Wright R-760 Whirlwind
R-760 Whirlwind | |
---|---|
![]() | |
Женщина-механик, работающая на двигателе R-760 военно-морского флота N3N в октябре 1942 года. | |
Type | Air-cooled 7-cylinder radial piston engine |
National origin | United States |
Manufacturer | Wright Aeronautical Corporation Naval Aircraft Factory (under license) |
Major applications | N3N Canary U.S. Navy primary trainer Other U.S. Navy trainers Various civil utility aircraft |
Produced | 1929-1945 |
Number built | around 1400 |
Wright Whirlwind серию семицилиндровых радиальных двигателей представлял авиационных собой R- 760 с воздушным охлаждением . Эти двигатели имели смещение 756 дюймов (12,4 л) и рейтинги мощности 225-350 л.с. (168-261 кВт). [ 1 ]
Дизайн и разработка
[ редактировать ]В 1928 году Райт представил семейство Whirlwind J-6, чтобы заменить девятицилиндровый сериал R-790 . Семья J-6 включала разновидности с пятью, семью и девятью цилиндрами. Версия из семи цилиндров была первоначально известна как Whirlwind Seven J-6 , или J-6-7 в течение короткого времени. Правительство США назначило его как R-760 ; Позже Райт принял это и сбросил номенклатуру J-6.
Как и все члены семейства Whirlwind J-6, R-760 имел большие цилиндры, чем R-790. Поршневый ход цилиндра 5,5 в (14,0 см) остался неизменным, но с отверстием было расширено до 5,0 на (12,7 см) с отверстия R-790 в 4,5 в (11,4 см). В то время как R-790 был естественным образом аспирирован , у R-760, как и у других двигателей J-6, был управляемый шестерентером нагнетатель, чтобы повысить его выходную мощность.
Over time, Wright refined the R-760, using suffix letters to indicate successive versions. The original R-760 (or J-6-7) was rated for 225 hp (168 kW),[2] while the R-760E of 1931 could do 250 hp (186 kW) thanks to an improved cylinder head design.[3][4][5] Wright later added another suffix to show different power levels. The R-760E-1, introduced the same year as the R-760E, had a takeoff power rating of 300 hp (224 kW) thanks to higher-compression pistons and a greater RPM limit.[3][6][7] The even more powerful R-760E-2 of 1935 could reach 350 hp (261 kW) for takeoff due to increased supercharging and an even higher RPM limit.[3][8][9] On the other hand, the R-760E-T, designed for trainer aircraft, had the R-760E-1's high-compression pistons, but the supercharger was removed, thus giving just 235 hp (175 kW).[3][10][11]
Operational history
[edit]The R-760 was a direct replacement for the R-790, with similar displacement and power. The U.S. Navy used it as the powerplant for several biplane primary trainers, including the Consolidated NY, the Curtiss N2C Fledgling, and the Naval Aircraft Factory N3N Canary. The last of these was produced in large numbers, with most of the engines built under license by the Naval Aircraft Factory. Trainers usually had the unsupercharged R-760E-T engine.
A variety of civil utility aircraft also used the R-760, including models built by Beechcraft, Cessna, Curtiss-Wright, Howard DGA-8, Stearman, Stinson, and Waco. These aircraft generally used the various supercharged versions of the R-760.
Production of the R-760 continued until 1945, with about 1400 examples being built by Wright, and more under licence by foreign manufacturers such as Fábrica Nacional de Motores in Brazil.[3][12]
Variants
[edit]- J-6-7 (R-760): 225 hp (168 kW) at 2,000 RPM.[2]
- R-760E: 250 hp (186 kW) at 2,000 RPM. Higher power from improved cylinder head.[3][4][5]
- R-760E-1: 285 hp (213 kW) at 2,100 RPM, 300 hp (224 kW) at 2,250 RPM for takeoff. Higher compression ratio.[3][6][7]
- R-760E-2: 320 hp (239 kW) at 2,200 RPM, 350 hp (261 kW) at 2,400 RPM for takeoff. Increased supercharging, slightly higher compression ratio.[3][8][9]
- R-760E-T: 235 hp (175 kW) at 2,000 RPM. Naturally aspirated version of R-760E-1 for trainer aircraft.[3][10][11]
- R-760-2, -4, -8: 235 hp (175 kW) at 2,000 RPM. U.S. Navy versions of R-760E-T.[3][13]
Applications
[edit]- Abrams P-1 Explorer
- Beechcraft Staggerwing
- Cessna DC-6B Scout
- Consolidated NY-3
- Curtiss N2C-2 Fledgling
- Curtiss-Wright CW-A-14D Sportsman Deluxe
- Fairchild Model 45
- Howard DGA-8 and DGA-15W
- Naval Aircraft Factory N3N Canary
- St. Louis YPT-15
- Stearman C3R Business Speedster
- Stinson Junior
- Stinson Reliant
- Waco CSO and CTO
- Waco CJC, CJC-S, DJC, DJC-S, and DJS
- Waco CUC, DQC-6, EQC-6, DGC-7 & 8, EGC-7 & 8
- Waco CRG
Engines on display
[edit]Wright R-760 engines on display are uncommon, but there is an R-760E-2 exhibited at the Evergreen Aviation & Space Museum in McMinnville, Oregon.[14][15]
Specifications (R-760E-2)
[edit]Data from FAA type certificate data sheet for the R-760E-2;[9] dimensions from Curtiss-Wright (1983).
