Абби -роуд
Абби -роуд | ||||
---|---|---|---|---|
![]() | ||||
Студийный альбом от | ||||
Выпущенный | 26 сентября 1969 г. | |||
Записано | 22 февраля - 20 августа 1969 г. | |||
Студия | EMI , олимпийский и Тридент , Лондон | |||
Жанр | Камень [ 1 ] | |||
Length | 47:03 | |||
Label | Apple | |||
Producer | George Martin | |||
The Beatles chronology | ||||
| ||||
The Beatles North American chronology | ||||
| ||||
Singles from Abbey Road | ||||
|
Abbey Road - это одиннадцатый студийный альбом English Rock Band The Beatles , выпущенный 26 сентября 1969 года Apple Records . Это последний альбом, который записал группу, [ 2 ] Хотя Let It Be группы (1970) был последним альбомом, завершенным до распада в апреле 1970 года. [ 3 ] Он был в основном записан в апреле, июле и августе 1969 года и возглавил рекордные графики как в Соединенных Штатах, так и в Соединенном Королевстве. В октябре был выпущен сингл с двойной стороной от альбома " Something " / " Come Withen ", который также возглавил чарты в США.
Эбби -роуд включает в себя такие стили, как рок , поп , блюз и прогрессивный рок , [ 4 ] и делает заметное использование синтезатора Moog и гитары, сыгранного через динамик Leslie . Это также примечательно иметь длинную смесь песен на второй стороне, которые впоследствии были освещены одним набором другими известными артистами. Альбом был записан в более коллегиальной атмосфере, чем Get Back / Let It Sessions в начале года, но в группе все еще были значительные конфронтации, особенно из -за Пола Маккартни песни " Maxwell's Silver Hammer ", а Джон Леннон сделал не выступать на нескольких треках. К тому времени, когда был выпущен альбом, Леннон покинул группу, хотя об этом не было публично объявлено, пока Маккартни также уйдет в следующем году.
Although Abbey Road was an instant commercial success, it received mixed reviews upon release. Some critics found its music inauthentic and criticised the production's artificial effects. By contrast, critics today view the album as one of the Beatles' best and one of the greatest albums of all time. George Harrison's two songs on the album, "Something" and "Here Comes the Sun", are considered among the best he wrote for the group. The album's cover, featuring the Beatles walking across the zebra crossing outside of Abbey Road Studios (then officially named EMI Studios), is one of the most famous and imitated of all time.
Background
[edit]After the recording sessions for the proposed Get Back album, Paul McCartney suggested to producer George Martin that the group get together and make an album "the way we used to do it",[5] free of the conflict that had begun during sessions for The Beatles (also known as the "White Album"). Martin agreed, but on the strict condition that all the group—particularly John Lennon—allow him to produce the record in the same manner as earlier albums and that discipline would be adhered to.[6] No one was sure that the work would be the group's last, though George Harrison later recalled that "it felt as if we were reaching the end of the line".[7]
Production
[edit]Recording history
[edit]The first sessions for Abbey Road began on 22 February 1969, only three weeks after the Get Back sessions, in Trident Studios. There, the group recorded a backing track for "I Want You (She's So Heavy)" with Billy Preston accompanying them on Hammond organ.[2] No further group recording occurred until April because of Ringo Starr's commitments on the film The Magic Christian.[8] After a small amount of work that month and a session for "You Never Give Me Your Money" on 6 May, the group took an eight-week break before recommencing on 2 July.[9] Recording continued through July and August, and the last backing track, for "Because", was taped on 1 August.[10] Overdubs continued through the month, with the final sequencing of the album coming together on 20 August – the last time all four Beatles were present in a studio together.[3]
McCartney, Starr and Martin have reported positive recollections of the sessions,[11] while Harrison said, "we did actually perform like musicians again".[12] Lennon and McCartney had enjoyed working together on the non-album single "The Ballad of John and Yoko" in April, sharing friendly banter between takes, and some of this camaraderie carried over to the Abbey Road sessions.[13] Nevertheless, there was a significant amount of tension in the group. According to Ian MacDonald, McCartney had an acrimonious argument with Lennon during the sessions. Lennon's wife Yoko Ono had become a permanent presence at Beatles recordings, and clashed with other members.[11] Halfway through recording in June, Lennon and Ono were involved in a car accident. A doctor told Ono to rest in bed, so Lennon had one installed in the studio so she could observe the recording process from there.[6]
During the sessions, Lennon expressed a desire to have all of his songs on one side of the album, and McCartney's on the other.[12] The album's two halves represented a compromise: Lennon wanted a traditional release with distinct and unrelated songs, while McCartney and Martin wanted to continue their thematic approach from Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band by incorporating a medley. Lennon ultimately said that he disliked Abbey Road as a whole and felt that it lacked authenticity, calling McCartney's contributions "[music] for the grannies to dig" and not "real songs",[14] and describing the medley as "junk ... just bits of songs thrown together".[15]
Technical aspects
[edit]
Abbey Road was recorded on eight-track reel-to-reel tape machines[11] rather than the four-track machines that were used for earlier Beatles albums such as Sgt Pepper, and was the first Beatles album not to be issued in mono anywhere in the world.[16] The album makes prominent use of guitar played through a Leslie speaker, and of the Moog synthesiser. The Moog is not merely used as a background effect but sometimes plays a central role, as in "Because", where it is used for the middle eight. It is also prominent on "Maxwell's Silver Hammer" and "Here Comes the Sun". The synthesiser was introduced to the band by Harrison, who acquired one in November 1968 and used it to create his album Electronic Sound.[11] Starr made more prominent use of the tom-toms on Abbey Road, later saying the album was "tom-tom madness ... I went nuts on the toms."[17]
Abbey Road was also the first and only Beatles album to be entirely recorded through a solid-state transistor mixing desk, the TG12345 Mk I, as opposed to earlier tube (thermionic valve)-based REDD desks. The TG console also allowed better support for eight-track recording, facilitating the Beatles' considerable use of overdubbing.[18] Emerick recalls that the TG desk used to record the album had individual limiters and compressors on each audio channel[19] and noted that the overall sound was "softer" than the earlier tube (valve) desks.[20] In his study of the role of the TG12345 in the Beatles' sound on Abbey Road, the music historian Kenneth Womack observes that "the expansive sound palette and mixing capabilities of the TG12345 enabled George Martin and Geoff Emerick to imbue the Beatles' sound with greater definition and clarity. The warmth of solid-state recording also afforded their music with brighter tonalities and a deeper low end that distinguished Abbey Road from the rest of their corpus, providing listeners with an abiding sense that the Beatles' final long-player was markedly different."[21]
Alan Parsons worked as an assistant engineer on the album. He later went on to engineer Pink Floyd's landmark album The Dark Side of the Moon and produce many popular albums himself with the Alan Parsons Project.[22] John Kurlander also assisted on many of the sessions, and went on to become a successful engineer and producer, most noteworthy for his success on the scores for the Lord of the Rings film trilogy.[23]
Songs
[edit]Side one
[edit]"Come Together"
[edit]"Come Together" was an expansion of "Let's Get It Together", a song Lennon originally wrote for Timothy Leary's California gubernatorial campaign against Ronald Reagan.[24] A rough version of the lyrics for "Come Together" was written at Lennon's and Ono's second bed-in event in Montreal.[25]
The biographer Jonathan Gould suggested that the song has only a single "pariah-like protagonist" and Lennon was "painting another sardonic self-portrait".[26] MacDonald has suggested that the "juju eyeballs" has been claimed to refer to Dr John and "spinal cracker" to Ono.[27] The song was later the subject of a lawsuit brought against Lennon by Morris Levy because the opening line in "Come Together" – "Here come old flat-top" – was admittedly lifted from a line in Chuck Berry's "You Can't Catch Me". A settlement was reached in 1973 in which Lennon promised to record three songs from Levy's publishing catalogue for his next album.[28]
"Come Together" was later released as a double A-side single with "Something".[29] In the liner notes to the compilation album Love, Martin described the track as "a simple song but it stands out because of the sheer brilliance of the performers".[30]
"Something"
[edit]Harrison was inspired to write "Something" during sessions for the White Album by listening to his label-mate James Taylor's "Something in the Way She Moves" from his album James Taylor.[31] After the lyrics were refined during the Let It Be sessions (tapes reveal Lennon giving Harrison some songwriting advice during its composition), the song was initially given to Joe Cocker, but was subsequently recorded for Abbey Road. Cocker's version appeared on his album Joe Cocker! that November.[32]
"Something" was Lennon's favourite song on the album, and McCartney considered it the best song Harrison had written.[33] Though the song was written by Harrison, Frank Sinatra once commented that it was his favourite Lennon–McCartney composition[34] and "the greatest love song ever written".[35] Lennon contributed piano to the recording and while most of the part was removed, traces of it remain in the final cut, notably on the middle eight, before Harrison's guitar solo.[32]
The song was issued as a double A-side single with "Come Together" in October 1969 and topped the US charts for one week, becoming the Beatles' first number-one single that was not a Lennon–McCartney composition.[36] It was also the first Beatles single from an album already released in the UK.[nb 1] Apple's Neil Aspinall filmed a promotional video, which combined separate footage of the Beatles and their wives.[38]
"Maxwell's Silver Hammer"
[edit]"Maxwell's Silver Hammer", McCartney's first song on the album, was first performed by the Beatles during the Let It Be sessions (as seen in the film). He wrote the song after the group's trip to India in 1968 and wanted to record it for the White Album, but it was rejected by the others as "too complicated".[26]
The recording was fraught with tension between band members, as McCartney annoyed others by insisting on a perfect performance. The track was the first Lennon was invited to work on following his car accident, but he hated it and declined to do so.[39] According to engineer Geoff Emerick, Lennon said it was "more of Paul's granny music" and left the session.[40] He spent the next two weeks with Ono and did not return to the studio until the backing track for "Come Together" was laid down on 21 July.[24] Harrison was also tired of the song, saying "we had to play it over and over again until Paul liked it. It was a real drag". Starr was more sympathetic to the song. "It was granny music", he admitted, "but we needed stuff like that on our album so other people would listen to it".[40] Longtime roadie Mal Evans played the anvil sound in the chorus.[41] This track also makes use of Harrison's Moog synthesiser, played by McCartney.[39]
