Jump to content

Kaman HH-43 Huskie

(Перенаправлен из Kaman HH-43B Huskie )
HH-43 Huskie
HH-43B Huskie из ВВС США ВВС
Общая информация
Тип Пожарная пожаска/спасение
Производитель Каман самолеты
Дизайнер
Антон Флеттнер
Статус Ушедший на пенсию
Основные пользователи ВВС США
Number built370[1]
History
Introduction dateNovember 1958
First flight21 April 1953
RetiredEarly 1970s
Developed intoKaman K-1125

Kaman HH-43 Huskie - вертолет, разработанный и производимый американским производителем роторных самолетов Kaman . [ 2 ] Возможно, он наиболее характерен для использования двойными перерывистыми роторами , в значительной степени спроектированной немецким инженером по аэронавите Антоном Флеттнером .

Впервые 21 апреля 1953 года HH-43 отправился в производство и управлял несколькими военными воздушными службами, включая ВВС США , ВМС США и Корпус морской пехоты США . Он был в первую очередь предназначен для использования в пожарной борьбе и спасении самолетов в непосредственной близости от воздушных баз, но был тщательно развернут во время войны во Вьетнаме . Он использовался в качестве поисковой и спасательной платформы, которая часто была улучшена с помощью импровизированной модификации и нового аппарата, чтобы лучше соответствовать тропическим условиям. HH-43 также был экспортирован в несколько других стран и продавался в коммерческих целях. Он установил несколько авиационных записей в своем классе и был первым вертолетом для экспериментов с двигателями с двумя турбинами. Ранние модели использовали плоский двигатель радиального поршня шести или осы, а затем это было изменено на одно газовый турбинный двигатель. В раннем поршневом моделях было три плавника на двойном хвосте, но модель турбины имела 4 вертикальных хвостовых плавника на двух хвостовых бумах и выхлопная трубка двигателя. К 1970 -м годам он заменялся более новым роторным корпусом, которые обычно были больше и способны к большей производительности. Многие из вертолетов пробились на гражданский рынок и музеи.

Under the aircraft designation system used by the U.S. Navy pre-1962, Navy and U.S. Marine Corps versions were originally designated as the HTK, HOK or HUK, for their use as training, observation or utility aircraft, respectively. The Air Force Version was the H-43A, however after 1962 the designation system was consolidated, and that became the HH-43A, and the H-43B, the HH-43B. HUK-1 became UH-43C, HOK-1 became OH-43D, and HTK-1 became TH-43E. The TH-43E was a training version used by the Navy, powered by flat six piston engine, with space for three people; this version had 3 vertical tail fins on the end of single, not twin tail boom.

Development

[edit]
HOK-1 prototype, 1953
HUK-1 (later renamed UH-43C) on sea trials in 1959.

In 1947, the German aeronautical engineer Anton Flettner was brought to the United States as part of Operation Paperclip.[3] He was the developer of the two earlier synchropter designs from Germany during the Second World War: the Flettner Fl 265 which pioneered the synchropter layout, and the slightly later Flettner Fl 282 Kolibri ("Hummingbird"), intended for eventual production. Both designs used the principle of counter-rotating side-by-side intermeshing rotors, as the means to solve the problem of torque compensation, normally countered in single–rotor helicopters by a tail rotor, fenestron, NOTAR, or vented blower exhaust. Flettner remained in the United States and became the chief designer of the Kaman company.[4] In this capacity, he designed numerous new helicopters that used the Flettner double rotor.

On 21 April 1953, the first prototype, referred to by the manufacturer as the K-225, made its maiden flight. It was later adopted by the United States Navy as the HTK-1, by which point it was outfitted with a single Lycoming O-435 flat-six piston engine, producing 240 hp (180 kW). During 1954, for an experiment jointly conducted by Kaman and the U.S. Navy, a single HTK-1 was modified and flown with its piston engine having been replaced by a pair of Boeing T50-BO-2 turbine engines totaling 380 hp (280 kW), becoming the world's first twin-turbine helicopter in the process.[5]

Subsequently, a much more powerful Pratt & Whitney R-1340 Wasp radial piston engine, capable of producing 600 hp (450 kW), powered for the far heavier HOK-1, HUK-1, and H-43A versions for the United States Marines, U.S. Navy, and the United States Air Force, respectively. The U.S. Air Force also opted to procure two models that were powered by a single Lycoming T53 turboshaft engine: the HH-43B with 860 hp (640 kW) and the HH-43F with 825 hp (615 kW).[6] The HH-43B variant established several world records for helicopters in its class during the early 1960s, including for rate of climb, altitude, and distance traveled.[7] The Huskie had a variety of tail and fin combinations over different variants, such a single tail with two or three fins or twin tail booms with four vertical fins.

