Jump to content

Прусский т 9

(Перенаправлен из класса DRG 91.20 )

Прусский T 9 представлял собой класс немецкого парового локомотива , который включал несколько типов резервуарного двигателя , все с шестью колесами и двумя колесами, управляемыми железными дорогами Прусских государств .

Прусская т 9.1
DRG Class 90.0–2
Прусский T9.1 7270 Cöln в Музее железной дороги Бохум-Дахлхаузен
Тип и происхождение
Строитель
Дата сборки 1892–1901
Общее произведение 426
Спецификации
Конфигурация:
Уайт 0-6-2T
День водителя . 1350 мм (4 фута 5 + 1 ~ 8 дюймов)
Удерживая его. 1000 мм ( 39 + 3 ~ 8 дюймов)
Длина:
• над балками 11 320 мм (37 футов 1 + 3 ~ 4 дюйма)
Нагрузка оси 14,2 тонны (14,0 длинных тонн; 15,7 коротких тонн)
Клейкий вес 41,5 тонны (40,8 длинных тонн; 45,7 коротких тонн)
Вес обслуживания 54,5 тонны (53,6 длинных тонн; 60,1 коротких тонн)
Давление котла 12 бар (1,20 МПа; 174 фунтов на квадратный дюйм)
Нагреваемая поверхность:
• Трубки 1,53 м 2 (16,5 кв. Фута)
• испарительный 107,76 м 2 (1159,9 кв. Фута)
Размер цилиндра 430 мм ( 16 + 15 ~ 16 дюймов)
Поршневой удар 630 мм ( 24 + 13 ~ 16 дюймов)
Показатели производительности
Максимальная скорость 60 км/ч (37 миль в час)
Указанная сила 331 кВт (450 пс; 444 л.с.)
Карьера
Числа DRG 90 001–252
Ушедший на пенсию к 1953 году

Класс T 9.1 Прусских государственных железных дорог были локомотивами по железнодорожному вагону с расположением колеса 0-6-2 T. Они были предназначены для обслуживания на филиалах , для поездок на товары на основных линиях и для шунтирования (железнодорожных) работ. В общей сложности 420 локомотивов были построены различными производителями для Прусских государственных железных дорог , а также 6 единиц для железной дороги Кронберга, которая была захвачена государственными железными дорогами в 1914 году.

В 1923 году они были включены Deutsche Reichsbahn в качестве DRG класса 90.0-2 в свой первоначальный план нумерации с работающими числами 90 001 до 90 328.

В 1925 году окончательный план записал локомотивы с числами 90 001 - 021, 90 024 - 90 115, 90 117 - 122 и 90 125 - 231, а также неправильно обозначенная группа класса 91 с числами 91 088, 91 089, 91 109 - 114 и 91 301 и 302.

Позже к ним присоединились 90 232 до 90 234 с железной дороги Бремен Харбор ( Хафенбан Бремен ) [ 1 ] 90 235 до 90 237 с железной дороги Саара [ 2 ] и с 90 241 до 90 245 от железной дороги Любек-Бюхен , которая заказала шесть новых двигателей T 9.1 в 1900 и 1903 годах, а затем купил еще четыре, вторые, локомотивы у Прусских государственных железных дорог . [ 3 ]

Несколько примеров этого двигателя были переданы администрациям иностранной железной дороги, и некоторые из них позже вернулись на флот Deutsche Reichsbahn во время Второй мировой войны как 90 246 - 251.

Два T9.1 были сохранены: один в Железнодорожном музее Бохум-Дахлхаузена как «Cöln 1833», позже "Cöln 7270", [ 4 ] который был восстановлен и был показан перед театром Starlight Express в Бохуме с 9 ноября 2015 года, [ 5 ] другой находится в южном немецком железнодорожном музее в Хейлбронне [ 6 ] как "Cöln 1857".

T 9.1 Cöln 1833, с 1906 года Cöln 7270 (Borsig 4431/1893), 8 мая 2015 года на мастерской Interlok, Pila, Польша, после полной реконструкции.

