Jump to content

Фил Болджер

Филип Каннингем Болджер
Рожденный ( 1927-12-03 ) 3 декабря 1927 г.
Глостер, Массачусетс
Умер 24 мая 2009 г. (24 мая 2009 г.) (81 год)
Занятие Дизайнер лодок
Годы активности 1950–2009 гг.
Супруг Сюзанна Альтенбургер

Филип К. Болджер (3 декабря 1927 – 24 мая 2009) был плодовитым американским конструктором лодок, который родился и жил в Глостере, Массачусетс . он начал работать полный рабочий день чертежником у конструкторов лодок Линдси Лорд , а затем Джона Хакера В начале 1950-х годов .

« Глостер Лайт Дори» — одна из самых известных работ Болджера.

Первой конструкцией лодки Болджера была спортивная рыбацкая лодка длиной 32 фута (9,75 м), опубликованная в январском номере Yachting журнала за 1952 год . Впоследствии он спроектировал более 668 различных лодок. [1] от точной копии военного корабля восемнадцатого века, фрегата «Сюрприз» (бывший «Роуз» длиной 6 футов 5 дюймов (1,96 м). ) длиной 114 футов 10 дюймов (35 м), до фанерной коробчатой ​​шлюпки «Черепаха » .

Хотя его проекты охватывали весь спектр типов лодок, Болджер был склонен отдавать предпочтение простоте сложности. Многие из его корпусов сделаны из листовых материалов — обычно из фанеры — и имеют жёсткие скулы . Подкласс этих лодок, разработанный совместно с Гарольдом Пейсоном, под названием Instant Boats, был назван так потому, что их могли легко построить любители из общедоступных материалов. Болджер также выступал за использование традиционных парусных вооружений и подветренных досок .

С 1990-х годов Фил Болджер вместе со своей женой Сюзанной Альтенбургер проектировал лодки под названием Phil Bolger & Friends Inc. В это время они уделяли особое внимание разработке экологически чистых и экономичных лодок для рыбной промышленности. Кроме того, они участвовали в большой военной комиссии с Командованием морских систем ВМС по новым проектам военных десантных катеров общего назначения.

Болджер был плодовитым писателем и написал множество книг, последней из которых была «Лодки с открытым разумом» , а также сотни журнальных статей о конструкциях малых судов, в основном в «Деревянная лодка» , «Журнал малых лодок» и «Бессинг в лодках» .

Болджер скончался 24 мая 2009 года от огнестрельного ранения, нанесенного самому себе . Его жена объяснила, что «[он] потерял сознание за последние несколько месяцев, и он хотел контролировать конец своей жизни, пока он еще был в состоянии». [2] [3]

Мгновенные лодки

[ редактировать ]

Фил Болджер был во многом нетрадиционным и среди множества больших лодок, яхт и нестандартных конструкций интересовался тем, что он называл «развитием хитрых способов строительства лодок». [4] Еще в 1957 году он разработал «Пухпалочки». [5] как небольшой фанерный гребной ялик, который можно просто и экономично построить дома (первоначально его братом). Начав с этого простого, он разработал большое количество проектов малых и средних судов, используя фанеру в качестве материала для одноразового строительства дома или на небольших верфях.

Шулерная шхуна, спроектированная Болджером, построенная из фанеры в стиле «лодки мгновенного действия».

В 1970-х годах Фил Болджер начал долгое и успешное сотрудничество с Гарольдом «Динамит» Пейсоном: Болджер проектировал лодки, а Пейсон строила их, а также продавала планы и писала книги о том, как это сделать. «Динамит» назвал первую серию простых в сборке фанерных лодок «Мгновенные лодки». В отличие от традиционного строительства лодок, которое включает в себя изготовление приспособления и полноразмерное поднятие формы корпуса перед постройкой, в методе Instant Boat используются фасонные фанерные панели на заранее сформированных рамах, изготовленных из фанеры и древесины лесных складов стандартных размеров. Это приводит к быстрому строительству и снижению требований к квалифицированному мастерству, что оказалось привлекательным для судостроителей-любителей, а также многих более поздних дизайнеров, которые пошли по его стопам, хотя и гораздо менее плодотворно.

После статей в журнале WoodenBoat компания Dynamite Payson опубликовала Instant Boats (1979, 152 страницы, 7 × 10 дюймов, 48 иллюстраций). В нем описывается оригинальная техника «Мгновенная лодка». В целом известный как «метод скулового бревна» или «упрощенный метод скулового бревна», этот метод состоит из (i) резки панелей кузова до заданной формы, как указано на планах, (ii) обертывания их вокруг шпангоутов или переборок, (iii) добавления скулы (доски небольшого сечения из лесоматериалов) вдоль стыков (внутренних или внешних) и скрепление их между собой с помощью клея и механических креплений (гвоздей или шурупов). В книге описаны все основные методы (склеивание, прибивание и завинчивание стекловолокна) для создания пяти конструкций: 12-футовый бирюзовый, 7-футовый элегантный пант, 12-футовый каяк, 31-футовая складная шхуна, 15-футовый 6-дюймовый серфинг и 20 футов. '9-дюймовый Zephyr. Все эти лодки имеют одинарные скулы (т.е. имеют нижнюю панель и две борта) и имеют форму, ограниченную скосами, приданными скулам. Лодки в книге Пейсона были разработаны для использования в защищенных водах, и ни одна из них не была самодельной. -вытаскивание или конструкция для самовосстановления в случае опрокидывания. Однако Болджер спроектировал множество других лодок, использующих эту технологию строительства, в том числе пересекающий океан AS-39 (или Loose Moose II), а также значительное количество других лодок.

За первым поколением «лодок быстрого приготовления» Болджера для жилищного строительства последовало поколение лодок «сшивать и клеить» (также известных как «прихватки и ленты»). Эта техника стала возможной благодаря развитию клеев и массовому использованию полиэфирных и эпоксидных смол в сочетании с лентой из стекловолокна. Новая технология практически устранила скуловые бревна и механические крепления, а также все проблемы, связанные с их использованием (в основном, ограничение формы на этапе проектирования, трудности столярных работ на этапе строительства и сырость/гниение в среднесрочной и долгосрочной перспективе). . Вместо использования скулы для соединения предварительно разрезанных панелей с помощью стежка и клея, предварительно сформированные панели оборачиваются вокруг переборок и/или шпангоутов таким же образом, как и раньше. Однако панели лишь временно удерживаются на месте с помощью гвоздей, клейкой ленты, кабельных стяжек, малярной ленты, проволоки или других механических средств, а швы заполняются (как внутри, так и снаружи корпуса) смолой и шпаклевочной пастой, покрытой одним слоем. или несколько слоев ткани или ленты из стекловолокна, которые, в свою очередь, пропитаны смолой. Когда смола затвердевает, механическое соединение становится прочнее, чем соединенная фанера, и, следовательно, структурно прочным. Пейсон снова популяризировал эту технику в своей книге. Постройте новые скоростные лодки (1984, 160 страниц, 8 1 2 дюйма × 11», 110 иллюстраций — тоже еще в печати). В этой книге Пейсон знакомит широкую американскую публику с тем, что он назвал «прихватками и скотчем». В книгу включены планы Gypsy (15 футов с парусом/веслом/подвесным мотором), Nymph (7 футов 9 дюймовая шлюпка с опцией паруса), Diablo (15 футовая моторная лодка с подвесным двигателем мощностью до 25 л.с.), а также еще 8 традиционных лодок мгновенного действия. «с использованием метода скулового бревна: 16-футовый Lug-rigger Windsprint, 6-футовый 5-дюймовый Tortoise, 8-футовый скиммер, Dynamite Sailboard, 16-футовый June Bug, Madeline, боковое колесо с педальным приводом длиной 19 футов 6 дюймов и легкая шхуна длиной 23 фута 6 дюймов. . В 2007 году Пейсон опубликовал свою последнюю книгу «Мгновенное судостроение с динамитом Пейсон» , в которой обе техники объясняются менее подробно, чем в предыдущих книгах, и представлены полные планы Болджера для 15 лодок. Это: «Стежка и клей»: «Пирога Пейсона» (13 футов — каноэ), «Картоппер» (11 футов 6 дюймов — парус/весло), «Сладкий горошек» (15 футов — парус/весло), «Нимфа Рубена» (7 футов 9 дюймов — идентична «Нимфе»). но на 1 фут шире - парус/весло), Diablo Grande (18 футов - мотор), Catfish (15 футов - парус/подвесной мотор) и Chebacco (19 футов 8 дюймов - парус/подвесной мотор).

Болджер много думал об относительно дешевых и высокопроизводительных лодках. Он хорошо известен разработкой серии шулеров с одной скулой , обычно длинных и узких, с плоским дном. [6]

По словам Болджера, парусные шулеры обеспечивают хорошие характеристики для того количества парусов, которое они несут, благодаря водоизмещению от низкого до среднего и небольшому весу. По его мнению, форма шулера обеспечивает простую конструкцию в эпоху фанеры с дополнительным преимуществом, заключающимся в том, что парусные шулеры удлиняют ватерлинию при крене, тем самым эффективно увеличивая скорость корпуса . Мощные шулеры могут использовать маломощные моторы (см., например, конструкции Bolger Tennessee и Sneakeasy ), но при этом достигать скорости глиссирования в защищенных водах. Основные критики шулеров указывают на тот факт, что при определенных условиях они склонны к ударам и что относительно небольшая осадка делает их непригодными для плавания. Их сторонники (включая Болджера) указывают на тот факт, что это исключительно хорошие лодки за свою стоимость, они являются отличными дневными лодками и их мореходные качества становятся все более мореходными по мере того, как (i) увеличивается отношение длины к ширине, (ii) они имеют адекватную балластировку и (iii) им придана резервная устойчивость и/или они сделаны достаточно водонепроницаемыми, чтобы гарантировать их самовосстановление в случае опрокидывания. [7] Sharpies можно считать одним из самых простых типов лодок с точки зрения конструкции. Однако их конструкция спорна и в первую очередь зависит от предполагаемого использования.

Болджер особенно известен своими квадратными лодками (уничижительно известными как «Коробки Болджера»). Болджер пришел к выводу, что простое качающееся дно и вертикальные боковые стороны дают наибольший объем и стабильность формы данной балки. После экспериментов и изучения традиционных шулеров, а также работ историка малых судов Говарда И. Шапеля и других, он разработал теорию, согласно которой оптимальная линия скулы для парусного шулера должна представлять собой правильную кривую без разрывов, изменений радиуса или прямых участков. Он также пришел к выводу, что изгиб боковой и нижней части должен максимально совпадать, чтобы уменьшить турбулентность. Он также пришел к выводу, что шулер был идеальной формой для парусника-прицепа с подветренными или трюмными бортами, обеспечивающими боковую плоскость. [8] Болджер чувствовал, что традиционная форма шулера, которую Шапель задокументировал на основе традиционных шулеров Новой Англии (с немного другим профилем скулы), была неэффективной и могла вызывать трудности с рулевым управлением.

