Ланция Аппия
Ланция Аппия | |
---|---|
![]() Lancia Appia Sedlina, вторая серия | |
Обзор | |
Производитель | Копье |
Производство | 1953–1963 |
Дизайнер |
|
Тело и шасси | |
Сорт | Небольшая семейная машина |
Стиль тела |
|
Макет | Передний двигатель, задний привод |
Связанный | Ланция Аурелия |
Трансмиссия | |
Двигатель | 1,1 л Лансии v4 ( бензин ) |
Передача инфекции | 4-ступенчатое руководство |
Размеры | |
Колесная база | 2480 мм (97,6 дюйма) S. 1 2 510 мм (98,8 дюйма) S. 2, S. 3 |
Длина | 3865 мм (152,2 дюйма) 4010 мм (157,9 дюйма) S. 2 4020 мм (158,3 дюйма) S. 3 |
Ширина | 1420 мм (55,9 дюйма) 1485 мм (58,5 дюймов) S. 2 1390 мм (54,7 дюйма) S. 3 |
Высота | 1422 мм (56,0 дюймов) 1405 мм (55,3 дюйма) S. 2 1450 мм (57,1 дюйма) S. 3 |
Сгибать вес | 820–920 кг (1808–2,028 фунта) |
Хронология | |
Предшественник | Ланция Ардея |
Преемник | Ланция Фульвия |
Lancia Appia - это пассажирский автомобиль, введенный в 1953 году итальянским производителем автомобилей Lancia в качестве замены для Ardea , которая оставалась в производстве в течение десяти лет. Appia была последней в длинной линии автомобилей Lancia Production Cars, датируемых Lancia Lambda (представленной в 1922 году), чтобы использовать переднюю подвеску для скользящих столбов . [ 2 ] Все три продюсированных серии имели двигатель Lancia V4 1089cc .
В дополнение к салону был произведен ряд специальных приложений, в том числе купе Pinin Farina, кабриолет и 2-дверного салона Vignale и алюминиевый GT от Zagato , а также легкие коммерческие варианты транспортных средств. Всего было построено 107 000 Appia: 98 000 салонов, 3863 коммерческих транспортных средств и 5161 шасси, предоставленные тренерам.
Салон
[ редактировать ]Фон
[ редактировать ]В 1950 году Lancia представила свою первую совершенно новую послевоенную модель, Lancia Aurelia , небольшой, но дорогой роскошный автомобиль с сложными инженерными функциями, такими как первый в истории двигатель V6 , внутренние задние тормоза и коробка передач Transaxle . Наряду с It Lancia все еще производила Lancia Ardea , предварительный дизайн, который, хотя когда-то инновационный нуждался в замене. Новая небольшая Ланка была разработана под инженером Витторио Яно . Первоначально была рассмотрена обновленная версия двигателя Ardea 17 ° V4, но в конечном итоге был выбрана дизайн чистого листа. При чуть более 10 ° новый V4 имел самый узкий угол любого двигателя V4 и использовал решения, беспрецедентные в Лансии, как двойные распределительные валы в блоках вместо надземных. Поскольку Ardea напоминала уменьшенную апрелью , Appia имитировала внешний вид Aurelia, заменив ее экзотические детали более рентабельными, такими как сплошная ось и четырехступенчатая коробка передач в блоке с двигателем. Для его механических особенностей-передней подвески с просеиванием столпа, двигателя V4, заднего привода, отсутствия центрального столба-Appia можно считать последней по линии Ланчиаса, которая простиралась до 1922 года. Лямбда . После начала обычая в послевоенные годы новая модель была названа в честь римской консульской дороги , Appian Way .


