottish Built Ships. Caledonian Maritime Research Trust. Retrieved 6 January 2021.
- ^ Jump up to: a b c d e Thorsøe, Søren (1991). DFDS 1866–1991 (in Danish and English). DFDS/The World Ship Society. pp. 236–237. ISBN 87-980030-0-3.
- ^ "Sixteen Fishermen Lost". The New York Times. 26 August 1898. p. 12. Retrieved 18 March 2016.
- ^ Thorsøe, Søren (1991). DFDS 1866–1991 (in Danish and English). DFDS/The World Ship Society. p. 28. ISBN 87-980030-0-3.
- ^ Jump up to: а беременный в «101 из Норж -Арк приезжает в Stornoway» . Pittsburgh Daily Post . 5 июля 1904 г. с. 1 Получено 18 марта 2016 года - через Newspapers.com .
- ^ Jump up to: а беременный Хокинг, Чарльз (1969). Словарь бедствий в море . Тол. II Лондон: Регистр доставки Ллойда. п. 511.
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый «Ужасная паника смерти, как норжник затонул» . New York Times . 5 июля 1904 года. С. 1, 7 . Получено 18 марта 2016 года - через Newspapers.com . Страница 7
- ^ Герман Уайлденви ... en Poetisk folkeoppdrager ( tr. "Herman Wildenvey ... поэтический педагог" ) Архивировал 14 июня 2007 года на машине Wayback
- ^ Хаген, Эрик Бьерк. "Герман Уайлденви" . Большой норвежский лексикон . Получено 1 января 2019 года .
- ^ Фоллетт, Кристофер (28 ноября 2016 г.). «Остерегайтесь Большого рока: вспоминая величайшую морскую катастрофу Дании» . Копенгаген Пост . Получено 3 мая 2020 года .
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Себак, за Кристиан (2004). Предшественник Титаника: Норб -катастрофа S/ S Lakesvag, Норвегия: издательство моря. ISBN 82-996779-0-4 Полем OCLC 56437472 .
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- 1881 Корабли
- Август 1898 г. События
- Датская американская история
- DFDS
- История иммиграции в Соединенные Штаты
- Июнь 1904 г. События
- Морские инциденты в 1898 году
- Морские инциденты в 1904 году
- Норвежско-американская история
- Пассажирские корабли Бельгии
- Пассажирские корабля Дании
- Корабли, построенные на реке Клайд
- Кораблекрушения в Атлантическом океане
- Пароходы Бельгии
- Пароходы Дании