Портрет Изабеллы Д'Эсте (Тициан)
Изабелла в черном | |
---|---|
![]() | |
Artist | Titian |
Year | 1530s |
Type | Oil on Canvas |
Subject | assumed as Isabella d'Este (uncertain identification) |
Dimensions | 102 cm × 64 cm (40 in × 25 in) |
Location | Kunsthistorisches Museum, Vienna |
Accession | GG 83 |
Изабелла в черном (также называемом портретом Изабеллы д'Эсте ) - это портрет молодой женщины от Тициана . Это может быть датировано 1530 -м годами и находится в музее Кунстисториш в Вене. Художник и дата бесспорные. Помимо документирования музея, существуют повторяющиеся сомнения относительно изображенного человека.
Описание
[ редактировать ]Изображена молодая женщина как половина фигуры в кресле с подлокотником [ 1 ] на темном фоне. Она слегка смотрит влево. Личные особенности - легкие светлые кудри, (редкий) светло -серый цвет глаз, плоские бровей и нос с носом - в целом не представляют идеал красоты. Она носит Balzo (модное изобретение Изабеллы Д'Эсте (прототипы до 1509 года [ 2 ] ), но широко популярен в северной Италии в 1530 -х годах). Ее одежда темная; Она носит зеленые рукава с рисунком, золотую рубашку и мех (вероятно, рысь ). Холст был обрезан слева и справа.
History
[edit]The painting passed from the Gonzaga collection in Mantua to the collection of Archduke Leopold Wilhelm of Austria, where it is listed as Catherine Cornaro ("Queen of Cyprus") in the inventory in 1659.[3]
An engraving of a copy of the painting shows an inscription "E Titiani prototypo P. P. Rubens exc. Isabella Estensis Francisisci Gonzagae March. Matovae uxor".[4] However, this inscription is three to four generations later and thus uncertain (cf. the mistaken baroque naming "Queen of Cyprus").
On the basis of this later inscription, Giovanni Battista Cavalcaselle assigned the painting to a commission from the 60-year-old Isabella d'Este, which has been recorded in letters: Titian was to paint her portrait in 1534 on the basis of a portrait (now considered lost) by Francesco Francia in 1511.[5] Isabella commented on the portrait, completed in 1536, with "The portrait by Titian's hand is of such a pleasing type that we doubt that we were ever, at the age he represents, of such beauty that is contained in it."[6] The lost Francia original had already been painted 25 years earlier in absentia on the basis of oral descriptions and a third-party drawing. And the drawing is assumed to be a more than ten year older one by Leonardo da Vinci (1499/1500).[7] Isabella obviously wanted to be kept youthful and as an (ex-)beauty. Titian's other portrait of the aged Isabella d'Este (Isabella in Red, today only preserved by a Rubens copy in the same museum), had probably not pleased her, which is why this second commission is assumed.
In the 1930s, Wilhelm Suida and Leandro Ozzola opposed this naming as an idealisation of Isabella d'Este. Therefore, only artist and dating were documented as accepted by experts.[8] In the catalogue of the Isabella d'Este exhibition in Vienna (1994), the painting was still marketed as "by the hand of Titian, the 'greatest portrait painter of all time', as the portrait that clearly represents her".[9] The academic exhibition review again opposed: "but why, when engaged on so professional a face-lift, did Titian use so coarse a canvas?"[10]
Identity of the sitter
[edit]
The identification of Isabella in black is uncertain. Nevertheless, the picture is uncritically circulated as the most famous portrait of Isabella d'Este, e.g. in books, probably because it is a Titian original (and the rest of the colour identifications are only copies).
