Список кораблей империи (R)
Сотни корабли империи были наняты правительством Соединенного Королевства . [ 1 ] Они были приобретены из ряда источников: многие были построены для правительства; другие, полученные из Соединенных Штатов ; Третьи были захвачены или изъяты с вражеских сил. Корабли империи в основном использовались во время Второй мировой войны Министерством войны транспорта (MOWT), которому принадлежали корабли, но сократили свое руководство на различные судоходные линии; Тем не менее, некоторые корабли, реквизированные во время кризиса Суэза, также были названы империальными кораблями. Большинство кораблей империи с тех пор были потеряны или сбрасываются; Тем не менее, некоторые все еще остаются в активном обслуживании или сохранились.
Суффикс, начиная с R
[ редактировать ]Империя Рабаул
[ редактировать ]Империя Рабаул была грузовым кораблем с валовым регистром в 7 307 , который был построен John Readhead & Sons Ltd , South Shields . Запущен 27 ноября 1944 года и завершен в феврале 1945 года. Продано в 1947 году BJ Sutherland & Co Ltd, Newcastle On Tyne и переименован в Dumfries . Продается в 1953 году, чтобы Chine Shipping Co Ltd и переименован в Чарльза Диккенса . Управляется под управлением англо-данубийской транспортной Co Ltd, Лондон . Продано в 1956 году югославскому правительству и переименован в Похорье . Прибыл 21 апреля 1967 года в Триесте , Италия, за отказ. [ 2 ]
Империя гонка
[ редактировать ]Empire Race был 244 GRT BOAG, который был построен Henry Scarr Ltd, Hessle . Запущен 21 ноября 1944 года и завершен в июне 1942 года. Продано в 1962 году Società di Navigazione Capiece, Италия и переименован в Капо д'Орландо . [ 3 ]
Империя Дождь
[ редактировать ]Empire Rain был грузовым кораблем 7290 GRT, который был построен John Readhead & Sons Ltd, Южные Шилдс. Запущен 30 октября 1940 года и завершен в январе 1941 года. Продано в 1945 году Thompson Steam Shipping Co Ltd, Лондон, и переименован в Amersham . Управляется под управлением Clan Line Ltd. Продано в 1952 году Malabar Steamship Co Ltd, Бомбей и переименованной в Джанете . Сброшен в марте 1963 года в Бомбее. [ 4 ]
Империя Радуга
[ редактировать ]Empire Rainbow 6942 GRT представляла собой кулачок GRT , который был построен Greenock Dockyard Co Ltd , Greenock . 27 декабря 1940 года и завершен в мае Запущен . года 1941 47 ° 08′N 42 ° 57′W / 47,133 ° N 42,950 ° W , пока член конвоя на 113 . [ 5 ]
Империя Раджа
[ редактировать ]Империя Раджа была грузовым кораблем 6224 GRT, который был построен Joh. C. Tecklenborg AG, Wesermünde . Завершено в 1922 году как Wildenfels для Ddg Hansa , Bremen . Скальтован 25 августа 1941 года в Бандаре Шапуре , Ирак . Спасенный и захвачен как военный приз. Маут и переименован в Империю Раджа . Продано в 1951 году Wheelock, Marden & Co, Гонконг и переименован в Lansdowne . Продано в 1951 году Дай-Ачи Кисен К.К., Япония, и переименован в Ливерпуль Мару . Сброшен в ноябре 1960 года в Осаке , Япония. [ 6 ]
Империя Роли
[ редактировать ]Empire Raleigh был грузовым кораблем 7240 GRT, который был построен William Doxford & Sons Ltd , Сандерленд . Запущен 12 июня 1941 года и завершен в октябре 1941 года. Выделился в 1942 году правительству голландцев и переименован в Вермеера . Продается в 1946 году Stoomscheep Maatschappij Wijklijn NV и переименован в Zonnewijk . Управляется под управлением Erhardt & Dekkers, Rotterdam . Продано в 1961 году Компэгнии Навигазионе де Эгео, Панама и переименованного в Антонакисе . Управляется под управлением Lemos & Pateras Ltd. Ran Aglound 6 декабря 1961 года на Кейп -Спартеле , Марокко 35 ° 43′N 05 ° 57′W / 35,717 ° N 5,950 ° W и разбился в два. Объявил полную потерю. [ 7 ]
Империя ранчо
[ редактировать ]Empire Rancher была 332 GRT Collier , который был построен J Harker Ltd, Ноттингли . Запущен 2 января 1943 года и завершен в июне 1943 года. Продано в 1947 году Anglo-Danubian Transport Co Ltd, Лондон и переименован в Шелли . Продано в 1948 году Коппак Братья и Ко, Халл . Оставленный 6 июня 1965 года в Странгфорде Лох . Кафароист и взят на буксире, но затонул 8 июня в Белфасте Лох . [ 8 ]
Империя Рейнджер
[ редактировать ]Empire Ranger был грузовым кораблем 7 008 GRT, который был построен Lithgows Ltd , Порт Глазго . Запущен 3 декабря 1941 года и был завершен в феврале 1942 года. Бомбили 28 марта 1942 г. 72 ° 10′N 30 ° 00'E / 72,167 ° N 30.000 ° E , пока член Convoy PQ 13 . Член экипажа Альфред Минчин был взят в плен немецким эсминцем и стал членом Waffen-SS Британского свободного корпуса , занимающего звание Штурмманна . Он был осужден в Центральном уголовном суде 5 февраля 1946 года за сговор, чтобы помочь врагу и приговорен к 7 годам уголовного рабства. [ 9 ] [ 10 ]
