Переменный датчик
Основной датчик | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
В транспортном режиме | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
По размеру ( список ) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Change of gauge | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
By location | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Part of a series on |
Rail transport |
---|
![]() |
|
Infrastructure |
|
Service and rolling stock |
|
Special systems |
|
Miscellanea |
![]() |
с переменным датчиком Системы позволяют железнодорожным транспортным средствам перемещаться между двумя железными дорогами с различными датчиками . Транспортные средства оснащены смами с переменной даткой (VGA). Датчик изменяется путем проезжания поезда через изменение датчика, установленного на разрыве датчика , который перемещает колеса в желаемое датчик.
Системы с переменным датчиком существуют во внутренней сети Испании и установлены на международных связях между Испанией/ Францией (Испанский поезд), Швеции/ Финляндии (Шведский поезд), Польши/ Литва (польский поезд) и Польша/ Украина (польский поезд).
Система для изменения датчика без необходимости остановки, широко распространено для пассажирского трафика в Испании , [ 1 ] Для услуг работают на сочетании выделенных высокоскоростных линий (с использованием стандартного датчика ) и более старых линий (с использованием иберийского датчика ). [ 2 ] Аналогичные системы для грузового движения все еще находятся в зачаточном состоянии, поскольку более высокий вес оси увеличивает технологическую задачу. Несмотря на то, что существует несколько альтернатив, включая передачу грузов, замену отдельных колес и оси , биржи Bogie , транспортерных плоских рук или простой переходные перевалы грузовых или пассажиров, они нецелесообразны, поэтому дешевая и быстра трафик. [3]
Alternative names include Gauge Adjustable Wheelsets (GAW), Automatic Track Gauge Changeover Systems (ATGCS/AGCS),[4] Rolling Stock Re-Gauging System (RSRS), Rail Gauge Adjustment System (RGAS), Shifting wheelset,[5] Variable Gauge Rolling Truck,[6] track gauge change and track change wheelset.
Overview
[edit]Variable gauge axles help solve the problem of a break-of-gauge without having to resort to dual gauge tracks or transshipment. Systems allow the adjustment between two gauges. No gauge changer designs supporting more than two gauges are used.[7]
Systems
[edit]
There are several variable gauge axle systems:
- Talgo-RD[8][9] (from Talgo).
- CAF-BRAVA[8] (from Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles)[14][15]
- The BRAVA system was originally designed in 1968 by the Vevey Company in Switzerland. The system was originally called the "Vevey axle".[16][17] The design was subsequently obtained and improved by Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF).
- DB Cargo–Knorr-Bremse.[18] being developed in 2002 for use between Europe and Russia.
- DBAG–Rafil Type V[8] for freight (from Radsatzfabrik Ilsenburg for Deutsche Bahn).[19][20][21]
- Japan Railways RTRI[8] (from the Japan Railway Technical Research Institute) to be used on motorised axles.[22][23]
- PKP SUW 2000[8] system produced by ZNTK Poznań for Polish State Railways.[24][25]
- Montreux–Lenk im Simmental line, also developed by Prose of Winterthur in 2022 (1,435 mm (4 ft 8+1⁄2 in)/1,000 mm (3 ft 3+3⁄8 in)).[26][27][28] Strictly speaking, this is not a variable gauge axle system; the bogie wheels are individually suspended without a connecting axle, and their gauge can be adjusted. Furthermore, while the gauge is being changed, the height of the body is changed by 200 mm to match the difference in the platform heights on the two different gauge railways comprising the GoldenPass Express.[29]
Compatibility
[edit]The variable gauge systems are not themselves all compatible. The SUW 2000 and Rafil Type V systems are interoperable,[8] as are TALGO-RD and CAF-BRAVA.[30]
In 2009, at Roda de Barà near Tarragona, a Unichanger capable of handling four different VGA systems was under development.[31]
International traffic
[edit]VGA is particularly important with international railway traffic because gauge changes tend to occur more often at international borders.
Features
[edit]Different systems have different limitations, for example, some can be used on carriages and wagons only and are unsuitable for motive power, while others require that rolling stock is unloaded before going through the gauge changer.[32] When one of the gauges is narrow there may not be enough space between the wheels for the Brakes, Gauge Changer and the Traction Motors.