T 9 - вариант Элберфельда

[ редактировать ]
Прусский т 9 - вариант Элберфельда
Тип и происхождение
Строитель Хеншель , Краусс
Дата сборки 1891–1900
Total produced37
Specifications
Configuration:
 • Whyte0-6-2T
Gauge1,435 mm (4 ft 8+12 in)
Driver dia.1,080 mm (3 ft 6+12 in)
Trailing dia.810 mm (2 ft 7+78 in)
Length:
 • Over beams10,470 mm (34 ft 4+14 in)
Axle load13.75 tonnes (13.53 long tons; 15.16 short tons)
Adhesive weight39.5 tonnes (38.9 long tons; 43.5 short tons)
Service weight48.1 tonnes (47.3 long tons; 53.0 short tons)
Boiler pressure12 bar (1.20 MPa; 174 psi)
Heating surface:
 • Evaporative110.3 m2 (1,187 sq ft)
Superheater:
 • Heating area1.71 m2 (18.4 sq ft)
Cylinder size400 mm (15+34 in)
Piston stroke500 mm (19+1116 in)
Performance figures
Maximum speed45 km/h (28 mph)
Career
NumbersDRG 90 116
Retired1931

Вариант T 9 Elberfeld железных дорог Прусских государственных дорог товаров был локомотивом с расположением 0-6-2 колеса. Эти транспортные средства были запланированы для обслуживания на линии между Эльберфельдом и Кроненбергом . Для этой цели фирма Джорджа Краусса построила четыре примера, которые были очень похожи на баварский D VIII , потому что прусский T 3 считался слишком недостаточным. После того, как локомотивы доказали свою ценность, Хеншель построил еще 33 примера.

In the 1923 DRG renumbering plan for steam locomotives the locomotives were grouped into DRG Class 90.3 with running numbers 351 - 363. In addition they were joined by T 9.1 engines with numbers 90 154, 155, 167, 180 - 183. In the 1925 numbering plan only locomotive 90 116 was left. She was retired in 1931. Seven of these locomotives were handed over to private railways where they were in service until the 1950s.

T 9 - Langenschwalbach variant

[edit]
Prussian T 9 – Langenschwalbach variant
PKP TKi1-6[7]
Type and origin
BuilderEsslingen, Schwartzkopff
Build date1892–1895
Total produced19
Specifications
Configuration:
 • Whyte0-6-2T
Gauge1,435 mm (4 ft 8+12 in)
Driver dia.1,250 mm (4 ft 1+14 in)
Trailing dia.810 mm (2 ft 7+78 in)
Length:
 • Over beams10,380 mm (34 ft 34 in)
Axle load13.9 tonnes (13.7 long tons; 15.3 short tons)
Adhesive weight43.8 tonnes (43.1 long tons; 48.3 short tons)
Service weight53.8 tonnes (53.0 long tons; 59.3 short tons)
Boiler pressure12 bar (1.20 MPa; 174 psi)
Heating surface:
 • Tubes1.73 m2 (18.6 sq ft)
 • Evaporative135.80 m2 (1,461.7 sq ft)
Cylinder size450 mm (17+1116 in)
Piston stroke630 mm (24+1316 in)
Loco brakeCounterweight, Heberlein, Riggenbach, Westinghouse
Performance figures
Maximum speed50 km/h (31 mph)
Career
NumbersDRG 90 232–233
Retired1930

The Langenschwalbach variant of the T 9 with the Prussian state railways was a 0-6-2T tank locomotive. They were planned for service on the Aartalbahn between Wiesbaden and Langenschwalbach (today Bad Schwalbach), because this line, with inclines of up to 3,3%, had proven too steep for the Prussian T 3 engines on duty there. As a result, it was decided in 1889 to build eight new locomotives for the 21.4 km long route.

The engines had Allan valve gear, the carrying axle was designed as an Adams axle and the steam dome was located on the front boiler ring. Various brake systems were tested on these locos. In the 1923 renumbering plan, three locomotives were earmarked for renumbering to 90 002, 066 and 067. However, by 1925 they had been retired.

In 1930, following the takeover of the Bremen harbour railway, two more locomotives of this type joined the Deutsche Reichsbahn as numbers 90 232 and 90 233. However they were retired in the same year.

T 9 - Upper Hessian Railway

[edit]
Prussian T 9 – Upper Hessian Railway Company
Type and origin
BuilderKrauss
Build date1895
Total produced1
Specifications
Configuration:
 • UICC1′
Gauge1,435 mm (4 ft 8+12 in)
Driver dia.1,210 mm (3 ft 11+58 in)
Adhesive weight42 tonnes (41 long tons; 46 short tons)
Service weight51 tonnes (50 long tons; 56 short tons)
Boiler pressure12 bar (1.20 MPa; 174 psi)
Heating surface:
 • Firebox1.6 m2 (17 sq ft)
 • Evaporative103.9 m2 (1,118 sq ft)
Cylinder size440 mm (17+516 in)
Piston stroke600 mm (23+58 in)
Performance figures
Maximum speed60 km/h (37 mph)

The single Upper Hessian Railway variant of the T9 was a goods train tank locomotive with a 0-6-2T wheel arrangement. It was built in 1895 by Krauss to a Bavarian design shortly before the transfer of this Hessian state railway to the Prussian state railways. It was given the number 26 by the Upper Hessian Railway; the Prussian state railway initially designated it as "Frankfurt 1871" and in 1906 as "Frankfurt 7205".

