Jump to content

Пенни-Фартинг

Пенни-пари в музее Ауто Шкоды , Чешская Республика

Пенни обычное , также известный как высокое колесо , высокое колесо или , является ранним типом велосипеда . [ 1 ] Он был популярен в 1870 -х и 1880 -х годах, с его большим передним колесом, обеспечивающим высокие скорости, благодаря ему на большом расстоянии для каждого вращения колеса. Эти велосипеды имели твердые резиновые шины, и, как следствие, единственное шоковое поглощение было в седле.

В конце 1880-х он устарел в конце 1880-х годов с разработкой современных велосипедов, которые обеспечивали аналогичную скорость через цепную передачу и комфорт, от использования пневматических шин . Они продавались как « безопасные велосипеды » из-за большей простоты монтажа и снятия, уменьшенной опасности падения и снижения высоты до падения по сравнению с копейками. [ 2 ] [ 3 ]

Название пришло из британских копейки и монет -фартинг , копейки намного больше, чем у Фартинг, так что вид на боковой велосипед напоминает большую копейку (переднее колесо), ведущее меньшее Фартинг (заднее колесо). [ 4 ] Хотя название «Пенни-фартинг» теперь является наиболее распространенным, оно, вероятно, не использовалось до тех пор, пока машины не были почти заменены. Первая записанная ссылка на печати - с 1891 года в велосипедных новостях . [ 5 ] В течение большей части их правления они были просто известны как «велосипеды» и были первыми машинами, которые были так назывались, хотя они не были первыми двухколесными транспортными средствами. [ 6 ] В конце 1890 -х годов начало использоваться название «обычное», чтобы отличить их от новых велосипедов безопасности, [ 7 ] И этот термин, наряду с «высоким колесом» и вариантами, предпочитают многие современные энтузиасты. [ 8 ] [ 9 ]

После популярности Boneshaker , Eugène Meyer , француза, изобрел дизайн велосипеда с высоким колесом в 1869 году и создал колесное натяжение провода . [ 10 ] Примерно в 1870 году английский изобретатель Джеймс Старли , описанный как отец велосипедной индустрии и другие, начал производить велосипеды на основе французского бонешакера, но с передними колесами растущего размера, [ 4 ] Потому что большие передние колеса диаметром до 5 футов (152 см), позволили более высокие скорости на велосипедах, ограниченных прямым приводом . [ 3 ] [ 4 ] [ 11 ] [ 12 ] [ 13 ] В 1878 году Альберт Поуп начал производство велосипеда в Колумбии за пределами Бостона , начав два десятилетия в Соединенных Штатах. [ 4 ]

Хотя эта тенденция была недолгим, пенни-пари стала символом поздней викторианской эпохи . Его популярность также совпала с рождением езды на велосипеде как спорт. [ 4 ]

Происхождение и развитие

[ редактировать ]
Обложка современного велосипеда , опубликованная в Лондоне в 1877 году

Южен Мейер из Парижа теперь считается отцом высокого велосипеда [ 10 ] Международной конференцией по истории велосипедов вместо Джеймса Старли . Мейер запатентовал колесо натяжений провода с индивидуально регулируемыми спицами в 1869 году. [ 4 ] Их называли колесами «паука» в Британии, когда там были представлены. [ 4 ] Мейер создал классический высокий дизайн велосипеда в 1880 -х годах.

Джеймс Старли в Ковентри добавил касательные спицы [ 4 ] и шаг монтажа к его знаменитому велосипеде по имени «Ариэль». Он считается отцом британской велосипедной индустрии. Шаровые подшипники , сплошные резиновые шины и стальные рамы в полой сечении стали стандартными, снижая вес и делая поездку намного более гладкой. [ 4 ]

Велосипеды Пенни-Фароки опасны из-за риска заголовков (падение на руль с головой). Создатели разработали руль «усы» , позволяя коленям всадника очистить их, [ 14 ] «Уаттон» руль, которые обернулись за ноги, [ 15 ] и, в конечном счете, (хотя и слишком поздно, после разработки велосипеда безопасности), американские «Орел» и «Звездные» велосипеды, чьи большие и маленькие колеса были изменены. [ 16 ] [ 17 ] Это предотвратило заголовки, но оставило опасность того, что его бросили назад при езде в гору. Другие попытки включали перемещение сиденья сзади и вождение руля на рычагах или наступлениях , как в «xtraordinary» и «Facile», [ 18 ] [ 19 ] или передачи, по цепи, как в «Кенгуру» или в центре, как в «крипто»; [ 16 ] Другой вариант состоял в том, чтобы перенести сиденье хорошо назад, как в «рациональном». [ 16 ] [ 20 ]