Design

[edit]
The twin intermeshed rotors of this design
The prominent exhaust tube the turbine powered version
HOK-1 with SS-11 (M22) missiles

The design had two main rotors, each with two blades, the blades were made primarily of wood and the two main rotors were linked by a transmission to keep them synced correctly.[8] The design used a variety of engines included a flat-six, radial engine, one gas turbine, and it was also tested with twin turbine engines. The rear of the aircraft had three main configurations three vertical fins on the end of single tail boom, three vertical fins on the end of twin tail booms, and finally 4 vertical fins on the end of twin tail booms along with an engine exhaust. The design usually had 4 wheels to land on, some had combined wheel and ski, and there was a version with twin floats.

Flight control on the HH-43 was primarily effected by a series of servo-flaps, or large tabs, that was located on the trailing edge of each rotor blade; the actuation of these flaps[how?] would cause the rotors to warp and thus cause the helicopter to either rise or descend as desired.[7] The rotor blades were composed of laminated wood; these restricted the aircraft's use in heavy rains as it could cause blade delamination.[9] There was no conventional tail rotor; its absence gave the rotorcraft a somewhat unusual look.[10] The contra-rotating twin rotors posed a particular hazard on the ground; crews were instructed to avoid approaching or departing the vehicle from the sides, but to instead advance or leave the vehicle from the front, as the blades would be at their highest at this position.[11] Warnings that reinforced this instruction were usually painted on the sides of the pylons which supported the rotor heads.

The B model had four vertical stabilizers at end of twin tail booms at the rear, but no tail rotor, as the two counter rotating main rotors balanced each other out. It had combination wheel and skids that aided in landing on soft ground.[12]

The interior of the T53 turbine powered HH-43 was divided in two somewhat cramped compartments, the cockpit at the front and an aft crew compartment, which were connected by a small opening that was too narrow for most personnel to pass through (the original radial piston powered versions lacked the aft compartment).[13] Dependent on the mission being performed, the aft compartment would be used to house firefighters, medics, mechanics, and/or rescued personnel; folding sidewall-mounted seats were provided for up to four personnel in this space, while the cockpit normally housed the pilot and co-pilot alone. In a typical configuration, a pair of clamshell doors would be fitted that could open up into the aft area of the rear compartment; in tropical conditions, these doors would often be removed to help cool the interior; in such a configuration, an aft net would be installed to prevent any personnel from falling out of the aircraft. No weapons mounts were officially approved, but some improvised arrangements did see the use of a Browning Automatic Rifle at the aft ramp position.[14]

On the exterior of the rotorcraft, a motorised hoist that was typically used for rescue missions was commonly fitted; control of the hoist was normally exercised from within the aft compartment, but the pilot could also directly control the hoist via the cyclic stick. For rescues at sea, a padded sling, nicknamed the 'horse collar', was fitted to the end of the hoist to aid in retrieval operations.[13] Due to unsatisfactory performance in the field, other devices were usually fitted, including the wire basket "Stokes litter" and a heavy "forest penetrator".[15] Also called a "Jungle penetrator", it had spring loaded arms and a seat, that could be ridden up or down from the helicopter with the hoist. A PJ could ride down and could help retrieve a downed airmen, and the rescue version had stretcher and medical kit inside.[16] The jungle perpetrator had fold-out seats for up to three people.[12]

Operational history

[edit]
USMC HOK-1 (later renamed OH-43D) carries drums, 1956
A USAF Huskie aids a practice firefighting operation at Cam Ranh Bay Air Base, Vietnam in 1968
HH-43B on a firefighting exercise in the 1960s. The helicopter had an especially strong downwash that could blow the smoke away from the firefighters
Fire suppression kit on display at the Museum of Aviation

The Huskie entered service in late 1958 with the Air Force. It was also adopted by the Navy and Marine Corp, but not the Army. It was used extensively in the Vietnam war, and was an important Search and rescue helicopter. It was also used to fight fires and for utility operations. The early rotory engine powered models gave way to turbine powered ones. It was also sold on the civilian market, and at least one warbird models are in flying condition in the 21st century.

