Jump to content

Wah-wah педали

(Перенаправлен с педали вау )

Thomas Organ Cry Baby (1970), изготовленная Джен
Продолжительность: 19 секунд.
Wah-Wah Pedal ( Dunlop Crybaby 535Q) на электрогитаре с искажением .

Педали вау-вах , или просто педаль wah , представляет собой тип педали эффектов , предназначенная для электрогитары , которая изменяет тембр входного сигнала для создания отличительного звука, имитируя человеческий голос , говоря о монтажном названии «Ва-вах». Педаль подметает полосовую фильтр вверх и вниз по частоте, чтобы создать спектральный скольжение . Эффект Вах-Ваха возник в 1920-х годах, когда игроки трубы или тромбон обнаружили, что они могут произвести выразительный крик, перемещая немой и из колокола инструмента. Позже это было моделировано с помощью электронных цепей для электрогитары, когда была изобретена педаль Вах-вах. Он контролируется движением ноги игрока на педали качала, подключенной к потенциометру . Эффекты вау-вау могут быть использованы без перемещения педали в качестве фиксированного фильтра, чтобы изменить тембр инструмента (известный как «петушена» [ 1 ] -вакка ), или создать ритм в стиле фанк для игры в ритм -гитаре. [ 2 ]

Педаль Auto-Wah использует последователь оболочки для управления фильтром вместо потенциометра.

History

[edit]
A color image of a 1968 King Vox Wah pedal. The foot pedal is black with chrome accents and has a "King Vox Wah" label on the top.
A 1968 King Vox Wah pedal similar to one that was owned by Jimi Hendrix[3]

The first wah pedal was created by Bradley J. Plunkett at Warwick Electronics Inc./Thomas Organ Company in November 1966. This pedal is the original prototype made from a transistorized MRB (mid-range boost) potentiometer bread-boarded circuit and the housing of a Vox Continental Organ volume pedal. The concept, however, was not new. Country guitar virtuoso Chet Atkins had used a similar, self-designed device on his late 1950s recordings of "Hot Toddy" and "Slinkey". Jazz guitarist Peter Van Wood had a modified Hammond organ expression pedal; he recorded in 1955 a version of George Gershwin's "Summertime" with a "crying" tone, and other recordings including humorous "novelty" effects. A DeArmond Tone and Volume pedal was used in the early 1960s by Big Jim Sullivan, notably in some Krew Cats instrumental tracks, and in Dave Berry's song "The Crying Game".

The creation of the modern wah pedal was an accident which stemmed from the redesign of the Vox Super Beatle guitar amplifier in 1966. Warwick Electronics Inc. also owned Thomas Organ Company and had earlier entered into an agreement with Jennings Musical Instruments (JMI) of England for Thomas to distribute the Vox name and products in the United States. In addition to distributing the British-made Vox amplifiers, the Thomas Organ Company also designed and manufactured much of the Vox equipment sold in the US. The more highly regarded British Vox amplifiers were designed by Dick Denney and made by JMI, the parent company of Vox. Warwick assigned Thomas Organ Company to create a new product line of solid state Vox amplifiers called Vox Amplifonic Orchestra, which included the Super Beatle amplifier, named to capitalize on the Vox brand name's popularity in association with the Beatles, who used the JMI English Vox amplifiers such as the famous Vox AC30. The US-made Vox product line development was headed by musician and bandleader Bill Page. While creating the Vox Amplifonic Orchestra, the Thomas Organ Company decided to create an American-made equivalent of the British Vox amplifier but with transistorized (solid state) circuits, rather than vacuum tubes, which would be less expensive to manufacture. During the re-design of the USA Vox amplifier, Stan Cuttler, head engineer of Thomas Organ Company, assigned Brad Plunkett, a junior electronics engineer, to replace the expensive Jennings 3-position mid-range boost (MRB) circuit switch with a transistorized solid state MRB circuit.

Plunkett had lifted and bread-boarded a transistorized tone-circuit from the Thomas Organ (an electric solid state transistorized organ) to duplicate the Jennings 3-position circuit. After adjusting and testing the amplifier with an electronic oscillator and oscilloscope, Plunkett connected the output to the speaker and tested the circuit audibly. At that point, several engineers and technical consultants, including Bill Page and Del Casher, noticed the sound effect caused by the circuit. Page insisted on testing this bread-boarded circuit while he played his saxophone through an amplifier. John Glennon, an assistant junior electronics engineer with the Thomas Organ Company, was summoned to bring a volume control pedal which was used in the Vox Continental Organ so that the transistorized MRB potentiometer bread-boarded circuit could be installed in the pedal's housing. After the installation, Page began playing his saxophone through the pedal and asked Joe Banaron, CEO of Warwick Electronics Inc./Thomas Organ Company, to listen to the effect. At this point, the first electric guitar was plugged into the prototype wah pedal by guitarist Del Casher who suggested to Joe Banaron that this was a guitar effects pedal rather than a wind instrument effects pedal. Banaron, being a fan of the big band style of music, was interested in marketing the wah pedal for wind instruments as suggested by Page rather than for the electric guitar as suggested by Casher. After a remark by Casher to Banaron regarding the Harmon mute style of trumpet playing in the famous recording of "Sugar Blues" from the 1930s, Banaron decided to market the wah-wah pedal using Clyde McCoy's name for endorsement.

