Манипур
Манипур ( / ˌ m ʌ n ɪ ˈ p ʊər / , [8] США также / ˌ m æ n ɪ ˈ p ʊər / ; [9] Мэйтей : Канглейпак [а] [10] [11] [12] — штат на северо-востоке Индии городе Импхал . со столицей в [13] Он ограничен индийскими штатами Нагаленд на севере, Мизорам на юге и Ассам на западе. Он также граничит с двумя регионами Мьянмы : регионом Сагайн на востоке и штатом Чин на юге. Государство занимает площадь 22 327 км². 2 (8621 кв. миль). Официальным и наиболее распространенным языком является язык мейтей (официально известный как манипури). Родной для народа мейтей , он также используется в качестве лингва-франка небольшими общинами, которые говорят на множестве других тибето-бирманских языков . [14] Манипур находится на перекрестке азиатского экономического и культурного обмена уже более 2500 лет. [15] Этот обмен соединяет Индийский субконтинент и Центральную Азию с Юго-Восточной Азией , Восточной Азией , Сибирью , регионами Арктики , Микронезией и Полинезией , обеспечивая миграцию людей, культур и религий. [16][17]
During the days of the British Raj, Manipur was one of the princely states.[18] On 11 August 1947, Maharaja Bodhachandra Singh signed an Instrument of Accession, argued by many that the king was in no legal position to sign the instrument of accession at the time,[19][20][21] under the agreement Bodhachandra Singh accede to the Indian Union.[22][23] Later, on 21 September 1949, he signed a Merger Agreement, disputed as having been done without consultation of the popular ministry under Manipur State Constitution Act 1947 and denial of the king's request to return to Manipur to discuss the same with his people.[24][25][26][27]Under 'duress' and 'coercion' Bodhachandra Singh signed the merger agreement merging the kingdom into India, which led to its becoming a Part C State.[28][29][30]Followed by contestation of the merger by groups in Manipur, resulting in a 50-year insurgency in the state for independence from India.[31] From 2009 through 2018, the conflict was responsible for the violent deaths of over 1000 people.[32]
The Meitei people[33] represent around 53% of the population of Manipur state, followed by various Naga tribes at 20% and Kuki-Zo tribes at 16%.[34] Manipur's ethnic groups practice a variety of religions.[35] According to 2011 census, Hinduism and Christianity are the major religions of the state.[35][36] Between the 1961 and 2011 censuses of India, the share of Hindus in the state declined from 62% to 41%, while the share of Christians rose from 19% to 41%.[37][better source needed]
Manipur has primarily an agrarian economy, with significant hydroelectric power generation potential. It is connected to other areas by daily flights through Imphal Airport, the second largest in northeastern India.[38] Manipur is home to many sports and the origin of Manipuri dance,[39] and is credited with introducing polo to Europeans.[40]
Name
The name Manipur (Sanskrit: मणिपुर, romanized: maṇipura, lit. ''city of jewels'') was chosen by Gharib Nawaz, a convert to Hinduism, in the eighteenth century. It is named after a kingdom of the same name mentioned in the Hindu epic Mahabharata. Previously, it had been known as Kangleipak (Meitei: ꯀꯪꯂꯩꯄꯛ, romanized: Kangleipak)[10][41] or Meitei: ꯃꯩꯇꯩꯂꯩꯕꯥꯛ, Meiteileipak, transl: land of the Meiteis, [42] Later, the work Dharani Samhita (1825–34) popularised the Sanskrit legends of the origin of Manipur's name.[43]
Other names include Sanaleibak (Meitei: ꯁꯅꯥꯂꯩꯕꯥꯛ, transl: the land of gold, golden land), not given because Manipur has a lot of the gold mines, but because of its happiness and prosperity.[44] This name was mentioned in the 11th-12th century constitution, the Loiyumba Shinyen.10 and is still heard in the official song of Manipur, "Sana Leibak Manipur".
History
Antiquity

The history of Manipur Meiteis is chronicled in Puyas or Puwaris (stories about the forefathers), namely, the Ninghthou Kangbalon, Cheitharol Kumbaba, Ningthourol Lambuba, Poireiton Khunthokpa, Panthoibi Khongkul, and so forth in the Meitei script, which is comparable to the Thai script. The historical accounts presented here were recordings from the eyes and the judgment of Meitei kings and Maichou (Meitei scholars). Hill tribes have folk tales, myths, and legends. Manipur was known by different names at various periods in its history, such as Tilli-Koktong, Poirei-Lam, Sanna-Leipak, Mitei-Leipak, Meitrabak or Manipur (present day). Its capital was Kangla, Yumphal or Imphal (present day). Its people were known by various names, such as Mi-tei, Poirei-Mitei, Meetei, Maitei or Meitei. The Puwaris, Ninghthou Kangbalon, Ningthourol Lambuba, Cheitharol Kumbaba, Poireiton Khunthokpa, recorded the events of each King who ruled Manipur over more than 3500 years until 1955 CE (a total of more than 108 kings).[citation needed]
The Kingdom of Mongkawng and Mongmao
According to the Tai chronicles, Manipur (Kahse) is one of the territories conquered by Samlongpha (1150–1201), the first Chao Pha of Mongkawng.[45] A 14th-century inscription from Pagan, Myanmar, mentions Kasan (Manipur) as one of the 21 states under the Mong Mao ruler Thonganbwa (1413–1445/6); he later was captured by the Governor of Taungdwingyi.[46]
Medieval
By the medieval period, marriage alliances between the royal families of Manipur, Ahom kingdom and Burma had become common.[47] Medieval era manuscripts discovered in the 20th century, particularly the Puya, provide evidence that Hindus from the Indian subcontinent had married Manipur royalty by at least the 14th century. In centuries thereafter, royal spouses came also from what is now Assam, Bengal, and Uttar Pradesh and from other South Indian kingdoms as well.[48] Another manuscript suggests that Muslims arrived in Manipur in the 17th century, from what is now Bangladesh, during the reign of Meidingu Khagemba.[48] The socio-political turmoil and wars, particularly the persistent and devastating Anglo-Burmese wars, affected the cultural and religious demography of Manipur.[49]
British colonial period
In 1824, the ruler of Manipur entered into a subsidiary alliance with the British Empire in the Indian subcontinent, which became responsible for Manipur's external defence. The British recognised that the state remained internally self-governing, as a princely state.[50] During World War II, Manipur was the scene of many fierce battles between Japanese invaders and British Indian forces. The Japanese were beaten back before they could enter Imphal, which was one of the turning points of the overall war in South Asia.[51] The Battle of Imphal, known to the Manipuris as Japan Laan, are among the lesser-known battles of the Second World War. Yet the Allied Victory in this battle was a turning point against the Japanese in East Asia.[52][53][54]
Post-colonial history
After the war, the Maharaja took the advice of the British Cabinet Mission and the Chamber of Princes to introduce democratic reforms in the state.[60]The Manipur State Constitution Act of 1947 was promulgated in July 1947 to give the state an elected legislative assembly and an appointed prime minister.[61][62]Elections to the assembly were held only in the following year.[63]
Meanwhile, British India was partitioned into the independent dominions of India and Pakistan, and all the princely states were advised to "accede" to one of the dominions to take over the management of their external affairs and defence. The Maharaja acceded to India on 11 August 1947 and signed a standstill agreement to continue the existing arrangements.[64][65][66][67]
Over the next two years, the multitude of princely states of India were extensively reorganised as India moved towards becoming a constitutional republic. Proposals for reorganisation were also made for Manipur but discarded as being unsuitable.[68][69] Eventually Manipur was turned into a centrally administered province (called a 'Part C' state, later renamed union territory) by asking the Maharaja to sign a merger agreement.[70][71] He is believed to have signed it under duress.[72] The legislative assembly was dissolved and a centrally appointed Chief Commissioner handled the state's administration, as per the Constitution of India. An advisory council with nominated members was provided to advise the Chief Commissioner.[73] In 1956, the advisory council was replaced by a territorial council with mostly elected members.[73][74] In 1963, Manipur was provided a legislative assembly, with a council of ministers headed by a chief minister.[73][75]It was made a fully-fledged state in 1972 by the North-Eastern Areas (Reorganisation) Act, 1971.[73][76]
Manipur has a long record of insurgency and inter-ethnic violence.[77][78] Its first armed opposition group, the United National Liberation Front (UNLF), was founded in 1964 aiming to achieve independence from India and establish Manipur as a new country. Over time, many more groups formed, each with different goals, and deriving support from diverse ethnic groups in Manipur. The People's Revolutionary Party of Kangleipak (PREPAK) was formed in 1977, and the People's Liberation Army (PLA) in 1978, suspected by Human Rights Watch of receiving arms and training from China.[79] In 1980, the Kangleipak Communist Party (KCP) was formed. These groups began a spree of bank robberies and attacks on police officers and government buildings.[79] The state government appealed to the central government in New Delhi for support in combating this violence.[31]
"Disturbed area" designation
From 1980 to 2004, the Indian government referred to Manipur as a disturbed area. This term (designated by the Ministry of Home Affairs or a state governor) refers to a territory where extraordinary laws under the Armed Forces (Special Powers) Act can be used. The laws allow the military to treat private and public spaces in the same manner, detain individuals for up to 24 hours with unlimited renewals, perform warrantless searches, and to shoot and kill individuals who break laws, carry weapons, or gather in groups larger than four. Legal immunity applies to the military.[80] Since 1980, the application of AFSPA has been at the heart of concerns about human rights violations in the region, such as arbitrary killings, torture, cruel, inhuman and degrading treatment, and forced disappearances. Its continued application has led to numerous protests, notably the longstanding hunger strike by Irom Sharmila Chanu.[81][82]
In 2004, the government lifted the disturbed status after a violent attack on a local woman. The rape of a Manipuri woman, Thangjam Manorama Devi, by members of the Assam Rifles paramilitary had led to wide protests including a nude protest by the Meira Paibi women's association.[83]
2023 ethnic violence
In May 2023, an ethnic clash between Meitei people and Kuki people led to extensive violence and arson, resulting in 60,000 people displaced from their homes and hundreds more dead and hospitalized.[84] According to data released by Manipur Police, as on September 15, 2023; 175 people have been killed; 1,118 people were injured, and 33 people were missing. 96 bodies remained unclaimed. 5,172 cases of arson including destruction of 4,786 houses and 386 religious places, out of which there were 254 churches and 132 temples, were reported since May. Out of 5,668 arms lost; 1,329 arms, 15,050 ammunition and 400 bombs were recovered.[85][86][87] Indian army troops were deployed to control the situation.[88] International outrage resulted from a report that two Kuki women had been paraded naked and allegedly gang-raped by a mob of Meitei men.[89][90][91]
Geography

