Jump to content

Воздушная Гренландия

Это хорошая статья. Нажмите здесь для получения дополнительной информации.
(Перенаправлено из Greenlandair )

Воздушная Гренландия
Вот Икао Callsign
Глина Грл Гренландия
Основан 7 ноября 1960 года ; 63 года назад ( 1960-11-07 )
как самолеты Гренландии
Концентраторы
Фокус города
Программа частых флеев Клуб Тиммиса
Дочерние компании
Размер флота Фиксированный крыло-9
Вертолет - 19
Направления 16
Штаб -квартира Аэропорт Нуук , Нууссуак, Гренландия
Ключевые люди
Доход Увеличивать долларов США 194,02 миллиона
Операционный доход Увеличивать долларов США 12,02 миллиона
Чистая прибыль Увеличивать долларов США 8,16 миллиона
Общие активы Увеличивать долларов США 145,87 миллиона
Общий капитал Увеличивать долларов США 103,88 миллиона
Веб -сайт Airgreenland

Greenland A/S (ранее названная Grønlandsfly), также известная как Greenlandair , является носителем флага Гренландии Air , принадлежащей правительству гренландцев . Он управляет парком из 28 самолетов, в том числе 2 авиалайнера, используемых для трансатлантических и чартерных рейсов, 8 самолетов с фиксированным крылом, в основном обслуживающим внутреннюю сеть, и 18 вертолетных пассажиров , кормящих пассажиров из небольших сообществ в сеть внутренних аэропортов . Полеты в Heliports в отдаленных поселениях управляются по контракту с правительством Гренландии.

Помимо управления запланированными услугами и перевозок, связанных с правительством, в большинство деревень страны, авиакомпания также поддерживает удаленные исследовательские станции , предоставляет чартерные услуги для туристов и энергетических и минеральных ресурсов и позволяет Medivac в чрезвычайных ситуациях. У Air Greenland есть семь дочерних компаний, авиакомпания , отели , туроператоры и туристическое агентство , специализированное на туризме гренландского языка.

Основанная в 1960 году как Grønlandsfly (переводится на Гренландская авиация ), авиакомпания начала свои первые услуги с Catalina Seaclanes, и в течение десятилетия расширилась и включала в себя DHC-3 Otters, а также Sikorsky S-61 -вертолет. Большинство операций были основаны на вертолетах до тех пор, пока недавно созданное правило Гренландии не начало инвестировать в сеть коротких аэродромов и посадки . Они были очень дорогими для построения, и плата за аэропорт Гренландии все еще является одним из самых высоких в мире; [ 1 ] Им также потребовалось новый флот: DHC-7 турбовинторов, уникально подходящих для суровой местности и погодных условий в Гренландии. Надежность соединений улучшилась по мере расширения сети внутренних аэропортов в 1990 -х годах: увеличение использования Dash 7s сделало авиакомпанию менее ограниченной в неприятной погоде. В конце 1990 -х и начале 2000 -х годов Air Greenland приобрела Boeing 757 и Airbus A330 , что позволило ему открывать соединения с Копенгагеном , до тех пор, как он управлял SAS , который также соревновался в середине до конца 2000 -х годов. В 21 -м веке он конкурирует с Исланландией за международные связи и небольшие чартерные услуги внутри страны.

1960 -е годы

[ редактировать ]
Вертолет Sikorsky S-61N , приобретенный в 1965 году, был одним из самых ранних самолетов в флоте Air Greenland.

Авиакомпания была основана 7 ноября 1960 года как Grønlandsfly A/S, [ 2 ] Скандинавской системой авиакомпаний (в настоящее время SAS) и Kryolitselskabet Eresund , датской горнодобывающей компании, участвующей в криолитах в Ivittuut для обеспечения транспорта и логистики для четырех американских радиолокационных баз в Гренландии . В 1962 году интересы в фирме были приобретены провинциальным советом (в настоящее время правительство правительства Гренландии ) и Департамент торговли Королевским Гренландией (ныне KNI ). [ 3 ]

Первые рейсы, обслуживающие американские базы в Гренландии, управляли легкими выдрами DHC-3 и Sikorsky S-55 Helicopters, зафрахтованными из Канады. [ 3 ] После аварии в 1961 году Grønlandsfly использовал Pby Catalina водные самолеты и двойные выдры DHC-6 на внутренних маршрутах. Один из Каталина затем разбился в 1962 году. В 1965 году Дуглас DC-4 стал первым более крупным самолетом линии. За ним последовали Sikorsky S-61-вертолеты, которые остались в использовании: в 2010 году они все еще служили общинам Куджаллек муниципалитета на юге Гренландии круглый год и в заливе Диско в течение зимы. [ 4 ] [ 5 ]

1970 -е годы

[ редактировать ]
Air Greenland Двойные выдры DHC-6 использовались для скорой помощи и чартерных рейсов, таких как исследовательская база в Саммит-лагерь .