After the invention of the wah pedal, the prototype was modified by Casher and Plunkett to better accommodate the harmonic qualities of the electric guitar. However, since Vox had no intention of marketing the wah pedal for electric guitar players, the prototype wah-wah pedal was given to Del Casher for performances at Vox press conferences and film scores for Universal Pictures. The un-modified version of the Vox wah pedal was released to the public in February 1967 with an image of Clyde McCoy on the bottom of the pedal.

Warwick Electronics Inc. assigned Lester L. Kushner, an engineer with the Thomas Organ Company, and Brad Plunkett to write and submit the documentation for the wah-wah pedal patent. The patent application was submitted on 24 February 1967, which included technical diagrams of the pedal being connected to a four-stringed "guitar" (as noted from the "Description of the Preferred Embodiment"). Warwick Electronics Inc. was granted U.S. patent 3,530,224 ("foot-controlled continuously variable preference circuit for musical instruments") on 22 September 1970.

Early versions of the Clyde McCoy featured an image of McCoy on the bottom panel, which soon gave way to only his signature. Thomas Organ then wanted the effect branded as their own for the American market, changing it to Cry Baby which was sold in parallel to the Italian Vox V846. Thomas Organ's failure to trademark the Cry Baby name soon led to the market being flooded with Cry Baby imitations from various parts of the world, including Italy, where all of the original Vox and Cry Babys were made.[4] JEN, who had been responsible for the manufacture of Thomas Organ and Vox wah pedals, also made rebranded pedals for companies such as Fender and Gretsch and under their own JEN brand. When Thomas Organ moved production completely to Sepulveda, California and Chicago, Illinois these Italian models continued to be made and are among the more collectible wah pedals today.

David Gilmour's VOX Wah Wah guitar effects pedal, as used on Obscured by Clouds (1972), displayed at the Pink Floyd: Their Mortal Remains exhibition

Some of the most famous electric guitarists of the day were keen to adopt the wah-wah pedal soon after its release. Among the first recordings featuring wah-wah pedal were "Tales of Brave Ulysses" by Cream with Eric Clapton on guitar and "Burning of the Midnight Lamp" by the Jimi Hendrix Experience,[5] both released in 1967. Hendrix also used wah wah on his famous song "Voodoo Child", in intro and in soloing. According to Del Casher, Hendrix learned about the pedal from Frank Zappa, another well-known early user.[6][7] Clapton, in particular, used the device on many of the Cream songs included on their second and third albums, Disraeli Gears (1967) and Wheels of Fire (1968) respectively. Clapton would subsequently employ it again on "Wah-Wah", from his good friend George Harrison's solo album All Things Must Pass, upon the dissolution of The Beatles in 1970.

The wah-wah pedal increased in popularity in the following years, and was employed by guitarists such as Terry Kath of Chicago, Martin Barre of Jethro Tull, Jimmy Page of Led Zeppelin, and Tony Iommi of Black Sabbath. Kirk Hammett of Metallica would later use the pedal on many Metallica songs, most notably the guitar solo of Enter Sandman, earning him the nickname "Kirk Wahmett". David Gilmour of Pink Floyd used the pedal to create the "whale" effect during Echoes. He discovered this effect as a result of a roadie accidentally plugging his guitar into the output of the pedal and the input being plugged into his amp. The effect was first used during live performances of The Embryo during 1970 but was then switched into Echoes as it was being developed before being released on the Meddle album on 31 October 1971.[8] Mick Ronson used a Cry Baby while recording The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.[9] Michael Schenker also utilized the pedal in his work.[10]

One of the most famous uses of this effect is heard on Isaac Hayes's "Theme from Shaft" (1971), with Charles Pitts (credited as Charles 'Skip' Pitts) playing the guitar.[11]

In addition to rock music, many R&B artists have also used the wah-wah effect, including Lalo Schifrin on "Enter the Dragon" (1973), Johnny Pate on "Shaft in Africa" (1973) and James Brown on "Funky President" (1974).[12] Funk band Kool & the Gang, B. T. Express, and Jimmy Castor Bunch used the wah-wah pedal also. Melvin Ragin, better known by the nickname Wah Wah Watson,[13] was a member of the Motown Records studio band, The Funk Brothers, where he recorded with artists such as The Temptations on "Papa Was a Rollin' Stone",[14] Marvin Gaye on "Let's Get It On", The Four Tops, Gladys Knight & the Pips, The Supremes, and The Undisputed Truth on "Smiling Faces Sometimes".[15]

In the late 1980s, the wah-wah pedal was revived in the British music industry by John Squire of The Stone Roses, who bought a wah-wah pedal to differentiate his sound from other contemporary acts of the time.[citation needed] Afterwards, the wah-wah pedal would also be used by bands such as the Happy Mondays and the Charlatans, and became one of the defining sounds of British guitar music in the late '80s and early '90s.[citation needed]

Педаль Роланда V-вах.

