Kool-Shimla Railway
Kool-Shimla Railway | |||
---|---|---|---|
![]() | |||
Термин | Шимла | ||
Коммерческие операции | |||
Построен | Герберт Септимус Харингтон (20 апреля 1855 г. - 11 ноября 1913 г.) | ||
Сохранившиеся операции | |||
Управляется | Северная железная дорога | ||
Станции | 18 | ||
Длина | 96,60 км | ||
Сохранившийся | 2 фута 6 в ( 762 мм ) | ||
Коммерческая история | |||
Открыл | 1903 | ||
История сохранения | |||
Штаб -квартира | Шимла | ||
Расположение | Химачал -Прадеш , Индия | ||
Часть | Горные железные дороги Индии | ||
Критерии | Культурный: (ii) (iv) | ||
Ссылка | 944ter-003 | ||
Надпись | 1999 (23 -я сессия ) | ||
Расширения | 2005, 2008 | ||
Область | 79,06 га (0,3053 кв. МИ) | ||
Буферная зона | 74,88 га (0,2891 кв. МИ) | ||
Координаты | 30 ° 51′8 ″ N 76 ° 56′15 ″ E / 30,852222 ° N 76,93750 ° E | ||
|
Железная дорога Калка-Шимла представляет собой 2-футовую ( 762 мм ) узкой калибра железную дорогу в Северной Индии , которая проходит в основном горный маршрут от Калки до Шимлы . Это известно драматическим видом на холмы и окружающие деревни. Железная дорога была построена под руководством Герберта Септимуса Харингтона в период с 1898 по 1903 год, чтобы соединить Шимлу, летнюю столицу Индии во время британского Радж , с остальной частью индийской железнодорожной системы.
Его ранние локомотивы были изготовлены Sharp, Stewart и Company . Были введены более крупные локомотивы, которые были изготовлены компанией Hunslet Engine . Дизельные и дизельные гидравлические локомотивы начали работу в 1955 и 1970 годах соответственно.
8 июля 2008 года ЮНЕСКО добавила железную дорогу Калка -Шимла в Горные железные дороги Индии Всемирного наследия . [ 1 ]
История
[ редактировать ]Шимла (затем написал Симла), которая была урегулирована британцами вскоре после первой англо-гуркха войны , расположена на 7116 футах (2169 м) в предгорьях Гималаев . Идея соединения Шимлы по железной дороге была впервые поднята корреспондентом в газете Дели в ноябре 1847 года. [ 2 ] [ 3 ]
Шимла стала летней столицей Британской Индии в 1864 году и была штаб -квартирой индийской армии. Это означало, что два раза в год необходимо было перенести все правительство между Калькуттой и Шимлой на лошади и натянувшихся тележках. [ 2 ] [ 4 ]
В 1891 году открылась линия 5 футов 6 в ( 1 676 мм ) широкой линии Дели -Калка , что сделало строительство ветвиной линии до Шимлы . [ 2 ] [ 5 ]
Самый ранний опрос был проведен в 1884 году, за которым последовал еще один опрос в 1885 году. На основании этих двух опросов, отчет о проекте был представлен в 1887 году правительству Британской Индии. [ 3 ] Свежие опросы были сделаны в 1892 году и 1893 года, которые привели к четырем альтернативным схемам - две линии адгезии 67,25 миль (108,23 км) и 69,75 миль (112,25 км) длиной и две линии стойки. [ 3 ] Свежие обследования были снова проведены в 1895 году из Калки до Солана с целью определения, следует ли выбрать 1 из 12 или 1 из 25 линии адгезии. После долгих дебатов была выбрана линия адгезии в предпочтениях системе стоек. [ 3 ]
Строительство железной дороги Калка-Шимла на 2-футовой ( 610 мм ) узко-калибровую дорожку началось благодаря частной железнодорожной компании Дели-Амбала-Калка после подписания контракта между государственным секретарем и компанией 29 июня 1898 года. [ 3 ] [ 4 ] В договоре указано, что линия будет построена без какой -либо финансовой помощи или гарантии от правительства. Однако правительство предоставило землю бесплатно компании. Расчетная стоимость 8 678 500 рупий удвоилась к моменту открытия линии. [ 3 ] Главным инженером проекта был Герберт Септимус Харингтон, и главным подрядчиком был Суджан Сингх Хадаливале . [ 6 ] [ неудачная проверка ] [ 7 ] [ неудачная проверка ] [ 8 ] [ неудачная проверка ]