The HH-43 Huskie was procured by the U.S. Air Force; the first H-43As were delivered to the service in November 1958 while the first H-43Bs were accepted in June 1959.[7] The U.S. Air Force primarily procured the type to perform local base rescue operations and to fight aircraft fires. For the latter capacity, the H-43 was commonly outfitted with an airborne fire suppression kit that hung beneath it; this kit, which was developed at Wright-Patterson AFB, weighed only 1,000 pounds yet could output almost 700 gallons of fire-fighting foam. Huskies were usually capable of reaching crash sites before ground vehicles could, saving often-critical time in the rescue.[7] The helicopter had an especially strong down-wash that was useful in fighting fires.[8] During 1962, the USAF opted to change the H-43 designation to HH-43 to reflect the rotorcraft's role as a rescue vehicle. The HH-43F was the last model delivered to the U.S. Air Force, these differed from earlier models primarily by engine and rotor modifications that produced greater lift.[7]

The Huskie was deployed overseas during the Vietnam War; several detachments of the Pacific Air Rescue Center, the 33d, 36th, 37th, and 38th Air Rescue Squadrons, and the 40th Aerospace Rescue and Recovery Squadron operated the type. Personnel came to commonly refer to the aircraft by its call sign "Pedro". Early on, the rotorcraft's limited range proved to be a hindrance to operations; some crews resorted to an improvised additional fuel tank housed within the aft compartment, increasing fuel capacity by roughly 75 percent.[17] A Huskie performed the first combat medevac in March 1965, for an airmen downed in the Vietnamese Demilitarized Zone during Operation Rolling Thunder.[16] At the time the Huskies were the only rescue helicopters in service, other types, such as the Jolly Green Giant arrived later.[16]

During the conflict, the HH-43 flew more rescue missions than all other rotorcraft combined, largely due to its unique hovering capability; between 1966 and 1970, the type performed a total of 888 combat rescue, comprising 343 aircrew rescues and 545 non-aircrew rescues.[7] The type was also occasionally used as a firefighting vehicle in the theatre as well.[18] Noting the shortcomings of the HH-43, the procurement of newer aircraft, such as the Sikorsky CH-3C and HH-3E, was accelerated; their arrival in quantity supplanted the type and saw its being entirely replaced during the early 1970s.[19][20] However, the HH-43 did continue to serve in Southeast Asia until 1975, making it both the first and last rescue helicopter serving in that theatre.[16] (See also List of aircraft losses of the Vietnam War)

Pakistan procured three HH-43Bs in 1964 for Search and rescue and general support missions in its hot and multi-terrain environment. It equipped her airforce's No. 4 Squadron. During the 1965 Indo-Pakistani War, the Huskies were employed in logistic support missions for the Army, transporting artillery pieces and 31,000 lb (14,000 kg) of ammunition to inaccessible battlefields in the mountains of Kashmir.[21][22] On 8 July 1976, an H-43B from PAF Base Masroor was scrambled for a rescue mission in the Arabian Sea after receiving an SOS call from an Egyptian merchant ship "Latakia". All of the ship's crew were winched up safely before the ship sank.[23]

Many retired Huskies were used in the logging industry until spares were difficult to get, then the price dropped and they were harder to keep in operation.[8] A HH-43 operating in the logging industry had a crash in 2006, with a failure of main gear box due to cracks.[24] The FAA said the helicopter gearbox had likely developed cracks from carrying heavy loads of logs.[24]

There is one known flying and restored Huskie by the 2020s, which is sometimes flown at the Olympia Air show.[25] There is not many spare parts available for the Huskie by this time, in particular the rotor blades.[8]

Variants

[edit]
HH-43A
HH-43B Huskie in museum
OH-43D Huskie in 1960
HH-43F (K-600)

An HTK was tested with twin Boeing 502 turboshafts in 1954, this was the first twin-turbine helicopter.