The state lies at a latitude of 23°83'N – 25°68'N and a longitude of 93°03'E – 94°78'E. The total area covered by the state is 22,327 km2 (8,621 sq mi). The capital lies in an oval-shaped valley of approximately 700 sq mi (2,000 km2), surrounded by blue mountains, at an elevation of 790 m (2,590 ft) above sea level.[92] The slope of the valley is from north to south. The mountain ranges create a moderate climate, preventing the cold winds from the north from reaching the valley and barring cyclonic storms.[93]
The state is bordered by the Indian states of Nagaland to its north, Mizoram to its south, Assam to its west, and shares an international border with Myanmar to its east.[94]

The state has four major river basins: the Barak River Basin (Barak Valley) to the west, the Manipur River Basin in central Manipur, the Yu River Basin in the east, and a portion of the Lanye River Basin in the north.[95] The water resources of Barak and Manipur river basins are about 1.8487 Mham (million hectare metres). The overall water balance of the state amounts to 0.7236 Mham in the annual water budget.[96] (By comparison, India receives 400 Mham of rain annually.[97])
The Barak River, the largest of Manipur, originates in the Manipur Hills and is joined by tributaries, such as the Irang, Maku, and Tuivai. After its junction with the Tuivai, the Barak River turns north, forms the border with Assam State, and then enters the Cachar Assam just above Lakhipur. The Manipur river basin has eight major rivers: the Manipur, Imphal, Iril, Nambul, Sekmai, Chakpi, Thoubal and Khuga. All these rivers originate from the surrounding hills.[98]

Almost all the rivers in the valley area are in the mature stage and therefore deposit their sediment load in the Loktak Lake.[92] The rivers draining the Manipur Hills are comparatively young, due to the hilly terrain through which they flow. These rivers are corrosive and become turbulent in the rainy season. Important rivers draining the western area include the Maku, Barak, Jiri, Irang, and Leimatak. Rivers draining the eastern part of the state, the Yu River Basin, include the Chamu, Khunou and other short streams.[98]
Manipur may be characterised as two distinct physical regions: an outlying area of rugged hills and narrow valleys, and the inner area of flat plain, with all associated landforms. These two areas are distinct in physical features and are conspicuous in flora and fauna. The valley region has hills and mounds rising above the flat surface. The Loktak Lake is an important feature of the central plain. The total area occupied by all the lakes is about 600 km2. The altitude ranges from 40 m at Jiribam to 2,994 m at Mount Tempü peak along the border with Nagaland.
The soil cover can be divided into two broad types, viz. the red ferruginous soil in the hill area and the alluvium in the valley. The valley soils generally contain loam, small rock fragments, sand, and sandy clay, and are varied. On the plains, especially flood plains and deltas, the soil is quite thick. The topsoil on the steep slopes is very thin. Soil on the steep hill slopes is subject to high erosion, resulting in gullies and barren rock slopes. The normal pH value ranges from 5.4 to 6.8.[99]
Flora
Natural vegetation occupies an area of about 17,418 km2 (6,725 sq mi),[100] or 77.2% of the total geographical area of the state, and consists of short and tall grasses, reeds and bamboos, and trees. About a third of Manipur's forests are protected: 8.42% of the forested land is categorized under Reserved Forests, and 23.95 % under Protected Forests.[101]
There are six major types of forests in Manipur, and 10 subtypes. The six major forest types, according to the state's Forest Department, include Tropical Wet Evergreen Forest, Tropical Moist Deciduous Forests, Sub-Tropical Pine Forest, Tropical Dry Deciduous Forest, Montane Wet Temperate Forest and Sub-alpine Forest.[101]
There are forests of teak, pine, oak, uningthou, leihao, bamboo, and cane. Rubber, tea, coffee, orange, and cardamom are grown in hill areas. Rice is a staple food for Manipuris.[94]
Climate
Manipur's climate is largely influenced by the topography of the region. Lying 790 metres above sea level, Manipur is wedged among hills on all sides. This northeastern corner of India enjoys a generally amiable climate, though the winters can be chilly. The maximum temperature in the summer months is 32 °C (90 °F). The coldest month is January, and the warmest July.[citation needed]
The state receives an average annual rainfall of 1,467.5 mm (57.78 in) between April and mid-October. Precipitation ranges from light drizzle to heavy downpour. The capital city Imphal receives an annual average of 933 mm (36.7 in). Rainfall in this region is caused by The South Westerly Monsoon picking up moisture from the Bay of Bengal and heading towards the Eastern Himalaya ranges. This normal rainfall pattern of Manipur enriches the soil and much of the agrarian activities are dependent on it as well.
Manipur is already experiencing climate change, especially changes in weather, with both increased variability in rain as well as increasingly severe changes in temperature.[102]
Demographics
Population
Year | Pop. | ±% |
---|---|---|
1901 | 284,465 | — |
1911 | 346,222 | +21.7% |
1921 | 384,016 | +10.9% |
1931 | 445,606 | +16.0% |
1941 | 512,069 | +14.9% |
1951 | 577,635 | +12.8% |
1961 | 780,037 | +35.0% |
1971 | 1,072,753 | +37.5% |
1981 | 1,420,953 | +32.5% |
1991 | 1,837,149 | +29.3% |
2001 | 2,293,896 | +24.9% |
2011 | 2,855,794 | +24.5% |
Source: Census of India[103] |
Manipur has a population of 2,855,794 as per 2011 census.[104] Of this total, 57.2% live in the valley districts and the remaining 42.8% in the hill districts. The valley (plain) is mainly inhabited by the Meitei speaking population (native Manipuri speakers). The hills are inhabited mainly by several ethno-linguistically diverse tribes belonging to the Nagas, the Kukis and smaller tribal groupings. Naga and Kuki settlements are also found in the valley region, though less in numbers. There are also sizable population of Nepalis, Bengalis, Tamils and Marwaris living in Manipur.[citation needed][verification needed]
The distribution of area, population and density, and literacy rate as per the 2001 Census provisional figures are as below:[citation needed]
Demographics of Manipur (2011) | |
---|---|
Total Population | 2,855,794 |
Male Population | 1,438,586 |
Female Population | 1,417,208 |
Rural Population | 1,736,236 |
Urban Population | 834,154 |
Child Sex Ratio | 936 female to 1000 male |
Density (per km2) | 115 |
Literacy | 1,768,181 (85.4%) |
Towns | 33 |
People
The Meiteis[33] (synonymous to the Manipuris) constitute the majority of the state's population. They inhabit the Imphal Valley. Nagas and Kuki-Zo are the major tribe conglomerates of tribes inhabiting the surrounding hills. The Kuki-Zos consist of several tribes including Gangte, Hmar, Paite, Simte, Sukte, Thadou, Vaiphei, Zou, and some smaller tribes. They speak Kuki-Chin languages and predominate the southern hill districts of Manipur. The prominent Naga tribes are Angami, Kabui, Kacha Naga, Mao, Maram, Poumai, Sema and Tangkhul, each speaking its own language. They predominate the northern hill districts of Manipur. In addition, several smaller tribes that were classified as "Old Kuki" by the British administrators populate Chandel and neighbouring districts. Some of them now classify themselves as Nagas while others retain the Kuki classification.[b][106][107][108]
All Scheduled Tribes | Population[109] | Percentage of Total Pop. |
---|---|---|
Kuki-Zo tribes | 448,197 | 15.7% |
Naga tribes | 597,017 | 20.9% |
Old Kuki/Naga | 101,402 | 3.6% |
Total | 1,167,422 | 40.9% |
Languages
The official language of the state is Meitei (also known as Manipuri). It is a scheduled language in the Republic of India,[111] and serves as the lingua franca in Manipur.[112]
Other than Meitei language, in Manipur, there is a huge amount of linguistic diversity, as is the case in most of the Northeast India. Almost all of the languages are Sino-Tibetan, with many different subgroups represented. There are multiple Kuki-Chin languages, the largest being Thadou and is spoken in all the hill districts. Another major language family is the Naga languages, like Tangkhul, Poula, Rongmei and Mao. Less than 5% speak Indo-European languages, mostly Nepali and Sylheti (also considered as a dialect of Bengali), which is the major language of Jiribam district.[113]
The Directorate of Language Planning and Implementation (AKA Department of Language Planning and Implementation) of the Government of Manipur works for the development and the promotion of Meitei language and other local vernaculars of Manipur.[114]
Linguistic events
- Meitei language day (Manipuri language day)
- Meitei poetry day (Manipuri poetry day)
- Meitei language movements
- Meitei classical language movement (ongoing)
- Meitei linguistic purism movement (ongoing)
- Meitei scheduled language movement (successful)
Religion
Religion in Manipur (2011)[115]
Hinduism and Christianity are the major religions practiced in Manipur. Between the 1961 and 2011 censuses of India, the share of Hindus in the state declined from 62% to 41%, while the share of Christians rose from 19% to 41%.[116][better source needed] The religious groups of the Meitei-speaking people include Hindus, Sanamahists, Meitei Christians and Meitei Pangals. Besides these, the non Meitei-speaking communities (tribals) are mostly Christians.
Hinduism

The Meitei ethnicity (aka Manipuri people) is the majority group following Hinduism in Manipur, beside other minor immigrants following the same faith in the state. Among the indigenous communities of Manipur, Meiteis are the only Hindus as no other indigenous ethnic groups follow this faith. According to the 2011 Census of India, about 41.39% of the Manipuri people practice Hinduism. The Hindu population is heavily concentrated in the Meitei dominant areas of the Manipur Valley (Imphal Valley), among the Meitei people. The districts of Bishnupur, Thoubal, Imphal East, and Imphal West all have Hindu majorities, averaging 67.62% (range 62.27–74.81%) according to the 2011 census data.[115]
Vaishnavite Hinduism was the state religion of the Kingdom of Manipur. In 1704, Meitei King Charairongba accepted Vaishnavism and changed his traditional Meitei name into Hindu name, Pitambar Singh.[117] However, the first Hindu temples were constructed much earlier. A copper plate excavated from Phayeng dating back to 763 CE (believed to be of the reign of Meitei King Khongtekcha) was found to contain inscriptions about the Hindu deities in Sanskrit words.[118] During the 13th century, Meitei King Khumomba constructed a Lord Hanuman temple.[119] The Vishnu temple at Lamangdong was constructed during 1474 CE (during the reign of Meitei King Kiyamba), by Brahmins immigrating from the neighborhood Shan State. As per the legends, the temple was constructed to house the Vishnu emblem given to King Kiyamba by King Khekhomba of Shan. Phurailatpam Shubhi Narayan was the first Brahmin priest of this temple.[120]
Christianity

