Jump to content

Прогрессирование аккордов

(Перенаправлено из структуры аккордов )


    {
      \ new Pianostaff <<
        \ Новый персонал <<
            \ Новый голос \ Относительный C '' {
                \ stemup \ clef treble \ key c \ майор \ время 4/4
                C2 B C1
                }
            \ Новый голос \ Относительный C '{
                \ Stemdown
                F2 D E1
                }
            >>
        \ Новый персонал <<
            \ Новый голос \ Относительный C '{
                \ Stemup \ clef Bass \ Key C \ Major \ Time 4/4
                A2 G G1
                }
            \ Новый голос \ Относительный c {
                \ Stemdown
                f, 2_ \ markup {\ concat {\ translate #'(-4. 0) {"c: iv" \ hspace #2.2 "v" \ hspace #5.3 "i"}}}
                g c1 \ bar "||"
                }
            >>
    >>}
Прогрессия IV -V - I в ключе от C -Major. Показанные аккорды являются F Major, G Major и C Major.

В музыкальной композиции или прогрессирование аккордов гармоническое прогрессирование (неформальные изменения аккордов , используемые в качестве множественного числа ) представляет собой последовательность аккордов . Прогрессии аккордов являются основой гармонии в западной музыкальной традиции от эры общей практики классической музыки до 21 -го века. Прогрессии аккордов являются основой популярных музыкальных стилей (например, поп -музыка , рок -музыка ), традиционной музыки , а также жанров, таких как блюз и джаз . В этих жанрах прогрессии аккордов являются определяющей особенностью, на которой строятся мелодия и ритм.

В тональной музыке прогрессирования аккордов выполняют функцию создания или иного противоречия тональности , технического названия того, что обычно понимается как « ключ » песни или произведения. Прогрессии аккордов, такие как чрезвычайно распространенная аккорда IV-Vi-IV, обычно выражаются римскими цифрами в теории классической музыки. Во многих стилях популярной и традиционной музыки прогрессии аккордов выражаются с использованием названия и « качества » аккордов. Например, ранее упомянутое аккордовое прогрессирование в ключе E Major будет написано как E Major -B Major -C Minor - A специальность в фальшивой книге или листе свинца . В первом аккорде, E Major, «e » указывает на то, что аккорд построен на корневой ноте «e », а слово «майор» указывает на то, что основной аккорд » построен на этой записке «E ♭ .

In rock and blues, musicians also often refer to chord progressions using Roman numerals, as this facilitates transposing a song to a new key. For example, rock and blues musicians often think of the 12-bar blues as consisting of I, IV, and V chords. Thus, a simple version of the 12-bar blues might be expressed as I–I–I–I, IV–IV–I–I, V–IV–I–I. By thinking of this blues progression in Roman numerals, a backup band or rhythm section could be instructed by a bandleader to play the chord progression in any key. For example, if the bandleader asked the band to play this chord progression in the key of B major, the chords would be B-B-B-B, E-E-B-B, F-E-B-B.

The complexity of a chord progression varies from genre to genre and over different historical periods. Some pop and rock songs from the 1980s to the 2010s have fairly simple chord progressions. Funk emphasizes the groove and rhythm as the key element, so entire funk songs may be based on one chord. Some jazz-funk songs are based on a two-, three-, or four-chord vamp. Some punk and hardcore punk songs use only a few chords. On the other hand, bebop jazz songs may have 32-bar song forms with one or two chord changes every bar.

Basic theory

[edit]
The key note, or tonic, of a piece of music is called note number one, the first step of (here), the ascending scale iii–IV–V. Chords built on several scale degrees are numbered likewise. Thus the chord progression E minor–F–G can be described as three–four–five, (or iii–IV–V).

