Jump to content

Джин Баттен

Это хорошая статья. Нажмите здесь для получения дополнительной информации.
(Перенаправлен от Жана Гарднера Баттена )

Джин Баттен
Баттен после ее успешного полета Англии в Австралию, Талисман, Сидней, 1934
Рожденный
Джейн Гарднер Баттен

( 1909-09-15 ) 15 сентября 1909 г.
Роторуа , Новая Зеландия
Died22 November 1982(1982-11-22) (aged 73)
Known forRecord-breaking solo flights
AwardsCommander of the Order of the British Empire
Chevalier de la Légion d'honneur (France)
Order of the Southern Cross (Brazil)

Джейн Гарднер Баттен CBE OSC (15 сентября 1909 г.-22 ноября 1982 года), широко известная как Жан Баттен , была новозеландским авиатором , который совершил несколько рекордных рейсов, включая первый сольный рейс из Англии в Новую Зеландию в 1936 году.

Родился в Роторуа , Баттен отправился в Англию, чтобы научиться летать. Она предприняла две неудачные попытки лететь из Англии в Соло в Австралию, прежде чем добиться подвига в мае 1934 года, потребуя чуть менее 15 дней, чтобы пролететь на расстоянии в цыганском биплане . Полет установил рекорд для женского сольного полета между двумя странами. После рекламного тура по Австралии и Новой Зеландии она переехала на Gipsy Moth в Англию, установив рекорд женских женщин в отношении возвращающегося рейса из Австралии в Англию. Она также стала первой женщиной, которая летала в одиночку из Англии в Австралию и обратно. В ноябре 1935 года она установила абсолютный рекорд 61 часа 15 минут для полета из Англии в Бразилию. Во время этого полета, в Percival шесть монопланов , она завершила самый быстрый пересечение Южного Атлантического океана и была первой женщиной, которая совершила полет Англии -юг Америки. Пейна ее летающих достижений произошла в октябре 1936 года, когда она вылечила свою чайку из Англии в Новую Зеландию, охватывая расстояние через чуть более 11 дней, что является абсолютным рекордом в течение 44 лет. В следующем году она совершила свой последний крупный полет, полет из Австралии в Англию, чтобы установить новый сольный рекорд.

During the Second World War, Batten unsuccessfully applied to join the Air Transport Auxiliary. Instead, she joined the short-lived Anglo-French Ambulance Corps and worked in the munitions industry. After the war, Batten lived a reclusive and nomadic life with her mother, Ellen Batten, in Europe and the Caribbean. Ellen, a strong personality who dominated her daughter, died in Tenerife in 1967, and soon afterwards Batten returned to public life with several appearances related to aviation and her records. Her death in Mallorca in November 1982 from complications of a dog bite went unnoticed until discovered by a journalist in September 1987.

Early life

[edit]

Jane Gardner Batten was born on 15 September 1909 in Rotorua, New Zealand, to Frederick Batten, a dentist, and his wife Ellen née Blackmore. She was the only daughter of the couple, who were both first-generation New Zealanders of English descent.[Note 1] She had two older brothers and a third who had died soon after birth. Although named for her grandmother, she soon became known as Jean.[2][3] Being the youngest child as well as sickly, her mother, who had a domineering personality, doted on her.[4] When she was four, the Batten family moved to Auckland.[5]

Commencing her education at a private school, Batten was switched to a state school in 1917. As her father had enlisted in the New Zealand Expeditionary Force (NZEF) to fight in the First World War, the family was on a reduced income.[6] Batten's mother encouraged her in activities considered to be masculine, taking her to Kohimarama to observe the flying boats of the flight school there. According to Batten's unpublished memoirs, these visits inspired her to pursue flying.[7] After the war, Fred Batten was discharged from the NZEF and resumed his career as a dentist, moving his family from Devonport, where they had been renting, to Epsom.[8] Her parents' relationship, already brittle due to Fred's extramarital relationships and Ellen's aloofness and reluctance to step back from running the household following her husband's return from the war, ended when the couple separated in 1920. This apparently affected Jean badly, who later vowed she would never get married. In later years Jean would deny her parents' breakup and maintain the marriage was a happy one.[9]

Following the separation of her parents, Batten lived with her mother in Howick; Fred Batten, who lived with his sons near his dental practice on Queen Street, covered some living expenses. In 1922, Jean was sent to Ladies' College, a girls' boarding college in Remuera at her father's expense.[10] Although she later described her time at the school as a happy one, she had few friends and many of her fellow students found her to be aloof.[11][12] She finished her education in late 1924, refusing to go back the following year for her fifth form year. Instead, she studied music and ballet with an intention of pursuing a career in one of these disciplines.[13] She soon became an assistant teacher at the ballet school where she trained, playing the piano during classes.[14]

In May 1927, Batten read of Charles Lindbergh's exploit in flying non-stop across the Atlantic.[15] This stirred her childhood interest in aviation, which was further agitated in 1928 when the Australian pilot Charles Kingsford Smith flew from Australia to New Zealand in his Southern Cross Fokker F.VII aircraft. Batten's father took her to a reception for Kingsford Smith in Auckland. On meeting him, she declared her intention to learn to fly, which Kingsford Smith considered to be a joke. She was humiliated and supposedly vowed to her mother afterwards that she would indeed fly. She followed this up in 1929 by taking a flight with Kingsford Smith while on a holiday in Sydney.[16] On her return to Auckland, she informed her father of her intention to become a pilot, giving up plans to be a pianist or dancer. He did not approve, believing it an inappropriate career choice for a woman and refused to pay for flying lessons.[17]

Kingsford Smith's Southern Cross, in 1928

Flight training

[edit]

Batten, encouraged by her mother, decided to go to England to learn to fly. As a pretext, she told her father that she was going to attend the Royal College of Music,[18] although she later claimed he knew of her real intentions.[19] Batten had a piano which she sold to fund the voyage to England for herself and her mother. In an interview given a few years later to a newspaper, Ellen Batten claimed she had property that was sold to supplement her daughter's funds.[Note 2] Her father provided an allowance to help support her in her supposed musical studies.[20] Batten and her mother left New Zealand in early 1930, travelling to England aboard the RMS Otranto.[18]

On arrival in London in the spring of 1930, the duo found a room on James Street in the city's West End. Although John Batten lived in London, working as a film actor with a key role in Under the Greenwood Tree, they saw little of him in case he discovered their true purpose in England and wrote to Batten's father.[21][Note 3] She joined the London Aeroplane Club (LAC), which was based at the Stag Lane Aerodrome in the northwest of London.[23] In her unpublished memoirs, Batten wrote that she quickly took to flying and had a "natural aptitude for it".[24] However, other students remembered her as a slow learner. In fact, an early solo flight ended in a crash landing, an incident she never referred to in her later writings. She was also remembered for boasting about planning a solo flight to New Zealand.[25] When, in May, Amy Johnson, who also trained at the LAC, completed the first solo flight for a female pilot from England to Australia in 19 days, Batten sought not only to emulate Johnson but beat her record.[26][27]

Batten earned her pilot's A licence on 5 December 1930.[27] It had been a relatively protracted process; although only three hours of solo flying were required to qualify for the A licence, Batten could only accumulate the flying time in dribs and drabs. Limited funds prevented extensive flying time and she only flew short flights two or three times a week.[28] It was at this time that her father discovered the true purpose of the trip to England and, angered by the deception, ceased paying her allowance.[29] Despite this, Batten was still determined to beat Johnson's England to Australia record but short of funds, in January 1931 she left with her mother for New Zealand. She hoped that family there would help fund her venture.[27][30]

On the voyage to New Zealand, Batten met a fellow New Zealander, Flying Officer Fred Truman who was serving with the Royal Air Force (RAF) in British India and going home on leave. Closely chaperoned by her mother, the two struck up a friendship. Back in New Zealand, Batten reestablished a relationship with her father, whose anger at being deceived had eased by this time. He began to support her in her flying endeavours, paying for her to take lessons in navigation. Batten resumed flight training, joining the Auckland Aero Club, based at Māngere,[31] and soon secured her New Zealand A pilot's licence.[27] Her friendship with Truman had grown and he fostered hopes of a relationship. He also flew with Batten at the Auckland Aero Club but this soon ended when he had to rejoin his squadron.[32]

Record attempts from England to Australia

[edit]

Batten still harboured ambitions of an attempt to break the solo England-Australia flight and sought a sponsor to provide the necessary funding. By mid-1931, she decided to seek a B licence, which was required to become a commercial pilot, in the belief that it would add to her credibility with potential sponsors.[33] In July she returned to England aboard the SMS Rotorua and resumed her flight training at the LAC. This was paid for with a £500 loan from Truman, although this was never acknowledged by Batten, who later wrote in her autobiography that her mother, still in New Zealand, provided the necessary funds. Truman left the RAF in 1932 and was soon in London as well, tutoring Batten in navigation while he also worked towards gaining a B licence. Batten gained hers in December 1932 and then disentangled herself from Truman without ever paying back the £500 he lent her.[34][35]

In addition to her flight training, Batten learnt how to maintain aircraft and their engines. This was helpful for while on a delivery flight for a Gipsy Moth biplane, she experienced engine trouble and had to land the aeroplane at Sandhurst Military Academy. She was able to facilitate a repair and continue the flight.[34][36] During her time at the LAC, she met Victor Dorée, who came from a wealthy family.[37] Dorée borrowed £400 from his mother to buy Batten a Gipsy Moth, with which she intended to beat Johnson's record for flying from England to Australia solo. The agreement, as later recalled by Batten in her autobiography, entitled Dorée to half of any profits to be made from the endeavour.[38][39] Batten modified the Gipsy Moth, acquired from the King's Flight and previously flown by the then Prince of Wales,[40] by fitting extra fuel tanks to increase its range to 800 miles (1,300 km). Visas and landing rights in 14 countries were secured, she made arrangements for refueling, and obtained a plethora of information on landmarks along her route.[41][42]

First attempt

[edit]
Batten with a Gipsy Moth

On 9 April 1933, Batten commenced her flight to Australia, a trip of 10,500 miles (16,900 km), flying from Lympne Aerodrome. The flight was planned to end by landing at Darwin in Australia.[41][42] Her departure was widely reported and her mother, present for the occasion, gave an interview that appeared to give the impression of a united and well-off family.[43] Batten was not the only pilot attempting to break the record for the trip to Australia at the time; she took off 24 hours after an Italian, Leonida Robbiano, started his endeavour from Lympne.[44][45]

The first leg was to Rome and was the first non-stop solo effort to be made by a woman from England to Italy.[46] Batten noted that this flight "caused considerable comment".[39] Over the next few days she made stops at Naples, Athens, Aleppo, and Baghdad.[47] At Bushehr, in Iran, she encountered Robbiano who had run out of fuel.[Note 4] During the leg to Karachi, she made a forced landing due to a sandstorm.[48] This damaged the propeller and with the help of locals, she travelled to Karachi to source a replacement, and then returned to the stranded aircraft.[49] Delayed by 48 hours, she resumed her flight to Karachi, having fitted the new propeller. During the flight, she experienced engine trouble. Making a forced landing on a road, the Gipsy Moth was flipped onto its back. While she was unharmed, the accident put an end to her record flight attempt; she had flown 4,775 miles (7,685 km).[50][51]