Несмотря на это, велосипед оставалась провинцией городской заслуги и в основном мужчин, до 1890-х годов, [ 21 ] и был важным примером заметного потребления . [ 22 ]

Атрибуты

[ редактировать ]
Человек, стоящий рядом с Пенни Фартинг в Файфе, Шотландия, 1880

Пенни-фартинг использовал более крупное колесо, чем велосипед , что дает более высокие скорости на всех, кроме самых крутых холмов. Кроме того, большое колесо дало более плавную поездку, [ 23 ] Важно перед изобретением пневматических шин . [ 24 ]

Атрибут пенни-фарширования заключается в том, что всадник сидит над передней осью. Когда колесо ударяется о камнях и колебаниях или при жестком торможении, наездника может быть удален вперед с велосипедной головки. Заголовки были относительно распространены и значительными, иногда смертельными, опасными. Всадники, выходящие по холмам, часто снимали ноги с педалей и ставят их на вершины руля, поэтому они будут снимаются с ног, а не первым. [ 15 ]

Велосипеды, наполненные пенни, часто использовали аналогичные материалы и конструкцию, как и более ранние велосипеды: чугунные рамы, твердые резиновые шины и простые подшипники для педалей, рулевого управления и колес. Они часто были довольно долговечны и требовали небольшого обслуживания. Например, когда велосипедист Томас Стивенс ехал по всему миру в 1880 -х годах, он сообщил только о одной значительной механической проблеме в более чем 20 000 километров (12 000 миль), вызванной, когда местные военные конфисковали его велосипед и повредили переднее колесо.

End of an era

[edit]

The well-known dangers of the penny-farthing[25] were, for the time of its prominence, outweighed by its strengths. While it was a difficult, dangerous machine, it was simpler, lighter, and faster than the safer velocipedes of the time. Two new developments changed this situation, and led to the rise of the safety bicycle. The first was the chain drive, originally used on tricycles, allowing a gear ratio to be chosen independent of the wheel size. The second was the pneumatic bicycle tire, allowing smaller wheels to provide a smooth ride.

An 1880 penny-farthing (left), and the first modern bicycle, J. K. Starley's 1885 Rover safety bicycle (right)

The nephew of one of the men responsible for popularity of the penny-farthing was largely responsible for its demise. James Starley had built the Ariel (spirit of the air)[26] high-wheeler in 1870; but this was a time of innovation, and when chain drives were upgraded so that each link had a small roller, higher and higher speeds became possible without the need for a large front wheel.

In 1885, Starley's nephew John Kemp Starley took these new developments to launch the modern bicycle, the Rover safety bicycle, so-called because the rider, seated much lower and farther behind the front wheel contact point, was less prone to a header.[4][27]

In 1888, when John Dunlop re-invented the pneumatic tire for his son's tricycle, the high wheel was made obsolete. The comfortable ride once found only on tall wheels could now be enjoyed on smaller chain-driven bicycles. By 1893, high-wheelers were no longer being produced.[3] Use lingered into the 1920s in track cycling until racing safety bicycles were adequately designed.

Modern usage

[edit]
Two highwheel cyclists at a press conference in Ystad ahead of the "Sweden 3 Days Highwheel Race" 2020.

Today, enthusiasts ride restored penny-farthings, and a few manufacturers build new ones with modern materials.[28] Manufacturers include Richards of England (Hull, UK), Rideable Bicycle Replicas (US), Trott & Sons (UK) and UDC (Taiwan).[29] One of these manufacturers, UDC Penny Farthings, the largest penny-farthing retailer in the United Kingdom, recorded record sales of penny-farthings in 2020 during the COVID-19 lockdown.[30]

The Penny Farthing Club is a cycling club that was founded in 2013 by Neil Laughton. The club offers rider training, bike tours of London and other UK cities, and hosts club events such as penny-farthing polo.[31]

Characteristics

[edit]

The penny-farthing is a direct-drive bicycle, meaning the cranks and pedals are fixed directly to the hub. Instead of using gears to multiply the revolutions of the pedals, the driven wheel is enlarged so the radius from the hub to the outer wheel is comfortable for the rider to reach the pedals fixed to the hub. But the rider needs to be able to both mount the saddle and reach the pedals. If the wheel is too large, this will not be achievable. For instance a 5'9" cyclist due to their leg length could at best ride a 50"-54" high wheel depending on the height of the saddle.