В течение 1970-х годов Grønlandsfly модернизировала свой DC-4 до более нового DC-6 , [ 6 ] Но в основном сосредоточился на расширении своего вертолетного парка, купив еще пять S-61. К 1972 году он открыл службу в Восточную Гренландию с вертолетом в Тасиилаке , и основал хартию Greenlandair. Добыча в Мааморилике в Uummannaq Fjord требовалась еще больше вертолетов, а авиакомпания приобрела Bell 206S для маршрута. Grønlandsfly также взял датский правительственный контракт на разведывательные миссии, касающиеся морского льда вокруг Гренландии. [ 6 ]

К концу 1979 года число пассажиров Гренлендсфля, которое служили ежегодно, превышало 60 000, [ 6 ] Больше, чем население Гренландии. В том же году был также открыт первый международный маршрут авиакомпании, который проходил между столицей Гренландии Нуук и городом Икалуит в северной Канаде. Маршрут соединил калаоль Канады Гренландии с инуитами и работал совместно с канадской первой воздушной линией, но самолеты, как правило, были пустыми, и маршрут был закрыт 13 лет спустя. [ 7 ]

1980 -е годы

[ редактировать ]
Air Greenland использовала варианты -102 ( на фото ) и -103 приборной панели 7. Последний из этого самолета оснащен сечением переднего груза.

Создание правительства правительства Гренландии в 1979 году привело к инвестициям в региональную сеть истинных аэропортов с аэродромами с коротким взлетом и посадкой (STOL), построенными в Нууке, Илулиссат (1984) и Кулусуке . [ 7 ] (Эти ранние аэропорты были построены без оборудования для обедания, ситуация, которая оказалась проблематичной во время зим Гренландии и продолжает вызывать задержки и убытки для авиакомпании. [ 8 ] ) Десятилетие также увидела, как компания тренируется и нанимала своих первых местных Kalaallit . пилотов [ 7 ]

Для обслуживания увеличенной сети Гренландсфлай начал приобретать DHC-7 , [ 7 ] Самолеты особенно подходят для часто суровых погодных условий в Гренландии. [ 9 ] Первый был доставлен 29 сентября 1979 года, за которым последовали больше в течение следующего десятилетия. [ 10 ] Эти самолеты остаются в активном обслуживании, обслуживая каждый аэропорт, кроме Nerlerit inaat возле Ittoqqortoormiit , [ 5 ] чья операция осуществляется Icelandair в соответствии с договором с домашним правлением Гренландии. [ 11 ]

В 1981 году Grønlandsfly открыла свой первый маршрут в Исландию , связывая аэропорт Рейкьявика со своим главным центром в Kangerlussuaq через Кулусук . В 1986 году маршрут в Кефлавик позволил компании нарушить монополию SAS на рейсы между Гренландией и Данией через ногу Кефлавик-Копенгагена, управляемой Icelandair . [ 7 ] К 1989 году в авиакомпании работала более 400 гренландцев и ежегодно носила более 100 000 пассажиров. [ 7 ]

1990 -е годы

[ редактировать ]
Air Greenland Первый реактивный авиалайнер , A Boeing 757-200 , приземляется в аэропорту Kangerlussuaq в 2001 году.
Тот же авиалайнер в Air Greenland Livery (2005). Самолет был назван Kunuunnguaq и зарегистрирован OY-Grl.

Компания увидела, как его активность сократилась как шахты в Ivittuut (1987) и Maamorilik (1990), что привело к рецессии в гренландской экономике.

По мере того, как ситуация улучшилась, сеть региональных аэропортов Стол была расширена с аэропортом Сисимит , аэропортом Манитсока и аэропортом Азиаата, построенными в аэропорту Среднего Запада Гренландии и Карсут и аэропортом Upernavik , построенными в северо-западной Гренландии. [ 12 ] С покупкой пятого Dash 7, Grønlandsfly был - впервые с момента его создания - способным предоставлять услуги самолета всем крупным городам в Гренландии. ( Uummannaq обслуживается аэропортом Qaarsut в сочетании с его вертолетной нормой.)

Grønlandsfly также приобрела свой первый реактивный самолет, Boeing 757-200 , который начал операцию в мае 1998 года. Авиалайнер был назван Kunuunnguaq в честь гренландского исследователя и этнолога Кнуда Расмуссена , чей бюст украшает в терминале Kangerlussuaq Hub. [ 12 ] Авиалайнер позволил компании напрямую управлять прибыльным маршрутом Kangerlussuaq - Copenhagen , без филиалов или пропаганды в Исландии. Таким образом, в 1999 году авиакомпания отбывала 282 000 пассажиров, что почти утроило число в конце предыдущего десятилетия. [ 12 ]

2000s

[edit]