Isabella d'Este was so famous as 'Prima donna del Mondo' and fashion icon that nobles asked to be allowed to copy her dress.[11] After her death, depictions with balzo were uncritically identified (or marketed) as Isabella.[12] By the end of the last century, all colour identifications were withdrawn due to resulting contradictions.[13]
Exceptions are the three portraits in the Kunsthistorisches Museum, which remain contradictory (see graphic at right): Ambras miniature [14] (anonymous 16th century), Isabella in Red (copy by Rubens c. 1606 after a lost original by Titian c. 1524-30), and Isabella in Black (Titian 1536).[15]
Points of discussion in the identification in Isabella in Black are the lack of similarities and the lack of beauty idealisation. At the same time, Isabella's successor Margherita Paleologa shows matching personal characteristics to Isabella in Black (incl. the stiff facial expression). And in 1531 her commission to Titian is also documented.[16]
Leandro Ozzola alternatively published La Bella (in the Palazzo Pitti in Florence) as Titian's portrait resp. idealisation after Francesco Francia.[17]
Смотрите также
[ редактировать ]Литература
[ редактировать ]- Франческо Валькановер: вся работа Тициана. Риццоли, Милан, 1969.
- Сильвия Ферино-Пагден: первая женщина в мировой изабелле . Каталог выставки кхм Вена. Вена 1994.
Ссылки
[ редактировать ]- ^ В символике Ренессанса подлокотник считается зарезервированным для нынешних правителей, см. Фреску, например, Андреа Мантегну, суд Гонзага в Палаццо Дукале (Мантуа).
- ^ Ферино-Падден (1994), с. 112.
- ^ Валькановер (1969), с.
- ^ Лукас Форстерман после копии Рубенса оригинала Тициана, см. Valcanover (1969), p. 108
- ^ Валькановер (1969), с.
- ^ Лузио, Алессандро. Ретроспективное искусство: портреты Изабеллы д'Эсте . В: Эмпариум. Vol . 432.
- ^ Коул, Брюс. Тициан и идея оригинальности в: The Craft of Art , University of Georgia Press, 1995, с. 100
- ^ Валькановер (1969), с.
- ^ Ферино-Падден (1994), с. 111.
- ^ Дженнифер Флетчер: Изабелла Д'Эсте, Вена . В: Журнал Burlington . 136, 1994, с. 399.
- ^ Даже королева Франции попросила Изабеллу Д'Эсте куклу, чтобы одеться точно так же, как она, см. Ферино-Пагден (1994), с. 112.
- ^ Смотрите первые три, снятые с Бальзо в следующей сноске.
- ^ См. Например:
- Королевская коллекция , Лондон (RCIN 405777): Джулио Романо Маргарита Палеолог (1531) - картина
- Музей Эрмитажа , Сент-Петербург (Inv grэ-70): Париж Бордоне Мать с сыном (1530-е годы) -картина
- Pinacoteca del Castello Sforzesco , Milan (Inv. 28): Бернардино Лицинио Дама с портретом мужской фигуры (1525-30) -Picture
- Королевская коллекция, Лондон (RCIN 405762): Портрет Лоренцо Коста Коста с лапдогом (ок. 1500-05) -картина
- Музей искусств Керриера , Манчестер (инв. 1947.4): Портрет женщины Лоренцо Коста (1506-10) -картина
- Лувр , Париж (Inv 894): Giovanni Francesco Caroto Portrait de Femme (ок. 1505-10) -Picture
- ^ картина
- ^ Кхм Вена: Inv GG 5081, Inv GG 1534, Inv. GG 83
- ^ Лиза Зейтц: Тициан, дорогой друг - Тициан и Федерико Гонзага, художественный покровитель в Мантуи в 16 веке . Петерсберг: Имхоф, 2000, с. 194.
- ^ Leandro Ozzola: Изабелла д'Эсте и Тициан . В: Арт Боллетино из Министерства образования . ROM 1931, NR. 491–494; Скачать: http://www.bolletinettinodarte.beniculturei.it/opencms/multimedia/bollettinoarteit/documents/1407155929929_06_-_491.pdf
Внешние ссылки
[ редактировать ]