Jump to content

Джонатан Розенбаум

(Перенаправлен из Розенбаума, Джонатан )

Джонатан Розенбаум
Фотография мужчины с длинными седыми волосами и очками
Розенбаум в 2013 году
Рожденный ( 1943-02-27 ) 27 февраля 1943 г. (возраст 81)
Флоренция, Алабама , США
Занятие
  • Критик
  • эссеист
  • автор
Alma materBard College
Period1969–present
Website
jonathanrosenbaum.net

Джонатан Розенбаум (родился 27 февраля 1943 года) - американский кинокритик и автор. Розенбаум был главным кинематографическим критиком Чикагского читателя с 1987 по 2008 год, когда он ушел на пенсию. [ 1 ] Он опубликовал и отредактировал многочисленные книги о кино [ 2 ] И внес свой вклад в такие известные публикации в кино, как кино и комментарии к кино .

Что касается Розенбаума, то Французской новой волны режиссер Жан-Люк Годард сказал: «Я думаю, что сегодня в Соединенных Штатах есть очень хороший кинокритик, преемник Джеймса Эйджи , и это Джонатан Розенбаум. Он один из лучших; мы не надеемся Сегодня он в таких писателях, как он во Франции . [ 3 ]

Ранний период жизни

[ редактировать ]

Rosenbaum grew up in Florence, Alabama, where his grandfather had owned a small chain of movie theaters. He lived with his father Stanley (a professor) and mother Mildred in the Rosenbaum House, designed by notable architect Frank Lloyd Wright, the only building by Wright in Alabama. As a teenager, he attended The Putney School in Putney, Vermont, where his classmates included actor Wallace Shawn.[4] Он окончил Путни в 1961 году.

Rosenbaum developed a lifelong interest in jazz as a teenager. He frequently refers to it in his film criticism. He attended Bard College, where he played piano in an amateur jazz ensemble that included future actors Chevy Chase as a drummer and Blythe Danner as a vocalist.[5] He studied literature at Bard with the intention of becoming a writer. Among his professors was German philosopher Heinrich Blücher, whose teaching had a strong effect on Rosenbaum.[6]

Earliest career

[edit]

After graduate school, he moved to New York and was hired to edit a collection of film criticism, which marked his first foray into the field.

Rosenbaum moved to Paris in 1969, working briefly as an assistant to director Jacques Tati and appearing as an extra in Robert Bresson's Four Nights of a Dreamer. While living there, he began writing film and literary criticism for The Village Voice, based in Greenwich Village in New York City, Film Comment, and Sight & Sound.[5] In 1974, he moved from Paris to London, where he remained until March 1977, when he was offered a two-semester teaching position at the University of California, San Diego by Manny Farber.[7] Farber had a major influence on Rosenbaum's criticism, but the two men had never met until the latter arrived in San Diego.

Career

[edit]

Rosenbaum was chosen to succeed Dave Kehr as the main film critic for The Chicago Reader; he served in that position until 2008.[8]

In addition, he has written many books on film and its criticism, including Film: The Front Line 1983 (1983), Placing Movies: The Practice of Film Criticism (1995), Moving Places: A Life at the Movies (1980; reprint 1995), Movies as Politics (1997), and Essential Cinema (2004).

His most popular work is Movie Wars: How Hollywood and the Media Limit What Movies We Can See (2002). He has written the best-known analysis of Jim Jarmusch's film Dead Man; the book includes recorded interviews with Jarmusch. The book places the film in the acid western subgenre.[citation needed]

He edited This Is Orson Welles (1992), by Welles and Peter Bogdanovich, a collection of interviews and other materials relating to Welles. Rosenbaum consulted on both the 1998 re-editing of Welles's Touch of Evil (which was based on a lengthy memo written by Welles to Universal Pictures in the 1950s) and the 2018 completion of Welles's The Other Side of the Wind.

In August 2007, Rosenbaum marked the passing of Swedish director Ingmar Bergman with an op-ed piece in The New York Times, titled "Scenes from an Overrated Career."[9]

He is a frequent contributor to the DVD Beaver website, where he offers his alternative lists of genre films. He also writes the Global Discovery Column in the film journal Cinema Scope, where he reviews international DVD releases of films that are not widely available. He also writes a column called En Movimiento for the Spanish magazine Caimán Cuadernos De Cine.

Rosenbaum was a visiting professor of film at Virginia Commonwealth University's art history department in Richmond, Virginia from 2010 to 2011. From 2013 to 2015, he taught four times as a visiting lecturer at Béla Tarr's Film Factory in Sarajevo, Bosnia.