A chord may be built upon any note of a musical scale. Therefore, a seven-note diatonic scale allows seven basic diatonic triads, each degree of the scale becoming the root of its own chord.[1] A chord built upon the note E is an E chord of some type (major, minor, diminished, etc.) Chords in a progression may also have more than three notes, such as in the case of a seventh chord (V7 is particularly common, as it resolves to I) or an extended chord. The harmonic function of any particular chord depends on the context of the particular chord progression in which it is found.[2]

Diatonic and chromatic chords

[edit]

The diatonic harmonization of any major scale results in three major triads, which are based on the first, fourth, and fifth scale degrees. The triads are referred to as the tonic chord (in Roman numeral analysis, symbolized by "I"), the subdominant chord (IV), and the dominant chord, (V), respectively.[3] These three triads include, and therefore can harmonize, every note of that scale. Many simple traditional music, folk music and rock and roll songs use only these three chord types (e.g. The Troggs' "Wild Thing", which uses I, IV and V chords).

The same major scale also has three minor chords, the supertonic chord (ii), mediant chord (iii), and submediant chord (vi), respectively. These chords stand in the same relationship to one another (in the relative minor key) as do the three major chords, so that they may be viewed as the first (i), fourth (iv) and fifth (v) degrees of the relative minor key. For example, the relative minor of C major is A minor, and in the key of A minor, the i, iv and v chords are A minor, D minor and E minor. In practice, in a minor key, the third of the dominant chord is often raised by one semitone to form a major chord (or a dominant seventh chord if the seventh is added).

In addition, the seventh degree of the major scale (i.e. the leading tone) forms a diminished chord (viio).[4]

A chord may also have chromatic notes, that is, notes outside of the diatonic scale. Perhaps the most basic chromatic alteration in simple folk songs is the raised fourth degree (Масштабная степень 4) that results when the third of the ii chord is raised one semitone. Such a chord typically functions as the secondary dominant of the V chord (V/V). In some instances, chromatic notes are introduced to modulate to a new key. This in turn may lead to a resolution back to the original key later on, so that the entire sequence of chords helps create an extended musical form and a sense of movement.

Progressions

[edit]

Although there are many possible progressions, in practice, progressions are often limited to a few bars' lengths and certain progressions are favored above others. There is also a certain amount of fashion in which a chord progression is defined (e.g., the 12-bar blues progression) and may even help in defining an entire genre.[citation needed]

In western classical notation, chords are numbered with Roman numerals. Other types of chord notation have been devised, from figured bass to the chord chart. These usually allow or even require a certain amount of improvisation.

Common progressions

[edit]

Simple progressions

[edit]

Diatonic scales such as the major and minor scales lend themselves particularly well to the construction of common chords because they contain many perfect fifths. Such scales predominate in those regions where harmony is an essential part of music, as, for example, in the common practice period of western classical music. In considering Arab and Indian music, where diatonic scales are used, there are also available a number of non-diatonic scales, the music has no chord changes, remaining always upon the key-chord, an attribute which has also been observed in hard rock, hip hop,[5] funk, disco,[6] jazz, etc.

Alternation between two chords may be thought of as the most basic chord progression. Many well-known pieces are built harmonically upon the mere repetition of two chords of the same scale.[2] For example, many of the more straightforward melodies in classical music consist entirely or mostly of alternation between the tonic (I) and the dominant (V, sometimes with an added seventh), as do popular songs such as "Achy Breaky Heart".[7] The Isley Brothers' "Shout" uses I–vi throughout.[8]

Three-chord progressions

[edit]

Three-chord progressions are more common since a melody may then dwell on any note of the scale. They are often presented as successions of four chords (as shown below), in order to produce a binary harmonic rhythm, but then two of the four chords are the same.

  • I – IV – V – V
  • I – I – IV – V
  • I – IV – I – V
  • I – IV – V – IV

Often the chords may be selected to fit a pre-conceived melody, but just as often it is the progression itself that gives rise to the melody.

Similar progressions abound in African popular music. They may be varied by the addition of sevenths (or other scale degrees) to any chord or by substitution of the relative minor of the IV chord to give, for example, I–ii–V. This sequence, using the ii chord, is also used cadentially in a common chord progression of jazz harmony, the so-called ii–V–I turnaround.

Three-chord progressions provide the harmonic foundation of much African and American popular music, and they occur sectionally in many pieces of classical music (such as the opening bars of Beethoven's Pastoral Symphony[9]).