Construction

[edit]

The frame is a single tube following the circumference of the front wheel, then diverting to a trailing wheel. A mounting peg is above the rear wheel. The front wheel is in a rigid fork with little if any trail. A spoon brake is usually fitted on the fork crown, operated by a lever from one of the handlebars. The bars are usually mustache shaped, dropping from the level of the headset. The saddle mounts on the frame less than 18 inches (46 cm) behind the headset.

One particular model, made by Pope Manufacturing Company in 1886, weighs 36 pounds (16 kg), has a 60-spoke 53-inch (130 cm) front wheel and a 20-spoke 18-inch (46 cm) rear wheel. It is fitted with solid rubber tires. The rims, frame, fork, and handlebars are made from hollow, steel tubing. The steel axles are mounted in adjustable ball bearings. The leather saddle is suspended by springs.[32]

Another model, made by Humber and Co., Ltd., of Beeston, Nottingham, weighs only 24 pounds (11 kg), and has 52-inch (130 cm) and 18-inch (46 cm) wheels. It has no step and no brakes, in order to minimize weight.[33]

A third model, also made by Pope Manufacturing Company, weighs 49 pounds (22 kg) and has forged steel forks. A brake lever on the right of a straight handlebar operates a spoon brake against the front wheel.[34]

All three have cranks that can be adjusted for length.

Operation

[edit]

Mounting and dismounting a penny-farthing take practice, but can be learned in about an hour or two. Mounting is generally achieved on flat, level ground. It's possible to mount a penny-farthing on a slight incline, but more challenging as you need to maintain momentum. Once the penny-farthing stops rolling, the rider will fall over if they have not mounted by that point. Dismounting on an incline is also to be avoided and one's ability to successfully reach the top needs to be considered before even attempting it.[35]

Once mounting and dismounting have been mastered, speed moderation is the next key skill to learn. If you never cycle faster than you can react to potential hazards, then you can avoid disaster. For instance, don't freewheel (feet off the pedals) down a steep hill which leads to a busy juncture/roundabout or has a blind bend where you can't see if there is a stopped vehicle or other obstruction. Slow-pedaling is a key skill to master. If you can slow-pedal up to a red light, you can stage your approach so when you arrive it is hopefully green, so you don't have to dismount. When cycling downhill, you must start braking at the top of the hill. Start applying resistance on the pedals at the top and through the descent. Also, never brake sharply if using a mechanical brake or you risk going over the handlebars.[36]

The last key skill needed to ride a penny-farthing safely is learning to change direction. Never turn the handlebars too sharply or you risk a headover. Turns should be wide and gentle. Also, in respect to changing direction, skill and care must be exercised when approaching junctures and roundabouts. This is where speed moderation becomes important: you need to stage your approach so you can time arriving at the juncture or roundabout when a gap in traffic permits you to safely join the flow of traffic. This is also true for turning in front of opposing lane traffic: you need to be able to stage your approach to reach the turn when a gap enables you to do so. When approaching any juncture/roundabout, if you cannot enter safely, you must stop and dismount.[37]

When learning, do not cycle a penny-farthing on busy roads: you will not have the skills to stay safe. Only venture onto the roads when you can mount/dismount reflexively and have mastered speed moderation or you risk serious injury or death.

In most other respects, once mounted, riding a penny-farthing is much like riding any other bicycle in respect to anticipating hazards, signaling, and defensive cycling. Penny-farthings are legal to ride on UK roads, but one must check the laws in the country they want to ride their penny-farthing [38]

Performance

[edit]

Frederick Lindley Dodds, of Stockton-on-Tees, England, is credited with having set the first hour record, covering an estimated distance of 15 miles and 1,480 yards (25.493 kms) on a high-wheeler during a race on the Fenner's Track, Cambridge University on March 25, 1876.[39]

The furthest (paced) hour record ever achieved on a penny-farthing bicycle was 22.09 miles (35.55 km) by William A. Rowe, an American, in 1886.[40]

The record for riding from Land's End to John o' Groats on a penny-farthing was set in 1886 by George Pilkington Mills with a time of five days, one hour, and 45 minutes. This record was broken in 2019 by Richard Thoday with a time of four days, 11 hours and 52 minutes.[41][42]