Империя Рангун
[ редактировать ]Empire Rangoon был 7028 грузовым кораблем GRT, который был построен Harland & Wolff Ltd , Белфаст . Запущен 25 января 1944 года и завершен в мае 1944 года. Продано в 1947 году Reardon Smith Line Ltd и переименован в Гомер -Сити . Работал под руководством сэра Уильяма Рирдона Smith & Sons Ltd., проданной в 1966 году Grosvenor Shipping Co Ltd, Лондон, и переименован в Grosvenor Mariner . Управляется под руководством Mollers Ltd, Гонконг. Продано в 1966 году TAT на Shipping & Enterprise Co Ltd, Гонконг, и переименован в Красное море . Управляется под руководством Yick Fung Shipping & Enterprise Co Ltd, Гонконг. 17 августа 1971 года она была проезжала на мель на острове Ланату, Гонконг во время розы Тайфуна . Кафровой, но сбитый в сентябре 1971 года в Гонконге. [ 11 ]
Империя Рани
[ редактировать ]Империя Рани была 7575 грузовым кораблем GRT, который был построен Joh. C. Tecklenborg AG, Wesermünde. Завершено в 1921 году в качестве Мариенфелса для Ганса Линии, Бремен. Захвачен 25 августа 1941 года в Бандаре Шапуре, Иран. Маут и переименован в Империю Рани . Продано в 1950 году в Сан -Джорджо -дель -Порту, Италия, и переименован в Карачи . Сброшен в июне 1959 года в Осаке, Япония. [ 12 ]
Империя Рэнсом
[ редактировать ]Empire Ransom был 2905 грузовым кораблем GRT, который был построен William Grey & Co Ltd, West Hartlepool . Запущен 31 августа 1943 года и завершен в ноябре 1943 года. Продано в 1946 году Kelvin Shipping Co Ltd и переименован в барона Элибанка . Управляется под руководством H Hogarth & Sons Ltd., проданной в 1959 году Empros Shipping Co Ltd, Греция и переименованного в Armenistis . Прибыл 6 июля 1971 года в Тамиз , Бельгия, для отказа. [ 13 ]
Империя Рапир
[ редактировать ]Empire Rapier 7177 грт (11 650 тонн) представляла собой грузовой корабль Type C1-S-ay1 , который был построен Consolidated Steel Corp , Уилмингтон , Калифорния . Заложен как Кейп Тернер , но завершен в декабре 1943 года в качестве Empire Rapier для Mowt. В Соединенные Штаты Морская комиссия (USMC) в 1948 году и переименован в Кейп Тернер . Переименованная империя Rapier в неизвестную дату. Прибыл 5 января 1966 года в Кирни , штат Нью -Джерси, за отказ. [ 14 ]
Империя Ворон
[ редактировать ]Empire Raven был охлажденным грузовым кораблем 6100 GRT (9 400 DWT) , который был построен Moore Shipbuilding Co , Окленд , Калифорния. Завершен в ноябре 1918 года в качестве Оскавы для судоходного совета США (USSB). Маут в 1942 году и переименован в Империю Рейвен . Продается в 1948 году в Южную Джорджию, Ко -л, и переименован в Южный Ворон . Управляется под управлением Christian Salvesen & Co Ltd , Leith . Сброшен в ноябре 1952 года в Порт -Глазго. [ 15 ] Луи Адамик написал для рассказа о жизни на корабле в 1922 году в своем динамите: история о насилии в классе в Америке (опубликовано в 1931 году), которая, в свою очередь, вдохновила стихотворение Бертолда Брехта «Удаление корабля Оскавы через команду», опубликован В своей коллекции 1939 года Свендборг Стихи . [ 16 ]
Империя Роулинсон
[ редактировать ]Empire Rawlinson была 9 912 грузовым лайнером GRT , который был построен Lithgows Ltd, Port Glasgow. Запущен 22 июня 1944 года и завершен в ноябре 1944 года. Выделил в 1946 году французскому правительству и переименован в Монкай . Продано в 1950 году Компэгни де Мессагерю Морские, Франция. Продано в 1959 году Компэгнии Мариттима Мармара С.А., Панама и переименован в Димитриос . Продано в 1969 году SA Wisdom Ltda, Panama, и переименован в Tropero . Управляется под управлением Bottacchi SA, Аргентина . Прибыл 1 февраля 1972 года в Кампане , Аргентина, за отказ. [ 17 ]
Империя Рэй
[ редактировать ]Empire Ray была 6919 GRT CAM -кораблем, который был построен Greenock Dockyard Co Ltd, Greenock. Запущен 25 марта 1941 года и завершен в июне 1941 года. Продано в 1945 году King Line Ltd и переименован в короля Альфреда . Прибыл 16 марта 1963 года в Гамбурге , Западная Германия, за отказ. [ 5 ]
Империя Раймонд
[ редактировать ]
Империя Раймонд - это буксир 235 GRT, который был построен Hall & Co Ltd, Абердин . Запущен 21 января 1946 года и завершен в мае 1946 года. Продано в 1947 году William Watkins Ltd и переименованной в Cervia . Основанный 26 октября 1954 года в Тилбери , Эссекс, помогая SS Arcadia . Вырос 28 октября и на пляже. Ремонтируется в Рамсгейте , Кенте и повторно въехал услуги. В Морвейский музей в 1972 году, а затем Международную буксировку Ltd, Sitgbourne , Kent, в 1973 году. В Морский музей Восточного Кента в 1984 году и сохранился в Livery William Watkins Ltd. [ 18 ]
Империя Razorbill