"Oh! Darling"
[edit]"Oh! Darling" was written by McCartney in a doo-wop style, like contemporary work by Frank Zappa.[42] It was tried at the Get Back sessions, and a version appears on Anthology 3.[nb 2] It was subsequently re-recorded in April, with overdubs in July and August.[42]
McCartney attempted recording the lead vocal only once a day. He said: "I came into the studios early every day for a week to sing it by myself because at first my voice was too clear. I wanted it to sound as though I'd been performing it on stage all week."[44] Lennon thought he should have sung it, remarking that it was more his style.[45]
"Octopus's Garden"
[edit]As was the case with most of the Beatles' albums, Starr sang lead vocal on one track. "Octopus's Garden" is his second and last solo composition released on any album by the band. It was inspired by a trip with his family to Sardinia aboard Peter Sellers's yacht after Starr left the band for two weeks during the sessions for the White Album. Starr received a full songwriting credit and composed most of the lyrics, although the song's melodic structure was partly written in the studio by Harrison.[46] The pair would later collaborate as writers on Starr's solo singles "It Don't Come Easy", "Back Off Boogaloo" and "Photograph".[47]
"I Want You (She's So Heavy)"
[edit]
"I Want You (She's So Heavy)" was written by Lennon about his relationship with Ono,[2] and he made a deliberate choice to keep the lyrics simple and concise.[48] Author Tom Maginnis writes that the song had a progressive rock influence, with its unusual length and structure, repeating guitar riff, and white noise effects, though he noted the "I Want You" section has a straightforward blues structure.[49][50]
The finished song is a combination of two different recording attempts. The first attempt occurred in February 1969, almost immediately after the Get Back / Let It Be sessions with Billy Preston. This was subsequently combined with a second version made during the Abbey Road sessions proper in April. The two sections together ran to nearly eight minutes, making it the Beatles' second-longest released track.[nb 3] Lennon used Harrison's Moog synthesiser with a white noise setting to create a "wind" effect that was overdubbed on the second half of the track.[2] During the final edit, Lennon told Emerick to "cut it right there" at 7 minutes and 44 seconds, creating a sudden, jarring silence that concludes the first side of Abbey Road (the recording tape would have run out within 20 seconds as it was).[51] The final mixing and editing of the track occurred on 20 August 1969, the last day on which all four Beatles were together in the studio.[52]
Side two
[edit]"Here Comes the Sun"
[edit]"Here Comes the Sun" was written by Harrison in Eric Clapton's garden in Surrey during a break from stressful band business meetings.[53] The basic track was recorded on 7 July 1969. Harrison sang lead and played acoustic guitar, McCartney provided backing vocals and played bass, and Starr played the drums.[51] Lennon was still recovering from his car accident and did not perform on the track. Martin provided an orchestral arrangement in collaboration with Harrison, who overdubbed a Moog synthesiser part on 19 August, immediately before the final mix.[53]
Though not released as a single, the song attracted attention and critical praise, and was included on the compilation 1967–1970. It has been featured several times on BBC Radio 4's Desert Island Discs, having been chosen by Sandie Shaw, Jerry Springer, Boris Johnson and Elaine Paige.[54] The Daily Telegraph's Martin Chilton said it was "almost impossible not to sing along to".[55] Since digital downloads have become eligible to chart, it reached number 56 in 2010 after the Beatles' back catalogue was released on iTunes.[56]
Harrison recorded a guitar solo for this track that did not appear in the final mix. It was rediscovered in 2012, and footage of Martin and Harrison's son Dhani listening to it in the studio was released on the DVD of Living in the Material World.[57]
"Because"
[edit]"Because" was inspired by Lennon listening to Ono playing Ludwig van Beethoven's "Moonlight Sonata" on the piano. He recalled he was "lying on the sofa in our house, listening to Yoko play ... Suddenly, I said, 'Can you play those chords backward?' She did, and I wrote 'Because' around them."[58] The track features three-part harmonies by Lennon, McCartney and Harrison, which were then triple-tracked to give nine voices in the final mix. The group considered the vocals to be some of the hardest and most complex they attempted. Harrison played the Moog synthesiser, and Martin played the harpsichord that opens the track.[10]
Medley
[edit]
The remainder of side two consists of a 16-minute medley of eight tracks consisting of a number of short songs and song fragments (known during the recording sessions as "The Long One"),[59][60][61] recorded over July and August and blended into a suite by McCartney and Martin.[62] Some songs were written (and originally recorded in demo form) during sessions for the White Album and Get Back / Let It Be, which later appeared on Anthology 3.[63] While the idea for the medley was McCartney's, Martin claims credit for some structure, adding he "wanted to get John and Paul to think more seriously about their music".[7]
The first track recorded for the medley was the opening number, "You Never Give Me Your Money". McCartney has said the band's dispute over Allen Klein and what McCartney viewed as Klein's empty promises were the inspiration for the song's lyrics.[64] However, MacDonald doubts this, given that the backing track, recorded on 6 May at Olympic Studios, predated the worst altercations between Klein and McCartney. The track is a suite of varying styles, ranging from a piano-led ballad at the start to arpeggiated guitars at the end.[65] Both Harrison and Lennon provided guitar solos, with Lennon playing the solos at the end of the track.[66]
This song transitions into Lennon's "Sun King" which, like "Because", showcases Lennon, McCartney and Harrison's triple-tracked harmonies. Following it are Lennon's "Mean Mr. Mustard" (written during the Beatles' 1968 trip to India) and "Polythene Pam".[67] These in turn are followed by four McCartney songs, "She Came In Through the Bathroom Window" (written after a fan entered McCartney's residence via his bathroom window),[68] "Golden Slumbers" (based on Thomas Dekker's 17th-century poem set to new music),[69] "Carry That Weight" (reprising elements from "You Never Give Me Your Money", and featuring chorus vocals from all four Beatles), and closing with "The End".[70]
"The End" features Starr's only drum solo in the Beatles' catalogue (the drums are mixed across two tracks in "true stereo", unlike most releases at that time where they were hard-panned left or right). Fifty-four seconds into the song are 18 bars of lead guitar: the first two bars are played by McCartney, the second two by Harrison, and the third two by Lennon, and the sequence is repeated two more times.[71] Harrison suggested the idea of a guitar solo in the track, Lennon decided they should trade solos and McCartney elected to go first. The solos were cut live against the existing backing track in one take.[7] Immediately after Lennon's third and final solo, the piano chords of the final part of the song begin. The song ends with the memorable final line, "And in the end, the love you take is equal to the love you make". This section was taped separately from the first and required the piano to be re-recorded by McCartney, which was done on 18 August.[71] An alternative version of the song, with Harrison's lead guitar solo played against McCartney's (and Starr's drum solo heard in the background), appears on the Anthology 3 album and the 2012 digital-only compilation album Tomorrow Never Knows.[72]
Musicologist Walter Everett interprets that most of the lyrics on side two's medley deal with "selfishness and self-gratification – the financial complaints in 'You Never Give Me Your Money,' the miserliness of Mr. Mustard, the holding back of the pillow in 'Carry That Weight,' the desire that some second person will visit the singer's dreams – perhaps the 'one sweet dream' of 'You Never Give Me Your Money'? – in 'The End.'"[73] Everett adds that the medley's "selfish moments" are played in the context of the tonal centre of A, while "generosity" is expressed in songs where C major is central.[73] The medley concludes with a "great compromise in the 'negotiations'" in "The End", which serves as a structurally balanced coda. In response to the repeated A-major choruses of "love you", McCartney sings in realisation that there is as much self-gratifying love ("the love you take") as there is of the generous love ("the love you make"), in A major and C major, respectively.[73]
"Her Majesty"
[edit]"Her Majesty" was recorded by McCartney on 2 July when he arrived before the rest of the group at Abbey Road. It was originally included in a rough mix of the side two medley (and officially available in this form for the first time on the album's 3CD Super Deluxe edition box set), appearing between "Mean Mr. Mustard" and "Polythene Pam". McCartney disliked the way the medley sounded when it included "Her Majesty", so he asked for it to be cut. The second engineer, John Kurlander, had been instructed by George Martin not to throw out anything, so after McCartney left, he attached the track to the end of the master tape after 20 seconds of silence. The tape box bore an instruction to leave "Her Majesty" off the final product, but the next day when mastering engineer Malcolm Davies received the tape, he (also trained not to throw anything away) cut a playback lacquer of the whole sequence, including "Her Majesty". The Beatles liked this effect and included it on the album.[74]
"Her Majesty" opens with the final, crashing chord of "Mean Mr. Mustard", while the final note remained buried in the mix of "Polythene Pam", as a result of being snipped off the reel during a rough mix of the medley on 30 July. The medley was subsequently mixed again from scratch although the song was not touched again and still appears in its rough mix on the album.[74]
Original US and UK pressings of Abbey Road do not list "Her Majesty" on the album's cover nor on the record label,[75] making it a hidden track. The song title appears on the inlay card and disc of the 1987 remastered CD reissue, as track 17.[76] It also appears on the sleeve, booklet and disc of the 2009 remastered CD reissue,[77] but not on the cover or record label of the 2012 vinyl reissue or the 2019 remix of the album.[78]
Unreleased material
[edit]Three days after the session for "I Want You (She's So Heavy)", Harrison recorded solo demos of "All Things Must Pass" (which became the title track of his 1970 triple album), "Something" and "Old Brown Shoe".[79] The latter was re-recorded by the Beatles in April 1969 and issued as the B-side of "The Ballad of John and Yoko" the following month. All three of these Harrison demos were later featured on Anthology 3.[80]
During the sessions for the medley, McCartney recorded "Come and Get It", playing all the instruments. It was assumed to be a demo recording for another artist[81] but McCartney later said that he originally intended to put it on Abbey Road.[82] It was instead covered by Badfinger, while McCartney's original recording appeared on Anthology 3.
