Херли Г. Крил
Херли Г. Крил | |||
---|---|---|---|
Рожденный | Чикаго, Иллинойс , США | 19 января 1905 г. ||
Умер | 1 июня 1994 г. Palos Park, Иллинойс , США | (в возрасте 89 лет) ||
Альма -матер | Чикагский университет | ||
Научная карьера | |||
Поля | Китайская философия , история | ||
Учреждения | Чикагский университет | ||
Китайское имя | |||
Традиционный китайский | Гу Лия | ||
Упрощенный китайский | Гу Лия | ||
|
Херрли Глесснер Крил (19 января 1905 г. - 1 июня 1994 г.) была американским синологом и философом , специализирующимся на китайской философии и истории , и профессором китайцев в Чикагском университете в течение почти 40 лет. На пенсии Крил был оценен его коллегами как инновационный пионер ранней китайской цивилизации, и как тот, кто мог бы написать для специалистов и широкой общественности с убедительностью, ясностью и благодати. [ 1 ]
в 1974 году Среди его более поздних работ перевод и изучение фрагментов Шэнь Бухай остается непревзойденным с 2024 года, что делает его очень вспоминающим ученым для предмета китайского легализма . [ 2 ]
Ранние годы
[ редактировать ]Herrlee G. Creel was born on January 19, 1905, in Chicago, Illinois. He attended the University of Chicago as an undergraduate, graduating with a Ph.B. degree in 1926. He then continued on at Chicago as a graduate student studying Chinese philosophy, earning an AM in 1927, followed by a PhD in 1929 with a dissertation entitled "Sinism: A Study of the Evolution of the Chinese World-view".[3] Он начал свою постдокторскую карьеру в качестве доцента кафедры психологии в Ломбардском колледже с 1929 по 1930 год. Он был награжден стипендиями Американским советом обученных обществ (1930–1933), Институтом Гарвард-Йенчи (1931–1935) и Фондом Рокфеллера и Фондом Рокфеллера и Фондом Рокфеллер и Фондом Рокфеллера и Фондом Рокфеллера и Фондом Рокфеллер и Фондом Рокфеллер и Рокфеллелллер) и Фондом Рокфеллер и Рокфеллером и Фондом Рокфеллер и Фондом Рокфеллер и Фондом Рокфеллер и Фондом Рокфеллер и Роккеллер. (1936, 1945–1946). В 1936 году он принял должность в Чикагском университете, где он был инструктором в истории и языке Китая, пока не был назначен доцентом ранней китайской литературы и учреждений в 1937 году.
Creel was one of the founders of the university's Far Eastern studies program in the 1930s and had a major role in building its Far Eastern Library. He ordered some 5,000 books a year from dealers in China, then, in 1939, with support from the Rockefeller Foundation he returned to China, then in the grips of the Second Sino-Japanese War and the city of Beiping (Beijing) was occupied by the Japanese Army. He bought more than 75,000 volumes for the library, especially those dealing with the pre-modern period. [4]
Creel was promoted to the rank of associate professor in 1941 and full Professor in 1949. He served as a Lieutenant Colonel of military intelligence in the United States Army from 1943 to 1945 during the Second World War. He remained as a professor until 1964, when he became the Martin A. Ryerson Distinguished Service Professor of Chinese History until 1974.
Societies and publishing
[edit]Creel was a member of the Committee on Chinese Studies of the American Council of Learned Societies, a member of its Committee on Far Eastern Studies, and the President of the American Oriental Society. He was also a member of the Association for Asian Studies as well as a member of the American Philosophical Society.
The most influential of Creel’s books include The Birth of China (1936), the first detailed account of the significance of the archaeological excavations at Anyang, which quickly attracted global interest; Studies in Early Chinese Culture (1937) which was an influential collection of monographic essays; Literary Chinese by the Inductive Method, vols. I–III (1938–52), a groundbreaking and controversial attempt to teach literary Chinese through carefully glossed excerpts of standard classical texts; Newspaper Chinese by the Inductive Method (1943), an effort to apply identical pedagogical techniques to the analysis of Chinese newspapers; Confucius, the Man and the Myth (1949), a critical analysis of the philosopher Confucius; Chinese Thought from Confucius to Mao Tse-tung (1953), a survey of Chinese thought; The Origins of Statecraft in China, Vol. 1: The Western Chou Empire (University of Chicago Press, 1970), a judicial account of the polity of the Western Zhou dynasty; What is Taoism? and Other Studies in Chinese Cultural History (University of Chicago Press, 1970) and Shen Pu-hai: A Chinese Political Philosophy of the Fourth Century B.C. (1974), a monograph on Shen Buhai, an early Chinese specialist on administrative technique.