With the assistance of personnel from the RAF station at Karachi, Batten's aircraft was retrieved but without funds, she was unable to proceed. Then Charles Wakefield, the chairman of the Castrol oil company, intervened. He wanted to assist Batten and paid for her repatriation to England along with the wrecked Gipsy Moth.[52] Back in England by early May, the Gipsy Moth was sold to the Brooklands Flying Club to be reconditioned. She could not persuade Dorée to buy her another aircraft and after this, she had nothing further to do with him.[51][53][Note 5]

Second attempt

[edit]

Batten still intended to make her record flight[53] and for several months, she unsuccessfully sought financial assistance from newspapers and aviation companies. She struggled to make ends meet in London, where she once again lived with her mother, whose allowance of £3 from Fred Batten was their only source of income. Due to a quarrel with her brother John, there was no financial assistance from him. The lack of funds meant her membership at the LAC lapsed and she was unable to fly.[54] Finally, with £400 in funding from Castrol, she purchased a second-hand Gipsy Moth for £240.[55] She kept her new aircraft at Brooklands, an aerodrome in Surrey, living nearby with her mother while the Gipsy Moth was prepared for her record attempt. During her time at Brooklands, she met Edward Walter, a fellow Gipsy Moth pilot who was a stockbroker. The two became engaged to be married within a few weeks of their meeting.[56]

Batten commenced her second attempt on 21 April, departing from Lympne Aerodrome that morning and arriving at Marseilles for a refuelling stop in the early afternoon.[57] Weather conditions were poor and the French authorities tried to dissuade her from leaving. When she did take off, it was only after signing an indemnity.[58] By the time she had reached the Italian coast, it was dark, the flight having taken longer than expected due to headwinds. She ran out of fuel over Rome and glided to a crash landing at San Paolo wireless station.[55] Contrary to her later claims of having "very little damage",[39] the Gipsy Moth was in a very bad state and she had received a cut to her face.[59][60]

It took over a week for her aircraft to be repaired. The company carrying out the work did so for free, in acknowledgement of her courage, but Batten still had to source replacement parts. Walter sent over the propeller from his own aircraft, and a lower wing was borrowed from an Italian pilot who also owned a Gipsy Moth. Ten days after the crash, Batten flew her repaired aircraft back to England.[61] She had decided to make a third attempt rather than continue with her present flight, which would have to include her time spent in Rome waiting for the repairs to her aircraft to be completed.[62]

Third attempt

[edit]
Batten after landing in Australia to complete her record flight. She made a point of wearing a white flying suit for the occasion.[63]

Batten arrived back at Brooklands on 6 May[61] and promptly began preparing for her next flight. Despite Walter wanting her to give up on the record attempt, she persuaded him to lend her the lower wings of his Gipsy Moth. The set she had borrowed in Italy required refurbishment and she wanted to start her flight as soon as possible.[64] Her aircraft was made ready and she departed from Lympne Aerodrome on 8 May, aiming to reach Australia in 14 days.[65][66]

Batten flew to Marseilles, refuelled, and then went on to Rome, arriving at nighttime. The next day, she flew to Athens. The third day involved a single leg of around seven hours flying to Cyprus.[65][67] Her 2,340 miles (3,770 km) flight from London to Cyprus was the first time this trip had been successfully completed by a solo pilot.[68] On day four, the leg to Baghdad, she ran into sandstorms and this caused her to divert to Rutbah Wells, 250 miles (400 km) to the west of Baghdad.[69] The next day she flew onto Basra and day six was a leg to Jask.[70] Day seven was a 700 miles (1,100 km) flight to Karachi and passed without incident. Batten flew onto Jodhpur and then Allahabad on day eight, before going onto Calcutta, 1,400 miles (2,300 km) away, where she ended day nine by landing at Dum Dum Aerodrome.[71][72]

Rangoon was the destination for day ten. On the following day, Batten encountered the Intertropical Convergence Zone, flying into stormy weather. With insufficient fuel to return to Rangoon, she carried on through driving rain and turbulence, relying on solely instruments at times, until she landed at Victoria Point.[71][73] The rain meant she was unable to continue on to Alor Star, the planned final stop for the day. She flew to Alor Star the next day instead and after refueling there flew on to Salatar in Singapore to end day twelve. She was tracking well for her record attempt, being two days ahead of Johnson at the same stage of the flight. Media interest in her endeavour was increasing.[74][75]

Day thirteen's leg was to Batavia, in the Dutch East Indies. Fog delayed Batten's departure the next day but she eventually took off and, after refueling at Surabaya, flew to Rambang on Lombok Island.[74][76] Day fourteen was a single leg of two hours to Timor, during which she had to deal with fallout from a volcanic eruption on Flores Island. When she landed at Kupang, she was only 530 miles (850 km) from Australia. Batten's trip was now front-page headlines in London.[77][78] The final leg, on 23 May 1934, involved a flight across the Timor Sea to Darwin. Batten anticipated a flight time of around six hours but miscalculated, resulting in some anxious moments until the Australian landmass was sighted. She landed at Darwin's aerodrome at 1:30pm. Her trip time of 14 days, 22 hours and 30 minutes had beaten Johnson's record by over four days.[2][79]

The breaking of Johnson's record was front-page news around the world and there was extensive and generally effusive reporting on Batten's feat by mainstream newspapers. However, The Times pointed out that the feat was achieved simply by spending less time on the ground and it saw little merit in record flights such as Batten's. The aeronautical press was also more restrained, with Flight magazine crediting improvements in ground facilities as a factor in her achievement.[80] While Batten's successful solo flight was only the third to be made by a woman flying from Europe to Australia,[Note 6] the general route had already been flown thirty times and the overall record for a solo England to Australia flight stood at seven days, five hours, achieved by Kingsford-Smith the previous year.[81] Much of the appeal for the public was due to Batten's beauty and glamour which was in contrast to Johnson's more down-to-earth nature.[82]

Batten's approximate flight path from England to Australia, May 1934; red dots indicate the final stop for each day of flying

Australian tour

[edit]

Staying the night at Darwin, Batten commenced a flight to Sydney in her Gipsy Moth the next day.[82] The journey took a week, with a delay in Queensland due to engine trouble. At each stop along the way, she was greeted by well-wishers and received telegrams, in addition to those she had received while at Darwin. It was during this trip that she gave an interview in which she announced her engagement to Walter, much to his displeasure as he then had to deal with reporters. She later wrote to him stating it was "good publicity".[83] Wakefield, keen to capitalise on the publicity, arranged for an escort airplane to accompany her and the Gipsy Moth was emblazoned with a Castrol sticker. He also encouraged Batten to maintain a high profile.[82]

When Batten flew into Sydney on 30 May, a flight of 20 aircraft met her over the city's harbour before she landed at Mascot aerodrome. A crowd of 5,000 was present to greet her.[84] Several public engagements followed for the next four weeks during which she was hosted at the expense of the Australian Government.[85] Wakefield soon gave her £1,000, although this was never publicly acknowledged by Batten.[86] Acquaintances she met during this time noted her self-centred nature,[87] and Nancy Bird, a well-known pilot of the 1930s, considered Batten to be a "prima donna".[88]

New Zealand tour

[edit]

As her aircraft did not have the range to cross the Tasman Sea, Batten travelled to New Zealand by ship. The Gipsy Moth was shipped over at the expense of the Union Steam Ship Company. As in Australia, large crowds turned out to greet her and she was the guest of honour at numerous civic receptions.[89] She also received a grant of £500 from the New Zealand Government, which hosted her at Government House for a time.[90] She toured the country, giving people the opportunity to take £1 joyrides in her Gipsy Moth and giving paid lectures.[91] In her home town of Rotorua, she was made an honorary rangitane (chieftainess) by Te Arawa, the local Māori iwi (tribe).[92]

In her various public appearances, Batten regularly paid tribute to her mother.[93] When Batten arrived at Darwin to end her record flight, one of her first acts was to send a telegram to Ellen. It read: "Darling, we've done it. The aeroplane, you, me".[94] Ellen joined her daughter in touring New Zealand, having travelled there by steamship. Shortly after her arrival, she gave an interview stating that Batten and Walter were not engaged. This was contrary to Batten's own earlier comments on the matter but she never contradicted her mother.[95]

By the end of her New Zealand visit in September 1934, Batten had created an image of herself as a skilled and courageous aviator. She was now firmly established as an international hero and a source of pride for New Zealand. However, she downplayed her flying accidents and the financial support she had received earlier in her career[93] and the difference between her public and private personas was noted; the Castrol representative accompanying her on her tour of New Zealand found her to be arrogant and immodest.[92] She made a significant sum of money from the tour, around £2,500, equivalent to about £100,000 in 2014, but did not pay back Truman or Dorée.[96] In fact, she later wrote that the flight "had not been a great financial success".[97]

Returning to Australia, Batten was a radio commentator at the MacRobertson Air Race, for aircraft flying from England to Melbourne in honour of the city's centenary. She had hoped to enter the race itself, which had a first prize of £10,000, but was unable to get to England in time for the start on 20 October. Afterwards, she returned to Sydney, where she had temporarily based herself, intending in due course to go onto England and marry Walter.[98] She was now also a published author; her account of her record-breaking flight was published by Jackson & O'Sullivan Limited in Sydney as Solo Flight. The book did not sell well, with one reviewer describing it as "not a brilliant book"[99][100] and another considered the transcript of the log of her flight to be the most interesting part of the book.[101]

While in Sydney, she met Beverly Shepherd, a 23-year-old who was training to become a commercial pilot and a relationship promptly developed. According to Batten, this was much to the displeasure of Ellen, who regarded her daughter as being committed to Walter, even though she had previously publicly denied the existence of the couple's engagement.[102] By March 1935, the engagement was off. Batten had written to Walter to end the relationship but it was reported in the media prior to him receiving her letter. This left him bitter at the news.[103] She later wrote that on arriving in Australia to complete her record flight, she realised that she wanted to prioritise her aviation career for a few years and saw marriage as compromising her ambitions.[97]

Return to England

[edit]

By April 1935, Batten was preparing to fly her Gipsy Moth back to England. Although it was not publicly declared, she hoped to set a new record for flying time between Australia and England.[104] In her autobiography, she stated that the purpose of her return was to be in London for the Silver Jubilee of George V.[105] Shepherd accompanied her in his own de Havilland Puss Moth part of the way to Darwin, from where she was to leave Australia. She commenced the first leg on 12 April,[106] heading for Kupang in Timor. About halfway through the flight across the Timor Sea, her engine stopped; she had to glide for some time, nearly ditching in the sea, before successfully restarting it. The engine continued to play up for the remainder of the trip. On arriving at Kupang, she cleaned some of the components of the fuel system as she and a Dutch mechanic suspected dust was to blame for the problem.[107][108] Despite this, she continued to experience similar intermittent engine problems for the remainder of her journey to England.[109][110]