Country | Spain | Poland | Germany | Japan | Switzerland | |
---|---|---|---|---|---|---|
System(s) | TALGO | CAF | SUW 2000 | Rafil V | RTRI | Stadler + Prose |
Railways for which suitable | .es .eu | .es .eu | .eu .ua | .de .ru | .jp | .ch MOB |
Passenger carriages | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Goods wagons | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motive power (driven axles) |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Under load (change with load on wheels) |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Standard Gauge/Broader Gauge |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Standard Gauge/Narrower Gauge |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Maximum speed
[edit]The maximum speed of the trains equipped with the different technologies varies. Only CAF and Talgo produce high-speed VGA, allowing speeds up to 330 km/h.
Speed changing
[edit]The Talgo RD GC changes gauge at a speed of 15 kilometres per hour (9.3 mph; 4.2 m/s) so a 100 m (328 ft) train takes only 24 seconds to convert.[33]
Gauge changer
[edit]
A gauge changer is a device which forces the gauge adjustment in the wheels. Designs consist of a pair of running rails that gradually vary in width between the two gauges, combined with other rails and levers to perform the following steps, using Talgo RD as an example:
- Verify that all vehicles in train are suitable for Gauge Change.
- Support on – takes weight off lock and on the guide rails.
- Unlock.
- Move wheels to new position.
- Relock.
- Support off – put weight back on lock from the guide rails.
- Verify correct operation and generate statistics. Use ECPB power and supervisory cables.
In the Spanish Talgo-RD system, a constant spray of water is used to lubricate the metal surfaces, to reduce heat and wear. A Talgo RD gauge changer is 20 m (65 ft 7 in) long and 6 m (19 ft 8 in) wide. [34]
Limitations
[edit]At present[when?] the choice of gauge is limited to two out of three of 1,435 mm (4 ft 8+1⁄2 in) and broad gauges 1,520 mm (4 ft 11+27⁄32 in) and 1,676 mm (5 ft 6 in). With narrow gauges such as 1,000 mm (3 ft 3+3⁄8 in) as found at Zweisimmen, Switzerland, there is less room between the wheels for the gauge change mechanism, the traction motors, and the brakes. The diameter of the wheels also limits the axleload to no more than 22.5 tonnes.
Operation
[edit]A variable gauge multiple unit, or a train including a variable gauge locomotive (e.g. Talgo 250) and rolling stock, may drive straight across a gauge changer. Normally the locomotive will not be able to change gauge, meaning that it must move out of the way whilst the remainder of the train itself passes through. On the opposite side, a new locomotive of the other gauge will couple to the train.
A Talgo train with a locomotive can drive across a gauge change at 1 axle per second at a speed of about 10–15 km/h (6.2–9.3 mph).[35] [36]
A train (or an individual car) can be pushed halfway across the gauge-changer, uncoupled, and then (once far enough across) coupled to the new locomotive and pulled the rest of the way. A long length of wire-rope with hooks on the end means that the process can be asynchronous, with the rope used to bridge across the length of the gauge changer (to temporarily couple the arriving cars and receiving locomotive, although without braking control from the locomotive to the train vehicles).
On long-distance trains in Spain and night trains crossing from Spain into France, the arriving locomotive stops just short of the gauge changer, uncouples and moves into a short siding out of the way. Gravity then moves the train through the gauge changer at a controlled low speed. The new locomotive is coupled onto the front only after the full train has finished passing through the changer.
From 2014 gauge changing systems for freight wagons were being developed.[37]
Countries
[edit]Australia
[edit]In 1933, as many as 140 inventions[38] were offered to Australia railways to overcome the breaks of gauge between the different states. None was accepted.[39] About 20 of these devices were adjustable wheels/axles of some kind or another, which may be analogous to the modern VGA. VGA systems were mostly intended for Broad Gauge and Standard Gauge lines.
Break of Gauge stations were installed at Port Pirie, Peterborough and Albury; these were fairly manual in operation. The newest installation was at Dry Creek and was of a more automatic design. The Talgo RD design is even more automatic and efficient.
Belarus/Poland
[edit]A Talgo gauge changing facility is installed at Brest near the Belarusian-Polish border. It is used by Russian Railways' fast trains connecting Moscow and Berlin.
Orders for 7 Talgo VGA trainsets placed were placed in 2011.[40] The trains under the brand "Strizh" are in service since 2016.
