Паром Пасиг реки
Эта статья в значительной степени или полностью зависит от одного источника . |
![]() | ||
![]() | ||
Местный | Метро Манила | |
---|---|---|
Водный путь | Пасиг река | |
Тип транзита | Водный автобус | |
Владелец | Столичная Управление по развитию Манилы | |
Оператор | Столичная Управление по развитию Манилы и Филиппинская береговая охрана | |
Начал операцию | 14 февраля 2007 г. | |
Длина системы | 28 км (17,40 миль) | |
Количество линий | 2 | |
Количество судов | 7 [ Цитация необходима ] | |
Количество терминалов | 13 | |
Ежедневное пассажирство | 2,000 [ Цитация необходима ] | |
Веб -сайт | MMDA | |
|
Служба паромных паромных паром (PRFS) Pasig River ( PRFS ) - это общественное водное автобус, базирующаяся в Метро Маниле , Филиппины . В настоящее время это единственная транспортная служба на водной основе в Метро Маниле, которая путешествует по всей реке Пасиг и реке Марикина , проходящей через города Манила , Макати , Мандалуонг , Пасиг , Марикина и Тагуиг .
Первоначально принадлежит и управляемой частной компанией SCC Nautical Transport Services Incorporated, служба была приостановлена в феврале 2011 года, но была вновь открыта 28 апреля 2014 года и в настоящее время принадлежит и управляется Управлением по развитию столичного Манилы вместе с побережье Филиппин Сторожить . [ 1 ] Хотя услуга обычно называют паром , она больше сродни водному автобусу, учитывая его многочисленные остановки.
История
[ редактировать ]До 1990-х годов было несколько недолговечных операторов паром, которые предоставляли пассажирские услуги вдоль реки Пасиг. Согласно исследованию интеграции в городской транспортной интеграции Metro Manila (MMUTIS), проведенного Японским агентством международного сотрудничества (JICA) в марте 1999 года, в Маниле работали паромную службу, которая работала между районами Санта -Крус и Санта -Ана в Маниле , которая работала для в конечном итоге прекратил деятельность. [ 2 ] Говорят, что загрязнение в реке Пасиг способствовало снижению транспорта паромов в реке в 1960 -х годах. [ Цитация необходима ]
В 1980 -х годах правительство Филиппин начало проявлять интерес к паромному обслуживанию вдоль и через реку Пасиг, когда Министерство транспорта и коммуникаций (ныне Департамент транспорта ) проводило технико -экономические обоснования для пассажирских пассажиров в 1980 году, а другое технико -экономическое обоснование проводилось в 1989 году. [ 2 ]
Metro Ferry
[ редактировать ]
В 1990 году филиппинские судоходные конгломератные линии Magsaysay Lines начали эксплуатировать Metro Ferry в качестве альтернативного вида транспорта вдоль реки Пасиг, чтобы облегчить проблему движения в Маниле. [ 3 ] Паром Metro управлял маршрутом от Гуадалупе в тогдашнем муниципалитете Макати вниз до Эсколта-стрит в Маниле, охватывая общую длину 15 километров (9,3 миль), используя речные сараи в качестве станций и пирсов, построенных Управлением филиппинских портов . Служба, однако, длилась только год, закрывшись в 1991 году. [ 2 ] Его недолгая операция была охвачена такими проблемами, как распространение неформальных поселенцев вдоль маршрута, водяных лилий , мусора и других мусора, забивающих вода. Помимо грязных запахов, проникающих в окрестности, эти проблемы также не позволяли лодкам перемещаться с нормальной скоростью. [ Цитация необходима ]
Starcraft Ferry
[ редактировать ]В 1995 году корпорация Starcraft Ferry представила предложения о предоставлении пассажирских услуг на реке. Годом ранее, однако, однородно -продажи, принадлежащие продажам Marilag Transport Systems также представили предложение о паромных услугах не только вдоль реки Пасиг, но и в провинцию Кавите и район Бакларан в Параньоке с использованием иностранных лодок. Компания надеялась использовать свои услуги Пас-Ривер-Ривер для предоставления транспортных услуг между торговыми центрами, но в конечном итоге отказалась от своего предложения после того, как правительство Филиппин запретило использование иностранных лодок, что сделало проект непривлекательным. [ 2 ]
In response to concerns about competing ferry operations along the river, President Fidel V. Ramos formed an inter-agency committee composed of national government agencies and local government units to prepare guidelines for ferryboat service on the Pasig River and plan future interconnections with ferry services in Laguna de Bay.[2]