Оба дизайнера считали, что традиционные оснастки и типы лодок подходят для небольших яхт, особенно парусных. В целом Шапель отметил, что ни транец, ни носовая часть лодки не должны погружаться в воду, когда лодка загружена, и Болджер согласился с этим. Позже в своей карьере Фил Болджер и друзья разработали модификации простого лука-шулера, чтобы избежать ударов корпуса на якоре за счет гораздо более сложной геометрии.

Болджер развил концепцию традиционных шулеров и выровнял нос и корму, чтобы получить максимально длинную полезную ватерлинию. Большинство из них имели конфигурацию ялков (с главной мачтой далеко вперед и небольшой бизанью далеко назад). Носовая часть этих конструкций срезана и тупа, а корма вертикальна. В некоторых конструкциях открытая носовая часть может обеспечить проход для выхода на берег, если лодка стоит на берегу, место для якорей и тросов или пространство для входа и снятия мачты. Oldshoe, Micro и Long Micro которые он назвал «Advanced Sharpies», имеют неглубокие кили полной длины с балластом, тогда как модели AS19 , AS29 и AS39, имеют один или два трюмных борта и внутренний балласт. Последние определенно относятся к категории расширенных круизов/сафари.

Подвесные доски и оснастки

[ редактировать ]

Болджер считал подветренные доски нетехнологичными и практичными, к огорчению многих яхтсменов. Принято считать, что они уродливы. Даже во многих его моделях швертов доски были смещены от центра или полностью в одну или другую сторону (например, Birdwatcher и AS29 ). Он пришел к выводу, что во многих случаях на небольших лодках достаточно одного подветренного борта и что оснастку можно отодвинуть от центральной линии без особого влияния на ходовые качества. Болджер пропагандировал подветренные борта как простое средство обеспечения боковой плоскости для всех типов парусных судов, устраняющее многие недостатки швертов, швертов и килей, во многом следуя концепциям Л. Фрэнсиса Херрешоффа , на несколько лет старше его и, как уже говорилось, от Болджера, одного из самых влиятельных дизайнеров яхт, с его точки зрения.

Он использовал традиционные оснастки, от простейшего «кошачьего» вооружения (одинарного паруса) до шлюпов, множества ярков и шхун в то время, когда почти все остальные конструкторы концентрировались исключительно на шлюпах, основанных на гоночных правилах. Разнообразие оснасток сопровождалось широким спектром парусов, включая баранью ногу со спритом, парус сприта, парус с гафелем, парус с проушинами и латин в дополнение к классической бермудской оснастке/маркони. Его книга «100 парусных установок «Откровенный разговор»», позже переизданная как «103 парусных вооружения «Откровенный разговор»», представляет собой увлекательный взгляд на конфигурации парусных вооружений и типы парусов, а также его понимание предмета, в котором он, несомненно, был экспертом.

Его многолетний опыт работы с более чем 600 конструкциями позволил ему экспериментировать со всеми видами конструкций, оснастки и материалов. Его комментарии по каждому предмету в книгах, а также статьи, опубликованные в журналах того периода, основаны на его исследованиях, анализе, личном опыте и использовании различных конфигураций. Кроме того, он очень четко объясняет ошибки и исправления, которые он сделал в каждом случае, и почему.

Спустя годы - Продвинутый проект рыбака Глостера.

[ редактировать ]
Изометрическая визуализация формы корпуса из композитной фанеры, стекловолокна и пенопласта. Осадка 70 футов × 14 футов × 3 фута, водоизмещение 25 тонн, мощность 160–200 л.с., 10,5 узлов, возможна постройка владельцем. Лодка Advanced Gloucester Fisherman Project.

Начиная с ноября 2002 года Болджер и Альтенбергер начали пересмотр экономики рыболовства в результате частичного краха отрасли как на глобальном, так и на местном уровне в их родном городе Глостере, штат Массачусетс. Их предложение основывалось на том принципе, что в эпоху высоких цен на топливо и экономического давления, требующего модернизации депрессивных рыболовных портов, устойчивое рыболовство требует баланса между экономикой бизнеса и государственным планированием и имеющимися рыбными ресурсами.

Они утверждали, что ключом к этому является реструктуризация рыболовного флота в сторону судов меньшей сложности, меньшей первоначальной стоимости, большей экономии топлива и меньших эксплуатационных расходов.

Большинство современных судов представляют собой концепции с интенсивным использованием лошадиных сил и часто слишком большими трансмиссиями, которые требуют дополнительных затрат на оборудование, эксплуатацию, ремонт и замену. ... Сегодня это так же экономично и экологично, как съездить в торговый центр на внедорожнике размером с Suburban™ за парой носков. [1]

Большие дорогие сложные лодки требуют приема большого количества рыбы, чтобы быть экономичными. Более простые, менее мощные и недорогие лодки по-прежнему могут быть экономичными при более низком улове рыбы.

Болджер и Альтенбергер выразили обеспокоенность тем, что существующие государственные разрешения на рыбную ловлю, выдаваемые в зависимости от длины рыболовного судна, создают стимул для использования неэффективных широких и глубоких корпусов рыболовных судов. Если бы разрешения на ловлю выдавались на основе водоизмещения корпуса, то стимулом для рыбной промышленности было бы использование длинных, узких и мелких корпусов, которые были бы более экономичны в покупке и эксплуатации на тонну выловленной рыбы.

Существующий рыболовный флот, состоящий из все более крупных судов с высокими затратами на строительство, долговой нагрузкой и эксплуатационными расходами, в конечном итоге вынудил рыбаков искать все более увеличивающиеся объемы улова, чтобы оставаться экономически выгодными в условиях борьбы с нормативными квотами.

Болджер и Альтенбургер утверждали, что в конечном итоге рыбаки сочтут более экономически выгодным делать больше с меньшими затратами. Консолидированный флот небольших и более экономичных судов может позволить рыбакам выжить при более низких коэффициентах вылова, меньшей долговой нагрузке, меньшем расходе топлива, более низких страховых ставках и более низкой амортизации. [9]

Эта идея была описана в сентябрьском номере журнала National Fisherman за 2004 год , а затем в 2007 году в серии эссе, опубликованных в журнале «Messing About in Boats» . [1] [9] Проект создания прототипа был одобрен, но при жизни Фила Болджера так и не получил сколько-нибудь значительного коммерческого масштаба.

Список дизайна

[ редактировать ]

Ниже перечислены наиболее часто встречающиеся дизайны Фила Болджера.