Линия 95,68 км (59,45 миль) открылась для трафика 9 ноября 1903 года [ 4 ] и был посвящен вице -королю лордом Керзону. [ 9 ] Эта линия была дополнительно продлена от Shimla до товаров Shimla (в которой когда -то размещались офис Bullock Cart) 27 июня 1909 года, что делает его 96,60 км (60,02 мили). [ 10 ]
The Indian Army were sceptical about the two feet gauge chosen for the line and requested that a wider standard gauge be used for mountain and light strategic railways. Eventually the government agreed that the gauge was too narrow for was essentially a capital city and for military purposes.[2] As a result, the contract with the railway company was revised on 15 November 1901 and the line gauge changed to 2 ft 6 in (762 mm) with the track built to date being regauged.[3][11] Some sources however state the regauging wasn't undertaken until 1905.[12]
In 1905 the company took delivery of a 10-ton Cowans Sheldon travelling crane to assist with lifting rolling stock back onto the tracks after accidents and for general track maintenance. Due to the high capital and maintenance costs and difficult working conditions, the railway was allowed to charge higher fares than on other lines. Nevertheless, the company had spent 16,525,000 rupees by 1904 with no sign of the line becoming profitable, which lead to it being purchased by the government on 1 January 1906 for 17,107,748 rupees.[3] Once it came under the control of the government the line was originally managed as an independent unit from the North West Railway office in Lahore until 1926, when it was transferred to Delhi Division. Since July 1987, the line has been managed by the Ambala Division from Ambala Cantt.[10]
In 2007, the Himachal Pradesh government declared the railway a heritage property.[13] For about a week, beginning on 11 September 2007, a UNESCO team visited the railway to inspect it for possible selection as a World Heritage Site. On 8 July 2008, it became part of the mountain railways of India World Heritage Site[14] with the Darjeeling Himalayan and Nilgiri Mountain Railways.[15]
During the 2023 North India floods, several sections of the line were washed out by landslides.[16]
Technical details
[edit]The track has 20 picturesque stations, 103 tunnels (102 currently active), 912 curves, 969 bridges and 3% slope (1:33 gradient). The 1,143.61 m tunnel at Barog immediately before the Barog station is longest, a 60 ft (18.29 m) bridge is the longest and the sharpest curve has a 123 ft (38 m) radius of curvature. The railway line originally used 42 lb/yd (20.8 kg/m) rail, which was later replaced with 60 lb/yd (29.8 kg/m) rail.[4] The train has an average speed of 25–30 km/h but the railcar is almost 50–60 km/h. Both the train and railcar are equipped with vistadomes.
The temperature range and annual rainfall are 0–45 °C and 200–250 cm, respectively.
Operators
[edit]The KSR and its assets, including the stations, line and vehicles, belong to the government of India under the Ministry of Railways. The Northern Railway handles day-to-day maintenance and management, and several programs, divisions and departments of Indian Railways are responsible for repairs.
Route
[edit]The route winds from a height of 656 metres (2,152 ft) at Kalka in the Himalayan Shivalik Hills foothills, past Dharampur, Solan, Kandaghat, Taradevi, Barog, Salogra, Totu (Jutogh) and Summerhill, to Shimla at an altitude of 2,075 metres (6,808 ft).[11] The difference in height between the two ends of line is 1,419 metres (4,656 ft).
Stations
[edit]The alignment of the railway route from south to north, along the NH-5 on highway's western side till north of Jabli (Koti) and then on eastern side, is as follows.
