Jump to content

Камино де Сантьяго

(Перенаправлен из способа Сантьяго )

Камино де Сантьяго
Карта пути Святого Джеймса в Европе
Тип Путь паломников
Официальное имя Маршруты Сантьяго -де -Компостела: Камино Франс и Маршруты Северной Испании
Критерии Культурный: (ii) (iv) (vi)
Ссылка 669bis
Надпись 1993 (17 -я сессия )
Расширения 2015
Буферная зона 16 286 га (62,88 кв. Миль)
Официальное имя Маршруты Сантьяго -де -Компостела во Франции
Критерии Культурный: (ii) (iv) (vi)
Ссылка 868
Надпись 1998 (22 -я сессия )
Область 97,21 га (0,3753 кв. МИ)

Путь ( латынь : компостела паломничество Сантьяго '; Galician: O Camiño de Santiago. [ 1 ] или на английском языке « Путь Святого Джеймса » - это сеть путей паломников или паломничества, ведущих к святыне апостола Джеймса в соборе Сантьяго -де -Компостела в Галиции на северо -западе Испании , где традиция считает, что останки апостол похороненный.

Как сказал Папа Бенедикт XVI : «Это способ, который посеял с таким количеством демонстраций пыла, покаяния, гостеприимства, искусства и культуры, которые красноречиво говорят о духовных корнях старого континента». [ 2 ] Многие по -прежнему следуют его маршрутам как форме духовного пути или отступления за их духовный рост. Он также популярен среди туристов, велосипедистов и организованных туристических групп.

Созданный и созданный после открытия реликвий Святого Иакова Великого в начале 9 -го века, путь Святого Иакова стал главным путем паломничества средневекового христианства с 10 -го века. Но только после окончания войны Гранады в 1492 году под правлением католических монархов Фердинанд II из Арагона и Изабеллы I из Кастилии папа Александр VI официально объявил Камино де Сантьяго является одним из «трех великих паломничества из христианства "вместе с Иерусалимом и Виа Францигена в Рим.

В 1987 году Камино, который охватывает несколько маршрутов в Испании, Франции и Португалии, был объявлен первым культурным путем Совета Европы . С 2013 года Камино привлекает более 200 000 паломников в год, с годовым темпом роста более 10 процентов. Паломники приходят в основном пешком и часто из близлежащих городов, требуя нескольких дней ходьбы, чтобы добраться до Сантьяго. Французский путь собирает две трети пешеходов, но другие незначительные маршруты испытывают рост популярности. Французский путь и северные маршруты в Испании были вписаны в ЮНЕСКО список всемирного наследия , за которыми последовали маршруты во Франции в 1998 году из -за их исторического значения для христианства как основного пути паломничества и их свидетельства об обмене идеями и культур через маршруты. [ 3 ] [ 4 ]

Главный христианский маршрут паломничества

[ редактировать ]
Собор Сантьяго -де -Компостела
Реликварий Святого Джеймса в соборе Сантьяго

Путь Святого Джеймса был одним из самых важных христианских паломничества в более поздние средневековья и маршрутом паломничества, по которому пленарная снисходительность ; может быть заработано [ 5 ] Другие основные маршруты паломничества включают Виа Францигена в Рим и паломничество в Иерусалим . Легенда утверждает, что останки Святого Джеймса были перенесены на лодке из Иерусалима в северную Испанию, где он был похоронен в том, что сейчас является городом Сантьяго -де -Компостела [ 6 ] (Согласно испанским легендам, Сент -Джеймс провел время, проповедуя Евангелие в Испании, но вернулся в Иудею, увидев видение Девы Марии на берегу реки Эбро ). [ 7 ] [ 8 ]

Паломники на пути могут перенести один из десятков маршрутов паломничества в Сантьяго -де -Компостела. Традиционно, как и в случае с большинством паломничества, путь святого Джеймса начинается у дома и заканчивается на месте паломничества. Тем не менее, некоторые из маршрутов считаются основными. В средние века маршрут был высоко пройден. Тем не менее, черная смерть , протестантская Реформация и политические волнения в Европе 16 -го века привели к снижению.

Святого Джеймса Всякий раз, когда День (25 июля) падает в воскресенье , собор объявляет о святом или юбилейном году. В зависимости от легальных лет, священные годы происходят с интервалами 5-, 6 и 11 лет. Самыми последними были 1993, 1999, 2004, 2010 и 2021 год. Следующее состоится 2027 и 2032. [ 9 ]

Дохристианская история

[ редактировать ]
Римский мост с 19 арками над рекой Орбиго . Мост был интегрирован в современный Камино Франс.