Название дизайна Тип Дизайн Размер Ссылка Комментарии URL-адрес изображения ссылкаURL
1952 Sport FishermanPhil Bolger's first published designimagelink
22 ft MotorsailerSail & 16 hp. Yanmar22'9" x 7'9" x 21"Gaff rig, box keel, from Small Boat Journal #74 5500 # disp.
23 ft Fantail LaunchPower23'0"x6'0"x1'10"Cold-molded or carvel power launch in classic style. Ref: WoodenBoat Store
23 ft Motorsailersail/OB#60122'7"x8'0"x9"Plywood step sharpie with dipping lug rig, sleeps two. Ref: BDQ#4
30 ft Camper/Daysailer#42332'x7'V11-N22
3-Meter TrisailConcept10'x8'V08-N23, V14-N01class racer trimaran, 60 sq. ft. sail, molded hull and amas.23
40 Foot Diesel Cruiserimagelink
A Trailer Motor Sailer#60519'8"x7'5"V11-N03image
Abbondanza25-45 hp IB Diesel#65224'x8'3"V16-N12Step sharpie steel fishing boatimage
AdaPower, Sail26' x6'Cruiser - fast plywood motorsailer - ref: BWAOM Ch#61
Advanced Fisherman 30
Advanced Fisherman 70
AfricaSail - 8,800 lbs displ.#35028'8" x7'Cruiser - carvel, fixed keel - ref: 30oddBoats Ch#33image
Alaska Motorsailingsail, 488sf, 8 hp. Diesel30' x 10' x 2',.Box keel motorsailer with central cargo hold, sleeps 4
Alaskan One-Man#44626'x10'V09-N16
AlertSail - 8,560 lbs. displ.#35733'6" x 7'8" x 1'6"V15-N06,V16-N17Leeboard Cat Yawl Cruiser - ref: Diff. Boats aka Manatee, Chinese Gaff Rig
AlicePower - 7,400 lbs displ.28' x7'10"Cruiser - displacement, inboard - ref: BWAOM Ch#37image
All-Weather HouseboatPower#25029'10" x13'11"Houseboat - inboard, displacement hull - ref: FoldingSch Ch#30image
Aluminum Diesel Launch#33230'x8'6"V11-N12image
Aluminum Lugger#45642'x9'10"V12-N12image
Aluminum Trailer Cruiser#34336'x7'11"V11-N07image
Amesbury Skiff Mippetoar#2609'6" x 3'6"Multi-chined rowing skiff - Ref. SmallBoats Ch#1image
Amherst GalleySchooner#64326'9" x 5'8"V14-N24Schooner BDQ#14image
AnhingaSailing canoe + oars#48423'3" x 5'V06-N11imagelink
Antispray 48Sail#64248'5" x 12'6" x 28"Long Island Sound sharpie, offshore cruiser, 41,000 lbs displacementimage
ApogeeSail - 10,700 lbs displ.#39738' x9'8"Cruiser - aluminum leeboard ketch - ref: 30oddBoats Ch#35
AravaLeeboard Sailboat#5099.0 x 3.03 x 0.6mV12-N20leeboard cruiser, MAIB 3-1-95 (29.5 x 9.95 x 1.96 ft)image
ArchaeopteryxSail#20215'6" x6'Daysailer - plywood scow - ref: SmallBoats Ch#23image
AS-19 Advanced Sharpie191sf Cat Yawl rig, 8 hp#550/55919'6" x 5'6"V17-N15,16Trailerable lee-board daysailer. 500 lead ballast. Boxy with blunt bow.image
AS-29Advanced Sharpie 29#54729'6"x7'10"V06-N22, V11-N04(Monster Micro) Cat Yawl
AS-29 (Advanced Sharpie)Sail#54729'6"x7'10"x1'1"V11-N04,V19-N18Gaff yawl, bilgeboards BWAOM Ch#69 Minimal bluewater liveaboardimagelink
AS-39Sail - 10,920 lbs displ.#57637.7' x7.9'Plywood liveaboard - ref: BWAOM Ch#70, AKA Loose Moose II, Advanced
AtaraxiaSail - 17,375 lbs displ.36' x9.84'Cruiser - lugsail - ref: BWAOM Ch#71image
Auckland CatamaranSail - 1,900 lbs displ.31'6" x15'10"Daysailer - plywood - ref: BWAOM Ch#33, BDQ#6image
Auray PuntRow#5999'9" x4'2"V10-N18,V18-N08Punt - plywood - ref: BWAOM Ch#5;imagelink
Auxiliary Lugger48'x13'V12-N18
Bahama Dinghy..Yacht#52412'x4'8"V10-N16
Bain Yacht TenderS, P, R - 329 lbs displ.#2912.3m x1.06mDinghy - fibreglass - ref: FoldingSch Ch#18
Balanced Lug CatV15-N13
Baltic Sea Cruiser-RacerMarconi sloop, OB#16810.1m x 2.51m x 1.5mV15-N20Cold molded or carvel blue water sailer.image
Bantam 16/2015 hp - 25 hp#6546m x 2.44mV17-N02"Outboard Dayboat/Light Cruiser", low power planing trimaran hull. Collapsableimagelink
Barge Houseboatnone - 5,300 lbs displ.25'6" x7'10"Houseboat - plywood - ref: BWAOM Ch#58image
Barge Houseboat (scow)OB#48120'x8'
Barn OwlSail - 31,800 lbs displ.#46349.9' x12.47'Cruiser - light-draft schooner - ref: BWAOM Ch#74image
Bateau#51724 ft rowboatOld Common Sense Designs catalogue, 23'6" ft Teal type
Beach Cat#589Improved internal ergonomics, seating, and centreboard. aka Catfish Beachcruiser
Beach Cruiser Concept19' x 4'3"V16-N01image
Becky Thatcherfoot powered#66919' 9" x 5' 4" x 6"Sternwheeler cabin extended cruiser.image
BeePower#5817' 5"Minimum sized Step Sharpieimage
Bell's PufferOcean Passagemaker#63445'V17-N11Ocean Passagemakerimage
BerengariaSail - 10,000 lbs displ.32' x8'2"Cruiser - slot cabin, water ballast - ref: BWAOM Ch#53image
Big BirdSail - 31,600 lbs. displ.#33418.84m x 3.68mLeeboard Schooner Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#27
Big QuerySail29' x7' x11"Ply Bowsteering Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#30
Big TortoiseRow/sail8' x 3'2"Paysonimage
Bilge Keel Yawl#33323'6"x5'8"V12-N16image
Bird of DawningSail - 16,800 lbs. displ.#36112m x3m x0.6mLeeboard Yawl Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#27image
BirdwatcherSail#49623'6" x 5'7""Birdwatcher Style" Instant Boat, Oar/Sail
Birdwatcher IISail, oar, power#496B23'6" x 5'7"2004 upgrade of Birdwatcher, ref: Wooden Boat Magazine Aug2004 issue.image
Black SkimmerSail - 2,800 lbs displ.#29425'3" x7'Sharpie Cruiser - plywood leeboard cat-yawl - ref: FoldingSch Ch#11, BDQ#1 & 6imagelink
Blackbird#443Old Common Sense Designs catalogue
Blackgauntlet IISail - 7,400 lbs displ.#26733'6" x7'7"Cruiser - plywood leeboard cat-yawl - ref: FoldingSch Ch#12image
BlacksnakeKeel Sloop32' x 6'2"V17-N03
BlueberrySail - 4,000 lbs displ.#42020'3" x7'3"Cruiser - plywood deep-keel cutter - ref: BWAOM Ch#57, SBJ No.66imagelink
BobcatSail12'3" x6'Catboat Daysailer - multichine plywood - ref: BWAOM Ch#21imagelink
Bolger runaboutimagelink
BonefishSportfishing Boat20'x7'9"V12-N23'Two cycle inboard' Econo-Concept
Bowsteering DovekieSail#292a21.4' x6'Mini-cruiser - experimental - ref: 30oddBoats Ch#28image
BoxerSail - 300 lbs. displ.#33012' x3'6"Styrofoam-fibreglass Daysailer - ref: Diff. Boatsimage
Boy's LaunchPower - 2,600 lbs displ.14' x6'7"Inboard Launch - displacement hull - ref: BWAOM Ch#27image
Breakdown PuntRow5'6" x3'6"Punt - plywood tender - ref: BWAOM Ch#1image
Breakdown SchoonerSail - 13,000 lbs displ.#41846'11" x7'8"Cruiser - plywood c/b schooner - ref: BWAOM Ch#60image
BrickRow, Sail#4588' x4'V15-N23Punt - plywood - ref: BWAOM Ch#2,imagelink
Brick ConnecterNAaka "Grout" or "Mortar". Attach two bricks end to end to form an 18'x4' schooner.
Brick, gaff riggedGaff rig for brick
BrigantineSail32' x9'Square rigged cruiser, seven working sails, ref: BWAOM Ch#43, BDQ#5image
Bright ThreadCat Yawl#44526'x10'V09-N14image
Budget Bateau25'6 x 4'10"V05-N16
Bulk Cargo CarrierSail - 460,000 lbs. displ.Ketch Cargo Carrier - ref: Diff. Boats Ch#31
Bunny R6 cyl inboard, 36sf#43028'0"x10'0"x2'9"Traditional Lobsterboat planked on bent oak frames.imagelink
BurgundySail - 3,500 lbs displ.#38428' x6'3"Dayboat-cruiser - keel cat ketch - ref: 30oddBoats Ch#10imagelink
Cabin Clam Skiff 18Power 5 hp to 40 hp O.B.#606-II18'x5'3"V17-N22,V19-N108' cabin on #606 "Clam Skiff" workboatimage
CagliostroPower#22441.3' x11.8'Dayboat - planing hull - ref: 30oddBoats Ch#26image
California LobsterboatPower#27130' x7'10"Fishing boat - inboard, planing hull - ref: FoldingSch Ch#29
Camp CruiserSail or oarsConcept19'0"x4'4"V13-N09Initial study for the Common Sense Skiff?
Camper Sailboat#64018'x5'3x6"V14-N18imagelink
Camping TrimaranSail#554V09-N18Uses Hobie16 floats rig & hardware. Ref:
CanardSail20' x4'6"Daysailer - experimental bowsteerer - ref: BWAOM Ch#23image
Canoe ("Payson Pirogue")paddle#49513'x2'4"V09-N09Double-paddle canoeimage
Canoe YawlSailboat#105-11-6023 ftUnknown Bolger design 1960 strip planked/ballasted keel sold in 2009 in Bostonimage
Canoe YawlCanoe Yawl#43321'x6'V11-N10image
Canoe Yawl Concept16'x6'6"V10-N10
Canoe Yawl Concept28'x6'7"V10-N20
Caribbean Liveaboard#35538'x9'V10-N03image
Cartoppersail, row, power#51911'6'X4'image
Casual Sailing DinghySail Row16' or 19'6 X 6'gaff cat, centreboard, day-racer-sailer. aka Cartoon 40 aka Plywood Catboat
Cat Ketch Power#35437'V09-N06
CatfishBeachcruiserV11-N08
Catfish BeachcruiserCat sail4##?15' 1 1/2" x 6' 6"Plywood catboat with salient keel fin. Flat bottom, double chine. aka Beach Cat
Centennial IISail#32224'0" x 5'11" x 3'6"Plywood Cat Yawl Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#11image
Ceremonial BargeRow23'3" x4'6"Rowboat - plywood, four oars - ref: BWAOM Ch#12image
ChamplainOB 9.9 hp#63622'V14-N07,V16-N11Step-sharpie 22' Trailerable OB cabin cruiser -image
Champlain, update#636V16-N11
CharityPower - 5,000 lbs displ.#39825'6" x8'Outboard Dayboat - aluminum planing hull - ref: 30oddBoats Ch#17image
Charlie's Catboat#53029'x8'3"V09-N08
ChebaccoSail#540, #57519'8" x 7'5"V15-N16Cat yawl. Ref: BWAOM,imagelink
Chebacco 25#60225'4"x7'11"V12-N04image
Chebacco Boat #1Sail - 1,740 lbs displ.19'8" x7'5"Dayboat - plywood cat yawl - ref: BWAOM Ch#45
Chebacco Boat #2Sail - 1,740 lbs displ.19'8" x7'5"Cruiser - plywood cat yawl - ref: BWAOM Ch#45
Chebbaco#57515 4V15-N04
Chebbaco 20Cat-Yawl#54019'8"x7'9"V20-N02image
Chicago CoblePower - 2,800 lbs displ.#27325'1" x6'Dayboat - outboard, 2 versions - ref: FoldingSch Ch#26
ChippewaPower#10-5820' x7'9"Dayboat - planing hull - ref: SmallBoats Ch#31image
Clam Cabin Skiff5 hp to 40 hp O.B.#60618'x5'3"V17-N22Rugged flat bottom plywood workskiff. aka "Workskiff 18"imagelink