The original backing track to "Something", featuring a piano-led coda,[32] and "You Never Give Me Your Money", which leads into a fast rock-n-roll jam session,[65] have appeared on bootlegs.[83][84]
Cover photo
[edit]Apple Records creative director Kosh designed the album cover. It is the only original UK Beatles album sleeve to show neither the artist name nor the album title on its front cover, which was Kosh's idea, despite EMI saying the record would not sell without this information. He later explained that "we didn't need to write the band's name on the cover [...] They were the most famous band in the world".[85] The front cover was a photograph of the group walking on a zebra crossing, based on ideas that McCartney sketched,[86][nb 4] and taken on 8 August 1969 outside EMI Studios on Abbey Road. At 11:35 that morning, photographer Iain Macmillan was given only ten minutes to take the photo while he stood on a step-ladder and a policeman held up traffic behind the camera. Macmillan took six photographs, which McCartney examined with a magnifying glass before deciding which would be used on the album sleeve.[85][87]
In the image selected by McCartney, the group walk across the street in single file from left to right, with Lennon leading, followed by Starr, McCartney and Harrison. McCartney is barefoot and out of step with the others. Except for Harrison, the group are wearing suits designed by Tommy Nutter.[88] A white Volkswagen Beetle is to the left of the picture, parked next to the zebra crossing, which belonged to one of the people living in the block of flats across from the recording studio. After the album was released, the number plate (LMW 281F) was repeatedly stolen from the car.[nb 5] In 2004, news sources published a claim made by retired American salesman Paul Cole that he was the man standing on the pavement to the right of the picture.[91]
Release
[edit]In mid-1969, Lennon formed a new group, the Plastic Ono Band, in part because the Beatles had rejected his song "Cold Turkey".[92] While Harrison worked with such artists as Leon Russell, Doris Troy, Preston and Delaney & Bonnie through to the end of the year,[93] McCartney took a hiatus from the group after his daughter Mary was born on 28 August.[86] On 20 September, six days before Abbey Road was released, Lennon told McCartney, Starr, and business manager Allen Klein (Harrison was not present) that he "wanted a divorce"[94] from the group. Apple released "Something" backed with "Come Together" in the US on 6 October 1969.[95] Release of the single in the UK followed on 31 October,[96] while Lennon released the Plastic Ono Band's "Cold Turkey" the same month.[97]
The Beatles did little promotion of Abbey Road directly, and no public announcement was made of the band's split until McCartney announced he was leaving the group in April 1970.[98] By this time, the Get Back project (by now retitled Let It Be) had been re-examined, with overdubs and mixing sessions continuing into 1970. Therefore, Let It Be became the last album to be finished and released by the Beatles, although its recording had begun before Abbey Road.[3]
Abbey Road sold four million copies in its first two months of release.[99] In the UK, the album debuted at number one, where it remained for 11 weeks before being displaced for one week by the Rolling Stones' Let It Bleed. The following week (which was Christmas), Abbey Road returned to the top for another six weeks (completing a total of 17 weeks) before being replaced by Led Zeppelin II.[100][101] Altogether, it spent 81 weeks on the UK albums chart.[102] Reaction overseas was similar. In the US, the album spent 11 weeks at number one on the Billboard Top LPs chart.[103] It was the National Association of Recording Merchandisers (NARM) best-selling album of 1969.[104] In Japan, it was one of the longest-charting albums to date, remaining in the top 100 for 298 weeks during the 1970s.[105]
Critical reception
[edit]Contemporary
[edit]Abbey Road initially received mixed reviews from music critics,[106] who criticised the production's artificial sounds and viewed its music as inauthentic.[107] William Mann of The Times said that the album will "be called gimmicky by people who want a record to sound exactly like a live performance",[107] although he considered it to be "teem[ing] with musical invention" and added: "Nice as 'Come Together' and Harrison's 'Something' are – they are minor pleasures in the context of the whole disc ... Side Two is marvellous ..."[108] Ed Ward of Rolling Stone called the album "complicated instead of complex" and felt that the Moog synthesiser "disembodies and artificializes" the band's sound, adding that they "create a sound that could not possibly exist outside the studio".[107] While he found the medley on side two to be their "most impressive music" since Rubber Soul, Nik Cohn of The New York Times said that, "individually", the album's songs are "nothing special".[109] Albert Goldman of Life magazine wrote that Abbey Road "is not one of the Beatles' great albums" and, despite some "lovely" phrases and "stirring" segues, side two's suite "seems symbolic of the Beatles' latest phase, which might be described as the round-the-clock production of disposable music effects".[110] John Gabree of the magazine High Fidelity wrote, of the album, "what's to say? If you like the Beatles, you'll like the record. If you have your doubts, this will do nothing to allay them. Of course, as someone just said, they do have 'something.'"[111]
Conversely, Chris Welch wrote in Melody Maker: "the truth is, their latest LP is just a natural born gas, entirely free of pretension, deep meanings or symbolism ... While production is simple compared to past intricacies, it is still extremely sophisticated and inventive."[112] Derek Jewell of The Sunday Times found the album "refreshingly terse and unpretentious", and although he lamented the band's "cod-1920s jokes (Maxwell's Silver Hammer) and ... Ringo's obligatory nursery arias (Octopus's Garden)", he considered that Abbey Road "touches higher peaks than did their last album".[108] John Mendelsohn, writing for Rolling Stone, called it "breathtakingly recorded" and praised side two especially, equating it to "the whole of Sgt. Pepper" and stating, "That the Beatles can unify seemingly countless musical fragments and lyrical doodlings into a uniformly wonderful suite ... seems potent testimony that no, they've far from lost it, and no, they haven't stopped trying."[113] Don Heckman of Stereo Review named the album one of the "Best Recordings of the Month" of January 1970, remarking that it was "better than 'The Beatles' or 'Magical Mystery Tour,' and probably the equal of 'Sgt. Pepper'", adding, "I suppose I haven't really come up with any new compliments for the Beatles-not that they need them. But I hope I have at least persuaded you to hear 'Abbey Road.' You'll find it a happy experience."[114]
While covering the Rolling Stones' 1969 American tour for The Village Voice, Robert Christgau reported from a meeting with Greil Marcus in Berkeley that "opinion has shifted against the Beatles. Everyone is putting down Abbey Road." Shortly afterwards, in Los Angeles, he wrote that his colleague Ellen Willis had grown to love the record, adding: "Damned if she isn't right – flawed but fine. Because the world is round it turns her on. Charlie Watts tells us he likes it too."[115]
Retrospective
[edit]Review scores | |
---|---|
Source | Rating |
AllMusic | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
The A.V. Club | A[117] |
Consequence of Sound | A+[118] |
The Daily Telegraph | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Encyclopedia of Popular Music | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
MusicHound Rock | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Paste | 100/100[122] |
Pitchfork | 10/10[123] |
The Rolling Stone Album Guide | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Q Magazine | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Many critics have since cited Abbey Road as the Beatles' greatest album.[126] In a retrospective review, Nicole Pensiero of PopMatters called it "an amazingly cohesive piece of music, innovative and timeless".[127] Mark Kemp of Paste viewed the album as being "among the Beatles' finest works, even if it foreshadows the cigarette-lighter-waving arena rock that technically skilled but critically maligned artists from Journey to Meatloaf would belabor throughout the '70s and '80s".[122] Neil McCormick of The Daily Telegraph dubbed it the Beatles' "last love letter to the world" and praised its "big, modern sound", calling it "lush, rich, smooth, epic, emotional and utterly gorgeous".[119]
AllMusic's Richie Unterberger felt that the album shared Sgt. Pepper's "faux-conceptual forms", but had "stronger compositions", and wrote of its standing in the band's catalogue: "Whether Abbey Road is the Beatles' best work is debatable, but it's certainly the most immaculately produced (with the possible exception of Sgt. Pepper) and most tightly constructed."[116] Ian MacDonald gave a mixed opinion of the album, noting that several tracks had been written at least a year previously, and would possibly have been unsuitable without being integrated into the medley on side two. He did, however, praise the production, particularly the sound of Starr's bass drum.[11]
Abbey Road received high rankings in several "best albums in history" polls by critics and publications.[128][129][130] It was voted number 8 in the third edition of Colin Larkin's book All Time Top 1000 Albums (2000).[131] Time included it in their 2006 list of the All-Time 100 Albums.[132] In 2009, readers of Rolling Stone named Abbey Road the greatest Beatles album.[128][133] In 2020, the magazine ranked the album at number 5 on its list of the "500 Greatest Albums of All Time", the highest Beatles record on the list;[134] a previous version of the list from 2012 had ranked it at number 14.[135] The album was also included in the book 1001 Albums You Must Hear Before You Die.[136]
Legacy
[edit]Abbey Road crossing and "Paul is dead"
[edit]
The image of the Beatles on the Abbey Road crossing has become one of the most famous and imitated in recording history.[85] The crossing is a popular destination for Beatles fans,[85] and a webcam has operated there since 2011.[137] In December 2010, the crossing was given grade II listed status for its "cultural and historical importance"; the Abbey Road studios themselves had been given similar status earlier in the year.[138]
Shortly after the album's release, the cover became part of the "Paul is dead" theory that was spreading across college campuses in the US. According to followers of the rumour, the cover depicted the Beatles walking out of a cemetery in a funeral procession. The procession was led by Lennon dressed in white as a religious figure; Starr was dressed in black as the undertaker; McCartney, out of step with the others, was a barefoot corpse; and Harrison dressed in denim was the gravedigger. The left-handed McCartney is holding a cigarette in his right hand, indicating that he is an impostor, and part of the number plate on the Volkswagen parked on the street is 281F (misread as 28IF), meaning that McCartney would have been 28 if he had lived – despite the fact that he was only 27 at the time of the photo and subsequent release of the record.[139][140] The escalation of the "Paul is dead" rumour became the subject of intense analysis on mainstream radio and contributed to Abbey Road's commercial success in the US.[141] Lennon was interviewed in London by New York's WMCA, and he ridiculed the rumour but conceded that it was invaluable publicity for the album.[142]
The cover image has been parodied on several occasions, including by Booker T. & the M.G.'s McLemore Avenue (1970), Kanye West's Late Orchestration (2006) and by McCartney on his 1993 live album Paul Is Live.[143][144] On the cover of its October 1977 issue, the satirical magazine National Lampoon depicted the four Beatles flattened along the zebra crossing, with a road roller driving away up the street.[145] The Red Hot Chili Peppers' The Abbey Road E.P. parodies the cover, with the band walking near-naked across a similar zebra crossing.[146] In 2003, several US poster companies airbrushed McCartney's cigarette out of the image without permission from Apple or McCartney.[147] In 2013, Kolkata Police launched a traffic safety awareness advertisement against jaywalking, using the cover and a caption that read: "If they can, why can't you?"[148]
Cover versions and influence
[edit]The songs on Abbey Road have been covered many times and the album itself has been covered in its entirety. One month after Abbey Road's release, George Benson recorded a cover version of the album called The Other Side of Abbey Road.[149] Later in 1969 Booker T. & the M.G.'s recorded McLemore Avenue (the location in Memphis of Stax Records) which covered the Abbey Road songs and had a similar cover photo.[150]
While matching albums such as Sgt. Pepper in terms of popularity, Abbey Road failed to repeat the Beatles' earlier achievements in galvanising their rivals to imitate them.[107] In author Peter Doggett's description, "Too contrived for the rock underground to copy, too complex for the bubblegum pop brigade to copy, the album influenced no one – except [Paul McCartney]", who spent years trying to emulate its scope in his solo career.[107] Writing for Classic Rock in 2014, Jon Anderson of the progressive rock band Yes said his group were constantly influenced by the Beatles from Revolver onwards, but it was the feeling that side two was "one complete idea" that inspired him to create long-form pieces of music.[151][nb 6]
Several artists have covered some or all of the side-two medley, including Phil Collins (for the Martin/Beatles tribute album In My Life),[152] The String Cheese Incident,[153] Transatlantic[154] and Tenacious D (who performed the medley with Phish keyboardist Page McConnell).[155] Furthur, a jam band including former Grateful Dead members Bob Weir and Phil Lesh, played the entire Abbey Road album during its Spring Tour 2011. It began with a "Come Together" opener at Boston on 4 March and ended with the entire medley in New York City on 15 March, including "Her Majesty" as an encore.[156]
Continued sales and reissues
[edit]In June 1970, Allen Klein reported that Abbey Road was the Beatles' best-selling album in the US with sales of about five million.[157] By 1992, Abbey Road had sold nine million copies.[99] The album became the ninth-most downloaded on the iTunes Store a week after it was released there on 16 November 2010.[56] A CNN report stated it was the best-selling vinyl album of 2011.[158] It is the first album from the 1960s to sell over five million albums since 1991 when Nielsen SoundScan began tracking sales.[159] In the US, the album had sold 7,177,797 copies by the end of the 1970s.[160] As of 2011[update], the album had sold over 31 million copies worldwide and is one of the band's best-selling albums.[161] In October 2019, Abbey Road re-entered the UK charts, again hitting number one.[162]
Abbey Road has remained in print since its first release in 1969. The original album was released on 26 September in the UK[163] and 1 October in the US on Apple Records.[164] It was reissued as a limited edition picture disc on vinyl in the US by Capitol on 27 December 1978,[165] while a CD reissue of the album was released in 1987, with a remastered version appearing in 2009.[166] The remaster included additional photographs with additional liner notes and the first, limited edition, run also included a short documentary about the making of the album.[167]
In 2001, Abbey Road was certified 12× platinum by the RIAA.[168] The album continues to be reissued on vinyl. It was included as part of the Beatles' Collector's Crate series in September 2009[169] and saw a remastered LP release on 180-gram vinyl in 2012.[170]
A super deluxe version of the album, which featured new mixes by Giles Martin, was released in September 2019 to celebrate the original album's 50th anniversary.