Главный маршрут паломничества в Сантьяго следует более ранним торговым маршруту, который продолжается до Атлантического побережья Галиции , заканчиваясь на Кейп -Финистерре . Хотя сегодня известно, что Кейп -Финистерр, самый западный точка Испании, не самая западная точка Европы ( Кабо -да Рока в Португалии - дальше на запад), тот факт, что римляне называли его финистеррай (буквально конец света или конец земли в Латынь ) указывает, что они рассматривали это как таковое. Ночью, Млечный путь над головой, кажется, указывает на путь, поэтому маршрут приобрел прозвище «Voie Lactée» - Млечный путь на французском языке. [ 10 ]

Символ гребешка

[ редактировать ]
Оболочка Святого Джеймса, символ маршрута, на стене в Леоне, Испания
Стилизованная раковина для гребешки, современный столб
Маркер, указывающий путь пути к Сент -Джеймс
Традиционные аксессуары из Сент -Джеймс Пилигрим

Раковина морского гребешка , часто встречающаяся на берегах в Галиции, долгое время была символом Камино де Сантьяго. На протяжении веков раковина морского гребешка взяла на себя различные значения, метафорические, практичные и мифические, даже если ее актуальность могла быть получена от желания паломников забрать домой сувенир.

Один миф говорит, что после смерти Джеймса его тело было доставлено кораблем, пилотируемым ангелом, обратно на иберийский полуостров , чтобы быть похороненным в том, что сейчас является Либредоном . свадьба дочери королевы Лупы . Когда корабль подошел к земле, на берегу проходила [ 11 ] Молодой жених возвращался на лошадях, и, увидев приближение корабля, его лошадь напугалась, и лошадь и гонщик погрузились в море. Благодаря чудесному вмешательству, лошадь и гонщика вышли из воды, покрытой ракушками. [ 12 ] : 71 

От его связи с Камино, раковина морского гребешка стала представлять паломничество, как к определенной святыне, так и к небесам, вспоминая Евреи 11:13, идентифицируя, что христиане, «паломники и незнакомцы на земле». [ 13 ] Символ оболочки гребешка используется в качестве далека на Камино и обычно рассматривается на самих паломниках, которые, таким образом, идентифицируются как паломники. В течение средневекового периода оболочка была скорее доказательством завершения, чем символом, который носился во время паломничества. Сотрудники паломника - кадячий палочка, используемая некоторыми паломниками на пути к святыне Сантьяго -де -Компостела в Испании. [ 14 ] Как правило, у палки есть крючок, чтобы что -то могло быть вывешенным из нее; Это может иметь сшитый. [ 15 ] Обычная форма представления с крючком, [ 16 ] Но в некоторых крючках отсутствует. [ 17 ] Персонал Пилигрима представлен в разных формах и упоминается с использованием разных имен, например, костыль паломника, костыль. Костыль, возможно, должна быть представлена ​​с поперечной частью на вершине персонала (например, буква «t») вместо через него. [ 18 ]

История средневекового маршрута

[ редактировать ]
Маркер Камино возле входа на мост Табоад , мост X-Century, расположенный в Совете Силды в провинции Понтеведра в Испании . Мост все еще используется сегодня паломниками по пути в Сантьяго, используя Серебряный путь (Виа де ла Плата).
Saint James with his pilgrim's staff. The hat is typical, but he often wears his emblem, the scallop shell, on the front brim of the hat or elsewhere on his clothes
Way of St. James pilgrims (1568)

Самые ранние записи визитов, выплачиваемых святыне в Сантьяго -де -Компостеле, датируются 9 -го века, во времена Королевства Астурии и Галиции . Паломничество в храм стало самым известным средневековым паломничеством, и для тех, кто вернулся из Компостелы, стало привычным, чтобы вернуть с ними галицкий гребешок в качестве доказательства их завершения путешествия. Эта практика постепенно привела к тому, что раковина морского гребешка стала значком паломника. [ 19 ]

Самые ранние зарегистрированные паломники из -за пиренеев посетили храм в середине 11 -го века, но, похоже, только спустя столетие там было регулярно путешествовать. Самые ранние записи о паломниках, прибывших из Англии, принадлежат к периоду между 1092 и 1105 годами. Однако к началу 12 -го века паломничество стало высокоорганизованным делом. [ 20 ]

Одним из великих сторонников паломничества в 12 -м веке был Папа Калликстус II , который начал компостеланские святые годы. [ 21 ]

Early 18th century facade of the San Marcos Monastery in Leon, which provided care for pilgrims over many centuries
St James the Moor Slayer (Carrión de los Condes)

The daily needs of pilgrims on their way to and from Compostela were met by a series of hospitals. Indeed, these institutions contributed to the development of the modern concept of 'hospital'. Some Spanish towns still bear the name, such as Hospital de Órbigo. The hospitals were often staffed by Catholic orders and under royal protection. Donations were encouraged but many poorer pilgrims had few clothes and poor health often barely getting to the next hospital. Due to this, María Ramírez de Medrano founded one of the earliest hospitals of San Juan de Acre in Navarrete and a commandery for the protection of pilgrims on the Compostela route.[22]