Clam SkiffPower - 1,100 lbs displ.#60618' x5'3"V11-N17Fishing boat - outboard, plywood - ref: BWAOM Ch#15
Class lV OSTAR Racer29'6"x7'6"V12-N24
Coastal 22#184-11-5922'5" x 7'9"Texas Dory catalogue
Coastal CruisingV13-N16
Col.H.G.HaslerSail#63520'0"x8'0"x2'0"V15-N07,12Steel singlehand circumnavigator, centerboard, Chinese gaff yawl. BDQ#12 & 13imagelink
Cold Molded SailboatSail with OB auxiliary#48336'0"x11'0"x4'6"V13-N18Cold-molded, free-standing mast, gaff rig.
Cold-Water Outboard15 hp outboard21'3" x 7'2" x 9"Strip planked outboard power, early glass house example. SBJ Cartoon #7
Cold-water SailboardSail#30115'9" x3'11"Daysailer - daggerboard, plywood - ref: FoldingSch Ch#5
Commercial Gill-NetIB power51'6"x16'0"x5'6"V13-N08Hard-chined wooden fishing vessel designed around a 600 hp twelve cylinder
Common Sense Skiff#57115'6"x4'2"V10-N13image
Commuter#56620'x7'9"V11-N02
Compact Charter Schooner#34845'3" x 14' 7"V11-N15image
Corsair 24Sail#46723'6" x5'10"Aft-mast Daysailer - keel sharpie, no mainsail - ref: BWAOM Ch#30
Cove Dwellerimagelink
Cruising Canoeimagelink
Cruising Catamaran31'x16'V09-Nimage
Cruising CatamaranSingle staysail from aftMotor, centreboard, workshop, rudder, cockpitimage
Cruising Catamaran50'x22'V10-N14image
Cruising Catboat#53621'10"x7'9"V12-N05image
Cruising ChebbacoV15-N15Cruising Chebbaco Light Cruiser version
Cruising CutterCruising Cutter Concept25'6"x4'6"V15-N24
Cruising LuggersailConcept35'0"x8'1"x5'6"V13-N12Thames barge hull with dipping lug and a deep keel.
Cruising RowboatRow - 2,050 lbs displ.21' x5'Rowboat - strip planked - ref: BWAOM Ch#13image
Cruising SharpieCruising Sharpie56'x10'7"V10-N07
CrystalRow - 593 lbs. displ.#35215'6"" x 3'6"V19-N05Plywood Rowboat - ref: Diff. Boats Ch#3;image
CurrachPower - 6,400 lbs displ.#40824' x7'7"Outboard Ferry - steel planing hull - ref: 30oddBoats Ch#16image
Cynthia JSail#28914'6" x5'6"Mini-cruiser - plywood leeboard catboat - ref: FoldingSch Ch#10image
DakiniSailing dory34'6" x 7'11"imagelink
DakotaOuboard, 50 hp38'8"x7'3"x1'0"'Prefabricated River Cruiser'image
Dart DinghySail11'6" x4'6"Dinghy - multichine plywood - ref: BWAOM Ch#6image
Dawn Treader48' x 12'8"Boatbuilder Sept'95Steel dipping lugsail 'Solution48"image
Day Racing SchoonerSail - 11,850 lbs displ.#54139'9" x8'11"V09-N17,V19-N09Cruiser - deep keel, fisherman style - ref: BWAOM Ch#42; BDQ#2
Daysailer/OvernighterMarconi Sloop, IB#17641'6"x7'7"x5'3"V15-N21Carvel planked keel day sailer with cuddy.image
Daysailer/WeekenderDaysailer/Weekender33'x7'7"V13-N04
Defenderoar#23611' x 3'10"Vintage lapstrake yacht tenderimagelink
DelawareTrawlerimagelink
Design 344Sail#34421' x 6'(?)V26-N11Proposed home-built version of Dovekieimagelink
DestrierPower#8-5828' x11'Cruiser - lapstrake planing hull - ref: SmallBoats Ch#33
Deuce#47317' x 4'10" x 3'3"Old Common Sense Designs catalogue, English Cutter "The Deuce"
DiabloPower (24 Max H.P.)#43215'x5'Double chine open powerboat.image
Diablo Grandepower#60318'0"x6'0"Double chine open powerboat for 40 hp OB. Ref: BDQ#18image
Diamond Cruising Kayakdouble paddleConcept~19.5'V15-N10Plywood kayak with copious gear stowage. aka 'Diamond'imagelink
DidoSprit Cat Yawl, w/ 9' oar#43125'7"x6'7"x7"Fiberglass/Airex homebuild option to a Dovekie + precursor to Birdwatcher.
Diesel LaunchYanmar diesel, mizzen#379?12m x 2.44m x .75mBox keel slender 39'4" launch Construction #579? illegible number
Diesel Launch39'4"x8'V12-N14
DolphinRow, Sail - 1,200 lbs#25918' x4'Dayboat - round-bilge double-ender - ref: SmallBoats Ch#9image
Donovan's TenderOars#64711'8" x 4'2"V15-N18Modified punt rowboat with low power OB option.image
Double Brickimagelink
Double EagleSail/ yawlboat auxiliary#64639' x 16'6"V16-N09,10Plywood catamaran.image
Double Eagle 657Sail designed for#65739'0"x20'0"V18-N11,12Enlarged, modified "Double Eagle" catamaran.
Double Eagle Yawlboatpower#65112'2" x 6'3"V16-N08Yawlboat for the Double Eagle sailboatimage
Double QuerySail#37716' x7'9"Ply Bowsteering Daysailer Catamaran - D.Boats#30
Dovekie 21Sail, Row#29221.4' x6'Cruiser - production fibreglass - ref: FoldingSch Ch#24image
Dugong167 sf sail / oars#36526'0"x5'4"x3 ftCold-molded Ref: Different Boats, Chapter 8 big sister to Dovekieimage
DugoutPower11'9" x3'Outboard Dayboat - carved from wooden lifts - ref: BWAOM Ch#35image
Dynamite SailboardSail - 250 lbs displ.#40615'11" x2'Sailboard - plywood - ref: 30oddBoats Ch#2imagelink
Economy MotorsailerPower, Sail#28225'10" x7'8"Cruiser - outboard, moulded hull - ref: FoldingSch Ch#28
Economy Seagoing CruiserSail - 8,300 lbs displ.34'6" x6'6" x1'1.5"Sharpie Cruiser - plywood, leeboards - ref: 30oddBoats Ch#1image
Eeek!Sail - 280 lbs displ.#40711'6" x2'Cruising Canoe - plywood, leeboard - ref: 30oddBoats Ch#1imagelink
Egg Harbor 31PowerMay 195731
Electric Launch24V 1 hp electric#32115'11" x 4'6"Electric Motor Inboard Launch Airex fiberglass - DBoats Ch#5 also SBJ V2#2
Electric Spartinaimagelink
Elegant Folkboatimagelink
Elegant PuntSail#2797'9" x3'7"Dinghy - plywood - ref: FoldingSch Ch#1imagelink
Express 22Power#14922'6"x 7'6" x 8"Texas Dory plan 2580-250 hp outboard or I/O
FancySail - 725 lbs displ.#39415'7" x13'3"Dayboat - Friendship sloop lookalike - ref: 30oddBoats Ch#29image
Fantail Launch#41921'x6'V11-N2023?'x6'image
Fast Beach Landing36'x8'3"V12-N02
Fast Brickimage
Fast Cruising Schooner50'x13'6"V12-N09
Fast Motorsailer#56025'x6'6"V10-N02
Fast Sport Fisherman32'x12'V10-N19
Fast SternwheelerPower25'6" x7'8"Cruiser - plywood garvey hull - ref: BWAOM Ch#59image
Featherwindsail/row#26215'6" x 4'6"Modified twice by Carnell, approved by Bolger.image
FeluccaSail - 665 lbs. displ.#3494.9m x 1.52mLeeboards Beach Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#7image
FenestraV21-N05
Ferra
Fiddler IIPower - 2,000 lbs displ.#39115'10" x6'8"Minimal Cruiser - planing hull, outboard - ref: 30oddBoats Ch#4image
Fie Fia#15432'x9'V11-N23Tropical Commuterimage
Fieldmousesail#2347'9" x 4'0"Lapstrake sailing pramimage
Fijisail with I/O diesel#66239'4"x12'1"x2'1"V20-N10,11,12Plywood box-cutwater sharpie bluewater cruiser Ref: BDQ#22,image
FirebrandPower - 1,120 lbs displ.#38826'6" x4'3"Steam Launch - plywood, planing hull - ref: 30oddBoats Ch#9image
FishcatPower#469 (?)16 feetcatamaranimagelink
Fisher-Boy 15OB#20115'4" x 5'6"Texas Dory plan #1020 hp outboard dory runabout
Fisher-Boy 15 inboardOB#201b15'4" x 5'6"Texas Dory plan #104 hp inboard motor, November '66 'rental fishing boat'
Fisherman's LaunchPower#53721'4"WoodenBoat #164 or Small Boat Journal #67 aka Sometime or Never
Flat Bottom Outboard Cruiserimagelink
Flat Iron Skiff#41414'x3'3"V11-N1321'?x6'?
Flying CloudSailing Pram#614?8'x4'V11-N17?
Flying SplinterPower - 3,900 lbs displ.#31929.5' x6.86'Dayboat - planing, auxiliary sail - ref: 30oddBoats Ch#22
Folding SchoonerSail#26831' x 5'V17-N07Open skiff hull folds for compact storageimagelink
Forest BelleSailboatCartoonCarvel planked yawl. Narrow beam. Woodenboat #66 Sep/Oct 1985image
Garvey Daysailer18'x6'9"V12-N15imagelink
Garvey Outboard Utility16'x6'V12-N22
Gill-netter HouseboatPower - 15,650 lbs displ.#30235'10" x12'Houseboat - inboard, lobsterboat hull - ref: FoldingSch Ch#31
Gloucester YawlSail#26121' x5'6"Dayboat - 3 masts, box keel - ref: SmallBoats Ch#10
Glouchester Gull runaboutOB15'4"x4'2Texas Dory plan 127 1/2 to 20 hp Outboard runabout "Gas Saver Dory Skiff"
Grandpa's Pirate ShipSail - 5,300 lbs displ.22' x8'11"Cruiser - bilge keels, cat rig - ref: BWAOM Ch#51image
GroutSee: "Brick Connecter"
Gulf of Mexico CruiserCruiserConcept49'x15'x2'6"V13-N02
Gypsy58 sf sprit rig sail#43615' x 4'V14-N06?150 lbs two chine tack + tape daggerboard fast sailboatimagelink
HalloweenPower - 2,500 lbs displ.#21125'6" x6'10"Dayboat - round-bilge planing hull - ref: SmallBoats Ch#32image
HarbingerSail#28015' x7'1"Dayboat - moulded hull, cat rig - ref: FoldingSch Ch#22image
Hard Bottom Inflatable7'6"x4'V13-N22image
Hard Bottom InflatableHard Bottom Inflatable#43820'V11-N14image
Hardbottom InflatableoarsConcept7'6"/6'5"x4'0"/2'9"V13-N22Rigid Inflatable Boat
Hawkeye18'V10-N09Step-Sharpie Outboard Utilityimage
HawkeyePower#58718'6" x7'9"V12-N07Outboard Dayboat - plywood, box cutwater-keel - ref: BWAOM Ch#1, BDQ#3image
HermesLong Distance Rowing#58521'V17-N23Long Distance Rowing Cruiser
HesperusSail - 21,600 lbs displ.#15645' x10'6"Cruiser - RORC racer - ref: 30oddBoats Ch#36
His and Her SchoonerSail 126sf#51219'6" x 4'3" x 3'ref: BWAOM Ch#25, SBJ No.57 Oct87 aka Singlehand Schoonerimagelink
Homebuilt YawlSail w/ob39' x 10'5" x2'V14-N12Multi-chine ply Bermudan centerboard cruising yawl.
HopePower#25816' x6'4"Lobsterboat - round-bilge planing hull - ref: SmallBoats Ch#30image
Houseboat Concept 38'38'x11'1"V11-N18imagelink
Houseboat Concept 47'Low powerConcept47'x11'x15"V13-N21Houseboat disguised as a power cruiser.
HrairooSail - 2,500 lbs. displ.16' x 6'6" x 1'6"Folding Wing Keel Micro-cruiser - Dboats preface
IceboatSailIceboat - concept - ref: BWAOM Ch#4imagelink
IdahoOB power#55631'0"x5'3"x6"Wheelchair accessible plywood flat-bottomed cruiser. BDQ#7imagelink
