Westinghouse J32
J32 | |
---|---|
![]() | |
Вырезанный westinghouse 9.5a/j32 Turbojet Двигатель на выставке в центре Стивена Ф. Удвар-Хейзи | |
Тип | Смятение |
Национальное происхождение | Соединенные Штаты |
Производитель | Отделение авиационной газовой турбины Westinghouse |
Первый забег | 1944 |
Номер построен | 44 |
Разработан из | Westinghouse J30 |
Westinghouse J32 представлял собой небольшой турбоевский двигатель, разработанный подразделением авиационной газовой турбины Westinghouse в середине 1940-х годов.
Дизайн и разработка
[ редактировать ]Развитие 9.5A (военное обозначение J32-WE-2) началось в конце 1942 года, и Westinghouse доставил первый двигатель военно-морскому флоту США в середине 1944 года. Военно-морской флот выбрал 9.5A для питания ракет Gorgon II-B и III-B воздуха-воздух, но эти приложения не материализовались. [ 1 ]
An improved version, the 9.5B, powered the TD2N-1 Gorgon high-speed target drone, which successfully flew in 1945. The engine's high cost and continuing development delays led to the cancellation of the TD2N-1 program in 1946. Westinghouse manufactured 24 of the 9.5A and 20 of the 9.5B engines. Despite their limited use, they constituted the first family of small turbojet engines successfully developed and produced in the United States.[1]
Variants
[edit]- J32-WE-2
- Military designation of the Westinghouse 9.5A
- Westinghouse 9.5A
- Company designation of the J32, denoting the diameter of the engine in inches
- Westinghouse 9.5B
- Company designation for the improved version of the 9.5A
Applications
[edit]- NAMU KDN-1 Gorgon high-speed target drone
Engines on display
[edit]A cutaway Westinghouse 9.5A/J32-WE-2 turbojet engine is on display at the Steven F. Udvar-Hazy Center in Chantilly, VA. This engine lacks a serial number as it was assembled from spare parts and was transferred to the Steven F. Udvar-Hazy Center from the U.S. Department of the Navy, Bureau of Aeronautics.[1]
Specifications (9.5A)
[edit]Data from [2]
General characteristics
- Type: axial flow turbojet
- Length: 55.2 in (1,402.1 mm)
- Diameter: 9.5 in (241.3 mm)
- Dry weight: 9.5A 143 lb (64.9 kg), 9.5B 145 lb (65.8 kg)
Components
- Compressor: 6-stage axial
- Combustors: annular stainless steel
- Turbine: single-stage axial
- Fuel type: 100/130 gasoline
- Oil system: pressure spray at 65 psi (448.2 kPa)
Performance
- Maximum thrust: 9.5A 275 lbf (1.22 kN) at 36,000 rpm at sea level, 9.5B 260 lbf (1.16 kN) at 34,000 rpm at sea level
- Overall pressure ratio: 3:1
- Air mass flow: 5.25 lb (2.38 kg)/s at 28,000 rpm
- Turbine inlet temperature: 1,500 °F (816 °C)
- Specific fuel consumption: 1.7 lb/(lbf⋅h) (48 g/(kN⋅s))
- Thrust-to-weight ratio: 1.92
- Normal thrust, static: 9.5A 175 lbf (0.78 kN) at 29,800 rpm at sea level, 9.5B 260 lbf (1.16 kN) at 34,000 rpm at sea level
- Military thrust, flight: 215 lbf (0.96 kN) at 36,000 rpm at altitude
- Normal thrust, flight: 160 lbf (0.71 kN) at 29,800 rpm at altitude
References
[edit]- ^ Jump up to: a b c "Westinghouse J32-WE-2 (9.5A) Turbojet Engine, Cutaway, Motorized | National Air and Space Museum". airandspace.si.edu.
- ^ Wilkinson, Paul H. (1946). Aircraft Engines of the world 1946. London: Sir Isaac Pitman & Sons. pp. 276–277.
Notes
[edit]- This article contains material that originally came from the placard at the Steven F. Udvar-Hazy Center.
Further reading
[edit]- Christiansen, Paul J. (2019). Early Westinghouse Axial Turbojets. Olney, Maryland, USA: Bleeg Publishing, LLC. pp. 360–361.
- Лейс, Ричард А.; Флеминг, Уильям А. (1999). История североамериканских самолетов с небольшими газовыми турбинами . Рестон, Вирджиния: Смитсоновский институт и Американский институт аэронавтики и астронавтики. ISBN 1-56347-332-1 .
- Кей, Энтони Л. (2007). История и развитие турбоев 1930-1960 гг. Том 2: СССР, США, Япония, Франция, Канада, Швеция, Швейцария, Италия и Венгрия (1-е изд.). Рамсбери: Пресса Кроуд. ISBN 978-1861269393 .
- Уилкинсон, Пол Х. (1946). Авиационные двигатели мира 1946 года . Лондон: сэр Исаак Питман и сыновья. С. 276–277.
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- «Westinghouse J32-WE-2 (9,5A) Турбового двигателя, Cutaway» . Смитсоновский национальный музей воздуха и космоса . Получено 1 января 2011 года .