Romanesque architecture, a new genre of ecclesiastical architecture, was designed with massive archways to cope with huge crowds of the devout.[23]

There was also the sale of the now-familiar paraphernalia of tourism, such as badges and souvenirs. Pilgrims often prayed to Saint Roch whose numerous depictions with the Cross of St James can still be seen along the Way. On the Camino, the cross is often seen with a Pilgrim's scallop to mark the way of the pilgrimage.[24]

The pilgrimage route to Santiago de Compostela was made possible by the protection and freedom provided by the Kingdom of France, from which the majority of pilgrims originated. Enterprising French (including Gascons and other peoples not under the French crown) settled in towns along the pilgrimage routes, where their names appear in the archives. The pilgrims were tended by people like Domingo de la Calzada, who was later recognized as a saint.

Pilgrims walked the Way of St. James, often for months and occasionally years at a time, to arrive at the great church in the main square of Compostela and pay homage to St James. Many arrived with very little due to illness or robbery or both. Traditionally pilgrims lay their hands on the pillar just inside the doorway of the cathedral, and so many now have done this it has visibly worn away the stone.[25]

The popular Spanish name for the astronomical Milky Way is El Camino de Santiago. According to a common medieval legend, the Milky Way was formed from the dust raised by travelling pilgrims.[26]

First official guide book

[edit]

The official guide in those times was the Codex Calixtinus. Published around 1140, the 5th book of the codex is still considered the definitive source for many modern guidebooks. Four pilgrimage routes listed in the codex originate in France and converge at Puente la Reina. From there, a well-defined route crosses northern Spain, linking Burgos, Carrión de los Condes, Sahagún, León, Astorga, and Compostela.

Legends of the discovery of the Tomb of St. James

[edit]

Another legend states that when a hermit saw a bright star shining over a hillside near San Fiz de Solovio, he informed the bishop of Iria Flavia, who found a grave at the site with three bodies inside, one of which, he asserted, was that of St James. Subsequently, the location was called "the field of the star" (Campus Stellae, corrupted to "Compostela").[27]

Another origin myth mentioned in Book IV of the Book of Saint James relates how the saint appeared in a dream to Charlemagne, urging him to liberate his tomb from the Moors and showing him the direction to follow by the route of the Milky Way.[citation needed]

Pilgrimage as penance

[edit]

The Church employed (and employs) rituals (the sacrament of confession) that can lead to the imposition by a priest of penance, through which the sinner atones for his or her sins. Pilgrimages were deemed to be a suitable form of expiation for sin and long pilgrimages would be imposed as penance for very serious sins. As noted in the Catholic Encyclopedia:

In the registers of the Inquisition at Carcassone ... we find the four following places noted as being the centres of the greater pilgrimages to be imposed as penances for the graver crimes: the tomb of the Apostles at Rome, the shrine of St. James at Compostella [sic], St. Thomas' body at Canterbury, and the relics of the Three Kings at Cologne.

Pilgrimages could also be imposed as judicial punishment for crime, a practice that is still occasionally used today. For example, a tradition in Flanders persists of pardoning and releasing one prisoner every year[28] under the condition that, accompanied by a guard, the prisoner walks to Santiago wearing a heavy backpack.

Enlightenment era

[edit]

During the American Revolution, John Adams (who would become the second President of the United States) was ordered by Congress to go to Paris to obtain funds for the cause. His ship started leaking and he disembarked with his two sons at Finisterre in 1779. From there, he proceeded to follow the Way of St. James in the reverse direction of the pilgrims' route, in order to get to Paris overland. He did not stop to visit Santiago, which he later regretted. In his autobiography, Adams described the customs and lodgings afforded to St James's pilgrims in the 18th century and he recounted the legend as it was told to him:[29]

I have always regretted that We could not find time to make a Pilgrimage to Saintiago de Compostella. We were informed ... that the Original of this Shrine and Temple of St. Iago was this. A certain Shepherd saw a bright Light there in the night. Afterwards it was revealed to an Archbishop that St. James was buried there. This laid the Foundation of a Church, and they have built an Altar on the Spot where the Shepherd saw the Light. In the time of the Moors, the People made a Vow, that if the Moors should be driven from this Country, they would give a certain portion of the Income of their Lands to Saint James. The Moors were defeated and expelled and it was reported and believed, that Saint James was in the Battle and fought with a drawn Sword at the head of the Spanish Troops, on Horseback. The People, believing that they owed the Victory to the Saint, very cheerfully fulfilled their Vows by paying the Tribute. ... Upon the Supposition that this is the place of the Sepulchre of Saint James, there are great numbers of Pilgrims, who visit it, every Year, from France, Spain, Italy and other parts of Europe, many of them on foot.