Canada
[edit]Variable gauge axles were used for a while on the Grand Trunk Railway in the 1860s in Canada to connect 5 ft 6 in (1,676 mm) and 4 ft 8+1⁄2 in (1,435 mm) standard gauge without transshipment. Five hundred vehicles were fitted with "adjustable gauge trucks" but following heavy day-in, day-out use the system proved unsatisfactory, particularly in cold and snowy weather. The system used telescoping axles with wide hubs that allowed the wheels to be squeezed or stretched apart through a gauge-changer, after holding pins had been manually released.[41][42][43]
Railway operations over the Niagara Bridge were also complicated.[44]
Finland/Sweden
[edit]In 1999, a gauge-changer was installed at Tornio at the Finnish end of the dual-gauge section between Haparanda and Tornio, for use with variable gauge freight wagons.[45] The Tornio gauge changer is a Rafil design from Germany; a similar Talgo-RD gauge changer at the Haparanda end used to exist, but was removed[46] as it required de-icing in winter.[47]
Train ferry traffic operated by SeaRail and arriving from Germany and Sweden by sea used bogie exchange facilities in the Port of Turku.
Georgia
[edit]A new gauge changer has been put in place in Akhalkalaki for Baku-Tbilisi-Kars railway. Northwestern end has rails 1,435 mm (4 ft 8+1⁄2 in) apart, southeastern end has rails 1,520 mm (4 ft 11+27⁄32 in) apart. Both bogie exchange and variable gauge adapters are provided.
Japan
[edit]
The "Gauge Change Train" is a project started in Japan in the 1990s to investigate the feasibility of producing an electric multiple unit (EMU) train capable of operating both the 1,435 mm (4 ft 8+1⁄2 in) Shinkansen high-speed network at 270–300 km/h (168–186 mph) and the original 1,067 mm (3 ft 6 in) network at 130–140 km/h (81–87 mph).[48][49] See U.S. patent 5,816,170.[50][51]
The first-generation train was tested from 1998 to 2006, including on the US High-speed Test Track in 2002.[52][53] The second-generation train, intended to run at a maximum speed of 270 km/h (168 mph), was test-run in various locations in Japan between 2006 and 2013.[54] A third-generation train has been undergoing reliability trials since 2014 in preparation for potential introduction to service on the planned Kyushu Shinkansen extension to Nagasaki.
Gallery
[edit]-
The first-generation "Gauge Change Train" EMU in May 2003
-
The second-generation "Gauge Change Train" EMU in September 2012
Lithuania/Poland
[edit]A gauge changing facility of the Polish SUW 2000 system is installed at Mockava north of the Lithuanian-Polish border. VGA passenger trains between Lithuania and Poland were running between October 1999 and May 2005, and VGA goods trains between early 2000s and 2009.
Poland/Ukraine
[edit]There are two gauge changing facilities of the Polish SUW 2000 system installed on the Polish-Ukrainian border, one of them in Dorohusk (Poland) on the Warsaw-Kiyv line, another in Mostyska (Ukraine) on the Kraków-Lviv line. On 14 December 2003 VGA passenger trains were introduced between Kraków (Poland) and Lviv (Ukraine) instead of bogie exchange.[55] VGA saves about 3 hours compared to bogie exchange. The trains last ran in 2016.[56]
Spain
[edit]Spain is the largest user of variable gauge systems. This is because of the need to connect older mainlines built to Iberian gauge and extensive new high-speed railway lines and connections to France, using the standard gauge. Two gauge changes are installed on lines to France and at all entrances/exits leading between the high-speed network and older lines. There are also significant lengths of 1,000 mm (3 ft 3+3⁄8 in) secondary lines but these are not connected to the main network.
In February 2004, RENFE placed orders for:
- Forty-five CAF/Alstom 25 kV AC/3 kV DC, variable gauge EMUs for 250 km/h regional services, between October 2006 and May 2009 (€580 million)[citation needed]
- Twenty-six 25 kV AC variable gauge trains for 250 km/h (155 mph) long-distance services using two Bombardier power cars and Talgo Series VII trailer cars (€370 million)[citation needed] Gauges involved are 1,435 mm (4 ft 8+1⁄2 in) and 1,668 mm (5 ft 5+21⁄32 in).
- Olmedo to Medina del Campo in Valladolid, Spanish test track.[57]
- November 2008 – High Speed trainset for Cadiz to Warsaw.[58]
- July 2009 – Talgo 250 supplied with Voith Turbo SZH-692 gauge change final drives.[citation needed]
There is also a 14.4 km (8.95 mi) circular test track in Spain.