[ редактировать ]Empire Razorbill был грузовым кораблем 5117 GRT (7500 DWT), который был построен американским международным судостроением , Hog Island , Пенсильвания . Завершен в 1920 году как Пик Коннесс для USSB. Продано Pioneer Steamship Corp, Нью-Йорк в 1920 году. Продано Lykes Brothers-Ripley Steamship Co Inc в 1933 году. Продано в 1938 году Wisconsin Steamship Co и переименованной Эрикой Рид . Продано в 1939 году American Coast Line Inc и переименован в восточный торговец . В Маут в 1940 году и переименован в Империю «Ризорбилл» . Продается в 1946 году Williamson & Co Ltd, Гонконг. Продано в 1947 году братья Ксилас, Греция и переименован в М. XILAS . Восстался 4 июня 1947 года в Ко Синханг , Таиланд , вышел на пляж и заброшен. Затонул 13 июля 1947 года. [ 19 ]
Империя Жнец
[ редактировать ]Empire Reaper был 322 GRT Collier, который был построен J Harker Ltd, Ноттингли. Запущен 17 октября 1942 года и завершен в апреле 1943 года. Продано в 1947 году англо-данубийской транспорте Co Ltd, Лондон и переименован в Браунинг . Продается в 1949 году Kerton Shipping Co Ltd и переименован в Moreton Corbet . Продано в 1953 году комиссарам Фоуи Харбор, Фоуи , Корнуоллу и переименованной в Леррин . Продано в 1964 году Seabourne Aggregate Co Ltd, Саутгемптон . Преобразован в песчаный носитель и переименован в ручку Adur . Продается в 1969 году на южное побережье Shipping Co Ltd, Саутгемптон, и переименован в Sand Wren . Продано в 1973 году Боуэну и Кейну, Саутгемптону, и переименованной в Маргарет Смит . Уволен 28 июня 1978 года в Cowes , Isle of Wight . Отбуксировано в положение у Ярмута, но затонули в 52°42′N 01°28′W / 52.700°N 1.467°W.[8]
Empire Record
[edit]Empire Record was a 2,902 GRT cargo ship which was built by William Gray & Co Ltd, West Hartlepool. Launched on 24 October 1942 and completed in December 1942. Sold in 1948 to Stanhope Steamship Co Ltd and renamed Stanway. Sold in 1951 to Williamson Shipping Co Ltd and renamed Yorkbrook. Operated under the management of Comben, Longstaff & Co Ltd. Sold in 1954 to I Jansen, Norway, and renamed Elisabeth Jansen. Sold in 1959 to Marine Venture Corp, New York, and renamed Celia B. Sold in 1963 to Prymo Meltemi Compagnia Navigazione SA, Panama and renamed Saint Mary. Sold in 1964 to Angelmar Shipping Co Ltd, Panama, and renamed Sea Maid. On 7 January 1965, she lost her propeller and suffered engine damage northeast of Bonaire, Netherlands Antilles. Towed to Willemstad and abandoned as a constructive total loss. Sold for scrapping at Curaçao, but resold and towed to Rotterdam. Scrapped in March 1969 at Bilbao, Spain.[20]
Empire Redshank
[edit]Empire Redshank was a 6,615 GRT (9,600 DWT) cargo ship which was built by Federal Shipbuilding Co, Kearney, New Jersey. Completed in April 1919 as Braddock for USSB. To MoWT in 1941 and renamed Empire Redshank. Bombed on 31 January 1942 and damaged north of the Shetland Islands (63°24′N 02°24′W / 63.400°N 2.400°W). Torpedoed on 22 February 1943 and sunk by U-606 while a member of Convoy ON 166. Abandoned and then sunk by HMCS Trillium.[21]
Empire Regent
[edit]Empire Regent was a 9,904 GRT cargo liner which was built by Furness Shipbuilding Co Ltd, Haverton Hill-on-Tees. Launched on 17 July 1943 and completed in November 1943. Sold in 1946 to Rio Cape Line Ltd and renamed Black Prince. Operated under the management of Furness, Withy & Co Ltd. Chartered in 1949 by Shaw, Savill & Albion Co Ltd and renamed Zealandic. Sold in 1952 to Canadian Pacific Steamships Ltd and renamed Beaverlodge. Sold in 1960 to Ben Line Steamers Ltd and renamed Benhiant. Sold in 1970 to Witty Compagnia Navigazione SA, Cyprus and renamed Venus. Operated under the management of Troodos Shipping & Trading Ltd, London. Arrived on 16 July 1971 at Kaohsiung, Taiwan for scrapping.[17]
Empire Reindeer
[edit]Empire Reindeer was a 6,259 GRT (9,600 DWT) cargo ship which was built by the Federal Shipbuilding and Drydock Company, Kearney, New Jersey. Completed as Clarion for USSB. To MoWT in 1941 and renamed Empire Reindeer. Torpedoed on 10 August 1942 and sunk by U-660 at 57°00′N 22°30′W / 57.000°N 22.500°W while a member of Convoy SC 94.[21]
Empire Rennie
[edit]Empire Rennie was a 6,626 GRT cargo ship which was built by C Connell & Co Ltd, Glasgow. Launched on 7 October 1941 and completed in December 1941. Allocated in 1942 to the Dutch Government and renamed Frans Hals. Sold in 1946 to Van Nievelt, Goudriaan Stoomscheeps Maatschappij NV, Rotterdam and renamed Alchiba. Sold in 1956 to DDG Hansa, Bremen and renamed Rheinfels. Sold in 1968 to Permataris Shipping Co Ltd, Cyprus, and renamed Permataris. On 6 June 1975 she suffered an engine room fire east of Malta (36°45′N 16°25′E / 36.750°N 16.417°E). Abandoned but later reboarded. Arrived on 12 June at Augusta, Sicily and laid up. To Piraeus, Greece, arriving on 11 July and laid up. Scrapped in February 1979 at Piraeus.[22]