Christianity is the religion of 41% of the people in the state, but is the majority in rural areas with 53%, and is predominant in the hills. It was brought by Protestant missionaries to Manipur in the 19th century. In the 20th century, a few Christian schools were established, which introduced Western-type education. Christianity is the predominant religion among tribals of Manipur and tribal Christians make up the vast majority (over 96%) of the Christian population in Manipur.[121]
Islam
The Meitei Pangals (Meitei: ꯃꯩꯇꯩ ꯄꯥꯡꯒꯜ), also known as Meitei Muslims or Manipuri Muslims, are the third largest religious majority group in the state, comprising about 8.3% of the state population. They belong to the Sunni group of the Hanafi school of Islamic thought and they include Arabs, Bangladeshis, Turanis, Bengalis and Chaghtai Turks.[122]
Sanamahism


Sanamahism is the indigenous, polytheistic and animistic ethnic religion of the Meitei people.[123] Sanamahist worship concentrates on the household deity Lainingthou Sanamahi. The ancient Meiteis worshiped a Supreme deity, Salailen, and followed their ancestors. Their ancestor worship and animism was based on Umang Lai – ethnic governing deities worshiped in the sacred groves. Some of the traditional Meitei deities, or Lais are Atiya Sidaba, Pakhangba, Sanamahi, and Panthoibi. Out of the 233,767 people who opted for the "Other religion" option, 222,315 were Sanamahists.[citation needed]
Other religions
The various other religions were mostly followers of tribal folk religions, 6,444 were Heraka, 2,032 were Jewish and 1,180 were from other tribal religions such as Tingkao Ragwang Chapriak.[citation needed]
Government
![]() | This section needs expansion. You can help by adding to it. (January 2015) |

The government of Manipur is a collective assembly of 60 elected members, of which 19 are reserved for Scheduled Tribes and 1 for Scheduled Castes.[124] The state sends two representatives to the Lok Sabha of the Parliament of India. The state sends one representative to the Rajya Sabha. The legislature of the state is Unicameral.[125] Representatives are elected for a five-year term to the state assembly and the Indian parliament through voting, a process overseen by the offices of the Election Commission of India.[126]
The state has one autonomous council.
Civil unrest
Social movements
There were many public movements in Manipur against the government:
- Meitei classical language movement
- Meitei scheduled language movement
- Meitei linguistic purism movement
Security and insurgency

The violence in Manipur extends beyond the conflict between Indian security forces and insurgent armed groups. There is violence between the Meitei ethnicity, various Naga tribes, various Kuki tribes, and other tribal groups.[31]
Splinter groups have arisen within some of the armed groups, and disagreement between them is rife. Other than the UNLF, PLA, and PREPAK, Manipuri insurgent groups include the Revolutionary Peoples Front (RPF), Manipur Liberation Front Army (MLFA), Kanglei Yawol Kanba Lup (KYKL), Revolutionary Joint Committee (RJC), Kangleipak Communist Party (KCP), Peoples United Liberation Front (PULF), Manipur Naga People Front (MNPF), National Socialist Council of Nagaland (NSCN-K), National Socialist Council of Nagaland (NSCN-I/M), United Kuki Liberation Front (UKLF), Kuki National Front (KNF), Kuki National Army (KNA), Kuki Defence Force (KDF), Kuki Democratic Movement (KDM), Kuki National Organisation (KNO), Kuki Security Force (KSF), Chin Kuki Revolutionary Front (CKRF), Kom Rem Peoples Convention (KRPC), Zomi Revolutionary Volunteers (ZRV), Zomi Revolutionary Army (ZRA), Zomi Reunification Organisation (ZRO), and Hmar Peoples Convention (HPC).[128][31]
The Meitei insurgent groups seek independence from India. The Kuki insurgent groups want a separate state for the Kukis to be carved out from the present state of Manipur. The Kuki insurgent groups are under two umbrella organisations: the Kuki National Organisation (KNO) and United Peoples Forum.[129] The Nagas wish to annex part of Manipur and merge with a greater Nagaland or Nagalim, which is in conflict with Meitei insurgent demands for the integrity of their vision of an independent state. There have been many tensions between the tribes and numerous clashes between Naga and Kukis, Meiteis and Muslims.[31]
According to SATP in 2014, there had been a dramatic decline in fatalities in Manipur since 2009. In 2009, 77 civilians died (about 3 per 100,000 people).[32] From 2010 onward, about 25 civilians have died in militant-related violence (about 1 per 100,000 people), dropping further to 21 civilian deaths in 2013 (or 0.8 per 100,000 people). However, there were 76 explosions in 2013 compared to 107 in 2012. Different groups have claimed responsibility for the explosions, some claiming they were targeting competing militant groups, others claiming their targets were state and central government officials.[130] As a point of comparison, the average annual global rate of violent death between 2004 and 2009 was 7.9 per 100,000 people.[131]
Economy

The 2012–2013 gross state domestic product of Manipur at market prices was about ₹10,188 crore (US$1.2 billion).[132] Its economy is primarily agriculture, forestry, cottage and trade driven.[133] Manipur acts as India's "Gateway to the East" through Moreh and Tamu towns, the land route for trade between India and Burma and other countries in Southeast Asia, East Asia, Siberia, the Arctic, Micronesia and Polynesia. Manipur has the highest number of handicraft units and the highest number of craftspersons in the northeastern region of India.[134]
Electricity
Manipur produced about 0.1 GWh (0.36 TJ) of electricity in 2010 with its infrastructure.[135] The state has hydroelectric power generation potential, estimated to be over 2 GWh (7.2 TJ). As of 2010, if half of this potential is realised, it is estimated that this would supply 24/7 electricity to all residents, with a surplus for sale, as well as supplying the Burma power grid.[136]
Agriculture
Manipur's climate and soil conditions make it ideally suited for horticultural crops. Growing there are rare and exotic medicinal and aromatic plants.[134] Some cash crops suited for Manipur include Lychee, Cashew, Walnut, Orange, Lemon, Pineapple, Papaya, Passion Fruit, Peach, Pear and Plum.[133] The state is covered with over 3,000 km2 (1,200 sq mi) of bamboo forests, making it one of India's largest contributor to its bamboo industry.[134]
Agriculture in Manipur includes a number of smallholding farms, many of whom are owned by women.[137] Climate change, especially changes in temperature and weather are hurting small farmers in the state.[138] Like rural women in other parts of the world, women in agriculture in Manipur are harmed more by the changes in weather, because of less access to support from local governments.[137]
Transportation infrastructure

Tulihal Airport, Changangei, Imphal, the only airport of Manipur, connects directly with Delhi, Kolkata, Guwahati, and Agartala. It has been upgraded to an international airport. As India's second largest airport in the northeast, it serves as a key logistical centre for northeastern states. The Tulihal Airport has been renamed Bir Tikendrajit Airport.[38] National Highway NH-39 links Manipur with the rest of the country through the railway stations at Dimapur in Nagaland at a distance of 215 km (134 mi) from Imphal.[citation needed][verification needed]
National Highway 53 (India) connects Manipur with another railway station at Silchar in Assam, which is 269 km (167 mi) away from Imphal. The road network of Manipur, with a length of 7,170 km (4,460 mi) connects all the important towns and distant villages. However, the road condition throughout the state is often deplorable.[139][140] In 2010, Indian government announced that it is considering an Asian infrastructure network from Manipur to Vietnam.[141] The proposed Trans-Asian Railway (TAR), if constructed, will pass through Manipur, connecting India to Burma, Thailand, Malaysia and Singapore.
Tourism
The tourist season is from October to February when it is often sunny without being hot and humid.[citation needed] The culture features martial arts, dance, theatre and sculpture. Greenery accompanies a moderate climate. The seasonal Shirui Lily plant at Ukhrul (district), Dzüko Valley at Senapati, Sangai (Brow antlered deer) and the floating islands at Loktak Lake are among the rarities of the area. Polo, which can be called a royal game, originated in Manipur.
UNESCO list
The Keibul Lamjao National Park (KLNP), which is the world's only floating national park, located in the Loktak lake,[142][143] is under the tentative lists of the UNESCO World Heritage Sites, under the title "Keibul Lamjao Conservation Area (KLCA)", additionally covering the buffer of Loktak Lake (140 sq km) and Pumlen Pat (43 sq. km), besides the 40 sq km of the KLNP.[144][145]
The Kangla (officially called the Kangla Fort), which was the historic seat of administration of the Meitei rulers of Manipur Kingdom, is also moved in the Indian Parliament, to be included in the UNESCO World Heritage Site list.[146][147]
Imphal (capital)