T 9.2

[edit]
Prussian T 9.2
DRG Class 91.0–1
DR 91 134 in Potsdam (1993)
Type and origin
Builder
Build date1892–1900
Total produced235
Specifications
Gauge1,435 mm (4 ft 8+12 in)
Leading dia.1,000 mm (3 ft 3+38 in)
Driver dia.1,350 mm (4 ft 5+18 in)
Length:
 • Over beams10,650 mm (34 ft 11+14 in)
Axle load14.7 tonnes (14.5 long tons; 16.2 short tons)
Adhesive weight41.0 tonnes (40.4 long tons; 45.2 short tons)
Service weight52.6 tonnes (51.8 long tons; 58.0 short tons)
Boiler pressure12 bar (1.20 MPa; 174 psi)
Heating surface:
 • Tubes1.75 m2 (18.8 sq ft)
 • Evaporative106.82 m2 (1,149.8 sq ft)
Cylinder size430 mm (16+1516 in)
Piston stroke630 mm (24+1316 in)
Performance figures
Maximum speed60 km/h (37 mph)
Indicated power338 kW (460 PS; 453 hp)
Career
NumbersDRG 91 001–121
DRG 91 131–149
Retiredby 1966

Class T 9.2 of the Prussian state railways were goods train tank locomotives with a 2-6-0T wheel arrangement. They had the same range of tasks as the T 9.1, and its main dimensions were largely the same. The reason for its design was a fear that the riding qualities of the T 9.1 were too poor. As a result, it was given a leading axle instead of a trailing axle.

Of the 235 machines built, 154 units were incorporated by the Deutsche Reichsbahn in its 1923 renumbering plan and designated as DRG Class 91.0-1. According to the 1925 numbering plan, 111 locomotives were taken over as 91 001–087, 91 090–108, 91 115, as well as the wrongly classified 90 023, 90 024, 90 123 and 90 124.

The locos with running numbers 91 116–121 came from the Bremen harbour railway (91 116)[8] and the Saar Railway (91 117 to 91 121).[9] They were joined in 1938 by numbers 91 131–136 from the Brunswick State Railway.[10] In the Second World War, locomotives 91 137–149 came from Poland. After the war there were only a few left in service. The Deutsche Bundesbahn retired its last machine in 1953 and the Deutsche Reichsbahn (GDR) followed suit in 1966. The Reichsbahn engine, 91 134, has been preserved and since August 2006 has been owned by the Mecklenburg Railway Society (Mecklenburgische Eisenbahnfreunden) in Schwerin.

T 9.3

[edit]
Prussian T 9.3
DRG Class 91.3–18, 91.20
ÖBB 691, PKP Class TKi 3,
SNCB Type 93
Type and origin
Builder
Build date1900–1914
Total produced2,060
Specifications
Gauge1,435 mm (4 ft 8+12 in)
Leading dia.1,000 mm (3 ft 3+38 in)
Driver dia.1,350 mm (4 ft 5+18 in)
Length:
 • Over beams10,700 mm (35 ft 1+14 in)
Axle load15.6 tonnes (15.4 long tons; 17.2 short tons)
Adhesive weight36.1 tonnes (35.5 long tons; 39.8 short tons)
Service weight46.1 tonnes (45.4 long tons; 50.8 short tons)
Boiler pressure12 bar (1.20 MPa; 174 psi)
Heating surface:
 • Firebox1.50 m2 (16.1 sq ft)
 • Evaporative103.66 m2 (1,115.8 sq ft)
Cylinder size450 mm (17+1116 in)
Piston stroke630 mm (24+1316 in)
Performance figures
Maximum speed65 km/h (40 mph)
Indicated power346 kW (470 PS; 464 hp)
Career
NumbersDRG 91 303–1836
DRG 91 2001–2010
Retiredby 1971

Class T 9.3 of the Prussian state railways were tank locomotives that were used both in passenger and freight train services. A total of 2,060 were of this type were built for the Prussian state railways (including those engines from the East Prussian Southern Railway which was nationalised in 1903). The Royal Württemberg State Railways procured a further 10 examples as the Württemberg T 9. The Imperial Railways in Alsace-Lorraine had bought a total of 132 T 9.3s. Even various private railways took delivery of the T 9.3. In 1925 it was included by the Deutsche Reichsbahn as DRG Class 91.3-18 and 91.20 in its numbering plan.