Первая серия
[ редактировать ]Appia Berlina ( Saloon/Sedan ) была введена в апреле 1953 года на автосалоне Турин . [ 3 ] Код шасси составляет C10 для салона правого привода - стандартная версия, как и обычная в Лансии - и C10 (от Sinistra , итальянский для «левого») для варианта левого рука , доступного по запросу. Под капотом Appia существует 38 пс 1,1-литрового двигателя, который, по мнению производителя, может подтолкнуть автомобиль до 120 км/ч (75 миль в час). [ 3 ] Стиль тела похож на Лансию Аурелию . Чтобы сэкономить веса, двери и задние крылья из первых нескольких тысяч примеров были алюминиевым. [ 3 ] Бамперы также были алюминиевым, что делало их легко вмятими. Резумия была добавлена позже, чтобы защитить их от незначительных воздействий. [ 3 ] В дизайне, открытой Lancia Augusta 1933 года , задние двери были в корзине самоубийства , устраняя B-столоку . Запасное колесо, топливный наполнитель и батарея были расположены в багажнике/ботине. В интерьере были представлены передние сиденья, установленные на колонне , пластиковое рулевое колесо слоновой кости и выключатели, а также панно Лансии в водонепроницаемость сером или бежевом. Бег на 155HR15 шины Pirelli Cinturato. Всего было сделано 20 025 салонов первой серии, с 1953 по 1956 год. [ 3 ] Из них большинство - 10,257 - были правой рукой, а оставшиеся 9 768 левого диска. [ 4 ]
Appia продала в меньших количествах, чем прогнозируется. [ 5 ] [ 6 ] В 1956 году итальянский автомобильный журнал Quattroruote приписал это цене, конкуренции с Fiat 1100/103 и Alfa Romeo Giulietta , а также множество незначительных недостатков, [ 5 ] [ 6 ] Например, алюминиевые бамперы (которые, однако, были разделены с ранними аурелиями)-что указывает на поспешное, низкоприоритетное развитие, когда Ланция отвлекает многие из своих ограниченных ресурсов на свои гоночные усилия по спортивным автомобилям . [ 5 ] [ 6 ]
Вторая серия
[ редактировать ]В апреле 1955 года инженер Антонио Фессия присоединился к Лансии в качестве технического директора и начал исправлять недостатки Appia. [ 5 ] [ 6 ] Яно вскоре ушел, когда Ланция вышла из Формулы 1 . Получившаяся в результате Appia второй серии, представленной на Женевском автосалоне в марте 1956 года, был более мощный двигатель, модернизированный корпус и лучшую внутреннюю комнату, хотя ковшевые сиденья были заменены на скамейку, и было значительное увеличение веса, которое в основном Отменил увеличение мощности. Коды типа C10 и C10s были сохранены. Задняя часть корпуса была переработана для увеличения багажника, а колесная база растягивалась на 3 см (1,2 дюйма), чтобы обеспечить лучшее жилье для заднего сиденья; Это привело к росту 14,5 см (5,7 дюйма) в длину. С передней части второй серии можно было распознать по прямоугольной, вместо круглых сигналов поворота и стальных бамперов с переопределениями. Крышка наполнителя топлива была перемещена снаружи, под заслонкой на заднем крыле правой стороны. Изменения Фессии в двигатель включали снижение коэффициента сжатия , перепроектирование головки цилиндра , включающего гемисферические камеры сгорания и новое расположение клапанов, новых поршней, нового карбюратора и различных профилей распределительного вала. [ 4 ] [ 7 ] Выход увеличился до 43 пс, а максимальная скорость - до 120 км/ч (75 миль в час). [ 4 ] В салоне состоялось переднее сиденье на двух одиноких, Binnacle держала два круглых инструмента, а рулевое колесо и распределительное устройство прошло от слоновой кости до черного.
Несмотря на то, что - квадратно критическая - квадрат, объявил Аппию, «наконец, достигнутая и убедительная», [ 8 ] Продажи еще не взлетели. В мае 1958 года ежедневное производство по -прежнему задерживалось 27 автомобилей в день, что далеко от 50 ожидаемых во время разработки автомобиля. [ 9 ] [ 6 ] В общей сложности было сделано 22 425 салонов второй серии, только 3180 из них C10 Right Hand Drive Car. [ 4 ]

Третья серия
[ редактировать ]В марте 1959 года Appia третья серия была представлена на Женевском автосалоне с новым фронт -концом. [ 4 ] Традиционная решетка Ланкии в стиле раковины была в конечном итоге заброшена в пользу горизонтального флагмана Лансии Фламиния . Мощность двигателя снова поднялась до 48 пс, как и максимальная скорость до 132 км/ч (82 миль в час). [ 4 ] Тормозная система была улучшена с помощью двух ведущих барабанных тормозов и двойной гидравлической цепи в течение 1960 года. Обозначения модели отличались от предыдущих двух серий: 808,807 для варианта LHD и 808,808 для RHD One. В своей третьей итерации Appia, наконец, была зрелой, и было сделано 55 577 салонов, подавляющее большинство в левой руке. [ 4 ]
Замена Appia
[ редактировать ]В конце 1950-х годов, с третьей серией Appia Sales Soarding, генеральный директор Lancia Fidanza выступал за подготовку четвертой серии с совершенно новым органом. [ 10 ] Фессия, сильный сторонник переднего привода , неохотно обновлял старый дизайн, и, кроме того, был детищем Яно. [ 10 ] В конце концов, Фессия одержала верх, когда Фиданса пришел к схватке с доской и подал в отставку. [ 11 ] Lancia Fulvia была разработана и введена в 1963 году, дизайн чистого листа, повторяющая продольную переднюю приводную планировку более крупной Fressia Flavia , но с последним узким двигателем Lancia Vee V4.