Switzerland
[edit]
Variable gauge bogies are implemented on the Montreux–Gstaad–Zweisimmen–Spiez–Interlaken line. Trains automatically switch from 1,000 mm (3 ft 3+3⁄8 in) to 1,435 mm (4 ft 8+1⁄2 in) at Zweisimmen.[59] The bogie has no axles, which allow the bogie half frames holding the wheels on both sides to slide sideways relative to each other.[60] The EV09-Prose[61][62] gauge changer at Zweisimmen was satisfactorily tested on 19 June 2019. The system, designed to allow operation on both Montreux Oberland Bernois Railway's (MOB) 1000mm gauge line and BLS AG 1435mm gauge infrastructure, was first implemented on 11 December 2022. Moreover, while the gauge is being automatically changed at Zweisimmen, the air spring mounted on the bogie cross member is automatically adjusted by 200 mm to match the body height with the platform height on the MOB or BLS AG portion of the GoldenPass Express.[29]
United Kingdom
[edit]John Fowler mentions in 1886 at attempt by the GWR to develop a "telescopical" axle.[63]
Trams ran between Leeds (4 ft 8+1⁄2 in or 1,435 mm standard gauge) and Bradford (4 ft or 1,219 mm gauge) following a successful trial in 1906 using Bradford tram car number 124. The system was later patented by – GB190601695 (A) of 1906. This system was improved again in patent GB190919655 (A) of 1909 by introducing a locking system acting on the wheel and axle rather than just the wheel rim. This provided a more effective grip where the wheel was free to move along the splined axle.[64][65]
Comparison with bogie exchange
[edit]Time taken
[edit]In VGA, the train is pulled through the "adjuster" at about 15 km/h (9.3 mph)[66] without any need to uncouple the wagons or disconnect (and test) the brake equipment. Alternatively, as the train need not be uncoupled, the locomotive may pull the coupled carriages all together.[67]
See Talgo Gauge Changer.[68]
Locomotives
[edit]Steam locomotive are generally not gauge convertible on-the-fly. While diesel locomotives can be bogie exchanged,[69] this is not normally done owing to the complexity in the reconnection of cables and hoses. In Australia, some locomotives are transferred between gauges. The transfer might happen every few months, but not for an individual trip.
By 2004, variable gauge electric passenger locomotives were available from Talgo.[70][71][72] It is not clear if variable gauge freight locomotives are available.
Electric
[edit]- L-9202 is an experimental high speed Bo-Bo dual voltage (3 kV DC/25 kV AC) VGA locomotive.[73]
- Talgo 250 locomotives were also planned to haul dual-voltage variable-gauge trainsets from Montpellier 200 km (124 mi) from the border to Barcelona and Madrid. Two Talgo 250 power cars haul 11 passenger trailer cars.[74][75]
- EMU[76]
Weight
[edit]- A gauge adjustable bogie complete with wheelsets weighs a total of about one ton/tonne more than a conventional bogie and normally must use disc brakes, which cool more slowly.[58][74]
History
[edit]- 1915. C. W. Prosser. – Argus[77]
- 1921. C. R. Prosser. – Argus Friday 8 July 1921[78]
- 1922. J. Grieve. – Argus 19 July 1922[79]
See also
[edit]References
[edit]- ^ "New generation of gauge changeover Facilities: The UNICHANGER Project" (PDF). Retrieved 30 March 2017.
- ^ "Avant Serie 121". Retrieved 30 March 2017.
- ^ "Frictions On The New Silk Road – Analysis". 26 January 2017. Retrieved 30 March 2017.
- ^ Tieri, Roberto; Cavicchi, Paolo; Kinderis, Vytautas (2016). "Implementation of Automatic Gauge Changeover Systems: available technical solutions, cost effectiveness and standardisation. (AGCS)". railknowledgebank.com. UIC. Retrieved 19 September 2024.
For this purpose a survey has been conducted of the various AGCS solutions available (chapters 2, 3 and 4), the potential market share (chapter 5) and the cost-effectiveness of the system (chapter 6).
- ^ Chudzikiewicz, Andrzej (2007). "Shifting Wheelset". Machine Dynamics Problems. 31 (2): 46–56.
- ^ "The Variable Gauge Rolling Truck". Archived from the original on March 10, 2007. Retrieved February 18, 2016.