Illinois50 hp OB#63063'1" x 10'0"V16-N14Self-Propelled Houseboat "A residence" cheap giant simulated yacht
Inboard Diesel Sportpower#55122'x 7V17-N17
Inboard Power Cruising50'V09-N04
Inlet RunnerOB powerConcept22'0"x3'5"V14-N10Plywood (or other sheet) rough water utility. No completed plans.imagelink
Insolent 60sail#66663'0"V19-N14Maximum folding schooner, sleeps 6, folds to 30' on trailerimagelink
InternationalV11-N01Rig Conversion
Jack Hannasail#56529' 6"Double-ended cruising ketch.
Japanese Beach CruiserSpritsail, Cat Yawl rig#5223.8M x 1.8MPlywood lapstrake, leeboards, pram bow Ref: SBJ No 68. BWAOM Ch26imagelink
Jessie CooperSail - 6,150 lbs displ.#38925'6" x7'6"Cruiser - minimal liveaboard - ref: 30oddBoats Ch#12imagelink
JinniSloop rigged. 158sqft19'6"x5'V15-N19Hard chined, double ended-family daysailer designed in June 1954.image
Jinni #426123SF sprit rig cat yawl#42615'6" x 4'2"V06-N17plumb sided plywood camp cruiser
Jochems Schoonerimage
June BugRowing Sailing Tender#40014'x3'3"V15-N17Plywood box boat.image
Keel Canoe Yawl#51425'6"x7'5"V12-N03
Keel Canoe YawlSail#614?15' 6"V11-N17?Cold-molded double-ended cruising yawl. Gaff main w/topsail.
Keel CatboatCat yawlConcept20'0"x7'10"x2'0"cold-molded sim. Long Micro 4 berths, 280SF sprit sail, w/7 hp inboard motor
Keel Catboat/Cat Yawl20'x7'10"V13-N05
Keel Daysailer17'10" x 6'1"V13-N01image
Keel DaysailerSail - 1,640 lbs displ.18'10" x5'6"Daysailer - gaff cat rig, round bilge - ref: BWAOM Ch#29image
Keel Sailing DinghySail8' x 3'9"Lapstrake yacht tender with long shallow keelimage
Keel Sailing Dinghy#4278'x3'V11-N09image
Keel Sharpie Live Aboard55' x 9'6V16-N06
Keel Whaler SloopSail - 2,680 lbs displ.#39620' x6'Daysailer - lapstrake double-ender - ref: 30oddBoats Ch#31image
KeelboatSail - 6,600 lbs displ.38'9" x8'Cruiser - river keelboat representation - ref: BWAOM Ch#38image
KotickPaddle#24015' x1'11"Canoe - strip-planked kayak - ref: SmallBoats Ch#13imagelink
LadyslipperSail - 925 lbs. displ.#3187'6" x 5' x 1'11"Keel dinghy - ref: Diff. Boat Ch#2image
Lake Launch, 15'6"power#54915'6" x4'1"V13-N03Open skiff, like Sneakeasy. Surrey top, ducktailsimagelink
Lake Launch, 40 ftdual OB power#55340'x8'x1'1.5"V14-N02Plywood launch with small cabin.
Lake Launch, steelPower - 8,500 lbs displ.#29044' 11" x9'1"Dayboat - steel - ref: 30oddBoats Ch#15
Lapstrake ChebaccoSail19'6" x7'9"Dayboat - lapstrake cat yawl - ref: BWAOM Ch#45image
Lapstrake Chebacco 25Sail - 2,300 lbs displ.25'4" x7'11"Dayboat-cruiser - lapstrake cat yawl - ref: BWAOM Ch#45
Lapstrake Express 22OB#15522'6" x 7'8"Texas Dory plan 1660-100 hp single or dual outboards, lapstrake dory
Le Dulci-MerBalanced Lug Sail#45730 ftPlywood sailboat, wing keel ballast like Insolent 60image
Leeboard CatboatSail - 6,650 lbs displ.21'10" x7'9"Cruiser - cat rig - ref: BWAOM Ch#67image
Leeboard YawlsailConcept22'0"x7'0"x1'6"V14-N05Marconi rigged yawl, cold molded.
LibbooPower - 7,300 lbs displ.#39325'6" x10'Cruiser - carvel hull - ref: 30oddBoats Ch#20
Light Cruiser51'6"x13'V09-N22V23-N20?image
Light Displacement CruiserPower - 33,600 lbs. displ.#35152' x15' x3'10"Planing Hull Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#22
Light Dory (Type 1) Golden RiverOar1952?15'6" x 4'Planked round-sided dory, early Light Dory design #140
Light Dory (Type 2)1961?1961 Similar brief to round sided Golden River, but flat sided. PCB's own selfbuilt
Light Dory (Type 3)Oar#140-11-15'6"SBJ Feb. 1980. "How to build the Gloucester Light Dory", Payson 1982.
Light Dory (Type 4) Glouchester Gull Rowing Dory7 ft Oar#140-315'6" x 4'Texas Dory plan 11Gloucester Gull rowing dory, plans sold by Capt. Jim Orrell.
Light Dory (Type 5)oar#2654.74 m x 1.22 m1973 Double-ended. Metric."Small Boats", Ch4, "Light Dory Type V" Refs: BDQ#16
Light Dory (Type 6) Gloucester GullOar#140-615'6" x 4'aka Gloucester Gull rev. Light Dory design #140 - 4 (Type 4) for Dynamiteimagelink
Light Dory (Type 7))Row#52619' 6" x 4'V24-N20Up to 3 people, 1 or 2 rowing. aka Long Light Dory, Stretched Light Dory
Light Dory (Type 8) Three Manrowboat#55523'6" x 4'V18-N01, V24-N20Up to 3 rowers. Largest stretch of the "Gull".image
Light Peapodoars#39012'0"x3'8"V13-N14Cold-molded wooden rowboat.
Light Power CruiserIB powerConcept50'0"x9'4"x2'6"V14-N04?No completed design.
Light SchoonerSail#39523'6"Open Daysailer or Camp Cruisersimage
Lightfoot24'x5'V02?-N18Schooner
LilyElectric Power#62715'4" x 4'10"V14-N14,22;V17-N18An Electric Picnic Launch.image
Lion's PawSail - 15,000 lbs displ.#40438'9" 10'Sharpie Cruiser - steel, leeboards - ref: 30oddBoats Ch#14image
Little SuperiorSail - 620 lbs displ.#28810'3" x5'Dinghy - keel, lugsail - ref: FoldingSch Ch#19
Live-On-Board Scow Schoonersail/OB auxiliary#50135'0"x11'8"x1'6"V19-N01Leeboard scow, hard chines, commodious cabin.image
LobsterboatPower - 8,950 lbs displ.#41332' x11'Fishing Launch - carvel, semi-planing - ref: 30oddBoats Ch#25image
Long Micro#48619'6"x6'V11-N08image
LongshipSail, Row38' x8'Open Boat - Viking ship representation - ref: BWAOM Ch#39image
Low Powered Outboard CruiserOB#45023'x6'10"V15-N22
Lunimagelink
LynxSail#25514'8" x6'11"Cruiser - deep keel, round bilge - ref: SmallBoats Ch#18imagelink
Madeline (Paddlin')Pedal Power#44119'6" X 7' 10"V??-N12Sidewheeler. Pedal Power .Direct drive geometry.7 knots! 2 personimagelink
Margaret MeadSail210'cargo carrier - ref: Diff. Boats Ch#31
Marina CruiserPower, Sail - 5,000 lbs21'3" x7'10"V17-N05Cruiser - round bilge, lugsail - ref: BWAOM Ch#36
Martha JaneSail 247sf lug rig#51023'6" x 6'0"V18-N02Boxy leeboard sharpie cruiser. Water ballast.image
Martha Jane Revised#510aV18-N03
Master HandSail#15222'6" x18'9"Cruiser - Friendship sloop - ref: SmallBoats Ch#20image
Matsue Traveler
Merlin (formerly Marina Cruiser)motorsailer#42821'3"Compact short-range cruiser. Flush deck. Carvel construction.image
MicroSail#42215'4"V16-N16Pocket cruiser sailboatimagelink
Micro Navigator#422a15'4"V16-N16Navigator cabin, Chinese Gaff rigged
Microtrawler#58414'6x7'11V09-N23image
MikimPower - 4,200 lbs displ.#37624' x7'10"Fishing Launch - carvel hull - ref: 30oddBoats Ch#19 Also, called "Ilex"Vol.1#4 ABJimage
Miniature Steel TugPower - 5,360lbs displ.15'11" x7'9"Tug - box cutwater-keel - ref: BWAOM Ch#55image[permanent dead link]
Minimum KayakPower - 182 lbs displ.#28411'5" x1'11"Kayak - plywood - ref: FoldingSch Ch#6image
Minimum Proa
Minimum World Cruising#635V15-N07
MinnesotaTwin Outboard Cruiser#53133' x 6'6"V17-N08Twin Outboard Cruiserimagelink
Minstrel IIISailCruising Schooner - fisherman-type schooner - ref: 30oddBoats Ch#6
Missouri River Keelboat#52838'9"x8'V09-N11
MoccasinSail - 12,200 lbs displ.#29736'9" x9'Cruiser - c/b yawl - ref: FoldingSch Ch#27image
Moderate Speed PowerConcept22'3" x 8'V16-N04
Modern Sandbaggerimagelink
Modest Marina Cruiserimagelink
MonheganSail - 3,300 lbs displ.#23718' x7'Cruiser - Friendship sloop - ref: SmallBoats Ch#19imagelink
Morning Light 22Sail, Power, & Oar.#19022'4.5" x 6'6"Texas Dory plan 17Sea/Surf & Rescue. July 1965. Fishing surf boat (motor well for small OB) boomless 80sf gunter rig w/36sf jib
MortarSee: "Brick Connecter"
Motor CanoeRow - 545 lbs displ.#58215'9" x3'V09-N20Dayboat - outboard, round bilge - ref: BWAOM Ch#14image
Motorsailing Cargo Boatmotorsailer#61030'0"x9'0"x2'0"Plywood box forefoot hull with diesel inboard, cargo hold. Ref: Boatbuilderimage
MouserSail - 1,220 lbs displ.#11-55-16' x6'6"Trailer- Sailer - chine catboat, SmallBoats Ch#17, BDQ#13image
NahantSail#24225'6" x8'8"Cruiser - c/b, round bilge sloop - ref: SmallBoats Ch#27image
Nancy JackSail#37850' x9'11"Plywood Cargo Carrier - ref: Diff. Boats Ch#31
Navel JellyRow#29631' x4'3"Disposable Racer - 'instant boat' plywood - ref: FoldingSch Ch#7imagelink
New England Fishing Vessel160 to 200HP diesel70'x14'x3'Low cost/power self buildable 'economical' commercial fishing vessel
NewfoundlanderSail - 9,300 lbs displ.29' x8'3"Cruiser - deep keel, round bilge - ref: BWAOM Ch#32image
NightingaleSail#20625'6" x6'6" x 2'6"Canoe Yawl Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#19
NimbusPower - 26,300 lbs. displ.#36834' x14' 3'5"Displacement Hull Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#24
NinaSail - 565 lbs displ.#19616' x 4'Dayboat - fibreglass - ref: SmallBoats Ch#16
Nord Coster#59616'x6'6"V14-N04?Canoe Yawlimage
Nymphsail/oar#4257'9"x3'6"image
Nymph Cubed#52715'6" x 7'V18-N02Pocket Cruiserimage
Ocean Crosser
Ocean Racer#12730' x 6'10"V10-N12Racing Powerboat c. 1960 strip-built construction. Inboard motor 'big block
Ocean-Crossing RowboatRow, Sail - 4,300 lbs33' x6'Rowboat - proposal - ref: FoldingSch Ch#25
Ocean-Going Rowing ProjectRow - 1,600 lbs displ.30' x4'8"Rowboat - round-bilge singlehander - ref: SmallBoats Ch#6
Oceanic 30OP#184-11-5930'1" x 7'2"Texas Dory plan 1845-80 hp dory
Oceanic 36I/O#18036' x 10'Texas Dory plan 19Inboard/outboard (optional extension to 39'3")
Oceanic 45Power#17845' x 10'Texas Dory plan 20
Odd LotPower - 11,000 lbs. displ.#30733' x 11' x 2'Planing Hull Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#21
Offshore 26Power OB#135-7-6026'9" x 8'1"Texas Dory plan 2235-100 hp OP single or twin.