Eventually, StarCraft Ferry was awarded the project, with operations beginning in October 1997. The company operated a 16.2 kilometers (10.1 mi) route spanning the seven stations of Escolta, Lawton, PUP, and Punta in Manila, Hulo in Mandaluyong, Guadalupe in Makati, and Bambang in Pasig. The total trip duration from end to end took an average duration of 45 to 50 minutes, with an average headway of 30 minutes during off-peak hours and 15 to 20 minutes during peak hours at operating speeds of 18 kilometers per hour (11 mph) to 27 kilometers per hour (17 mph). The service operated with an average load factor of 80 percent and had fares ranging from ₱10 to ₱30 pesos (equivalent to ₱27 to ₱81 pesos today)[4][2]
The company had a fleet of 30 locally constructed Manta boats (the same type used by the current Pasig River Ferry Service). Each boat had the seating capacity for 32 passengers. By 1999, however, only 19 such boats were still in operation as many of StarCraft boats were damaged by chipped debris or had clogged propellers.[2]
Ridership of the StarCraft Ferry at the time was recorded at 900 to 1,200 passengers per day, with the most common trips being recorded between its Guadalupe station in Makati and the Escolta or Lawton stations in Manila.[2] Additionally, StarCraft Ferry also operated a ferry service between Escolta in Manila and Los Baños, Laguna from 1998 onwards until its license was revoked by the Laguna Lake Development Authority due to insufficient paperwork.[2] StarCraft's ferry services in the Pasig River lasted for almost three years until it closed in 1999, facing the same problems with foul odor and debris along the river that hampered its operating speeds.[citation needed]
Current iteration
[edit]Initial reopening
[edit]
The current ferry service, the Pasig River Ferry Service, was inaugurated by President Gloria Macapagal Arroyo on February 14, 2007, that initially covered 15 stations, namely Escolta, Plaza Mexico, Quezon Bridge, PUP, Lambingan, and Santa Ana in Manila, Valenzuela and Guadalupe in Makati, Hulo in Mandaluyong, San Joaquin and Caniogan in Pasig, Riverbanks, Santa Elena, and Marcos Bridge in Marikina, and Napindan in Taguig. The service launched with an initial fleet of three catamaran boats operated by a private operator.[5]
Unlike the previous Pasig River ferry services, the Pasig River Ferry Service planned to use air-conditioned boats with faster travel speeds and onboard amenities such as payphones, a security system, and a ticketing system with single journey and storage value RFID ticketing.[5]
The Pasig River Ferry Service, however, operated at a loss, with the Pasig River Ferry Service ceasing operations in 2011. A Commission on Audit report in 2011 revealing that the operating expenses of the service amounted to ₱101.4 million against a revenue of ₱7.33 million. This resulted in the service being highly dependent on government subsidies. In response to the report, the Pasig River Rehabilitation Commission stated that ferry revenue declined due to a dwindling number of passengers and frequent cancellation of regular trips in order to accommodate river tours.[6]
Current service
[edit]

In 2014, the Metropolitan Manila Development Authority (MMDA) proposed a revival of the Pasig River Ferry Service to alleviate the traffic situation in Metro Manila in light of several infrastructure projects being constructed simultaneously. Ferry services were officially relaunched with four privately owned ferries and a MMDA vessel on April 28, 2014, with the service being operated by the MMDA in conjunction with the Department of Transportation and Communications and the Pasig River Rehabilitation Commission.[7]
Rehabilitation and current developments