Station | Milepost | Height above sea level | Description |
---|---|---|---|
Kalka | 0 km (0 mi) | 656 m (2,152 ft) | It derived its name from Kali Mata temple located at the Shimla end of the town. It is home to a diesel shed as well as a workshop to service the narrow gauge engines and carriages of the Kalka-Shimla line.[17] |
Taksal | 5.69 km (3.54 mi) | 806 m (2,644 ft) | First station after entering Himachal got the name because it was the place where coins were made in ancient time.[17] |
Gumman | 10.41 km (6.47 mi) | 940 m (3,080 ft) | An isolated station in Kasauli hills,[17] though Sonwara is the closest train station to Kasauli. |
Koti (Jabli) |
16.23 km (10.08 mi) | 1,098 m (3,602 ft) | This station is also known as the jabli railway station. The station is often visited by wild animals. The second longest tunnel (No. 10) with a length of 693.72 metres (2,276 ft 0 in) is situated near this station.[17] In August, 2007 a heavy downpour washed away part of the station building and track. |
Sonwara | 26 km (16 mi) | 1,334 m (4,377 ft) | The historic residential The Lawrence School at Sanawar is 6 km away. The longest bridge (No.226) on the line with an overall length of 97.40 metres (319 ft 7 in) and height of 19.31 metres (63 ft 4 in) is situated near this station.[17] This services the Kasauli Brewery and Kasauli hill station which are 9.3 kilometres (5.8 mi) and 11 kilometres (6.8 mi) away respectively. |
Dharampur | 32.14 km (19.97 mi) | 1,469 m (4,820 ft) | This services the Kasauli hill station which is 13 kilometres (8.1 mi) away. The Engineer's Bungalow (MP 33 km (21 mi)) which was the official residence of the engineer in charge of this section of the line until the late 1960s was converted into the Northern Railway Safety Institute.[17] |
Kumarhati (Dagshai) |
39 km (24 mi) | 1,579 m (5,180 ft) | This isolated station serviced the Dagshai military cantonment.[17] |
Barog | 42.14 km (26.18 mi) | 1,531 m (5,023 ft) | The longest tunnel (No.33) with a length of 1,143.61 metres (3,752 ft 0 in) is situated close to the Kalka side of the station.[17] |
Solan | 46.10 km (28.65 mi) | 1,429 m (4,688 ft) | The National Institute of Research on Mushroom Farming and Solan Agriculture University is situated nearby.[17] |
Salogra | 52.70 km (32.75 mi) | 1,509 m (4,951 ft) | The famous Solan Brewery is just a few kilometres away from Salogra station.[17] |
Kandaghat | 58.24 km (36.19 mi) | 1,433 m (4,701 ft) | Arch bridge No. 493 with a length of 32 metres (105 ft) is situated here.[17] |
Kanoh | 69.42 km (43.14 mi) | 1,647 m (5,404 ft) | The highest arch gallery bridge (No.541) with a height of 23 metres (75 ft 6 in) and length of 54.8 metres (179 ft 9 in) is situated here.[17] |
Kathleeghat | 72.23 km (44.88 mi) | 1,701 m (5,581 ft) | It is the last station of Shimla district.[17] |
Shoghi | 77.81 km (48.35 mi) | 1,832 m (6,010 ft) | Shoghi is the first station of Shimla district.[17] |
Taradevi | 84.64 km (52.59 mi) | 1,936 m (6,352 ft) | The name derives from Mata Tara Devi. The Sankat Mochan and Tara Devi temples are situated near this station. The third longest tunnel (No.91) at 992 metres (3,255 ft) is situated on the Shimla end of this station.[17] |
Jutogh | 89.41 km (55.56 mi) | 1,958 m (6,424 ft) | This suburb station of Shimla, once served as the transit point for Jutogh Military Cantonment.[17] |
Summer Hill | 92.93 km (57.74 mi) | 2,042 m (6,699 ft) | This suburb station of Shimla originally serviced the Viceregal Lodge. The Himachal Pradesh University is situated near the station.[17] |
Shimla | 95.60 km (59.40 mi) | 2,075 m (6,808 ft) | This beautiful station is just below the old bus stand in Shimla.[11][17] |
-
Shimla
-
Barog
-
Solan
-
Shimla
-
Summer Hill
Bridges and viaducts
[edit]The railway has 988 bridges and viaducts[11] and a ruling gradient of 1 in 33, or three percent. It has 917 curves,[11] and the sharpest is 48 degrees (a radius of 122.93 feet or 37.47 m).
The most architecturally complex bridge is No. 226 which spans a deep valley which required that it had to be constructed in five stages with each level having its own stone arched tier.