Until the 21st century, the last paced hour record to be set on a penny-farthing was probably BW Attlee's 1891 English amateur record of 21.10 miles (33.96 km).[40] This was beaten by Scots cyclist Mark Beaumont at Herne Hill Velodrome on 16 June 2018 when he covered 21.92 miles (35.28 km).[43][44]

In 1884, Thomas Stevens rode a Columbia penny-farthing from San Francisco to Boston[4]—the first cyclist to cross the United States. In 1885–86, he continued from London through Europe, the Middle East, China, and Japan, to become the first to ride around the world.

Tremendous feats of balance were reported, including negotiating a narrow bridge parapet and riding down the U.S. Capitol steps with the American Star Bicycle which has the small wheel in front.[45]

[edit]
An American Star Bicycle from 1885 with the small wheel in front

The bike, with the one wheel dominating, led to riders being referred to in America as "wheelmen", a name that lived on for nearly a century in the League of American Wheelmen until renamed the League of American Bicyclists in 1994.[46] Clubs of racing cyclists wore uniforms of peaked caps, tight jackets and knee-length breeches, with leather shoes, the caps and jackets displaying the club's colors. In 1967 collectors and restorers of penny-farthings (and other early bicycles) founded the Wheelmen,[47] a non-profit organization "dedicated to keeping alive the heritage of American cycling".

The high-wheeler lives on in the gear inch units used by cyclists in English-speaking countries to describe gear ratios.[48] These are calculated by multiplying the wheel diameter in inches by the number of teeth on the front chain-wheel and dividing by the teeth on the rear sprocket. The result is the equivalent diameter of a penny-farthing wheel. A 60-inch gear, the largest practicable size for a high-wheeler, is nowadays a middle gear of a utility bicycle, while top gears on many exceed 100 inches. There was at least one 64-inch (1.6 m) Columbia made in the mid-1880s,[49] but 60 was the largest in regular production.

A penny-farthing is the logo of The Village in the cult 1960s television series The Prisoner, and is also featured in the show's closing titles. Co-creator and star Patrick McGoohan stated that the bike represented slowing down the wheels of progress.

The penny-farthing is a symbol of the cities of Sparta, Wisconsin; Davis, California[citation needed]; and Redmond, Washington.[50]

Events

[edit]
High wheel race 2021.
  • Each February in Evandale, Tasmania, penny-farthing enthusiasts from around the world converge on the small village for a series of penny-farthing races, including the national championship.[51]
  • In October there is a bicycle ride from the 30 feet (9.1 m) statue of an 1890s bicyclist on a penny-farthing in Port Byron, Illinois named "Will B. Rolling" to a similar statue in Sparta, Wisconsin named "Ben Bikin'".[52][53]
  • In 2004, British leukemia patient and charity fundraiser Lloyd Scott (43) rode a penny-farthing across the Australian outback to raise money for a charitable cause.[54]
  • In November 2008, Briton Joff Summerfield completed a 22,000 miles (35,000 km) round-the-world trip on a penny-farthing. Summerfield spent two-and-a-half years cycling through 23 countries, visiting locations including the Taj Mahal, Angkor Wat and Mount Everest.[55]
  • Knutsford in England has hosted the Knutsford Great Race every 10 years since 1980. The 1980 race had 15 team entries, and there were 16 in 1990 and 2000. The 2010 race was limited to 50 teams and was in aid of the ShelterBox charity.[56][57][58]
  • In 2012, the first Clustered Spires High Wheel Race took place in Frederick, Maryland, USA. This is the country's only race of its kind - a one-hour criterium race around a 0.4 miles (644 m) course through the historic downtown district.[59]