Around the turn of the millennium, the airline renewed its aging fleet, retiring several of its S-61 and 206 helicopters and replacing them with Bell 212s and Eurocopter AS350s.[12] The company also sacked its CEO Peter Fich, who had proven unable to balance Greenland Home Rule's demands for local Greenlander service with the board's for expanded tourism, lower fares and higher profits.[13] Under his replacement Finn Øelund, Grønlandsfly initially posted a DKK 30 million loss as contractual obligations maintained unprofitable service while a strike ruined the summer tourist season and Post Greenland moved a lucrative mail contract to the Danish-owned Air Alpha Greenland.[14] In response, the company successfully pushed back against Greenland Home Rule's large demands, high fees and low subsidies[14] and rebranded itself, anglicising its name to Air Greenland and adopting a new logo and livery on 18 April 2002.[15]

In 2003, Finn Øelund left to head Maersk Air and was replaced as CEO by Flemming Knudson.[1] Air Greenland opened a route from Copenhagen to Akureyri in Iceland; the service lasted for six years before finally being deemed unprofitable and ended. Also in 2003, SAS abandoned its Greenland service, leading Air Greenland to purchase its second airliner, an Airbus A330-200 named Norsaq.[15] (SAS briefly revived the service during the peak season in 2007[16] before dropping it again in January 2009.[17]) Owing to SAS's withdrawal from the market, Air Greenland received its contract with the U.S. Air Force for passenger service to and from Thule Air Base.[18] Running from February 2004, the contract was renewed for another five-year period in 2008[19] despite SAS's brief return to the market.

The first takeover of another airline took place on 28 July 2006, when Air Greenland acquired Air Alpha Greenland, a subsidiary of Danish carrier Air Alpha. Air Alpha Greenland had operated helicopter flights in Disko Bay and in eastern Greenland. Since the takeover, the acquired Bell 222 helicopters have been used for passenger transfers between Nerlerit Inaat Airport and Ittoqqortoormiit Heliport.[20][21]

In 2007, Flemming Knudson was moved to head the Royal Greenland fishing concern and current CEO Michael Binzer was hired with a mandate to lead the company towards greater commercialisation and self-sufficiency under the Qarsoq 2012 ("Arrow 2012") plan.[1] On 13 June, SAS announced its intention to sell its stake in Air Greenland,[22] a move later incorporated into its restructuring programme,[23][24] but as of 2012 it has not found any buyers. On 1 October, the airline introduced its e-ticket system.[25] Also in 2007, Air Greenland began direct service with Baltimore/Washington International Airport in the United States. After sixty American visitors were stranded by a strike of Air Greenland employees and the company refused to make alternate arrangements for their return,[26] ticket sales slumped and the route was closed in March 2008.[25]

In 2009, the airline carried 399,000 passengers.[27]

Bombardier Dash 8 turboprops were added to the Air Greenland fleet in 2010 and are used for scheduled and charter flights, such as the shuttle service for the Inuit Circumpolar Council 2010 conference in Nuuk.

2010s

[edit]

In the 2010s, Air Greenland curtailed some services. On 1 January 2010, Air Greenland suspended its participation in SAS's EuroBonus frequent-flyer program due to technical difficulties.[28] In 2011, nonstop service from Narsarsuaq to Copenhagen was suspended.[29][30]

However, some expansion is planned. In order to compete with Icelandair, which operates service from Reykjavik Airport to Nuuk, Narsarsuaq, Ilulissat and the east coast of Greenland[31] and now controls about 15% the market in Greenland-bound travel,[1] Air Greenland may open a nonstop route between Nuuk and Keflavík International Airport in Iceland.[32] Also, owing to improved technology and higher commodity prices, the Maarmorilik mines were due to reopen in November 2010[33] with zinc and iron ore reserves projected to last 50 years.[34] As in the 1970s, the mine's supply flights to the mine will be operated by Air Greenland, using Bell helicopters (212s) based out of the Uummannaq Heliport.[35]

Air Greenland's last remaining Twin Otter was sold in 2011 to Norlandair in exchange for cash and a one-fourth interest in the Icelandic company.[citation needed]

Reopening the connection to Iqaluit, now the capital of Nunavut, was considered by Air Greenland in late 2009, but finally happened in 2012.[36] From 2012 to 2013, the airline saw a shy increase of 4 passengers flying to Nunavut over the previous year.[37] However, this service ceased in 2015.[38]

In July 2015, Air Greenland became a member of the European Regions Airline Association.[39]

Prior to 2016, Air Greenland held a 50% stake in the Arctic Umiaq Line, an unprofitable but government-subsidised ferry service, with the other 50% controlled by Royal Arctic Line. In 2016 Air Greenland sold its stake in the company to Royal Arctic Line, and since July 1, 2016 the Arctic Umiaq Line has operated as a wholly owned subsidiary of Royal Arctic Line.[40]

2020s

[edit]

Similar to most airlines, Air Greenland experienced a decline in weekly flights during the COVID-19 pandemic. However, the decline was less than most airlines due to Greenland's remoteness and vast distance between the communities.[41]

In June 2024, Air Greenland relaunched the seasonal direct flight between Iqaluit and Nuuk, serving the two cities once a week until October 2024.[42] The route is codeshared with Canadian North and timed to connect passengers arriving on Canadian North flights from Kuujjuaq, Montreal and Ottawa.[43]

Destinations

[edit]
Air Greenland Airbus A330-200 on approach to Kangerlussuaq Airport in 2004.
The route from Kulusuk Airport to Iceland, previously operated with DHC-7s, was handed over to Air Iceland under government contract.[11]

Air Greenland's domestic airport network includes all 13 civilian airports within Greenland. Outside Greenland, the airline currently operates transatlantic flights to Keflavík International Airport in Iceland and Copenhagen Airport in Denmark.