Modern-day pilgrimage

[edit]
A Camino milestone by St Leonard's church, Wojnicz, Poland
Early photo of Roncesvalles
Saint-Jean-Pied-de-Port
A boardwalk on the Portuguese coastal Way: Coastal sand dunes of Póvoa de Varzim

Although it is commonly believed that the pilgrimage to Santiago has continued without interruption since the Middle Ages, few modern pilgrimages antedate the 1957 publication of Irish Hispanist and traveller Walter Starkie's The Road to Santiago.[12] The revival of the pilgrimage was supported by the Spanish government of Francisco Franco, much inclined to promote Spain's Catholic history. "It has been only recently (1990s) that the pilgrimage to Santiago regained the popularity it had in the Middle Ages."[30]

Since then, hundreds of thousands (over 300,000 in 2017)[31] of Christian pilgrims and many others set out each year from their homes, or from popular starting points across Europe, to make their way to Santiago de Compostela. Most travel by foot, some by bicycle, and some even travel as their medieval counterparts did, on horseback or by donkey. In addition to those undertaking a religious pilgrimage, many are hikers who walk the route for travel or sport. Also, many consider the experience a spiritual retreat from modern life.[32]

Routes

[edit]

Here, only a few routes are named. For a complete list of all the routes (traditional and less so), see: Camino de Santiago (route descriptions).

Samos, in Galicia, on the French Way

The Camino Francés, or French Way, is the most popular. The Via Regia is the last portion of the Camino Francés.[citation needed] Historically, because of the Codex Calixtinus, most pilgrims came from France: typically from Arles, Le Puy, Paris, and Vézelay; some from Saint Gilles. Cluny, site of the celebrated medieval abbey, was another important rallying point for pilgrims and, in 2002, it was integrated into the official European pilgrimage route linking Vézelay and Le Puy.

Most Spanish consider the French border in the Pyrenees the natural starting point. By far the most common, modern starting point on the Camino Francés is Saint-Jean-Pied-de-Port, on the French side of the Pyrenees, with Roncesvalles on the Spanish side also being popular.[33] The distance from Roncesvalles to Santiago de Compostela through León is about 800 km (500 mi).

The Camino Primitivo, or Original Way, is the oldest route to Santiago de Compostela, first taken in the 9th century, which begins in Oviedo.[34] It is 320 km (199 miles) long.

Camino Portugués, or Portuguese Way, is the second-most-popular route,[33] starting at the cathedral in Lisbon (for a total of about 610 km) or at the cathedral in Porto in the north of Portugal (for a total of about 227 km), and crossing into Galicia at Valença.[35]

The Camino del Norte, or Northern Way, is also less travelled and starts in the Basque city of Irun on the border with France, or sometimes in San Sebastián. It is a less popular route because of its changes in elevation, whereas the Camino Frances is mostly flat. The route follows the coast along the Bay of Biscay until it nears Santiago. Though it does not pass through as many historic points of interest as the Camino Frances, it has cooler summer weather. The route is believed to have been first used by pilgrims to avoid traveling through the territories occupied by the Muslims in the Middle Ages.[36] From Irun the path is 817 km (508 miles) long.

The Central European Camino was revived after the Fall of the Berlin Wall. Medieval routes, Camino Baltico and the Via Regia in Poland pass through present-day Poland reach as far north as the Baltic states, taking in Vilnius, and Eastwards to present-day Ukraine and take in Lviv, Sandomierz and Kraków.[37]

Accommodation

[edit]
Monastery of San Xuliàn de Samos, which provides shelter for pilgrims

In Spain, France, and Portugal, pilgrims' hostels with beds in dormitories provide overnight accommodation for pilgrims who hold a credencial (see below). In Spain this type of accommodation is called a refugio or albergue, both of which are similar to youth hostels or hostelries in the French system of gîtes d'étape.

Hostels may be run by a local parish, the local council, private owners, or pilgrims' associations. Occasionally, these refugios are located in monasteries, such as the one in the Monastery of San Xulián de Samos that is run by monks, and the one in Santiago de Compostela.

The final hostel on the route is the famous Hostal de los Reyes Católicos, which lies in the Plaza del Obradoiro across the Cathedral. It was originally constructed as hospice and hospital for pilgrims by Queen Isabella I of Castile and King Ferdinand II of Aragon, the Catholic Monarchs. Today it is a luxury 5-star Parador hotel, which still provides free services to a limited number of pilgrims daily.