Offshore LeeboarderSail - 19,900 lbs displ.39' x11'Cruiser - cat rig - ref: BWAOM Ch#72imagelink
Old Shoe91 SF cat yawl. 3 hp OB#44911'7" X 5'1" X 1'3"200 lbs lead ballast. Day sailer with king-size bed. Tentable. Birdwatcherable.imagelink
OldshoeCat Yawl12' x 5'4"V03-N06
OmegaPower#23515m x4.6m x1.2mDisplacement Hull Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#26
One Man LiveaboardOne Man Liveaboard19' x 7'6"V16-N03
Open Water UtilityGas inboard power#48825'6"x7'6"V18-N17Precursor to "Shivaree", cold-molded, seats six.image
OSTAR ConceptsailConcept59'x11'x10'V13-N11Molded hull for ocean racing: fore and aft rudders, Ljungstrom rig.image
OSTAR Racer#45929'10"x7'10"V10-N01imagelink
OSTAR Racer IVimagelink
OtterSail#23119'6" x4'10"Daysailer-cruiser - leeboard plywood sharpie - ref: SmallBoats Ch#22image
Otter IISail#37519'6" x 5'10"Plywood Cat Yawl Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#13
Out O'Gloucester 30power195730'0"x11'9"x2'5"Carvel & cross-planked cabin cruiser. 1957-1962; approx, 200 built. Ref: BDQ#19
Outboard cruiserPower36' x 10' x 1'6"Twin Outboard Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#12
Outboard Powered Canal Cruiserimagelink
Outboard Utilitypower#32321'x6'V14-N06?image
Outboard Utility 23'Outboard#40523'0" x 7'8"V12-N19Plywood utility boat, tortured ply for fine entrance lines [#40? illegible number]
Paddling Skiff#6137'6"x2'V11-N21imagelink
Palo de AguaSail - 12,500 lbs displ.#37335'4" x8'6"Cruiser - c/b, cat rig - ref: 30oddBoats Ch#34image
Pari-Mutuel SchoonerSailHead Boat - steel 5-mast schooner - ref: FoldingSch Ch#14
Party Fishing Boatpower#26350'11"x15'0"x4'0"V13-N15Ferrocement, 49,000 poundsimage
Payson PiroguePadle - 330 lbs displ.13' x2'4"Canoe - plywood - ref: BWAOM Ch#3imagelink
Petty Yacht TenderRow, Sail - 430 lbs displ.#1847'9" x 3'10"Dinghy - fibreglass - ref: FoldingSch Ch#18
PicoSail - 1,850 lbs displ.#38621.3' x6'Daysailer - leeboard double-ender - ref: 30oddBoats Ch#32image
Pinky SchoonerSail#38565'0"x14'0"x5'0"V13-N20Cold-molded over strip planking.image
Pirate RacerSail#54214'6" x4'Dayboat - plywood, lateen rig - ref: BWAOM Ch#20image
Pirogue 12Sail (gaff rig) 30.5 sf#63711'6" x 2'0" 45 lbs.V15-N023 sheets of 1/2" plywood,. 6/1/97
Pirogue 16sail, oars, paddles#45116'0"x3'3"Plywood flat-bottom boat with decks designed for cheap fast construction.
Plain 18power (1 or 2 OB to#47218' x 7'V16-N24image
Plank Pipantepadled and poled#_2028'x4.5'Planked replica of dugout canoe indigenous to Honduras [#?20] number illegible
Planked Pipante28'x4'5"V12-N08
Plywood 12 1/2sail#62816'2"x5'8"x2'9"Solent-rigged sloop keel daysailer designed after the Herreshoff 12 1/2. BDQ#9imagelink
Plywood Catboat#53515'6"x6'6"V12-N10(aka Cartoon 40, Casual Sailing Dinghy)
Plywood Diesel CruiserPower - 3,090 lbs displ.#57423'6" x7'5"Cruiser - inboard planing hull - ref: BWAOM Ch#56image
Plywood TriremeRowCruiser - undeveloped idea - ref: FoldingSch Ch#17
Pointerimagelink
Pointy SkiffPower/Row#32910'6" x 3'6"V17-N19Row or small outboard (3HP)
Poohsticksoar#010-ii-5711'4" x 3'10"Child's rowing skiff (Full details in Small Boats)image
Portland SkiffPower18' x 6'6",Old Common Sense Designs 1996, similar to Diablo Grande
Power Catamaran, 15'6"Power#59815'6" x 6'V12-N12
Power Catamaran, 22'#48022' x 12'4"V10-N23
Power Yawlboat#58311'4" x 5'3"V09-N15
Prancing PonySail#20822' x18'8"Cruiser - deep keel, round bilge ketch - ref: SmallBoats Ch#26image
Prefabricated River CruiserOB#68438.7'x7.2'x1'V13-N07Plywood hull "State' series cruisers, many alternative superstructures & interiors.image
Presto CruiserSail - 5,500lbs displ.27' x6'10"Cruiser - round bilge cat ketch - ref: BWAOM Ch#50
Presto GauntletSail#269Cruiser - round-bilge hull for #267 - ref: FoldingSch Ch#12
Prince William Sound YawlSail, OB or oar auxiliary#35616' 3"x 4'6" 200#V16-N23Cold-molded cat yawl. Diff. Boats ch. 6imagelink
ProaSail#21739'6" x19'6"Dayboat - plywood - ref: FoldingSch Ch#15image
Production Power Cruiser#20727' x 10'9"V14-N11image
ProvidenceS & P60+ftLarger relation to AntiSpray, Walrus, box keel. Blue & brown water capable.
Puffer 40Power (1 or 2 OBs)Concept40'0"x14'0"x2'0"V16-N15Coastal cruising houseboat style after Scottish Puffer workboat, plywood box hull.image
Pulling Boat#21815'6" x 4'2"V08-N15
Pushmepullyou#27644'x7'6"V17-N09Two Section Cruiserimage
QuahaugPower - 2200 lbs. displ.#32515'11" x 7'6"Inboard Launch - ref: Diff. Boats Ch#4
Queen Mabgaff rig cat sail, paddle#63884"x32"x5.25"V14-N1330 lbs lapstrake sailboat aka "A Small Yacht"imagelink
QueequegCold Moulded Daysailer#44421'4"x6'6"V10-N22imagelink
QuerySail#36016' x4'6"Plywood, Bow-steering Daysailer - ref: D Boats#30
QuestPower - 17,000 lbs displ.#34738' x11'9"Cruiser - steel displacement hull - ref: 30oddBoats Ch#18image
QuickstepSail - 2,160 lbs displ.#25619'10" x5'8"Cruiser - leeboards, round bilge - ref: SmallBoats Ch#24
Racing Clipper Dorysail#19425'6"V19-N11Open marconi sloop rigged boat in plywood or batten-seam.image
Recreational RowboatRow - 630 lbs displ.#30013'9" x4'V18-N22Dinghy - moulded hull - ref: FoldingSch Ch#21image
Red ZingerCat Yawl#46025'6x7'10V09-N19Cat Yawlimage
Reiver IIMotorsailer#62149'2"x14'0"x2'4"Molded hull with cabin, pilothouse, diesel inboard and dipping lug rig. Ref: BDQ#8
ResolutionSail - 27,000 lbs displ.#31248' x 11'Houseboat - Bolger liveaboard - ref: FoldingSch Ch#32image
Retriever50-100 hp OB#63122'V14-N08,V16-N07Step-sharpie fast cabin cruiser.image
RompSail-no engine#37230' x 8'4"V16-N13Ocean cruising yawl, centerboard, cold-molded.imagelink
Rondo IISail - 2,000 lbs displ.#29539'6" x6'8"Cruiser - plywood 3-mast schooner - ref: FoldingSch Ch#13image
RoseSail - 1,025,920 lbs displ.#225114' x30'Frigate - based on 1751 ship - ref: 30oddBoats Ch#39image
Rose PinnaceRow, Sail#22928' x6'6"Dayboat - round bilge - ref: SmallBoats Ch#11
Rough Water Outboard UtilityPower#01-5015'6"x6'0"V13-N13Speedboat with OB in a well—the first boat ever built from a PCB plan, in 1950.imagelink
Row/Sail Tender for TahitiSail/Oar#6558'punt with gaff sail & leeboard
Rowing/Outboard Motoroar or OB16'0"x4'5"V13-N10Steam-bent framed carvel planked deckboats for use on the ship Rose Re:
Rubens Nymphsail, row or 2 HP#5167'9"x4'6"Same length and construction as Nymph, but wider.image
Sailing St Pierre dorySail26'10" x9'Dory Cruiser - ref: 30oddBoats Ch#12
Salvage ITwo Diesel inboards#62649'6"V18-N1446,500 lbs displacement steel tug yacht.image
Sampan ExpressPower to 250 hp.#14722' 6" x 7' 6" x 8"I/O Dory Skiff with cabin, 2 chine flat bottom plywood
Sampan Express 30#14830 ftTexas Dory catalogue
Sampan/Express 17Outboard#18817' x 6'6"Texas Dory plan 235 panel plywood runabout, 25-75 hp outboard
Sampan/Express 26Power#145-4/6125'9" x 7'10" x 9"Texas Dory plan 2680-300 hp outboard or I/O single or twin
Sampan/Express 30Power#14830' x 7'10" x 9"Texas Dory plan 2780-300 hp outboard or I/O
Sampan/Express 36Power#148x36' x 7'10" x 9"Texas Dory plan 27+6 ft extension of Sampan/Express 30
Samuel ClydePower - 8,000 lbs displ.#54431' x8'3"Cruiser - plywood inboard-outboard - ref: BWAOM Ch#62image
Sandbagger
Schooner proposalSail44' x10'Cruising Schooner - ref: 30oddBoats Ch#6
Schooner RiggedV11-N24
SchorpioenChinese gaff sloop#64935'V16-N19,20Coastal Cruising Trimaranimage
Schuyt HouseboatSail 447sf - 10 hp diesel28'10" x 10'5"Houseboat - leeboard double-ender - ref: BWAOM Ch#40, SBJ No.30 May83image
Scow SchoonerSail - 7,700 lbs displ.28' x9'10"Cruiser - plywood - ref: BWAOM Ch#41
Scow Schooner Concept90'x28'V11-N19
Sea HawkPower#17038' x12'Cruiser - carvel, semi-planing - ref: 30oddBoats Ch#24image
Sea Hawk, 15'6"outboard to 20 hp.#24715' 6" x 4' 2"Texas Dory catalogueplywood dory skiff - ref: SmallBoats Ch#28, 160 lbs.
Sea or Ski 19outboard#134-7-6019'0" x 6'6"Texas Dory plan 2825-80 hp outboard
Seabird '86sail/OB auxiliary#52523'0"x7'9"x2'6"V15-N09Cabin cruiser 3 versions, Doghouse, Gaffrig, Lugrig. BDQ#15imagelink
SeaguinPower#23215'6" x7'1"Dayboat - round-bilge planing hull - ref: SmallBoats Ch#29image
ShadowPower - 2,750 lbs displ.#40325'6"Dayboat-camper - OMC Sea Drive - ref: 30oddBoats Ch#21image
Shady LadyPower39' x14'Houseboat with offshore capability- steel, box keel - ref: BWAOM Ch#73image
Sharpie Camper Cruiser#42615' x 4'V06-N17aka Jinni
Sharpie Catamaran ConceptsailConcept23'6"x12'0"V14-N03Cheap cat with a box cabin and a leg o' mutton rig.image
SharpshooterPower#33923' x5"7"Outboard Launch - plywood, 2 versions - ref: 30oddBoats Ch#7image
Shearwater, 28'3"Cat Yawl w/ sprit main28'3Fiberglass production, 'big sister' to Dovekie, circa 1984/5
Shearwater, 39'6"Sail - 5,250 lbs. displ.#35339'6" x 10' x 3'3"Keel Schooner Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#19
Ship's Boat#50614'6"x4'5"V09-N24image
Shivaree 1625-50 hp OB#51816' x 7'V17-N01Center console OB utility for cold-molding, lapstrake or carvel.
Shivaree 18/ Lobster SkiffPower#64818'0"x7'0"Molded or lapstrake center console OB. Ref: BDQ#18imagelink
Shoal Keel DaysailersailConcept24'0"x7'10"x2'0"V13-N24Cold-molded gaff sloop, bilge keels, cabin.
Shoals Runner 17Power#189 5/6517'3 1/2" x 6' 2 1/2"Texas Dory plan 34Fishing dory 9-15 hp