As of October 2019, Abbey Road has sold 2,240,608 pure sales in United Kingdom and overall all consumed sales stand at 2,327,230 units. Post 1994 sales stand at 827,329.[171]
Track listing
[edit]All tracks are written by Lennon–McCartney, except where noted
No. | Title | Lead vocals | Length |
---|---|---|---|
1. | "Come Together" | Lennon | 4:19 |
2. | "Something" (George Harrison) | Harrison | 3:02 |
3. | "Maxwell's Silver Hammer" | McCartney | 3:27 |
4. | "Oh! Darling" | McCartney | 3:27 |
5. | "Octopus's Garden" (Richard Starkey) | Starr | 2:51 |
6. | "I Want You (She's So Heavy)" | Lennon | 7:47 |
Total length: | 24:53 |
No. | Title | Lead vocals | Length |
---|---|---|---|
1. | "Here Comes the Sun" (Harrison) | Harrison | 3:05 |
2. | "Because" | Lennon, McCartney and Harrison | 2:45 |
3. | "You Never Give Me Your Money" | McCartney | 4:03 |
4. | "Sun King" | Lennon, with McCartney and Harrison | 2:26 |
5. | "Mean Mr. Mustard" | Lennon | 1:06 |
6. | "Polythene Pam" | Lennon | 1:13 |
7. | "She Came In Through the Bathroom Window" | McCartney | 1:58 |
8. | "Golden Slumbers" | McCartney | 1:31 |
9. | "Carry That Weight" | McCartney, with Lennon, Harrison and Starr | 1:36 |
10. | "The End" | McCartney | 2:05 |
11. | "Her Majesty" (hidden track) | McCartney | 0:23 |
Total length: | 22:10 |
Notes
- "Her Majesty" appears as a hidden track after "The End" and 14 seconds of silence. Later releases of the album included the song on the track listing, except some vinyl editions.
- Some cassette tape versions in the UK and US had "Come Together" and "Here Comes the Sun" swapped to even out the playing time of each side.[172]
Personnel
[edit]According to Mark Lewisohn,[173] Ian MacDonald,[174] Barry Miles,[175] Kevin Howlett,[176] and Geoff Emerick.[177]
The Beatles
Additional musicians
|
Production
|
Charts
[edit]
Original release
1987 переиздание
|
2009 reissue
|
2019 reissue
|
Диаграмма (1969) | Позиция |
---|---|
Австралийский диаграмма [ 179 ] | 3 |
Великобритания альбомы [ 232 ] | 1 |
Диаграмма (1970) | Позиция |
Австралийский диаграмма [ 179 ] | 7 |
Великобритания альбомы [ 233 ] | 7 |
US Billboard Pop Альбомы [ 234 ] | 4 |
Диаграмма (2017) | Позиция |
US Billboard 200 [ 235 ] | 138 |
US Top Rock Albums ( Billboard ) [ 236 ] | 27 |
Диаграмма (2018) | Позиция |
US Billboard 200 [ 237 ] | 163 |
US Top Rock Albums ( Billboard ) [ 238 ] | 26 |
Диаграмма (2019) | Позиция |
Австралийские альбомы (Ария) [ 239 ] | 40 |
Австрийские альбомы (ö3 Австрия) [ 240 ] | 72 |
Бельгийские альбомы (Ultratop Flanders) [ 241 ] | 41 |
Бельгийские альбомы (Ultratop Wallonia) [ 242 ] | 90 |
Датские альбомы (список хит) [ 243 ] | 68 |
Голландские альбомы (альбом Top 100) [ 244 ] | 47 |
Мексиканские альбомы (Amprofon) [ 245 ] | 85 |
Испанские альбомы (Promasicae) [ 246 ] | 73 |
Шведские альбомы (верхний список Швеции) [ 247 ] | 94 |
Великобритания альбомы (OCC) [ 248 ] | 38 |
US Billboard 200 [ 249 ] | 57 |
US Top Rock Albums ( Billboard ) [ 250 ] | 7 |
Диаграмма (2020) | Позиция |
Австралийские альбомы (Ария) [ 251 ] | 95 |
Бельгийские альбомы (Ultratop Flanders) [ 252 ] | 145 |
Голландские альбомы (альбом Top 100) [ 253 ] | 90 |
Испанские альбомы (Promasicae) [ 254 ] | 91 |
US Billboard 200 [ 255 ] | 66 |
US Top Rock Albums ( Billboard ) [ 256 ] | 5 |
Диаграмма (2021) | Позиция |
Бельгийские альбомы (Ultratop Flanders) [ 257 ] | 128 |
Голландские альбомы (альбом Top 100) [ 258 ] | 68 |
US Billboard 200 [ 259 ] | 96 |
US Top Rock Albums ( Billboard ) [ 260 ] | 11 |
Диаграмма (2022) | Позиция |
Бельгийские альбомы (Ultratop Flanders) [ 261 ] | 192 |
US Billboard 200 [ 262 ] | 103 |
US Top Rock Albums ( Billboard ) [ 263 ] | 16 |
Диаграмма (1960 -е) | Позиция |
---|---|
Великобритания альбомы [ 232 ] | 4 |
Диаграмма (1970 -е годы) | Позиция |
Японские альбомы диаграмма [ 105 ] | 22 |
Сертификаты и продажи
[ редактировать ]Область | Сертификация | Сертифицированные единицы /продажи |
---|---|---|
Аргентина ( Капиф ) [ 264 ] | Бриллиант | 506,916 [ 265 ] |
Австралия ( Ария ) [ 266 ] | 3 × платина | 210,000 ^ |
Бельгия ( BEA ) [ 267 ] | Платина | 50,000 ‡ |
Бразилия | — | 390,000 [ 268 ] |
Канада ( музыкальная Канада ) [ 269 ] | Бриллиант | 1,000,000 ^ |
Дания ( IFPI Дания ) [ 270 ] | 4 × платина | 80,000 ‡ |
Франция ( SNEP ) [ 271 ] | Золото | 100,000 * |
Германия ( BVMI ) [ 272 ] | Платина | 500,000 ^ |
Италия ( Фими ) [ 273 ] Продажи с 2009 года |
2 × платина | 100,000 ‡ |
Япония | — | 655,000 [ 105 ] |
Новая Зеландия ( RMNZ ) [ 274 ] | 5 × платина | 75,000 ^ |
Великобритания ( BPI ) [ 275 ] | 8 × платина | 2,400,000 ‡ |
Соединенные Штаты ( RIAA ) [ 276 ] | 12 × платина | 12,000,000 ^ |
Резюме | ||
Во всем мире Мировые продажи в 2019 году |
— | 800,000 [ 277 ] [ 278 ] |
Во всем мире Мировые продажи до 2014 года |
— | 31,000,000 [ 161 ] |
* Цифры продаж, основанные только на сертификации. |
† Сертификация BPI присуждается только за продажи с 1994 года. [ 279 ]
История выпуска
[ редактировать ]Страна | Дата | Этикетка | Формат | Каталог номер |
---|---|---|---|---|
Великобритания | 26 сентября 1969 года | Apple ( Parlophone ) | LP | ПК 7088 |
Соединенные Штаты | 1 октября 1969 года | Яблоко, Капитолий | LP | Итак, 383 |
Япония | 21 мая 1983 года | Toshiba-emi | Компактный диск | CP35-3016 |
Во всем мире переиздание | 10 октября 1987 года | Apple, Parlophone, Emi | Диск | CDP 7 46446 2 |
Япония | 11 марта 1998 года | Toshiba-emi | Диск | TOCP 51122 |
Япония | 21 января 2004 года | Toshiba-emi | Remastered Lp | Его 60142 |
Во всем мире переиздание | 9 сентября 2009 г. | Apple, Parlophone, Emi | Ремастерированный CD | 0946 3 82468 24 |
Во всем мире переиздание | 27 сентября 2019 года | Apple, Universal Music Group International | Ремикс LP | 7791512 |
LP+ (Picture Disc) | 804888 | |||
3×LP | 800744 | |||
Диск | 800743 | |||
2×CD | 7791507 | |||
3 × CD+Blu-Ray Box Set | 7792112 [ 280 ] |
Смотрите также
[ редактировать ]Примечания
[ редактировать ]- ^ В 1960 -х годах протокол звукозаписей Великобритании заключался в том, что синглы обычно не появлялись на альбомах. [ 37 ]
- ^ В версии, выпущенной на Anthology 3 , можно услышать, как Леннон поет в лидерстве на стихе с рекламой, касающимися новостей о том, что развод Йоко Оно от ее предыдущего мужа Энтони Кокс был завершен. [ 43 ]
- ^ В 8:22 « Революция 9 » - самый длинный трек, который появится на альбоме Битлз.
- ^ Рабочее название альбома было Эверестом , после того, как бренд сигарет предпочитал Эмерика, но группа неохотно отправлялась в Гималаи для фотосессии. [ 11 ]
- ^ В 1986 году автомобиль был продан на аукционе за 2530 фунтов стерлингов [ 89 ] и в 2001 году был выставлен в музее в Германии. [ 90 ]
- ^ Андерсон добавил: «[Битлз] показали нам, что вы можете сделать что угодно ... что если вы можете сделать это с любовью, сердцем и честностью, это будет работать». [ 151 ]
Ссылки
[ редактировать ]Цитаты
[ редактировать ]- ^ Мэтьюз, Рекс Д. (2007). График истории для студентов методизма . Abingdon Press. п. 224. ISBN 978-1426764592 .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый MacDonald 1997 , p. 300.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в MacDonald 1997 , p. 322.
- ^ Пероне, Джеймс Э. Альбом: руководство по самым провокационным, влиятельным и важным творениям поп -музыки . п. 215
- ^ Buckley 2003 , p. 76
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Майлз 1997 , с. 552.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в «100 величайших песен Битлз - Abbey Road Medley» . Катящий камень . 19 сентября 2011 года. Архивировано с оригинала 22 января 2014 года . Получено 4 февраля 2014 года .
- ^ Макдональд 1997 , с. 302, 304.
