Он проходил первоначальное тестирование, когда первая мировая война подошла к концу, и Фарман понял, что не будет никаких приказов для его дизайна. Тем не менее, он быстро понял, что большой, похожий на бокс-фюзеляж Голиафа может быть легко модифицирован для преобразования самолета в авиалайнер. Коммерческая авиация начала развиваться и нуждалась в специально построенных самолетах. С новой пассажирской кабиной, Голиаф может нести до 12 или 14 пассажиров. У него были большие окна, чтобы дать пассажирам вид на окружающую среду. Двигатели Salmson могут быть заменены другими типами (Renault, Lorraine), если клиент желал этого. Приблизительно 60 F.60 были построены. В период с 1927 по 1929 год восемь голиафов с различными двигателями были построены по лицензии в Чехословакии, четыре от Avia и четыре от Леава .
Самолет "Фарман Голиаф" Голиаф, Лондон -Парис с отказа двигателя, Le Crotoy 1921
Фарман быстро прижал Голиафа на службу и совершил несколько рекламных рейсов. 8 февраля 1919 года Голиаф пролетел 12 пассажиров из Туссуса-ле-Нобла в Раф Кенли , недалеко от Кройдона . Поскольку невоенные полеты не были разрешены в тот день, Лонсиен Боссутрот и его пассажиры были бывшими военными пилотами, которые носили униформу и несли приказы миссии для обстоятельств. Полет прошел хорошо, заняв 2 часа 30 минут. Пилот и пассажиры были хорошо приняты в Англии. Обратный рейс был совершен на следующий день и занял 2 часа и 10 минут.
Другие рейсы были сделаны для публикации Голиафа. 3 апреля 1919 года 14 пассажиров были доставлены на высоту 6200 м (20 341 фута). Позже, 11 августа 1919 года, F.60 перелетел восемь пассажиров и тонну припасов из Парижа через и Могадор в Куфу, 180 км (110 миль Касабланку ) ) [ 1 ]
Транспортная версия Гражданской пассажиры, приводимая в действие два радиальных поршневых двигателя с 190 кВт (260 л.с.) , шестьдесят.
F.60BIS
Это обозначение было передано транспортной версии, основанной на двух двигателях Salmson 9az 220 кВт (300 л.с.) .
F.60 Bn.2
Трехместный ночной бомбардировщик развивался из F.60 Goliath. Он был оснащен двумя двигателями Salmson 9ZM 190 кВт (260 л.с.) , а 210 были доставлены во Французскую военно -морскую и армейскую авиацию. [ 2 ]
Рекордный самолет, полученный из F.60, приводимый в действие с одним 370 кВт (500 л.с.) Farman 12we . Впервые пролетел 7 августа 1925 года, F.62, пилотируемый Landry and Drouhin, побил мировой рекорд 4400 км (2700 миль; 2400 нми), закрытый через 45 часов 11 минут и 59 секунд. [ 3 ]
F.62 Bn.4
Экспортная версия для Советского Союза , основанная на двух двигателях 340 кВт (450 л.с.) Lorraine-Dietrich V-12.
F.62 Bn.5
5-местная версия ночного бомбардировщика, работающая на 2х 300 кВт (400 л.с.) Lorraine 12DB . двигателей [ 4 ]
F.63 Bn.4
Аналогично экспортной версии F.62 Bn.4, основанной на двух радиальных поршневых двигателях 340 кВт (450 л.с.) , 42, построенных для военнослужащей Аеронаутики Франциз .