K-240
company designation from HTK-1/TH-43E
K-600
proposed civilian counterpart of HOK-1[26]
K-600-3
civilian counterpart of H-43B[26]
K-600-4
company designation of HOK-3 development[26]
K-600-5
HH-43F[27]
XHTK-1
two two-seat aircraft for evaluation
HTK-1
three-seat production version powered by a 240 hp (180 kW) Lycoming O-435-4 flat-six piston engine for the United States Navy,[28][29] later became TH-43E, 29 built
XHTK-1G
one example for evaluation by the United States Coast Guard
HTK-1K
one example for static tests as a drone
XHOK-1
prototype of United States Marine Corps version, two built
HOK-1
United States Marine Corps version powered by a 600 hp (450 kW) R-1340-48 Wasp radial piston engine; later became OH-43D, 81 built
HOK-3
proposed development powered by a Blackburn-Turbomeca Twin Turmo 600 turboshaft powerplant.[26]
HUK-1
United States Navy version of the HOK-1 with R-1340-52 radial piston engine; later became UH-43C, 24 built
H-43A
USAF version of the HOK-1; later became the HH-43A, 18 built
HH-43A
post-1962 designation of the H-43A
H-43B
H-43A powered by an 860 shp (640 kW) Lycoming T53-L-1B turboshaft engine, three-seats and full rescue equipment; later became HH-43B, 200-built
HH-43B
post-1962 designation of the H-43B
UH-43C
post-1962 designation of the HUK-1
OH-43D
post-1962 designation of the HOK-1
TH-43E
post-1962 designation of the HTK-1
HH-43F
HH-43B powered by an 825 shp (615 kW) Lycoming T53-L-11A turboshaft engine with reduced diameter rotors, 42 built and conversions from HH-43B
QH-43G
One OH-43D converted to drone configuration

Operators

[edit]
One of 12 HH-43 Huskies acquired by the Imperial Iranian Air Force in 1965
A Thai Kaman HH.34B at the Royal Thai Air Force Museum (2014)
 Burma
 Colombia
Iran
 Morocco
 Pakistan
 Thailand
 United States

Surviving aircraft

[edit]

In addition to those on static display, there was one known airworthy example at the Olympic Flight Museum by the 2020s.[40] While various HH-43s still exist, some models can be quite rare. For example, only of two of the 18 USAF HH-43A survived and neither is on display.[41]

A HH-43B on display at Hubschraubermuseum Bückeburg, Germany
Burma
Germany
Pakistan
Thailand
United Kingdom
United States
Kaman HOK-1 (OH-43D) Huskie on display at Pima Air & Space Museum (March 2006)
HH-43 on display at the Museum of Aviation
HH-43B Huskie at Castle Air Museum
Side view of the same Castle Air Museum example

Specifications (HH-43F / K-600-5)

[edit]
3-view line drawing of the Kaman HUK-1
3-view line drawing of the Kaman HUK-1
3-view line drawing of the Kaman HH-43B/F Huskie
3-view line drawing of the Kaman HH-43B/F Huskie

Data from Jane's All the World's Aircraft 1965-66,[27] National Museum of the United States Air Force : Kaman HH-43B Huskie[7]

General characteristics

  • Crew: Two flight crew and two rescue crew
  • Capacity: 3,970 lb (1,801 kg) maximum payload
  • Length: 25 ft 2 in (7.67 m) fuselage
  • Height: 15 ft 6.5 in (4.737 m) to tip of highest blade
12 ft 7 in (4 m) to top of rotor pylons
  • Empty weight: 4,620 lb (2,096 kg)
  • Gross weight: 6,500 lb (2,948 kg)
  • Max takeoff weight: 9,150 lb (4,150 kg)
  • Fuel capacity: 350 US gal (291 imp gal; 1,325 L)
  • Powerplant: 1 × Lycoming T53-L-11A turboshaft engine, 825 shp (615 kW) (de-rated from 1,150 shp (858 kW))
  • Main rotor diameter: 2 × 47 ft 0 in (14.33 m)
  • Main rotor area: 3,470.34 sq ft (322.405 m2)
  • Blade section: - root: NACA 23012; tip: NACA 23011[69]

