Jump to content

зал

(Перенаправлен из Salii (священники) )

Салии , предположительно , , салицы или священники -салиан были «прыгущими священниками» Марса в древней римской религии были представлены королем Нумой Помпилиус . Это были двенадцать патрицианских молодых людей, одетых в качестве архаичных воинов с вышитой туникой , нагрудным нагрузкой , коротким красным плащом ( палудаментум ), мечом и головным убором с шипами, называемым вершиной . Им было предъявлено обвинение в двенадцати бронзовых щитах, называемых Ancilia , которые, как и микенцы, привели к тому, что фигура восемь. Говорят, что один из щитов упал с небес во время правления царя Нума, и были сделаны одиннадцать копий, чтобы защитить личность священного щита по совету нимфы Эгерии , супруги Нума, которая пророчествовала, что там, где это было сохранено. Люди будут доминирующими людьми земли.

Каждый год в марте SALII совершал процессию вокруг города, танцуя и петь Кармен Салиар . Овид , который связывает историю Нума и Небесной Анцилия в пости его [ 1 ] Нашел гимн и ритуалы Салиана устаревшими и трудно понять. Во время принципата , по указу Сената, имя Августа было вставлено в песню. [2] Они закончили день банкетом. «Таблица сали» ( Салиарис Сина ) стала пословицей на латыни для роскошного праздника. Неясно, главной целью ритуала была защита армии Рима, хотя это традиционная точка зрения.

King Tullus Hostilius is said to have established another collegium of Salii in fulfillment of a vow which he made in the second war with Fidenae and Veii.[3] These Salii Collini were also twelve in number, chosen from the Patricians, and appeared to have been dedicated to the service of Quirinus.

The Salii are sometimes credited with the opening and closing of the war cycle which would last from March to October.[4]

Name

[edit]

Saliī is the plural form of Salius, a noun and adjective that seem to derive from salīre ("to jump, to leap") and to be cognate with saltāre ("to dance, to jump"). They were sometimes known as the Palatine Salii (Salii Palatini) to distinguish them from the priests of Quirinius. They are also known in English as the Salians or the Salian Priests.[5] The Salii Collini were also known as the Agonales or Agonenses.[6]

Origin

[edit]

According to legend, Numa Pompilius established the Salii Palatini, which honored the god Mars,[7] while Tullus Hostilius established the Salii Collini which honored the god Quirinus.[8]

An origin among the Etruscans is attributed to a founding by Morrius, king of Veii. The Salii are also given an origin in connection with Dardanus and the Samothracian Di Penates, and the Salius who came to Italy with Evander and in the Aeneid competed in the funeral games of Anchises.[9] Indeed in book VIII of The Aeneid, while in the land of King Evander Aeneas is entertained by the Salii during a feast, who are commemorating the fame and feasts of Hercules.[10]

Ancient authors quoted by Maurus Servius Honoratus and Macrobius recorded that Salii had existed at Tibur, Tusculum and Veii even before their creation in Rome.[11][12]

Role

[edit]

The twelve Salii used song and dance as part of religious ritual. They were state sponsored and considered important for the maintenance of the Roman social order.[13] Their dances were also used to tell religious or historical stories.[14] The Salii honored the gods Jupiter,[15] Janus,[16] and Mars.[17][18] This dance was referred to as the tripudium. Horace describes the Salii performing this dance by stamping their feet three times. Their dance was also associated with leaping and jumping.[19] Seneca the Younger wrote that it was a popular dance that required professional training to perform. It is possible that the term tripudium referred to a variety of dances. Alongside dancing, the Salii would sing songs known as the Carmen Saliare. Varro claimed that the Salian priests did not understand the meanings of the lyrics they sang. It is possible they contained older spellings and archaic words.[20] Plutarch describes them chanting and dancing with a quick rhythm. He also wrote that they would beat daggers on shields to create music.[21] These shields were known as ancile.[22] Other descriptions stated that used flutes to sing the songs.[23] The Salii wore embroidered tunics under purple trabeae with bronze helmets and belts during their festivals. They also wore garlands of white ribbons, a conical cap known as an apex,[24] and wheat sheaves. Some wore togae praetextae around their waists.[25] Their rituals took place in March, during the Spring equinox.[26] If a Salius was elected consul, flamen, pontifex, or augur, they would resign from their position in the Salii.[27]

Salian virgins

[edit]

Sextus Pompeius Festus makes a perplexing reference to "Salian virgins" (Saliae virgines).[28] Wearing the paludamentum and pointed apex of the Salii, these maidens were employed to assist the College of Pontiffs in carrying out sacrifices in the Regia. It has been suggested[29] that the passage in Festus describes a transvestite initiation.[30] An earlier explanation held that the maidens played the role of absent warriors in some form of propitiation.[31] The meaning of their being "hired" is unclear.[32]