[edit]In 2018, the Department of Budget and Management (DBM) pitched the Pasig River Ferry Convergence Program, a plan to develop an additional 17 stations in the next four years to serve up to 76,800 passengers daily and to bid out a contract to operate the Pasig River Ferry Service to a private firm. The MMDA had also committed to build three more stations at Circuit Makati and Quinta Market, and Kalawaan in Pasig. The DBM also bared plans to put up stations near bridges across the river, use air-conditioned vessels with a seating capacity of 50 passengers each, to operate under all weather conditions, and a planned headway of 15 minutes.[8]
The rehabilitated Pasig River Ferry Service was relaunched on December 9, 2019. Both Pasig mayor Vico Sotto and Manila mayor Isko Moreno have both committed to donate at least two boats to the ferry service.[9] On March 4, 2020, Mayor Sotto led the turnover of two 57-seater vessels, the M/B Mutya ng Pasig 1 (lit. 'Jewel of Pasig') and M/B Mutya ng Pasig 2 to the ferry service.[10] A 50-seater ferry, M/B Vicente, was also donated to the MMDA by real estate company New San Jose Builders in a turnover ceremony on March 5, 2021.[11]
On December 12, 2023, the MMDA and the Philippine Coast Guard (PCG) signed an agreement wherein the PCG would handle the operations and maintenance of the ferry system.[12]
On January 17, 2024, the Marcos administration inaugurated its Pasig Bigyang Buhay Muli (lit. 'Give Life to Pasig Again') project, which aims to improve the existing Pasig River Ferry System through the addition of more ferry boats and stations alongside the development of linear parks, walkways, bikeways, and riverside commercial developments.[13]
Ridership
[edit]As of January 17, 2024, the MMDA has reported that a total of 254,333 passengers have rode the Pasig River Ferry Service in 2023, up from a total of 170,902 passengers in 2022. This is the highest annual ridership recorded on the ferry system since its revival in 2014.[14]
† | Highest recorded ridership |
Year | Annual ridership | % change | Highest single-month ridership |
---|---|---|---|
2014[a] | 69,625 | ![]() |
12,503 (December 2014) |
2015 | 89,993 | ![]() |
11,323 (December 2015) |
2016 | 105,475 | ![]() |
12,171 (February 2016) |
2017 | 74,178 | ![]() |
12,046 (February 2017) |
2018 | 46,728 | ![]() |
7,375 (December 2018) |
2019 | 61,381 | ![]() |
9,249 (February 2019) |
2020[b] | 33,670 | ![]() |
12,319 (February 2020) |
2021 | 58,574 | ![]() |
13,166 (December 2021) |
2022 | 170,902 | ![]() |
21,328 (December 2022) |
2023 | 254,333 † | ![]() |
28,302 (March 2023) † |
2024 | 129,771[c][15] | — | — |
Ferry network
[edit]

The entire ferry network has 13 stations in operation. The first line is the Pasig River Line which stretches from the Escolta ferry station along Escolta Street in Binondo, Manila to the Pinagbuhatan ferry station in Pasig. The second line is the Marikina River Line which goes from the Guadalupe ferry station in Cembo, Taguig (formerly Makati) up to the Maybunga ferry station in Pasig.[16]
During the first iteration of the ferry service, what is now Line 2 was the Marikina River Line, which was to begin operation with the opening of the Riverbanks Station near the recently opened SM City Marikina in Marikina. The Marikina River Line as of February 23, 2009 is still closed and is still undergoing vehicular planning.[citation needed]
The Pasig River Ferry Service is open every Monday to Saturday from 6:00 am to 6:00 pm with an average headway of 30 minutes between trips.[16]
The fare starts from ₱15 to ₱95, but since 2019, the services are free of charge.[17]
Through its entire operation, the ferry service changed their trip schedules several times. Each boat has a 30-minute, 1-hour, 2-hour and 3-hour trip intervals depending on the time of the day. Rush hours tend to have shorter boat intervals while off-peak hours tend to have longer boat intervals. This was done to maximize the efficiency of each boats and to reduce over-consumption of fuel.[18]
Bicycles are allowed to be brought onto the ferry boats, including bikes as large as mountain bikes.[19]
Stations
[edit]As of July 10, 2022, there are 13 operational ferry stations.[20] Prior to the MMDA takeover, the Eastwood station in Quezon City and Riverbanks station in Marikina were operational. Though plans were laid out to eventually restore services there, these are currently not operational.[21] The MMDA plans to repair and reopen the Riverbanks station once the Marikina River is confirmed to be navigable for ferry services, and has plans to construct an additional station in the vicinity of the Department of Budget and Management central office and Isla de Convalecencia in San Miguel, Manila, and Intramuros, Manila.[22][23]
