771 морская воздушная эскадрилья
771 морская воздушная эскадрилья | |
---|---|
![]() 771 Naval Air Sqdn Crest | |
Активный | 1939–1955 1961–1964 1967–2016 |
Страна | ![]() |
Ветвь | ![]() |
Тип | Эскадрилья второй линии Fleet Air Arm |
Роль | Поиск и спасение Обучение |
Размер | Эскадрилья |
Часть | Авиационная рука флота |
Гарнизон/штаб | RNAS Culdrose (HMS SEAHAWK ) |
Девиз (ы) | Мы не только ( Латынь для «не для нас один») |
Самолеты | См. Раздел самолета, эксплуатируемый для полного списка. |
Украшения | Бойд Трофей 1992 |
771 Военно-морская воздушная эскадрилья (771 NAS) воздушного рука флота была сформирована 24 мая 1939 года в HMS Daedalus , Ли-он-Салент в качестве подразделения требований к флоту с 14 Fairey Mworkfish Tsr Biplanes. Эскадрилья выполняла различные упражнения с кораблями и предоставила буксируемые цели для военно -морских авианосцев и была выведена из эксплуатации 22 марта 2016 года.

Вторая мировая война
[ редактировать ]У эскадрильи первоначально был северный элемент (X Flight) и южный элемент (Y Flight). 28 сентября 1939 года вылетел «X», став 772 военно -морской эскадрильи . Решающий 771 NAS базировался в RNAS Hatston, летающих на разнообразных самолетах с фиксированным крылом, начиная от супермаренных моржев до ураганов Хоукера , от аэродромов по всей Великобритании и за рубежом.
Примечательным моментом в истории военного времени 771 года было то, что они основали цепь, которая привела к погружению немецкого линкора Бисмарка . Командиру HMS Sparrowhawk , капитану Генри Локхарту Святого Иоанна Фанкур , RN, было приказано идентифицировать и погрузить Бисмарк с самой ранней возможностью. Две эскадрильи Албакоресса, которые у него не имели достаточного диапазона, чтобы атаковать линкор, находясь в гавани. Он полагался на Королевские ВВС, чтобы выполнить рейсы над Бергеном , и сообщил Королевскому флоту, когда линкор покинул порт. 22 мая 1941 года прибрежное командование ВВС считалось не подходящей для полета; Тем не менее, Fancourt вызвался собрать команду, чтобы летать на самолете с двумя двигателями Мартина Мэриленда из 771 , чтобы выполнить вычет. Временный лейтенант (а) Ноэль Эрнест Годдард, RNVR, в то время старший пилот 771 NAS, добровольно вызвался пилотировать разряжения со своей командой исполняющего обязанности ведущего летчика Джона Уокера Армстронга в роли TAG-WO и ведущего летчика JD Milne в роли Tag-Aagag. Полем Чрезвычайно опытный командир наблюдателя Джеффри Александр Ротерем, в то время XO , выступил, чтобы действовать в качестве командира миссии. Годдард летал на инструментах на низком уровне над морем, став посадкой на цель. Определив, что корабли уже отплыли, они попытались пообедать своим открытием обратно в Coastal Command . Однако они не получили никакого ответа. Ротерем решил связаться с аэродромом непосредственно на буксируемой целевой частоте, а также лететь прямо на переднем аэродроме HMS Sparrowhawk, Sumburgh, где альбакоры были готовы к перехвату. Действуя по радиосвязи Ротеремса, домашний флот был отправлен в море и задействовал Бисмарк, а ее сопровождающие перехватывают ее в битве при Дании пролив . 16 сентября 1941 года в Лондонской газете сообщили о награждении следующих наград: Ротерем получил DSO , [ 1 ] Годдард DSC , [ 2 ] и Армстронг DSM . [ 2 ] Годдард продолжал командовать 771 NAS как временного лейтенанта -командира (а) 15 октября 1941 года. 1 июля 1942 года 771 NAS переехал в RNAS TWATT, чтобы вылететь более современные самолеты в аналогичной роли.