Batten largely followed the reverse of the route flown on her outward trip to Australia. She avoided the worst of the Intertropical Convergence Zone but was slowed by headwinds flying west across West Asia. She had further engine trouble over Italy and by the time she reached Marseilles, there was only a slim chance of beating her record, and even then it would only be by a few minutes. However, she suffered a puncture and more engine problems. She arrived at Croydon, in England, having taken 17 days, 16 hours, to make the journey from Australia to England.[109] She was still the first woman to fly solo from England to Australia and back again. Although only a few people were at Croydon for her arrival, her return to England was widely reported. When interviewed, she claimed that she had no help or financial backing, and credited her persistence for the successful endeavour. This disregarded the support provided by Castrol.[111] In recognition of her record flight, the Women's International Association of Aeronautics, in the United States, awarded her its Challenge Trophy for 1934.[112]

England to Brazil

[edit]

Batten had turned her mind to a record flight from England to South America even before she had left Australia in April.[97] Few pilots had attempted record flights over the South Atlantic;[113] the record at the time was 16 hours, 30 minutes, held by a Spanish pilot,[114] and no female had yet done it solo.[113] The record for the quickest flight from England to Brazil was held by Jim Mollison, who achieved it in three days, ten hours,[114] and Batten decided to attempt to break this record as well.[115] However, the route was already in use by Zeppelin airships and the French airline Aero-postale also regularly crossed the South Atlantic for its mail service.[113][116] At least one aviation journal thought Batten's record attempt, once it became public knowledge, had little value.[117]

Batten's record-breaking Percival Gull Six named Jean on its engine cowling at a 1954 UK air show

To replace the Gipsy Moth, Batten purchased a Percival Gull Six monoplane. Much faster than her old aeroplane, it had a six-cylinder 200 horsepower de Havilland Gipsy Six engine, electrically operated fuel pumps and starter motor, an enclosed cabin that seated three people and was capable of flying 150 miles (240 km) per hour.[118] She arranged for the Gull to be fitted with auxiliary fuel tanks, giving it a range of 2,000 miles (3,200 km), and a discreet toilet tube. She took delivery of the aircraft, finished in silver with the registration G-ADPR, on 15 September, her birthday.[113] According to Batten, it had cost £1,750, "practically every penny"[119] she had. Mackersey doubts the accuracy of this statement, pointing out Batten had received fees from newspapers and film companies, as well as money earned from the Australian flight and the sale of her Gipsy Moth.[113][Note 7]

Batten planned to start from Lympne Aerodrome, flying 1,500 miles (2,400 km) to Casablanca, go onto Dakar, in West Africa, via Villa Cisneros in the Spanish Sahara,[117] and then flying 1,900 miles (3,100 km) across the South Atlantic to land at Port Natal in Brazil.[113] When she left on 11 November 1935, it was to news that Kingsford Smith had disappeared off the coast of Burma during an attempt to make the quickest England-Australia flight. Making Casablanca without incident she left the next day for a military airfield at Thies. This was a late change to her itinerary due to the aerodrome at Dakar being under repair.[117] However, on arrival she found that her fuel was still at Dakar. It was dispatched and arrived at midnight whereupon she immediately organised the refuelling of her Gull.[120]

After a short nap, and despite a pessimistic weather forecast, Batten left Thies at 4:45am, 13 November. Because of the short airfield, and the amount of fuel being carried, she opted to lighten the load of her aircraft. Among other items, she left behind her tool kit, signal pistol, spare engine parts, emergency water and life raft.[120] She soon ran into the South Atlantic convergence zone and the weather encountered at this stage meant that she effectively flew blind for some time. A local magnetic disturbance affected her compass, and she had to resort to her turn indicator to keep her bearing.[121] Despite these difficulties, she still encountered her target landmark, Cap San Roque, once she reached the Brazilian coastline after 12 and a half hours of flying. She landed at Port Natal thirteen hours, 15 minutes, after her departure from Thies; this lowered the record for a solo crossing of the South Atlantic by three hours. It took her two days, thirteen hours and 15 minutes to fly from England to Brazil, breaking Mollison's record by nearly 24 hours. She also had achieved the overall fastest flight time for crossing the Atlantic, beating by 22 minutes the record set by a four-engined Air France aeroplane.[122]

The next day, 14 November, Batten set out for Rio de Janeiro, a flight of around 10 hours. On the way, the Gull suffered a fuel leak and she landed on a beach about 175 miles (282 km) from her destination. She was able to find shelter in a nearby village. According to Batten, she telegraphed for assistance but there was considerable consternation when she did not arrive at Rio at her scheduled time and, in the absence of knowledge of her whereabouts, search and rescue aircraft were dispatched in the morning. After a few hours, her Gull, and Batten herself, were located. The Brazilian Air Force provided fuel and repaired her propeller, damaged when landing, and she continued onto Rio, landing at Campos dos Alfonsos.[123][124]

In a photograph from the Brazilian archives, Jean Batten and her Gull are shown on the deck of a passenger ship

To acknowledge her success, the Brazilian President, Dr. Vargas, presented her with the Order of the Southern Cross; according to Batten, she was the first British woman, other than Royalty, to be so honoured. She was gifted money by the local British Chamber of Commerce and made an honorary officer in the Brazilian Air Force, which also presented her a trophy, "The Spirit of Aviation".[125][126][127] She then flew onto Argentina and Uruguay[123] and while in Buenos Aires, she received an offer from Charles Lindbergh to make a lecture tour of the United States. She declined, opting instead to return to England. According to Peggy Kelman, an Australian aviator of the 1930s interviewed by Mackersey, Batten had written to her mother for permission to take the tour but this was not forthcoming and she was ordered to go back to England. She arrived at Southampton on 23 December aboard the RMS Asturias, the Gull in its hold. In her autobiography, Batten makes no mention of Lindberg's offer, noting that she wanted to be in London for Christmas.[128][129]

Interlude

[edit]

After spending Christmas Day with her mother in Hatfield, Batten went to Southampton to fly her Gull back to Hatfield aerodrome. During the flight, she crashed her aeroplane. In an interview given to a reporter of the Daily Express, she blamed an engine failure that forced her to glide to a crash landing on South Downs, in West Sussex. She suffered a cut to her head and a concussion, while the Gull's wings were twisted and its undercarriage was torn away.[130] The Gull was taken to Gravesend to be repaired. During this time,[126] and claiming her aeroplane was "being overhauled",[131] she went to Paris to receive a gold medal presented by the French Academy of Sports and met Louis Blériot. The French Government shortly announced its intention to award her the Chevalier de la Légion d'honneur.[126]

She received further honours: these included the Britannia Trophy, awarded by the Royal Aero Club for the most meritorious flight of 1935 to be made by a British subject, the Challenge Trophy, which she was awarded for the second time by the Women's International Association of Aeronautics, and the Harmon Trophy, jointly awarded to Batten and Amelia Earhart.[Note 8] The Daily Express also named her as one of its five "Women of 1935".[126]

Once her Gull was repaired, Batten took her mother on a flying holiday to Spain and Morocco.[126] When back in England, she often attended public engagements and functions but otherwise was largely reclusive.[132] In June, Batten was created Commander of the Order of the British Empire (CBE) in the King's Birthday Honours, for "general services to aviation".[133] The New Zealand Government had agitated for Batten to be made a Dame but this was not entertained by officials in London, who were reluctant to reward risky record flight attempts.[134] She was invested with the CBE by King Edward VIII in a ceremony at Buckingham Palace on 14 July.[135]

England to New Zealand

[edit]

By this time, Batten's preparations for another world record flight, from England to New Zealand, were underway.[136] She also aimed to break the men's record for the England-Australia flight, which stood at six days, 21 hours, and was held by Jimmy Broadbent.[137] Batten and her mother had completed an 80-mile (130 km) walking trip across the South Downs for fitness while the Gull was being prepared. She spent time in London obtaining the necessary permissions to fly over the countries along her route. The latest maps were purchased and facilities were arranged for her stops on the way to New Zealand.[136]

In the presence of a large media turnout, Batten departed Lympne Aerodrome on the morning of 5 October 1936.[138] With stops at Marseilles, Brindisi, Cyprus, Syria, and Basra, she arrived at Karachi after two and a half days of flying. She had deliberately kept her rest time to a minimum, and the operational ceiling of the Gull allowed her to fly at a height that avoided the worst of the turbulence. Batten then flew onto Akyab, in Burma, a distance of 1,900 miles (3,100 km) with a stop for fuel at Allahabad. Making an early start the next day, 9 October, she departed at 1:00am for Alor Star, in British Malaya.[137] She encountered bad weather during the 1,300 miles (2,100 km) flight and was unable to land at Alor Star. Instead, she had to go on to Penang, a further 60 miles (97 km) away.[139] She had a fright when she realised the driving rain was stripping the fabric and dope (a lacquer used to weatherproof aircraft fabric) from the leading edges of her wings; this required repair at Penang.[140] She flew onto Singapore while it was still light, and the repair work to her wings was performed at the RAF station there. By this time, her total flight time was four days, 17 hours. She left for Rambang, on Lombok, that night and then onto Kupang in Timor. Here she discovered that the tailwheel of the Gull, part of the landing gear, had a puncture. It took several hours to effect a repair, and by then it was too late to leave for Darwin.[139] She was phlegmatic about the delay for it allowed her to have much-needed sleep. She left Kupang at dawn, 11 October, and arrived at Darwin after four hours of flying, where a large crowd had gathered to greet her. She had problems landing; the throttle stuck open on one attempt. On the second, one of the main wheel brakes failed, causing the Gull to perform a ground loop before coming to a halt. The total trip time from England to Australia was five days, 21 hours, which set a new absolute record for a solo flight for this route. Batten's achievement was front-page news around the world.[141]

Delay in Australia

[edit]

Batten was conscious that she needed to push on to Auckland in New Zealand, still some 3,700 miles (6,000 km) away.[142] From Darwin, she flew onto Longreach in Queensland, where she spent the night. Despite many locals turning out to meet her, she declined to greet them and also refused media interviews. She flew onto Sydney the next day, being greeted by a fleet of aircraft over the city's harbour that would escort her into the Mascot airfield.[141] Here she was delayed for two days; the weather over the Tasman was not favourable for a crossing and in addition, there was also public opposition to making the flight in a single-engined aircraft, as the Tasman was noted for difficult weather and the majority of the previous crossings had been achieved in multi-engine aircraft.[143] Batten suspected sexism played a role, noting that "...Australia like New Zealand is still very much 'a man's country'".[144] She also had difficulties with officialdom. The Australian Civil Aviation Department would not allow her to leave on account that the amount of fuel that the Gull would need to carry to make the 1,200 miles (1,900 km) flight over the Tasman would make its overall weight exceed the limit on its certificate of airworthiness.[145] This was overcome when she was able to produce a special endorsement provided by the British authorities that allowed the Gull to takeoff with an extra 1,000 pounds (450 kg) of weight beyond what was stipulated on its certificate of airworthiness.[146]