Two international airports capable of serving large airliners – Kangerlussuaq Airport and Narsarsuaq Airport – were constructed as U.S. Air Force military bases during the Second World War and continue to be used for transatlantic flights.[5] All other regional airports are STOL-capable and are served with Dash 7 and Dash 8 fixed-wing aircraft.

Smaller communities are served via heliports which connect with hubs located at Upernavik Airport in the Upernavik Archipelago in northwestern Greenland; at Uummannaq Heliport in the Uummannaq Fjord region in northwestern Greenland; at Ilulissat and Aasiaat Airports in the Disko Bay region in western Greenland; at Qaqortoq and Nanortalik Heliports in southern Greenland; and at Tasiilaq Heliport in southeastern Greenland.[5] Of the 45 heliports in use, 8 are primary and equipped with a tarmac, a terminal building and permanent staff. The other heliports are helistops with either a gravel or grass landing area. Often helicopters need to make more than one flight for each connection to a fixed-wing flight because of passenger capacity, causing longer total travel time.

Air Greenland also performs charter flights within Europe on behalf of European travel agencies using its Airbus A330.[44] In 2015, Greenland's coalition governments voted to extend the runways of Nuuk and Ilulissat airports; this directly threatened the need for Air Greenland's single widebody aircraft.[45] The A330 was only used from Pituffik and Kangerlussuaq to Copenhagen Kastrup, but in January 2017, Air Greenland had announced more commercial routes to be covered by the aircraft between Iceland and Greenland.[46] In March 2017, Air Greenland also announced adding more flights to Kangerlussuaq.[47]

Interline agreements

[edit]

The agreement makes it again possible to combine a trip, in one ticket.

Air Greenland has interline agreements with the following airlines:

Settlement flights

[edit]

Air Greenland operates helicopter flights to most settlements in Greenland ("settlement flights"[51]) on contract with the government of Greenland,[52] with the destination network subsidized and coordinated by the Ministry of Housing, Infrastructure and Transport.[53] Settlement flights are not featured in the company's timetable, although they can be pre-booked.[5]

Departure times for these flights as specified during booking are by definition approximate, with the settlement service optimised on the fly depending on local demand for a given day. Settlement flights in the Disko Bay region are unique in that they are operated only during winter and spring. During summer and autumn, transport between settlements is only by sea, with services operated by Diskoline, a government-contracted ferry service based in Ilulissat.[54]

Fleet

[edit]
Norsaq, A330-200, ранее используемый Air Greenland
The Airbus A330-200 pictured (named Norsaq) was Air Greenland's only jet aircraft from 2003 to 2022. It was used on the airline's long-haul routes. It has now been retired and replaced by an Airbus A330-800 (named Tuukkaq), delivered to the airline on 6 December 2022.
The new A330-800 nicknamed Tuukkaq

As of December 2022, the Air Greenland fleet includes the following active aircraft:[55]

Fixed-wing fleet

[edit]
Air Greenland's Beechcraft Super King Air (named Amaalik) is used for ambulance flights for the Greenlandic Government.

The De Havilland Canada DHC-8 is the airline's primary aircraft, operating on all domestic airport-to-airport routes. In 2010, the airline acquired its first Dash 8 aircraft.[56]

The Air Greenland fixed-wing fleet consists of the following aircraft as of November 2023:[55]

Air Greenland fixed-wing fleet
Aircraft In service Orders Passengers Notes
C Y Total
Airbus A330-800 1 42 263 305 OY-GKN[citation needed]
Beechcraft B200 King Air 2 8 Operating as an air ambulance plane in Greenland.
De Havilland Canada Dash 8-200 7 5 37 37
Total 10 5

Helicopter fleet

[edit]
An Air Greenland Eurocopter AS350 on operation, departing at Uunartoq (2007)
Airbus H225 near Kangerlussuaq in 2021

The Bell 212 is the primary helicopter used for flights to district villages.