Rosenbaum participated in the 2012 Sight & Sound critics' poll; he responded with these films as the ten best ever made: Vampir-Cuadecuc, Greed, Histoire(s) du cinéma, I Was Born, But..., Ivan, Rear Window, Sátántangó, Spione, The Wind Will Carry Us, and The World.[10] He chose films other than those he had previously chosen for earlier Sight and Sound top ten lists.[11]

Rosenbaum appears in the 2009 documentary For the Love of Movies: The Story of American Film Criticism, where he discusses the film criticism of Manny Farber.

He has said that his three favorite narrative films are Day of Wrath, Ordet and Gertrud, all directed by Carl Theodor Dreyer, the order depending, "almost entirely on which one I’ve seen most recently".[12]

Alternative Top 100

[edit]

In response to the AFI list of 100 greatest American movies published in 1998, Rosenbaum published his own list, focusing on less well-established, more diverse films.[13] It also includes works by important independent American directors (such as John Cassavetes and Jim Jarmusch) who were absent from the AFI list. A second list by the AFI incorporated five titles from Rosenbaum's list.

In Essential Cinema: On the Necessity of Film Canons (2004), he appended a more general list of his 1,000 favorite films from all nations; slightly more than half were American. He starred his 100 favorite films on the list, marking both traditionally canonical films such as Greed (silent -) and Citizen Kane, and harder-to-find films such as Michael Snow's La Région Centrale and Jacques Rivette's Out 1.

Best films of the year

[edit]

Rosenbaum has compiled "best of the year" movie lists from 1972 to 1976,[14] and from 1987 to 2022,[15][16][17][18][19][20] thereby helping provide an overview of his critical preferences.

His top choices were:

Year Title Director
1972 The Discreet Charm of the Bourgeoisie Luis Buñuel
1973 F for Fake Orson Welles
1974 Celine and Julie Go Boating Jacques Rivette
1975 Barry Lyndon Stanley Kubrick
1976 Family Plot Alfred Hitchcock
1987 Horse Thief Tian Zhuangzhuang
1988 Mix-Up Françoise Romand
1989 Distant Voices, Still Lives Terence Davies
1990 Sweetie Jane Campion
1991 L'Atalante (restoration) Jean Vigo
1992 A Tale of the Wind Joris Ivens
Marceline Loridan-Ivens
1993 Nouvelle Vague Jean-Luc Godard
1994 Sátántangó Béla Tarr
1995 Latcho Drom Tony Gatlif
1996 Dead Man Jim Jarmusch
1997 A Brighter Summer Day Edward Yang
1998 Inquietude Manoel de Oliveira
1999 Eyes Wide Shut Stanley Kubrick
2000 The Wind Will Carry Us Abbas Kiarostami
2001 A.I. Artificial Intelligence Steven Spielberg
2002 *Corpus Callosum Michael Snow
2003 Down with Love Peyton Reed
2004 The Big Red One (restoration) Samuel Fuller
2005 The World Jia Zhangke
2006 Café Lumière Hou Hsiao-hsien
Three Times
2007 Colossal Youth Pedro Costa
2008 RR James Benning
2009 The Beaches of Agnès Agnès Varda
2010 Margaret Kenneth Lonergan
2011 The Turin Horse Béla Tarr
2012 Holy Motors Leos Carax
2013 Locke Steven Knight
2014 Goodbye to Language Jean-Luc Godard
2015 Horse Money Pedro Costa
2016 Aragane Kaori Oda
2017 Twin Peaks: The Return David Lynch
2018 A Bread Factory Patrick Wang
2019 The Other Side of the Wind Orson Welles
2020 Vitalina Varela Pedro Costa
2021 First Cow Kelly Reichardt
2022 The Banshees of Inisherin Martin McDonagh
Memoria Apichatpong Weerasethakul
Men Alex Garland
Potemkinistii Radu Jude
Wheel of Fortune and Fantasy Ryusuke Hamaguchi
American: An Odyssey to 1947 Danny Wu