Empire Reserve
[edit]Empire Reserve was a 5,693 GRT tanker which was built by Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Newcastle upon Tyne. Completed in 1916 as Mytilus for Anglo-Saxon Petroleum Co Ltd. Requisitioned by MoWT in 1941. Arrived on 14 August 1942 at Harwich, Essex for use as an oil fuel depot. Intended to be renamed Empire Reserve but the name was not taken up. Returned to Anglo-Saxon Petroleum Co Ltd in 1946 and towed to Plaju, Indonesia. Used as a floating oil depot. Scrapped in November 1950 in Bombay.[23]
Empire Resistance
[edit]Empire Resistance was a 1,631 GRT cargo ship which was built by Feviks Jernskibsbyg, Fevik, Norway. Completed in 1908 as Ottar. Sold in 1935 to Servizio Italo-Portoghese Anonimo di Navigazione, Genoa, Italy and renamed Libano. Seized in June 1940 at Gibraltar. To MoWT and renamed Empire Resistance. Sold in 1946 to Resistance Shipping Co, London, and renamed Resistance. Sold in 1949 to Giacomo Costa, Genoa and renamed Beatrice C. Sold in 1954 to Raffaele Romano, Naples and renamed Acilia. Sold in 1956 to Apostolo & Ruffini, Genoa and renamed Cilin. Scrapped in June 1959 at Savona, Italy.[12]
Empire Rest
[edit]
Empire Rest was a 1,333 GRT convoy rescue ship which was built by Ferguson Brothers (Port Glasgow) Ltd., Port Glasgow. Launched on 19 June 1944 as HMS Rayleigh Castle for the Royal Navy. Completed in October 1944 as Empire Rest for MoWT. Laid up in July 1948 at Falmouth, Cornwall. Sold in October 1951 to Lloyds Albert Yard & Motor Boat Packet Services Ltd. Operated under the management of R A Beazley, Southampton. Arrived on 6 June 1952 at Briton Ferry, West Glamorgan for scrapping.[24]
Empire Reynard
[edit]Empire Reynard was a 325 GRT coaster which was built by Richards Ironworks Ltd, Lowestoft. Launched on 11 July 1942 and completed in October 1942. Allocated in 1943 to the Dutch Government and renamed Westerhaven. Sold in 1946 to Société Anonyme Jean Negri, France and renamed Orsuro. Sold in 1949 to Compagnie Charentaise de Transports Maritimes, France and renamed Chassiron. Sold in 1951 to R T V Hall, Dublin and renamed Kilbride. Sold in 1972 to T Rive, Dublin, then sold in 1973 to Mrs Joyce Hercock, Hull and renamed Joyce. Scrapped in April 1974 at Hull.[25]
Empire Reynolds
[edit]
Empire Reynolds was an 8,128 GRT tanker which was built in 1942 by Swan Hunter & Wigham Richardson Ltd, Newcastle upon Tyne. Sold to H E Moss & Co. London in 1946 and renamed Luminous. Sold in 1956 to Compagnia Sicula di Armamento Cosarma, Italy and renamed Potere. Renamed Miriella later that year. Scrapped in 1960 in Trieste.[26]
Empire Rhodes
[edit]Empire Rhodes was a 7,050 GRT cargo ship which was built by Caledon Shipbuilding & Engineering Co Ltd, Dundee. Launched on 19 September 1941 and completed in December 1941. On 18 December 1945 her cargo of jute caught fire at Gdynia, Poland. She was scuttled in an attempt to extinguish the fire, that burnt until 3 January 1946. Towed to Kiel, Germany on 23 February 1946, then to Falmouth. Arrived on 11 April 1946 at Glasgow. Sold on 25 February 1947 to be scuttled but repaired instead. Sold to the South Georgia Co and renamed Culter. Operated under the management of Christian Salveson & Co Ltd, Leith. Sold in 1959 to M Ipar, Istanbul and renamed Virginia Ipar. Scrapped in September 1970 at Istanbul.[27]
Empire Rhondda
[edit]Empire Rhondda was a 1,996 GRT cargo ship which was built by Schiffswerke AG, Hamburg. Completed in 1923 as Pasajes for Oldenburg-Portuguese Line, Hamburg. On 11 January 1945 she ran aground in the Skaggerak at 58°05′N 08°15′E / 58.083°N 8.250°E. Salvaged and taken to Kristiansand for repairs. Seized in May 1945 at Frederikshaven, Denmark. To MoWT and renamed Empire Rhondda. To USSB in 1946 and renamed Henri Barbusse. No trace after 1955, deleted from shipping registers in 1968.[28]
Empire Ribble
[edit]Empire Ribble was a 4,545 GRT cargo ship which was built by Lithgows Ltd, Port Glasgow. Completed in 1922 as Dunstaffinage. Sold in 1939 to F A Vinnen & Co, Bremen and renamed Magdalene Vinnen. Damaged in July 1943 during Allied air raid on Hamburg. Towed to Copenhagen for repairs and seized there in May 1945. To MoWT and renamed Empire Ribble. Chartered to the Dutch Government and renamed Osterbeek. Allocated to the Dutch Government in 1946 and sold the next year to Erhardt & Dekkers, Netherlands, renamed Winterswijk. Sold in 1954 to Peak Steamship Co, Hong Kong, and renamed Universal Trader. Sold in 1958 to Great Southern Steamship Co, Hong Kong. Scrapped in 1959 at Yokohama, Japan.[29]