-
Crossing a bridge
-
Tunnel near Solan
-
Tunnel near Jutogh
Tunnels
[edit]One hundred seven tunnels were originally built, but as a result of landslides only 102 remain in use.[11]
Rolling stock
[edit]
The first locomotives were two class-B 0-4-0STs from the Darjeeling Himalayan Railway. These were built as 2 ft (610 mm)-gauge engines, but were converted to 2 ft 6 in (762 mm)-gauge in 1901. They were not large enough (they were sold in 1908), and were followed in 1902 by 10 slightly larger engines with a 0-4-2T wheel arrangement. The locomotives weighed 21.5 long tons (21.8 t; 24.1 short tons) each, and had 30 in (762 mm) driving wheels and 12 in × 16 in (304.8 mm × 406.4 mm) cylinders. Later classified as B-class by the North Western State Railway, they were manufactured by the British Sharp, Stewart and Company.[18]
Thirty larger 2-6-2T locomotives, with slight variations, were introduced between 1904 and 1910. Built by the Hunslet Engine and North British Locomotive Companies, they weighed about 35 long tons (36 t; 39 short tons) and had 30 in (762 mm) drivers and 14 in × 16 in (355.6 mm × 406.4 mm) cylinders. Later classed K and K2 by the North Western State Railway, they handled most of the rail traffic during the steam era. A pair of Kitson-Meyer 2-6-2+2-6-2 articulated locomotives, classed TD, were supplied in 1928. However, they quickly fell into disfavour because it often took all day for enough freight to be assembled to justify operating a goods train hauled by one of these locomotives. Shippers looking for faster service began turning to road transport. These 68-long-ton (69.09 t; 76.16-short-ton) locomotives were soon transferred to the Kangra Valley Railway, and were converted to 1,000 mm (3 ft 3+3⁄8 in) metre gauge in Pakistan.[18] Regular steam-locomotive operation ended in 1971.

The railway's first diesel locomotives, class ZDM-1 manufactured by Arnold Jung Lokomotivfabrik (articulated with two prime movers), began operating in 1955; they were regauged, reclassified as NDM-1 and used on the Matheran Hill Railway during the 1970s. In the 1960s, class ZDM-2 locomotives from Maschinenbau Kiel (MaK) was introduced; they were later transferred to other lines.
The KSR currently operates with class ZDM-3 diesel-hydraulic locomotives (522 kW or 700 hp, 50 km/h or 31 mph), built between 1970 and 1982 by Chittaranjan Locomotive Works with a single-cab road-switcher body.[19] Six locomotives of that class were built in 2008 and 2009 by the Central Railway Loco Workshop in Parel, with updated components and a dual-cab body providing better track vision.[20]

The railway opened with conventional four-wheel and bogie coaches. Their tare weight meant that only four bogie coaches could be hauled by the 2-6-2T locomotives. In a 1908 effort to increase capacity, the coach stock was rebuilt as 33-by-7-foot (10.1 by 2.1 m) bogie coaches with steel frames and bodies. To further save weight, the roofs were made of aluminium. The weight savings meant that the locomotives could now haul six of the larger coaches. This was an early example of the use of aluminium in coach construction to reduce tare weight.[4]
Goods rolling stock was constructed on a common 30-by-7-foot (9.1 by 2.1 m) pressed-steel underframe. Open and covered wagons were provided, with the open wagons having a capacity of 19 long tons (19.30 t; 21.28 short tons) and the covered wagons 17.5 long tons (17.8 t; 19.6 short tons).[4]
During the winter months snow cutters are attached to the engine to clear the snow from the track.[10]
Trains
[edit]- Shivalik Deluxe Express: Ten coaches, with chair cars and meal service
- Kalka Shimla Express: First and second class and unreserved seating
- Himalayan Queen: Connects at Kalka with the express mail of the same name and the Kalka Shatabdi Express to Delhi.
- Kalka Shimla Passenger: First and second class and unreserved seating
- Rail Motor: First-class railbus with a glass roof and a front view
- Shivalik Queen: Ten-carriage luxury fleet. Each carriage accommodates up to eight people and has two toilets, wall-to-wall carpeting and large windows. Available through IRCTC's Chandigarh office.
In popular culture
[edit]BBC Four televised Indian Hill Railways, a series of three programmes[21] which featured the KSR in its third episode, in February 2010; the first two episodes covered the Darjeeling Himalayan Railway and Nilgiri Mountain Railway. The episodes, directed by Tarun Bhartiya, Hugo Smith and Nick Mattingly respectively, were produced by Gerry Troyna. Indian Hill Railways won a Royal Television Society award in June 2010.[22] The KSR also featured in the Punjab episode of CNN's Anthony Bourdain: Parts Unknown.