После Второй мировой войны
[ редактировать ]В феврале 1945 года 771 получила « Шорфирскую ловкость» , что сделало его первой военно -морской эскадрилья, которая эксплуатировала вертолеты, которые он использовал до мая 1947 года. После победы в Европе флот перешел от потока Скапа в Портсмут и Анкоридж в Портленде . 771 NAS последовал за югом до рвений RNAS , а затем в RNAS Lee-on-Solent и RNAS Ford . Здесь эскадрилья летала на Майлза Мартинета , Дугласа Бостонса , Vought Corsairs , Grumman Wildcats , Airspeed Oxfords , Grumman Hellcats , Supermarine Sea Plire , североамериканских Гардсах , комаров де -хавилленда , морских ястребах , коротких степердж , а также Hovergly . Вторки были перенесены в 705 военно -морской эскадрильи, когда она была сформирована. Во время сокращения защиты после Второй мировой войны было решено, что 771 будет расформирован в августе 1955 года (в то же время управляя Avro Anson , De Havilland Sea Hornet , Gloster Meteor , De Havilland Sea вампир и Fairey Firefly ), когда он в сочетании с 703 военно -морским воздухом. Эскадрилья для формирования 700 военно -морской эскадрильи .
Helicopter-only squadron
[edit]771 NAS reformed in 1961 and assumed the helicopter trials and training roles from 700 NAS with the Westland Whirlwind, Westland Dragonfly, and the Westland Wasp prototype at RNAS Portland. During this time 771 was able to pioneer and develop many Search And Rescue techniques; including helicopter in-flight refueling (HIFR), hi-line transfer, free diver drop and cliff winching techniques. Soon after standing up again, the Squadron gained two Westland Whirlwind HAR.3s and assumed the RNAS Portland SAR commitment. The Squadron was disbanded on 1 December 1964, on being absorbed into 829 Naval Air Squadron.

On 23 June 1967, the squadron reformed with the new primary task of anti-submarine warfare (ASW) Fleet Requirements Unit, in addition to the Portland SAR duty. Nine Whirlwind HAS.7 were used by the Squadron at this time. The Westland Wessex was introduced in 1969 with the Mk 1. This marked the beginning of a long association of the aircraft with the squadron. By 1970, the ASW role had been passed on to 737 Naval Air Squadron, making SAR 771's primary role, a role that has remained to the present day.
The Squadron moved to RNAS Culdrose in September 1974. Six of its Wessex aircraft were left at RNAS Portland, to form the basis of 772 Naval Air Squadron. The Wessex HAS.1 was replaced by the twin turbine-powered Wessex HU.5 in 1979, when it was involved with the 1979 Fastnet race rescues. During the Falklands Conflict all of 771 aircraft were taken for troop transport roles, some went to 722 Naval Air Squadron, but the majority reformed 847 Naval Air Squadron and 848 Naval Air Squadron along with some of 771 NASs aircrew. The remaining crew went either to their old aircraft type, or to new roles in the Lynx or Wasp fleets. Two Wessex Mk.5 from Wroughton were used in August 1982 to form the backbone of 771 NAS as it took the SAR commitment back from the RAF. In January 1983 the Squadron once again operated mixed fleets of rotary and fixed wing aircraft as it absorbed the Station Flight, taking ownership of two Chipmunks and 2 Sea Devons. It operated these until the end of 1989 when the Sea Devon was withdrawn from service. In 1985 the Squadron absorbed 707 Naval Air Squadron's Wessex helicopters when 771 NAS took over Commando Helicopter Training. The Wessex were replaced by Westland Sea King HAS.5s, converted to HAR.5s, in October 1987 as the Squadron assumed a long range, day/night and all weather SAR capability. In July 2001, 771 Squadron assumed the responsibility for Advanced and Operational Flying Training for anti-submarine warfare (ASW) pilots and Observers, as well as the residual Sea King HAS.5 & HAS.6 Pilot Conversion and Refresher Courses.

In its final years the Squadron operated the Sea King HAR.5 in the grey and red colours, with nine permanently stationed at RNAS Culdrose. 771's sister unit, Gannet Flight operates 3 HAR.5s performing a similar role from HMS Gannet on Prestwick Airport. 771's primary role was one of military Search and Rescue, with secondary roles in civilian Search and Rescue, Pilot and Observer refresher training, utility and liaison and ab-initio Pilot Conversion and operational training. To perform these roles, one of the helicopters was on 15 minutes notice to fly during the day, and 45 minutes during the night, with a duty crew on call for 24 hours. This duty was maintained for 365 days of the year, with a second standby aircraft ready to assist should the emergency have demanded it.
It stopped rescue duties on 1 January 2016 and was decommissioned on 22 March 2016. The squadron was responsible for saving over 15,000 lives on more than 9,000 missions.[3][4]
Ace of Clubs
[edit]771s Helicopters feature the unofficial Ace of Clubs Squadron Logo. The origin of this logo is unclear, but it is widely believed to follow a similar pedigree as the Royal Navy Historic Flight Hawker Sea Hawk, wearing 806 NAS's Ace of Diamonds logo. Shortly after the Second World War Squadrons of the Fleet Air Arm often had an in-house display team. Each of the display aircraft were painted with identification marks. Playing card suits were chosen by some Squadrons as they were a neat identification that allows clear hierarchy; the Squadron Commanding Officer would take the Ace card, the XO the King and so on until each aircraft had a value relating to the seniority in the Squadron/display team of that pilot. Today 771 does not assign an aircraft to each pilot, instead operating a pool of aircraft allowing each pilot to fly any helicopter. It was chosen that only the Ace of Clubs would be painted on each of the helicopters in the Squadrons fleet.