Empire Richmond
[edit]Empire Richmond was a 1,047 GRT coaster which was built by John Lewis & Sons Ltd, Aberdeen. Launched on 11 June 1945 and completed in August 1945. Sold in 1946 to Stephenson Clarke Lt and renamed Pulborough. Renamed Pulborough II in 1959, sold later that year to Ashok Line, India, and renamed Nilgiri. Arrested in 1969 at Calcutta and sold by Court Order. Scrapped in April 1970 at Calcutta.[30]
Empire Rider
[edit]Empire Rider was a 964 GRT (1,100 DWT) coaster which was built by Scott & Sons, Bowling, West Dunbartonshire. Launched on 15 September 1943 and completed in October 1943. Sold in 1946 to O Dorey & Sons Ltd, Guernsey and renamed Rocquaine. Scrapped in 1961 at Terneuzen, Netherlands.[31]
Empire Ridge
[edit]Empire Ridge was a 2,922 GRT ore carrier which was built by Lithgows Ltd, Port Glasgow. Launched on 7 February 1941 and completed in April 1941. Torpedoed on 19 May 1941 and sunk by U-96 at 55°08′N 10°40′W / 55.133°N 10.667°W.[32]
Empire Ridley
[edit]
Empire Ridley was a 6,838 GRT cargo ship which was built by Lithgows Ltd, Port Glasgow. Launched on 21 August 1941 and completed in November 1941. To the Admiralty in 1943 and converted to a pipe-laying vessel. To Royal Navy as HMS Latimer. To MoWT in July 1945 and renamed Empire Ridley.[33][34] Sold to Norwegian buyer in 1947, sent to Italy for conversion. Sold to Società Ligure di Armamento, Italy and renamed Acheo. Scrapped in 1964 at Sakai, Japan.[35]
Empire Rita
[edit]Empire Rita was a 292 GRT tug which was built by Ferguson Brothers (Port Glasgow) Ltd., Port Glasgow. Launched on 15 December 1945 and completed in May 1946. To the Admiralty in 1946 and renamed Frisky in 1959. Sold in 1970 to S O Mar, Malta. Scrapped in March 1979 at Naples.[36]
Empire Rival
[edit]Empire Rival was a 7,045 GRT cargo ship which was built by William Gray & Co Ltd, West Hartlepool. Launched on 19 June 1943 and completed in September 1943. In September, following the D-Day Normandy Landings on 6 June 1944, the Empire Rival loaded troops and armored cars belonging to the 52nd Lowland Division at London Docks. "C" Squadron was landed directly on to Sword Beach in rough sea conditions by landing craft after a passage delayed by bad weather. On 22 August 1946 a limpet mine was attached to her hull at Haifa, Palestine. A large hole was blown in her side and she was beached. Temporary repairs were made and she was towed to Alexandria, Egypt for repairs. In July 1947 she embarked some of the Jewish refugees from SS Exodus at Haifa and took them to Port de Bouc, France where they refused to disembark. Empire Rival remained in port from 29 July until 22 August, with the refugees under armed guard by the 6th Airborne Division. On 22 August, Empire Rival sailed for Hamburg where the refugees were disembarked and sent to camps throughout Europe. Sold in 1948 to R Chapman & Son, Newcastle upon Tyne and renamed Amberton. Sold in 1957 to Compagnia de Vapores Marina Ltda, Costa Rica and renamed Parmarina. Operated under the management of N & J Vlassopulos Ltd, London. Sold in 1963 to Oceania Armadora SA and reflagged to Lebanon. Remaining under Vlassopulos's management. Wrecked on 10 January 1967 off Keelung, Taiwan (25°10′N 121°43′E / 25.167°N 121.717°E) after the anchor chain broke in heavy weather.[37]
Empire River
[edit]Empire River was a 325 GRT coaster which was built by J S Watson Ltd, Gainsborough, Lincolnshire. Launched on 8 September 1941 and completed in December 1941. Allocated in 1943 to the Dutch Government and renamed Oosterhaven. Sold in 1946 to M R Couton, France, and rename Jean-Marc. Sold in 1947 to André Richard, France, and renamed Jean-Marc Richard. Sold in 1950 to Hindlea Shipping Co Ltd, Cardiff and renamed Marshlea. Sold in 1952 to F A Ashmead & Son Ltd, Bristol and renamed Peter Leigh. A new diesel engine was fitted in 1956. Sold in 1965 to Carbo Centre SA, France. Converted to a sand carrier and renamed Carbo-Centre.[25]
Empire Roach
[edit]Empire Roach was a 716 GRT coaster which was built by Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Newcastle upon Tyne. Launched on 25 August 1942 and completed in October 1942. Operated under the management of Townsend Brothers Ltd until 1965, then Ellerman's Westcott & Laurence Line Ltd. Sold in 1968 to Progressive Trading Agency Ltd, Malta. Sold in 1970 to Cantieri Navale Giuseppe, Italy. Laid up at Augusta, Sicily awaiting conversion to a floating crane. Dismantled in 1978, her hull was used as a barge at Augusta.[38]
Empire Roamer