The delay due to the poor weather over the Tasman meant that she was able to make herself available to the media. She earned £600 for a radio interview and secured exclusive deals with a consortium of newspapers and film companies. Media mogul Frank Packer offered her £5,000 to stay in Australia and do a lecture tour rather than fly to New Zealand. She declined,[147] preferring the "honour of completing the first solo flight from England to New Zealand and linking the two countries in direct flight for the first time in history".[148] While waiting for the Tasman to clear, she also spent time, albeit limited, with Beverly Shepherd, who was now an airline captain.[149]

Trans-Tasman crossing

[edit]
Jean Batten with Malcolm McGregor, circa 1936

On 16 October, Batten departed for New Zealand at 4:35am, local time. She left from the Royal Australian Air Force's airbase at Richmond, the longer runway giving her more space to get her heavily loaded Gull in the air.[150] The weather forecast was still not ideal; rather than flying direct to Auckland, where she was to land at Mangere Aerodrome, she decided to aim for New Plymouth, a slightly shorter distance over the sea, and then fly north to Māngere.[151] Before she left, at 4:30am in front of a large press contingent,[152] she specifically instructed that if she came down in the Tasman, no one was to be sent to look for her. She did not want anyone's life to be put at risk.[153]

The flight to New Plymouth, about 1,330 miles (2,140 km) from Richmond, took nine and a half hours, a record for the Trans-Tasman crossing. Due to rain clouds and squalls, she flew below 1,000 feet (300 m) most of the way so she could observe her drift. She did a flypast for a crowd gathered at New Plymouth airfield and then flew north to Māngere as planned.[154] She landed just after 5:00pm in front of a crowd of around 6,000 people. She had set a record of eleven days, 45 minutes for a direct flight from England to New Zealand; this would stand for 44 years before it was broken.[155] She also set a record of ten and a half hours for the crossing from Sydney to Auckland.[156][Note 9] In her autobiography, she described the cheers from the crowd at Māngere as the "greatest moment in my life",[157] sentiments she expressed in her speech to the crowd. Her father was among those who greeted her, although he was given short-shrift as Batten focussed on the adulation from the crowd and the official reception party.[158]

Batten's feat was widely reported around the world, with media comparing her to Amy Johnson and Amelia Earhart. The Times in London called the endeavour "an act of deliberate courage".[159][160] Telegrams flooded in; according to Batten, there were 1,700 cables received from overseas.[161] The Government provided her with four secretaries to help her respond to all of them.[162] At a civic reception held in Auckland a few days later, the city's mayor announced the naming of "Jean Batten Place" in her honour.[163]

Publicity tour

[edit]

Batten embarked on a publicity tour, eager to make money.[164] She wanted to recover the expenses incurred on her England-New Zealand flight and have some profit to fund further flying, despite the effort likely "overdrawing on [her] reserve energy".[161] This began on the day of her arrival at Māngere when she collected a portion of the fees charged for vehicle parking at the aerodrome. Despite being fatigued, the same evening she gave the first lecture of her tour at an Auckland cinema. Her Gull was later displayed at a shop in Auckland, where people paid to see it. She began to charge a shilling for her autograph and signed several hundred books. A public subscription raised over £2,000 for her.[164]

She soon found her tour was compromised by the exclusive contracts she had entered into with the media while in Sydney; two minders controlled the public and rival media's access to her.[164] This impacted public reporting of her tour and attendance suffered. In addition, behind the scenes, Batten exhibited self-centred behaviour which alienated many who witnessed it.[165] While in Auckland, she also had a confrontation with Fred Truman, who had loaned her £500 back in 1931. Batten had steadfastly ignored his pleas to repay the debt. In the end, he approached Batten's father regarding the amount owed. Fred Batten, embarrassed at discovering Batten was so indebted, facilitated a meeting between his daughter and Truman, at which she handed over a cheque for £250 and swiftly departed. The balance was never repaid.[166]

By the time Batten arrived in Christchurch, she was depressed at the poor attendance of her lecture tour and physically exhausted. She took a rest on medical advice. The remainder of the tour was cancelled,[165] and she later described the decision as a result of being "too tired to carry on".[161] Most of November was spent in the South Island, on the West Coast and at Franz Josef Glacier, at the expense of the Government.[167] By the end of the month, her morale had been boosted with news of more honours. For the second successive year, she was awarded the Royal Aero Club's Britannia Trophy for the most meritorious performance in aviation by a British subject. She was awarded the Harmon Trophy again, this time outright, for her 1936 flights. Finally, she received the Segrave Trophy, awarded for the "most outstanding demonstration during the year of the possibilities of transport on land, water or air".[167] She later wrote that this "was a very great honour".[168]

В конце ноября Баттен отправилась в Сидней, где она собиралась встретиться с матерью, которая покинула Англию после того, как услышала о разрыве ее дочери. [167] While in Sydney awaiting the arrival of Ellen Batten, she reunited with Beverly Shepherd. The two spent several days together. In her unpublished memoirs, she wrote that Shepherd struggled with being with someone as famous as her.[169] Как только Эллен прибыла, она и Баттен вернулись в Новую Зеландию, где они останутся в течение трех месяцев. В течение части времени к ним присоединился Фред Баттен, представляющий образ объединенной семьи, поскольку разделение ее родителей не было общественным знанием. Рождество было проведено на месте ее рождения Роторуа, где она была удостоена чести местных маори, как и после своего путешествия в 1934 году. Ей дали вождь Каху Хурухуру (плащ с перьями), и он получил титул Хайн-О-Те- Ранги- «Дочь неба». [ 170 ] [ 168 ]

В феврале 1937 года Баттен в сопровождении ее матери отправилась в Сидней, чтобы присоединиться к Пастуху. [ 171 ] Публично, она произвела впечатление, что желая продолжать летать, несмотря на то, что друзья, очевидно, пытались убедить ее успокоиться, написав «огонь приключений, который сгорел во мне, еще не был утолкнут» [ 172 ] Но в частном порядке она выразила острое желание жениться на Шепариде, который летал из Брисбена , чтобы встретиться с ней в Сиднее. Вечер ее прибытия 19 февраля она обнаружила, что он пропал без вести; Пассажирский авиалайнер, на котором он был со-пилот, не смог прибыть. [ 171 ] Баттен был вовлечен в поиск пропавшего самолета , даже после того, как он был официально отменен через пять дней. Общественность в целом не знала о ее острого интересах к пастуху; Она утверждала, что ее интерес был просто близким другом одного из пропавших пилотов, [ 173 ] описывая его как «великого моего друга». [ 174 ] Бройка самолета была обнаружена в диапазонах Макферсона Бушменом Бернардом О'Рейли 28 февраля с двумя выжившими. Он разбился во время шторма и ворвался в пламя. Шепард был среди мертвых. [ 175 ]

В своих неопубликованных мемуарах Баттен призналась, что глубоко скорбило потерю пастуха. [ 176 ] Она вышла из общества и вместе со своей матерью переехала в квартиру возле пляжей Сиднея. [ 177 ] Они жили в Австралии в течение следующих восьми месяцев, и в течение большей части этого времени Баттен не определилась с ее планами на будущее. Затем, в сентябре, она узнала, что Бродбент собирается попытаться побить ее рекорд для рейса Англии-Австралии; Затем он провел рекорд в шесть дней, девять часов для рейса в Австралии-Англии. Бэттен вскоре объявила о своем намерении побить рекорд Бродбента. [ 178 ] [ 179 ]

Австралия в Англию

[ редактировать ]
Джин Баттен и ее чайка

Баттен планировала использовать свою Percival Cull для попытки и договорилась о том, чтобы его двигатель был пересмотрен. Для своей личной пригодности она начала программу плавания, пропуска и бега. [ 180 ] Тем временем ее мать покинула Австралию, чтобы она могла быть в Англии, чтобы приветствовать Баттен, когда она приехала. Чтобы покрыть свои расходы, Баттен искала спонсорство от Фрэнка Пэкера; Его интерес был тепло, сообщив ей, что с регулярными воздушными службами в Австралию дни новаторских рейсов закончились. В конце концов, он согласился на исключительную сделку, в результате которого она подготовит отчет на 200 слов в конце каждого дня. Газеты описывали это событие как дуэль между Баттеном и Бродбентом. [ 181 ] Баттен отметил, что «бесконечно труднее лететь из Австралии в Англию, чем в противоположном направлении» [ 180 ] Потому что обстрее «задерживает прогресс на маршруте в Англии». [ 182 ] Журналисты ставили под сомнение ценность попытки, отметив, что с развитием коммерческой авиации «День приключенческого фалятора подходит к концу». [ 183 ]

После задержки из -за погоды рекордная попытка Баттена началась из Дарвина 19 октября 1937 года с рейсом в Рамбанг на острове Ломбок, где она заправлялась, и вылетела в Батавию , чтобы закончить свой первый день. Это было почти 1800 миль (2900 км) полета. Рано рано она начала следующую ногу, в Alor Star, в то время как было все еще темно. Согласно ее автобиографии, она столкнулась с грозами в течение часа после ее отъезда, и большая часть ее полета была потрачена на лету на инструментах. После короткой остановки в Alor Star она продолжила в Рангун, прибыв туда всего через 36 часов после начала рекордной попытки Дарвина. [ 181 ] [ 184 ] Она уже проехала 3700 миль (6000 км). На следующий день она проехала на 2150 миль (3460 км) в Карачи, остановившись на топливе в Аллахабаде. Она проехала часть ноги всего на 500 футов (150 м), чтобы минимизировать эффект преобладающего встречного ветра. Жара была такой, что подошвы ее обуви застряли на педали руля. [ 181 ] [ 185 ] По прибытии ей сообщили, что она была первым сольным пилотом, который совершил рейс из Рангуна в Карачи за один день. [ 186 ] После четырехчасового отдыха она возобновила свой полет, отправившись в Басру, затем Дамаск и в Афины. [ 187 ] Когда она пересекла Средиземноморье , столкнулся крупный шторм, и, согласно ее автобиографии, она также испытала явление огня Святого Эльмо ​​о центре своего пропеллера. [ 188 ]

Следующий этап должен был быть в Риме, но низкий облачный покров над городом заставил ее приземлиться в Неаполе, где она провела ночь. Источенная, при посадке ее пришлось поднять с кабины чайки и дали стимуляторы. [ 187 ] Прогноз погоды на следующий день, 24 октября, не был благоприятным, особенно над средиземноморским. Несмотря на это, воодушевленное многими кабелями поддержки, полученных в одночасье, она уехала в то утро для Марселя. Она обобтила несколько штормовых систем, чтобы приземлиться в Марселе, а затем перенесла в Англию, где приземлилась в аэродроме в Лимпне в середине дня. Небольшая восторженная толпа присутствовала, чтобы подбодрить ее по прибытии. [ 189 ]