Коммерческие варианты
[ редактировать ]Starting with 1954 Lancia also built light commercial bodies on the Appia chassis, replacing the analogous versions of the earlier Ardea. Three models were offered: the Furgoncino panel van (chassis code C80 or C80S for left hand drive), Camioncino pick-up (C83 or C83S), and an ambulance based on the Furgoncino, the Autolettiga (C86 or C86S). In respect to the saloon, all had shorter final drives, lower horsepower engines, widened axle tracks, upsized 16-inch wheels and larger tyres—and consequently bodywork altered to accept these modifications.[12] With the introduction of the second series Appia in 1954 all three models received upgrades similar to the saloon's, while keeping the body style almost untouched. Commercial variants were not upgraded to third series specifications, as during 1959 they were phased out in favour of a forward control full-fledged van using Appia drivetrains, the Lancia Jolly.[13]
Appia commercial vehicles, dimensions and weights[14] | |||
---|---|---|---|
C80/C80S Furgoncino |
C83/C83S Camioncino |
C86/C86S Autolettiga | |
Wheelbase | 2,560 mm (100.8 in) | 2,660 mm (104.7 in) | 2,560 mm (100.8 in) |
Length | 4,064 mm (160.0 in) | 4,370 mm (172.0 in) | 4,064 mm (160.0 in) |
Width | 1,582 mm (62.3 in) | 1,620 mm (63.8 in) | 1,582 mm (62.3 in) |
Height | 1,715 mm (67.5 in) | 1,650 mm w/o tarp. (65.0 in) 2,020 mm w/ tarp. (79.5 in) |
1,715 mm (67.5 in) |
Kerb weight | 1,080 kg (2,381 lb) | 1,150 kg (2,535 lb) | 1,220 kg (2,690 lb) |
Payload | 940 kg (2,072 lb) | 1,140 kg (2,513 lb) | — |
Coachbuilt variants
[edit]First series Appias were only offered in factory body styles. This changed with the second and third series Appias, which were also built as a platform chassis intended for coachbuilt bodies. Towards the end of 1955 a first batch of 14 chassis based on the brand new second series Appia were built and handed over to some of the most prominent coachbuilders of the time: Allemano, Boano, Ghia Aigle, Motto, Pinin Farina, Vignale and Zagato.[15] Initially all fourteen chassis were coded tipo 812.00, based on standard saloon mechanicals; five of were upgraded to a more powerful 53 PS engine and floor-mounted shifter, and given the new type designation 812.01. At the April 1956 Turin Motor Show, a month after the successful introduction of the second series Appia in Geneva, five specially bodied Appias were shown: a coupé and a two-door saloon by Vignale, a coupé each from Pinin Farina, Boano and Zagato.[6] Between Spring 1956 and Spring 1957 the coachbuilders presented their one-off interpretations of the Appia at various motor shows. Later more 812.01 chassis were built, bringing the total of unique to thirteen.
Of the coachbuilders who had worked on the first fourteen chassis, two were selected by Lancia to produce special Appia body styles: Pinin Farina for the coupé, and Vignale for the convertible. Their nearly definitive proposals debuted at the March 1957 Geneva Motor Show, and soon went into limited series production. Built by their respective designers on chassis supplied by Lancia, these were included in Lancia's own catalogue and regularly sold through Lancia dealerships. In the later years other variants were added to the official portfolio: Vignale's Lusso, Zagato's GTE and Sport, and Viotti's Giardinetta. All of these variants were built on the 812.01 type chassis with the more powerful engine and floor shifter; when the third series saloon debuted its mechanical upgrades were transferred to the chassis, and the engine gained one horsepower 54 PS. In early 1960 a revised, more powerful engine was adopted, putting out 60 HP thanks to a new Weber carburettor and an inlet manifold with a duct per each cylinder.[16] In total 5,161 Appia chassis for coachbuilders were made.