Performance

  • Maximum speed: 120 mph (190 km/h, 100 kn)
  • Cruise speed: 110 mph (180 km/h, 96 kn)
  • Range: 504 mi (811 km, 438 nmi) at 5,000 ft (1,524 m) and 8,270 lb (3,751 kg) TOW
  • Service ceiling: 23,000 ft (7,000 m)
  • Hover ceiling IGE: 20,000 ft (6,096 m)
  • Hover ceiling OGE: 16,000 ft (4,877 m)
  • Rate of climb: 1,800 ft/min (9.1 m/s)

See also

[edit]

Related development

Aircraft of comparable role, configuration, and era

Related lists

References

[edit]

Citations

[edit]
  1. ^ [1]
  2. ^ Wragg, David W. (1973). A Dictionary of Aviation (first ed.). Osprey. p. 148. ISBN 9780850451634.
  3. ^ Boyne, Walter J. (2011). How the Helicopter Changed Modern Warfare. Pelican Publishing. p. 45. ISBN 978-1-58980-700-6.
  4. ^ ""Anton Flettner"; Hubschraubermuseum Bückeburg". Archived from the original on 18 October 2012. Retrieved 22 August 2012.
  5. ^ "Twin Turborotor Helicopter". Popular Mechanics. Vol. 102, no. 2. August 1954. p. 139. ISSN 0032-4558.
  6. ^ LaPointe 2001, p. 74.
  7. ^ Jump up to: a b c d e f g h "Kaman HH-43B Huskie". National Museum of the United States Air Force™. Retrieved 4 May 2020.
  8. ^ Jump up to: a b c d "A rare breed: The H-43 Huskie". Vertical Mag. 2018-05-25. Retrieved 2024-05-09.
  9. ^ LaPointe 2001, pp. 69, 73.
  10. ^ LaPointe 2001, p. 69.
  11. ^ Prouty, Ray (2009). Helicopter Aerodynamics Volume I. Eagle Eye Solutions. p. 487. ISBN 978-0557089918.
  12. ^ Jump up to: a b dnewbold (2012-07-10). "The HH-43 Huskie: The First US Air Force Search-and-Rescue Helicopter". HistoryNet. Retrieved 2024-05-16.
  13. ^ Jump up to: a b LaPointe 2001, p. 70.
  14. ^ LaPointe 2001, pp. 69-70, 72.
  15. ^ LaPointe 2001, pp. 71-72.
  16. ^ Jump up to: a b c d "Bring 'Em Back Alive". Air & Space Forces Magazine. Retrieved 2024-05-16.
  17. ^ LaPointe 2001, pp. 75-76.
  18. ^ LaPointe 2001, p. 110.
  19. ^ Hobson, Chris (2001). Vietnam Air Losses. Hinckley, UK: Midland Publishing. p. 258. ISBN 1-85780-115-6.
  20. ^ LaPointe 2001, p. 77.
  21. ^ Fricker, John (1979). Battle for Pakistan. Ian Allan Publishing. p. 83. ISBN 0711009295.
  22. ^ Хуссейн, Шабббир; Quraishi, Tariq (1982). История Пакистанских ВВС, 1947-1982 .
  23. ^ Hussaini, Syed (2013). Полет высоко . п. 99
  24. ^ Jump up to: а беременный «Реестр Warbird - Kaman HH -43 Huskie - сайт ресурсов Warbirds» . www.warbirdregistry.org . Получено 2024-05-09 .
  25. ^ «Исполнители 2024 - олимпийские авиашоу» . Получено 2024-05-09 .
  26. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Бриджман, Леонард, изд. (1958). Джейн все мировые самолеты 1958-59 . Лондон, Великобритания: Jane's All The World Aircraft Publishing Co. Ltd. с. 320–321.
  27. ^ Jump up to: а беременный Тейлор, Джон В.Р., изд. (1965). Джейн все мировые самолеты 1965-66 . Лондон, Великобритания: Sampson Low, Marston & Company, Ltd. с. 249–250.
  28. ^ Справочник пилота 01-260HAA-1: ВМС-модель HTK-1 вертолеты . ВМС США. 1 сентября 1952 г. с. 1 ​Получено 13 августа 2021 года .
  29. ^ «Каман HTK-1 (вертолет)» . Музей воздуха Tillamook . Получено 13 августа 2021 года .
  30. ^ «Мировой рынок вертолетов» . Flight International . Илифф. 11 июля 1968 г. с. 49. Архивировано из оригинала 2015-06-23 . Получено 5 февраля 2013 года .
  31. ^ «Мировой рынок вертолетов» . Flight International . Илифф. 11 июля 1968 г. с. 50 ​Получено 5 февраля 2013 года .
  32. ^ «История iia» . Copyright © 1999-2012 iiaf.net . Получено 26 января 2013 года .
  33. ^ «Иран ВВС HH-43F Huskie» . Требовать средств массовой информации . Получено 26 января 2013 года .
  34. ^ «Военный рынок вертолетов 1971» . Flight International . Илифф. п. 579 . Получено 21 марта 2015 года .
  35. ^ «Вывод из эксплуатации самолетов Пакистан ВВС» . Получено 26 января 2013 года .
  36. ^ «Королевские (архивы) ВВС тайской» (PDF) . Rtaf.af. Архивировано из оригинала (PDF) 25 ноября 2011 года . Получено 26 января 2013 года .
  37. ^ «Kaman HH-43B Huskie (K-600)» . Требовать средств массовой информации . Получено 26 января 2013 года .
  38. ^ «Каман Хок-1 (OH-43d) Huskie Us Marines» . H43-huskie.com. Архивировано из оригинала 11 января 2012 года . Получено 26 января 2013 года .