Баттен завершил рейс через 5 дней, 19 часов и 15 минут. Помимо снижения рекорда Бродбента на чуть более полудня, она также стала первым человеком, который держал сольную запись как для внешних, так и внутренних рейсов. Попытка Бродбента с ее рекордом Англии в Австралию закончилась в Ираке, где у него кончилось топливо. [ Примечание 10 ] Она также была в течение четырех часов после рекорда за самым быстрым временем полета из Австралии в Англию, а Оуэн Кэткарт Джонс и Кен Уоллер, которые отправили поездку в комету с многоподобным двигателем De Havilland DH.88 в 1934 году. Полем [ 191 ]

После 20 минут очистки таможни в Aerodrome Lympne Batten снова отправился в Кройдон в то время, когда лондонский международный аэропорт . Большая толпа из 10 000 человек присутствовала, чтобы приветствовать ее, Эллен Баттен среди них. [ 192 ] Бродбент послал кабель поздравлений, который также ожидал ее. [ 160 ] Баттен был перенесен на прием в Кройдоне, отметив, что он был «скорее как возвращение на родину, чем на финальную посадку рекордного полета». [ 193 ] Ее эксплойт была новостью на первой полосе на следующий день; Одна крупная газета озаглавила свою первую страницу как «девушку, которая избила всех мужчин». [ 194 ]

Это был последний перелет Бэттена в качестве пилота. [ 2 ]

Европейский тур

[ редактировать ]

Благодаря завершению последнего рекордно полета Баттен была проведена в отеле Grosvenor в Лондоне и дал пресс -конференцию. Многие вопросы касались ее планов по браку, но она отказалась комментировать этот предмет. Ее мать отметила, что Баттен была слишком занята, чтобы рассмотреть брак, а также подтвердила, насколько она финансово поддерживала свою дочь в своих рекордных амбициях. [ 195 ] Общественный тур для Баттена последовал; Она дала интервью для BBC Television and Radio и посетила серию банкетов и приемов. Мадам Туссос сделала чучела Баттена в воске, и она также была представлена ​​королю и королеве в Букингемском дворце, встречаясь с королем Леопольдом из Бельгии одновременно . К этому времени она жила со своей матерью в квартире в Кенсингтоне . [ 196 ]

В начале 1938 года она была награждена медалью Fédération Aéronautique Internationale , высшей честь авиации; Она была первой женщиной, получившей медаль. [ 196 ] Ее автобиография, моя жизнь , была опубликована позже в мае, но была плохо принята, почти так же, как и ее предыдущая книга. [ 197 ] Она начала совершать поездку по континентальной Европе со своей чайкой Percival; Ее организовала вдова Блерио в Париже, король Леопольд в Брюсселе и шведская королевская семья в Стокгольме . Праздники в Милане и озере Комо последовали. [ 198 ] В начале 1939 года она начала лекционную экскурсию по Скандинавии и Балтийским государствам от имени Британского совета ; Она была хорошо принята с благоприятными сообщениями, которые были отправлены обратно в Лондон. [ 199 ]

Со своей матерью Бэттен отправилась в весенний круиз в Карибском бассейне, финансируемый за счет прибыли от ее лекционного тура. Другой праздник, отдельный от Эллен, последовал в конце лета, оставаясь в Швеции с Акселем Веннером-Греном , промышленником, который был владельцем Electrolux . В то время напряженность в Европе была высокой, с началом войны неизбежна. [ 200 ] Баттен была не знала в этом и планировала поездки в Финляндию и Осло, прежде чем начать свой следующий лекционный тур в октябре. [ 201 ] Незадолго до конца месяца министерство иностранных дел посоветовала ей не путешествовать по германскому воздушному пространству при возвращении в Англию. Она обратилась за помощью к Веннеру-Грене, который использовал свои связи с Германией, чтобы обеспечить разрешение для Батена, чтобы вылететь своей персивальной чайкой обратно через Северное море с остановкой в ​​Гамбурге . По словам ее биографа, Бэттен позже утверждала, что в Гамбурге немецкие пилоты -истребители взорвали ее поцелуи. [ 202 ] Она вернулась в Англию 27 августа; Это было в последний раз, когда она летала сама. [ 203 ]

Вторая мировая война

[ редактировать ]

Через несколько дней после начала Второй мировой войны Бэттен написала Гарольду Бальфуру , заместителю государственного секретаря для воздуха , предлагая свои услуги в качестве пилота, и ее Percival Gull для коммуникационной работы. Он указал, что ее имя будет добавлено в бассейн гражданских пилотов, которые будут вызваны ВВС. У нее также был сэр Фрэнсис Шелмердин , который был главой национальной авиации , агентством, касающимся координации гражданской авиации для военных действий, выступая от ее имени. Она надеялась присоединиться к вспомогательному воздушному транспорту (ATA), сформированной в начале войны, чтобы предоставить опытным пилотам для перевозки самолетов. Первоначально для женщин не было места, но в начале 1940 года в Хэтфилде была сформирована секция женского пола, когда Эми Джонсон была ранним членом. [ 204 ] [ Примечание 11 ]

Баттен в качестве водителя в англо-французском корпусе скорой помощи, в июне 1940 года

Согласно неопубликованным мемуарам Баттена, она провалила необходимую медицинскую, обвиняя близорукость, вызванную нагрузкой осмотра карт в плохом свете во время ее рекордных попыток полета. Тем не менее, у нескольких других женщин -пилотов было несовершенное зрение, и у одной летали очки. [ 206 ] Mackersey предполагает, что Баттен желал роли с ATA, которая только потребует от нее, чтобы она летала в чайке. Когда это не произошло, ее энтузиазм летал с АТА [ 207 ] А позже в этом году чайка была реквизирована для военной службы. [ 208 ] [ Примечание 12 ]

Вместо этого Баттен стал водителем англо-французского корпуса скорой помощи. Это длилось всего несколько месяцев, и она в основном собирала средства для автомобилей. Немцы завоевали Францию ​​до того, как ее отправили там, и впоследствии было расформировано устройство. Затем она начала работать на фабрике боеприпасов в Пуле, Дорсет , арендовав квартиру поблизости. [ 208 ] Ее мать переехала в Дорчестер , и в выходные дни Баттен навещала ее. [ 209 ]

В 1943 году она переехала в Лондон, поселившись на Бейкер -стрит со своей матерью, и начала работать в Национальном сберегательном комитете . Она запросила пожертвования от общественности в помощь военным усилиям и посетила фабрики, промышленные объекты и ратуши по всей стране. [ 210 ] Согласно ее неопубликованным мемуарам, за это время она встретилась и влюбилась в пилота бомбардировщика RAF, которого она назвала только Ричардом. Она утверждала, что составила с ним планы на будущее, но он, как сообщалось, пропал без бомбардировок в позже войны. [ 211 ]

Позже жизнь

[ редактировать ]

В послевоенный период Баттен и ее мать переехали на Ямайку . Эллен Баттен боролась со своим здоровьем в течение большей части зимних месяцев военных лет и желала жить в более гостеприимном климате. Ямайка, которую Баттен и ее мать посетили в 1939 году, апеллировала как место для постоянного поселения. Когда Баттены прибыли в ноябре 1946 года, немногие из их друзей знали, где они живут; Они сохранили пост -ресторан в Thomas Cook & Son в Лондоне. [ 212 ] Первоначально арендовав дом, они позже купили участок земли на побережье и имели жилище, построенный Баттен «Голубой горизонт». [ 213 ]

К 1953 году Баттен и ее мать хотели вернуться в Англию. «Синий горизонт» был продан вместе с их мебелью, и вскоре после этого они отправились на корабле для Ливерпуля . Перед тем, как уйти, они инвестировали в земельные участки в заливе Discovery . [ 214 ] В течение следующих семи лет дуэт совершил поездку по Европе, отправившись в многочисленные дорожные поездки и остановившись в малобюджетных отелях. Земля, которую они приобрели до того, как покинули Ямайку, была разработана и продана в 1957 году для значительной прибыли, помогая финансировать свое европейское пребывание. [ 215 ] С матерью Баттена сейчас в возрасте восьмидесятых лет и борьбой с холодом европейской зимы, они провели растущий период времени на юге Испании. Найдя область, в частности, в 1960 году, они приобрели виллу в Коста -де -Соль . [ 216 ] Они базировались там до 1965 года, в это время они продали виллу и возобновили свои путешествия, начиная с поездки в Португалию по дороге, а затем путешествуя по Мадейре . Примерно в то же время Баттен был приглашен принять участие в открытии нового международного аэропорта Окленда, расположенного в Мангере. Написав из Мадерии, она отказалась от события в противоречивом с предварительным туром по Канарским островам и Марокко. [ 217 ]

К тому времени, когда они начали свою поездку на Канарские острова. Она умерла 19 июля 1966 года на острове Тенерифе , в Сан -Маркосе, рыбацкой деревне, где они арендовали квартиру. [ 217 ] Баттен устроила погребение останков своей матери на англиканском кладбище в Пуэрто -де -ла -Круз . Над надгробной надписью гласила «Эллен Баттен любимая мать Джин Баттена» и не имела признания ее других детей или ее мужа Фреда Баттена. Слова «Джин Баттен» были вписаны в больший размер шрифта, чем то, что использовалось для имени ее матери. В состоянии депрессии Баттен проигнорировала предложение от своего брата, чтобы остаться с ним в Окленде, и вместо этого вернулся на Ямайку, чтобы остаться с другом там. [ 218 ] Тем не менее, она настаивала на уединении и не смешилась с другими бывшими знакомыми, находясь там, и через некоторое время вернулось в Тенерифе. Ее отец умер в июле 1967 года, но это далеко не так, как на нее, как смерть ее матери. [ 219 ]

Вернуться к общественной жизни

[ редактировать ]

После трех лет в качестве отшельника от общества Баттен вернулась в общественную жизнь в 1969 году, когда ее пригласили присутствовать в начале авиационной гонки из Англии в Австралию. Она обновила свой образ, покрасив волосы, подвергаясь косметической операции и обновляя свой гардероб. Оказавшись в Лондоне, она присутствовала на нескольких мероприятиях и была с сэром Фрэнсисом Чичестером, когда он начал авиационную гонку. Никто из конкурентов не смог снизить ее рекорд для рейса Англии-Австралии, к ее удовольствию. [ 220 ] [ 221 ] Она была воссоединена со своей Percival Cull, частью коллекции Shuttleworth, [ Примечание 13 ] присоединился к Ассоциации британских женщин -пилотов и дал интервью для радио и телевидения BBC. Несмотря на то, что он появляется общительным, по крайней мере одно знакомство отметило, что ее разговор в значительной степени состоял из себя и ее прошлых достижений. [ 223 ] Другая наблюдала дихотомия в ее личности; интровертировано в частных, но экстравертных на публичных мероприятиях в ее честь. [ 224 ]