- ^ Макдональд 1997 , с. 308, 310.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный MacDonald 1997 , p. 320.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон MacDonald 1997 , p. 321.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Macfarlane 2007 , p. 23
- ^ Майлз 1997 , с. 551.
- ^ Stark 2005 , p. 261.
- ^ Wenner & Lennon 2001 , p. 89
- ^ Инглис, Сэм (октябрь 2009 г.). «Ремейный разрыв Битлз» . Звук на звуке . Архивировано с оригинала 1 апреля 2014 года . Получено 3 февраля 2014 года .
- ^ Эверетт 1999 , с. 245
- ^ Лоуренс, Алистер; Мартин, Джордж (2012). Эбби -роуд: лучшая студия в мире . Bloomsbury Publishing. п. 236. ISBN 978-1-4088-3241-7 Полем Архивировано из оригинала 22 августа 2021 года . Получено 6 ноября 2020 года .
- ^ Gottlieb 2010 , с. 104
- ^ Gottlieb 2010 , с. 105
- ^ Womack 2019 , с. 235.
- ^ «Алан Парсонс:« Работа с Битлз была удивительным опытом » . Ultimate Guitar. 3 августа 2011 года. Архивировано с оригинала 21 апреля 2014 года . Получено 5 февраля 2014 года .
- ^ «Профиль продюсера: Джон Курландер» . StudioExpresso. Архивировано из оригинала 1 февраля 2013 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный MacDonald 1997 , p. 314
- ^ Wardlaw, Matt (10 мая 2011 г.). «The Beatles 'Come Together» открыли тексты » . Classic Rock Magazine . Архивировано с оригинала 4 марта 2014 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Gould 2008 , p. 575.
- ^ Макдональд 1997 , с. 315
- ^ Wenner & Lennon 2001 , p. 90
- ^ Wallgren 1982 , с.
- ^ Мартин, Джордж . Любовь (СМИ Заметки). Битлз. Парлофон. 0946-3-79808-2-8.
- ^ Гулд 2008 , с. 576.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Эверетт 1999 , с. 249
- ^ Макдональд 1997 , с. 305–306.
- ^ Абовиц, Ричард (13 декабря 2006 г.). «Синатра, Элвис и Битлз» . Los Angeles Times . Архивировано из оригинала 17 декабря 2006 года.
- ^ «Джордж Харрисон: Тихой Битл» . BBC News . 30 ноября 2001 года. Архивировано с оригинала 3 марта 2008 года.
- ^ Макдональд 1997 , с. 412.
- ^ Макдональд 1997 , с. 201.
- ^ Козинн, Аллан (24 марта 2008 г.). «Нил Аспиналл, помощник Битлз, умирает в 66» . New York Times . Архивировано с оригинала 6 апреля 2014 года . Получено 15 февраля 2012 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный MacDonald 1997 , p. 313
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Emerick & Massey 2006 , p. 281.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Льюисон 1988 , с. 179
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный MacDonald 1997 , p. 307
- ^ Джон Леннон . Диск 2, трек 9 . Антология 3 (CD). Apple Records . Событие происходит в 3:28. 7423-8-34451-2-7.
Только что услышал, что развод Йоко прошел через
- ^ Битлз 2000 , с. 339.
- ^ Шефф 2000 , с. 203.
- ^ Макдональд 1997 , с. 307–308.
- ^ Spizer 2005 , с. 293, 297, 303.
- ^ Wenner & Lennon 2001 , p. 83.
- ^ Магиннис, Том. «Я хочу, чтобы ты (она такая тяжелая) обзор песни» . Allmusic . Архивировано с оригинала 7 сентября 2013 года . Получено 5 февраля 2014 года .
- ^ Макдональд 1997 , с. 301.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Льюисон 1988 , с. 178.
- ^ Гаар, Джиллиан (2013). 100 вещей, которые фанаты Битлз должны знать и делать, прежде чем они умрут . Триумф книги. п. 77. ISBN 978-1-62368-202-6 .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный MacDonald 1997 , p. 312
- ^ «Диски на пустыне - Битлз - вот и солнце» . BBC Radio 4. Архивировано с оригинала 24 апреля 2014 года . Получено 8 февраля 2014 года .
- ^ Чилтон, Мартин (18 июля 2013 г.). «20 песен для жары» . Ежедневный телеграф . Архивировано из оригинала 20 мая 2014 года.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный « Здесь приходит солнце» - это песня «Битлз» № 1 после недели продаж на iTunes » . Блумберг . 24 ноября 2010 г. Архивировано с оригинала 22 февраля 2014 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ Майклз, Шон (28 марта 2012 г.). «Новый Джордж Харрисон гитара соло раскрыта» . Хранитель . Архивировано из оригинала 23 февраля 2014 года . Получено 5 февраля 2014 года .
- ^ Шефф 2000 , с. 191.
- ^ «Почему Битлз переупорядочил смесь« Эбби -роуд »(Ник Дерисо)» . ultimateclassicrock.com . 26 сентября 2019 года. Архивировано с оригинала 27 сентября 2019 года . Получено 28 сентября 2019 года .
- ^ DERISO, Ник (26 сентября 2019 г.). «Почему« Битлз »переупорядочили« Абби -роуд »смесь» . Ultimate Classic Rock . Получено 24 октября 2021 года .
- ^ «Абби -дорога» . Beatlesbible.com . Сентябрь 2019 года. Архивировано с оригинала 28 сентября 2019 года . Получено 28 сентября 2019 года .
- ^ Льюисон 1988 , с. 183.
- ^ Макдональд 1997 , с. 318–319.
- ^ Майлз 1997 , с. 556.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный MacDonald 1997 , p. 310.
- ^ Эверетт 1999 , с. 247
- ^ Макдональд 1997 , с. 318, 319.
- ^ Тернер 1994 , с. 198.
- ^ Маккартни: Автор песен ISBN 0-491-03325-7 P. 93
- ^ Макдональд 1997 , с. 311–312.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный MacDonald 1997 , p. 317
- ^ «Завтра никогда не знает» . Allmusic . Архивировано с оригинала 24 октября 2013 года . Получено 4 февраля 2014 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Марвин, Элизабет Уэст; Германн, Ричард (2002). Марвин, Элизабет Уэст; Германн, Ричард (ред.). Концертная музыка, рок и джаз с 1945 года: эссе и аналитические исследования . Университет Рочестер Пресс. п. 227. ISBN 978-1-58046-096-5 Полем Архивировано из оригинала 22 августа 2021 года . Получено 6 ноября 2020 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный MacDonald 1997 , p. 311
- ^ Эбби -роуд (СМИ Заметки). Apple Records . 1969. ПК 7088.
- ^ Abbey Road (CD Remaster) (СМИ). Apple Records . 1987. CDP 7 46446 2.
- ^ Эбби -роуд (СМИ Заметки). Apple Records . 2009. 94638-24682. Архивировано с оригинала 4 марта 2014 года.
- ^ Эбби -роуд (СМИ Заметки). Apple Records . 2012. EAS-80560. Архивировано с оригинала 28 марта 2014 года.
- ^ Макдональд 1997 , с. 302, 305.
- ^ Макдональд 1997 , с. 305, 447.
- ^ Льюисон 1988 , с. 182.
- ^ Макдональд 1997 , с. 318
- ^ Галлуччи, Майкл (16 февраля 2013 г.). "Top 10 Beatles Bootleg Albums" . Classic Rock Magazine . Архивировано из оригинала 8 апреля 2014 года . Получено 19 февраля 2014 года .
- ^ Сульпи, Дуг; Чен, Эд (1990–1994). «Руководство для начинающих по бутлегам Битлз» . rec.music.beatles. Архивировано из оригинала 7 апреля 2014 года . Получено 19 февраля 2014 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Поллард, Лоуренс (7 августа 2009 г.). «Пересмотр Abbey Road 40 лет» . BBC News. Архивировано из оригинала 20 октября 2021 года . Получено 4 февраля 2014 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Майлз 1997 , с. 559.
- ^ Lewisohn 1992 , pp. 328–329.
- ^ Этерингтон-Смит, Мередит (18 августа 1992 г.). «Некролог: Томми Наттер» . Независимый . Лондон Архивировано из оригинала 14 марта 2014 года . Получено 23 апреля 2010 года .
- ^ Макникол, Том (9 августа 1989 г.). «Очевидцы: длинная и извилистая дорога к иконе» . Хранитель . Лондон Архивировано с оригинала 12 ноября 2012 года.
- ^ Рубин, Джудит (16 марта 2001 г.). "Online Exclusive: Volkswagen AutoStadt" . Живой дизайн . Архивировано с оригинала 11 ноября 2013 года.
- ^ Deyoung, Билл (7 июня 2016 г.). «Пол Коул, мужчина на Битлз« Абби -роуд », умирает» . Tcpalm . Архивировано с оригинала 7 ноября 2015 года.
- ^ Beat 2007 , p. 11
- ^ Родригес 2010 , с. 1, 73.
- ^ Майлз 1997 , с. 561.
- ^ Womack 2009 , p. 290.
- ^ Womack 2009 , p. 286
- ^ Beat 2007 , p. 12
- ^ Майлз 1997 , с. 574.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Эверетт 1999 , с. 271.
- ^ "1969 Альбомы номер один" . Официальная карта. Архивировано из оригинала 5 октября 2012 года . Получено 7 февраля 2014 года .
- ^ "1970 Альбомы номер один" . Официальная карта. Архивировано с оригинала 22 февраля 2014 года . Получено 7 февраля 2014 года .
- ^ «The Beatles: каждый альбом и сингл, с позицией диаграммы» . Хранитель . 9 сентября 2009 года. Архивировано с оригинала 27 мая 2014 года . Получено 7 февраля 2014 года .
- ^ Schaffner 1978 , p. 216
- ^ «Награды Нарма». Billboard . 6 марта 1971 г. с. N27.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и Книга альбомов Oricon: Complete Edition 1970–2005 . Роппонги, Токио: Oricon Entertainment. 2006. ISBN 978-4-87131-077-2 .
- ^ Гулд 2008 , с. 593.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и Stark 2005 , p. 262
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Фрике, Дэвид (2003). «Дорога в никуда». В Mojo: The Beatles's Final Years Special Edition . Лондон: эмап. п. 112.
- ^ Кон, Ник (5 октября 1969 г.). «Битлз: в течение 15 минут, огромные» . New York Times . HI FI и раздел записей, с. HF13. Архивировано из оригинала 21 апреля 2014 года . Получено 4 марта 2013 года .
- ^ Голдман, Альберт (21 ноября 1969 г.). «Битлз: ностальгия, ирония» . Жизнь . Чикаго. п. 22. Архивировано из оригинала 9 июня 2013 года . Получено 25 февраля 2013 года .
- ^ Короче говоря , высокая точка , январь 1970 г., с. 142
- ^ Уэлч, Крис (27 сентября 1969 г.). «Битлз: Эбби -роуд (яблоко)». Мелодийщик . Доступно в Backpages Rock Archived 25 февраля 2021 года на машине Wayback (требуется подписка).