[edit]Empire Roamer was a 7,030 GRT cargo ship which was built by C Connell & Co Ltd, Glasgow. Launched on 5 January 1942 as Empire Roamer. Allocated to the Polish Government and completed in March 1942 as Narwik. On 10 October 1942 she rescued over 1,000 passengers and crew from Orcades which had been torpedoed and sunk by U-172. Survivors landed in Cape Town on 12 October. Transferred in 1951 to Polish Ocean Lines, Poland, and in 1967 to Polska Żegluga Morska, Poland. Arrived on 7 March 1972 at Bilbao, Spain for scrapping.[22]
Empire Robin
[edit]Empire Robin was a 5,756 GRT (8,800 DWT) cargo ship which was built by Columbia River Shipbuilding, Portland, Oregon. Completed as West Harshaw for USSB. To Lykes Bros-Ripley Steamship Co Inc in 1933. To MoWT in 1940 and renamed Empire Oryx. Renamed Empire Robin in 1941. Allocated in 1942 to the Dutch Government and renamed Ferdinand Bol. Collided on 30 July 1942 with Norse King and sank at 45°21′N 59°28′W / 45.350°N 59.467°W.
Empire Rock
[edit]Empire Rock was a 7,064 GRT cargo ship which was built by Bartram & Sons Ltd, Sunderland. Launched on 22 April 1943 and completed in July 1943. Sold in 1946 to S G Embiricos Ltd, London and renamed Admiral Codrington. Sold in 1956 to E Szabados, Italy and renamed Sandro Primo. Sold in 1959 to D Lijnzaad Transport-en-Handel, Rotterdam and renamed Amalie B. Scrapped in August 1960 at Hamburg, West Germany.[39]
Empire Roden
[edit]Empire Roden was a 2,837 GRT cargo ship which was built by Helsingørs Maskinbyggeri, Helsingør, Denmark. Completed in 1943 as Halsnaes but renamed Helgenaes later that year. Requisitioned by Germany in 1943, to DDG Hansa, Bremen and renamed Kronenfels. Seized in May 1945 at Copenhagen. To MoWT and renamed Empire Roden. Allocated to the United States in 1947, to USMC then sold later that year to Sword Line Inc., New York, and renamed Florida Sword. Sold in 1956 to Gecapo Maritime Navigation, Liberia and renamed Cheyenne. Sold in 1957 to Supreme Navigation Corp, Liberia, and renamed St Nicholas. Ran aground on 8 August 1958 on a reef 135 nautical miles (250 km) off Kingston, Jamaica. Salvage efforts abandoned in September 1968, declared a total loss.[29]
Empire Roderick
[edit]Empire Roderick was a 235 GRT tug which was built by A Hall & Co Ltd, Aberdeen. Launched on 21 December 1945 and completed in February 1946. To the Admiralty in 1947 and renamed Security. Scrapped in April 1966 at Burcht, Belgium.[40]
Empire Roding
[edit]Empire Roding was a 2,957 GRT cargo ship which was built by Flensburger Schiffbau-Gesellschaft, Flensburg. Completed in 1937 as Ernst L M Russ for Ernst Russ, Hamburg. Seized in May 1945 at Flensburg. To MoWT and renamed Empire Roding. Allocated to the US in 1946, to USMC. Sold in 1947 to Eastport Steamship Corp, New York, and renamed Eastport. Sold in 1950 to Zim Israel Navigation Co, Israel, and rename Tsfonit. Sold in 1961 to Agenzia Generale Navigazione Marittima, Italy and renamed Flamatt. Sold in 1963 to Nana Trading & Shipping Co Ltd, Liberia, and renamed Florita. Sold in 1970 to Raffaele di Maio, Liberia and renamed Pamela. Scrapped in August 1972 at Trieste, Italy.[29]
Empire Roger
[edit]Empire Roger was a 235 GRT tug which was built by A Hall & Co Ltd, Aberdeen. Launched on 10 April 1944 and completed in May 1944. Sold in 1949 to J Fisher & Sons, Barrow in Furness and renamed Fisherstown. Scrapped in June 1968 at Barrow in Furness.[40]
Empire Ronaldsay
[edit]Empire Rondaldsay was a 7,331 GRT cargo ship which was built by Shipbuilding Corporation Ltd, Sunderland. Launched on 28 April 1947 and completed in July 1947 as Lagosian for United Africa Co Ltd, London. Sold in 1949 to Palm Line Ltd and renamed Lagos Palm. Operated under the management of United Africa Co Ltd. Renamed Oguta Palm in 1961. Sold in 1964 to Skaramange Shipping Co, Greece, and renamed Heraclitos. Operated under the management of M Scufalos, Greece. Management passed to G Eleftheriou, Greece in 1968. Sold in 1969 to Helean Navigation Co, Greece and renamed Herodemos, remaining under Eleftheriou's management. Arrived on 4 April 1973 at Split, Yugoslavia for scrapping.[41]
Empire Rosa (I)
[edit]Empire Rosa was a 593 GRT tug which was built by Clelands (Successors) Ltd, Willington Quay-on-Tyne. Launched on 30 December 1944 as Empire Rosa and completed in April 1945 as Empire Jean. Sold in 1946 to Metal Industries Ltd and renamed Metinda III. To Armada Española in 1961 and renamed R A 3.[42]
Empire Rosa (II)
[edit]Empire Rosa was a 292 GRT tug which was built by Blyth Dry Docks & Shipbuilding Co Ltd. Launched on 6 December 1945 and completed in April 1946. To the Admiralty in 1949. Used as a target tug for RAF bombing practice. On 3 December 1977 she broke from her moorings and drifted ashore at Luce Bay, Galloway. Salvaged but declared a constructive total loss. Scrapped at Troon, Ayrshire.[43]