Credencial or pilgrim's passport

[edit]
St. James pilgrim passport stamps in Spain for the Camino Frances
St. James pilgrim passport stamps in France on the Via Turonensis (Tours route) for the Chemin de St. Jacques de Compostelle. The World Heritage Sites of the Routes of Santiago de Compostela in France lists the major French towns with stamps

Most pilgrims purchase and carry a document called the credencial,[38] which gives access to overnight accommodation along the route. Also known as the "pilgrim's passport", the credencial is stamped with the official St. James stamp of each town or refugio at which the pilgrim has stayed. It provides pilgrims with a record of where they ate or slept and serves as proof to the Pilgrim's Office in Santiago that the journey was accomplished according to an official route and thus that the pilgrim qualifies to receive a compostela (certificate of completion of the pilgrimage).

Compostela

[edit]
A Compostela from 2007

The compostela is a certificate of accomplishment given to pilgrims on completing the Way. To earn the compostela one needs to walk a minimum of 100 km or cycle at least 200 km. In practice, for walkers, the closest convenient point to start is Sarria, as it has good bus and rail connections to other places in Spain. Pilgrims arriving in Santiago de Compostela who have walked at least the last 100 km (62 mi), or cycled 200 km (120 mi) to get there (as indicated on their credencial), and who state that their motivation was at least partially religious, are eligible for the compostela from the Pilgrim's Office in Santiago.[39]

The compostela has been indulgenced since the Early Middle Ages and remains so to this day, during Holy Years.[40] The English translation reads:

The CHAPTER of this holy apostolic and metropolitan Church of Compostela, guardian of the seal of the Altar of the blessed Apostle James, in order that it may provide authentic certificates of visitation to all the faithful and to pilgrims from all over the earth who come with devout affection or for the sake of a vow to the shrine of our Apostle St. James, the patron and protector of Spain, hereby makes known to each and all who shall inspect this present document that [Name]

has visited this most sacred temple for the sake of pious devotion. As a faithful witness of these things I confer upon him [or her] the present document, authenticated by the seal of the same Holy Church.

Given at Compostela on the [day] of the month of [month] in the year of the Lord [year].

Deputy Canon for Pilgrims

The simpler certificate of completion in Spanish for those with non-religious motivation reads:

La S.A.M.I. Catedral de Santiago de Compostela le expresa su bienvenida cordial a la Tumba Apostólica de Santiago el Mayor; y desea que el Santo Apóstol le conceda, con abundancia, las gracias de la Peregrinación.

English translation:

The Holy Apostolic Metropolitan Cathedral of Santiago de Compostela expresses its warm welcome to the Tomb of the Apostle St. James the Greater; and wishes that the holy Apostle may grant you, in abundance, the graces of the Pilgrimage.

The Pilgrim's Office gives more than 100,000 compostelas each year to pilgrims from more than 100 countries. However, the requirements to earn a compostela ensure that not everyone who walks on the Camino receives one. The requirements for receiving a compostela are: 1) make the Pilgrimage for religious/spiritual reasons or at least have an attitude of search, 2) do the last 100 km on foot or horseback or the last 200 km by bicycle. 3) collect a certain number of stamps on a credencial.[41]

Pilgrim's Mass

[edit]
Pilgrims finishing the Camino, 1985–2022

Green bars are holy years


Year Pilgrims
2023 446,035
2022 437,507
2021 178,9121, 4
2020 54,1444
2019 347,578
2018 327,378
2017 301,036
2016 277,915
2015 262,458
2014 237,886
2013 215,880
2012 192,488
2011 179,919
2010 272,7031
2009 145,877
2008 125,141
2007 114,026
2006 100,377
2005 93,924
2004 179,9441
2003 74,614
2002 68,952
2001 61,418
2000 55,004³
1999 154,6131
1998 30,126
1997 25,179
1996 23,218
1995 19,821
1994 15,863
1993 99,4361
1992 9,764
1991 7,274
1990 4,918
1989 5,760²
1988 3,501
1987 2,905
1986 1,801
1985 690
1 Holy Years (Xacobeo/Jacobeo)
2 4th World Youth Day in Santiago de Compostela
3 Santiago named European Capital of Culture
4 Years of COVID-19 pandemic
Source: The archives of Santiago de Compostela.
[42][43][44][45][46]

A Pilgrim's Mass is held in the Cathedral of Santiago de Compostela each day at 12:00 and 19:30.[47] Pilgrims who received the compostela the day before have their countries of origin and the starting point of their pilgrimage announced at the Mass. The Botafumeiro, one of the largest censers in the world, is operated during certain Solemnities and on every Friday, except Good Friday, at 19:30.[48] Priests administer the Sacrament of Penance, or confession, in many languages. In the Holy Year of 2010 the Pilgrim's Mass was exceptionally held four times a day, at 10:00, 12:00, 18:00, and 19:30, catering for the greater number of pilgrims arriving in the Holy Year.[49]

Pilgrimage as tourism

[edit]

The Xunta de Galicia (Galicia's regional government) promotes the Way as a tourist activity, particularly in Holy Compostela Years (when 25 July falls on a Sunday). Following Galicia's investment and advertising campaign for the Holy Year of 1993, the number of pilgrims completing the route has been steadily rising. The most recent Holy Year occurred in 2021, 11 years after the last Holy Year of 2010. More than 272,000 pilgrims made the trip during the course of 2010. The next Holy Year pilgrimage will occur in 2027.