Uses

[edit]

Основное использование педали Вах-Ваха-раскачивать педаль вверх и вниз. Делая это движение, педаль реагирует, промекаясь через пиковой отклик частотного фильтрации вверх и вниз по частоте, чтобы создать спектральный скольжение.

Другая функция педали заключается в том, чтобы использовать его в фиксированной позиции, которая меняет, как звучит инструмент, выбирая определенную частотную диапазон. Гитарист, использующий WAH таким образом, выбирает позицию на педали и оставляет там педаль. В зависимости от положения педали, это повысит или сократит определенную частоту. Это может быть использовано для подчеркивания «сладкого пятна» в тональном спектре конкретного инструмента. Одним из электрогитаристов, который использовал педаль таким образом, был Джими Хендрикс , который произвел революцию в своем применении, объединив Fender Stratocaster со сложенными усилителями Marshall (как в статическом, так и в модулированном режиме) для применений свинцовой и ритм -гитары, неслышанными до этого.

Еще один известный стиль игры Вах-Вах-это использует его для ударного эффекта «вак-вака» во время ритм-гитарных частей. Это делается путем приглучения струн, удержания аккорда и одновременно перемещать педаль. Впервые это было услышано в песне «Маленькая мисс Ловр» (1967) на « Оси: жирный шрифт как любовь », посвященное Джими Хендрикс. Эффекты «вах-вах» и «вак-вака» часто связаны с группами на телевизионных шоу 1970-х годов , как и Sonny and Cher , Flip Wilson или Donny и Marie Osmond ; Или с саундтреками порнографических фильмов , звук, упомянутый в телевизионных рекламных роликах для Axe Body Spray как «Bow Chicka wow».

Другие инструменты

[ редактировать ]
  • Труба - джазовые /кроссоверные записи представляют собой ветер и медные инструменты с эффектом - труба Майлза Дэвиса с педалью WAH была известным примером. [ 17 ]

Смотрите также

[ редактировать ]
  1. ^ Линхам, Алекс (16 апреля 2021 года). «4 педали с эффектами 4 незамеченных героев и 3 отличных способа их использовать» . Музыкальный радар . Будущая издательство Limited Quay House . Получено 25 февраля 2022 года . Включение педали WAH и «парковка» его в положении в его разверт, известно как «Скажи» Вау.
  2. ^ Du Noyer, Paul (2003). Иллюстрированная энциклопедия музыки (1 -е изд.). Фулхэм, Лондон: издательство Flame Tree. п. 375. ISBN  1-904041-96-5 .
  3. ^ Хитли, Майкл (2009). Джими Хендрикс Геразов: гитары, усилители и эффекты, которые революционизировали рок -н -ролл . Voyageur Press. п. 105. ISBN  978-0-7603-3639-7 .
  4. ^ «Гитарист: полный пакет электрогитары» .
  5. ^ «Jimi Hendrix® Cry Baby® wah» . Dunlop .
  6. ^ Костеланец, Ричард; Рокко, Джон М. (1997). Компаньон Фрэнка Заппа: четыре десятилетия комментариев . Ширмер книги. п. 94. ISBN  0-02-864628-2 .
  7. ^ Уоллес, Эми (6 августа 2011 г.). «С помощью ручки он услышал будущее» . New York Times . Получено 12 ноября 2012 года .
  8. ^ Риис, Бьёрн (26 октября 2009 г.). «Echoes» Учебник по эффекту Searull » . Гилмурс . Получено 6 апреля 2017 года .
  9. ^ Моленда, Майкл (август 2012 г.). «Гений Кена Скотта». Гитарист . п. 149
  10. ^ Блэткетт, Мэтт (октябрь 2004 г.). «50 величайших тонов всех времен». Гитарист . С. 44–66.
  11. ^ Книга Босса: высшее руководство по самым популярным в мире компактным эффектам для гитары . Хэл Леонард. 2002. с. 89. ISBN  978-0-634-04480-9 .
  12. ^ Браун, Джеймс, с Брюсом Такер. Джеймс Браун: Крестный отец души (Нью -Йорк: издательская компания Macmillan, 1986), с.242.
  13. ^ «Краткая история Вау Уотсона» . Wah Wah Watson Music . Получено 17 декабря 2019 года .
  14. ^ Психоделическая душа - искушения Allmusic.com Получено 19 июня 2020 г.
  15. ^ «Краткая история Вау Уотсона» . www.wahwah.com .
  16. ^, Который впервые использовал вау на полученном басу 23 февраля 2021 года.
  17. ^ Использование педали WAH Майлз Дэвис поправился 23 февраля 2021 года.
  18. ^ Дэвид Санборн вах вах прожектор получен 23 февраля 2021 года

Дополнительная информация

[ редактировать ]
  • Cry Baby: педаль, которая раскачивает мир (документальный фильм, 2011)
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 482b81f9f9aa99a14b2649ecfe200db0__1727048700
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/48/b0/482b81f9f9aa99a14b2649ecfe200db0.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Wah-wah pedal - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)