В городе проживают люди мейтей и другие общины. В городе находится аэропорт Тулихал . Район разделен на Восточный и Западный. Спортивный комплекс «Хуман Лампак» был построен к Национальным играм 1997 года. Стадион используется как спортивная площадка. для велосипедистов Здесь также есть велодром . Большая часть импортных товаров продается на базаре Паона, торговом комплексе Гамбхир Сингх и Лейма Плаза. форт Кангла , статуя Марджинг Поло , Санамахи Кийонг , рынок Има , Самбан-Лей Секпил , храм Шри Говиндаджи , деревня Андро и Государственный музей Манипура В городе находятся .
Озера и острова
В 48 км (30 милях) от Импхала находится самое большое пресноводное озеро на северо-востоке Индии, озеро Локтак , миниатюрное внутреннее море. На вершине острова Сендра есть туристическое бунгало. Жизнь на озере включает в себя небольшие острова с плавающими водорослями, на которых живут озерные люди, голубые воды озера и разноцветные водные растения. находится туристический дом Сендра Посреди озера с пристроенным кафетерием. Плавающие острова состоят из переплетения водянистых сорняков и других растений. Водно-болотные угодья заболочены и благоприятны для ряда видов. Это в районе Бишнупур . Этимология Локтака — «лок = поток / так = конец» (Конец потоков). [92] Парк и курорт Сендра открывается на вершине холмов Сендра и привлекает туристов.
Холмы и долины
Кайна — холм на высоте около 921 м (3022 фута) над уровнем моря. Это священное место для индусов Манипури. Легенда гласит, что Шри Говиндаджи явился во сне своему преданному, Шри Джай Сингху Махараджу, и попросил святого царя установить в храме изображение Шри Говиндаджи . Его нужно было вырезать из фруктового дерева, которое тогда росло в Кайне . Это 29 км (18 миль) от Импхала. Долина Дзуко находится в районе Сенапати, граничащем с Кохимой. Есть сезонные цветы и множество представителей флоры и фауны. Он находится на высоте 2438 м (7999 футов) над уровнем моря, за горой Джапфю в Нагаленде. Редкая лилия Дзуко встречается только в этой долине. [ нужна ссылка ]
Эко туризм

Национальный парк Кейбул Ламджао , расположенный в 48 км (30 миль) от Импхала, является местом обитания редких и находящихся под угрозой исчезновения видов рогатых оленей . В этой экосистеме обитают 17 редких видов млекопитающих. [92] Это единственный плавучий национальный парк в мире. [151] [ нужна ссылка ] В шести км (3,7 миль) к западу от Импхала , у подножия сосновых холмов в Ироисембе, на дороге Импхал-Кангчуп, находится Зоологический сад . ) . Здесь обитают бровнорогие олени (сангай
Водопады
Водопад Саду Чиру находится недалеко от села Ичум Кейрап. [152] В 27 км (17 миль) от Импхала, в районе холма Садар, район Сенапати. Он состоит из трех водопадов, первый из которых имеет высоту около 30 м (98 футов). Неподалеку находится парк Агапе.
Природные пещеры
Пещера Талон (около 910 м (2990 футов) над уровнем моря) — одно из исторических мест Манипура в районе Таменглонг . Это примерно в 185 км (115 миль) от столицы штата и примерно в 30 км (19 миль) от штаб-квартиры района Тамэнлун на северной стороне. От деревни Талон эта пещера находится в 4–5 км (2,5–3,1 мили). [153] Пещера Ханхуэй — естественная известняковая пещера в районе Ухрул . Согласно местному фольклору, большой зал в пещере — это зал дарбара Короля демонов, живущего глубоко внутри, а северный зал — королевская спальня. Во время Второй мировой войны здесь искали убежище жители села. Эта пещера находится в часе ходьбы от деревни Ханкуй. [154]
Образование

Школы Манипура находятся в ведении государства и центрального правительства или частных организаций. Инструкция в основном на английском языке. По плану 10+2+3 учащиеся могут поступить на программы общего или профессионального образования после сдачи экзамена в средней школе (экзамен для 12 класса). Основными университетами являются Университет Манипура , Центральный сельскохозяйственный университет , Национальный технологический институт Манипура , Индийский институт информационных технологий, Манипур , Институт медицинских наук Джавахарлала Неру , Региональный институт медицинских наук и Национальный племенной университет имени Индиры Ганди .
В Манипуре находится первая плавучая начальная школа в Индии: начальная плавучая школа Локтак на озере Локтак.
Транспорт


Воздух
Международный аэропорт Импхал расположен в столице Импхал , который соединяет прямые рейсы из Импхала в Калькутту , Гувахати , Нью-Дели , Бангалор и Агарталу .
Дороги
Манипур связан со всеми соседними штатами национальными автомагистралями .
Железнодорожный
В Манипуре есть одна действующая железнодорожная станция — Джирибам . Железнодорожная станция Импхал — строящаяся железнодорожная станция в Импхале , столице Манипура.
Искусство и культура
Светский театр в основном ограничивается нерелигиозными темами; оно совершается в светской или светской сферах. Это Шуманг лила и Пхампак лила (сценическая драма). Шуманг лила очень популярна. Этимологически Шуманг лила представляет собой сочетание слов «Шуман» (двор) и « Лила » (игра или представление). Он проводится на площади 13×13 футов в центре любого открытого пространства, в очень простом стиле, без приподнятой сцены, декораций или тяжелого реквизита, такого как занавески, фоновые декорации и визуальные эффекты. В нем используется один стол и два стула, расположенные по одну сторону зала. Его претензия на звание «театра масс» подчеркивается тем, как он исполняется посреди окружающей его публики, оставляя один проход для входа и выхода. [ нужна ссылка ]
Мир Пампак лилы (сценической драмы), разыгрываемой на авансцене, по форме подобен западной театральной модели и индийской модели Натьяшастры , хотя его содержание является местным. Так называемый современный театр пришел в театральную культуру Манипура со спектаклем «Правас Милан» (1902) под восторженным патронажем сэра Черчанда Махараджа (1891–1941). Темп театрального движения был ускорен с созданием таких групп, как Манипурский драматический союз (MDU) (1930), Арианский театр (1935), Читрангада Натья Мандир (1936), Общественный театр (1937), Рупмахал (1942), Космополитен. Драматический союз (1968) и Хоровой репертуарный театр Ратана Тияма (1976). [ нужна ссылка ] Эти группы начали экспериментировать с другими типами пьес, помимо исторических и пуранических . Сегодня театр Манипура пользуется большим уважением благодаря прекрасным постановкам, показываемым в Индии и за рубежом. Пьесы Манипура, как Шуманг-лила, так и сценическая лила , регулярно проводятся на ежегодном фестивале Национальной школы драмы в Нью-Дели. [ нужна ссылка ]
ИСККОН под руководством Бхактисварупы Дамодары Свами основал сеть школ на северо-востоке Индии, где более 4000 учеников получают образование, основанное на духовных ценностях вайшнавов. В 1989 году он основал «Труппу культурного искусства Ранганикетан Манипури», которая провела около 600 представлений на более чем 300 площадках в более чем 15 странах. Ранганикетан (буквально «Дом красочных искусств») — это группа из более чем 20 танцоров, музыкантов, певцов, мастеров боевых искусств, хореографов и ремесленников. [ нужна ссылка ] Некоторые из них получили международное признание.
- Танец манипури — один из восьми классических танцев Индии.
- Тханг Та , форма боевого искусства Манипура.
- Пена — древний музыкальный инструмент Манипура, особенно популярный среди народа мейтей .
- Репертуарный театр хора Импхал , основанный Ратаном Тиямом.
Танец Манипур (Рас Лила)

Танец манипури, также известный как Джагой. [155] — одна из основных форм индийского классического танца . [156] назван в честь штата Манипур. [157] [158] Он особенно известен своими темами индуистского вайшнавизма и изысканными постановками вдохновленной любовью танцевальной драмы Радхи-Кришны под названием Раслила . [157] [155] [159] Тем не менее, танец также исполняется на темы, связанные с шиваизмом , шактизмом и региональными божествами, такими как Уманг Лай во время Лай Хараоба . [160] [161] Корнями танца Манипур, как и всех классических индийских танцев, является древний индуистский санскритский текст Натья Шастра , но с влиянием культурного слияния Индии и Юго-Восточной Азии, Восточной Азии, Сибири, Микронезии и Полинезии. [162]
Хоровой репертуарный театр
Зрительный зал театра находится на окраине Импхала, а кампус простирается примерно на 2 акра (8100 м2). 2 ). Он имеет жилье и рабочие помещения для обеспечения самодостаточности жизни. Театральная ассоциация поставила всемирно известные пьесы, такие как «Чакравьюха» и «Уттарприядаши» . За 25 лет существования в театре его исполнители достигли совершенства. Чакравьюха из эпоса Махабхарата получила премию Fringe Firsts Award в 1987 году на Эдинбургском международном театральном фестивале. Чакравьюха рассказывает историю Абхиманью (сына Арджуна) о его последней битве и приближающейся смерти, тогда как Уттарприядаши представляет собой 80-минутную экспозицию искупления императора Ашоки . [ нужна ссылка ]
Спорт

Мукна — популярный вид борьбы. [163] Мукна Канджей, или Кхонг Канджей , — это игра, в которой сочетаются искусство мукна (борцовский хоккей) и Канджей (трость) для игры в мяч, сделанный из выдержанных бамбука . корней [164] [165]
Юби лакпи — традиционная полноконтактная игра, в которую играют в Манипуре, Индия, с использованием кокоса, которая имеет заметное сходство с регби . [165] Юби лакпи буквально означает «похищение кокоса». Кокос смазывают маслом, чтобы он был скользким. Как и во всех видах спорта Манипура, существуют правила игры. [166] Кокос служит мячом и предлагается королю, главному гостю или судьям перед началом игры. Цель состоит в том, чтобы бежать, неся смазанный маслом кокос, и физически пересечь линию ворот, в то время как другая команда отбивает и блокирует любую такую попытку, а также пытается схватить кокос и забить гол самостоятельно. В долгой истории Манипура Юби лакпи была ежегодной официальной игрой, на которой присутствовал король, во время индуистского фестиваля Шри Говиндаджи. [167] Это похоже на игру в регби , [168] или американский футбол. [169]
Улаоби (Ву-Лаоби) — подвижная игра, в которую играют преимущественно женщины. Мифология Мэйтея предполагает, что Уманглай Хелои-Тарет (семь божеств–семь фей) играли в эту игру во дворе храма Уманг Лай Лайремби. Количество участников не фиксировано, а делится на две группы (размер по договоренности). Игроки делятся на Рейдеров (Атакующих) или Защитников (Избегающих). [165] Хиян Таннаба , также называемый Хи Янба Танаба , — это традиционные соревнования по гребле на лодках и праздник Панаса. [165]
Поло
Зарождение современного поло можно проследить в Манипуре, где находится старейшая в мире площадка для игры в поло, Imphal Polo Ground . [170] [171] Капитан Роберт Стюарт и лейтенант Джозеф Шерер [172] Представители британской колониальной эпохи впервые увидели, как местные жители играют в основанную на правилах игру пулу или саголканджей (буквально «лошадь и палка») в 1859 году. Они переняли ее правила, назвав игру поло и играя в нее на своих лошадях. Игра распространилась среди британцев в Калькутте, а затем и в Англии. [40] [173]
Помимо этих игр, популярность некоторых детских игр на свежем воздухе снижается. Некоторые игры, такие как Хутлокпи, Фибул Томба и Чапху Тугайби, остаются очень популярными в других местах, например, в Камбодже . В них особенно играют во время кхмерского Нового года. [174]
В Манипуре будет построен первый в своем роде в Индии Национальный спортивный университет. [175]
Фестивали
Фестивали Манипура — это Луи-нгай-ни Нингол Чакуба , фестиваль лилий Шируи, Яошанг , Ган-нгай, Чумфа, Чейраоба , Канг и Хейкру Хидонгба , а также более широкие религиозные праздники Ид-уль-Фитр , Ид-уль-Адха. и Рождество . Большинство этих фестивалей отмечаются по лунному календарю. Соблюдается почти каждый фестиваль, отмечаемый в других штатах Индии.
21 ноября 2017 года фестиваль Сангай 2017 был открыт президентом Рамом Натхом Ковиндом в Манипуре. Фестиваль проводится в течение 10 дней и назван в честь животного штата Манипур — бровнорогого оленя Сангай. Фестиваль Сангай демонстрирует туристический потенциал Манипура в области искусства и культуры, ручного ткачества, ремесел, местных видов спорта, кухни, музыки и экстремальных видов спорта.
Наслаждайтесь фестивалем