In film, television & literature

[edit]

(Chronological)

  • The pilgrimage is central to the plot of the film The Milky Way (1969), directed by surrealist Luis Buñuel. It is intended to critique the Catholic church, as the modern pilgrims encounter various manifestations of Catholic dogma and heresy.
  • In Part Four of the novel The Pillars of the Earth (1989), one of the main characters, Aliena, travels the Camino in search of her lost love, Jack, who is also the father to her child. She travels the route from England through France (specifically Tours and Saint Denis) and Spain, eventually reaching Santiago and continuing on to Toledo.
  • The Naked Pilgrim (2003) documents the journey of art critic and journalist Brian Sewell to Santiago de Compostela for the UK's Channel Five. Travelling by car along the French route, he visited many towns and cities on the way including Paris, Chartres, Roncesvalles, Burgos, León and Frómista. Sewell, a lapsed Catholic, was moved by the stories of other pilgrims and by the sights he saw. The series climaxed with Sewell's emotional response to the Mass at Compostela.
  • The Way of St. James was the central feature of the film Saint Jacques... La Mecque (2005) directed by Coline Serreau.
  • In The Way (2010), written and directed by Emilio Estevez, Martin Sheen learns that his son (Estevez) has died early along the route and takes up the pilgrimage in order to complete it on the son's behalf. The film was presented at the Toronto International Film Festival in September 2010[50][51] and premiered in Santiago in November 2010.
  • On his PBS travel Europe television series, Rick Steves covers Northern Spain and the Camino de Santiago in series 6.[52]
  • In 2013, Simon Reeve presented the "Pilgrimage" series on BBC2, in which he followed various pilgrimage routes across Europe, including the Camino de Santiago in episode 2.[53]
  • In 2014, Lydia B Smith[54] and Future Educational Films released Walking the Camino: Six Ways to Santiago[55] in theatres across the U.S. and Canada. The film features the accounts and perspectives of six pilgrims as they navigate their respective journeys from France to Santiago de Compostela. In 2015, it was distributed across the World, playing theatres throughout Europe, Australia, and New Zealand. It recently aired on NPTV and continues to be featured in festivals relating to the Spirituality, Mind Body, Travel, and Adventure.
  • In the 2017 movie The Trip to Spain, the Camino de Santiago is mentioned as Rob Brydon quizzes Steve Coogan about what the Camino is and proceeds to explain what it is with a brief history of it.
  • In 2018, series one of BBC Two's Pilgrimage followed this pilgrimage.
[edit]

Selected literature

[edit]

(Alphabetical by author's surname)

  • Carson, Anne (1987). Kinds of Water.
  • Coelho, Paulo (1987). The Pilgrimage.
  • Hemingway, Ernest (1926). The Sun Also Rises.
  • Hitt, Jack (1994). Off the Road: A Modern-Day Walk Down the Pilgrim's Route into Spain.
  • Kerkeling, Hape (2009). I'm Off Then: Losing and Finding Myself on the Camino de Santiago.
  • Lodge, David (1995). Therapy.
  • MacLaine, Shirley (2001). The Camino: A Journey of the Spirit.
  • McCarthy, Andrew (2023). Walking with Sam: A father, a son and five hundred miles across Spain.
  • Michener, James (1968). Iberia.
  • Moore, Tim (2004). Spanish Steps: Travels With My Donkey.
  • Nooteboom, Cees (1996). Roads to Santiago.
  • Rudolph, Conrad (2004). Pilgrimage to the End of the World: The Road to Santiago de Compostela.
  • Simsion, Graeme; Buist, Anne (2017). Two Steps Forward.
  • Starkie, Walter (1957). The Road to Santiago. E. P. Dutton & Company, Inc.
  • Whyte, David (1 May 2012). Santiago. Many Rivers Press. p. [1]. ISBN 978-1932887259.