Style and legacy
[edit]Creel was especially known for Confucius: The Man and the Myth (1949), which argued that Confucius had been misunderstood because legend had obscured the facts of his life and his ideas. Creel held that Confucius was a reformer and an individualist, as well as a democratic and revolutionary teacher.[4]
From the start of his career in the 1930s, Creel was an outspoken proponent of the theory that Chinese characters are inherently ideographic in nature.[5] He was opposed by sinologists Peter A. Boodberg and Paul Pelliot, who believed that phonetic principles played a large role in the early history of Chinese characters.[6] The debate has continued many decades later without either side being able to discredit the other.[7]
Creel died at his home in Palos Park, Illinois, after a long illness, on June 1, 1994, at the age of 89.
Selected works
[edit]- Creel, H. G. (1936). The Birth of China. London: Jonathan Cape. Rpt. New York: John Day, 1937; New York: Frederick Ungar: 1954.
- ——— (1937). Studies in Early Chinese Culture: First Series. Baltimore: Waverly Press.
- ——— (1936). "On the Nature of Chinese Ideography". T'oung Pao. 32 (1): 85–161. doi:10.1163/156853236X00056.
- ——— (1938–52). Literary Chinese by the Inductive Method, 3 vols. Chicago: University of Chicago Press.
- ——— (1949). Confucius, the Man and the Myth. New York: John Day. Rpt. under title: Confucius and the Chinese Way, New York: Harper, 1960.
- ——— (1953). Chinese Thought from Confucius to Mao Tse-tung. Chicago: University of Chicago Press.
- ——— (1970). What is Taoism? and Other Studies in Cultural History. Chicago: University of Chicago Press.
- ——— (1970). The Origins of Statecraft in China, vol. 1. Chicago: University of Chicago Press.
- ——— (1974). Shen Pu-hai. Chicago, London: The University of Chicago Press.
Notes
[edit]- ^ Roy & Tsien (1978), p. Preface.
- ^ Pines 2024, p. 16; Pines 2023.
- ^ Roy (1996), p. 94.
- ^ Jump up to: a b Saxon (1994).
- ^ Creel (1936), p. 85.
- ^ Honey (2001), p. 297-298.
- ^ Gu, Ming Dong (2013). Sinologism: An Alternative to Orientalism and Postcolonialism. London; New York: Routledge. ISBN 9780415626545.p. 190-191
Ссылки
[ редактировать ]- Мед, Дэвид Б. (2001). Ладан на алтаре: новаторские синологи и развитие классической китайской филологии . Американская восточная серия 86 . Нью -Хейвен, Коннектикут: Американское восточное общество. ISBN 0-940490-16-1 .
- Рой, Дэвид Т. (1994). «Некролог: Херрли Глесснер Крил (1905-1994)» . Журнал азиатских исследований . 53 (4): 1356–1357. doi : 10.1017/s0021911800045526 . JSTOR 2059336 .
- ——— (1996). «Херрли Глесснер Крил (19 января 1905 г. - 1 июня 1994 г.)». Труды Американского философского общества . 140 (1): 94–97. JSTOR 987279 .
- Рой, Дэвид Тод; Циен, Цуэн-Хсуин (1978). Древний Китай: исследования в ранней цивилизации . Гонконг: издательство китайского университета. ISBN 9622011446 Полем Полем Памятная публикация в честь Крила.
- Саксон, Вольфганг (4 июня 1994 г.). «Доктор Херрли Дж. Крил, 89 (некролог)» . Нью -Йорк Таймс . Получено 15 апреля 2015 года .
- Сосны, Юрий (2024). DAO Companion к традиции Китая ФА . Еврейский университет Иерусалима: Спрингер. ISBN 9789048129270 .
- Сосны, Юрий (2023). «Легализм в китайской философии» . В Залте, Эдвард Н .; Nodelman, Uri (ред.). Стэнфордская энциклопедия философии (лето 2023 год изд.) . Получено 2 марта 2024 года .