Type | Prod. number |
Series | Application | Notes |
---|---|---|---|---|
812.00 | 14 | 2 | 1956 prototypes | Standard saloon engine, column shifter; 5 converted to 812.01 |
812.01 | 2, 3 | All series 2 coachbuilt variants, plus some series 3: Coupés, all Convertibiles, Zagato GT/GTS/GTE | Introduced the more powerful engine and the floor shifter. 13 with one-off bodies, 5 of them converted from 812.00 | |
812.02 | 477 | 3 | Appia Lusso (Vignale) | Strengthened chassis |
812.03 | 3 | Appia GTE | Last GTEs built | |
812.04 | 730[17] | 3 | Appia Coupé (Pinin Farina/Viotti) | Last Coupés built |
812.05 | 200 | 3 | Appia Sport (Zagato) | Short wheelbase |
808.21 | 300 | 3 | Appia Giardinetta (Viotti) | Standard saloon engine, column shifter |
Appia Coupé
[edit]Lancia Appia Coupé | |
---|---|
![]() | |
Dimensions | |
Wheelbase | 2,510 mm (98.8 in) |
Length | 4,130 mm (162.6 in) |
Width | 1,490 mm (58.7 in) |
Height | 1,310 mm (51.6 in) |
Kerb weight | 925 kg (2,039 lb) |
Pinin Farina built a 2+2 coupé version between 1957 and 1963. Pinin Farina's first proposal, from the 1956 Turin Motor Show, was a 4-seater coupé based on an 812.00 chassis and reminiscent of the Lancia Florida prototype, which Lancia's management did not find satisfactory.[16] Therefore, Pinin Farina set off to work on a second prototype, a 2+2 on one of the five more powerful 812.01 chassis, shown with Lancia's blessing at the March 1957 Geneva Motor Show.[16] Shortly after the Motor Show the car went into small series production, christened Appia Coupé. The Coupé was characterised by a wide grille—which previewed Pinin Farina's own Lancia Flaminia as well as the third series Appia berlina, by a V-shaped B-pillar parting the side window from the wrap-around rear window, and by a two-tone paint scheme. The tail lights were trapezoidal element inset in the rear fins. Bodies were steel, with a fibreglass boot lid.

With the introduction of the third series Appia in 1959 the coupé was updated too, to a slightly stronger 54 engine. Third series coupés can be distinguished by the rear tail lights, grouped in a single unit making up the edge of the rear—more vertical—tail fins. In the spring of 1960 the updated 60 HP engine was adopted.[16] Later in the production run production was moved to Carrozzeria Viotti. Viotti-built cars were identical to Pinin Farina's, although late ones were based on a reinforced 812.04 chassis and had fibreglass instead of aluminium dashboards, and steel instead of fibreglass boot lids. Production amounted to 302 second series cars all built by Pinin Farina, and some 785 third series cars made by Pinin Farina and Viotti. 1,087 cars were built overall, from 1957 to 1963.
Appia Convertibile and Lusso
[edit]Lancia Appia Convertibile and Lusso | |
---|---|
![]() Lancia Appia Convertibile Vignale | |
Dimensions | |
Wheelbase | 2,510 mm (98.8 in) |
Length | Convertibile: 4,150 mm (163.4 in) Lusso: 4,340 mm (170.9 in) |
Width | Convertibile: 1,510 mm (59.4 in) Lusso: 1,520 mm (59.8 in) |
Height | Convertibile: 1,300 mm (51.2 in) Lusso: 1,395 mm (54.9 in) |
Kerb weight | Convertibile: 920 kg (2,028 lb) Lusso: 930 kg (2,050 lb) |
Vignale's creations from the 1956 Turin Motor Show — on two of the eight 812.00 chassis built — were a coupé named Appia Sport, reminiscent of Vignale's own Lancia Aurelia "Raggio Azzurro", and the Gran Lusso, an elegant 2-door saloon.[1]
Vignale was then chosen to build a cabriolet version of the Appia. The Lancia Appia Convertibile, designed by Giovanni Michelotti, was introduced at the 1957 Turin Motor Show and produced up to 1962. Initially a two-seater, it was later revised to accept two rear occasional seats, thus becoming a 2+2 from the summer of 1968.[6] All Convertibles were built on an 812.01 chassis; at first based on the second series Appia platform with a 53 PS engine, upgraded in 1959 to the third series platform and 54 PS engine, and finally in 1960 to the more powerful 60 PS engine. From 1957 to 1962, 1,584 convertibles were built.[1]