See also

[edit]
  1. ^ На других языках: испанский : Эль Камино де Сантьяго ; Португальский : о Каминьо де Сантьяго ; Французский : Le Chemin de Saint-Jacques ; Немецкий : Der Jakobsweg ; Итальянский : путь Сан -Джакомо .
  2. ^ «Сообщение архиепископу Сантьяго -де -Компостела (Испания) по случаю открытия Компостелы Святого года 2010 года (19 декабря 2009 г.) | Бенедикт XVI» . www.vatican.va . Получено 17 июня 2021 года .
  3. ^ «Маршруты Сантьяго -де -Компостела: Камино Франс и маршруты северной Испании» . Центр Всемирного наследия ЮНЕСКО . Организационная, научная и культурная организация Организации Объединенных Наций . Получено 4 ноября 2021 года .
  4. ^ «Маршруты Сантьяго -де -Компостела во Франции» . Центр Всемирного наследия ЮНЕСКО . Организационная, научная и культурная организация Организации Объединенных Наций . Получено 4 ноября 2021 года .
  5. ^ Кент, Уильям Х. (1913). "Снисходительность" . В Гербермане, Чарльз (ред.). Католическая энциклопедия . Нью -Йорк: Роберт Эпплтон Компания. Эта запись о снисходительности предполагает, что эволюция доктрины стала включать паломничество в святынь в качестве тенденции, которая развивалась с 8-го века: «Среди других форм коммутации были паломничества в известные святыни, такие как в Сент-Олбане в Англия Испании . в Компостеле или в . Hist ​"
  6. ^ "Sanilo of Compostela | Испания " Энциклопедия Британская 16 2021февраля
  7. ^ Чадвик, Генри (1976), Присцилль из Авилы , издательство Оксфордского университета
  8. ^ Флетчер, Ричард А. (1984), Катапульт Святого Джеймса: жизнь и времена Диего Гелмиреса из Сантьяго -де -Компостела , издательство Оксфордского университета
  9. ^ «Святые годы в Сантьяго -де -Компостела» . Архивировано с оригинала 16 сентября 2014 года . Получено 6 марта 2014 года .
  10. ^ « Средневековая пешеходная дорожка под звездами Млечного Пути Архивировал 17 декабря 2006 года на машине Wayback ». Телеграф онлайн .
  11. ^ Бахрами, Биб (2009). Духовный путешественник: Испания: руководство по священным местам и паломническим маршрутам . Paulist Press. п. 36. ISBN  978-1-58768-047-2 .
  12. ^ Jump up to: а беременный Старки, Уолтер (1965) [1957]. Дороги в Сантьяго: паломники Сент -Джеймс . Калифорнийский университет.
  13. ^ Кослоски, Филипп (25 июля 2017 г.). «Как оболочка морского гребешка стала символом паломничества» .
  14. ^ «Путь паломника в Сантьяго: Курории» . Наварра туристическая доска .
  15. ^ Pilgrim's или Palmer's Maff French : Bourdon : это использовалось в качестве устройства в гербе, как по крайней мере, как правление Эдварда II, как будет видно. Сотрудники и раковина Escallop были значком паломника, и, следовательно, это лишь естественно, что он должен попасть в щиты тех, кто посетил Святую Землю.
  16. ^ «Рисунок 1» . heraldsnet.org .
  17. ^ "Рисунок 2" . heraldsnet.org .
  18. ^ "J" . Глоссарий терминов, используемых в геральдике .
  19. ^ Уолдрон, Томас (1979). «Знак морской оболочки». Борозд . 30 (10): 646–649. JSTOR   27660823 .
  20. ^ Биллингтон, Рэйчел (1 октября 1989 г.). «Золотая легенда Сантьяго» . New York Times Журнал .
  21. ^ «Краткая история: Камино - прошлое, настоящее и будущее» . Архивировано из оригинала 1 марта 2012 года . Получено 6 марта 2014 года .
  22. ^ María Ramírez de Medrano и основание больницы Сан -Хуан -де -Акре в Navarrete https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8373680.pdf
  23. ^ «Романская архитектура - место мирового наследия Дарема» . www.durhamworldheritagesite.com .
  24. ^ «Символическая сила пути Святого Джеймса» . Пять ощущений . 25 августа 2015 года . Получено 25 августа 2015 года .
  25. ^ Дэвис, Бетан; Коул, Бен (2003). Ходить по Камино де Сантьяго . Pili Pala Press. п. 179. ISBN  0-9731698-0-x .
  26. ^ Биньями, Джованни Ф. (26 марта 2004 г.). «Видения Млечного Пути». Наука . 303 (5666): 1979. DOI : 10.1126/Science.1096275 . JSTOR   3836327 . S2CID   191291730 .
  27. ^ Аруна Вазадеван (5 ноября 2013 г.). Полем В кольце Trudy; Ноэль Уотсон; Пол Шеллингер (ред.). Международный словарь исторических мест Тейлор и Фрэнсис. стр. 621–624. ISBN  978-1-134-25965-6 .