  39. ^ «Каман Хук-1 (UH-43C) Huskie US Favy» . H43-huskie.com. Архивировано из оригинала 2 июня 2015 года . Получено 26 января 2013 года .
  40. ^ «Редкая порода: H-43 Huskie» . Вертикальный маг . 2018-05-25 . Получено 2024-05-16 .
  41. ^ "McChord Air Museum-Kaman HH-43A Huskie (S/N 58-1833)" . www.mcchordairmuseum.org . Получено 2024-04-21 .
  42. ^ «Примечания к сохранению - Мьянма». Air-Britain News . Воздушный британ : 380. март 2014 года.
  43. ^ "Kaman HH-43F Huskie" . Музей вертолета Букакебург . Получено 31 октября 2016 года . [ Постоянная мертвая ссылка ]
  44. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час Рагай, Йохан (25 августа 2016 г.). "Сохранили H-43 Huskie " Ragay.nl Получено 31 октября
  45. ^ Jump up to: а беременный «H-43 сохранился» . www.ragay.nl . Получено 2024-05-05 .
  46. ^ «Воздушные виоалы - досье планера - Kaman H -43, S/N 62-4556 Pakaf, C/N 182» . Воздушные визуальные эффекты . Aerialvisuals.ca . Получено 31 октября 2016 года .
  47. ^ «Здание 5: вертолеты и последний истребитель винта» . Королевский тайский музей ВВС . Архивировано с оригинала 26 октября 2013 года . Получено 29 октября 2016 года .
  48. ^ «Досье планера-Kaman HH-43B Huskie, S/N H5-2/05 RTAF, C/N 115» . Воздушные визуальные эффекты . Aerialvisuals.ca . Получено 31 октября 2016 года .
  49. ^ «Список самолетов» . Музей Midland Air . Получено 31 октября 2016 года .
  50. ^ "Kaman HH-43F 'Huskie' " . Музей воздуха Новой Англии . Получено 31 октября 2016 года . [ Постоянная мертвая ссылка ]
  51. ^ «Самолет» . Музей воздуха Tillamook . Получено 31 октября 2016 года .
  52. ^ "Досье планера - Kamanh -43, S/N 129313 USN " Воздушные визуальные эффекты Aerialvisuals.ca Получено 31 октября
  53. ^ «Хаски [139974]» . Музей Air & Space Pima . Pimaair.org. Архивировано с оригинала 31 октября 2016 года . Получено 31 октября 2016 года .
  54. ^ "139982" . Flickr . Получено 31 октября 2016 года .
  55. ^ «Список самолетов» (PDF) . Летающие кожаные . Летающий кожаный исторический фонд. Архивировано из оригинала (PDF) 4 марта 2016 года . Получено 30 октября 2016 года .
  56. ^ «Досье планера - Kaman OH -43D Huskie, S/N 139990 USN, C/R N5190Q» . Воздушные визуальные эффекты . Aerialvisuals.ca . Получено 31 октября 2016 года .
  57. ^ Макет, Стивен П. (июль 2005 г.). "Большой ход Педро" . Pedro News . Архивировано из оригинала 5 апреля 2017 года . Получено 31 октября 2016 года .
  58. ^ "HH-43F" Huskie " . Музей авиации . Получено 31 октября 2016 года .
  59. ^ «Досье планера-Kaman HH-43F Huskie, S/N 59-1578 USAF» . Воздушные визуальные эффекты . Aerialvisuals.ca . Получено 31 октября 2016 года .
  60. ^ "Kaman HH-43B Huskie" . Национальный музей ВВС США . 18 мая 2015 года . Получено 31 октября 2016 года .
  61. ^ "Наша коллекция" . Музей Castle Air . Архивировано с оригинала 14 ноября 2016 года . Получено 31 октября 2016 года .
  62. ^ «Досье планера-Каман HH-43F Huskie, S/N 62-4513 USAF, C/N 139» . Воздушные визуальные эффекты . Aerialvisuals.ca . Получено 31 октября 2016 года .
  63. ^ "Хаски [62-4531]" . Музей Air & Space Pima . Pimaair.org. Архивировано с оригинала 31 октября 2016 года . Получено 31 октября 2016 года .
  64. ^ "HH-43B Huskie" . Музей командования воздушной мобильности . AMC Museum Foundation, INC . Получено 31 октября 2016 года .
  65. ^ "HH-43B" Huskie " . Хилл ВВС база . 19 октября 2010 года. Архивировано с оригинала 31 октября 2016 года . Получено 31 октября 2016 года .
  66. ^ "HH-43 Huskie" . Олимпийский летный музей . Архивировано из оригинала 26 сентября 2010 года . Получено 31 октября 2016 года .
  67. ^ «Досье планера-Kamanh-43, S/N 64-17558 USAF, C/R N4069R» . Воздушные визуальные эффекты . Aerialvisuals.ca . Получено 31 октября 2016 года .
  68. ^ «Реестр FAA [N4069R]» . Федеральное авиационное управление . Министерство транспорта США. Архивировано с оригинала 31 октября 2016 года . Получено 31 октября 2016 года .
  69. ^ Леднисер, Дэвид. «Неполное руководство по использованию аэродинамического профиля» . m-selig.ae.illinois.edu . Получено 16 апреля 2019 года .

