Jump to content

Аджита Кесакамбали

(Перенаправлено из Ajita kesakambalin )
Аджита Кесакамбали
Рожденный 6 век до н.э.
Эпоха Движение Шрары
Область Индийская философия
Школа Чарвака
Примечательные идеи
  • Ucchedavada (доктрина уничтожения после смерти)
  • Там-дживам-там-сарирам-вада (доктрина идентичности души и тела)

Аджита Кесакамбали ( санскрит : अजित केशकंबली ; китайский : аджита кесакамбали ; пининин : ацидуаду Чишхинполу ) был древним индийским философом в 6 веке до нашей эры. [ 1 ] Он считается первым известным сторонником индийского материализма , а предшественник в школе Чарвака . Вероятно, он был современником Будды и Махавиры . Часто отмечалось, что доктрины школы Локаяты были значительно взяты из учений Аджиты.

Философия

[ редактировать ]
Views of the six heretical teachers
The views of six śramaṇa in the Pāli Canon, known as the six heretical teachers, based on the Sāmaññaphala Sutta.[2]
Pūraṇa Kassapa
Amoralism
(akiriyavāda; natthikavāda)
There is no reward or punishment for either good or bad deeds.
Makkhali Gośāla (Ājīvika)
Fatalism
(ahetukavāda; niyativāda)
We are powerless; suffering is pre-destined.
Ajita Kesakambalī (Charvaka)
Materialism
(ucchedavāda; natthikavāda)
Live happily; with death, all is annihilated.
Pakudha Kaccāyana
Eternalism and categoricalism (sassatavāda; sattakāyavāda)Matter, pleasure, pain and the soul are eternal and do not interact.
Mahavira (Jainism)
Restraint
(mahāvrata)
Be endowed with, cleansed by, and suffused with [merely] the avoidance of all evil.[3]
Sañjaya Belaṭṭhiputta (Ajñana)
Agnosticism
(amarāvikkhepavāda)
"I don't think so. I don't think in that way or otherwise. I don't think not or not not." Suspension of judgement.

Как и у локаятинов , ничто не сохранилось от учений Аджиты в сценарии, за исключением некоторых разбросанных ссылок, сделанных его противниками ради опровержения. Таким образом, из -за характера этих ссылок основная основа его философии должна быть получена путем фильтрации неясных легенд, связанных с ним.

Из буддийских источников

[ редактировать ]

According to a Buddhist legend, Ajita wore a blanket of human hair (Kesakambali in Sanskrit means "with the hair blanket"), "which is described as being the most miserable garment. It was cold in cold weather, and hot in the hot, foul smelling and uncouth".[4] Ajita means "unconquered", which implies that he was very argumentative.[5]

According to early Buddhist sources, Ajita Kesakambali argued that:

There is no such thing as alms or sacrifice or offering. There is neither fruit nor result of good or evil deeds. A human being is built up of four elements. When he dies the earthly in him returns and relapses to the earth, the fluid to the water, the heat to the fire, the wind to the air, and his faculties pass into space. The four bearers, on the bier as a fifth, take his dead body away; till they reach the burning ground, men utter forth eulogies, but there his bones are bleached, and his offerings end in ashes. It is a doctrine of fools, this talk of gifts. It is an empty lie, mere idle talk, when men say there is profit herein. Fools and wise alike, on the dissolution of the body, are cut off, annihilated, and after death they are not.[6]

According to the Brahmajala Sutta, Ajita propounded Ucchedavada (the Doctrine of Annihilation after death) and Tam-Jivam-tam-sariram-vada (the doctrine of identity of the soul and body), which denied the separate existence of an eternal soul.[4] The extent to which these doctrines, which were evidently inherited by Lokayata, were found contemptible and necessary to be refuted in the idealist, theist and religious literature of the time is a possible evidence of their popularity and, perhaps also, their philosophical sophistication.

Modern interpretations

[edit]

D. D. Kosambi, who elsewhere[7] calls Ajita a proto-materialist, notes[8] that he "preached a thoroughgoing materialist doctrine: good deeds and charity gained a man nothing in the end. His body dissolved into the primary elements at death, no matter what he had or had not done. Nothing remained. Good and evil, charity and compassion were all irrelevant to a man's fate."

See also

[edit]

Notes

[edit]
  1. ^ "Indian rationalism, Charvaka to Narendra Dabholkar". 21 August 2018.
  2. ^ "DN 2 Sāmaññaphala Sutta; The Fruits of the Contemplative Life". www.dhammatalks.org. Retrieved 10 July 2024.
  3. ^ Bhikku, Ñāṇamoli; Bhikku, Bodhi (9 November 1995). The Middle Length Discourses of the Buddha: A Translation of the Majjhima Nikaya (Fourth ed.). Simon and Schuster. pp. 1258–59. ISBN 978-0-86171-072-0. Retrieved 10 July 2024.
  4. ^ Jump up to: a b Bhaskar (1972)[page needed]
  5. ^ David J. Kalupahana (January 1995). Ethics in Early Buddhism. University of Hawaii Press. p. 18. ISBN 978-0-8248-1702-2. Retrieved 6 September 2013.
  6. ^ See: Rhys-Davids.T.W: Dialogues of the Buddha, 1899 quoted in Chattopadhyaya (1964/1993) pp.194
  7. ^ DD Kosambi (1956)[page needed]
  8. ^ DD Kosambi (1965)[page needed]

References

[edit]
  • Bhaskar, Bhagchandra Jain, Jainism in Buddhist Literature (Alok Prakashan, Nagpur, 1972)
  • Chattopadhyaya, Debiprasad, Indian Philosophy (People's Publishing House, New Delhi, 1964, 7th Edition: 1993)
  • Kosambi, DD, An Introduction to the Study of Indian History (Popular Prakashan, Mumbai, India, 1956)
  • Kosambi, DD, The Culture and Civilisation of Ancient India in Historical Outline (Routledge & Kegan Paul, London, 1965)
  • Ñāṇamoli, Bhikkhu (trans.) and Bodhi, Bhikkhu (ed.), The Middle-Length Discourses of the Buddha: A Translation of the Majjhima Nikāya (Wisdom Publications, Boston, 2001) ISBN 0-86171-072-X.
  • Thanissaro Bhikkhu (trans.) Samaññaphala Sutta: The Fruits of the Contemplative Life (DN 2) (1997) Available on-line at http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/dn/dn.02.0.than.html.
  • Walshe, Maurice O'Connell (trans.), The Long Discourses of the Buddha: A Translation of the Dīgha Nikāya (Wisdom Publications, Somerville, MA, 1995) ISBN 0-86171-103-3.
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: dec690040f0720a8d4d82fb78e034c48__1720649760
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/de/48/dec690040f0720a8d4d82fb78e034c48.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Ajita Kesakambali - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)