ShoeboxPram5'6" x 3'3"V07-N02
Shoebox PuntOar#5395'6"x3'6"Compact yacht tender/dingy
Singapore CutterSail/oars#61729'6"x7'6"V12-N01, V18-N15open sprit yawl designed for up to eight oars .image
Singlehander CatSail#52320'imagelink
Sir Joseph BanksSail95.1' x15.75'Cargo Vessel - steel sharpie - ref: BWAOM Ch#75
Six Gun Ship Of The Line30'V09-N07
SkillygalleeSail, w/ 6 hp to 10 hp O.B.#41629 ft x 7 ft x1'6"/5'3"V14-N16Cat Yawl, upsized Black Skimmer. 364sf sail area. Ch13 '30-Odd Boats'
Skimmerpower 10-15 H.P.#4178'x4'Poor-man's 'Boston Whaler'.image
SlicerPower29' x5'2"Outboard Dayboat - plywood - ref: BWAOM Ch#19imagelink
Sliding Seat Bateau
Small Auxiliary CruisingSmall Auxiliary Cruising20'x9'V17-N24
Small Commercial Fishingboat#58819'6"x7'4"V10-N15
SneakeasyPower26'6"Power Sharpieimagelink
Snow LeopardPower - 2,900 lbs displ.28' x7'Speedboat - concept/model boat - ref: BWAOM Ch#34
Solution 48Sail#37048' x12'8" x2'6"Steel Hull Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#25
SparklerSail - 1,360 lbs displ.#40919' x4'11"Daysailer - c/b, plywood - ref: 30oddBoats Ch#5imagelink
SpartinaCatboat#59415'4"x7'V11-N05image
Spartina, electricSail w/electric option#594B15' 4"Lapstrake sailboat. Centerboard, or electric power with batteries in shoal keel.
Special Olympics Bateauimagelink
Speed Launch#49229'x5'2"V10-N05AKA Gale
Spur IIUtility Rowboat#60015'4"x4'6"V10-N21Rowboat - lapstrake - ref: BWAOM Ch#11, BDQ#11 500 lbs displ.image
Spur l (1963)Oar - Whithall Type#16716'0" x 4'5"V21-N19Popular Boating Dec 1964 (cover story); 15Feb2004; See "Small Boats" dust
St. ValerySail with OB Auxiliary#6257.66m x 2.1mV15-N14Normandy Lug Schooner in plywood lapstrake BDQ#10
Staysail CatSail - 4,000 lbs displ.31' x6'1"Aft-mast Daysailer - keel sharpie, no mainsail - ref: BWAOM Ch#30image
Steel Excursion BoatConcept60'x14'V11-N06
Steel Trawler#409Old Common Sense Designs catalogue
Stone Camelsail/IB auxiliary#24925'9"x7'10"x2'0"Gaff-rigged leeboard sloop designed for GRP, after Crocker's Stone Horse. Ref:
Storm PetrelSail/Outboard#33716'4" x 5'2"Fixed Keel Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#10imagelink
StrikerP29'x7'5"V12-N11Early box keel steel production boats, 15Oct99, pre-Bell's Puffer
Summer Easesail#47123' 6"V16-N22Hard-chine water-ballasted cat-ketch.imagelink
Summer Hen#476Reuben Trane (Mud hen, Marsh Hen, etc.,) commission for commercial frp
Super BrickLateen rigged with OB#55919'6" x 7'10"V08-N07, V10-N24Box-hulled shanty boat, trailerable, sleeps four, enclosed head, full galley.image
Superbrickimagelink
SupermouseSail11'6" x6'6"Microcruiser - lapstrake pram - ref: BWAOM Ch#9image
SurfSail#28715'6" x3'7"Daysailer - leeboard, plywood - ref: FoldingSch Ch#2
Surfmaster 19Outboard to 35 hp.#16719' 7" x 5' 4"Texas Dory plan 352 chine plywood dory skiff 10-35 hp outboard
Surfmaster 23Outboard to 35 hp.#15823' 9 1/2" x 6'"Texas Dory plan 352 chine plywood dory skiff 10-35hp outboard
Surfmaster 27OB#17927'0" x 7'6"Texas Dory plan 36I/O 80-260 hp V4 to V8
SwallowSail - 615 lbs displ.#39212' x5'Dinghy - fixed keel - ref: 30oddBoats Ch#27image
Swedish CruiserSail - 22,700 lbs. displ.#32612.1m x 3.3m x 0.6mC/b Chinese Rig Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#20
Sweet PeaRow, Sail - weighs 150 lbs#57015' x4'4"Dayboat - plywood surf dory sprit or sharpie rig - ref: BWAOM Ch#10imagelink
Swinging Ballast ConceptsailConcept23'6"x4'10"x4'6"/6"V13-N23Sharpie hull with laterally swinging balasted leeboards.image
Sybil's Yawloutboard yawlboat pram#5077'6" x 3'1"V10-N04Was listed in 1990 era Common Sense Boats catalogue. Glued Clinker Pram
TahitiDiesel Inboard#65338'6"V17-N12,13,14Ocean Passagemakerimagelink
Tahiti DesignOcean Passagemaker#65338'6"V17-N12
Tarantula#56323'6x3'11"V10-N17Fast Keelboatimage
Tartar#424Old Common Sense Designs catalogue
Tasmanian Yawl#44725'6"x7'9"V?09—N21image
Tasmanian Yawl?#44737'x11'3"V?28-N
TealRow-Sail#31012' X 3'6"V16-N21elegant small craft, 2 sheets of plywood, "Instant Boat type"imagelink
Tennessee9.9 hp outboard#35929'11" x 6'2" x 5"Power Sharpie Cruiser, 'poor man's Cigarette Boat' - ref: Diff. Boats Ch#12
Texas Clipper 25Sail 168sf#19525'6" x 6'4"Texas Dory plan 37racing sailing dory
Texas Dory Express 19Outboard#18619'-0"x7'0"Texas Dory plan 2425-75 hp outboard
Thomastown GalleyR, S, P - 810 lbs displ.#21515'6" x4'1"Dayboat - plywood - ref: SmallBoats Ch#8imagelink
Three-metre MultihullSail10' x7'10"Daysailer - minimal trimaran - ref: BWAOM Ch#8
Tiger LillyPower - 9,200 lbs displ.45' x10'3"Cruiser - plywood, planing hull - ref: FoldingSch Ch#16
Tiny Cat (or Bobcat)sail 110sf- 690 lbs displ.#47012'3" x 6'Tack & tape plywood Catboat homebuilt 'Beetle Cat': SBJ No.40 Jan85 Cartoon#16imagelink
TitaniaSail - 21,700 lbs displ.#40250' x10'10"Cruiser - bilgeboard schooner - ref: 30oddBoats Ch#37image
TitmouseSailing Training Dinghy11'x5'V13-N17imagelink
TonweyaSail - 31,600 lbs displ.#38050' x13'Cruiser - c/b, Chinese rig - ref: 30oddBoats Ch#38image
TopazPower, Trailerable#65031'1" x 7'4"V16-N05,V19-N03Elegant, trailerable, light, planing power cruiser with glass houseimage
Topaz SpyderPower#650-231'4"x7'9"V19-N04Modification of "Topaz", open utility OB cruiser.imagelink
TortoiseSailing Pram#3636'8 x 3'8V16-N152 sheets of 1/4" plywood, Lateen riggedimage
Toy RiverboatPower#27220'5" x8'Dayboat - plywood sidewheeler - ref: FoldingSch Ch#8
Trailer Cruising Cat/Yawlsail, OB auxiliaryConcept28'0"x7'4"x6"V13-N06Molded fiberglass for Florida Bay Boats—failed design.image
Trailerable Yawl#56423'5"x7'6"V10-N06image
Translucent Tender#4428 'V09-N03
TrashcatLow power outboard, e.g.15'6" x 8' x 7"Ply SOP sharpie hulls.ref MAIB 15Dec2005
Tri TarantulaSail23'6" x16'Daysailer - plywood trimaran - ref: BWAOM Ch#31
TriadSail#33650'10" x7'10" x1'4"Plywood Ketch Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#29
Triple-keel SloopSail - 3,800 lbs. displ.#32022'0" x 7'4" x 1'6"Cruiser - ref: Diff. Boat Ch#9
Ultralight CruiserPower - 20,000 lbs. displ.#37415.75m 3.6mPlaning Hull Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#23
Ultra-light rowboat for homebuildersoarCartoon #515' x 3'10"30-35 lbs plywood lapstrake w/truss frames dbl ended rowboat, SBJ magazine.
Unpretentious Cabin Cruiser#57833'x10'V09-N10
Utility for HomebuildersPower#30522' x7'6"Mini-cruiser - plywood, inboard - ref: FoldingSch Ch#9
Utility Nesting SkiffRowboatConcept11'6"x4'2"V13-N19Rowboats designed to stack inside each other.image
VanitieSail - 1,210 lbs displ.#25319'8" x15'Daysailer - keel sloop - ref: SmallBoats Ch#21
Variation on a Folkboat25'8" x 7'3"V16-N02
VectisSail#3095m x2.37mCruiser - Itchen cutter - ref: FoldingSch Ch#20
VictoriaRow - 800 lbs displ.#21015'6" x4'2"V08-N15Rowboat - round-bilge wooden hull - ref: SmallBoats Ch#5 Ref:image
Viking Longship#57238'V09-N05
ViperPower#35820'2" x3'8"Inboard Launch - plywood - ref: 30oddBoats Ch#8image
VolunteerSail - 13,900 lbs displ.35' x8'11"Cruiser - leeboard cat yawl - ref: BWAOM Ch#65image
Walrus60'x 13'Chinese Gaff 1,881 SqFt. Jib 323, Twin Diesel auxiliary.
WatervanOB power#63222.7'x8.07'V14-N09Maximum Interior Volume 22' Cruiserimage
Weekender Schooner#23939'4"x10'V10-N11image
Weston MartyrSail, w/10 hp to 25 hp O.B.#48745' x 6'9"V13-N18?narrow enough for English canal locks. 421sf Dipping Lug on tabernacle mastimagelink
Whalersail/IB auxiliary48'0"x11'0"x2'6"Thames barge-type keel sloop Canard sail. Ref: BDQ#21image
Whaler ketchSail - 6,100 lbs. displ.#36928'9" x 7'0" x 2'3"C/b Or Leeboard Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#14
WhalewatcherSail#56129'Upsized birdwatcher type boat. Ref: BDQ#2imagelink
William D. Jochemssail#63925'6"x7'1"V14-N20Family Schoonerimage
Willow#46430'x8'6V09-N12Leeboard Sloop
Windermerepower#63331'2 person, coastal, livaboard, trailerable cruiserimagelink
WindfolaSail - 1,835 lbs displ.#31121' x7'Dayboat - lapstrake yawl - ref: FoldingSch Ch#23imagelink
Windsprintsail#38116'x4'6"daysailer, Instantboatimage
Wish IISail - 2,170 lbs displ.#39920' x6'6"Micro-cruiser - plywood leeboard cat yawl - ref: 30oddBoats Ch#11image
WispSail - 685 lbs displ.#41120' x4'V18-N18Beach Cruiser - bilgeboards, canoe hull - ref: 30-Odd Boats Ch#30;imagelink
Wolf Packimagelink
Wolf TrapSail - 6,600 lbs. displ.#36630' x10' x2'Cat Yawl Cruiser - ref: Diff. Boats Ch#18image
Work Skiff#618u15'V16-N21
Work Skiff 15power (OB)#61815'6"x4'1"V12-N06image
WyomingPower#52051'6" x8'3"V18-N06Cruiser - giant plywood sharpie - ref: BWAOM Ch#66;image
Yacht Tender#49811'6"x3'6"V12-N13image
Yamato Fishing Launch#51125'x6'V11-N11
YarrowSail - 1,390 lbs displ.#23316'1" x12'11"Daysailer - deep keel, round bilge - ref: SmallBoats Ch#25image
Yellow LeafPaddle - 470 lbs displ.#25715'6" x3'Canoe - stitch & glue plywood - ref: SmallBoats Ch#12image
Yonder865sf Chinese Cat Yawl#66530'4"x10'0"x2'0"'Two-Some, Long Range Yawl', steel plate ballast shoeimagelink
YorkhavenPower - 8,500 lbs displ.#27830'2" x11'3"Dayboat/ Trawler Yacht - two versions - ref: 30oddBoats Ch#23image
ZephyrSail#31620'9"Double ended Camp Cruiserimagelink
[ редактировать ]
[ редактировать ]