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ "Pedaling History Bicycle Museum, A Quick History of Bicycles: The High Wheel Bicycle". Archived from the original on 2009-02-05. Retrieved 2009-01-24.
  2. ^ Rabo, Adam (2022-11-03). "Cycling History: What Was The "Safety Bicycle"?". Bike Tips. Retrieved 2023-09-26.
  3. ^ Jump up to: a b c Brown, Sheldon. "Sheldon Brown Glossary High Wheeler". Retrieved 2008-05-15.
  4. ^ Jump up to: a b c d e f g h i j k Herlihy, David V. (2004). Bicycle, The History. Yale University Press. pp. 155–250. ISBN 0-300-10418-9.
  5. ^ John Simpson & Edmund Weiner (2008). Oxford English Dictionary (Draft, online ed.). Oxford University Press.
  6. ^ "Pedaling History Bicycle Museum, A Quick History of Bicycles: The High Wheel Bicycle". Archived from the original on 2009-02-05. Retrieved 2009-01-24.
  7. ^ "The Wheelmen FAQ: What do you call high wheel bicycles?". Archived from the original on 2009-02-07. Retrieved 2009-01-23.
  8. ^ "Rideable Bicycle Replicas". Retrieved 2009-01-26.
  9. ^ "HiWheel Sources aka Penny Farthing, Ordinary, Boneshaker". Retrieved 2009-01-26.
  10. ^ Jump up to: a b Tony Hadland and Hans-Erhard Lessing (2014). Bicycle Design, an Illustrated History. MIT Press. p. 92. Eugene Meyer ... gets the credit for making the high-wheeler feasible and making it known.
  11. ^ "The Wheelmen FAQ:"Why did they make the wheel so big?"". Archived from the original on 2009-02-07. Retrieved 2008-05-15.
  12. ^ "Bicycle". www.britannica.com. Retrieved 2008-05-15.
  13. ^ "The Wheel". www.exploratorium.edu. Retrieved 2008-05-15.
  14. ^ Norcliffe, Glenn (2006). Ride to Modernity: The Bicycle in Canada, 1869-1900. University of Toronto Press. p. 52. ISBN 978-0-8020-8205-3.
  15. ^ Jump up to: a b Wilson, David Gordon; Jim Papadopoulos (2004). Bicycling Science (Third ed.). The MIT Press. p. 22. ISBN 0-262-73154-1. Whatton bars were handlebars that came under the legs from behind, so that in the event of a pitch forward the rider could land feet first.
  16. ^ Jump up to: a b c Norcliffe, p.53.
  17. ^ "Old Spokes Home: 1889 Special Pony Star". Archived from the original on 2010-10-10. Retrieved 2010-01-05.
  18. ^ "Old Spokes Home: 1884 "Facile" Highwheel Safety 40" by Beale and Straw". Archived from the original on 2010-10-10. Retrieved 2010-01-05.
  19. ^ "Old Spokes Home: 1885 Xtraordinary Challenge 50" wheel by Singer". Archived from the original on 2015-11-08. Retrieved 2010-01-05.
  20. ^ Sharp, Archibald (2003). Bicycles & Tricycles, A Classical Treatise on Their Design and Construction. Courier Dover Publications. ISBN 978-0-486-42987-8.
  21. ^ Norcliffe, pp.31-2 & 124.
  22. ^ Norcliffe, pp.31-2, 35, 124, & 243-6.
  23. ^ Brown, Sheldon. "Ideal Tire Sizes". Retrieved 2018-11-27.
  24. ^ Brown, Sheldon. "Safety Bicycle". Retrieved 2018-11-27.
  25. ^ Herlihy, David V. (2004). Bicycle: the History. Yale University Press. p. 226. ISBN 0-300-10418-9.
  26. ^ De Cet, Mirco (2005). Quentin Daniel (ed.). The Complete Encyclopedia of Classic Motorcycles. Rebo International. ISBN 978-90-366-1497-9.
  27. ^ "Cycle market: Moving into the fast lane". The Independent. 26 February 2018. Archived from the original on 2022-05-25.
  28. ^ Tomi Obaro (August 19, 2012). "Frederick hosts high-wheel bike race". The Washington Post. Retrieved 2012-09-10. An original can cost $29,000, a well-made replica $4,000 to $5,000; cheaper, newer examples can be had for less than $1,000.
  29. ^ Terrence, Houlahan. "Buying a Penny-Farthing". Penny-Farthing.org. Terrence Houlahan. Retrieved 6 July 2024.
  30. ^ Butterworth, Benjamin (2021-01-12). "Sales of penny-farthings double in a year as the Victorian bike enjoys lockdown revival". inews.co.uk. Retrieved 2022-09-03.
  31. ^ "Home". Penny Farthing Club. Retrieved 2022-09-03.