At the 1958 Turin Motor Show, Vignale introduced another special Appia variant, the Lancia Appia Lusso or Berlina Lusso.[15] This was a two-door saloon with frameless doors and ample windows, again with styling by Michelotti derived from the 1956 Lancia Gran Lusso.[15] All Vignale Lusso were built on a specific version of the Tipo 812.02 chassis, a strengthened series three platform.[18] Front wings and bonnet were shared with the Convertibile, but the Lusso was longer, larger and taller.[18] In total 477 Appia Lusso were made in the Vignale factory from 1959 to 1962.[18][15]
Appia Zagato
[edit]Zagato built four coupé versions based on the Berlina between 1957 and 1962, for a grand total of 721 vehicles. Zagato's creations catered to Lancia's sportiest clientele, who would privately race their cars.[19] All of Zagato's Appias were bodied stretching an aluminium skin over a boxed steel framework.[19]
Appia Cammello and prototypes
[edit]
The harbinger of all Zagato Appias was the prototype built on a type 812.01 chassis, serial number 1005, and first displayed at the 1956 Turin Motor Show. It was immediately nicknamed Appia Cammello, "Camel", because of the double humps it carried not only on the roof—Zagato's signature double bubble—but also on the engine bonnet and boot lid. Originally painted in two-tone blue and white, and fully finished with bumpers and over-riders, this prototype was victorious at that year's Cortina concours d'elegance.[20] Later it was outfitted for racing—applying an amaranto (dark red) livery, removing the bumpers and fitting more conventional looking bonnet and boot lid—and entered at the 1957 Mille Miglia.[20]

Appia GT and GTS
[edit]During early 1957, Zagato built some 30 more Appias, which remained somewhat similar to the first Cammello, but lost the humps on the bonnet and boot lid, donned thin vertical fins over the rear wings and Plexiglas-covered headlamps, and gained a new grille which would set the template for all future Appia Zagato.[21] All these cars differed a lot from one another. After this first run of prototypes two models were more or less standardised and built in roughly 150 examples. These were the Appia GT, with open headlights carried over from the saloon, and the same 53 PS engine found on other coachbuilders' models; and the sportier Appia GTS, with faired in headlights, a more streamlined body, often a double bubble roof, and a tuned 60 PS engine. The interior carried over the standard car's steering wheel but added tube-framed leatherette sport seats; on the GTS a wood-rimmed steering wheel and bucket seats were optional.[21]
At the 1957 Mille Miglia three Zagato Appias scored a remarkable 1-2-3 finish in their class: the winner was Luciano Mantovani on a GTS, runner up Enrico Anselmi on another GTS, third the aforementioned Cammello piloted by Giorgio Lurani.[22]
Appia GTE
[edit]Lancia Appia GTE | |
---|---|
![]() | |
Dimensions | |
Wheelbase | 2,510 mm (98.8 in) |
Length | 4,190 mm (165.0 in) |
Width | 1,420 mm (55.9 in) |
Height | 1,240 mm (48.8 in) |
Kerb weight | 820 kg (1,808 lb) |
At the November 1958 Turin Motor Show, the new Lancia Appia GTE (standing for Gran Turismo Esportazione) was introduced, with deliveries starting in January 1959.[22] The GTE marked an important change in the relationship between Zagato and Lancia: it was the first Zagato car to be included in Lancia's price lists and sold by Lancia dealers. For Lancia Zagato went from a buyer of chassis to an official supplier of specially bodied finished cars. First shown to the public at the 1958 Turin Motor Show, the first GTEs were delivered in early 1959. GTE bodywork was more low slung and streamlined than its predecessors'. The car had a continuous waistline, without the previous humps over the rear wheels; the nose was longer, and the under elongated Plexiglas covers the headlights were set deeply into the wings. At the rear the tail lights were partially sunken in and crowned by protrusions in the bodywork.