- ^ Мендельсон, Джон (15 ноября 1969 г.). «Абби -дорога» . Катящий камень . Нью-Йорк. Архивировано из оригинала 21 апреля 2014 года . Получено 25 февраля 2013 года .
- ^ Лучший месяц: подборка Stereo Review of Recordings of Special Mirit , Stereo Review , январь 1970 года.
- ^ Кристгау, Роберт (декабрь 1969 г.). «В память о Дэйве Кларке пять» . Деревенский голос . Архивировано из оригинала 20 октября 2018 года . Получено 19 октября 2018 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Эрлвейн, Стивен Томас ; Unterberger, Ричи . «Эбби -роуд - Битлз» . Allmusic . Rovi Corporation . Архивировано из оригинала 18 октября 2011 года . Получено 18 ноября 2011 года .
- ^ Клостерман, Чак (8 сентября 2009 г.). «Чак Клостерман повторяет Битлз» . AV Club . Чикаго. Архивировано из оригинала 22 мая 2013 года . Получено 26 мая 2013 года .
- ^ «Обзор альбома: The Beatles - Abbey Road [Remastered]» . 26 сентября 2009 г. Архивировано с оригинала 21 апреля 2014 года.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Маккормик, Нил (8 сентября 2009 г.). «Битлз - Абби -роуд, обзор» . Ежедневный телеграф . Лондон Архивировано с оригинала 6 ноября 2012 года.
- ^ Larkin 2006 , p. 489.
- ^ Digs, Гэри; Дерчхольд, Даниэль, ред. (1999). Musicound Rock: The Essential Album Guide . Farmington Hills, MI: Visibble Ink Press. стр. 87-88 . ISBN 1-57859-061-2 .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Кемп, Марк (8 сентября 2009 г.). «Битлз: длинный и извилистый репертуар» . Вставка Архивировано из оригинала 23 октября 2013 года . Получено 6 января 2013 года .
- ^ Ричардсон, Марк (10 сентября 2009 г.). «Битлз: Абби -роуд» . Pitchfork Media . Архивировано из оригинала 2 мая 2014 года . Получено 25 февраля 2013 года .
- ^ «The Beatles | Guide | Music Rolling Stone Music» . Катящий камень . Архивировано с оригинала 4 апреля 2014 года.
- ^ N/A, N/A (27 февраля 2012 г.). «Абби -дорога» . Joydecentmusic? Полем Получено 24 июня 2017 года .
- ^ Робертс 2011 , с. 80
- ^ Пенсиеро, Николь (23 марта 2004 г.). «Битлз: Абби -роуд» . Попматтерс . Архивировано из оригинала 3 августа 2014 года . Получено 8 февраля 2014 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Празднование 40 лет« Битлз »« Эбби -роуд » . Катящий камень . Архивировано с оригинала 20 марта 2014 года . Получено 11 октября 2010 года .
- ^ "2001 VH1 Кабельный музыкальный канал All Time Album Top 100" . VH1 . Архивировано из оригинала 25 октября 2012 года . Получено 19 ноября 2007 года .
- ^ «100 величайших британских альбомов когда -либо» . Q. Архивировано из оригинала 26 ноября 2007 года . Получено 20 ноября 2007 года .
- ^ Колин Ларкин , изд. (2000). Все время 1000 альбомов (3 -е изд.). Девственные книги . п. 36. ISBN 0-7535-0493-6 .
- ^ "All Time 100 альбомов" . Время . 2 ноября 2006 года. Архивировано с оригинала 9 ноября 2007 года . Получено 20 ноября 2007 года .
- ^ «500 величайших альбомов всех времен» . Катящий камень . Архивировано из оригинала 13 ноября 2007 года . Получено 19 ноября 2007 года .
- ^ «500 величайших альбомов всех времен» . Катящий камень . 22 сентября 2020 года. Архивировано с оригинала 22 сентября 2020 года . Получено 25 сентября 2020 года .
- ^ «500 величайших альбомов всех времен: The Beatles,« Abbey Road » . Катящий камень . 31 мая 2009 г. Архивировано с оригинала 18 июля 2012 года . Получено 12 июня 2012 года .
- ^ Demery, Роберт; Лидон, Майкл (7 февраля 2006 г.). 1001 альбомы, которые вы должны услышать, прежде чем умереть (пересмотрено и обновлено изд.). Вселенная. ISBN 0-7893-1371-5 .
- ^ Ландау, Джоэл (4 сентября 2014 г.). «См . New York Daily News . Архивировано из оригинала 26 октября 2020 года . Получено 15 мая 2017 года .
- ^ «Битлз Абби -роуд Цебра пересекает указанный статус» . BBC News. 22 декабря 2010 года. Архивировано с оригинала 20 июля 2011 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ Макдональд 1997 , с. 273
- ^ Скотт, Джейн (24 октября 1969 г.). «Смерть Павла« преувеличенная ». Простой дилер . Кливленд, штат Огайо.
- ^ Schaffner 1978 , с. 127–28.
- ^ Винн 2009 , с. 333.
- ^ Womack 2019 , с. 236
- ^ Куни, Кэролайн (6 апреля 2012 г.). «Каждая пародия рассказывает историю» . grammy.com. Архивировано из оригинала 21 февраля 2014 года . Получено 4 февраля 2014 года .
- ^ 2010 , с. 339.
- ^ "Эп Абби -роуд" . Allmusic . Архивировано из оригинала 28 августа 2013 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ «Битлз Эбби -роуд Сигарета аэрография» . BBC News. 21 января 2003 года. Архивировано с оригинала 3 сентября 2017 года . Получено 25 декабря 2014 года .
- ^ «Битлз Аббатства Дорога в Калькуттской дорожной кампании» . BBC News. 19 февраля 2013 года . Получено 26 июня 2022 года .
- ^ «Другая сторона Абби -роуд» . Allmusic . Архивировано из оригинала 3 января 2013 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ "McLemore Avenue" . Allmusic . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Андерсон, Джон (октябрь 2014). « Они были лидерами всего, а все остальные медленно последовали»: Джон Андерсон о том, почему «Битлз» были оригинальной прогрессивной рок -группой ». Классический рок . п. 37
- ^ «В моей жизни - Джордж Мартин» . Allmusic . Архивировано из оригинала 14 июля 2013 года . Получено 4 февраля 2014 года .
- ^ «Jam Band рисует тысячи» . Адвокат Виктории . 4 мая 2001 года. Архивировано с оригинала 22 августа 2021 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ «Трансатлантик - жить в Европе» . Allmusic . Архивировано из оригинала 19 августа 2013 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ «Смотреть страницу Макконнелл объединяется с упорным D на Flash, Wonderboy и Beatles Abbey Road Medley» . Glide Magazine . 11 октября 2012. Архивировано с оригинала 21 апреля 2014 года . Получено 4 февраля 2014 года .
- ^ «Фуртур празднует день рождения Фила с Abbey Road B-Side Medley и кексы» . Glide Magazine . 16 марта 2011 года. Архивировано с оригинала 21 апреля 2014 года . Получено 4 февраля 2014 года .
- ^ Dove, Ian (6 июня 1970 года). «Битлмания возвращается как« пусть это будет » . Billboard . Nielsen Business Media, Inc. с. 1. Архивировано из оригинала 22 августа 2021 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ Леопольд, Тодд (31 января 2014 г.). «Beatles + Sullivan = Revolution: почему BeatleMania никогда не может случиться сегодня» . CNN . Архивировано с оригинала 22 февраля 2014 года . Получено 6 февраля 2014 года .
- ^ Грейн, Пол (19 февраля 2014 г.). «Чартные часы: Тейлор Свифт 4 на 4 (миллион)» . Yahoo Music. Архивировано с оригинала 4 марта 2014 года . Получено 19 февраля 2014 года .
- ^ "Сколько записей на самом деле продавали Битлз?" Полем Деконструирование поп -культуры Дэвида Кнемейера. 29 апреля 2009 г. Архивировано с оригинала 6 марта 2016 года . Получено 11 июля 2015 года .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный «В тот день: Эбби -роуд попадает на полки» . Euronews . 26 сентября 2011 года. Архивировано с оригинала 3 ноября 2012 года . Получено 14 мая 2016 года .
- ^ Глинн, Пол (4 октября 2019 г.). «Аббийская дорога Битлз возвращается к номеру один 50 лет» . BBC News. Архивировано с оригинала 4 октября 2019 года . Получено 4 октября 2019 года .
- ^ Макдональд 1997 , с. 410.
- ^ Макдональд 1997 , с. 411.
- ^ «Эбби -роуд (1978 LP)» . Allmusic . 17 февраля 2014 года. Архивировано с оригинала 8 апреля 2013 года.
- ^ «Абби -роуд - релизы» . Allmusic . Архивировано из оригинала 11 мая 2013 года . Получено 17 февраля 2014 года .
- ^ «Эбби -роуд [Remaster 2009]» . Allmusic . Архивировано с оригинала 21 сентября 2016 года . Получено 17 февраля 2014 года .
- ^ "Gold & Platinum News" . RIAA. Февраль 2001. Архивировано из оригинала 21 февраля 2014 года . Получено 5 февраля 2014 года .
- ^ «Эбби -роуд (ящик для коллекционера)» . Allmusic . Архивировано из оригинала 7 марта 2013 года . Получено 17 февраля 2014 года .
- ^ Ноппер, Стив (12 ноября 2012 г.). «Внутри виниловых альбомов Beatles Retlam» . Катящий камень . Архивировано из оригинала 11 апреля 2014 года . Получено 17 февраля 2014 года .
- ^ Алан Джонс (7 октября 2019 г.). «Золотой Oldie: Abbey Road возвращается на вершину 50 лет» (PDF) . Музыкальная неделя . п. 77 Получено 4 декабря 2021 года .
- ^ Абби -роуд . Эми. TC-PCS 7088. Архивировано из оригинала (кассета) 13 ноября 2013 года.
- ^ Льюисон 1988 .
- ^ Макдональд 1997 , с. 300–321.
- ^ Майлз 1997 .
- ^ Howlett, Kevin (2019). Abbey Road (50 -летие Super Deluxe версия) (книга) . Битлз. Apple Records.
- ^ Боссо, Джо. « Впервые Джон и Пол знали, что Джордж поднялся на их уровень»,-интервью с Абби-роуд на Эбби-роуд поднялся » . MusicRadar . Получено 14 января 2022 года .
- ^ Макдональд 2005 , с. 365
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Кент, Дэвид (1993). Австралийская карта книга 1970–1992 . Сент -Айвз, Новый Южный Уэльс : австралийская книга карт. ISBN 978-0-646-11917-5 .
- ^ «RPM - библиотека и архив Канада» . Rpm . Архивировано из оригинала 13 мая 2014 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ Голландцы « . Hung Medien, голландцы. Мегачарты . Архивировано из оригинала (ASP) 24 декабря 2013 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ Ниман, Джейк (2005). Финляндия играет 4: большая финская книга списка (на финском языке) (1 -е изд.). Хельсинки: Дуб. ISBN 951-31-2503-3 .