Она отправилась в Австралию и Новую Зеландию в начале следующего года, но изначально сохранила сдержанный. Баттен воссоединилась с некоторыми из ее семьи, только когда они обнаружили, что она была в Новой Зеландии; Она не дала им знать, что была там, пока она не дала интервью местной газете. Первоначально, оставаясь в отеле, ее позже принимали ее племянники, племянница и их семьи, хотя вскоре они нашли ее требовательную и невнимательную. [ 225 ] Как только общественность узнала, что она была в стране, она посетила некоторые мероприятия; Одним из них было открытие школы в Манджере, которая была названа в честь нее. Она стала покровителем Ассоциации авиакомпании Новой Зеландии и выступила на общественных собраниях. [ 226 ] Большинство ее интервью были опубликованы в женских журналах, и она дала мало подробностей о своем образе жизни, кроме того, чтобы ссылаться на волнение и гламур. [ 224 ]

Баттен вернулся в Англию в апреле 1970 года, но вскоре после этого был приглашен принять участие в банкете по сбору средств в Австралии. бесплатно Полет и обратно будет предоставлена ​​Qantas , и она быстро приняла приглашение. [ 227 ] В Австралии она встретилась со знакомыми, некоторые из которых отметили, что она говорила о мало, но о ее рекордных рейсах, а не о последних событиях в ее жизни. [ 228 ] Пегги Келман, австралийский авиатор, который встретился с Батеном в 1930 -х годах, позже описала разговоры, в которых Баттен призналась, что в ней доминировали ее мать. Келман также летал на легком самолете с Батеном в качестве пассажира и предложил ей элемент управления; Баттен отказался. [ 229 ] Она закончила тем, что остановилась в Австралии почти три месяца, путешествуя по стране за счет Qantas и была размещена бесплатно. В конце концов, уставшая от своего визита, она попросила перелет на Фиджи, чтобы выздороветь, прежде чем отправиться в Соединенные Штаты. Там она совершила тур по поручению девяносто девять , ассоциации женщин-пилотов, прежде чем вернуться в Тенерифе в октябре. [ 230 ]

В течение следующих нескольких лет Бэттен иногда совершал поездки в Англию; Она была сторонником Airliner Concorde Supersonic , [ 231 ] Просмотрев прототип еще в 1969 году и стремился лететь в него в Новую Зеландию. [ 220 ] [ 223 ] Она совершила дальнейшие визиты, чтобы увидеть его прогресс и написала газетам в поддержку проекта. Поддержан общественным ответом на конец ее уединения, она одолжила свои документы и памятные вещи в музей RAF в Хендоне с целью создания архива, хотя и много материала, связанного с ее личной жизнью, особенно переписыванием с ее семьей, а также с мужчинами с мужчинами. кого у нее были отношения, был отфильтрован. [ 231 ] Она также начала писать свои мемуары, которые она назвала Luck и The Record Breaker , предназначенной для публикации после ее смерти. [ 232 ]

В апреле 1977 года она была почетным гостем на открытии павильона авиационных пионеров в музее транспорта и технологий в Окленде (MOTAT). Знакомые были поражены ее внешностью в это время; Ее волосы были окрашены блондинкой, и она появилась на недостаточном весе. Находясь в Новой Зеландии, она заболела и осталась с директором Motat. Директор, по убеждению, что у нее были ограниченные средства, искала финансовую помощь от правительства. В результате был предоставлен грант в размере 1000 NZ наряду с еженедельной государственной пенсией в размере 46 долларов США. Тем не менее, неизвестно всем, у нее было достаточно активов, чтобы обеспечить удобный уровень жизни. [ 233 ] Позже она осталась с семьей, прежде чем вернуться в Тенерифе до конца года. [ 234 ]

Britannia Airways Boeing 737 , которую авиакомпания назвала «Джин Баттен»; Она присутствовала на церемонии посвящения в Лондоне в 1981 году

Вскоре с Батеном связался Роберт Пули из Airlife Publishing, которая хотела переиздать свою книгу 1938 года « Моя жизнь » . Она отказалась обновлять его, желая опубликовать свои мемуары отдельно позже, как только они были завершены. Организация публикации ее книги «Повторная наземная в одиночестве в небе заняла два года». [ 235 ] Она вернулась в Новую Зеландию в конце 1979 года, пролетевшей на Конкорде, благодаря щедрости Национального банка , который пригласил ее открыть новый филиал в своей стране. [ 236 ] Она осталась на лето, выполняя рекламную работу на одиночестве в небе . [ 237 ]

Проведя северное лето в Тенерифе, Баттен был в Австралии в ноябре 1980 года в 60 -летие основания Qantas. [ 238 ] Находясь там, ее сольный рекорд для полета в Англии-Австралии была побита Джуди Чисхолмом , пилотом авиакомпании, которая управляла Cessna Centurion , чтобы достичь подвига. Затем она вылетела в Окленд 25 ноября, побив сольный рекорд Баттена и в Англии-Новой Зеландии. В качестве любезности, Qantas вылетел Баттена на Boeing 747 в Окленд, чтобы приветствовать Чисхолма. Во время полета, сделанного во время пересечения Чисхолма по морю Тасман, они кратко говорили по радио. [ 239 ] Бэттен публично поздравила Чисхолма с побитым ее давними записями, отметив, что ее собственный полет был сделан «как пионер», и его нельзя было сравнить с Чисхолмом. [ 240 ] По словам друзей, она позже жаловалась на технологическое преимущество, которое облегчило достижение подвига. [ 241 ] Она вернулась в Тенерифе в начале 1981 года, она теперь сосредоточена на возвратном рейсе Concorde между Англией и Новой Зеландией, организованной Пули, чтобы отметить 45 -ю годовщину своего рекордного рейса 1936 года. Планируется покинуть Лондон в октябре с Батеном в качестве гостя. Чести, билеты стоят 3450 фунтов стерлингов. Она занималась рекламными мероприятиями, чтобы помочь продаже билетов, одной из которых была церемония в аэропорту Лутона , где Britannia Airways назвала один из своих самолетов Boeing 737 после нее. [ 242 ] Несмотря на то, что Баттена побуждают Пули, рейс Concorde был отменен в начале октября из -за плохих продаж, к ее разочарованию. [ 243 ]

Последние годы и смерть

[ редактировать ]

Весной 1982 года Баттен продала свою квартиру в Тенерифе. К этому времени ее соседи обнаружили ее все более эксцентричной и отметили, что она пойдет на крайнюю длину, чтобы избежать личного взаимодействия. Большая часть ее личных документов и памятных вещей, в том числе ее мемуары, была упакована в чемодан и отправлена ​​в Britannia Airways в аэропорту Лутона для ее более поздней коллекции. [ 244 ] [ Примечание 14 ] Она была в Англии в августе, провела часть предыдущих недель в Гибралтаре . [ 246 ] Увлешая Пули, она сообщила ему о своем плане искать имущество на Майорке и некоторое время избежать контакта. Она покинула Англию в октябре, написав своему издателю 8 ноября, чтобы проконсультировать о своем временном обращении на Майорке и запрашивать вопрос о налогообложении с ее платежами по роялти на одни в небе . [ 247 ]

В ноябре 1982 года Баттен, остановившись в отеле на Майорке, была укушена собакой. Баттен отказалась от медицинской помощи, но рана заразилась, и у нее развился легочный абсцесс. Она умерла одна в своем гостиничном номере 22 ноября от осложнений от укуса собаки. Была некоторая путаница в отношении ее личности, и она не была похоронена до 22 января 1983 года. Она была погребена в могиле общинного нищего под своим вторым именем, Гарднер, с 150 другими людьми. Чиновники в Palma Majorca допустили ошибку, не сообщая своей семье или правительству Новой Зеландии. [ 2 ]

В то время как ее семья и знакомые привыкли к тому, что она регулярно находилась вне связи, со временем все больше озабовалось о благополучии Баттена. [ 248 ] Письмо, которое она написала своему издателю, было последним, кто слышал от нее, поскольку она не отправила дальнейшей переписки. [ 247 ] Необогащенная почта накапливалась на ее пост -ресторане , и на ее банковском счете не было никаких сделок. В 1984 году, вызванный Пули, который некоторое время не имел контакта с Батеном, Верховная комиссия Новой Зеландии в Лондоне начала поиск ее, но безрезультатно. Затворная природа Баттена и отдаленные отношения препятствовали прогрессу. [ 249 ] К февралю 1987 года официальные усилия по поиску ее прекратились. Лишь в следующем сентябре журналист Иан Маккерсей обнаружил свою судьбу в рамках своего исследования телевизионного документального фильма о своей жизни. [ 2 ] [ 248 ] [ 250 ] Смерть Баттена и обстоятельства его открытия широко сообщались. [ 251 ] Когда ее имущество было пробуждено, оно оценивалось почти в 100 000 фунтов стерлингов (эквивалентно 361 000 фунтов стерлингов в 2020 году). Поскольку останки Батена были похоронены в общей могиле в Пальме, было нецелесообразно репатриировать их в Новую Зеландию в соответствии с ее желаниями. [ 2 ] [ 250 ] [ Примечание 15 ] В 1988 году на могиле была помещена бронзовая табличка с изображением Батена и текста на английском и испанском языке. [ 253 ]

Наследие

[ редактировать ]
Чайка Баттена выставлен на терминале Джин Баттен в аэропорту Окленда
Статуя Жана Батена в аэропорту Окленда

Баттен считается самым заметным авиатором Новой Зеландии и лучшим пилотом, чем ее современники Эми Джонсон и Амелия Эрхарт , особенно для навигации. [ 2 ] [ 254 ] Международный терминал в международном аэропорту Окленда назван терминалом Жана Баттена в ее честь. В ноябре 1989 года в аэропорту была представлена ​​бронзовая статуя Баттена, а Percival Clul, в которой она совершила первое сольное путешествие из Англии в Новую Зеландию в 1936 году, в терминале отображается. [ 250 ] [ Примечание 16 ] Она была введена в Зал спортивной славы Новой Зеландии в 1990 году. [ 255 ]

Начальная школа, основанная в 1970 году в Манджере, названа в его честь; Бэттен в ее воле оставила деньги для использования в качестве призов соревнований. [ 253 ] [ 256 ] Историческое здание Джин Баттен в Окленде, которое занимает небольшой квартал между улицами Форт и Шортленд , также ограничено Джин Баттен Плейс. Здание имеет исторический рейтинг категории 1 Категории от наследия Новой Зеландии. [ 257 ] Улица на месте ее рождения Роторуа также названа в честь нее. Бронзовая скульптура Батена расположена в основном терминале регионального аэропорта Роторуа , а в здании установлены мемориальные панели. Небольшой парк посреди города назван в его честь, и мемориал Джин Баттена . там расположен [ 258 ] пик 1 971 метра (6467 футов) в горах Альса Фьордленда В 1939 году был назван ; Она посетила близлежащую станцию ​​Уолтер Пик, недалеко от озера Вакатипу . [ 259 ] [ 260 ]