The Air Greenland helicopter fleet consists of the following aircraft (as of May 2021):

Air Greenland helicopter fleet
Aircraft In service Passengers Purpose
Airbus H225[57] 2 19[note 1] SAR
Bell 212[59] 8 9 Domestic
Charter
Eurocopter AS350[57] 9 5 Domestic
Charter
Total 19
  1. ^ Though capable of carrying up to 19 passengers for regular service, the H225 is ordinarily configured for search and rescue operations, capable of carrying up to 6 stretchers[58]

Historical fleet

[edit]

The older Sikorsky S-61N helicopters were stationed in Ilulissat Airport and Qaqortoq Heliport. With a capacity to seat 25 passengers,[30] the S-61 based in southern Greenland was used to shuttle passengers arriving from Copenhagen at Narsarsuaq Airport. The sale of the Boeing 757 in April 2010 contributed to the long-term decline of the airport,[32][60] with the airline planning to remove the old helicopter from the fleet.[27]

In the past, Air Greenland (Grønlandsfly) also used the following aircraft:[61]

Management and structure

[edit]
Штаб -квартира Air Greenland в Нууке
Air Greenland headquarters in Nuuk
Air Greenland Angars в аэропорту Нуук в 2010 году
Air Greenland hangars at Nuuk Airport (2010)

On 29 May 2019 the Greenlandic Government acquired 37.5% of the shares in Air Greenland from the SAS Group and 25% of the company shares from the Danish Government, becoming the sole owner of the airline. The total price of the 62.5% share was DKK 462 mill.[62] The government ownership is held by the Ministry of Housing, Infrastructure, and Transport, that oversees the development of the transport industry in Greenland[53] and controls Mittarfeqarfiit, the airport authority in Greenland.

The Air Greenland board of directors has a total of nine members, including three members representing airline employees. The current chairman is Mr Kjeld Zacho Jørgensen (appointed 2018) and the deputy-chairman is Ms Bodil Marie Damgaard (appointed 2016). The CEO of Air Greenland is Jakob Nitter Sørensen appointed in January 2017.[63]

Headquartered in Nuuk,[64] the airline had 668 employees in December 2009.[27] The airline's technical base is located at Nuuk Airport.[65]

An Air Greenland Bell 212 on approach to Thule Air Base (2010)

Charter

[edit]

The charter unit within Air Greenland is led by Hans Peter Hansen and employs 8 people, with 13 helicopters and 3 fixed-wing aircraft at its disposal.[66] Excess capacity of airplanes is used for regular charters to tourist destinations in Europe, Asia, and Africa.

The helicopters, primarily the AS350, are used for special flights, such as search and rescue, air ambulance,[67] charter flights to the Thule Air Base on contract with the U.S. Air Force, geological exploration, and supply flights to the mining sites and the research stations on the Greenland ice sheet.[27][66] During the peak summer season, the helicopter crew is supplemented by freelance pilots from Norway and Sweden.[66]

Other charter flights include heliskiing shuttles, services for the energy industry such as facilitating oil exploration or surveying for hydroelectric stations and environmental research counting polar bears and tracking other large Arctic fauna.[66]

Subsidiary companies

[edit]

[68]

Tourism

[edit]
  • Hotel Arctic A/S, a hotel and travel agency based in Ilulissat, is a wholly owned subsidiary of Air Greenland.
  • Greenland Travel A/S, a package-tour travel agency based in Copenhagen, is a wholly owned subsidiary of Air Greenland.[27][69]
    • World of Greenland A/S, an outfitter company based in Ilulissat, is a partnership between Greenland Travel A/S and Ilulissat Travel A/S.

Aviation

[edit]
  • Norlandair ehf. is an Icelandic airline. Air Greenland owns 25% of the Icelandic airline company.

Service

[edit]
Business Class seats on the airline's former A330-200

Business class

[edit]

A flexible business class – named "Business-Class" – is offered by Air Greenland on transatlantic flights aboard Tuukkaq, its Airbus A330-800.[70] The service includes a personal video screen, an in-seat power source, an amenity kit, blankets and a selection of newspapers.[70][71] Passengers travelling in business class are eligible to use the Novia Business Class Lounge at Copenhagen Airport.[70]

Economy class

[edit]

Air Greenland offers flexible and restricted economy class on all flights operated with fixed-wing aircraft, with complimentary snacks and drinks.[51] On transatlantic flights to Copenhagen, both economy class and business class seats are available, with in-flight meals served in all classes. Air Greenland publishes a quarterly Suluk (Kalaallisut: "Wing") in-flight magazine,[72] with general information about current political and cultural events in Greenland and with news from the airline.