In September 2018, the Plaza Mexico station was demolished to give way to the construction of the Binondo-Intramuros Bridge. In its place, the MMDA is planning to reconstruct the station along Maestranza Street.[22][23] In 2024, a new ferry station is set to be opened at the Bridgetowne development in Quezon City.[16]
† | Existing terminus |
Image | Name[24] | Distance (km) | Transfers | Location | |
---|---|---|---|---|---|
Between stations |
Total | ||||
Line 1 (Escolta to Pinagbuhatan) | |||||
![]() |
Plaza Mexico | — | — | none | Manila |
![]() |
Escolta† | — | — | ||
![]() |
Quezon Bridge Lawton |
— | — |
| |
![]() |
Quinta | — | — | ||
![]() |
PUP | — | — |
| |
![]() |
Santa Ana | — | — | ![]() | |
![]() |
Lambingan | — | — | none | |
Circuit Makati (proposed) | — | — | Makati | ||
![]() |
Valenzuela | — | — | none | |
![]() |
Hulo | — | — | ![]() |
Mandaluyong |
![]() |
Guadalupe | — | — |
|
Taguig |
San Joaquin | — | — | none | Pasig | |
Bambang (defunct) | — | — | none | ||
Kalawaan | — | — | none | ||
Pinagbuhatan Napindan |
— | — | none | ||
Line 2 (Guadalupe to Maybunga) | |||||
![]() |
Guadalupe | — | — |
|
Taguig |
Caniogan (defunct) | — | — | none | Pasig | |
Maybunga | — | — | none | ||
Bridgetowne (under construction) | — | — |
|
Quezon City | |
Eastwood (defunct)[note 1] | — | — | |||
Marcos Bridge (defunct) | — | — | none | Marikina | |
Riverbanks | — | — | |||
Santa Elena (defunct) | — | — | none | ||
Stations and ferry systems in italics are either under construction, proposed, or closed. |
Active fleet
[edit]The Pasig River Ferry System has a fleet composed of more than 11 boats of varying passenger capacity.[25] As of 2024, a total of 15 boats are in operation.[16]
Ferry boats | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Name | Type | Manufacturer | Status | Speed | Capacity | Launched | Image | Namesake | Notes |
M/B Mutya ng Pasig 1[26][27][28] | Fiberglass motorboat | Stoneworks Corporation | In service | 51 passengers | 2019 | "Mutya ng Pasig" song by Nicanor Abelardo | Donated by the Pasig government. Both vessels have toilets on board. | ||
M/B Mutya ng Pasig 2[26][27] | |||||||||
M/B Phileco[23][29][28] | 12 knots (22 km/h) | 55 passengers | 2020 | Phil Ecology Systems Corporation (PhilEco) | Donated by the Phil Ecology Systems Corporation under the RII Group of Companies. | ||||
M/B Soledad D.[23][30][28] | 55 passengers | 2020 | Soledad Roa-Duterte | Vessel is air-conditioned. | |||||
M/B Vicente D.[31][28] | 16 knots (30 km/h) | 54 passengers | 2021 | Vicente Duterte | Donated by the New San Jose Builders. Vessel is air-conditioned. | ||||
M/B Iswims[32][28] | 55 passengers | International Solid Waste Integrated Management Specialist (SWIMS), Inc. | |||||||
M/B B. Abalos[28] | 36 passengers | Benjamin Abalos Jr. | |||||||
M/B P. Oreta[28] | 36 passengers | Prospero Oreta | |||||||
M/B Bridgetowne[32] | Unknown | Bridgetowne | |||||||
M/B E. Carlos[33] | Emerson Carlos | ||||||||
M/B B. Fernando[33] | Bayani Fernando |
4 vessels used and operated by the MMDA are notably named after past MMDA chairpersons.[citation needed]
Former fleet
[edit]The system formerly used twin-hulled, double-engine catamaran-type ships with a maximum seating capacity of 150 people. These ships were air-conditioned, had restrooms, equipped with radio, sound systems, a public address system, and utilized fixed plastic chairs. These boats were constructed by the Nautical Transport Services, Inc, and were approved by the Maritime Industry Authority on December 10, 2006.[citation needed]
The 2014 iteration of the Pasig River Ferry System operated 14 Manta boats manufactured by the Cebu-based Stordal Marine Corporation. Each boat can carry 15 passengers each.[34]
The Pasig river also formerly operated boats known as River buses, which notably featured Minibus bodies derived from the Baby Buses of Cavite.