- ^ "Operational Requirements". Development of the Trans-Asian Railway: Trans-Asian Railway in the North-south Corridor, Northern Europe to the Persian Gulf. 2001. pp. 49–58. ISBN 978-92-1-120099-7. Archived from the original (PDF) on 2014-02-03. Retrieved 2014-02-01.
- ^ Jump up to: a b c d e f Kanclerz, Miroslaw (9 October 2007). "Study on European Automatic Track Gauge Changeover Systems (ATGCS)" (PDF). Gdańsk: UIC. Retrieved 7 December 2008.
Variable gauge systems: SUW 2000, Poland; DBAG/Rafil Type V, Germany; CAF BRAVA, Spain; Talgo RD, Spain; Japan RTRI; Korea KRRI [..] DB Rafil Type V and PKP SUW 2000 are technically compatible and thereby 'interoperable'
- ^ "Talgo Variable Gauge". Archived from the original on 2 June 2013. Retrieved 27 July 2013.
- ^ Álvarez 2010, pp. 31–34.
- ^ "New Swift international train makes first journey with passengers from Moscow to Berlin". rzd.ru. Russian Railways. Retrieved 31 March 2017.
- ^ GC Freight
- ^ Talgo RD video
- ^ BRAVA Archived February 4, 2012, at the Wayback Machine
- ^ "HIGH-SPEED TRAIN ATPRD s-120". Archived from the original on May 22, 2006. Retrieved February 18, 2016.
- ^ "ÉCARTEMENTS VARIABLES: 'L' "ESSIEU MIRACLE" EST-IL NÉ DANS LE CANTON DE VAUD?". La Vie du Rail, No. 1415, 4 November 1973 (in French).
- ^ "webvdr.com". Archived from the original on 25 March 2006.
- ^ Jane's World Railways 2002–2003 p165.
- ^ Variable-Gauge Wagon Wheelsets | International Railway Journal
- ^ Schwartze, Matthias. "Gauge change system could help ease movement between countries". Rail International/Live Engineer. Archived from the original on 10 October 2008. Retrieved 17 September 2008.
The DB AG/Rafil Type V change gauge wheel set consists of a wheel set shaft and two axially displaceable solid wheels, which are joined to the shaft by a locking system. The solid wheel has been derived from the well-proved solid wheel of the 004 type of DB AG.
- ^ Gasanov, Isolde; Hoffmann, Hans-Karsten (2007). "Automatische Spurwechseltechnik für Güterwagen: Derzeit wird der Warenaustausch auf der Schiene durch die in Europa vorhandenen unterschiedlichen Spurweiten stark beeinträchtigt" [Automated gauge-change system for freight wagons]. Eisenbahntechnische Rundschau (in German). 6: 318–26. INIST 18819553.
- ^ Science Links Japan | Development of Variable Gauge Bogie Archived February 6, 2012, at the Wayback Machine
- ^ "Science Links Japan | Development of Traction Motor for Adjustable Gauge Train". Sciencelinks.jp. 18 March 2009. Archived from the original on 17 February 2012. Retrieved 20 August 2013.
- ^ "Archived copy". Archived from the original on 2011-07-10. Retrieved 2008-11-25.
{{cite web}}
: CS1 maint: archived copy as title (link) CS1 maint: bot: original URL status unknown (link) - ^ "INA ELGOGLIDE ® Plain Bushes in SUW 2000 Gauge Changeover Systems from ZNTK Poznán S.A." (PDF). Retrieved November 25, 2008.
- ^ Railway Gazette International December 2008 p 944
- ^ "Maintenance and service - PROSE". prose.ch. Archived from the original on 10 February 2009.
- ^ Gyr, Christoph (13 February 2023). "Split-frame bogies overcome the break of gauge". International Railway Journal. Retrieved 4 March 2023.
For the bogie, compatibility with the two track gauges is ensured by moving sideways the bogie halves with the wheels mounted on them, and by raising the air spring mounted on the bogie cross member from the low to high platform height. [...] At the end of 2008 Prose began work to develop a prototype bogie based on MOB's concepts, while the two companies worked together on a pro[to]type gauge-changing facility.
- ^ Jump up to: a b Trippi, Peider; Arnet, Roland (11 December 2022). "From MOB to BLS: The GoldenPass Express variable gauge explained" (PDF). Retrieved 9 September 2024.
- ^ Álvarez 2010, p. 14.