В сентябре 2009 года улица в районе Пальмы, где умер Бэттен, была переименована в Carrer de Jean Batten (Jean Batten Street). [ 253 ]

Крупные рейсы

[ редактировать ]
  • 8 мая по 23 мая 1934 года - Англия - Астралия (сольные женские рекорды) 16 900 километров (10 500 миль) за 14 дней 22 часа 30 минут, побив Эми Джонсон на более чем четыре дня. рекорд [ 2 ] [ 261 ]
  • 8 апреля по 29 апреля 1935 года - Австралия - Англия (сольные женские рекорды) за 17 дней 16 часов 15 минут. Первая женщина когда -либо совершила обратный рейс. [ 261 ]
  • 11 ноября по 13 ноября 1935 года - Англия - Брейзил: 8000 км (5000 миль) за 61 часы 15 минут, установив мировой рекорд для любого типа самолета. Также самый быстрый пересечение юго -атлантического океана, 13 часов 15 минут, и первая женщина, чтобы совершить рейс Англии - Юг Америка. [ 262 ]
  • 5 октября по 16 октября 1936 года - Англия - Новая Зеландия 22 891 км (14 224 миль) за 11 дней 45 минут, в том числе два дня 12 часов в Сиднее. Мировой рекорд для любого типа. [ 262 ]
  • 19 октября по 24 октября 1937 года - Австралия - Англия за 5 дней 18 часов 15 минут, давая ей сольные записи одновременно в обоих направлениях. Ее последний перелет на дальние расстояния. [ 2 ] [ 262 ]