Нингол Чакуба
Состоявшийся 9 ноября, [178] это социальный праздник народа мейтей из Манипура, на который замужние женщины (нингол) приглашаются (чакуба, буквально зовут к еде; на ужин или обед) на пир в родительский дом в сопровождении детей. Помимо застолья, женщинам/приглашенным и их детям вручаются подарки. Это праздник, связывающий и возрождающий семейные отношения между вышедшими замуж женщинами и родительской семьей. В настоящее время другие общины начали отмечать подобный праздник семейных связей.
Рука
Проводится после праздника урожая в ноябре. [179] [180] этот фестиваль, который преимущественно отмечают племена Куки-Чин-Мизо в Манипуре, стал одним из ведущих фестивалей штата. Кут не ограничивается общиной или племенем — в веселье участвует все население штата. 1 ноября каждого года государство объявляет праздник Кут.
Яосан
Проводится в феврале или марте. [181] Яосан считается одним из крупнейших фестивалей Манипура. Это фестиваль Холи (фестиваль цвета), но Яосанг — это региональное название, данное жителями Манипура.
Хуадо Пави
Хуадо Пави — праздник урожая народа тедим называли Сукте и Зоми , которого в Индии и Мьянме соответственно. Слово Пави означает фестиваль на языке Тедим Зоми. Он отмечается каждый год в сентябре – октябре после сбора урожая. [182]