Where such a simple sequence does not represent the entire harmonic structure of a piece, it may readily be extended for greater variety. Frequently, an opening phrase has the progression I–IV–V–V, which ends on an unresolved dominant, may be "answered" by a similar phrase that resolves back onto the tonic chord, giving a structure of double the length:

I IV V V
I IV V I

Additionally, such a passage may be alternated with a different progression to give a simple binary or ternary form such as that of the popular 32-bar form (see musical form).

Blues changes

[edit]
Blues progressions influenced a great deal of 20th century American popular music

The 12-bar blues and its many variants use an elongated, three-line form of the I–IV–V progression that has also generated countless hit records, including the most significant output of rock and rollers such as Chuck Berry and Little Richard. In its most elementary form (and there are many variants), the chord progression is

I I I I
IV IV I I
V IV I I

Blues progressions have also been subjected to densely chromatic elaboration, as in the Bird blues.

Steedman (1984) proposed that a set of recursive rewrite rules generate all well-formed transformations of jazz, both basic blues chord changes and slightly modified sequences (such as the "rhythm changes"). Important transformations include:

  • replacement of (or addition to) a chord with its dominant, subdominant or the tritone substitution.
  • use of chromatic passing chords.
  • extensively applying the ii–V–I turnaround.
  • chord alterations such as minor chords, diminished sevenths, etc.[10]

1950s progression

[edit]
 {
\ Относительный C '{
   \ Clef Treble 
   \ время 4/4
   \ Key C \ Major
   <ce g> 1_ \ markup {\ concat {\ translate #'(-3.5. 0) {"c: i" \ hspace #7 "vi" \ hspace #6 "iv" \ hspace #6 "v" \ hspace #7 "i"}}}
   <ace a> <f c 'f a> <gbd g> <ce g> \ bar "||"
}}
A 50s progression in C

Another common way of extending the I–IV–V progression is by adding the chord of the sixth scale degree, giving the sequence I–vi–IV–V or I–vi–ii–V, sometimes called the 50s progression or doo-wop progression.

This progression had been in use from the earliest days of classical music and then generated popular hits such as Rodgers and Hart's "Blue Moon" (1934)[11] and Hoagy Carmichael's "Heart and Soul" (1938).[12]

Taken up into the pop mainstream, it continued to be used sectionally, as in the last part of The Beatles' "Happiness Is a Warm Gun".[13]

Circle progressions

[edit]

    {
      \ new Pianostaff <<
        \ Новый персонал <<
            \ Новый голос \ Относительный C '{
                \ clef Treble \ Время 4/4
                \ stemup e2 fdecdbc
                }
            \ Новый голос \ Относительный C '{
                \ Stemdown C2 CBBAAGG
                }
            >>
        \ Новый персонал <<
            \ Новый голос \ Относительный C '{
                \ clef Bass \ Time 4/4
                \ stemup g2 afgefde}
            \ Новый голос \ Относительный c {
                \ Stemdown c_ \ markup {\ concat {\ translate #'(-4. 0) {"c: i" \ hspace #2.8 "iv" \ hspace #3 "vii" \ поднять #1 \ small "o" \ hspace #1.5 "iii" \ hspace #3.2 "vi" \ hspace #2.5 "ii" \ hspace #3.8 "v" \ hspace #3 "i"}}}
                f, be, ad, gc,
                }
            >>
    >>}
A circle progression in C major
 {
\ Относительный C '{
   \ Clef Treble 
   \ время 4/4
   \ Key C \ Major
   <e gis b d> 1_ \ markup {\ concat {\ translate #'(-3.5. 0) {"c: iii" \ rast #1 \ small "7" \ hspace #5 "vi" \ rave #1 \ small "7" \ hspace #5.5 "II" \ Raise #1 \ small "7" \ hspace #5.5 "v" \ Rais #1 \ small "7"}}}
   <a, e 'g! CIS> <D FIS AC!> <G, D 'F! b> \ bar "||"
}}
The ragtime progression (E7–A7–D7–G7) often appears in the bridge of jazz standards.[14] The III7–VI7–II7–V7 (or V7/V/V/V–V7/V/V–V7/V–V7) leads back to C major (I) but is itself indefinite in key.