- ^ Railway Gazette International July 2009, p 20
- ^ Álvarez 2010, p. 13.
- ^ Talgo RD Gauge Change video
- ^ [See https://www.youtube.com/watch?v=ZiH4kt14yGw Gauge change in operation]
- ^ Gauge Change
- ^ Talgo GC in action.
- ^ Gauge Change freight
- ^ "BREAK OF GAUGE". The Brisbane Courier. Qld.: National Library of Australia. 14 August 1933. p. 15. Retrieved 4 February 2011.
- ^ "04 Sep 1918 – BREAK OF GAUGE PROBLEM REPORT OF BOARD OF EXPERT". Trove.nla.gov.au. Retrieved 20 August 2013.
- ^ DVV Media Group GmbH. "Gauge-changing trains ordered for Moscow – Berlin". Railway Gazette. Retrieved 20 August 2013.
- ^ "Introduction". Niagara Rails. Archived from the original on 26 August 2013. Retrieved 17 September 2008.
two mechanical solutions were tried: the GWR used a dual gauge system requiring a third rail, and the GTR used adjustable gauge trucks. However neither method proved satisfactory, and full conversion to standard gauge became necessary
- ^ «Перерыв датчика в Прескотт Джанкшн» . Байтаун Железнодорожное общество, ветвя, июнь 2003 г. Страницы железной дороги Колина Черчика. Июнь 2003 года. Архивировано из оригинала 7 августа 2008 года . Получено 3 сентября 2008 года .
Выбранная схема была запатентована CD Tisdale из Восточного Бостона, штат Массачусетс, с первым патентом был выпущен в марте 1863 года. Специальные колеса с очень большими центрами были оснащены ключевыми клиньями. Ось были зарегистрированы так, чтобы колеса могли быть установлены на стандартном или 5 -дюймовом 6 -дюймовом калипе. Ключи были заблокированы на месте длинным защитным штифтом и гигантскими резиновыми полосами. Положение колеса было сдвинуто постепенно расходящимися или сходящейся дорожкой. В переключении от широкого к стандарту клавиши будут ослаблены и удалены на одном конце сужающейся дорожки, рабочие в яме глубиной 4 фута удалили ключи из-под поезда. Длинный сарай был построен над ямами, чтобы защитить рабочих. С открытыми ключами поезд медленно толкнул по пути, а колеса будут вынуждены внутрь, когда поезд двигался вдоль сходящихся рельсов. Однажды в конце рабочие переворачивали и блокировали клинья, и поезд может идти на свой путь. Изменение может быть сделано через пять -десять минут. При переходе на широкий датчик, третий рельс, установленная внутри сужающейся дорожки Сдвижные станции были расположены в Пуант-Сен-Шарль , Монреаль и Сарния, Онтарио . План был впервые представлен в ноябре 1863 года, но в начале 1868 года не было никакого серьезного рассмотрения. Тесты оказались настолько многообещающими, что к концу следующего года дваста автомобилей регулируемых калибров Большой багажник, Центральный Вермонт и несколько соединительных линий в Новой Англии. Проблемы северного маршрута восток-запад, казалось, были решены, и национальным отправлением было заказано еще триста автомобилей. [...] его разрушительное и дорогостоящее преобразование могло бы быть избежано, если бы грузовики с переменной каликой работали так же хорошо. Проблемы, очевидно, развились. Говорят, что канавки клавиши ослабевают оси. Запада о безопасности телескопических оси были озвучены еще в 1846 году, задолго до теста на гранд -туловище. Был высказан значительный скептицизм в отношении надежности рабочих, обвиняемых в ослаблении и ужесточении так много колес с изо дня в день.
- ^ «Перерыв датчика в Прескотт Джанкшн» . Railways.incanada.net. Архивировано из оригинала 7 августа 2008 года . Получено 20 августа 2013 года .
- ^ «Ниагарские рельсы - введение» . Home.cogeco.ca. Архивировано из оригинала 26 августа 2013 года . Получено 20 августа 2013 года .
- ^ «Годовой отчет VR 1998» (PDF) . VR Group . 1998. с. 12 Получено 17 сентября 2008 года .
Движение между Торнио и Хаапарантой продолжало немного снижаться. Были приняты меры для увеличения объема этой линии, ускоряя формальности пограничного перехода. Разработка новой машины, изменяющей трассу, добилась дальнейшего прогресса, а тестирование будет начато в Торнио в начале весны 1999 года. Эта машина поднимет объемы трафика между Финляндией и Скандинавией.