Bibliography

[edit]
As author
  • Moving Places: A Life in the Movies (1980–1995) ISBN 0-520-08907-3
  • Полуночные фильмы (1983–1991) (с Дж. Хоберманом ) ISBN   0-306-80433-6
  • Фильм: Фронт -Линия 1983 (1983) ISBN   0-912869-03-8
  • Жадность (1993) ISBN   0-85170-806-4
  • Размещение фильмов: практика критики кино (1995) ISBN   0-520-08633-3
  • Фильмы как политика (1997) ISBN   0-520-20615-0
  • Мертвый человек (2000) ISBN   0-85170-806-4
  • Войны фильмов: как Голливуд и СМИ ограничивают, какие фильмы вы видите в прессе Capella/ Chicago Review Press (2000) ISBN   1-55652-454-4
  • Аббас Киаростами (Современные режиссеры кино) (2003–2018) (с Мехрназом Саид-Вафа ) ISBN   0-252-07111-5-2
  • Основной кино: по необходимости канонов кино (2004) ISBN   0-8018-7840-3
  • Обнаружение Орсона Уэллса (2007) ISBN   0-520-25123-7
  • Enquiet American: трансгрессивные комедии из США (2009) ISBN   978-3-89472-693-5
  • Прощай, кино, Привет, Cinephilia: кино культура в переходе (2010) ISBN   978-0-226-72664-9
  • Кинематографические встречи: интервью и диалоги (2018) ISBN   978-0-252-08388-4
  • Кинематографические встречи 2: Портреты и полемика (2019) ISBN   978-0-252-08438-6
  • В мечтах начинается обязанности: читатель Джонатана Розенбаума (2024) ISBN   978-1-955-12532-1
Как редактор
  1. ^ «О чем поговорить» . 3 января 2008 года. Архивировано с оригинала 20 сентября 2009 года . Получено 17 сентября 2010 года .
  2. ^ «Джонатан Розенбаум» . Архивировано из оригинала 16 июня 2006 года . Получено 1 июля 2006 года .
  3. ^ Розенбаум, Джонатан (июнь 1997 г.). Фильмы как политика . Калифорнийский университет. ISBN  9780520206151 Полем Архивировано из оригинала 3 мая 2008 года . Получено 3 июля 2008 года .
  4. ^ Розенбаум, Джонатан. Играя себя заархивировано 9 ноября 2020 года, на машине Wayback
  5. ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Чтобы понять фильмы, вы должны понимать мир»: интервью с кинематографическим критиком Джонатаном Розенбаумом, архивным 3 июня 2010 г., на машине Wayback
  6. ^ «Истинные верующие» . www.jonathanrosenbaum.net . 26 июля 2018 года . Получено 14 декабря 2020 года .
  7. ^ Розенбаум, Джонатан. Они едут ночью: критика Мэнни Фарбера.
  8. ^ "Jonathanrosenbaum.net" . Архивировано с оригинала 11 октября 2013 года . Получено 9 марта 2013 года .
  9. ^ Розенбаум, Джонатан (4 августа 2007 г.). «Сцены из переоцененной карьеры» . New York Times . Архивировано с оригинала 8 ноября 2017 года . Получено 22 февраля 2017 года .
  10. ^ "Джонатан Розенбаум | BFI" . Архивировано из оригинала 2 августа 2020 года . Получено 27 апреля 2020 года .
  11. ^ «Размышления о новом обзоре и звуковом опросе (и четыре списка, 1982-2012) | Джонатан Розенбаум» .
  12. ^ «Смотрите с матерью [на Карл Дрейер] | Джонатан Розенбаум» .
  13. ^ «List-o-Mania. Или, как я перестал беспокоиться и научился любить американские фильмы» . 25 июня 1998 года. Архивировано с оригинала 21 марта 2009 года . Получено 10 ноября 2006 г.
  14. ^ «Десять лучших списков, 1972-1976 | Джонатан Розенбаум» . Архивировано из оригинала 14 июня 2015 года.
  15. ^ «Десять лучших списков, 1980 -е годы | Джонатан Розенбаум» . Архивировано из оригинала 20 января 2021 года.
  16. ^ «Десять лучших списков, 1990-1994 | Джонатан Розенбаум» .
  17. ^ «Десять и двадцать лучших списков, 1995-1999 гг. | Джонатан Розенбаум» .
  18. ^ «Десять лучших списков, 2000-2004 | Джонатан Розенбаум» .
  19. ^ «Десять лучших списков, 2005-2009 | Джонатан Розенбаум» .
  20. ^ Коза, Роджер (31 декабря 2022 г.). «Международная Cinefila 2022» . С открытыми глазами (по -испански) . Получено 17 марта 2023 года .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: e3bb1e4ba413f8307332d7d6dc7ce159__1718978400
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/e3/59/e3bb1e4ba413f8307332d7d6dc7ce159.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Jonathan Rosenbaum - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)