In 2018, the KSR was featured in an episode of the BBC Two programme Great Indian Railway Journeys.[23]
See also
[edit]References
[edit]Примечания
[ редактировать ]- ^ «Горные железные дороги Индии» . Центр Всемирного наследия ЮНЕСКО . Получено 12 марта 2024 года .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Wolmer, Christian (2017). Железные дороги и Радж . Лондон: Атлантические книги. п. С 114 до 115. ISBN 978-0-85789-064-1 .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час Прия Р. «Развитие горных железных дорог в Индии. Исследование: Калка - Шимла железная дорога» (PDF) . Университет Мадраса. п. С 116 до 143 . Получено 26 ноября 2018 года .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон Журнальная статья «Инженер», около 1915 года, перепечатана в обзоре узкоколетнего и промышленного железнодорожного моделирования, нет. 75, июль 2008 г.
- ^ «ИК-история: ранние дни II (1870-1899)» . Irfca . Получено 26 января 2014 года .
- ^ Сингх, Хушвант (14 октября 2000 г.). Не хороший человек, чтобы знать: лучший из Хушвант Сингх . Пингвин Великобритания. ISBN 978-93-5118-278-8 .
- ^ Сингх, Хушвант (1990). Дели . Пингвин книги Индия. ISBN 978-0-14-012619-8 .
- ^ Сикхский курьер International . Сикхское культурное общество Великобритании. 1988.
- ^ «109-летний паровой двигатель снова выкатывается на треке Shimla-The Times of India» . The Times of India . Архивировано из оригинала 31 марта 2014 года . Получено 30 марта 2014 года .
- ^ Jump up to: а беременный в Введение (PDF) . Индийские железные дороги 5 , декабрь
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон "Железная дорога Индии (Индия) № 944 Тер " ЮНЕСКО 29 2018ноября
- ^ «ИК -история: часть - III (1900 - 1947)» . Фан -клуб индийских железных дорог . Получено 26 ноября 2018 года .
- ^ «HP объявляет Калка -Шимла железной дорогой как« наследия » . Индус . 13 августа 2007 года. Архивировано с оригинала 27 сентября 2008 года . Получено 13 августа 2007 года .
- ^ «Железная дорога Калка -Шимла попадает в список всемирного наследия ЮНЕСКО» . Индуистская бизнес -линия . 9 июля 2008 года. Архивировано с оригинала 25 июня 2009 года . Получено 10 июля 2008 года .
- ^ «Железная дорога Калка-Шимла теперь является местом всемирного наследия» . Outlook India. 8 июля 2008 г. Получено 26 ноября 2018 года .
- ^ «Трасса наследия 114-летней железнодорожной линии Калка-Шимла, подвешенная в воздухе после оползня» . The Times of India . 15 августа 2023 года. ISSN 0971-8257 . Получено 17 августа 2023 года .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я Дж k л м не а п Q. ведущий «Железнодорожные станции Калка Шимла и ее достопримечательности» (PDF) . Индийские железные дороги . Получено 29 ноября 2018 года .
- ^ Jump up to: а беременный Hughes, Hugh 1994 Индийские локомотивы Pt. 3, Узкий датчик 1863–1940 . Континентальный железнодорожный круг.
- ^ Описание дизельных локомотивов узкокожичных
- ^ Центральная железная дорога: локо для Калка Симла, NR
- ^ «Железные дороги Индийского холма» . Би -би -си . Получено 28 февраля 2010 года .
- ^ «Документальный фильм о награде Hill Railways of India Bags UK» . Экспресс Индия. Архивировано с оригинала 10 октября 2012 года . Получено 19 сентября 2010 года .
- ^ «Великие индийские железнодорожные путешествия» . Би -би -си . Получено 20 марта 2018 года .
Библиография
[ редактировать ]- Кеннеди, Дейн Кит (1996). Волшебные горы: горные станции и британский Радж . Калифорнийский университет. п. 206. ISBN 9780520201880 .
- Уоллес, Ричард (2021). «Глава 4: Железная дорога Калка -Шимла». Хилл Железные дороги индийского субконтинента . Рамсбери, Мальборо, Великобритания: пресса Crowood. С. 84–110. ISBN 9781785008085 .
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- 2 фута 6 на железных дорожках в Индии
- 1903 заведения в Индии
- Горные железные дороги в Индии
- Панчкула
- Железнодорожный транспорт в Харьяне
- Железнодорожный транспорт в Химачал -Прадеш
- Железнодорожные линии открыты в 1903 году
- Шимла
- Туристические достопримечательности в Харьяне
- Туристические достопримечательности в Химачал -Прадеш
- Туристические достопримечательности в Шимле
- Транспорт и Калка
- Транспорт в Шимле
- Сайты всемирного наследия в Индии
- Здания британской эпохи в Химачал-Прадеш