Accidents and incidents

[edit]
OY-HAI, the S-61N at Nuuk Heliport photographed only months before its fatal crash
  • On 29 August 1961, a DHC-3 Otter (registration CF-MEX) crashed 20 kilometers (12 mi) from Kangerlussuaq. The aircraft was a non-scheduled service en route from Kangerlussuaq Airport to Aasiaat Airport when a fuel leak caused an in-flight fire. One of the pilots was killed, while the other pilot and the four passengers survived.[73]
  • On 12 May 1962, a PBY Catalina flying boat (registration CF-IHA) crashed during landing at Nuuk Airport. The accident was caused by a mechanical malfunction in the nose wheel doors preventing them from closing during landing on water, resulting in the aircraft sinking. The accident killed 15 of the 21 people on board.[74]
  • On 25 October 1973, the Akigssek ("Grouse"), an Air Greenland S-61N (registration OY-HAI), crashed about 40 kilometers (25 mi) south of Nuuk, resulting in the loss of 15 lives. It was en route to Paamiut from Nuuk. The same helicopter had had an emergency landing on the Kangerlussuaq fjord 2 years earlier, due to a double flameout on both engines because of ice in its intake.[75]
  • On 7 June 2008, a Eurocopter AS350 crashed on the runway at Nuuk Airport.[76] There were no injuries, but the helicopter was damaged beyond repair.[76][77]
  • On 29 January 2014, Air Greenland Flight 3205, an Air Greenland Dash 8-Q202 (registration OY-GRI), was involved in a runway excursion accident at Ilulissat Airport (BGJN), Greenland.[78] Flight GL3205 originated in Kangerlussuaq Airport (BGSF), Greenland. Four passengers were taken to the hospital for observation, there were no fatalities or serious injuries. The aircraft went off the left side of the runway and down a 10–15-metre (33–49 ft) dropoff and came to rest on rocky terrain approximately abeam the runway 25 threshold. There was strong crosswind conditions gusting at 35 knots (65 km/h; 40 mph). The aircraft was not repaired.[78]