The GTE went through numerous updates. In the Spring 1959 chassis upgraded to third series specifications were phased in.[22] From the autumn newly enacted Italian traffic laws prohibited headlights cover. GTEs for Italy and some export countries had open headlights, and modified bodywork setting them further forward.[22] During 1960 the improved 60 PS engine was adopted. When the Appia Sport was introduced it did not supersede the GTE, but rather some of its features were carried over, such as new headlights and protruding in place of flush pushbutton door handles.[22] The last GTEs were built on a specific 812.03 chassis; the very last example was completed in April 1962.[22] It is estimated that total GTE production amounts to 167 with the earlier 53 PS engine, and 134 with the later 60 PS one.[22]
Appia Sport
[edit]Lancia Appia Sport | |
---|---|
![]() 1961 Lancia Appia Sport | |
Dimensions | |
Wheelbase | 2,350 mm (92.5 in) |
Length | 3,990 mm (157.1 in) |
Width | 1,410 mm (55.5 in) |
Height | 1,230 mm (48.4 in) |
Kerb weight | 820 kg (1,808 lb) |
The last and ultimate of Zagato's Appias was the Appia Sport, built from 1961 to 1963 on a short wheelbase chassis coded 812.05.[22] The Sport's premiere took place at the March 1961 Geneva Motor Show, and production began concurrently; it did not replace the standard wheelbase GTE, which remained on sale alongside it up to 1962.[22] At 2,350 mm (92.5 in) the Sport's wheelbase was 160 mm (6.3 in) shorter than the GTE's, resulting in a 200 mm (7.9 in) shorter overall length. Adapting the GTE bodywork to the smaller dimensions was the first job of a young Ercole Spada, just hired at Zagato.[22] From the front the Sport was similar to an open headlight GTE, but had a much rounder rear end, tail lights fully sunken into the bodywork, and a fastback roofline. The Sport is the only Appia Zagato for which production numbers are certain, as the coachbuilder started keeping detailed registers of its production only in 1960: production began in March 1961 concurrently to the model launch, with chassis #1001, and ended in January 1963 with chassis #1201, the 200th car.[22] It is also the most standardised of all Zagato Appias, though differences in exterior and interior trim from one car to another were still present, depending on part availability at the time and on the client's desires.
A Lancia Appia Zagato was raced in the 1959 12 Hours of Sebring, among the drivers was newsman Walter Cronkite.[23]
Appia Giardinetta
[edit]Lancia Appia Giardinetta | |
---|---|
Dimensions | |
Wheelbase | 2,510 mm (98.8 in) |
Length | 4,075 mm (160.4 in) |
Width | 1,540 mm (60.6 in) |
Height | 1,485 mm (58.5 in) |
Kerb weight | 1,030 kg (2,271 lb) |
К концу 1958 года Ланкия обратилась к Карроцзерии Viotti, чтобы построить 3-дверное поместье на основе Appia третьей серии. [12] Named Appia Giardinetta—Viotti's trademark designation for estate cars—the production version was unveiled at the November 1959 Turin Motor Show. Chassis was extensively modified, receiving a new 808.21[12][24] type code: a three-door layout was chosen, adding a centre pillar (the Appia saloon had none) to strengthen the body, and the rear part of the platform was altered to lower the boot opening.[12] Despite looking very similar, little more than lamps and interior details were carried over from the saloon's bodywork. The body was widened 6 cm (2.4 in), which in turn required a wider dashboard, new bumpers, grille, and windscreen.[12] Inside leatherette and rubber mats took place of Lancia's traditional wool cloth and carpets; the rear seats folded down forming a completely flat 1.5 m long (4 ft 11 in) loading area.[12] The complexity of this development and lack of economies of scale reflected on the list price, which was approximately 25% higher than the saloon's.[12] Из -за дополнительного веса, претендоваемая максимальная скорость производителя для Giardintata снизилась до 120 км/ч (75 миль в час). [ 24 ] Всего было сделано всего 300 джардинетт.
Спецификации
[ редактировать ]
Тело и шасси
[ редактировать ]Appia Berlina использовала Conture Construction. Ланки Передняя подвеска была из скользящей колонны , с гидравлическими амортизаторами . была сплошная ось В задней части на листовых пружинах с гидравлическими амортизаторами; Ось имел алюминиевый дифференциальный корпус и штампованную стальную конструкцию. Все Апиксы были оснащены гидравлическими тормозами , а барабаны - все четыре колеса. Автомобили в третьем серии получили двойную тормозную трассу и ведущую обувь с двойной , оревнированные алюминиевые передние барабаны с чугунными кольцами; Задни оставались твердым чугуном. Уходя из фабрики, они изначально соответствовали бы Pirelli Cinturato шинами 155HR15 (CA67).