Библиография

[ редактировать ]
  • Чилс, Джеймс Р. (2007). Машина Бога: от бумеранга до черных ястребов: история вертолета . Нью -Йорк, США: Bantam Books. ISBN  978-0-553-80447-8 .
  • Francillon, René J. (1997). McDonnell Douglas Aircraft с 1920 года: том II . Лондон, Великобритания: Путнэм. ISBN  0-85177-827-5 .
  • Фроули, Джерард (2003). Международный каталог гражданских самолетов, 2003-2004 . Fyshwick, Canberra, Act, Австралия: аэрокосмические публикации Pty Ltd. p. 155. ISBN  1-875671-58-7 .
  • Lapointe, Robert L. (2001). PJS во Вьетнаме: история AirRescue во Вьетнаме, как видно глазами парарескуменов . Северная PJ Press. ISBN  0-9708-6710-7 .
  • Мансон, Кеннет (1968). Вертолеты и другие роторные с 1907 года . Лондон, Великобритания: Blandford Publishing. ISBN  978-0-7137-0493-8 .
  • Толщина, П. (2000). Военный роторный корпус: серия мировых военных технологий Брэсси . Лондон, Великобритания: Брасси. ISBN  1-85753-325-9 .
  • Рэгг, Дэвид В. (1983). Вертолеты на войне: изобразительная история . Лондон, Великобритания: Р. Хейл. ISBN  0-7090-0858-9 .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 009f6aaccd036a9109ee96d802b9921e__1726425120
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/00/1e/009f6aaccd036a9109ee96d802b9921e.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Kaman HH-43 Huskie - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)