Empire Rosalind
[edit]Empire Rosalind была грузовым кораблем 7290 GRT, который был построен компанией Burntisland Shipbuilding Ltd, Burntisland , Fife . Запущен 10 ноября 1942 года и завершился в январе 1943 года. Продано в 1949 году W Runciman & Co Ltd и переименован в Rosemoor . Продано в 1952 году WH Schlieker AG, Западная Германия и переименован в Хельгу . Продано в 1959 году по август Болтен, Западная Германия, и переименован в Хельгу Болтен . Проданный в 1960 году Krupp Seeschiffahrt Gmbh , Западная Германия и переименован в Соллингена . Позже в том же году продана за рубежом Co SA и переименован в Мар Фелиз . Управляется под руководством Mariner Shipping Co Ltd, Гонконг. Пробежала на мель 17 сентября 1960 года в Штраат Киджанг, Индонезия, и повредила ее дно. Отправился в Сингапур, а затем в Гонконг. Сброшен в 1960 году в Гонконге. [ 44 ]
Империя Роузберри
[ редактировать ]Empire Roseberry была танкером 2370 GRT, который был построен Blythswood Shipbuilding Co Ltd, Глазго. Завершено в июле 1944 года. Убил шахту 24 августа 1944 года от Нормандии , Франции и затонувших. [ 45 ]
Империя Ротер
[ редактировать ]Империя Ротер была грузовым кораблем 1940 GRT, который был построен Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Newcastle On Tyne. Завершен в 1929 году как Имари . Продано в 1930 году Сент -Лоуренс STEAMSHOSS LTD и переименован в Делавэр . Маут в 1943 году и переименован в Империю Ротер . Управляется под руководством William Cory & Sons Ltd. Продано в 1949 году в Квебек North Shore Paper Co, Montreal и переименован в Manicouagun . Переименован в Вашингтон Таймс-Херальд в 1951 году и Манитулин в 1954 году. Сброшен в июле 1961 года в Порт-Далхаузи , Онтарио . [ 46 ]
Империя Роуэн
[ редактировать ]Empire Rowan был 9,462 GRT CAM -кораблем, который был построен Harland & Wolff Ltd, Глазго. Завершено в 1922 году как Лохгоил для Royal Mail Lines Ltd. Поврежден шахтой 6 октября 1939 года в 5 морских милях (9,3 км) от светового суда Scarweather, Бристоль -канал . На пляже в Mumbles . Объявил конструктивную полную потерю, но отремонтирована. Моут в 1940 году и переименован в Империю Роуэн . Торпедировано 27 марта 1943 года самолетами в заливе Колло, к северо -западу от Бона , Алжир и потоп. Взорвался под водой 8 января 1951 года, который, как считается, вызвана неофициальной попыткой спасения. [ 47 ]
Империя Руби
[ редактировать ]Empire Ruby представляла собой Coaster 667 GRT (800 DWT), которая была построена George Brown & Co (Marine) Ltd , Greenock. Запущен 26 июня 1941 года и завершен в октябре 1941 года. Продано в 1946 году Athel Line Ltd и переименован в Athelruby . Управляется под управлением United Molasses Co Ltd, Лондон. Продано в 1950 году Ft Everard & Sons Ltd и переименован в akinity . Сброшен в апреле 1965 года в Брюгге , Бельгия. [ 48 ]
Империя бегун
[ редактировать ]Empire Runner был Collier 313 GRT (350 DWT), который был построен Richard Dunston Ltd, Торн . Запущен 23 августа 1943 года и завершен в октябре 1943 года. Продано в 1947 году на южно -побережье Sand & Ballast Co Ltd., преобразованная в песчаную присоску и переименован в Sand Runner . Продано в 1954 году по Zinal Steamship Co Ltd., управляемой под руководством J Burness & Sons Ltd, Лондон. Продано в 1954 году Burness Shipping Co Ltd, Лондон. Остался под руководством Бернса до 1956 года, затем работал под руководством William Cory & Son Ltd., сбитой в июле 1970 года в Саутгемптоне. [ 49 ]
Империя Руперт
[ редактировать ]Empire Rupert была буксиром GRT 487 GRT, который был построен Goole Shipbuilding & Repairing Co Ltd, Goole . Запущен 10 ноября 1942 года и завершен в мае 1943 года. Столкнулся 24 января 1945 года с SS Twickenham Ferry 10 Nautical Miles (19 км) от Dover , Kent ( 51 ° 03′N 01 ° 32′E / 51,050 ° N 1,533 ° E ) и затонут. [ 50 ]
Империя Рускин
[ редактировать ]
Empire Ruskin был 7037 грузовым кораблем GRT, который был построен John Readhead & Sons Ltd, South Shields. Запущен 14 июля 1942 года и завершен в сентябре 1942 года. Распределился в 1943 году правительству голландцев и переименован в ван дер Капель . Продается в 1947 году Конинклие Холландше Ллойд Н.В., Амстердам и переименован в Делфленд . Продается в 1959 году Cerrahogullari umumi nakliyat tas, Стамбул и переименован в M Esref . Прибыл 13 октября 1968 года в Стамбуле за отказ. [ 51 ]
Империя Рассел