Двигатель и трансмиссия
[ редактировать ]В Appia был двигатель V4 с углом 10,14 ° между банками цилиндров и одной головкой для всех четырех цилиндров. Все модели имели отверстие и ход 68 мм × 75 мм (2,7 дюйма × 3,0 дюйма), для общего смещения 1 089 куб. См (66,5 куб. Valvetrain состоял из двух угловых клапанов попперота на цилиндр, введенный в действие толкальными и корольными руками; Было два распределительных вала , левая рука для всех выхлопных газов и правая рука для всех впускных клапанов, управляемых цепью с гидравлическим натяжением. Головами цилиндров были алюминиевым , как и картер и нефтяной кастрюль , интегрированные в одном литье; Блок цилиндра был чугуном .
Ряд | Модель | Продлевать годы |
Двигатель | Коммерческий соотношение |
Власть | Крутящий момент | Карбюратор |
---|---|---|---|---|---|---|---|
С. 1 | Берлин | 1953–56 | V4 OHV 1089 куб |
7.4:1 | 38 пс (28 кВт; 37 л.с.) | 71 Нм (52 фунт -фута) при 3000 об / мин | SOLEX 32/30 BI ОДИН-DUCK |
Коммерческий | 1954–56 | 33 пса (24 кВт; 33 л.с.) | SOLEX 32/30 BI ОДИН-DUCK | ||||
С. 2 | Берлин | 1956–59 | 7.2:1 | 43,5 пс (32,0 кВт; 42,9 л.с.) | 76 Нм (56 фунт -футов) при 3000 об / мин | Solex C32 PBIC Single-Duke | |
Шасси | 1956–59 | 8.0:1 | 53 пса (39 кВт; 52 л.с.) | 86 Нм (63 фунт -фута) при 3500 об / мин | Weber 36 DCLD 3 Twin Buke | ||
Коммерческий | 1956–59 | 7.2:1 | 36,5 пса (26,8 кВт; 36,0 л.с.) при 4500 об / мин | 76 Нм (56 фунт -футов) при 2000 об / мин | SOLEX 32/30 BI ОДИН-DUCK | ||
С. 3 | Берлин | 1959–63 | 7.8:1 | 48 пс (35 кВт; 47 л.с.) при 4900 об / мин | 85 Нм (63 фунт -фута) при 3200 об / мин | Solex C32 PBIC Single-Duke | |
Шасси | 1959–60 | 8.0:1 | 54 пса (40 кВт; 53 л.с.) при 4900 об / мин | 87 Нм (64 фунт -фута) при 3500 об / мин | Weber 36 DCLD 3 Twin Buke | ||
1960–63 | 8.8:1 | 60 пс (44 кВт; 59 л.с.) при 4900 об / мин | 85 Нм (63 фунт -фута) при 3500 об / мин | Weber 36 DCD 5 Twin Buke |
Трансмиссия представляла собой четырехступенчатую коробку передач , в три лучших синхронизированных . Сцепление . была сухой однократной пластиной, механически приурянувшейся
Производительность
[ редактировать ]Салон S1 Berlina, протестированный британским журналом Motor в 1954 году, имел максимальную скорость 76,1 миль в час (122,5 км/ч) и может ускоряться от 0 до 60 миль в час (97 км/ч) за 32,5 секунды. Было зарегистрировано расход топлива 29,0 мили на имперский галлон (9,7 л/100 км; 24,1 миль на галлон ). Автомобиль не был доступен на рынке Великобритании, а в итальянской цене 1 328 600 лир (преобразована в 780 фунтов стерлингов). [ 26 ]
Производственные номера
[ редактировать ]Тип | 1953 | 1954 | 1955 | 1956 | 1957 | 1958 | 1959 | 1960 | 1961 | 1962 | 1963 | Общий |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Аппиа Седан [А] | 5,286 | 10,215 | 4,497 | 5,334 | 8,357 | 7,982 | 10,101 | 17,066 | 13,860 | 12,250 | 3,052 | 98,000 |
Шасси для тренеров [B] | — | — | — | 29 | 834 | 681 | 890 | 1,307 | 692 | 411 | 17 | 4,861 |
Appia Giardinta [C] | — | — | — | — | — | — | 31 | 269 | — | — | — | 300 |
Коммерческие варианты [D] | — | 693 | 1,079 | 546 | 712 | 671 | 162 | — | — | — | — | 3,863 |
общий итог | 107,024 |
- Примечания
- а Включает типы C10, C10S, 808.07, 808.08
- беременный Включает типы 812,00, 812,01, 812,02, 812,03, 812,04, 812,05
- в Включает тип 808.21
- дюймовый Включает типы C80, C80S, C83, C83S, C86, C86S
Ссылки
[ редактировать ]- ^ Jump up to: а беременный в "Регистро Виньле" . vignale.org . Архивировано с оригинала 2013-10-09 . Получено 2012-11-10 .