Фарман Ф.65 Фото Голиаф от Les Ailes 21 апреля 1927 г. Шестьдесят торпедных бомбардировщиков с плаванием, построенные для навигации Aéronautique , оснащенные взаимозаменяемым поплавковым или шасси и оснащенными двигателями 280 кВт (380 л.с.) gnome-rhône 9aa Jupiter . [ 6 ]
Two Farman F.60 Goliaths, O-BLEU and O-BRUN, both of SNETA, were destroyed in a hangar fire at Brussels-Evere Airport.[8]
8 October 1921
A Farman Goliath of Compagnie des Grands Express Aériens (CGEA) made an emergency landing at Saint-Inglevert, Pas-de-Calais due to problems with a propeller shortly after the aircraft had crossed the French coast. The aircraft was operating an international scheduled passenger flight from Le Bourget Airport, Paris to Croydon. Another aircraft was dispatched from Paris to take the six passengers on to Croydon.[11]
30 November 1921
Farman F.60 Goliath F-GEAD of CGEA was damaged in a forced landing at Smeeth, Kent. The aircraft was repaired and returned to service.[12]
11 February 1922
Farman F.60 Goliath F-GEAI of CGEA was damaged in a forced landing at Farnborough, Kent.[12][13] The aircraft was repaired and returned to service.[12]
A Farman F.60 Goliath on a flight from Croydon Airport to Paris, suffered a severely damaged propeller after flying through torrential rain whilst crossing the English Channel. The engine was shut down and a precautionary landing was made at Saint-Inglevert where the propeller was changed in 15 minutes. The aircraft then departed for Le Bourget, where arrival was only 12 minutes later than scheduled.[14]
15 March 1923
Farman F.61 Goliath F-AEIE (former O-BLAN) of Compagnie des Messageries Aériennes (CMA) overran the runway on landing at Croydon and collided with a building. The aircraft was later repaired and returned to service.[12]
7 May 1923
Farman F.60 Goliath F-AEGP Flandre of Air Union was damaged in a forced landing at Lympne, Kent. The aircraft was repaired and returned to service.[12]
14 May 1923
Farman F.60 Goliath F-AEBY of Air Union crashed at Monsures, Somme,[15] following structural failure of a wing. All six people on board were killed. The aircraft was on a scheduled international passenger flight from Paris to Croydon[16]
15 July 1923
Farman F.60 Goliath F-AEEE of Farman crashed near Valenciennes, France.[12]
27 August 1923
Farman F.60 Goliath (former F.61) F-AECB of Air Union crashed at East Malling, Kent. The aircraft was operating an international scheduled passenger flight from Paris to Croydon. A precautionary landing was made at Lympne due to weather, following which the flight was resumed. One engine later failed and the aircraft crashed following misunderstanding of an instruction for a number of passengers to move towards the rear of the aircraft, affecting the centre of gravity and causing the aircraft to enter a spin.
3 December 1923
Farman F.60 Goliath F-AEIF, possibly operated by CMA, crashed at Littlestone, Kent.[12]
22 January 1924
Farman F.60 Goliath F-GEAO of Air Union was destroyed by fire following an accident when landing at Croydon.[12]
6 August 1924
Farman F.60 Goliath F-ADDT Languedoc of Air Union was on a scheduled international passenger flight from Paris to Croydon when the port engine failed. A forced landing was made at Golden Green, Kent. One person amongst the pilot and five passengers on board was injured.[17] The aircraft was dismantled to allow removal. It was later repaired and returned to service.[18][19]
8 February 1925
Farman F.60 Goliath F-GEAB Savoie of Air Union crashed whilst attempting to land at Lympne. The aircraft was on a cargo flight from Paris to Croydon when an engine failed over the Channel.[12][20] The aircraft was later repaired and returned to service.[12]
16 October 1925
Farman F.60 Goliath F-HMFU Île de France of Air Union crashed at Wadhurst, East Sussex.[12] Three passengers were killed and two were injured.[21] The aircraft may have been repaired and returned to service as its registration was not cancelled until 1 June 1932. Its fuselage is preserved.[12]
