Бахауддин Закария
Баха-уд-дин Закария Бахауддин Закария | |
---|---|
![]() | |
Личный | |
Рожденный | 1161 или 1182 |
Умер | 21 декабря 1262 |
Религия | ислам |
Denomination | Sunni, specifically the Suhrawardiyya Sufi order |
Muslim leader | |
Based in | Multan, Punjab |
Period in office | 12th/13th century |
Predecessor | Shihab al-Din 'Umar al-Suhrawardi |
Successor | Various, including Lal Shahbaz Qalander, Fakhr ud din Iraqi, Jalaluddin Rumi and Sayyid Jalaluddin Surkh-Posh Bukhari |
Part of a series on Islam Sufism |
---|
![]() |
![]() |
Регулирование - спорта 1 Административного офиса должностных и здравоохранения Бюро лиц Милаа МАЛТАН , WASH - солнечный. [ 1 ] Мусульманский ученый Святой и поэт, которые создали Сухравардия Орден Багдада в средневековой Южной Азии , впоследствии стали одним из самых влиятельных духовных лидеров его эпохи. [ 2 ]
Жизнь
[ редактировать ]Закария родилась в 1161 или 1182 годах. Его семья была из хашимидной линии и, таким образом, отследила их происхождение до Асада Ибн Хашима , одного из предков исламского пророка Мухаммеда . Семья Баха аль-Дин была родом из региона Хваразма в Центральной Азии , но поселилась в Кут-Каруре в регионе Пенджаба , недалеко от города Мултан . Его отцом был Ваджих аль-Дин Мухаммед, в то время как его мать была дочерью Хусама аль-Дина Тирмиди. [ 3 ]
For fifteen years, Zakariya travelled to different cities in southern Punjab, where the order was able to attract large numbers of converts from Hinduism.[4] Закария, наконец, поселилась в Мултане в 1222 году. Под его влиянием Мултан стал известен как « Багдад Востока », и его ссылается Закария в своей персидской поэзии:
Multan ma ba jannat a'la barabara |
Multan of ours is equal to high Paradise |
Zakariya became a vocal critic of Multan's ruler at the time, Nasir-ud-Din Qabacha, and sided with Iltutmish, the Mamluk Sultan of Delhi when he overthrew Qabacha in 1228.[4] Zakariya's support was crucial for Iltutmish's victory,[5] and so he was awarded the title Shaikh-ul-Islam by Iltutmish to oversee the state's spiritual matters, in gratitude for his support. Zakariya was also granted official state patronage by the Sultan.[4]
During his lifetime, Zakariya befriended Lal Shahbaz Qalandar - a widely revered Sufi saint from Sindh, and founder of the Qalandariyya order of wandering dervishes. As Shaikh-ul-Islam, Zakariya was able to assuage orthodox Muslims, who were offended by the Lal Shahbaz Qalandar's teachings.[6] Zakariya, Shahbaz Qalandar, Baba Farid and Syed Jalalauddin Bukhari, together became the legendary Haq Char Yaar, or "Four friends" group, which is highly revered among South Asian Muslims.[7]
Spiritual philosophy
[edit]Zakariya's Tariqat, or Sufi philosophical orientation, was to the renowned Persian Sufi master Shahab al-Din Abu Hafs Umar Suhrawardi of Baghdad.[4] The Suhrawardi order rejected a life of poverty, as espoused by the Chisti order that was more prevalent in the Lahore region.[8] Instead, the Suhrawardis believed in ordinary food and clothing, and rejected the Chisti assertion that spirituality lay upon a foundation of poverty.[8] The Suhrawardis also rejected the early Chisti practice of dissociation from the political State.[9]
Zakariya's preachings emphasized the need to conform to usual Islamic practices like fasting (roza) and alms-giving (zakat), but also advocated a philosophy of scholarship (ilm) combined with spirituality.[8] His emphasis on teaching all humans, regardless of class or ethnicity, set him apart from his contemporary Hindu mystics.[10]
He did not reject the traditional of spiritual music that was heavily emphasized in Chisti worship, but only partook in it on occasion.[8] He rejected the Chisti tradition of bowing in reverence to religious leaders - a practice that may have been borrowed from Hinduism.[9]