[ редактировать ]Империя Рассел была танкером 3750 GRT, который был построен Sir J Laing & Sons Ltd, Сандерленд. Запущен 28 октября 1943 года и завершен в феврале 1944 года. Продано в 1946 году Anglo-Saxon Petroleum Co Ltd и переименованной в Батисса . Продается в 1956 году Shell Tankers Ltd. Продано в 1960 году Эстелле Маритима С.А., Аргентина. 7 июня 1970 года Батисса столкнулась с MV Italmotor в реке Парана . Взрывы и пожар последовали, корабль побежал на мель и был заброшен. Позже переигрывал и положил поврежден в Буэнос -Айресе . Ранее организовал продажу Тобе Самсиф, Аргентину и переименования Тоба Пегасо . Сброшен в 1977 году в Буэнос -Айресе. [ 52 ]
Империя Рут
[ редактировать ]Империя Рут была буксиром 258 GRT, который был построен Scott & Sons, Bowling. Запущен 18 декабря 1944 года и завершен в феврале 1945 года. Продано в 1948 году иракскому правительству и переименован в Хадхир . Продается в 1966 году администрации иракских портов и переименован в Аль -Заб . [ 53 ]
Смотрите также
[ редактировать ]Вышеуказанные записи дают науку истории каждого корабля. Для более полной учетной записи см. Связанные статьи.
Ссылки
[ редактировать ]- ^ Митчелл и Сойер 1990 .
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 100
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 317
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 98
- ^ Jump up to: а беременный Mitchell & Sawyer 1990 , p. 70
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , с. 439–40.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 52
- ^ Jump up to: а беременный Mitchell & Sawyer 1990 , p. 215
- ^ Национальный архив - Ссылка: HO 45/24477
- ^ «Моряки приговорены за помощь врагу». Таймс, Лондон, Англия, 21 февраля 1946 года: 2. The Times Digital Archive. Веб - 20 марта 2015 года.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 75
- ^ Jump up to: а беременный Mitchell & Sawyer 1990 , p. 440.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 199.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , с. 426–27.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 410.
- ^ Майкл Морли, «Источник Брехта« Удаление корабля Оскавы командой », Оксфордские немецкие исследования , 2.1 (1967), 149–62, Doi : 10.1179/oss.1967.2.1.149 .
- ^ Jump up to: а беременный Mitchell & Sawyer 1990 , p. 187.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 310.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 415.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 198.
- ^ Jump up to: а беременный Mitchell & Sawyer 1990 , p. 416.
- ^ Jump up to: а беременный Mitchell & Sawyer 1990 , p. 44
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 393.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 368.
- ^ Jump up to: а беременный Mitchell & Sawyer 1990 , p. 234.
- ^ "Империя - р" . Моряки . Получено 24 июня 2021 года .
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 35
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , с. 465–66.
- ^ Jump up to: а беременный в Mitchell & Sawyer 1990 , p. 466.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 220.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 237
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 367
- ^ «Операция Плутон» . Чудо -стрит . 2016 Получено 10 октября 2016 года .
Будьте хорошим, брат Ридли на сегодняшний день, мы зажигаем свечу в Англии, которая никогда не будет погашена.
- ^ Гловер, Билл (2012). "HMS Latimer" . История атлантических кабельных и подводных коммуникаций . Atlantic-cable.com . Получено 10 октября 2016 года .
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 86
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 326.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , с. 64–65.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 362
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 25
- ^ Jump up to: а беременный Mitchell & Sawyer 1990 , p. 308.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 106
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 305.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 325.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 29
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 155
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , с. 393–94.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 394.
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 292
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 214
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 304
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 99
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 149
- ^ Mitchell & Sawyer 1990 , p. 320.
Источники
[ редактировать ]- Митчелл, ч; Sawyer, LA (1990). Корабли Империи (второе изд.). Лондон, Нью -Йорк, Гамбург, Гонконг: Lloyd's of London Press Ltd. ISBN 1-85044-275-4 .