Introducing the ii chord into these progressions emphasises their appeal as constituting elementary forms of circle progression. These, named for the circle of fifths, consist of "adjacent roots in ascending fourth or descending fifth relationship"—for instance, the sequence vi–ii–V–I ascends with each successive chord to one a fourth above the previous. Such a motion, based upon close harmonic relations, offers "undoubtedly the most common and the strongest of all harmonic progressions".[15] Short cyclical progressions may be derived by selecting a sequence of chords from the series completing a circle from the tonic through all seven diatonic chords:[15]

I–IV–viio–iii–vi–ii–V–I

This type of progression was much used by classical composers, who introduced increasingly subtle inflections. Particularly, substitution of major for minor chords giving, for example, I–VI–II–V allowed a more sophisticated chromaticism as well as the possibility of modulation. These harmonic conventions were taken up by American popular entertainers, giving rise to many variations on those harmonic staples of early jazz that have been dubbed the ragtime progression and the stomp progression. All such progressions may be found used sectionally, as for example in the much-used "rhythm changes" of George Gershwin's "I Got Rhythm".

Harmonizing the scale

[edit]

Помимо циклической основы аккордов, ухо имеет тенденцию хорошо реагировать на линейную нить; аккорды после масштаба вверх или вниз. Их часто называют шагом прогрессирования [ 16 ] Потому что они следуют шагам шкалы, делая саму шкалу басовой линией . В 17 -м веке нисходящие басовые линии нашли благосклонность для «дивизий на местах», так что канон Пачелбеля содержит очень похожие гармонизации нисходящей основной шкалы.

В самом простом, эта нисходящая последовательность может просто ввести дополнительный аккорд, либо III, или V, в тип I -VI - IV -V последовательность, описанную выше. Этот отклик допускает гармонизацию седьмой степени , и поэтому басовой линии I - vii - vi ....

Финальные меры первого движения Ravel концерта пианино в G показывают гармонизацию нисходящей гибридной шкалы ( Phrygo-Major ). В этом особом случае Равель использовал параллельную серию основных триад (GF EDCB a G).

Незначительные и модальные прогрессии

[ редактировать ]
 {
\ Относительный C '' {
   \ Clef Treble 
   \ время 4/4
   \ key a \ minor
   <ac e> 1_ \ markup {\ concat {\ translate #'(-3.5. 0) {"a: i" \ hspace #6.5 "vii" \ hspace #5.5 "vi" \ hspace #6 "v" \ #1 \ small "7" \ hspace #6 "i"}}}
   <gb d> <fa c> <e gis b \ custsize d> <ac e> \ bar "||"
}}
Типичный андалузский каденс Пор Арриба (т.е. в несовершеннолетнем). G - это субтонный и g это ведущий тон .

Подобные стратегии для всех вышеперечисленных, работа одинаково хорошо в незначительных режимах : были один, двух- и трехминомерные песни, незначительные блюзы . Примечательным примером нисходящей минорной аккорда является четырехнологический андалузский каденс , I-VII-VI-V.

Народные и блюзовые мелодии часто используют шкалу миксулидийцев , которая имеет плоскую седьмую степень, изменяя положение трех основных аккордов на I– VII - IV. Например, если основная шкала C, которая дает три аккорда C, F и G на первой, четвертой и пятой градусах, играется с G в качестве тоника, тогда те же аккорды теперь появятся на первом, четвертом и седьмая степень. Распространенным аккордовым прогрессированием с этими аккордами является I -vii- IV-I, который также может играть как II - vii- IV или VII- IV-II.

Мнозннюю треть шаг от незначительного ключа до относительного основного поощрения поощрял прогрессии восходящих масштабов, особенно на основе восходящей пентатонической шкалы . Типичным для типа является последовательность I - III - IV (или IV) –VI.

По словам Тома Сатклиффа: [ 17 ]

... В течение 1960 -х годов некоторые поп -группы начали экспериментировать с модальными прогрессиями аккордов как альтернативный способ гармонизации блюзовых мелодий. ... Это создало новую систему гармонии, которая повлияла на последующую популярную музыку.