Incidents
[edit]- Some ferry stations have been subject to short or long periods of suspended operations due to a high volume of water hyacinths along the Pasig River.
- On February 5, 2010, an upstream Pasig River Ferry catamaran boat tilted to its port side at Valenzuela ferry station, causing the boat to become half-submerged. A PCG detachment in Hospicio de San Jose was able to dispatch divers to the vessel and assisted in transferring 139 passengers and three crew members to another Pasig River Ferry boat. The damaged boat was then moored and ordered for repairs. After water was pumped out, a 10 inches (25 cm) crack was reportedly found on its left front side fiberglass hull.[35]
See also
[edit]- Pasig River Expressway
- Water taxi
- Maritime Industry Authority
- Pasig River Rehabilitation Commission
- Department of Transportation (Philippines)
- Metropolitan Manila Development Authority
- Pasig river rehabilitation
Notes
[edit]External links
[edit]Media related to Pasig River Ferry at Wikimedia Commons
- MMDA Pasig River Ferry Service Operations Manual (as of 2023)
References
[edit]- ^ Pres. Duterte eyes revival of the Pasig River Ferry System vs traffic in MM
- ^ Jump up to: a b c d e f g h i Metro Manila Urban Transportation Integration Study - Technical Report No 12: Water Transport in Metro Manila (PDF). Japan International Cooperation Agency. 1999.
- ^ "Magsaysay - About Us". www.magsaysay.com.ph. Retrieved August 7, 2022.
- ^ 1899 to 1938: Williamson J., Real Wages and Relative Factor Prices in the Third World 1820-1940: Asia, Nominal Wage, Cost of Living and Real Wage Data for the Philippines 1899-1940 1949 to 1958: Coos Santing, 2007, Inflation 1800-2000, data from OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development, Economic Outlook. Historical Statistics and Mitchell, B. R. International Historical Statistics, Africa, Asia and Oceania 1750-1993 London : Macmillan ; New York : Stockton, 1998, International Historical Statistics, Europe 1750-1993 London : Macmillan ; New York : Stockton, 1998, and International Historical Statistics, The Americas 1750-1993 London : Macmillan ; New York : Stockton, 1998. Afterwards, Consumer Price Index,Inflation Rate and Purchasing Power of the Peso (national averages)
- ^ Jump up to: а беременный «PGMA открывает паромную паромную службу Пасиг» . Филиппинское информационное агентство . 14 февраля 2007 года. Архивировано из оригинала 7 августа 2022 года . Получено 8 августа 2022 года .
- ^ Салаверрия, Лейла (17 июля 2011 г.). «Сервис Пасига Ривер Паром P94M в красном, находит COA» . Филиппинский ежедневный запросчик . Получено 8 августа 2022 года .
- ^ Фрильд, Майк (28 апреля 2014 г.). «MMDA начинает паромную паромную службу Пасиг» . Филиппинская звезда . Получено 8 августа 2022 года .
- ^ Де Вера, Бен (5 апреля 2018 г.). «Реабилирование паром Пасиг реки» . Филиппинский ежедневный запросчик . Получено 8 августа 2022 года .
- ^ Рамос, Кристия (10 декабря 2019 г.). «Revied Pasig River Ferry поможет облегчить движение - MMDA» . Филиппинский ежедневный запросчик . Получено 8 августа 2022 года .
- ^ «Пасиг переворачивает пассажирские лодки в MMDA; другие города обещают сторонника» . Businessworld . 4 марта 2020 года . Получено 8 августа 2022 года .
- ^ Mocon-Ciriaco, Claudeth (5 марта 2021 г.). «Новые строители Сан -Хосе Акузара жертвуют лодку для паромного обслуживания Пасиг -Ривер» . BusinessMirror . Получено 8 августа 2022 года .