Болджер гребные лодки

[ редактировать ]

Болджер парусные лодки

[ редактировать ]
  • Сладкий горошек Дизайн стручка «Сладкий горошек»
  • Орнитолог I
  • Наблюдатель за птицами II
  • Морская птица '86, дизайн №525
  • Суперкирпич
  • Schorpioen , проект №649, прицепной, складной, тримаран. Этот проект был заказан Эдварду Медалису, но он так и не построил лодку своей мечты.
  • Эээ! , парусное каноэ длиной 11 футов 9 дюймов
  • Bolger Peero , условно-бесплатные планы 12-футового Peero, или крошечного парусного каноэ. Опубликовано в журнале «Мессинг в лодках» . Преемник Eeek!

Моторные лодки Bolger

[ редактировать ]
  • Баржа-хаусбот , проект №481
  • Bonefish Concept, спортивный рыболовный корабль размером 20 дюймов 0 дюймов × 7 футов 9 дюймов × 1 дюйм 6 дюймов с двигателем воздушного охлаждения.

Библиография

[ редактировать ]
  • Болджер, Филип К. (1973). Маленькие лодки . Камден, Мэн: Международная морская пехота. ISBN  0-87742-036-Х .
  • Болджер, Филип К. (1976). Складная шхуна и другие приключения в конструкции лодок . Камден, Мэн: Международная морская пехота. ISBN  0-87742-083-1 .
  • Болджер, Филип К. (1980). Разные лодки . Камден, Мэн: Международная морская пехота. ISBN  0-87742-134-Х .
  • Болджер, Филип К. (1982). Тридцать странных лодок . Камден, Мэн: Международная морская пехота. ISBN  0-87742-152-8 .
  • Болджер, Филип К. (1983). Лодки Болджер . Камден, Мэн: Международная морская пехота. ISBN  0-87742-168-4 .
  • Болджер, Филип К. (1986). Шорпиоен: Роман о Южной Африке . Камден, Мэн: Международная морская пехота. ISBN  0-941997-00-6 .
  • Болджер, Филип К. (1994). Лодки с открытым разумом . Камден, Мэн: Международная морская/Ragged Mountain Press. ISBN  0-07-006376-1 .
  • Болджер, Филип К. (1998). 103 Парусные установки «Откровенный разговор» . Глостер, Мэн: ISBN Phil Bolger & Friends, Inc.  0-9666995-0-5 .

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Перейти обратно: а б с Возиться на лодках . 25 (4): 28 июля 2007 г. {{cite journal}}: Отсутствует или пусто |title= ( помощь )
  2. ^ Марквард, Брайан (31 мая 2009 г.). «Фил Болджер, известный конструктор лодок из Глостера» . Бостон Глобус . Проверено 3 июня 2009 г.
  3. ^ Вебер, Брюс (1 июня 2009 г.). «Филип К. Болджер, 81 год, умер; плодовитый конструктор лодок» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 3 июня 2009 г.
  4. ^ 30-нечетных лодок - Глава 10
  5. ^ Маленькие лодки - глава 2
  6. ^ Сверхпростое судостроение - Гэвин Аткин
  7. ^ См. Также: Мореходность - Забытый фактор - CA Marchaj, Tiller, 1996.
  8. См. все книги Болджера по дизайну. В частности, «Болджер Лодки» и «Лодки с открытым разумом».
  9. ^ Перейти обратно: а б Народный рыбак . Сентябрь 2004 г. {{cite journal}}: Отсутствует или пусто |title= ( помощь )
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: e1e46c3dbdc562b4c5001d4b4f4a1739__1710944220
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/e1/39/e1e46c3dbdc562b4c5001d4b4f4a1739.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Phil Bolger - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)