Interpretations of the rituals

[edit]

There is no single overreaching description of the Salii's rituals throughout the month of March from any of the ancient authors, and facts have to be reconstructed from multiple mentions in diverse works; however, there are strong indications that the procession may actually have lasted a full 24 days, from March 1st which opened the festival until March 24th, which closed it, with the procession moving from one station to another each day, and with revels being held each evening; a complete assessment can be found in Smith, Wayte, & Marindin (1890).[33]

Classical philologist Georg Wissowa maintained that the ritual of the Salii is a war dance or a sword dance, with their costumes clearly indicating their military origin.[34] Georges Dumézil interpreted the rituals of the Salii as marking the opening and the closing of the yearly war season. The opening would coincide with the day of the Agonium Martiale on March 17,[35] and the closing with the day of the Armilustrium on October 19. The first date was also referred to as ancilia movere, "to move the ancilia," and the second as ancilia condere, "to store (or hide) the ancilia." Dumezil views the two groups of Salii — one representing Mars and the other Quirinus — as a dialectic relationship, showing the interdependency of the military and economic functions in Roman society.[36][37][38][39] Wissowa compares the Salii with the noble youth who dance the Lusus Troiae: [40] thus, the ritual dance of the Salii would be a coalescence of an initiation into adulthood and war, with a scapegoat ritual (see also pharmakos). Other 19th-century scholars have compared the rituals of the Salii with the Vedic myths of Indra and the Maruts.[41][42][43]

Because the earliest Roman calendar had begun with the month of March, Hermann Usener thought the ceremonies of the ancilia movere were a ritual expulsion of the old year, represented by the mysterious figure of Mamurius Veturius, to make way for the new god Mars, born on March 1.[44] On the Ides of March, a man ritually named as Mamurius Veturius was beaten with long white sticks in the sacrum Mamurii; in Usener's view, this was a form of scapegoating. Mamurius was the mythic blacksmith who forged eleven replicas of the original divine shield that had dropped from the sky.[45] According to Usener and Ludwig Preller,[46] Mars would be a god of war and fertility while Mamurius Veturius would mean "Old Mars". Mars is himself a dancer,[47] and the head of the Salian dancers, patrician young men whose parents were both living (patrimi and matrimi).

Nomenclature

[edit]
Ceremonial headgear of the Salii and flamens
  • Numa's Salii Palatini were dedicated to Mars surnamed Gradivus (meaning "he who walks into battle"), and were quartered on the Palatine Hill.
  • Tullus' Salii Collini were dedicated to Quirinus, and were quartered on the Quirinal Hill.[48] Rosinus called them[citation needed] Agonenses Salii. The second group of Salii may in fact have been created during an Augustan reorganization of the priesthood. Paulus ex Festo p. 10 M reads: ... Agones dicebant montes, Agonia sacrificia quae fiebant in monte; hinc Romae mons Quirinalis Agonus et Collina Porta Agonensis: "Agones were called the mounts, Agonia the sacrifices that took place on the mounts; hence in Rome the Quirinal mount (is named) Agonus and the Porta Collina Agonensis".