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Jump up to: a b c d "Klar til konkurrence" ["Ready for Competition"]. Travel People. 1 January 2011. Retrieved 5 May 2012. (in Danish)
  2. ^ Air Greenland. "Vores Historie Archived 7 December 2012 at the Wayback Machine" ["Our History"]. Retrieved 2 May 2012. (in Danish)
  3. ^ Jump up to: a b Air Greenland. "50 År: Grønlandsfly 1960–69 Archived 28 May 2010 at the Wayback Machine". Retrieved 16 May 2010. (in Danish)
  4. ^ "Fleet: Aircraft and Helicopters". Air Greenland. Archived from the original on 20 August 2013. Retrieved 4 September 2013.
  5. ^ Jump up to: a b c d e "Booking system". Air Greenland. Archived from the original on 22 April 2010. Retrieved 16 May 2010.
  6. ^ Jump up to: a b c Air Greenland. "50 Års: Grønlandsfly 1970–79 Archived 28 May 2010 at the Wayback Machine". Retrieved 10 August 2010. (in Danish)
  7. ^ Jump up to: a b c d e f Air Greenland. "50 Års: Grønlandsfly 1980–89 Archived 28 May 2010 at the Wayback Machine". Retrieved 17 May 2010. (in Danish)
  8. ^ "Defective equipment costs Air Greenland millions". Sermitsiaq. 18 November 2008. Archived from the original on 25 May 2012. Retrieved 16 May 2010.
  9. ^ Michael Binzer (Air Greenland) (2003). Air Greenland Airbus A330-200, Boeing 757-200, Dash 7 & Sikorsky 61 (DVD). Just Planes Videos. ISBN 1-931438-85-4.
  10. ^ "Suluk 2010 No.1" (PDF). Air Greenland. Retrieved 7 June 2010.[permanent dead link]
  11. ^ Jump up to: a b "Annual Report 2006". Icelandair Group. Archived from the original on 13 July 2011. Retrieved 19 May 2010.
  12. ^ Jump up to: a b c d Air Greenland. "50 Års: Grønlandsfly 1990–99 Archived 28 May 2010 at the Wayback Machine". Retrieved 16 May 2010. (in Danish)
  13. ^ "New Greenlandair President". Travel People. 1 May 2000. Retrieved 5 May 2012.
  14. ^ Jump up to: a b "Greenlandair Climbing to New Levels". Travel People. 6 March 2001. Retrieved 5 May 2012.
  15. ^ Jump up to: a b Air Greenland. "50 Års: Air Greenland 2000–09 Archived 28 May 2010 at the Wayback Machine". Retrieved 16 May 2010. (in Danish)
  16. ^ "SAS Danmark åbner rute til Grønland" (in Danish). 31 January 2007. Archived from the original on 5 February 2008. Retrieved 26 March 2011.
  17. ^ "SAS Lukker Grønlandsrute" (на датском языке). 10 марта 2009 г. Архивировано с оригинала 16 июля 2012 года . Получено 26 марта 2011 года .
  18. ^ «Годовой отчет 2004» (PDF) . Воздушная Гренландия. Архивировано из оригинала (PDF) 24 мая 2010 года . Получено 16 мая 2010 года .
  19. ^ "Air Greenland Skal Fortsat Servicere Air Base" . Sermitsiaq (на датском). 22 августа 2008 года. Архивировано из оригинала 30 августа 2008 года . Получено 16 мая 2010 года .
  20. ^ "Air Greenland приобретает Air Alpha Greenland " Радио Гренландия (в Калааллисуте). 28 июня 2006 г. Получено 17 мая 2010 года .
  21. ^ "Air Alphas Epoke I Гренланланд трущобы" . Радио Гренландия (на датском). 28 июня 2006 г. Получено 18 мая 2010 года .
  22. ^ «Новое направление обеспечит Sass Future» . SAS Group . 13 июня 2007 года. Архивировано с оригинала 23 июля 2011 года . Получено 17 мая 2010 года .
  23. ^ «SAS в кризисе: босс SAS обладает большой верой в будущее» . E24 Business (на норвежском языке). 3 февраля 2009 г. Архивировано с оригинала 1 января 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  24. ^ «SAS Sælger Air Greenland Aktier» . Sermitsiaq (на датском). 3 февраля 2009 года. Архивировано с оригинала 7 февраля 2009 года . Получено 17 мая 2010 года .
  25. ^ Jump up to: а беременный «Годовой отчет 2008» (PDF) . Воздушная Гренландия. Архивировано из оригинала (PDF) 24 мая 2010 года . Получено 19 мая 2010 года .
  26. ^ Рубин, Майкл. « Оставленный в Гренландии ». Национальный обзор . 29 августа 2007 года. Получено 14 июля 2018 года.
  27. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и «Годовой отчет Air Greenland 2009» (PDF) . Airgreenland.com . Air Greenland Inc. 15 марта 2010 года. Архивировано из оригинала (PDF) 1 июня 2010 года . Получено 14 января 2011 года .
  28. ^ «Air Greenland Dropper Eurobonus» . Sermitsiaq (на датском). 21 октября 2009 г. Архивировано с оригинала 15 августа 2011 года . Получено 17 мая 2010 года .
  29. ^ «Stor Interesse для Debat Med Binzer» . Sermitsiaq (на датском). 18 ноября 2009 года. Архивировано с оригинала 22 ноября 2009 года . Получено 17 мая 2010 года .
  30. ^ Jump up to: а беременный «Флот: самолеты и вертолеты: Dash-8-200» . Воздушная Гренландия. Архивировано из оригинала 23 августа 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  31. ^ «Направления воздушной Исландии» . Воздуха Исландия . Архивировано из оригинала 24 июня 2010 года . Получено 19 мая 2010 года .
  32. ^ Jump up to: а беременный «Erhvervsliv Raser Mod Air Greenland» . Sermitsiaq (на датском). 14 апреля 2010 года. Архивировано с оригинала 15 апреля 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  33. ^ «Марорическая публика» . Радио Гренландия (на датском). 27 апреля 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  34. ^ «Марорический хар цинк ig Iron 50 лет» . Радио Гренландия (на датском). 27 апреля 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  35. ^ «Black Angel News, информационный бюллетень о проекте Black Angel в Гренландии» (PDF) . Angelmining Plc. Архивировано из оригинала (PDF) 19 марта 2016 года . Получено 19 мая 2010 года .
  36. ^ "Iqaluit Rute Udsat" . Sermitsiaq (на датском). 18 сентября 2009 г. Архивировано с оригинала 28 сентября 2009 года . Получено 17 мая 2010 года .
  37. ^ Мерфи, Дэвид (6 августа 2013 г.). «Air Greenland вытягивает это на маршруте Нунавут-Гринленда» . Nunatsiaqonline.ca . Получено 30 июня 2017 года .
  38. ^ «Air Greenland сокращает рейсы Nuuk-Iqaluit в 2015 году» . CBC News . 6 марта 2015 года . Получено 7 ноября 2015 года .