  32. ^ "National Museum of American History, America on the Move Collection: Columbia Light Roadster ordinary bicycle". Retrieved 2009-01-23.
  33. ^ "National Museum of American History, America on the Move Collection: Humber "Genuine Beeston" racing ordinary bicycle". Retrieved 2009-01-23.
  34. ^ "National Museum of American History, America on the Move Collection: Standard Columbia ordinary bicycle". Retrieved 2009-01-23.
  35. ^ Terrence, Houlahan. "Mount & Dismount". Penny-Farthing.org. Terrence Houlahan. Retrieved 6 July 2024.
  36. ^ Terrence, Houlahan. "Speed Moderation". Penny-Farthing.org. Terrence Houlahan. Retrieved 6 July 2024.
  37. ^ Terrence, Houlahan. "Changing Directions". Penny-Farthing.org. Terrence Houlahan. Retrieved 6 July 2024.
  38. ^ Терренс, Хоулахан. «Пенни-фартингы легальны для езды на общественных дорогах (Великобритания)» . bicycles.stackexchange.com . bicycles.stackexchange.com . Получено 18 ноября 2020 года .
  39. ^ McKay, Feargal (2018-08-22). «Первые часы - часовая запись перед Анри Десгрангом» . Подиум кафе . Получено 2022-05-31 .
  40. ^ Jump up to: а беременный Feargal McKay (30 января 2018 года). «Пенни час - последний час, установленная на велосипеде с высоким колесом» . PodiumCafe.com . Получено 2018-02-01 .
  41. ^ «Самое быстрое путешествие от конца земли до Джона-О'-Гроатас Пенни Фартинг (мужчина)» . Guinness World Records . Получено 2022-09-03 .
  42. ^ «Учитель побивает 130-летний рекорд, ездя на велосипеде с конца земли до Джона О'Гроата на копейке» . Шотландский . 2019-07-27 . Получено 2022-09-03 .
  43. ^ «Марк Бомонт побивает рекорд Британской Пенни Фартинг» . BBC News . 15 июня 2018 года.
  44. ^ «Бомонт упускает на мировом рекорде Пенни Фартинг» . Курьер . 15 июня 2018 года.
  45. ^ «Музей велосипедных велосипедов, быстрая история велосипедов: быстрая история велосипедов: высокая безопасность колеса» . Архивировано из оригинала на 2009-02-05 . Получено 2009-01-24 .
  46. ^ История Лиги американских велосипедистов архивировала 2007-02-16 на машине Wayback
  47. ^ «Колочные люди - о нас» . Получено 2009-01-24 .
  48. ^ Браун, Шелдон. «Глоссарий Шелдона Брауна: передача дюймов» . Получено 2009-01-24 .
  49. ^ Niquette, Пол (2005). «Ты никогда не собираешься кататься на этой вещи» . Получено 2009-01-23 .
  50. ^ Торелл, Джерри. «Велосипедная столица северо -запада» . Получено 2016-10-26 .
  51. ^ «Ярмарка Evandale Village и национальный чемпионат Пенни Фартинг» . Получено 2019-12-04 .
  52. ^ «Порт Байрон для проведения велосипедного тура по Иллинойсу, штат Висконсин» . Quad City Times . 2015-04-07.
  53. ^ «Уилл Бен» . Bikewisconsin.com . Получено 28 октября 2018 года .
  54. ^ «Пенни-резак с Бонди Бонди Тормоз» . BBC News . 2004-12-02. Архивировано из оригинала на 2006-07-01 . Получено 2008-08-13 .
  55. ^ «Велосипедист проходит по всему миру на копейке» . Ежедневный телеграф . Лондон 2008-11-09 . Получено 2008-11-12 .
  56. ^ «Последние новости | Великая гонка Кнутсфорда» . Архивировано с оригинала 2014-08-07 . Получено 2010-08-25 .
  57. ^ «BBC News - Пенни -гонка проходит в Кнутсфорде» . bbc.co.uk. ​2010-09-05 . Получено 5 сентября 2010 года .
  58. ^ «Би -би -си - музей Кнутсфорда, назначенный на десятилетнюю гонку Пенни Фартинг» . News.bbc.co.uk. ​2010-07-13 . Получено 15 января 2020 года .
  59. ^ Томи Обаро (19 августа 2012 г.). «Фредерик проводит гонку на велосипеде высокого колеса» . The Washington Post . Архивировано из оригинала 27 февраля 2013 года . Получено 2013-04-04 .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 4e484e1fd74440dc89a97b075938f32b__1726774620
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/4e/2b/4e484e1fd74440dc89a97b075938f32b.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Penny-farthing - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)