Impact
[edit]Zakariya's teachings spread widely throughout southern Punjab and Sindh, and drew large numbers of converts from Hinduism.[4] His successors continued to exert strong influences over southern Punjab for the next several centuries, while his order spread further east into regions of northern India, especially in Gujarat and Bengal.[9]
Shrine
[edit]30°12′02″N 71°28′35″E / 30.20056°N 71.47639°E

Baha-ud-Din Zakariya died in 1268 and his mausoleum (Darbar) is located in Multan. The mausoleum is a square of 51 ft 9 in (15.77 m), measured internally. Above this is an octagon, about half the height of the square, which is surmounted by a hemispherical dome. The mausoleum was almost completely ruined during the Siege of Multan in 1848 by the British, but was soon afterward restored by local Muslims.[11][12]
Many pilgrims visit his shrine at the time of his urs from different parts of Pakistan and beyond.[13][14]
Writings
[edit]- Awrad-e-Shaikhush Shuyukh: Al-Awrad : Awrad-e-Suhrawardy
( اوراد شيخ الشيوخ : الاوراد : اوراد سهروردي)
See also
[edit]Commemorative honors
[edit]- Bahauddin Zakaria Express train is named after him, which runs between Karachi and Multan.[15]
- Bahauddin Zakariya University located in Multan is named after him which is the largest institution in Southern Punjab.
Ссылки
[ редактировать ]- ^ Камар аль-Худа (8 августа 2005 г.). Стремление к божественному союзу: духовные упражнения суфи Routledge Sufi. ISBN 0700716874 .
- ^ Карима, Анохарула (1980). Баллы Бангладеш: изучение неясного религиозного культа Лаланская академия.
- ^ Arya 2015 .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и Сингх Руководство по истории Индии Пирсона для предварительного экзамена по гражданской службе UPSC . Pearson Education India. ISBN 9788131717530 .
- ^ Джоши, Реха (1979). Султан Илтутмиш . Bharatiya Publishing House.
- ^ «Хазрат Бахауддин Закария Мултани» . Путешествие искателя священных знаний . 16 декабря 2011 года . Получено 3 марта 2019 года .
- ^ Масуд Лохар (5 октября 2004 г.). «Святой почитается людьми всех религий» . Рассвет (газета) . Получено 20 марта 2021 года .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Чандра, Сатиш (2004). Средневековая Индия: от Султаната до Моголов-Дели Султанат (1206-1526)-Часть первая . Har-Anand Publications. ISBN 9788124110645 .
- ^ Jump up to: а беременный в Чандра, Сатиш (2004). Средневековая Индия: от Султаната до Моголов-Дели Султанат (1206-1526)-Часть первая . Har-Anand Publications. ISBN 9788124110645 .
- ^ Сумра, Махар Абдул Хак (1992). Soomras . Beacon Books.
- ^ Университет Калькутты (1891). Калькутта обзор . Университет Калькутты. п. 251 . Получено 10 января 2011 года . В этом разделе используется контент, скопированный дословно из этого источника, который является общедоступным достоянием.
- ^ Мавзолей Шах Бахауддина Закария Архивировал 3 апреля 2018 года на машине Wayback "Multan City Online", обновлен 2005 г., извлеченный 16 февраля 2018 года.
- ^ Корреспондент персонала Dawn (27 октября 2017 г.). «Урс Бахаадуддина Закария начинается в мультате » Рассвет (газета ) Получено 15 февраля
{{cite web}}
:|author=
имеет общее имя ( справка ) - ^ «Празднование Бахауддина Закария Урс начинается в Мултане» . Пакистан сегодня (газета). 28 ноября 2014 года . Получено 15 февраля 2018 года .
- ^ Аамир Маджид (5 ноября 2016 г.). «Отчет о столкновении с Fareed Express, который должен быть представлен министру в понедельник» . Пакистан сегодня (газета) . Получено 15 февраля 2018 года .
Источники
[ редактировать ]- Арья, Голам-Ли (2015). «Баха-аль-Дин Абу Мухаммад Закарияйя Мулни » . Во флоте, Кейт; Крамер, Гудрун ; Матрин, Денис; Навас, Джон; Rowson, Everttt (Eds.). Энкелопедия Исламской (3 -е изд.). Брилл онлайн. ISSN 1873-9830 .