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ В более поздней жизни Баттен утверждает, что ее дедушка по материнской линии служил в британском полку в Новозеландских войнах, хотя нет никаких доказательств, подтверждающих это. Она также утверждала, что ее дедушка был связан с автором Лорны Доун . [ 1 ]
  2. ^ Биограф Баттена скептически относится к этому утверждению, отмечая, что брат Баттена Джон не верит, что у его матери есть какое -либо собственность для продажи. [ 18 ]
  3. ^ Джон Баттен был вовлечен в более чем 30 художественных фильмов в качестве актера, работая в Элстри в Англии, Голливуде и Берлине. [ 22 ]
  4. ^ Роббиано был убит несколько дней спустя, когда его самолет потерпел крушение в Бенгальском заливе . [ 45 ]
  5. ^ В своих неопубликованных мемуарах она утверждала, что заплатила его за цыганную мотыльку, хотя биограф Ян Макерсей заявляет, что это было оспорено семьей Доре. [ 53 ]
  6. Полет Джонсона был первым, и немецкий пилот, Элли Бейнхорн, сделал второе, в 1932 году, который занял 110 дней на завершение из -за длительных остановок для осмотра достопримечательностей. [ 81 ]
  7. ^ Цыганский мотыль был продан Майклу Сассуну, брату поэта Зигфрида Сассуна , [ 113 ] за то, что утверждал Баттен, была «небольшая прибыль». [ 119 ] Он был разрушен пожаром во время Второй мировой войны, будучи переданным в Национальный женский воздушный заповедник. [ 113 ]
  8. ^ Earhart совершил первый сольный рейс из Гавайев в Калифорнию, отсюда и ее признание с помощью Harmon Trophy. [ 126 ]
  9. ^ Эта запись была бы недолгой; В следующем году коммерческий рейс, совершенный летающей лодкой, уменьшит его более чем на час. [ 155 ]
  10. ^ Еще одна попытка в 1937 году также закончилась неудачей, но в следующем году, летевшем в Веге -чайке, он понизил рекорд Баттена в сольный рейс из Австралии в Англию на восемь часов. [ 190 ]
  11. ^ Джонсон умерла от разоблачения в январе 1941 года, когда она выручилась и приземлилась в устье Темзы после того, как у ее самолета не было топлива в плохую погоду. [ 205 ]
  12. ^ Чайка будет использоваться в течение шести лет с различными подразделениями RAF по всему Великобритании, часто в качестве цели для зенитного и прожектора. [ 208 ]
  13. ^ После Второй мировой войны чайка была приобретена у RAF компанией Percival Aircraft, которая в 1961 году передала ее по уходу за коллекцией Shuttleworth. [ 222 ]
  14. Биограф Баттена обнаружил ее неопубликованные мемуары в чемодане во время расследования ее смерти. Хотя они помогли сообщить его биографию авиатора, [ 245 ] Он нашел их «отключенными», «неразяшившими» и «эгоцентрическими». [ 232 ]
  15. ^ В ее воле Баттен оказалась, что ее кремируют, и ее пепел перегрелся в международном аэропорту Окленда. [ 252 ]
  16. ^ Компания, работающая в аэропорту Окленда, приобрела восстановленную и воздушную чайку в коллекции Shuttleworth в 1995 году. [ 250 ]
  1. ^ Mackersey 2014 , с. 20–21.
  2. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я Mackersey, Ян. «Баттен, Джин Гарднер (1909–1982)» . Словарь биографии Новой Зеландии . Министерство культуры и наследия . Получено 11 мая 2010 года .
  3. ^ Mackersey 2014 , p. 22
  4. ^ Mackersey 2014 , p. 25
  5. ^ Mackersey 2014 , p. 30
  6. ^ Mackersey 2014 , с. 31–32.
  7. ^ Mackersey 2014 , p. 33.
  8. ^ Mackersey 2014 , с. 35–36.
  9. ^ Mackersey 2014 , с. 37–39.
  10. ^ Mackersey 2014 , с. 39–40.
  11. ^ Mackersey 2014 , с. 40–41.
  12. ^ Баттен 1979 , с. 4
  13. ^ Mackersey 2014 , p. 44
  14. ^ Mackersey 2014 , p. 46
  15. ^ Mackersey 2014 , p. 49
  16. ^ Mackersey 2014 , с. 50–51.
  17. ^ Mackersey 2014 , p. 52
  18. ^ Jump up to: а беременный в Mackersey 2014 , с. 52–53.
  19. ^ Баттен 1979 , с. 6
  20. ^ Mackersey 2014 , p. 58
  21. ^ Mackersey 2014 , p. 56
  22. ^ Greyland 1972 , p. 93.
  23. ^ Mackersey 2014 , с. 57–58.
  24. ^ Mackersey 2014 , p. 59
  25. ^ Mackersey 2014 , p. 60
  26. ^ Mackersey 2014 , p. 62
  27. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Laine & Collings 2010 , с. 65
  28. ^ Mackersey 2014 , с. 62–63.
  29. ^ Mackersey 2014 , p. 64
  30. ^ Mackersey 2014 , p. 65
  31. ^ Mackersey 2014 , p. 66
  32. ^ Mackersey 2014 , p. 68
  33. ^ Mackersey 2014 , p. 67
  34. ^ Jump up to: а беременный Баттен 1979 , с. 12
  35. ^ Mackersey 2014 , с. 69–72.
  36. ^ Mackersey 2014 , с. 78–80.
  37. ^ Mackersey 2014 , с. 83–84.
  38. ^ Mackersey 2014 , p. 87
  39. ^ Jump up to: а беременный в Баттен 1979 , с. 14
  40. ^ Mackersey 2014 , p. 80
  41. ^ Jump up to: а беременный Laine & Collings 2010 , с. 66
  42. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 89
  43. ^ Mackersey 2014 , p. 96
  44. ^ Mackersey 2014 , p. 99
  45. ^ Jump up to: а беременный «Роббиано готовится к рекордному полет» . Getty Images . Получено 31 декабря 2020 года .
  46. ^ Mackersey 2014 , с. 97–98.
  47. ^ Mackersey 2014 , с. 101–107.
  48. ^ Mackersey 2014 , p. 109
  49. ^ Mackersey 2014 , с. 110–116.
  50. ^ Mackersey 2014 , с. 117–119.
  51. ^ Jump up to: а беременный Laine & Collings 2010 , с. 68
  52. ^ Mackersey 2014 , с. 121–122.
  53. ^ Jump up to: а беременный в Mackersey 2014 , с. 123–124.
  54. ^ Mackersey 2014 , с. 125–127.
  55. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 128–130.
  56. ^ Mackersey 2014 , с. 130–133.
  57. ^ Mackersey 2014 , p. 141.
  58. ^ Mackersey 2014 , p. 142
  59. ^ Mackersey 2014 , с. 148–151.
  60. ^ Laine & Collings 2010 , с. 69
  61. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 153–154.
  62. ^ Баттен 1979 , с. 15
  63. ^ Ярвуд 2002 , с. 92
  64. ^ Mackersey 2014 , p. 155
  65. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 156
  66. ^ Баттен 1979 , с. 16
  67. ^ Баттен 1979 , с. 22
  68. ^ Laine & Collings 2010 , с. 70
  69. ^ Mackersey 2014 , p. 157
  70. ^ Mackersey 2014 , p. 158
  71. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 158–159.
  72. ^ Баттен 1979 , с. 30–31.
  73. ^ Баттен 1979 , с. 33–35.
  74. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 161.
  75. ^ Баттен 1979 , с. 35–36.
  76. ^ Баттен 1979 , с. 37–40.
  77. ^ Mackersey 2014 , p. 162.
  78. ^ Баттен 1979 , с. 44
  79. ^ Mackersey 2014 , с. 164–166.
  80. ^ Mackersey 2014 , с. 167–168.
  81. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 173.
  82. ^ Jump up to: а беременный в Mackersey 2014 , с. 174–175.
  83. ^ Mackersey 2014 , с. 176–177.
  84. ^ Mackersey 2014 , с. 178–179.
  85. ^ Mackersey 2014 , с. 180–181.
  86. ^ Mackersey 2014 , с. 182–183.
  87. ^ Mackersey 2014 , p. 185.
  88. ^ Mackersey 2014 , с. 183–184.
  89. ^ Mackersey 2014 , с. 186–188.
  90. ^ Mackersey 2014 , p. 191.
  91. ^ Mackersey 2014 , с. 193–194.
  92. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 195.
  93. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 189.
  94. ^ Mackersey 2014 , p. 166
  95. ^ Mackersey 2014 , с. 196–197.
  96. ^ Mackersey 2014 , p. 199.
  97. ^ Jump up to: а беременный в Баттен 1979 , с. 57
  98. ^ Mackersey 2014 , с. 200–201.
  99. ^ McDonagh, G. (28 ноября 1934 г.). «Хозяйка неба:« Сольный полет » » . Sydney Mail . Получено 25 апреля 2021 года .
  100. ^ Mackersey 2014 , p. 209
  101. ^ Бреннан, Крис (8 декабря 1934 г.). "Жан Баттен" . Сидней Утренний Вестник . Получено 25 апреля 2021 года .
  102. ^ Mackersey 2014 , с. 203–204.
  103. ^ Mackersey 2014 , с. 210–211.
  104. ^ Mackersey 2014 , p. 213.
  105. ^ Баттен 1979 , с. 56
  106. ^ Mackersey 2014 , p. 214
  107. ^ Mackersey 2014 , с. 215–217.
  108. ^ Баттен 1979 , с. 60
  109. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 219
  110. ^ Баттен 1979 , с. 61.
  111. ^ Mackersey 2014 , p. 220.
  112. ^ Mackersey 2014 , p. 223
  113. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час Mackersey 2014 , с. 224–226.
  114. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 236
  115. ^ Mackersey 2014 , p. 229
  116. ^ King 1998 , p. 73.
  117. ^ Jump up to: а беременный в Mackersey 2014 , с. 227–228.
  118. ^ Кинг 1998 , с. 72–73.
  119. ^ Jump up to: а беременный Баттен 1979 , с. 62–63.
  120. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 229–230.
  121. ^ Баттен 1979 , с. 94–96.
  122. ^ Mackersey 2014 , с. 232–236.
  123. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 237–238.
  124. ^ Баттен 1979 , с. 104
  125. ^ Баттен 1979 , с. 108
  126. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон Mackersey 2014 , с. 242–243.
  127. ^ Ярвуд 2002 , с. 102
  128. ^ Mackersey 2014 , с. 239–240.
  129. ^ Баттен 1979 , с. 123.
  130. ^ Mackersey 2014 , p. 241.
  131. ^ Баттен 1979 , с. 124
  132. ^ Mackersey 2014 , с. 246–247.
  133. ^ "№ 34296" . Лондонская газета (добавка). 23 июня 1936 г. с. 4006.
  134. ^ Mackersey 2014 , с. 244–245.
  135. ^ «Инвестиция короля» . Новая Зеландия Herald . № 22472. 16 июля 1936 года . Получено 7 февраля 2021 года .
  136. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 248
  137. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 251–252.
  138. ^ Mackersey 2014 , p. 250
  139. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 253.
  140. ^ Баттен 1979 , с. 146–147.
  141. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 254–255.
  142. ^ Баттен 1979 , с. 149
  143. ^ Jillett 1953 , с. 139–140.
  144. ^ Баттен 1979 , с. 152
  145. ^ Mackersey 2014 , с. 256–257.
  146. ^ Mackersey 2014 , p. 258
  147. ^ Mackersey 2014 , с. 259–260.
  148. ^ Баттен 1979 , с. 151.
  149. ^ Mackersey 2014 , p. 261.
  150. ^ Jillett 1953 , с. 142–143.
  151. ^ Mackersey 2014 , p. 262
  152. ^ Mackersey 2014 , p. 263.
  153. ^ Баттен 1979 , с. 155
  154. ^ Mackersey 2014 , с. 264–265.
  155. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 266
  156. ^ Джиллетт 1953 , с. 146
  157. ^ Баттен 1979 , с. 159
  158. ^ Mackersey 2014 , с. 267–268.
  159. ^ Mackersey 2014 , p. 269
  160. ^ Jump up to: а беременный Jillett 1953 , p. 148.
  161. ^ Jump up to: а беременный в Баттен 1979 , с. 160.
  162. ^ Mackersey 2014 , p. 270
  163. ^ "Lasting Record: имя на новой улице" . Новая Зеландия Herald . Тол. Lxxiii, нет. 22554. 20 октября 1936 года . Получено 21 марта 2021 года .
  164. ^ Jump up to: а беременный в Mackersey 2014 , с. 268–269.
  165. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 273
  166. ^ Mackersey 2014 , p. 271.
  167. ^ Jump up to: а беременный в Mackersey 2014 , p. 274
  168. ^ Jump up to: а беременный Баттен 1979 , с. 161.
  169. ^ Mackersey 2014 , с. 275–276.
  170. ^ Mackersey 2014 , p. 277
  171. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 277–278.
  172. ^ Баттен 1979 , с. 162.
  173. ^ Mackersey 2014 , с. 282–283.
  174. ^ Баттен 1979 , с. 163.
  175. ^ Mackersey 2014 , с. 284–285.
  176. ^ Mackersey 2014 , p. 289
  177. ^ Mackersey 2014 , p. 288
  178. ^ Mackersey 2014 , с. 291–292.
  179. ^ «Джин Баттен ищет свежих лавров» . Телеграф . 9 октября 1937 г. с. 9 ​Получено 3 апреля 2021 года .
  180. ^ Jump up to: а беременный Баттен 1979 , с. 166
  181. ^ Jump up to: а беременный в Mackersey 2014 , с. 292–293.
  182. ^ Баттен 1979 , с. 167
  183. ^ Yarwood 2002 , с. 104–105.
  184. ^ Баттен 1979 , с. 171–173.
  185. ^ Баттен 1979 , с. 174.
  186. ^ Баттен 1979 , с. 176
  187. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 294
  188. ^ Баттен 1979 , с. 177–179.
  189. ^ Mackersey 2014 , с. 294–295.
  190. ^ Mackersey 2014 , p. 297
  191. ^ Mackersey 2014 , p. 295
  192. ^ Mackersey 2014 , с. 295–296.
  193. ^ Баттен 1979 , с. 181.
  194. ^ Mackersey 2014 , p. 298
  195. ^ Mackersey 2014 , с. 297–298.
  196. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 301–302.
  197. ^ Mackersey 2014 , p. 303.
  198. ^ Mackersey 2014 , с. 304–305.
  199. ^ Mackersey 2014 , p. 307
  200. ^ Mackersey 2014 , p. 308.
  201. ^ Mackersey 2014 , p. 310.
  202. ^ Mackersey 2014 , p. 311
  203. ^ Mackersey 2014 , p. 312
  204. ^ Mackersey 2014 , с. 312–313.
  205. ^ Mackersey 2014 , с. 318–319.
  206. ^ Mackersey 2014 , с. 314–315.
  207. ^ Mackersey 2014 , p. 316
  208. ^ Jump up to: а беременный в Mackersey 2014 , p. 317
  209. ^ Mackersey 2014 , p. 318
  210. ^ Mackersey 2014 , p. 319
  211. ^ Mackersey 2014 , p. 321.
  212. ^ Mackersey 2014 , p. 326.
  213. ^ Mackersey 2014 , с. 328–329.
  214. ^ Mackersey 2014 , p. 337.
  215. ^ Mackersey 2014 , с. 338–339.
  216. ^ Mackersey 2014 , p. 341.
  217. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , с. 343–344.
  218. ^ Mackersey 2014 , с. 345–348.
  219. ^ Mackersey 2014 , p. 350.
  220. ^ Jump up to: а беременный Кинг 1998 , с. 80
  221. ^ Mackersey 2014 , с. 356–357.
  222. ^ Ogilvy 1982 , с. 73–74.
  223. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 358.
  224. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 365
  225. ^ Mackersey 2014 , с. 360–363.
  226. ^ Mackersey 2014 , p. 364
  227. ^ Mackersey 2014 , p. 369
  228. ^ Mackersey 2014 , p. 370.
  229. ^ Mackersey 2014 , с. 371–372.
  230. ^ Mackersey 2014 , p. 373.
  231. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 374.
  232. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 375.
  233. ^ Mackersey 2014 , с. 376–377.
  234. ^ Mackersey 2014 , p. 378.
  235. ^ Mackersey 2014 , с. 380–381.
  236. ^ Mackersey 2014 , p. 384.
  237. ^ Mackersey 2014 , с. 386–388.
  238. ^ Mackersey 2014 , p. 391.
  239. ^ Ярвуд 2002 , с. 81.
  240. ^ Laine & Collings 2010 , с. 73.
  241. ^ Mackersey 2014 , с. 392–393.
  242. ^ Mackersey 2014 , с. 394–395.
  243. ^ Mackersey 2014 , p. 397.
  244. ^ Mackersey 2014 , с. 398–399.
  245. ^ Mackersey 2014 , с. 450–451.
  246. ^ Mackersey 2014 , p. 402
  247. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 404
  248. ^ Jump up to: а беременный Кинг 1998 , с. 81.
  249. ^ Mackersey 2014 , с. 406–408.
  250. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Laine & Collings 2010 , с. 74
  251. ^ Mackersey 2014 , p. 445.
  252. ^ Mackersey 2014 , p. 450.
  253. ^ Jump up to: а беременный в Уэлч, Денис (12 сентября 2009 г.). «Герой, который вылетел из нашей привязанности» . Новая Зеландия Herald . ISSN   1170-0777 . Получено 19 марта 2016 года .
  254. ^ King 1998 , p. 82
  255. ^ «Джин Баттен (1909–1982)» . Зал славы Новой Зеландии . Получено 4 сентября 2020 года .
  256. ^ Ярвуд 2002 , с. 105
  257. ^ «Джин Бэттен Плейс Департамент здание (бывшее)» . Наследие Новая Зеландия . Получено 8 августа 2021 года .
  258. ^ Роторуа, Кэт. «Мемориал Жана Баттена» . rotorua.kete.net.nz . Получено 16 июня 2020 года .
  259. ^ "Жан Баттен П.К." . climbnz.org.nz . Новозеландский альпийский клуб . Получено 9 февраля 2020 года .
  260. ^ Вудс, Ллойд (сентябрь 1939 г.). «Джин Бэттен пики» . New Zealand Railways Journal . 14 (6): 34 . Получено 30 августа 2020 года .
  261. ^ Jump up to: а беременный Mackersey 2014 , p. 466.
  262. ^ Jump up to: а беременный в Mackersey 2014 , p. 467.
  • Баттен, Джин (1979). Один в небе . Шрусбери: Airlife Publishing. ISBN  0-906393-01-9 .
  • Серейца, Юджин (1972). Более известные новозеландцы . Крайстчерч, Новая Зеландия: Whitcombe & Tombs. ISBN  0-7233-0335-5 .
  • Джиллетт, Лесли (1953). Крылья через Тасман . Веллингтон: Ах Рид и Ау Рид. OCLC   930467872 .
  • Кинг, Джон (1998). Знаменитые новозеландские авиаторы . Веллингтон: Грантэм Хаус. ISBN  1-86934-066-3 .
  • Лейн, Ширли; Collings, Pam (2010) [1989]. Серебряные крылья: новозеландские женщины в авиации . Веллингтон: Новозеландская ассоциация женщин в авиации. ISBN  978-0-473-16549-9 .
  • Mackersey, Ian (2014) [1990]. Джин Баттен: Гарбо неба . Окленд: Дэвид Бейтман. ISBN  978-1-86953-852-1 .
  • Огилви, Дэвид (1982). Коллекция Шаттлворта: официальный гид . Шрусбери: Airlife Publishing. ISBN  0-906393-18-3 .
  • Ярвуд, Воган (2002). Производители истории: приключения в Новой Зеландии биографии . Окленд: Рэндом Хаус Новая Зеландия. ISBN  1-86941-541-8 .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 6aac310544e0c99014f37151a1d97ce7__1724650560
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/6a/e7/6aac310544e0c99014f37151a1d97ce7.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Jean Batten - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)