Чейраоба
также известный как Саджибуги Нонгма Панба, проводится в марте или апреле и Чейраоба, является новым годом Манипура. [169] Он отмечается в первый лунный день лунного месяца Саджибу (март/апрель), поэтому он также широко известен как Саджибу Чейраоба . Жители Манипура безупречно украшают свои дома и готовят роскошные разнообразные блюда, которыми можно полакомиться после предложения еды божеству в этот день. После пиршества в рамках ритуала люди поднимаются на вершины холмов; в вере, что это позволит им достичь больших высот в мирской жизни. [169]
Известные люди
См. также
- Нарушения прав человека в Манипуре
- Очертание Манипура
- Туристические достопримечательности в Манипуре
Сноски
- ^ Канглейпак - популярный исторический и современный эндоним Манипура. В 18 веке Мейтей языковой термин Канглейпак был заменен санскритским термином Манипур , но название Канглейпак до сих пор является популярным эндонимом земли в Мейтей (официально известной как Манипури), единственном официальном языке Манипура.
- ^ К племенам Старого Куки, сохраняющим классификацию Куки, относятся: Аймол, Чиру, Ком, Койренг, Харам и Ральте. Племена, находящиеся под эгидой нагов, включают: Анал, Чоте, Койрао, Ламканг, Маринг, Мойон, Монсанг, Пурум и Тарао. [105]
Ссылки
- ^ « Сана Лейбак Манипур принята Кабинетом министров в качестве государственной песни» . 12 августа 2021 г.
- ^ СИНХА, LP (1987). «Политика и правительство Манипура». Индийский журнал политической науки . 48 (4): 487–493. ISSN 0019-5510 . JSTOR 41855332 .
- ↑ Лидер БДП Бирен Сингх приведен к присяге в качестве главного министра Манипура. Архивировано 15 марта 2017 года в Wayback Machine , India Today (15 марта 2017 года).
- ^ «Таблицы абстрактных данных первичной переписи населения (Индия и штаты / UT - уровень округа)» . Управление генерального регистратора и комиссара по переписи населения Индии. Архивировано из оригинала 8 апреля 2022 года . Проверено 8 апреля 2022 г.
- ^ «Соотношение полов в населении Манипура в данных об уровне грамотности Манипура» . census2011.co.in . Проверено 1 сентября 2015 г.
- ^ «Субнациональный ИЧР – Субнациональный ИЧР – Лаборатория глобальных данных» . globaldatalab.org . Проверено 17 апреля 2020 г.
- ^ «Государственные рыбы Индии» (PDF) . Национальный совет по развитию рыболовства, правительство Индии . Проверено 25 декабря 2020 г.
- ^ «Манипур» . Lexico Британский словарь английского языка . Издательство Оксфордского университета . Архивировано из оригинала 16 мая 2021 года.
- ^ «Манипур» . Словарь Merriam-Webster.com .
- ^ Перейти обратно: а б Санаджаоба, Наорем (1988). Манипур, Прошлое и настоящее: наследие и испытания цивилизации . Публикации Миттала. п. 89. ИСБН 978-81-7099-853-2 .
- ^ Ямахата, Чосейн (2022). Социальные преобразования в Индии, Мьянме и Таиланде: идентичность и широкие массы для демократического прогресса . Спрингер Природа. п. 242. ИСБН 978-981-16-7110-4 .
- ^ Саху, Аджая К. (30 марта 2021 г.). Справочник Routledge по азиатской диаспоре и развитию . Рутледж. п. 121. ИСБН 978-1-000-36686-0 .
- ^ Манипур: Трактат и документы , Том 1, ISBN 978-8170993995 , Введение
- ^ «Язык манипури» . Британника . Проверено 9 июля 2022 г.
- ^ Наорем Санаджаоба (редактор), Манипур, Прошлое и настоящее: наследие и испытания цивилизации , Том 4, Глава 1: НК Сингх, ISBN 978-8170998532
- ^ Наорем Санаджаоба (редактор), Манипур, Прошлое и настоящее: наследие и испытания цивилизации , Том 4, Глава 4: К. Мурари, ISBN 978-8170998532
- ^ «Торговые связи Манипура с Юго-Восточной Азией в добританский период. Часть 2, Будха Камей» .
- ^ Наорем Санаджаоба (редактор), Манипур, Прошлое и настоящее: наследие и испытания цивилизации , Том 4, Глава 2: NT Сингх, ISBN 978-8170998532
- ^ Санатомба, Допрос о политическом статусе Манипура (2015) , стр. 172–193: «Более того, раздел 9 (b) Закона о Конституции штата Манипур 1947 года, безусловно, развеет любые сомнения относительно титульного статуса Махараджи, что было четко сформулировано так: «Махараджа означает Его Высочество, Махараджа Манипура, конституционного главы государства». Махараджа в своем качестве конституционного правителя не мог выполнить документ без надлежащего разрешения и конституционного одобрения. Это произошло просто потому, что он не был суверенным правителем и что Манипур в то время не был суверенным государством. Подписание Махараджей Акта о присоединении 11 августа 1947 года не могло считаться актом государства. Следовательно, Акт считался недействительным с момента его подписания... Например, Индийский Доминион никогда этого не делал. существовал 11 августа 1947 года или ранее. Таким образом, можно с полным основанием сказать, что Махараджа присоединился к политическому несуществующему лицу. Таким образом, можно утверждать, что Инструмент никогда не был исполнен на самом деле. Его исполнение было просто преюдициальным. инструмент между двумя политическими образованиями, которым еще предстояло родиться».
- ^ Банерджи, СК (1958). «Закон о Конституции штата Манипур 1947 года» . Индийский журнал политической науки . 19 (1): 35–38. ISSN 0019-5510 . JSTOR 42748891 .
- ^ Хомдом, Лисам (5 июля 2018 г.). «Закон о Конституции штата Манипур 1947 года: лекарство от множества недугов в Манипуре?» . Э-Пао .
- ^ Почему политический статус Манипура до слияния: в рамках Акта о присоединении 1947 г. , Research and Media Cell, CIRCA, 2018, стр. 26, ГГКЕЙ:8XLWSW77KUZ
- ^ Судхиркумар Сингх, Социально-религиозные и политические движения, 2011 г. , Глава 6, с. 139
- ^ Санатомба, Допрос о политическом статусе (2015) , с. 210: «Махараджа отказался подписать Соглашение о слиянии, не посоветовавшись со своим Советом министров, и сообщил о своем желании вернуться в Манипур, чтобы получить одобрение народа. Отвергая такое разумное предложение, Нари Рустомджи, советник губернатора Ассама, предложил что Махараджа мог бы также завершить решение вопроса о слиянии только во время этого текущего визита.. (Singh 1988: 106)»
- ^ Акойджам, А. Бимол (2001). «Как история повторяется» . Экономический и политический еженедельник . 36 (30): 2807–2812. ISSN 0012-9976 . JSTOR 4410908 .
Когда махараджа Бодхчандра воспротивился объединению Манипура с Индийским союзом, заявив, что он всего лишь конституционный монарх и ему необходимо проконсультироваться с избранными членами собрания штата, представители союзного правительства сообщили ему, что правительство Индии не признает собрание.
- ^ Пханджубам, Прадип (14 декабря 2015 г.). Северо-восточный вопрос: конфликты и границы . Рутледж. стр. 204–207. ISBN 978-1-317-34004-1 .
после шести дней «уговоров» заставили подписать Соглашение о слиянии, тем самым официально объединив Манипур с Индийским Союзом. Неоднократные просьбы короля о том, что он желает в конечном итоге подписать соглашение, но сначала ему будет разрешено пойти домой и посоветоваться со своим собранием, были отклонены...
- ^ Адриа, Ройчоудхури (26 августа 2023 г.). «Как Манипур объединился с Индией: от конституционной монархии к государству Части C» . Индийский экспресс .
- ^ У.Б. Сингх, Индийский бюджетный федерализм в Индийском союзе (2003), стр. 135
- ^ КР Дикшит; Ютта К. Дикшит (2013). Северо-Восточная Индия: земля, люди и экономика . Спрингер Наука. п. 56. ИСБН 978-94-007-7055-3 .
- ^ Калпана Каннабиран; Ранбир Сингх (2008). Оспаривание норм права . Публикации SAGE. п. 264. ИСБН 978-81-321-0027-0 .
- ^ Перейти обратно: а б с д и «Предыстория: конфликт в Манипуре». Архивировано 24 сентября 2015 г. в Wayback Machine Human Rights Watch (2008).
- ^ Перейти обратно: а б Число погибших в Индии, 1994–2013 гг. Архивировано 15 июля 2014 г. в базе данных Wayback Machine Militancy and Terrorism, SATP, Нью-Дели.
- ^ Перейти обратно: а б Хомдан Сингх Лисам, Энциклопедия Манипура , ISBN 978-8178358642 , стр. 322–347
- ^ «Веб-сайт переписи населения Индии: Управление генерального регистратора и комиссара по переписи населения, Индия» .
- ^ Перейти обратно: а б «Население по религиозным общинам – 2011» . Перепись Индии 2011 года . Генеральный регистратор и комиссар по переписи населения, Индия. Архивировано из оригинала 25 августа 2015 года.
- ^ «Хуэйен Ланьпао | Официальный сайт Manipur Daily» . Проверено 29 мая 2016 г. .
- ^ «Христианское население растет в Аруначал-Прадеше, Манипур» . Индостан Таймс . 8 марта 2017 г.
- ^ Перейти обратно: а б «Транспортировка Манипура» . investinmanipur.nic.in . Проверено 1 сентября 2015 г.
- ^ Реджинальд Мэсси 2004 , стр. 177–184.
- ^ Перейти обратно: а б Лейтенант (впоследствии генерал-майор) Джозеф Форд Шерер, помощник суперинтенданта Качара, со своими носильщиками, Манипур, 1861 г. Архивировано 3 октября 2014 г. в Музее национальной армии Wayback Machine , Соединенное Королевство; Журнал Общества армейских исторических исследований , том 82, выпуски 337–340, стр. 238.
- ^ Нони, Арамбам; Санатомба, Кангуджам (16 октября 2015 г.). Колониализм и сопротивление: общество и государство в Манипуре . Рутледж. п. 234. ИСБН 978-1-317-27066-9 .
- ^ Наорем Санаджаоба (1988). Манипур, Прошлое и настоящее: наследие и испытания цивилизации . Публикации Миттала. стр. 31–32. ISBN 978-81-7099-853-2 .
- ^ Гангмумей Кабуи, История Манипура , Национальное издательство, Дели, 1991.
- ^ «Сана Лейбак Манипур, свободный мыслитель» . Проверено 9 октября 2023 г.
- ^ ( Гогой 1956 : 133)
- ^ ( Люс и Htway 1976 : 214)
- ^ Краткая история (пувари) мейтей Манипура . Проверено 15 ноября 2009 г.
- ^ Перейти обратно: а б Наорем Санаджаоба (1988). Манипур, Прошлое и настоящее: наследие и испытания цивилизации . Публикации Миттала. стр. 12–14. ISBN 978-81-7099-853-2 .
- ^ Наорем Санаджаоба (1988). Манипур, Прошлое и настоящее: наследие и испытания цивилизации . Публикации Миттала. стр. 15–18. ISBN 978-81-7099-853-2 .
- ^ Н. Локендра (1998). Беспокойная долина: общество, экономика и политика Манипура (1891-1950) . Публикации Миттала. стр. 36–38. ISBN 978-81-7099-696-5 .
- ^ Каточ, Хемант Сингх (2 марта 2016 г.). Поля битвы при Импхале: Вторая мировая война и Северо-Восточная Индия . Рутледж. ISBN 978-1-317-27402-5 .
- ^ «10 фотографий битв при Импхале и Кохиме» . Имперские военные музеи . Проверено 11 августа 2023 г.
- ^ Стрэхорн, Эрик А. (2021), «Южная Азия во Второй мировой войне» , The Routledge History of the Second World War , Routledge, стр. 428–444, doi : 10.4324/9780429455353-34 , ISBN 978-0-429-45535-3 , S2CID 239167171
- ^ Томпсон, Брюс Г. (1989). Роль разведки в битве при Импхал-Кохиме, март — июль 1944 года . Диссертация (MA) - Университет Калгари. hdl : 1880/21888 . ISBN 978-0-315-61764-3 .
- ^ Судхиркумар Сингх, Социально-религиозные и политические движения (2011) , стр. 116, 118.