- ^ Макайран, Эвелин (13 декабря 2023 г.). «PCG, чтобы запустить паромную паромную службу Pasig» . Филиппинская звезда . Получено 20 января 2024 года .
- ^ «PBBM приводит усилия по возвращению реки Пасиг к своей старой славе через проект« Pasig Bigyang Buhay Muli » . Президентское общение . 17 января 2024 года.
- ^ «Ежегодный пассажирский центр и среднесуточный пассажирство паромного паромного обслуживания Пасиг» . Свобода информации Филиппины . 17 января 2024 года . Получено 19 января 2024 года .
- ^ «Тысячи пассажиров были обслуживаны Службой паром Пасиг Ривер с января по июль этого года» . Паром Пасиг Пасиг (в тагальском языке). 30 августа 2024 года . Получено 30 августа 2024 года - через Facebook.
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Грегорио, Агата (12 января 2024 г.). «MMDA Eyes Repecting Stations of Pasig River Ferry Service» . CNN Филиппины . Архивировано из оригинала 30 января 2024 года.
- ^ Паром Пасиг реки, чтобы возобновить ограниченную операцию 3 августа.
- ^ Пассажиры получают бесплатные аттракционы на пароме пасига
- ^ ONG, GHIO (30 июля 2022 г.). «MMDA: велосипеды разрешены на паром Пасиг -Ривер» . Филиппинская звезда . Получено 27 октября 2022 года .
- ^ "ПАСИГО РЕКО ПЕРЕРСИЯ" . mmda.gov.ph. Получено 12 июля 2022 года .
- ^ «Еще 4 паромные станции Пасига открылись» . Филиппинский ежедневный запросчик . 16 мая 2015 года . Получено 12 июля 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный в «Статус закрытых станций обслуживания паромных паромных паромных станций» . efoi . 3 августа 2022 года. PAS-22-0305 . Получено 8 августа 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый «Работа вместе как одно для устойчивых морских Филиппин» (PDF) . Морская промышленная власть . 23 сентября 2020 года . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ «Паромные станции и местоположения Pasig River» . Facebook . 2 декабря 2021 года . Получено 13 июля 2022 года .
- ^ Кабалза, Декстер (29 июня 2020 года). «Паром Пасиг реки, чтобы открыть; аттракционы по -прежнему свободны» . Филиппинский ежедневный запросчик . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный Маркес, Консуэло (21 ноября 2019 г.). «2 лодки для паромной системы Пасиг, чтобы отправиться в плыть в декабре» . Филиппинский ежедневный запросчик . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный «Жемчужина Пасига (13 -метровая пассажирская лодка из стекловолокна)» . Facebook . 25 ноября 2019 года . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин «Восемь лодок имеют разные сидения, а также есть спасательные жилеты, так что вы уверены, что вы в безопасности в поездке!» Полем MMDA Pasig River Ferry Service . 17 января 2023 года . Получено 17 января 2022 года - через Facebook .
- ^ «MMDA получает пожертвование на лодку для обслуживания реки Пасиг» . Рапплер . 20 июня 2020 года . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ "M/B Соледад Д." Facebook . 22 июля 2020 года . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ «Специалист по Stoneworks Intl., Corp. переворачивает M/B Vicente D на паромную службу Пасига» . Stoneworks Corp. 6 апреля 2021 года . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный «Служба профилактического обслуживания и запасные детали для M/B Mutya 1 & 2, M/B Vicente, M/B 1 плавания и M/B Bridgetowne» . Столичный Управление по развитию Манилы . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный «Службы регистрации судов для четырех (4) паромных лодок MMDA (M/B Carlos, M/B Abalos, M/B Oreta, M/B Fernando» . Столичный Управление по развитию Манилы . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ «У сервиса паром в Пасиг-Ривер есть совершенно новые лодки» . Spot.ph. 24 октября 2016 года . Получено 16 августа 2022 года .
- ^ Макайран, Эвелин (9 февраля 2010 г.). «Береговая охрана помогает спасти 142 от тонущего паром» . Филиппинская звезда . Получено 20 января 2024 года .