Rescues
[edit]771 NAS was one of the busiest SAR units in the UK being called out an average of 220 times per year. With the limitations in civilian flight rules for the Cornwall Air Ambulance pilots 771 was also often called upon to perform patient and hospital transfers throughout the West Country. These were typically when the Air Ambulance was engaged in other duties, in poor weather, at night or where no suitable landing place was close by, allowing the Sea King to utilise its winch. Individual honours have included 4 George Medals, 4 Air Force Crosses, 6 Queens Gallantry Medals, and 14 Queen's Commendation for Bravery awards. Some of the more memorable rescues have been:
- 1978 – Ben Asdale, Air Force Cross awarded to Lt AJM Hogg RN, and Lt Cdr MJ Norman RN[5]
- 1979 – Fastnet Race,[6] Air Force Cross awarded to Lt Jerry Grayson for his role in the Fastnet '79 Race. It was awarded a year later in 1980.[7]
- 1985 – Fastnet Race, George Medal awarded to the Rescue Diver; POACMN L Slater[8] for his rescue of Simon Le Bon and 19 other survivors from the Yacht Drum
- 1985 – Yacht Master Cube
- 1989 – MV Secil Japan, Air Force Medal awarded to the Rescue Diver CPOACMN JPR Grinney[9]
- 1989 – MV Murree,[10] George Medal awarded to each of the 2 Rescue Divers; POACMN DS Wallace, POACMN SW Wright[11]
- 1992 – Boyd Trophy won for night rescue of five crew from yacht Sine Seorra off Guernsey, Air Force Medal awarded to LA I Chambers[12]
- 2004 – Boyd Trophy won for Boscastle Flood rescues,[13] Air Force Cross awarded to Lt Cdr MJ Ford RN[14]
- 2005 – Boyd Trophy won for the recovery of critically ill crewman from fishing vessel 240 miles off coast in gale-force winds and very poor visibility
- 2007 – MSC Napoli, PO J O'Donnel awarded Queen's Gallantry Medal
- 2008 – Pesca del Verdes, CPOACMN D Rigg awarded Queen's Gallantry Medal[15]
- 2009 – Fishing Vessel Trevessa, PO D Lacy awarded Queen's Gallantry Medal[16]
- 2011 – Yacht Andriette, Sgt A Russell RM awarded George Medal for his role in the rescue[17]
RN SAR 60
[edit]As one of only two commissioned units of the ten that have operated in the dedicated Royal Navy Search and Rescue role, 771 NAS were a core part of the year-long celebration to recognise 60 years of RN Helicopter Search and Rescue in 2013. Events took place throughout the country and media all year, with the RN SAR Force raising £60,000 for charity.
Aircraft Operated by 771 NAS
[edit]There are 68 different marks of aircraft known to have been operated by 771 NAS.