This was an evolutionary development of the Prussian T 9.2, in which the main difference was the use of a Krauss-Helmholtz bogie instead of an Adams axle. That meant that its top speed could be increased to 60 km/h, and later even to 65 km/h. The Reichsbahn took over 1,503 machines from Prussia as 91 303 to 91 1805, of which ten T9.3s originally came from the Imperial Railways in Alsace-Lorraine; and 10 Württemberg T 9s as 91 2001 to 91 2010. In 1935 the Reichsbahn took over 31 from the Saar Railway as 91 1806 to 91 1836.[11] In the Second World War more locomotives were added from Belgium as numbers 91 1837 to 91 1844.

On 1 April 1949,[12] the Deutsche Reichsbahn (GDR) took over yet more T 9.3s from private railway companies, with the numbers 91 6501, 6576, 6577, 6581 and 6582, some of which had been converted to superheating.

Their retirement began after 1945 and was completed in the Deutsche Bundesbahn in 1964 and in the Deutsche Reichsbahn (GDR) in 1971.

Six T 9.3s remained in Austria after the Second World War. Two were handed over to the SZD in 1948 (91 1700 and 1822), two were rather quickly retired (91 1421 in 1951 and 91 1314 in 1952). The remaining two engines, 91 1207 and 91 1347, formed ÖBB Class 691 retaining their serial numbers. Both were used in the St. Pölten region and retired in 1957.

TT-1770 a captured "trophy" locomotive at the Russian Railway Museum in Saint Petersburg.[13] She is a re-gauged Prussian T 9.3 to Russian 5ft gauge.[14]

In Germany two have been preserved: number 91 896II in Dresden and 91 936 in Berlin. The Minden Museum Railway is rebuilding a T 9.3.

Two re-gauged examples are preserved in Russia. TT-1770 is preserved at the Russian Railway Museum in Saint Petersburg. While unrestored TT-397 example is at the Railway Museum at Shushary, Saint Petersburg.

Прусский T 9.3 TT-1770 в Хаапамаки , Финляндия

One example is at the Steam Locomotive Park at Haapamaki, Finland


Смотрите также

[ редактировать ]

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Weisbrod (1991) , p. 15
  2. ^ Weisbrod (1991) , p. 38
  3. ^ Weisbrod (1991) , p. 90–92.
  4. ^ Германское общество по истории железной дороги (DGG)
  5. ^ Местный компас бочм
  6. ^ "T9.1" .
  7. ^ Только вариант Langenschwalbach в Польше и классифицирован там с оставшимся классом TKI1. Видеть: Герберт Раутер (1991), отчет о Пруссии № 3. Nass Steam Tenders Locomotives T0-T7, T9, T11, T13, T15 (на немецком языке), Fürstenfeldbruck: Hermann Merker Verlag Gmbh, p. 69, ISBN  3-922404-19-7
  8. ^ Weisbrod (1991) , p. 18
  9. ^ Weisbrod (1991) , p. 39
  10. ^ Weisbrod (1991) , p. 109
  11. ^ Weisbrod (1991) , p. 40
  12. ^ День, когда почти все частные железные дороги в Восточной Германии были национализированы.
  13. ^ «Российский железнодорожный музей» .
  14. ^ «Музей Шушари, Санкт -Петербург, 2006» .
  • Вейсброд, Манфред (1991). Паровые локомотивы немецких железных дорог, от частных путей до DRG (EFA 1.5) (на немецком языке). Дюссельдорф: Альба. Стр. ISBN  3-87094-139-1 .

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
  • Хюттер, Инго (2021). Паровые локомотивы серии от 60 до 91 DRG, DRB, DB и DR (на немецком языке). ВЕРЛ: ДеГистские СМИ. С. ISBN  978-3-946594-21-5 .
  • Молл, Герхард; Венцель, Хансюрген (1984). 91 серия (прусский T 9) . Фрайбург: Эк-Верлаг. ISBN  3-88255-154-2 .
  • Раутер, Герберт (1991). Прусский отчет Том № 3 . Fürstenfeldbruck: Hermann Merker Verlag Gmbh. ISBN  3-922404-19-7 .
  • Ванденберг, Дж. (1989). Война 1914 - 1918 и локомотивы «перемирия», 2. Описание локомотивов KPEV (PDF) (на французском языке). Брюссель: SNCB. стр. 297–313.
  • Вейсброд, Манфред; Мюллер, Ганс; Petznik, Wolfgang (1978). Паровые локомотивы немецких железных дорог, серия 60–96 (EFA 1.3) (на немецком языке) (4 -е изд.). Дюссельдорф: Альба. С. ISBN  3-87094-083-2 .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 8b2f0dd5c84c19ba140a845267c5762c__1706361720
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/8b/2c/8b2f0dd5c84c19ba140a845267c5762c.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Prussian T 9 - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)