- ^ Торстен Бюкер (декабрь 2004 г.). «Борсинка Швеция - Финляндия» . Получено 17 сентября 2008 года .
В 2002 году благодаря работе подходящих вагонов участвовала в сотрудничестве с финской виртуальной реальностью, зеленым грузом и Nordwaggon. Поврежден калибровочный характер «Rafil» был установлен в Tornia [sic] ; Заглушка типа Талго в Хапаранде. Этот уже был выведен из использования.
- ^ Ларс-оке Йозефссон (15 марта 2007 г.). «Мост между различиями в инфраструктуре» (PDF) . Автоматическая техника . Banverket (Шведская национальная железнодорожная администрация). С. 14, 18. Архивировано из оригинала (PDF) 21 июля 2011 года . Получено 17 сентября 2008 года .
Испытания с системами с автоматическим методом изменений трека продолжаются на границе между Швецией и Финляндией с 1997 года в тяжелых зимних условиях. Были протестированы две разные системы, испанская система Talgo и немецкая система RAFIL. Мы решили продолжить систему RAFIL. [...] 14 болотов были куплены. Коммерческий трафик продолжается с октября 2005 года.
- ^ Касаи, Кеничи; Цудзино, Шодо; Уруга, Кеничи (2000). «Поезда по изменению излога. Разработка системы мониторинга поезда по изменению датчика» . Отчет RTRI . 14 (10): 47–52. Архивировано из оригинала 11 октября 2008 года.
- ^ ; Kazuhiro , ODA Rtriqr.44.99 .
- ^ «Японская железная дорога и транспорт обзор (см. Picture Page 6)» (PDF) . jrtr.net . Архивировано из оригинала (PDF) 8 октября 2006 года . Получено 9 декабря 2008 года .
- ^ «Трактор Bogie с включенной системой изменяемости-патенты Talgo SA» . Freepatentsonline.com. 26 марта 1997 года . Получено 20 августа 2013 года .
- ^ "Shinkai Corporation" . Получено 28 марта 2009 г. [ Постоянная мертвая ссылка ]
- ^ Ишиге, Макото (1 сентября 2003 г.). «Развитие эмус, подходящих из калибра» (PDF) . Железнодорожные технологии Лавина (4) . Получено 8 декабря 2009 года .
- ^ НОВЫЙ ОТДЕЛЕНИЕ » «
- ^ "East - Intercity.pl" . Архивировано из оригинала 13 мая 2014 года . Получено 13 июня 2014 года .
- ^ Kasper Fiszer (31 Deckere 2018). «Польша - Украина: еще один год без Суу 2000» [Польша - Украина: еще один год без Суу 2000]. Железнодорожный рынок (на польском).
- ^ «GIF развивает трек с двойной калитрой» . Международный железнодорожный журнал . Март 2002 года. Архивировано с оригинала 11 октября 2008 года . Получено 7 декабря 2008 года .
Новый тестовый трек, который открылся в декабре 2001 года, используется для разработки и проверки концепции двойной калики. Трек 14,4 км между Олмедо и Мединой Дель Кампо в провинции Валладолид, включает в себя 10 км касательной (часть старой линии Сеговии-Медины, которая не работает с 1993 года), объект, изменяющий датчик, семинары и Техническое здание для взаимодействия. ... Тестовая дорожка еще не электрифицирована, поэтому начальные тесты, начатые в январе, проводились с использованием дизельного поезда Talgo XXI. Тесты включают в себя проход через явки и пересечения максимум 242 км/ч на простой дорожке и 110 км/ч при отклонении.
- ^ Jump up to: а беременный Железнодорожный газетт Международный ноябрь 2008 г., с. 881
- ^ WebExpert - http://www.webexpert.ch . «Дроитсасанты» . GoldenPass.ch. Архивировано из оригинала 13 октября 2009 года . Получено 20 августа 2013 года .
{{cite web}}
: Внешняя ссылка в
( помощь )|author=
- ^ «Факторные листы - проза» . проза.ч . Архивировано из оригинала 2012-02-04 . Получено 2012-02-17 .
- ^ « EV09 -изменяющий калибр Bogie -« Prose Ag »компания» . Получено 2023-02-04 .
- ^ «Система изменений из датчика для GoldayPass Express в Zweisimmen -« Prose Ag » . Получено 2023-02-07 .