- ^ «Хиты мира» (PDF) . Billboard . 31 января 1970 г. с. 70. Архивировано из оригинала (PDF) 7 марта 2021 года . Получено 9 июня 2021 года - Via World Radio History.
- ^ «Norwegiancharts.com The Beatles - Abbey Road » . Архивировано из оригинала (ASP) 21 апреля 2014 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ «Шведские графики 1969–1972 гг.» (PDF) (на шведском языке). Hitsallertijden. Архивировано из оригинала (PDF) 14 октября 2012 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ Салаверри, Фернандо (сентябрь 2005 г.). Только успехи год за годом, 1959–2002 (1 -е изд.). Испания: автора-фонд. ISBN 978-84-8048-639-2 .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Битлз - полная официальная история графиков» . Официальные графики . 17 октября 1962 года. Архивировано с оригинала 12 мая 2016 года . Получено 13 мая 2016 года .
- ^ «Битлз - история графика» . Billboard . Архивировано из оригинала 30 декабря 2017 года . Получено 13 мая 2016 года .
- ^ «Поиск альбома: The Beatles - Abbey Road » (на немецком языке). СМИ контроль. Архивировано из оригинала (ASP) 7 июля 2014 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ «Официальная компания по чартам - The Beatles - Abbey Road (версия 1987 года)» . Великобритания альбомы . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ «Австралийский charts.com The Beatles- Abbey Road » . Австралийская ассоциация звукозаписывающей индустрии . Архивировано из оригинала (ASP) 14 декабря 2013 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ Австралийчарты « . Хул Medien (на немецком языке). Архивировано из оригинала (ASP) 21 апреля 2014 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ "Ultratop.be The Beatles - Abbey Road " (ASP) . Хул Medien (на голландском языке). Ультратоп. Архивировано из оригинала 25 октября 2013 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ "Ultratop.be The Beatles - Abbey Road " (ASP) . Хул Medien (на голландском языке). Ультратоп. Архивировано из оригинала 13 ноября 2012 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ «Danishcharts.dk The Beatles - Abbey Road » (ASP) . danishcharts.dk . Архивировано с оригинала 6 ноября 2018 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ «Finnishcharts.com The Beatles - Abbey Road » . Повесил Medien . Архивировано из оригинала (ASP) 25 декабря 2013 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ "Musicline.de Chartverfolgung" . Hitparade.ch. Архивировано из оригинала 21 марта 2014 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ «Итальянская картат.com The Beatles - Abbey Road » . Повесил Medien . Ассоциация звукозаписывающей индустрии Новой Зеландии . Архивировано из оригинала (ASP) 5 марта 2014 года . Получено 13 октября 2012 года .
- ^ «Все альбомы« Remastered »« Битлз »попадают в топ -100: засунув 2310 миллионов иен за одну неделю» . oricon.co.jp (на японском языке). Стиль ORICON . Архивировано с оригинала 9 марта 2013 года . Получено 14 октября 2012 года .
- ^ «Mexicancharts.com The Beatles - Abbey Road » . Mexicancharts.com. Архивировано из оригинала 28 сентября 2010 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ «Portuguesecharts.com The Beatles - Abbey Road » . Повесил Medien . Архивировано из оригинала (ASP) 4 марта 2014 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ «Битлз - Эбби -роуд » . SpanishCharts.com . Повесил Medien. Архивировано из оригинала (ASP) 21 апреля 2014 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ «Swedishcharts.com The Beatles - Abbey Road » (на шведском языке). Архивировано из оригинала (ASP) 25 декабря 2013 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ «Битлз - Эбби -роуд - Хитпарк.ч» . Хул Medien (на немецком языке). Швейцарские музыкальные графики. Архивировано из оригинала (ASP) 15 июня 2007 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ «charts.nz The Beatles - Abbey Road » (ASP) . Повесил Medien . Ассоциация звукозаписывающей индустрии Новой Зеландии . Архивировано с оригинала 6 ноября 2018 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ Колфилд, Кит. «Битлз и Jay-Z доминируют в чартах» . Billboard.biz . Архивировано из оригинала 17 апреля 2012 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ "ARIA Australian Top 50 альбомов" . Австралийская ассоциация звукозаписывающей индустрии . 7 октября 2019 года. Архивировано с оригинала 28 ноября 2017 года . Получено 5 октября 2019 года .
- ^ "Ultratop.be - The Beatles - Abbey Road" (на голландском языке). Повесил Medien. Получено 4 октября 2019 года.
- ^ "Ultratop.be - The Beatles - Abbey Road" (по -французски). Повесил Medien. Получено 4 октября 2019 года.
- ^ «Диаграмма Битлз в мире пост Мэлоун» . Fyimusicnews . 6 октября 2019 года. Архивировано с оригинала 7 октября 2019 года . Получено 8 октября 2019 года .
- ^ "Чешские альбомы - лучшие 100" . Čns ifpi . ПРИМЕЧАНИЕ . На странице диаграммы выберите 40.Týden 2019 на поле, кроме слов « CZ - альбомы - лучшие 100 », чтобы получить правильную диаграмму. Получено 8 октября 2019 года.
- ^ «Hitlisten.Nu-Album Top-40 неделя 39, 2019» . Список хит . Получено 9 октября 2019 года .
- ^ "Голландские чашки . Повесил Medien. Получено 5 октября 2019 года.
- ^ " Битлз: Абби -роуд" (на финском). Музыкальные продюсеры - IFPI Finland . Получено 7 октября 2019 года.
- ^ "Offiziellecharts.de - The Beatles - Abbey Road" (на немецком языке). GFK Entertainment Hards . Получено 4 октября 2019 года.
- ^ «The Beatles History (Греция Альбузы)» . Billboard . 10 декабря 2021 года . Получено 10 декабря 2021 года .
- ^ "Альбом Top 40 HIT List - неделя 43 2019" (на Венгрии). Махас . Получено 31 октября 2019 года.
- ^ «Ирма - ирландские чарты» . Ирландский записал музыкальную ассоциацию . Архивировано из оригинала 16 февраля 2020 года . Получено 5 октября 2019 года .
- ^ «Альбом - еженедельный рейтинг WK 40 (с 27.09.2019 до 03.10.2019)» (на итальянском языке). Итальянская федерация музыкальной индустрии . Архивировано с оригинала 18 марта 2020 года . Получено 5 октября 2019 года .
- ^ «Лучший альбом - Weekly (с 27 сентября по 3 октября 2019 г.)» (по -испански). Мексиканская ассоциация фонограмм и продюсеров видеограмм. Арчндд из оригинала 21 октября 2019 года . Получено 2 октября 2019 года .
- ^ "NZ Top 40 Albums Chart" . Записал музыку NZ . 7 октября 2019 года. Архивировано с оригинала 6 октября 2019 года . Получено 5 октября 2019 года .
- ^ "VG-Lista-альбом Topp 40 UKE 40, 2019" . VG-Lista . Архивировано с оригинала 11 октября 2019 года . Получено 5 октября 2019 года .
- ^ "Oficjalna Lista Sprzedaży :: Olis - Официальная карта розничных продаж" . Олис Польское общество фонографической промышленности . Получено 10 октября 2019 года.
- ^ "Portuguesecharts.com - The Beatles - Abbey Road" . Повесил Medien. Получено 15 октября 2019 года.
- ^ "Официальные шотландские альбомы чарта Top 100" . Официальная чартская компания . Получено 5 октября 2019 года.
- ^ «Лучшие 100 альбомов - Seman 40: от 27.9.2019 до 3.10.2019» (на испанском). Productores de Música de España . Архивировано из оригинала 8 октября 2019 года . Получено 9 октября 2019 года .
- ^ «Еженедельный список альбома, неделя 40» . Список Швеции . Архивировано из оригинала 20 октября 2021 года . Получено 4 октября 2019 года .
- ^ "Swisscharts.com - The Beatles - Abbey Road" . Повесил Medien. Получено 9 октября 2019 года.
- ^ "Официальные альбомы диаграмма Top 100" . Официальная чартская компания . Получено 5 октября 2019 года.
- ^ Колфилд, Кит (6 октября 2019 г.). «Dababy зарабатывает первый альбом № 1 в чарте Billboard 200 с« Kirk » » . Billboard . Архивировано с оригинала 27 декабря 2019 года . Получено 7 октября 2019 года .
- ^ «История графиков Битлз (Top Rock Albums)» . Billboard . Получено 17 сентября 2020 года.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный «Официальная британская компания: история диаграмм альбомов» . Архивировано из оригинала 17 декабря 2007 года . Получено 17 декабря 2007 года .
- ^ «Архив диаграммы 1970 -х годов» . everyhit.com . Официальная карта . Архивировано из оригинала 6 октября 2009 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ "Billboard.Biz - лучшие поп -альбомы 1970 года" . Архивировано из оригинала 8 октября 2012 года . Получено 12 октября 2012 года .
- ^ «Top Billboard 200 Альбомов-Конец года 2017 года» . Billboard . Архивировано с оригинала 24 декабря 2017 года . Получено 17 июня 2020 года .
- ^ «Top Rock Albums-Conder 2017 год» . Billboard . Архивировано из оригинала 14 февраля 2018 года . Получено 17 сентября 2020 года .
- ^ «Top Billboard 200 Альбомов-конец года 2018» . Billboard . Архивировано из оригинала 21 марта 2020 года . Получено 17 июня 2020 года .
- ^ "Top Rock Albums-Conding 2018 год" . Billboard . Архивировано из оригинала 7 октября 2020 года . Получено 17 сентября 2020 года .
- ^ "Ария Конец года, диаграмма альбомов 2019 года" . Австралийская ассоциация звукозаписывающей индустрии. Архивировано из оригинала 23 ноября 2020 года . Получено 10 января 2020 года .
- ^ «Jahreshitparade Alben 2019» . австралийский . Архивировано с оригинала 13 марта 2020 года . Получено 2 января 2020 года .
- ^ "Jaaroverzichten 2019" . Ультратоп. Архивировано из оригинала 22 февраля 2020 года . Получено 20 декабря 2019 года .
- ^ «Обращения Annuels 2019» . Ультратоп. Архивировано из оригинала 22 февраля 2020 года . Получено 20 декабря 2019 года .
- ^ «Альбом Top-100 2019» (на датском языке). HitListen. Архивировано из оригинала 14 января 2020 года . Получено 15 января 2020 года .
- ^ "Jaaroverzichten - альбом 2019" . голландский . Архивировано из оригинала 11 января 2020 года . Получено 5 января 2020 года .
- ^ «Лучшие 100 Мексика - самая продаваемая 2019» (по -испански). Мексиканская ассоциация фонограмм и продюсеров видеограмм. Арчндд из оригинала 25 января 2020 года . Получено 25 января 2020 года .
- ^ "100 лучших ежегодных альбомов Портал музыки 202221
- ^ «Альбом Årslista, 2019» . Sverigetopplistan. Архивировано из оригинала 22 марта 2020 года . Получено 14 января 2020 года .