  39. ^ Erlingur Nordal (22 июля 2015 г.). «Air Greenland становится членом ассоциации авиакомпаний Европы» . ICenews.is . Получено 30 июня 2017 года .
  40. ^ «Годовой отчет 2016» (PDF) . Королевская Арктическая линия A/S. Архивировано из оригинала (PDF) 6 сентября 2023 года . Получено 27 ноября 2021 года .
  41. ^ Ли, Габриэль (4 февраля 2021 г.). «Взгляд на операции Air Greenland через пандемию» . Блог Flightradar24 . Получено 28 июня 2024 года .
  42. ^ Саркисиан, Арти (27 июня 2024 г.). «Хот -доги и высокие пятерки: Iqaluit празднует запуск прямых рейсов в Гренландию» . Nunatsiaq News . Получено 28 июня 2024 года .
  43. ^ «Летний маршрут между Гренландией и Нунавутом объявил» . Nunavut News . 23 мая 2024 года . Получено 28 июня 2024 года .
  44. ^ Air Greenland A330 Работая Копенгаген в Tenerife для Thomas Cook Airlines Scandinavia "Просмотреть фото" . Архивировано из оригинала 16 декабря 2013 года . Получено 11 апреля 2013 года .
  45. ^ «Планы расширения взлетно -посадочной полосы Гренландии угрожают Air Greenland» . CH-AVIAIAN.com . 6 апреля 2017 года . Получено 30 июня 2017 года .
  46. ^ «Air Greenland для развертывания металлов Widebody на рейсах в Исландии» . CH-AVIAIAN.com . 19 января 2017 года . Получено 30 июня 2017 года .
  47. ^ «Air Greenland, чтобы добавить больше рейсов в Kangerlussuaq» . Aviationtribune.com . 9 марта 2017 года . Получено 30 июня 2017 года .
  48. ^ Air Greenland и Danish Air Transport Внедряют образование в багаже ​​в Ронн и Сондерборг (датский) архив 29 мая 2015 года на машине Wayback
  49. ^ Исландский и воздушная Гренландия подписывают новое интернет -соглашение архивировано 13 апреля 2014 года на машине Wayback
  50. ^ Air Greenland и SAS вступают в новое и расширенное сотрудничество
  51. ^ Jump up to: а беременный «Наши туристические продукты» . Воздушная Гренландия. Архивировано из оригинала 13 июля 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  52. ^ "Trafikforhold" (на датском). Правительство Гренландии . Архивировано из оригинала 9 августа 2010 года . Получено 10 августа 2010 года .
  53. ^ Jump up to: а беременный «Министерство жилья, инфраструктуры и транспорта» . Правительство Гренландии . Архивировано из оригинала 13 февраля 2010 года . Получено 10 августа 2010 года .
  54. ^ «Расписание» . Дисколин . Архивировано из оригинала 22 мая 2009 года . Получено 17 мая 2010 года .
  55. ^ Jump up to: а беременный "Наш флот" . Воздушная Гренландия . Получено 8 декабря 2022 года .
  56. ^ "Første Dash 8 Lander I Nuuk" . Sermitsiaq (на датском). 30 апреля 2010 года. Архивировано с оригинала 3 мая 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  57. ^ Jump up to: а беременный "Airbus H225" . Воздушная Гренландия . Получено 22 мая 2021 года . [ Постоянная мертвая ссылка ]
  58. ^ «Air Greenland выбирает вертолет Airbus H225 для поиска и спасения» . Airbus Sas .
  59. ^ "Bell 212" . Air Greeland . Получено 22 мая 2021 года .
  60. ^ "Sermitsiaq Mener: Farvel Til Atlantruten" . Sermitsiaq (на датском). 3 мая 2010 г. Архивировано из оригинала 25 мая 2012 года . Получено 17 мая 2010 года .
  61. ^ Обзор исторического флота с фотографиями , Air Greenland, архивировав из оригинала 28 мая 2010 года , извлечен 17 мая 2010 г.
  62. ^ «Гренландия покупает Air Greenland» . Sermitsiaq Ag . 29 мая 2019 года . Получено 21 июня 2019 года .
  63. ^ "Air Greenland - организация" . Воздушная Гренландия . 21 июня 2019 года. Архивировано с оригинала 20 декабря 2016 года . Получено 2 мая 2019 года .
  64. ^ "Контакт" . Воздушная Гренландия. Архивировано из оригинала 26 апреля 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  65. ^ «Летающие курсы I Nuuk» . Радио Гренландия (на датском). 17 июля 2010 г. Получено 10 августа 2010 года .
  66. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Кристиан Шульц-Лоренцен (2010). «Хартия Air Greenland - специалист по арктическим вопросам». Сулук . 1 ​Воздушная Гренландия: 28–29.
  67. ^ "Хартия" . Воздушная Гренландия. Архивировано из оригинала 16 апреля 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  68. ^ «Организация - дочерние компании» . Airgreenland.com . Архивировано с оригинала 20 декабря 2016 года . Получено 2 мая 2019 года .
  69. ^ «Дочерние компании» . Воздушная Гренландия. Архивировано из оригинала 24 мая 2010 года . Получено 16 мая 2010 года .
  70. ^ Jump up to: а беременный в «Бизнес -класс» . Воздушная Гренландия. Архивировано из оригинала 1 мая 2010 года . Получено 17 мая 2010 года .
  71. ^ "Suluk 2015 № 3" . Воздушная Гренландия . Получено 24 мая 2015 года .
  72. ^ «Сулук, наш журнал в полете» . Воздушная Гренландия. Архивировано из оригинала 7 апреля 2010 года . Получено 19 мая 2010 года .
  73. ^ "29 августа 1961 года" . Авиационная сеть безопасности . Получено 24 мая 2010 года .
  74. ^ «12 мая 1962 года» . Авиационная сеть безопасности . Получено 24 мая 2010 года .
  75. ^ « Полицейский отчет заархивировал 14 декабря 2014 года в The Wayback Machine : SAR of Air Greenland Helicopter oy-hai».
  76. ^ Jump up to: а беременный «Вертолет врезался в Нуук» . Sermitsiaq (на датском). 7 июня 2008 г. Получено 6 июля 2014 года .
  77. ^ «Много духов, связанных с полицией Нуук» . Sermitsiaq (на датском). 9 июня 2008 г. Получено 6 июля 2014 года .
  78. ^ Jump up to: а беременный "29 января 2014 года" . Авиационная сеть безопасности . Получено 16 января 2018 года .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: fd805965c2d9ac081c57ee305d824bc0__1726191240
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/fd/c0/fd805965c2d9ac081c57ee305d824bc0.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Air Greenland - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)