Jump to content

Стул

(Перенаправлено из Вамамарги )
A goat being slaughtered at Kali Puja. Painting by an Indian artist dated between 1800 and 1899. Inscription on verso: "A Hindoo sacrifice"

Вамакара ( санскрит : Вамачар , Санскритское произношение: [ʋaːmaːtɕaːɽɐ] ) является тантрическим термином, означающим «левый путь» и является синонимом санскритского термина вамамарга . [ 1 ] [ 2 ] Он используется для описания конкретного способа поклонения или садханы (духовной практики), который использует гетеродоксальные вещи для сублимации для духовного роста.

Эти практики часто считаются тантрическими по ориентации. Обратный термин- дакшинакара «правый путь», который используется не только к православным сектам, но и к способам духовности, которые участвуют в духовных практиках, которые соответствуют ведическому судебному запрету и, как правило, согласны с статус-кво.

Левая и правая правая практика могут быть очевидны как в ортодоксальных, так и в гетеродоксальных практиках индийских религий, таких как индуизм , джайнизм , сикхизм и буддизм , и являются вопросом вкуса, культуры, склонности, инициации, садханы и линии ( Парампара ).

Номенклатура и этимология

[ редактировать ]
Puja at the temple of the left-handed goddess Kamakhya

N. N. Bhattacharyya explains the Sanskrit technical term Ācāra as follows:

[t]he means of spiritual attainment which varies from person to person according to competence.... Ācāras are generally of seven kinds -- Veda, Vaiṣṇava, Śaiva, Dakṣiṇa, Vāma, Siddhāṇta, and Kaula, falling into two broad categories -- Dakṣiṇa and Vāma. Interpretations vary regarding the nature and grouping of the ācāras. It is generally held that those who participate in the rituals of Five Ms belong to the category of Vāmācāra.[3]

Vāma means "pleasant, lovable, agreeable" and dakṣiṇa means "south". Facing the rising sun towards east, dakṣiṇa would be the right side. For this reason, the term vāmācāra is often translated "left-hand path", while dakṣiṇamārga is translated as "right-hand path". An alternate etymology is that it is possible that the first word of the expression vāmācāra is not vāma or 'left', but vāmā or 'woman'. N. N. Bhattacharyya notes that a main feature of the tantras is respect for the status of women as a representation of Adi Shakti, and that if this was the original conception underlying vāmācāra, the opposing term dakṣiṇācara may have been a later development.[4]

An alternate term vāmamārga ("left path") is also used.[1] In this compound the ambiguity between vāma and vāmā is not present because the final -a is clearly short.

In the Brahma Yamala

[edit]

The Brahma Yamala, a right-handed Vaishnava tantric text, says there are three currents of tradition: dakshina, vama, and madhyama. These are characterized by the predominance of each of the three gunas: sattva, rajas, and tamas. According to this text, dakshina is characterized by sattva, and is pure; madhyama, characterized by rajas, is mixed; and vama, characterized by tamas, is impure. The tantras of each class follow a particular line of spiritual practice.[5]

Practices

[edit]
A depiction of the Goddess Bhairavi and Shiva in a charnel ground from a 17th-century manuscript

Vamachara is particularly associated with the panchamakara or "Five Ms", also known as the panchatattva. In literal terms they are: madya ('som'), mamsa ('meat'), matsya ('fish'), mudra ('grain'), and maithuna ('sexual intercourse').[6] Mudra usually means ritual gestures, but as part of the five Ms it is parched grain.[7]

Vamachara traditions place strict ritual limits on the use of these literal forms and warn against nonsanctioned use. If so used they encourage the person to sin.[8] Practitioners of vamachara rituals may make symbolic substitutions for these literal things, which are not permitted in orthodox Hindu practice.[9][10] The fact that tantric practices can be done without involvement with the literal panchamakara is emphasized by Swami Madhavananda, and said to have been practiced by numerous saints.[11]

Aghori

[edit]
An Aghori with a human skull, c. 1875

Barrett discusses the charnel ground sadhana of the Aghori practitioners in both its left and right-handed proclivities and identifies it as principally cutting through attachments and aversion in order to foreground inner primordiality, a perspective influenced by a view by culture or domestication:

The gurus and disciples of Aghor believe their state to be primordial and universal. They believe that all human beings are natural-born Aghori. Hari Baba has said on several occasions that human babies of all societies are without discrimination, that they will play as much in their own filth as with the toys around them. Children become progressively discriminating as they grow older and learn the culturally specific attachments and aversions of their parents. Children become increasingly aware of their mortality as they bump their heads and fall to the ground. They come to fear their mortality and then palliate this fear by finding ways to deny it altogether. In this sense, Aghor sādhanā is a process of unlearning deeply internalized cultural models. When this sādhanā takes the form of shmashān sādhanā, the Aghori faces death as a very young child, simultaneously meditating on the totality of life at its two extremes. This ideal example serves as a prototype for other Aghor practices, both left and right, in ritual and in daily life.[12]

See also

[edit]

References

[edit]

Citations

[edit]
  1. ^ Jump up to: a b Bhattacharyya (1999), pp. 81, 447.
  2. ^ Saraswati (2010).
  3. ^ Bhattacharyya (1999), pp. 368–69.
  4. ^ Bhattacharyya (1999), p. 113.
  5. ^ Bagchi (2017).
  6. ^ Bhattacharyya (1999), pp. 294, 296–7, 423–25.
  7. ^ Mahanirvana Tantra of the Great Liberation
  8. ^ Tripurā Upaniṣadbhāsya, v. 15.
  9. ^ Bhattacharyya (1999), pp. 86–7.
  10. ^ Brooks (1990), p. 113.
  11. ^ Madhavananda (2017).
  12. ^ Barrett (2008), p. 161.

Работы цитируются

[ редактировать ]
  • Багчи, ПК (2017). «Эволюция тантров». Исследования на тантрах . Индия: Рамакришна Математика. ISBN  978-8187332770 .
  • Барретт, Рон (2008). Агор Медицина: загрязнение, смерть и исцеление в северной Индии . Калифорнийский университет. ISBN  978-0-520-25218-9 .
  • Bhattacharyya, NN (1999). История тантрической религии (2 -е Rev. Ed.). Дели: Manohar Publications. ISBN  81-7304-025-7 .
  • Брукс, Дуглас Ренфрю (1990). Секрет трех городов: введение в индуистский тантризм . Университет Чикагской Прессы. ISBN  0-226-07570-2 .
  • Мадхавананда, Свами (2017). «Тантрика -режим поклонения». Исследования на тантрах . Индия: Рамакришна Математика. ISBN  978-8187332770 .
  • Сарасвати, Каал Угрананд (2010). «Вопросы и ответы» . Kapalika.com . Архивировано из оригинала 13 июля 2011 года.
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: edf3f7248f9f42928b255ec1f811f0d0__1725217320
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/ed/d0/edf3f7248f9f42928b255ec1f811f0d0.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Vamachara - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)