- ^ «16 февраля 1886 года - сэр Джон Фаулер в Аделаиде. (Telegram Herald's)» . Maitland Mercury и Hunter River General Advertiser . Rove.nla.gov.au. Получено 20 августа 2013 года .
- ^ «Изобретения в транспорте из Брэдфорда» . MyLearning.org. 22 января 1907 года. Архивировано с оригинала 2 мая 2014 года . Получено 20 августа 2013 года .
- ^ Патент
- ^ «Вагоны с переменной каликой-краткая статья» . Международный железнодорожный журнал . 1 июля 1999 г.
- ^ Talgo Lage Change
- ^ Talgo Rd Изменение датчика
- ^ Мотивная сила [ Том и проблема необходимы ]
- ^ «Буфер сбоя EST - информация и ссылки на буферах аварийного сбоя EST G1, R1 и X1» . Crashbuffer.com. 16 июня 2005 г. Получено 5 февраля 2014 года .
- ^ «SKF поставляет новые решения для испанских локомотивов Talgo» . Архивировано из оригинала 28 сентября 2011 года . Получено 18 февраля 2016 года .
- ^ «Транспорт и логистика» . Инновации-report.com . 21 февраля 2006 г.
- ^ Idea TV GmbH (21 февраля 2006 г.). «Высокоскоростной локомотив» . Инновации-report.com . Получено 5 февраля 2014 года .
- ^ Jump up to: а беременный Нецель, Андреас (2008). «Автоматически перехватываемые драйверы HGV Talgo 250» [высокоскоростный поезда с переменной калибром Talgo 250]. Zev Rail Glasers Annals (на немецком языке). 132 : 170-1. INIST 20940983 .
- ^ «Первое, подходящее на калибровочное электрическое локомоть: то, что, как утверждается, является первым в мире высокоскоростным электрическим локомотивом, который собирается начать процесс сертификации в Испании. Талго объясняет фон для этого захватывающего проекта Дэвиду Бригиншоу» . Международный железнодорожный журнал . 2007.
- ^ "Архививая копия" . Архивировано с оригинала 13 марта 2016 года . Получено 16 апреля 2009 года .
{{cite web}}
: CS1 Maint: архивная копия как заголовок ( ссылка ) - ^ «07 мая 1915 г. - Проблема разрыва датчика. Автоматические скользящие колеса» . Rove.nla.gov.au. Получено 5 февраля 2014 года .
- ^ «08 июля 1921 г. - разрыв устройства датчика. Демонстрация перед мемб» . Rove.nla.gov.au. 8 июля 1921 года . Получено 5 февраля 2014 года .
- ^ «19 июля 1922 г. - Проблема с отрывом. Устройство капитана Грива» . Rove.nla.gov.au. Получено 5 февраля 2014 года .
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Алварес, Альберто Гарсия (август 2010 г.). трек Автоматический . Фонд испанских железных дорог. ISBN 978-84-89649-56-9 .
- Иглесиас, Игнасио Хорхе; Адиф (28 июня 2011 г.). Проект Unichange - новое поколение средств смены избытков (PDF) . Железнодорожный технологический форум для интернационализации. Мадрид.
Система TCRS4 позволяет пройти CAF, Talgo, Rafil-DB [и] Suw2000 Technologies
Внешние ссылки
[ редактировать ]- Система ось поезда с колесами с переменным датчиком , Patent EP1112908, назначенная Talgo SA.
- Переменный калибр Bogie для пробега , патентный EP0873929, назначен в Институт технических исследований железной дороги.
- Сборка железнодорожной оси, оснащенная автоматическим изменением дорожного датчика и адаптируемой к обычным грузовым подвигам , патент US5787814, назначенный Talgo SA.
- Колесны вагонов с переменной капустом-Краткая статья , Международный железнодорожный журнал, июль 1999 г. [ нужно разъяснения ]
- Европейские автоматические системы смены трека , обследовавшее UIC, исследование различных систем с переменным датчиком
- Объяснена система переменной датчики Talgo (по -французски)
- Система переменной датчики Talgo в действии
- Крупный план переменной мобской бодби в действии
- Делать отчет [ мертвая ссылка ]
- CFR
- http://osjd.plaske.ua/en/doklad/wishnevski.doc [ Постоянная мертвая ссылка ]
- Украина
- Автоматические системы изменений в Испании (на испанском языке)