General characteristics
- Type: 7-cylinder supercharged air-cooled radial piston engine
- Bore: 5.0 in (127 mm)
- Stroke: 5.5 in (140 mm)
- Displacement: 756 in³ (12.4 L)
- Length: 42.44 in (107.8 cm)
- Diameter: 45.0 in (114.3 cm)
- Dry weight: 570 lb (259 kg)
Components
- Valvetrain: 2 valves per cylinder, pushrod-actuated
- Supercharger: gear-driven, 9.17:1 impeller gear ratio
- Fuel type: 80 octane
- Reduction gear: Direct drive
Performance
- Power output: 320 hp (239 kW) at 2,200 RPM at sea level; 350 hp (261 kW) at 2,400 RPM for takeoff
- Specific power: 0.42 hp/cu-in (19.3 kW/L)
- Compression ratio: 6.3:1
- Power-to-weight ratio: 0.56 hp/lb (0.92 kW/kg)
Engine | Power, continuous | Power, takeoff | Compression ratio | Supercharger gear ratio | Octane rating | Dry weight |
---|---|---|---|---|---|---|
R-760E[5] | 250 hp (186 kW) at 2,000 RPM | 5.1:1 | 7.05:1 | 73 | 530 lb (240 kg) | |
R-760E-1 [7] | 285 л.с. (213 кВт) при 2100 об / мин | 300 л.с. (224 кВт) при 2250 об / мин | 6.1:1 | 7.05:1 | 73 | 565 фунтов (256 кг) |
R-760E-2 [ 9 ] | 320 л.с. (239 кВт) при 2200 об / мин | 350 л.с. (261 кВт) при 2400 об / мин | 6.3:1 | 9.17:1 | 80 | 570 фунтов (259 кг) |
R-760E-T [ 11 ] | 235 л.с. (175 кВт) при 2000 об / мин | 6.1:1 | никто | 73 | 540 фунтов (245 кг) |
Смотрите также
[ редактировать ]Связанная разработка
Сопоставимые двигатели
Связанные списки
Ссылки
[ редактировать ]Примечания
[ редактировать ]- ^ Ганстон 1989, с.181.
- ^ Jump up to: а беременный Curtiss-Wright (1940), p. 11
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я Дж Curtiss-Wright (1983), p. 1
- ^ Jump up to: а беременный Curtiss-Wright (1940), p. 13
- ^ Jump up to: а беременный в Лист данных сертификата FAA ATC 26
- ^ Jump up to: а беременный Curtiss-Wright (1940), p. 14
- ^ Jump up to: а беременный в Лист данных сертификата FAA TC 94
- ^ Jump up to: а беременный Curtiss-Wright (1940), p. 17
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Лист данных сертификата FAA TC 155
- ^ Jump up to: а беременный Curtiss-Wright (1940), p. 16
- ^ Jump up to: а беременный в Лист данных сертификата FAA TC 126
- ^ Резюме поставки двигателя Wright: с 1920 по 1963 год (PDF) , полученная 10 декабря 2009 года . Странзирован из Aeronautical Documents Wright Робертом Дж. Нилом Т; Исторического общества авиационного двигателя, Доступно на справочной странице архивной 2010-02-04 на The Wayback Machine .
- ^ Лист данных сертификата FAA. 5E-6
- ^ Список AEHS: двигатели в музеях по всему миру , извлечены 2009-12-13 .
- ^ Авиационные двигатели , извлеченные 2009-12-13 . Эта личная коллекция фотографий музейного самолета включает в себя фотографию музея R-760E-2 под разделом для музея вечнозеленой авиации.
Библиография
[ редактировать ]- Ганстон, Билл. Всемирная энциклопедия аэро двигателей . Кембридж, Англия. Патрик Стивенс Limited, 1989. ISBN 1-85260-163-9
- Боевой самолет Джейн во Второй мировой войне . Лондон Studio Editions Ltd, 1989. ISBN 0-517-67964-7
- Curtiss -Wright (1940), Двигатели Райта - прошлое и настоящее (PDF) , с. 11, 13, 14, 16, 17 лет, архивировано из оригинала (PDF) 15 февраля 2010 года , полученная 12 декабря 2009 года . исторического общества самолета Доступно на справочной странице .
- Curtiss-Wright (1983), Сводка исторического двигателя (начало 1930 года) (PDF) , с. 1, архивировано из оригинала (PDF) 31 октября 2010 года , получено 12 декабря 2009 года . исторического общества самолета Доступно на справочной странице .
Следующие авиационной администрации листы сертификатов Федерального администрирования FAA , все доступны в библиотеке регулирования и руководства :
- R-760E: Тип сертификата Спектакль данных ATC 26 , получен 12 декабря 2009 г.
- R-760E-1: Тип сертификата Спектакль TC 94 , полученная 12 декабря 2009 г.
- R-760E-2: Тип сертификата Спектакль TC 155 , полученная 12 декабря 2009 г.
- R-760E-T: Тип сертификата Спектакль TC 126 , полученная 12 декабря 2009 г.
- R -760-2, -4, -8: Тип сертификата Сертификат 5E-6 , полученный 12 декабря 2009 г.
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- Листы данных двигателя: Aero Aero Engines- первая страница R-760 , вторая страница R-760