- ^ Setright, LJK (1976). "Overdrive". В Яне Уорд (ред.). Анатомия автомобиля . Орбис. п. 159. ISBN 0-85613-230-6 .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и Fornai, Альберто; Путтини, Серджио (ноябрь 1984 г.). « Средний», крепкий, одетая ткань ». Травер (на итальянском языке): 55–61.
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин Манганаро, Альфио (май 2003 г.). «С Аппией, настоящей сладкой жизни». Кра такта (на итальянском языке): 60–65.
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Lover et al. 1992 , с. 86
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин Они могут, Пиза (май 2012 г.). «Запуск кабриолета применить: ivress of the Sweet Life». Gazolil (по-французски) (189): 10-17.
- ^ Вишани, Марко (ноябрь 2006 г.). «Ланция Аппия: Сус, относящаяся к де ла Мадонна ». Газолин (по -французски) (128): 12–17.
- ^ Lover et al. 1992 , с. 92
- ^ Lover et al. 1992 , с. 88
- ^ Jump up to: а беременный Lover et al. 1992 , с. 103
- ^ Lover et al. 1992 , с. 105
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин Вишчини, Марко (август 2010 г.). «Lawers Segia Giardette: Une Lancia в Bleu de Chuisu». Газолин (по-французски) (170): 12-17.
- ^ Вентуроли, Ферруччо (ред.). «Рождение грузовика» [Рождение пикапа]. Классический грузовик (на итальянском языке). Vol. п. 49. ISBN 9771826058001 .
{{cite magazine}}
: CS1 Maint: игнорируемые ошибки ISBN ( ссылка ) - ^ Appia van Self -Seeding Truck 2nd Series, использование и обслуживание (руководство владельца). Lancia & c. Спа -салон
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Кастеллани, Луиджи (июнь 2002 г.). «Сувенир Чезенатико». Колеса (на итальянском). Милан: Редакция Domus: 84–87.
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Deganello, Elvio; Ло Ветере, Марчелло (июль 2009 г.). «Маленький класс класса». Винтажный автомобиль (на итальянском языке): 90–99.
- ^ Lover et al. 1992 , с. 378.
- ^ Jump up to: а беременный в Вишани, Марко (Janogy 2004). «Lancia Appia Luxury: Les Deboires d'une helmet». Газолин (по -французски) (207): 16–.
- ^ Jump up to: а беременный Стассано, Андреа (сентябрь 2001 г.). «Элегантная командная игра». Колеса (на итальянском). Милан: Редакция Domus: 66–75.
- ^ Jump up to: а беременный Альбертини, Альфредо (сентябрь 2001 г.). "Гаус мать". Колеса (на итальянском). Милан: Редакция Domus: 76–77.
- ^ Jump up to: а беременный «Аппия по загагато». Винтажный автомобиль (на итальянском языке): 40–46. Май 1999.
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я Дж k л Deganello, Elvio (апрель 2004 г.). «Одетый в дзета». Винтажный автомобиль (на итальянском языке): 105–125.
- ^ McCluggage, Дениз (24 августа 2009 г.). «Так это было». Autoweek . 59 (17): 15.
- ^ Jump up to: а беременный в Appia 3 -я серия, использование и обслуживание (руководство по владельцу). Lancia & c. Спа -салон
- ^ Appia, использование и обслуживание (руководство по владельцу). Lancia & c. Спа -салон
- ^ «Ланция Аппия». Мотор . 27 января 1954 года.
- ^ Lover et al. 1992 , с. 127-128.
- Frostick, Michael (1976). Ланция . ISBN 0-901564-22-2 .
- Любители, Франко; И др. (1992). История Lancia - Компания Technologies Mercati 1906–1969 . Милан: Fabbri Editori . п. 349.
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- Cub Lancia Appia - информация и публикации Appia (на итальянском языке)
- Lancia Motor Club (Великобритания)
- Lancia Appia Convertible (Vignale)