- ^ Ибочу Сингх, Квайракпам (1985). Британская администрация в Манипуре 1891–1947 (Диссертация). Университет Гувахати/Шодганга. стр. 224–225. hdl : 10603/66697 .
- ^ Тойба Сингх, Вакамбам (1984). Политика Meetei - Исследование социально-экономических и политических изменений среди Meeteis с 1750 по 1950 год (Диссертация). Университет Гувахати/Шодганга. п. 233 (глава 5). hdl : 10603/69732 .
Губернатор Ассама передал послание кабинетной миссии махарадже Манипура, последний объявил о назначении комитета по разработке конституции для разработки проекта будущей конституции Манипура.
- ^ Манимохан Сингх, Карам (1991), «Конституционные реформы в Манипуре и их влияние на христиан» , История христианских миссий в Манипуре , Mittal PUblications, стр. 415–416 - через archive.org
- ^ Индракумар, Контуджам (2015), «Колониализм и движение за демократию в Манипуре», в Арамбаме Нони; Кангуджам Санатомба (ред.), Колониализм и сопротивление: общество и государство в Манипуре , Абингдон: Рутледж, стр. 61–69, doi : 10.4324/9781315638317 , ISBN 978-1-003-04589-2 [ нужна страница ]
- ^ [55] [56] [57] [58] [59]
- ^ Судхиркумар Сингх, Социально-религиозные и политические движения (2011) , стр. 130–131.
- ^ Тарапот, Кровоточащий Манипур (2003) , с. 172.
- ^ Чоудхури, Сангамитра (2016), Женщины и конфликты в Индии , Routledge, стр. 35–36, ISBN 978-1-317-55362-5 Выборы были проведены
, и в Манипуре было сформировано новое правительство, но оно не несло ответственности перед законодательным органом; Вместо этого он лишь подчинялся законодательному органу, что было формальностью, разработанной конституционными экспертами Махараджи.
- ^ Фербер, Объединение Индии (1951) , стр. 357: «...в июле и августе 1947 года все княжества, находящиеся на географической орбите Индии, в отличие от Пакистана (за исключением Хайдарабада, Кашмира и Джунагада), «присоединились» к Индии в соответствии с процедурой, изложенной в Закон о [правительстве] Индии 1935 года, адаптированный и исправленный правительством нового доминиона Индии. Важные штаты «присоединились» только в отношении обороны, внешних сношений и коммуникаций, как это определено в Списке I Приложения VII [Правительства]. ] Закона об Индии 1935 года».
- ^ Почему политический статус Манипура до слияния: в рамках Акта о присоединении 1947 г. , Research and Media Cell, CIRCA, 2018, стр. 26, GGKEY:8XLWSW77KUZ,
До спорного слияния и Манипур, и Индия были связаны Актом о присоединении (IOA), который король Манипура подписал 11 августа 1947 года. IOA был принят генерал-губернатором Индии лордом Маунтбаттеном 16. Август 1947 г., см. файл Министерства внутренних дел правительства Индии № A-1/1/1947. Впоследствии Государственный совет Манипура утвердил IOA на своем заседании, состоявшемся 22 августа 1947 года. См. Меморандум № 383 Протокол Справочного совета PTI, часть I, от 8 октября 1947 года. Исполнение Акта о присоединении было опубликовано в Государственной газете Манипура 27 августа 1947 года.
- ^ Судхиркумар Сингх, Социально-религиозные и политические движения (2011) , глава 6, стр. 139: «Доминион Индии еще раз успешно убедил махараджу Манипура подписать Акт о присоединении вместе с генерал-губернатором Индии 11 августа 1947 года, пообещав защитить внутреннюю власть, автономию и благосостояние государства».
- ^ Санатомба, Допрос о политическом статусе Манипура (2015) , с. 169.
- ^ Тарапот, Кровоточащий Манипур (2003) , с. 173.
- ^ Парратт, Раненная земля (2005) , стр. 101-1. 103–104.
- ^ Фербер, Объединение Индии (1951) , стр. 366–367: «Наконец, мы должны отметить процесс, в результате которого некоторые другие княжеские штаты стали «территориями централизованного управления» с конституционным статусом, аналогичным статусу бывших «главных комиссаров». Провинции». Это было сделано за счет того, что правители заключили соглашения о слиянии почти на тех же условиях, что и соглашения, заключенные правителями, чьи государства были объединены в провинции... Княжества, которые, таким образом, стали «территориями централизованного управления» в указанные ниже даты: . .. (6) Манипур, сентябрь 1949 года;... Химачал-Прадеш, Катч, Трипура и Манипур находятся на международных границах Индии. Для Трипуры и Манипура прямое управление из Нью-Дели было желательно по стратегическим причинам...»
- ^ Рустомджи, Нари (1971), Enchanted Frontiers , Oxford University Press, стр. 109 – через archive.org
- ^ Прадип Пханджубам. «Почему так важно, как Манипур стал штатом» . www.telegraphindia.com .
- ^ Перейти обратно: а б с д Синха, LP (1987), «Политика и правительство Манипура», Индийский журнал политических наук , 48 (4): 488, JSTOR 41855332.
- ^ Кумар, Союзные территории (1991) , стр. 44–45.
- ^ Кумар, Союзные территории (1991) , стр. 49–53.
- ^ «Индиакод – Акты» (PDF) . Проверено 26 марта 2014 г.
- ^ «Погром в Манипуре». Архивировано 14 июля 2014 г. в Wayback Machine The Economist (1 марта 2007 г.).
- ^ «Манипур, Индия — убежище для опасных людей». Архивировано 14 июля 2014 г. в Wayback Machine The Economist (9 марта 2007 г.).
- ^ Перейти обратно: а б « Эти ребята должны быть устранены»: беспощадное насилие и безнаказанность в Манипуре: II. Предыстория: конфликт в Манипуре» . www.hrw.org . Проверено 6 января 2024 г.
- ^ Макдуи-Ра, Дункан. 2016. Приграничный город в новой Индии: от границы до ворот (стр. 15, 17–19). Издательство Амстердамского университета.
- ^ «Иром Шармила: Завершилась самая продолжительная в мире голодовка» . Новости Би-би-си . 9 августа 2016 г.
- ^ «Индийский участник голодовки Иром Чану Шармила прекращает 16-летнюю голодовку» . TheGuardian.com . 9 августа 2016 г.
- ^ Макдуи-Ра, Дункан. 2016. Пограничный город в Новой Индии: от границы до ворот , Издательство Амстердамского университета, стр. 18
- ^ Мухим, Патрисия (22 июля 2023 г.). «Сможет ли Манипур когда-нибудь снова доверять Индии?» . Аль Джазира .
- ^ «Насилие в Манипуре: на данный момент погибло 175 человек, сожжено 4786 домов, - сообщает полиция» . Индийский экспресс . 15 сентября 2023 г.
- ^ «175 убито, 4786 домов подожжено: данные полиции Манипура проливают свет на масштабы конфликта» . ТаймсСейчас . 15 сентября 2023 г.
- ^ «Полиция обновляет статистику насилия в Манипуре: 175 официально мертвы, 96 тел еще невостребованы» . Проволока . Проверено 2 октября 2023 г.
- ^ Фаруки, Сания; Сегал, Кунал. «Более 50 погибших, сотни госпитализированных и 23 000 перемещенных лиц в результате этнического насилия в индийском Манипуре» . Си-Эн-Эн.
- ^ Моллан, Шериланн (20 июля 2023 г.). «Манипур: Возмущение Индии после того, как женщины вышли на парад обнаженными в штате, пострадавшем от насилия» . Новости Би-би-си .
- ^ Эллис-Петерсен, Ханна; Хасан, Аакаш (22 июля 2023 г.). «Видео нападения на женщин в Манипуре нарушает молчание о систематических групповых изнасилованиях в Индии» . Наблюдатель . ISSN 0029-7712 .
- ^ «Полиция обновляет статистику насилия в Манипуре: 175 официально мертвы, 96 тел еще невостребованы» . Проволока .
- ^ Перейти обратно: а б с д «Судьба озера Локтак» . электронный pao.net . Проверено 1 сентября 2015 г.
- ^ «Южная Азия — климатологическое исследование, том II: континентальная часть Южной Азии» (PDF) . 2002 . Проверено 6 января 2024 г.
- ^ Перейти обратно: а б «Манипур | История, правительство, карта, столица и факты | Британника» . www.britanica.com . 6 января 2024 г. Проверено 6 января 2024 г.
- ^ Хаокип, Шри Нгамтанг (2007) «Карта разграничения бассейна Манипура». Архивировано 26 марта 2009 г. в Wayback Machine , Профиль отчета о состоянии окружающей среды Манипура, 2006–2007 гг. , Министерство окружающей среды и лесов, Манипур, стр. 4
- ^ Правительство Манипура. «Ирригация и управление водными ресурсами» (PDF) . Архивировано из оригинала (PDF) 26 июня 2011 года . Проверено 31 октября 2010 г.
- ^ Центр науки и окружающей среды (Индия). «Арифметика воды в Индии» . Проверено 31 октября 2010 г.
- ^ Перейти обратно: а б Кшетримаюм, Канзас; Лаишрам, Премананда (1 октября 2020 г.). «Оценка взаимодействия поверхностных и подземных вод с использованием гидрогеологии, гидрохимических и изотопных составляющих в бассейне реки Импхал, Северо-Восточная Индия» . Подземные воды для устойчивого развития . 11 : 100391. doi : 10.1016/j.gsd.2020.100391 . ISSN 2352-801X .
- ^ Директор по торговле и промышленности, Манипур. «Почва и климат Манипура» . Проверено 31 октября 2010 г.
- ^ «Государственный профиль Манипура» (PDF) . 2015 . Проверено 6 января 2024 г.
- ^ Перейти обратно: а б «ЛЕСНОЙ ДЕПАРТАМЕНТ ПРАВИТЕЛЬСТВА МАНИПУРА» . Проверено 6 января 2024 г.
- ^ САМОМ, СОБХАПАТИ (31 мая 2019 г.). «Манипур пострадал от изменения климата, говорят ученые» . Северо-Восток сейчас .
- ^ «A-02: Десятилетние изменения численности населения в 1901–2011 гг., Манипур» (PDF) . censusindia.gov.in . Проверено 22 июля 2023 г.
- ^ «Данные переписи населения Манипура 2011 г.» . Перепись 2011 года . Проверено 2 сентября 2017 г.
- ^ Ком, Ч. Сехолал (июнь 2015 г.). «Этнонационализм: конкурирующие микронационалистические инакомыслия в Манипуре». Социальные изменения . 45 (2): 289–307. дои : 10.1177/0049085715574192 . ISSN 0049-0857 . S2CID 147919896 .
- ^ Встречайте, Намеракпам Биджен (2014). «Этническая принадлежность, колониальное наследие и проблемы политики идентичности после обретения независимости в Северо-Восточной Индии». Национализм и этническая политика . 20 : 99–115. дои : 10.1080/13537113.2014.879768 . S2CID 144397292 .
- ^ Лаишрам, Ратанкумар Сингх (2009). «Объединенный совет наг (UNC)» (PDF) . Историческое исследование роли и политики гражданского общества в Манипуре (Диссертация). Университет Манипура . hdl : 10603/103655 .
- ^ С.Р. Торинг (2010). Насилие и идентичность в Северо-Восточной Индии: конфликт Нага-Куки . Публикации Миттала. стр. xv – xvii. ISBN 978-81-8324-344-5 .
- ^ Приложение A-11: Зарегистрированная численность племени по округам (Приложение), Манипур, 2011 г. , Управление генерального регистратора и комиссара по переписи населения, правительство Индии, 2011 г. , получено 22 сентября 2023 г.
- ^ «Таблица C-16. Население по родному языку: Манипур» . Перепись Индии . Генеральный регистратор и комиссар по переписи населения Индии . 2011 . Проверено 10 августа 2023 г.
- ^ «Отчет комиссара по делам языковых меньшинств: 47-й отчет (июль 2008 г. - июнь 2010 г.)» (PDF) . Комиссар по делам языковых меньшинств Министерства по делам меньшинств правительства Индии . п. 78. Архивировано из оригинала (PDF) 13 мая 2012 года . Проверено 16 февраля 2012 г.
- ^ «Язык манипури» . Британника . Проверено 22 февраля 2023 г.
- ^ «Веб-сайт переписи населения Индии: Управление генерального регистратора и комиссара по переписи населения, Индия» . censusindia.gov.in . Проверено 15 марта 2020 г.