  28. ^ "Испанские следы во Фландрии " Туризм Бельгии. 1 апреля 2012 года.
  29. ^ «Автобиография Джона Адамса, часть 3, мир, 1779–1780, лист 10 из 18» . Издательство Гарвардского университета, 1961. Август 2007.
  30. ^ Митчелл-Ланхэм, Джин (2015). Знание Камино де Сантьяго: литературное паломничество . Два гавани пресса. п. XV. ISBN  978-1-63413-333-3 .
  31. ^ Eimatic «Статистика паломника от Камино де Сантьяго до 2018 года» . Камино де Сантьяго. Окончательное руководство: этапы, укрытия, маршруты (на европейском испанском) . Получено 25 июля 2018 года .
  32. ^ «Современное паломничество» . Отношение Святого Джеймса. Архивировано из оригинала 15 июля 2006 года.
  33. ^ Jump up to: а беременный «Информация Айсо 2016» (PDF) . Офик Перегрино де Сантьяго -де -Компостела. Архивировано из оригинала (PDF) 9 августа 2017 года . Получено 18 сентября 2017 года .
  34. ^ «Примитивный путь камино де Сантьяго примитив» . Получено 15 декабря 2015 года .
  35. ^ Отношение Святого Джеймса. "Камино Португаусы" . Архивировано с оригинала 30 июня 2016 года . Получено 17 мая 2016 года .
  36. ^ "Камино дель -Норте" . Путевые дороги .
  37. ^ Камино Полако. Богословие - искусство - История - настоящее - под редакцией о. доктор Piotr Roszak и профессор Dr. Вальдемар Розинковский. Опубликовано научным издателем Университета Николауса Коперника ( Торун ); Том 1 (2014), том 2 (2015), том 3 (2016) на лаке.
  38. ^ Барри Смит, Олимпия Джулиана Лоддо и Джузеппе Лорини, «О полномочиях», Журнал социальной онтологии , doi: https://doi.org/10.1515/jso-2019-0034 | Опубликовано онлайн: 07 августа 2020 года.
  39. ^ «▷ Компостела. Что это такое. Как ее получить. Требуется минимальное расстояние» . Пилигрим . Получено 15 февраля 2021 года .
  40. ^ «Компостела» . Отношение Святого Джеймса . Архивировано с оригинала 29 января 2015 года . Получено 6 августа 2016 года .
  41. ^ "Компостела " Управление паломника Сантьяго Компостелы.
  42. ^ «Пилигримы по году, по данным Управления паломников в соборе Сантьяго -де -Компостела» . Архивировано из оригинала 1 января 2010 года.
  43. ^ «Пилигримы 2006–2009 гг. Согласно Управлению паломников в соборе Сантьяго -де -Компостела» . Архивировано из оригинала 19 января 2012 года.
  44. ^ "Статистика" . Архивировано из оригинала 14 августа 2014 года.
  45. ^ "Государства " Управление паломника Сантьяго Компостелы.
  46. ^ "Государства " Управление паломника Сантьяго Компостелы.
  47. ^ «Часы массы» . catedraldesantiago.es . Catedral de Santiago de Compostela. Архивировано с оригинала 12 августа 2016 года . Получено 6 августа 2016 года .
  48. ^ «Ботафумеро» . Cathedraldesantiago.es . Собор Сантьяго -де -Компостела. Архивировано с оригинала 12 августа 2016 года . Получено 6 августа 2016 года .
  49. ^ "Святой год: когда происходит священный год?" Полем catedraldesantiago.es . Catedral de Santiago de Compostela. Архивировано с оригинала 16 августа 2016 года . Получено 6 августа 2016 года . Это священный год в Компостеле, когда 25 июля, память мученичества Святого Иакова, падает в воскресенье. Папы Франциска 8 декабря 2015 г. - 20 ноября 2016 года, необыкновенный юбилей , также был святым годом.
  50. ^ «Путь (2010)» . IMDB . Получено 8 июня 2012 года .
  51. ^ «Как официальный сайт фильма» . Theway-themovie.com. Архивировано из оригинала 16 июля 2011 года . Получено 10 июля 2011 года .
  52. ^ «Travel Show Рика Стивза, эпизод:« Северная Испания и Камино де Сантьяго » » . ricksteves.com. Архивировано из оригинала 27 апреля 2011 года . Получено 8 июня 2012 года .
  53. ^ "YouTube" . YouTube . Архивировано из оригинала 31 мая 2014 года.
  54. ^ "Лидия Б. Смит" . IMDB . Получено 25 ноября 2019 года .
  55. ^ «Ходить по Камино: шесть способов к Сантьяго» .
[ редактировать ]


Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 311d755864dd8195c572173359782397__1718226660
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/31/97/311d755864dd8195c572173359782397.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Camino de Santiago - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)