14 November 1925
Farman F.60 Goliath F-FHMY Picardie of Air Union ditched in the English Channel 12 kilometres (7.5 mi) off Boulogne, France. The aircraft was salvaged and rebuilt as an F.63bis, returning to service in 1929.[12]
10 March 1927
Farman F.63bis Goliath F-AEGP Flandre of Air Union made a forced landing near Tonbridge, Kent following an engine failure.[12]
Farman F.60 Goliath F-GEAB Savoie of Air Union was severely damaged in a forced landing at Yaldham Manor, Wrotham, Kent. The aircraft was later repaired and returned to service.[12]
6 March 1928
Farman F.60 Goliath (former F.61) F-AECU Normandie of Air Union crashed at Hythe, Kent. The aircraft may have been repaired and returned to service as its registration was not cancelled until 1 June 1932.[12]
11 March 1928
Farman F.60 Goliath (former F.61) F-AEFC Provence of Air Union crashed into the English Channel 9 miles (14 km) off Folkestone whilst operating an international scheduled passenger flight from Paris to Croydon. The aircraft had landed at Saint-Inglevert to await an improvement in the weather before continuing its journey,[22] and the passenger (or passengers[23]) had decided to continue the journey by boat. The aircraft broadcast a Mayday before it crashed into the sea, killing both crew.[22] The bodies of the victims were picked up the Southern Railway's ferry Maid of Orleans.[23]
Farman F.60 Goliath F-GEAI Vendee of Air Union,[24] on a flight from Croydon to Paris crashed at Keylands Sidings near Paddock Wood railway station, it stopped yards from the signal box and was destroyed by fire, the pilot and mechanic escaped with minor injuries.[25]
31 July 1929
Farman F.60 Goliath F-GEAB Savoie of Air Union, on a flight from London to Paris carrying gold bullion was damaged in a forced landing near Smarden in Kent, bushes on the riverbank stopped the aircraft entering the River Beult although some of the gold bullion it was carrying ended up in the river. The bullion was recovered by spectators and transferred by lorry to Lympne for onward transport to Paris.[12][26] The aircraft may have been repaired and returned to service as its registration was not cancelled until 1 June 1932.[12]
Farman F.63bis Goliath F-FHMY Picardie of Air Unioncrashed at Marden Airfield, Kent following failure of the starboard tailplane. Two passengers killed of the six people on board.[27]
2 мая 1930 года
Фарман Ф.63BIS Goliath F-Adca Lorraine из Air Union потерпел крушение в Пеншерсте , штат Кент, после того, как столкнулся с тяжелой шквалой во время полета из Ле Бурже, Париж в Кройдон. [ 28 ]
23 апреля 1931 года
Farman F.63 Goliath F-Addt Lambedoc из Air Union потерпел крушение на ферме Widehurst, Марден после взлета с Марден. Самолет носил почту. [ 29 ]
9 июля 1930 года
Фарман F.60 F-ADFQ SGTA потерпел крах возле Aalsmeer вскоре после взлета из Амстердама . Один член экипажа, механик, умер вскоре после. Пилот и марконист сбежали с небольшими травмами. Самолет был полной потерей. [ 30 ]
Kotelnikov, v.; Kulikov, V. & Cony, C. (декабрь 2001 г.). «Французские самолеты в СССР, 1921–1941» [Французские самолеты в СССР, 1921–1941]. Самолет: вся аэронавтика и ее история (на французском языке) (105): 50–56. ISSN 1243-8650 .
ПЕРЕВОДА, МАЛКОЛЬМ (февраль 1999 г.). «Японские бомбардировщики (1920–1935)» [Бомбардировщики японской армии (1920–1935)]. Самолет: вся аэронавтика и ее история (на французском языке) (71): 32–38. ISSN 1243-8650 .
Уорнер, Эдвард П. (май 2008 г.). "Плоки линии на скамейку эссе в Авиационный фанат (на французском языке) (462): 44–55. ISSN 0757-4
Arc.Ask3.Ru Номер скриншота №: 91b6bb767563ea272e62387298c0f162__1726690620 URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/91/62/91b6bb767563ea272e62387298c0f162.html Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1: Farman F.60 Goliath - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)