References

[edit]
  1. ^ Ovid, Fasti, 3, ll. 259–392.
  2. ^ Res Gestae Divi Augusti, 10.
  3. ^ Livy, Ab urbe condita, 1:27
  4. ^ Le Glay, Marcel. (2009). A history of Rome. Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-4051-8327-7. OCLC 760889060.
  5. ^ "Salian, adj.¹ and n.¹", Oxford English Dictionary, Oxford: Oxford University Press, 2022.
  6. ^ Smith, William, ed. (1875), "Salii", Dictionary of Greek and Roman Antiquities, London: John Murray.
  7. ^ Livy, Ab Urbe Condita, 1, Sect. 20.
  8. ^ Woodard, Roger D. (2012-10-26), "Salii", in Bagnall, Roger S.; Brodersen, Kai; Champion, Craige B.; Erskine, Andrew (eds.), The Encyclopedia of Ancient History, Oxford, UK: Blackwell Publishing Ltd, pp. wbeah17407, doi:10.1002/9781444338386.wbeah17407, ISBN 978-1-4051-7935-5, retrieved 2022-11-07
  9. ^ Joseph Rykwert, The Idea of a Town: The Anthropology of Urban Form in Rome, Italy and the Ancient World (MIT Press, 1988), p. 96.
  10. ^ "The Aeneid Book VIII". Poetry in Translation.
  11. ^ Servius. Aenead. VIII 285.
  12. ^ Macrobius. Saturnalia. III 12, 1-9.
  13. ^ Foster, Margaret (2015). "The Double Chorus of Horace "Odes" 4.1: A Paeanic Performance "In Morem Salium"". The American Journal of Philology. 136 (4): 607–632. ISSN 0002-9475. JSTOR 24560608.
  14. ^ Fernández, Zoa Alonso (2021), Curtis, Lauren; Weiss, Naomi (eds.), "Incorporating Memory in Roman Song and Dance: The Case of the Arval Cult", Music and Memory in the Ancient Greek and Roman Worlds, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 101–120, ISBN 978-1-108-83166-6, retrieved 2022-11-06
  15. ^ Holford-Strevens, Leofranc (2015-12-22). "Carmen Saliare". Oxford Research Encyclopedia of Classics. doi:10.1093/acrefore/9780199381135.013.1379. ISBN 978-0-19-938113-5. Retrieved 2022-11-07.
  16. ^ Poma, Gabriella (2015-03-04), "Religions: Republic", in Le Bohec, Yann (ed.), The Encyclopedia of the Roman Army, Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd, pp. 806–842, doi:10.1002/9781118318140.wbra1277, ISBN 978-1-118-31814-0, retrieved 2022-11-06
  17. ^ Hardie, Philip (2022-03-01). "2. Classical Antiquity". Classical Antiquity. Princeton University Press. pp. 30–105. doi:10.1515/9780691233307-004. ISBN 978-0-691-23330-7.
  18. ^ Scopacasa, Rafael (2012-10-26), "Mars", in Bagnall, Roger S; Brodersen, Kai; Champion, Craige B; Erskine, Andrew (eds.), The Encyclopedia of Ancient History, Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc., pp. wbeah17258, doi:10.1002/9781444338386.wbeah17258, ISBN 978-1-4443-3838-6, retrieved 2022-11-06
  19. ^ Thomas, Richard F; Ziolkowski, Jan M, eds. (2014-01-24), "dance", The Virgil Encyclopedia, Oxford, UK: John Wiley & Sons, Ltd, pp. 333–334, doi:10.1002/9781118351352.wbve0608, ISBN 978-1-118-35135-2, retrieved 2022-11-06
  20. ^ Hickson Hahn, Frances (2012-10-26), "Carmen Saliare", in Bagnall, Roger S; Brodersen, Kai; Champion, Craige B; Erskine, Andrew (eds.), The Encyclopedia of Ancient History, Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc., pp. wbeah17082, doi:10.1002/9781444338386.wbeah17082, ISBN 978-1-4443-3838-6, retrieved 2022-11-06
  21. ^ БЛИЧ, Фридерике; Moede, Katja (2007-08-24), Rüpke, Jörg (ed.), «Музыка и танец: формы представления в графических и письменных источниках» , компаньон римской религии (1 изд.), Wiley, с. 249 –262, doi : 10.1002/9780470690970.ch18 , ISBN  978-1-4051-2943-5 Получено 2022-11-06
  22. ^ Томас, Ричард Ф.; Зиолковски, Ян М., ред. (2013-12-31), «Ancile» , Virgil Encyclopedia , Oxford, UK: John Wiley & Sons, Ltd, стр. 76–77, doi : 10.1002/9781118351352.wbve0153 , ISBN  978-1-118-35135-2 Получено 2022-11-06
  23. ^ Patzelt, Maik (2022), Geertz, Armin W.; Эйдинов, Эстер; Север, Джон (ред.), «Петь и танцы в диссоциацию: случай священников Салиана в Риме» , когнитивные подходы к древнему религиозному опыту , древнюю религию и познание, Кембридж: издательство Кембриджского университета, стр. 118–142, ISBN  978-1-316-51533-4 Получено 2022-11-06
  24. ^ Бейли, Кирилл; Север, Джон (2016-03-07). "Salii," танцевать " . Оксфордская исследовательская энциклопедия классики . doi : 10.1093/acrefore/97801993881135.013.5673 . ISBN  978-0-19-938113-5 Полем Получено 2022-11-07 .