- ^ Копси, Роб (1 января 2020 года). «Официальные 40 лучших альбомов 2019 года» . Официальная чартская компания. Архивировано из оригинала 1 января 2020 года . Получено 1 января 2020 года .
- ^ «Top Billboard 200 Альбомов-конец года 2019 года» . Billboard . Архивировано из оригинала 23 февраля 2020 года . Получено 6 декабря 2019 года .
- ^ "Top Rock Albums-Conder 2019 год" . Billboard . Архивировано с оригинала 6 декабря 2019 года . Получено 17 сентября 2020 года .
- ^ "Aria Top 100 альбомов за 2020 год" . Австралийская ассоциация звукозаписывающей индустрии. Архивировано из оригинала 14 января 2021 года . Получено 15 января 2021 года .
- ^ «Ежегодные обзоры 2020 года» . Ультратоп. Архивировано из оригинала 22 декабря 2020 года . Получено 18 декабря 2020 года .
- ^ "Jaaroverzichten - альбом 2020" (на голландском языке). Мегачарты. Архивировано из оригинала 19 января 2021 года . Получено 6 января 2021 года .
- ^ "100 лучших ежегодных альбомов Портал музыки 202221
- ^ "Top Billboard 200 Альбомов-на конец 2020 года" . Billboard . Архивировано из оригинала 3 декабря 2020 года . Получено 4 декабря 2020 года .
- ^ "Top Rock Albums-End 2020" . Billboard . Получено 7 января 2021 года .
- ^ «Ежегодные обзоры 2021 года» . Ультратоп . Получено 5 января 2022 года .
- ^ «Ежегодные обзоры - альбом 2021» . голландский . Получено 4 января 2022 года .
- ^ «Top Billboard 200 Альбомов-конец 2021 года» . Billboard . Получено 2 декабря 2021 года .
- ^ "Top Rock Albums-End 2021" . Billboard . Получено 3 декабря 2021 года .
- ^ «Ежегодные обзоры 2022 года» (на голландском языке). Ультратоп . Получено 14 января 2023 года .
- ^ «Top Billboard 200 Альбомов-конец 2022 года» . Billboard . Получено 3 декабря 2022 года .
- ^ "Top Rock Albums-End 2022" . Billboard . Получено 3 декабря 2022 года .
- ^ «Diamond Award: победители» (на испанском). Аргентинская палата фонограмм и продюсеры видеограмм . Арчндд из оригинала 18 марта 2005 года . Получено 16 сентября 2012 года .
- ^ Франко, Адриана (27 октября 1999 г.). «Новая награда в индустрии дисков» . Нация (на испанском).
- ^ «Диаграммы ARIA - аккредитация - альбомы 2009» (PDF) . Австралийская ассоциация звукозаписывающей индустрии . Получено 20 августа 2012 года .
- ^ "Ultratop - Goud En Platina - Альбомы 2022" . Ультратоп . Повесил Medien . Получено 1 августа 2022 года .
- ^ «Сержант Пименте был 20 лет » . Jornal do Brasil (на португальском языке). 1 июня 1987 г. П. 37 - через Национальную библиотеку Бразилии .
Сержант Pepper's, который играет пять страниц этого издания, и третья наиболее продаваемые (290 000). Потеряет Abbey Road (390 тысяч) и за помощь (320 тысяч)
- ^ «Канадские сертификаты альбома - The Beatles - Abbey Road» . Музыка Канада . Получено 20 августа 2012 года .
- ^ «Датские сертификаты альбома - The Beatles - Abbey Road» . Ifpi danmark . Получено 24 апреля 2024 года .
- ^ «Сертификаты французского альбома - The Beatles - Abbey Road» (на французском языке). Infodisc. Выберите «Битлз» и нажмите ОК .
- ^ «База данных Gold/Platin (The Beatles; « Abbey Road » )» (на немецком языке). Федеральная ассоциация музыкальной индустрии . Получено 20 августа 2012 года .
- ^ «Сертификаты итальянского альбома - The Beatles - Abbey Road» (на итальянском языке). Federazione Industria Musicale Итальянская . Получено 3 января 2023 года .
- ^ «Последние альбомы золота / платины» . Радиоскоп. 17 июля 2011 года. Архивировано с оригинала 24 июля 2011 года.
- ^ «Британские сертификаты альбома - The Beatles - Abbey Road» . Британская фонографическая промышленность .
- ^ «Американские сертификаты альбома - The Beatles - Abbey Road» . Ассоциация звукозаписывающей промышленности Америки . Получено 20 августа 2012 года .
- ^ «Arashi Best of Tops Taylor Swift для бестселлера IFPI 2019 года» . Billboard . 19 марта 2020 года. Архивировано с оригинала 19 марта 2020 года . Получено 22 марта 2020 года .
- ^ «Бестселлеры и глобальный художник года - IFPI - представляющий индустрию звукозаписи по всему миру» . Ifpi.org . 10 марта 2020 года. Архивировано с оригинала 19 марта 2020 года.
- ^ «Альбомы Beatles наконец -то Go Platinum» . Британская фонографическая промышленность . BBC News. 2 сентября 2013 года. Архивировано с оригинала 10 апреля 2014 года . Получено 4 сентября 2013 года .
- ^ «The Beatles - Abbey Road - 50 -летие Edition - CDX4» . Грубая торговля . Архивировано с оригинала 29 сентября 2019 года . Получено 29 сентября 2019 года .
Библиография
[ редактировать ]- Битлз, (2000). Антология Битлз . Сан -Франциско: Книги хроники. ISBN 978-0-8118-2684-6 .
- Бакли, Питер (2003). Грубая гид по роке . Грубые руководства иллюстрированы. ISBN 978-1-84353-105-0 .
- Эмерик, Джефф; Massey, Howard (2006). Здесь и везде моя жизнь записывает музыку Битлз . Нью -Йорк: книги пингвинов. ISBN 978-1-59240-179-6 .
- Эверетт, Уолтер (1999). Beatles как музыканты рекулятор через антологию . Издательство Оксфордского университета. ISBN 978-0-19-512941-0 .
- Gottlieb, Gary (2010). Как это звучит сейчас - легендарные инженеры и винтажное снаряжение . Cengage Learning. ISBN 978-1-59863-921-6 .
- Гулд, Джонатан (4 ноября 2008 г.). Не могу купить меня, любить Битлз, Британия и Америка . Random House Digital . ISBN 978-0-307-35338-2 Полем Архивировано из оригинала 25 июня 2020 года . Получено 6 ноября 2020 года .
- Ларкин, Колин (2006). Энциклопедия популярной музыки . Тол. 1. Муз . ISBN 978-0-19-531373-4 .
- Льюисон, Марк (1988). Сессии записи Битлз . Книги гармонии. ISBN 978-0-517-57066-1 .
- Льюисон, Марк (1992). Полная хроника Битлз . Хэмлин. ISBN 978-0-600-60033-6 .
- Макдональд, Ян (1997). Революция в голове: записи Битлз и шестидесятые (впервые пересмотренные изд.). Лондон: Pimlico (Random House). ISBN 978-0-7126-6697-8 .
- Макдональд, Ян (2005). Революция в голове: записи Битлз и шестидесятые (второе пересмотренное изд.). Лондон: Пимлико (Рэнд). ISBN 1-84413-828-3 .
- Макфарлейн, Томас (2007). The Beatles 'Abbey Road Medley расширяет формы в популярной музыке . Роуман и Литтлфилд. ISBN 978-1-4617-3659-2 .
- Майлз, Барри (1997). Много лет спустя . Винтаж - Рэндом Хаус . ISBN 978-0-7493-8658-0 .
- Робертс, Джереми (2011). Музыкальные революционеры Битлз . Книги двадцать первого века . п. 80 ISBN 978-0-7613-7294-3 .
- Родригес, Роберт (2010). Fab Four Faq 2.0 The Beatles 'Solo Years, 1970–1980 . Милуоки, WI: Backbeat Books. ISBN 978-1-4165-9093-4 .
- Шаффнер, Николас (1978). Битлз навсегда . МакГроу-Хилл. ISBN 0-07-055087-5 .
- Леннон, Джон ; Оно, йоко; Шефф, Дэвид (2000). Все, что мы говорим в последнем крупном интервью с Джоном Ленноном и Йоко Оно . Нью -Йорк: Пресса Святого Мартина . ISBN 978-0-312-25464-3 .
- Спизер, Брюс (2005). The Beatles Solo на Apple Records . Новый Орлеан, Лос -Анджелес: 498 Productions. ISBN 978-0-9662649-5-1 .
- Старк, Стивен Д. (2005). Познакомьтесь с «Битлз: культурная история группы», которая потрясла молодежь, пол и мир . HarperCollins. ISBN 978-0-06-184252-8 Полем Архивировано из оригинала 22 августа 2021 года . Получено 6 ноября 2020 года .
- Тернер, Стив (1994). Трудный день написания . Ассистент
- Уриш, Бен (2007). Слова и музыка Джона Леннона . Greenwood Publishing Group. ISBN 978-0-275-99180-7 .
- Wallgren, Mark (1982). Битлз на записи . Нью -Йорк: Саймон и Шустер. ISBN 978-0-671-45682-5 .
- Веннер, Джанн; Леннон, Джон (2001). Леннон помнит полные интервью Rolling Stone с 1970 года . Верховой ISBN 978-1-85984-376-5 Полем Архивировано из оригинала 22 августа 2021 года . Получено 6 ноября 2020 года .
- Винн, Джон С. (2009). Это волшебное чувство: записанное наследие Битлз, Том второй, 1966–1970 . Нью -Йорк, Нью -Йорк: Пресса Three Rivers. ISBN 978-0-307-45239-9 .
- Womack, Kenneth (2009). «Дискография Битлз, 1962–1970» . В Womack, Кеннет (ред.). Кембриджский компаньон «Битлз» . Кембридж: издательство Кембриджского университета. С. 286–293. ISBN 978-0-521-68976-2 .
- Womack, Kenneth (2019). Твердовое состояние: история Эбби -роуд и конец Битлз . Итака, Нью -Йорк: издательство Корнелльского университета . ISBN 978-1-5017-4-6857 Полем Архивировано из оригинала 22 августа 2021 года . Получено 19 сентября 2019 года .
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Дрейпер, Джейсон (2008). Краткая история обложек альбомов . Лондон: издательство Flame Tree. С. 76–77. ISBN 9781847862112 Полем OCLC 227198538 .
Внешние ссылки
[ редактировать ]- 1969 Альбом
- Альбомы Битлз
- Apple Records Альбомы
- Альбомы, созданные Джорджем Мартином
- Альбомы записаны в Olympic Sound Studios
- Альбомы записаны в Trident Studios
- Альбомы аранжировки Джорджа Мартина
- Альбомы, проводимые Джорджем Мартином
- Награды Грэмми Зал Славы
- Грэмми награда за лучший инженерный альбом, неклассический