- ^ «Отдел языкового планирования и реализации пытается решить все языковые проблемы в штате» . Новости Поташанга . 14 марта 2018 г.
- ^ Перейти обратно: а б «Таблица C-01 Население по религиозным общинам: Манипур» . Перепись Индии . Генеральный регистратор и комиссар по переписи населения Индии . 2011 . Проверено 10 августа 2023 г.
- ^ «Христианское население растет в Аруначал-Прадеше, Манипур» . Индостан Таймс . 8 марта 2017 г.
- ^ С. Бебита Деви (2013). «4» (PDF) . Приход касты - появление и роль брахманов в обществе Манипури (Тезис).
- ^ Деви Раджкумари Гитанджали (2018). Происхождение и развитие танца Манипури раса. Его природа, философия и социальная значимость (Диссертация). hdl : 10603/249207 .
- ^ Санаджаоба, Наорем (1988). Манипур, Прошлое и настоящее: наследие и испытания цивилизации . Публикации Миттала. ISBN 9788170998532 .
- ^ «Вайшнавские храмы Манипура: историческое исследование» . Проверено 2 февраля 2020 г.
- ^ «Перепись Индии: население C-1 по религиозным общинам» . censusindia.gov.in . Проверено 1 сентября 2015 г.
- ^ «Эволюция клановой системы Манипури Муслим 1» . электронный pao.net . Проверено 1 сентября 2015 г.
- ^ Бертил Линтнер (2015). Большая игра Восток: Индия, Китай и борьба за самую нестабильную границу Азии . Издательство Йельского университета. п. 113. ИСБН 978-0-300-19567-5 .
- ^ «Места в Ассамблее от штата/UT и статус их резервирования» . Избирательная комиссия Индии . Проверено 23 мая 2018 г.
- ↑ Правительство Манипура. Архивировано 22 октября 2016 г. в Wayback Machine , правительство Индии.
- ↑ ECI Manipur. Архивировано 19 мая 2017 г. в Wayback Machine , правительство Индии.
- ^ «Десятилетие голодания для Ирома Шармилы» . Независимый . 4 ноября 2010 г.
- ^ Сингх, Виджаита. «Центр подписывает мирное соглашение с повстанческим отрядом нагов» . Индус .
- ^ «Для ремонта и чистки буддийского алтаря посетите магазин буддийских алтарей Миямото в городе Хакуи, префектура Исикава. из оригинала 24 апреля 2015 . г. » Архивировано
- ^ Оценка Манипура - 2014 год. Архивировано 4 июля 2014 года в Wayback Machine SATP, Нью-Дели.
- ^ Глобальное бремя вооруженного насилия. Архивировано 24 сентября 2015 г. в Wayback Machine. Глава 2, Женевская декларация, Швейцария (2011 г.).
- ^ По состоянию на штат: население, ВВП, доход на душу населения и темпы роста. Архивировано 11 ноября 2013 г. в Комиссии по планированию Wayback Machine , правительство Индии; См. третью таблицу 2011-2012 финансовый год, 16-я строка.
- ^ Перейти обратно: а б Г. Хиамгуанглунг Гонмей, «Экономика холмов Манипура: структурные изменения», Журнал исследований Северо-Восточной Индии , Vol. Т. 3, № 1, январь – июнь 2013 г., стр. 61–73.
- ^ Перейти обратно: а б с «Экономика Манипура — снимок». Архивировано 2 июля 2014 г. в Wayback Machine IBEF.
- ↑ Manipur Energy. Архивировано 23 марта 2015 г. в правительстве Wayback Machine в Манипуре.
- ^ Мощность Манипура. Архивировано 19 марта 2014 г. в Wayback Machine, правительство Индии.
- ^ Перейти обратно: а б «В сельской местности Манипура женщины ощущают на себе жар изменения климата» . Третий полюс . 14 марта 2018 года . Проверено 7 октября 2021 г.
- ^ Ширин, Бэби (27 января 2021 г.). «Изменение климата: фермеры в Манипуре сильно пострадали от необычной температуры» . Импхал Фри Пресс .
- ^ «Жители деревни Манипура берут на себя ответственность и ремонтируют 19-километровый участок дороги: ANI – Индийский экспресс» . Индийский экспресс .
- ^ Прафуллокумар Сингх, А. (2009). Выборы в Девятую Ассамблею в Манипуре: А. Прафуллокумар Сингх - Выборная политика в Манипуре . Публикации Миттала. п. 521. ИСБН 9788183242790 .
- ^ «Железнодорожное сообщение из Манипура во Вьетнам на картах: Тхарур» . Таймс оф Индия . Архивировано из оригинала 17 мая 2013 года.
- ^ «Плавающие острова Индии» . Earthobservatory.nasa.gov . 7 мая 2018 года . Проверено 13 марта 2023 г.
На самом большом острове находится Кейбул Ламджао, единственный в мире плавучий национальный парк. Он служит средой обитания для находящихся под угрозой исчезновения бровнорогих сангаев, или «танцующих оленей», чьи копыта приспособились к губчатой почве острова. Парк площадью 15 квадратных миль (40 км²) был специально создан для сохранения оленей, которые когда-то считались вымершими.
- ^ МакКечни, Бен. «Единственный в мире плавучий национальный парк» . www.bbc.com .
- ^ Центр, Всемирное наследие ЮНЕСКО. «Заповедник Кейбул Ламджао» . Центр всемирного наследия ЮНЕСКО . Проверено 13 марта 2023 г.
- ^ «Заповедник Кейбул Ламджао | Для путешественников, входящих в список Всемирного наследия ЮНЕСКО» . www.worldheritagesite.org . Проверено 13 марта 2023 г.
- ^ «Титульный король Манипура предлагает парламенту объявить форт Кангла объектом Всемирного наследия» . Таймс оф Индия . 5 февраля 2021 г. ISSN 0971-8257 .
- ^ «Кангла как объект всемирного наследия» . Импхал Фри Пресс . Проверено 13 марта 2023 г.
- ^ Государственная птица Нонгин. Архивировано 27 августа 2014 года в правительстве Wayback Machine в Манипуре.
- ↑ Государственный цветок SHIRUI LILY. Архивировано 3 февраля 2014 г. в Wayback Machine, правительство Манипура.
- ↑ Государственное животное Сангай. Архивировано 1 февраля 2014 года в Wayback Machine, правительство Манипура.
- ^ «Единственный в мире плавучий национальный парк» .
- ^ «Ичум Кейрап» . yolasite.com . Проверено 1 сентября 2015 г.
- ^ «Пещера Талон, Таменглонг: декабрь 2009 г. ~ Фотографии из Манипура» . электронный pao.net . Проверено 1 сентября 2015 г.
- ^ «Ухрульский район» . ukhrul.nic.in . Проверено 1 сентября 2015 г.
- ^ Перейти обратно: а б Реджинальд Мэсси 2004 , с. 177.
- ^ Уильямс 2004 , стр. 83–84, другими основными классическими индийскими танцами являются: Бхаратанатьям, Катхак, Одисси, Катхакали, Кучипуди, Чау, Сатрия, Якшагана и Бхагавата Мела.
- ^ Перейти обратно: а б Джеймс Г. Лохтефельд (2002). Иллюстрированная энциклопедия индуизма: AM . Издательская группа Розен. стр. 420–421. ISBN 978-0-8239-3179-8 .
- ^ Реджинальд Мэсси 2004 , стр. 177–187.
- ^ Рагини Деви 1990 , стр. 175–180.
- ^ Реджинальд Мэсси 2004 , стр. 177–180.
- ^ Сародж Налини Парратт (1997). Угодие богов: Мэйтей Лай Хараоба . Издательство Викас. стр. 14–20, 42–46. ISBN 9788125904168 .
- ^ Сарью Доши 1989 , стр. xv – xviii.
- ^ Вед Пракаш, Энциклопедия Северо-Восточной Индии, Том 4, ISBN 978-8126907069 , стр. 1558-1561.
- ^ Гурмит Канвал, Защитники рассвета, ISBN 978-8170622796 , стр. 48.
- ^ Перейти обратно: а б с д Хомдан Сингх Лисам, Энциклопедия Манипура, ISBN 978-8178358642 , стр. 824-830.
- ↑ Игры коренных народов Манипура. Архивировано 12 мая 2015 года в правительстве Wayback Machine в Манипуре.
- ^ Хомдан Сингх Лисам, Энциклопедия Манипура, ISBN 978-8178358642 , стр. 825.
- ^ Миллс, Дж. Х. (2006), Здесь правила Манипура - гендер, политика и спорт в приграничной зоне с Азией, Журнал спорта и социальных проблем, 30 (1), 62-78
- ^ Перейти обратно: а б с д Хомдан Сингх Лисам, Энциклопедия Манипура, ISBN 978-8178358642 , стр. 825-830.
- ^ «История поло | Музей поло» . www.polomuseum.org . Проверено 13 августа 2023 г.
- ^ «Происхождение поло» . Андалусия.com . 14 августа 2017 года . Проверено 13 августа 2023 г.
- ^ Джозефа Форда Шерера называют отцом английского поло; см. Гораций А. Лаффай (2009), «Эволюция поло» , ISBN 978-0786438143 , Глава 2; Серебряный поднос из Музея Национальной армии, подаренный капитану Джозефу Форду Шереру. Архивировано 28 ноября 2014 года в Wayback Machine, Великобритания.
- ↑ Крис Астон «Манипур, колыбель современной игры». Архивировано 27 ноября 2014 г. в Wayback Machine , Polo Consult.
- ^ «Сингх, Атом Сунил; Игры коренных народов между Камбоджей и Манипуром: соединение без границ , Сангайский экспресс, 4 июня 2008 г.» . Проверено 30 апреля 2017 г. .
- ^ «Лок Сабха передает Биллу о создании спортивного университета в Манипуре» . Индус . 3 августа 2018 г. – через www.thehindu.com.
- ^ «Завершение фестиваля Манипур Сангай» . Северо-восток сегодня . Архивировано из оригинала 18 февраля 2013 года . Проверено 25 декабря 2012 г.
- ^ «Почему фестиваль Манипур Сангай» . Фестиваль Сангай - Департамент туризма . Проверено 25 декабря 2012 г.
- ^ Хомдан Сингх Лисам, Энциклопедия Манипура , ISBN 978-8178358642 , стр. 607–617
- ^ Хомдан Сингх Лисам, Энциклопедия Манипура , ISBN 978-8178358642 , стр. 950–961
- ^ ГК Гош, Шукла Гош, Женщины Манипура , ISBN 978-8170248972
- ^ Хомдан Сингх Лисам, Энциклопедия Манипура , ISBN 978-8178358642 , стр. 629–632
- ^ «Зоми Нгейна Хуадо Пави » Получено 9 февраля.
Библиография
- Фербер, Холден (1951), «Объединение Индии, 1947–1951», Тихоокеанские дела , 24 (4), Тихоокеанские дела, Университет Британской Колумбии: 352–371, номер документа : 10.2307/2753451 , JSTOR 2753451
- Харви, GE (1925). История Бирмы: с древнейших времен до 10 марта 1824 года . Лондон: Фрэнк Касс и Ко. Лтд.
- Кала, У (2006) [1724]. Маха Язавин (на бирманском языке). Том. 1–3 (4-е печатное изд.). Янгон: Издательство Ya-Pyei.
- Кумар, Судхир (1991), Политическое и административное устройство союзных территорий в Индии , Mittal Publications, ISBN 9788170993049
- Гогои, Падмешвар (1956). Политическая экспансия Мао Шаня .
- Люси, GH; Хтуэй, Тин (1976), «Надпись и библиотека XV века в Пагане, Бирма», памятный том Маласекеры. Коломбо: Редакционный комитет тома, посвящённого Маласекере , кафедра палийских и буддийских исследований, Цейлонский университет, стр. 203–256.
- Рагини Деви (1990). Танцевальные диалекты Индии Мотилал Банарсидасс. ISBN 978-81-208-0674-0 .
- Санатомба, Кангуджам (2015), «Допрос о политическом статусе Манипура», в Арамбаме Нони; Кангуджам Санатомба (ред.), Колониализм и сопротивление: общество и государство в Манипуре , Рутледж, стр. 159–180, ISBN 978-1-317-27066-9
- Сарью Доши (1989). Танцы Манипура: классическая традиция . Публикации Марга. ISBN 978-81-85026-09-1 .
- Реджинальд Мэсси (2004). Танцы Индии: их история, техника и репертуар . Публикации Абхинава. ISBN 978-81-7017-434-9 .
- Судхиркумар Сингх, Хаоронгбам (2011), «Социально-религиозные и политические движения в современном Манипуре 1934–51» , INFLIBNET , hdl : 10603/121665
- Тарапот, Пханджубам (2003), Кровоточащий Манипур , Публикации Хар-Ананда, ISBN 978-81-241-0902-1
- Уильямс, Дрид (2004). «В тени голливудского ориентализма: аутентичные ост-индийские танцы» (PDF) . Визуальная антропология . 17 (1): 69–98. дои : 10.1080/08949460490274013 . S2CID 29065670 . Архивировано из оригинала (PDF) 4 марта 2016 года.
Внешние ссылки




Правительство
Общая информация
- Манипур в Керли
Географические данные, относящиеся к Манипуру, на OpenStreetMap.