  25. ^ Стоун, Шелли С. (2012-10-26), «Культовая одежда, римская» , в Багналле, Роджер С; Бродерсен, Кай; Чемпион, Крейгж Б; Эрскин, Эндрю (ред.), Энциклопедия древней истории , Хобокен, Нью -Джерси, США: John Wiley & Sons, Inc., стр. Wbeah17103, doi : 10.1002/97814444338386.wbeah17103 , ISBN  978-1-4443-3838-6 Получено 2022-11-06
  26. ^ Джанни, Джованна Багнаско (2022), Поттс, Шарлотта Р. (ред.), «Архитектурный выбор в этрусских священных районах: тарквиния в его средиземноморской обстановке» , Архитектура в древней центральной Италии: связи в этрусских и ранних римских зданиях , британская школа Римские исследования, Кембридж: издательство Кембриджского университета, с. 148–173, ISBN  978-1-108-84528-1 Получено 2022-11-06
  27. ^ Balsdon, JPVD (1966). «Сали и кампания в марте и октябре» . Классический обзор . 16 (2): 146–147. doi : 10.1017/s0009840x00320984 . ISSN   1464-3561 . S2CID   162880749 - через Cambridge Core .
  28. ^ Festus (439 50) цитирует Эелиуса Стило и Цинсиуса в качестве своих источников.
  29. ^ Versnel, HS (1994). Несоответствия в греческой и римской религии: переход и изменение в мифе и ритуале . Тол. 2 (2 -е изд.). Брилль С. 158, особенно примечание 104. ISBN  9004092676 Полем ссылаясь на предварительные, но независимые выводы Torelli, M. (1984). Лавинио и Рим. Инициатические обряды и брак между апеологией и историей . Рим. стр. 76 и 106 фр. {{cite book}}: CS1 Maint: местоположение отсутствует издатель ( ссылка )
  30. ^ Об аспекте посвящения, см. Также Habinek, Thomas (2005). Мир римской песни: из ритуальной речи к социальному порядку . Johns Hopkins University Press. п. 17. ISBN  978-0-8018-8105-3 .
  31. ^ L. Deubner, «О римской религиозной истории», Музей Рейниша 36–37 (1921–22) 14 фр., Как цитируется Вернел.
  32. ^ Борода, Мэри (1990). «Священство в Римской Республике». Языковые священники: религия и власть в древнем мире . Издательство Корнелльского университета. С. 19 и 22.
  33. ^ Смит, Уильям, LLD; Уэйт, Уильям; Мариндин, GE (1890). Словарь греческих и римских древностей . Улица Альбемарл, Лондон, Великобритания: Джон Мюррей - через Tufts U. / Perseus. {{cite book}}: Cs1 maint: несколько имен: список авторов ( ссылка )
  34. ^ Wissowa, Georg (1912). Религия и культ римлян . Мюнхен: Ch Beck'sche. С.
  35. ^ Варро. Язык . 6 14. Либералия ... в книгах Салиоса, фамилия которых агонии, возможно, этот день называется агониями
    [Либералия ... В книгах сали, они названы из агенсисов, возможно, этот день оттуда называется агония.]
  36. ^ Туллиус. Aenead . VIII 663.
  37. ^ Статины. Лес . 5 128 фр.
  38. ^ Дионисий из Галикарнасс . Римские древности . II 70, 2.
  39. ^ Dumezil, G. (1974). LA Religion Romaine Archaique . Это. трэнд Милано 1974 с. 248-249. Париж, фр. 2 -я часть 1 Chapt. 6 {{cite book}}: CS1 Maint: местоположение отсутствует издатель ( ссылка )
  40. ^ Wissowa 1912 , p.
  41. ^ L. von Schoeder Mystery и Mimus Im Rigveda 1908, с. 126 и 329-330
  42. ^ A. Hillbrandt Vedsche Mythologie 1902 III P. 323; Убийца своего отца в то же время его рождения II с. 517, iii р. 162; Отец Индры - это TVASTAR Божественный кузнец (ср. Mamurius Veturius)
  43. ^ Ольденбург умирает религия d. Веда 1894 с. 233
  44. ^ Старые календари Название День вызвал древние или день рождения во вторник : каленку. Филокальные и константинные праздники во вторник, каленать. Праен. Cil 1 p. 387; Овид Календарь 3 1 фф.; L. Preller Roemische Mythologie 1858 с.319 n. 5
  45. ^ H. Usener Kleine Schriflen IV Bonn, 1913 с. 122 и 135, ссылаясь на Джона Лидии 4 36, 71; Собственность 5 2, 61; Минусия Феликс Октав. 243; Varro English 6 45: «Итак, Salii поет:« Мамури Ветри »« Старая память ». «Таким образом, соли, когда они поют» мамури ветер »означает воспоминания о прошлом»
  46. ^ H. Usener Маленькие сочинения IV Bonn, 1913, p. 193; L. Preller Mythology 1858 с. 297
  47. ^ Кармен 17, 6 Salisubsulus
  48. ^ Антония Траяна Севера. "Боже Марс" . Религиомама.net . Архивировано из оригинала 2005-04-23.
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: ad795131d07e2d7648ffae8d114e51ed__1724426580
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/ad/ed/ad795131d07e2d7648ffae8d114e51ed.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Salii - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)