Отчасти это произошло от сходства шкалы блюза с модальными масштабами и частично от характеристик гитары и использования параллельных основных аккордов в пентатонической малой шкале . С аккордами Барре на гитаре та же самая форма аккорда можно перемещать вверх и вниз по шее, не изменяя рубку. Это явление также связано с ростом использования аккордов силовых в различных поджанрах рок-музыки .

Смотрите также

[ редактировать ]
  1. ^ Джордж Уайтфилд Чедвик , Гармония: курс обучения , 72 -е изд. Bfwood Music, 1922, введение с. XV
  2. ^ Jump up to: а беременный Шенберг, Арнольд . Структурные функции гармонии , Нортон, 1954, с. 1
  3. ^ Чедвик, 1922, с.1
  4. ^ CH Kitson, Elementary Harmony, часть первая , Oxford University Press, 1920, главы 3–4.
  5. ^ Джефф пресс (2002). «Черный атлантический ритм: его вычислительные и транскультурные основы». Восприятие музыки . 19 (3). Университет Калифорнии Пресс : 285–310. doi : 10.1525/mp.2002.19.3.285 . JSTOR   10.1525/MP.2002.19.3.285 .
  6. ^ «Глава 15 --- Funk and Disco» (PDF) . Архивировано из оригинала (PDF) 19 июля 2011 года . Получено 6 мая 2011 года .
  7. ^ Фон, Тресс, Дон; Рэй, Сайрус, Билли (26 августа 2002 г.). "Achy Breaky Heart" . MusicNotes.com . Получено 1 августа 2019 года . {{cite web}}: Cs1 maint: несколько имен: список авторов ( ссылка )
  8. ^ «Братья Исли» кричат . MusicNotes.com . 23 августа 2010 . Получено 17 июля 2016 года .
  9. ^ «Прогрессии аккордов» . Guitaralliance.com . Получено 1 февраля 2019 года .
  10. ^ Steedman, MJ, «Генеративная грамматика для последовательностей джазовых аккордов», Music Presception 2 (1) (1984) 52–77.
  11. ^ «Джазовые стандарты песни и инструменталы (Голубая луна)» . www.jazzstandards.com . Архивировано с оригинала 27 сентября 2018 года . Получено 22 мая 2019 года .
  12. ^ « Сердце и душа (1938) », Musicnotes.com . Аккорды отмечены. (требуется подписка)
  13. ^ «Счастье - это теплый пистолет» . Библия Битлз. 15 марта 2008 г. Получено 17 июля 2016 года .
  14. ^ Бойд, Билл (1997). Джазовые аккорды прогрессии , с. 56 ISBN   0-7935-7038-7 .
  15. ^ Jump up to: а беременный Бенвард, Брюс; Сакер, Мэрилин (2003). Музыка: в теории и практике . Тол. Я (7 -е изд.). МакГроу-Хилл. п. 178. ISBN  978-0-07-294262-0 .
  16. ^ Гора, Андре. «12. Основные ход двух голосов» . Милн библиотека . Получено 18 сентября 2020 года .
  17. ^ Сатклифф, Том. «Приложение A (Pt. 4)». POP и Rock Music Modal Blues Progressions . Синтаксические структуры в музыке . Получено 22 июля 2008 года .

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
  • Ллойд, Питер (2014). Секретная жизнь аккордов: руководство по прогрессам аккордов и композиции . Австралийский издатель электронных книг. ISBN   9781925029765 .
  • Мидлтон, Ричард (1990/2002). «Изучение популярной музыки». Филадельфия: Открытая университетская издательство. ISBN   0-335-15275-9 .
  • Неттлз, Барри и Граф, Ричард (1997). Теория аккордов и джазовая гармония . Предварительная музыка, ISBN   3-89221-056-X .
  • Р., Кен (2012). Замена джазовой гитары , Amazon Digital Services, Inc., ASIN: B008FRWNIW
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 5804618e03f81ea179c498092c884161__1717091100
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/58/61/5804618e03f81ea179c498092c884161.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Chord progression - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)