Aircraft Equipment | Entered Service | Left Service |
---|---|---|
Swordfish | May 1939 | Apr 1945 |
Henley III | Oct 1939 | Aug 1943 |
Walrus I | Nov 1939 | Feb 1940 |
Skua II | Apr 1940 | Apr 1943 |
Roc I | Apr 1940 | May 1944 |
Albacore I | Nov 1941 | ? |
Blenheim I | Apr 1941 | Jun 1943 |
Blenheim IV | Apr 1944 | May 1945 |
Sea Gladiator | Dec 1941 | Jun 1944 |
Maryland | Oct 1940 | Sep 1944 |
Walrus | Mar 1944 | Jun 1944 |
Defiant TT.1 | Jun 1942 | Aug 1943 |
Chesapeake I | May 1942 | Apr 1944 |
Proctor Ia | Aug 1942 | Oct 1943 |
Lysander TT.III | Jul 1943 | Dec 1943 |
Martinet TT.I | Aug 1943 | Oct 1951 |
Havoc I | Dec 1942 | Sep 1944 |
Boston II | Nov 1943 | Aug 1944 |
Boston III | Feb 1944 | Aug 1944 |
Hurricane FB.IIc | May 1944 | Apr 1945 |
Sea Otter | Apr 1944 | Aug 1949 |
Corsair II | Sep 1944 | Apr 1945 |
Corsair III | Dec 1944 | Sep 1945 |
Wildcat IV | Jul 1945 | Nov 1945 |
Wildcat V | Nov 1945 | Mar 1946 |
Wildcat VI | Oct 1945 | Mar 1946 |
Oxford I | Mar 1946 | ? |
Hellcat I | Sep 1945 | ? |
Hoverfly I | Feb 1945 | May 1947 |
Hoverfly II | Dec 1945 | May 1947 |
Seafire III | Mar 1946 | Jan 1947 |
Seafire F.15 | Nov 1946 | Jan 1951 |
Seafire F.45 | Dec 1947 | Sep 1950 |
Seafire F.46 | May 1947 | Dec 1947 |
Anson I | Apr 1947 | Aug 1955 |
Harvard T.2B | Jan 1948 | ? |
Mosquito FB.6 | Jul 1950 | Apr 1952 |
Mosquito PR.16 | Dec 1948 | Aug 1952 |
Mosquito B.25 | Aug 1945 | May 1947 |
Sea Mosquito TR.33 | May 1947 | Mar 1950 |
Mosquito PR.34 | Nov 1948 | Jan 1950 |
Sea Mosquito TR.37 | Dec 1948 | Jul 1949 |
Mosquito TT.39 | Jan 1950 | Jan 1952 |
Sea Hornet FR.20 | May 1950 | Jun 1950 |
Sea Hornet NF.21 | Jan 1950 | Oct 1952 |
Sea Fury T.20 | Jul 1950 | Dec 1950 |
Meteor T.7 | May 1950 | Mar 1955 |
Sea Vampire F.20 | Mar 1952 | Aug 1955 |
Sea Vampire F.21 | Jan 1951 | Sep 1951 |
Sturgeon TT.2 | Sep 1950 | Nov 1952 |
Firefly FR.1 | Jan 1950 | Jul 1955 |
Firefly T.1 | Jul 1950 | ? |
Firefly T.2 | Jul 1950 | Aug 1952 |
Firefly TT.4 | Nov 1951 | Aug 1955 |
Firefly TT.5 | Jun 1952 | ? |
Firefly AS.6 | Oct 1950 | Dec 1953 |
Dragonfly HR.5 | Jul 1961 | Oct 1963 |
Wasp P-531 O/N | Jul 1961 | Dec 1964 |
Wasp HAS.1 | Nov 1963 | Dec 1964 |
Whirlwind HAR.1 | Jul 1961 | Jul 1961 |
Whirlwind HAR.3 | Oct 1961 | Mar 1964 |
Whirlwind HAS.7 | Aug 1962 | Jan 1965 |
Whirlwind HAS.7 (2nd service period) | Jun 1967 | Jan 1970 |
Whirlwind HAS.22 | Jul 1961 | Nov 1961 |
Wessex HAS.1 | Dec 1963 | Dec 1963 |
Wessex HAS.1(2nd service period) | Dec 1969 | Jul 1979 |
Wessex HU.5 | Mar 1979 | Mar 1988 |
Chipmunk T.10 | Jan 1983 | Mar 1993 |
Sea Devon C.20 | Jan 1983 | Dec 1989 |
Sea King HAR.5 | Oct 1987 | Mar 2016 |
Commanding officers
[edit]Rank | Name | Date |
---|---|---|
Lt Cdr | KW Beard RN | 24 May 1939 |
Lt Cdr | FEC Judd RN | 13 September 1940 |
Maj | AR Burch RM | 15 January 1941 |
Lt Cdr (A) | NE Goddard DSC RNVR | 15 October 1941 |
Lt Cdr (A) | HT Molyneaux RNVR | 4 May 1942 |
Lt Cdr (A) | W Dobson RN | 13 February 1944 |
Lt Cdr( A) | CC Burke RNZNVR | 11 April 1945 |
Lt Cdr | GMT Osborn DSO DSC RN | 24 October 1945 |
Lt Cdr | CR Bateman RN | 23 February 1948 |
Lt Cdr (A) | RWM Walsh RN | 7 January 1949 |
Lt Cdr | JG Baldwin DSC RN | 18 November 1949 |
Lt Cdr | JA Welpy RN | 19 December 1950 |
Lt Cdr | MW Rudorf DSC RN | 5 May 1952 |
Lt Cdr | Pridham-Wippell RN | 15 September 1952 |
Lt Cdr | BE Bullivant RN | 3 June 1953 |
Lt Cdr | RW Turral RN | 28 March 1955 |
squadron disbanded | 17 August 1955 | |
Lt Cdr | AIR Shaw MBE RN | 11 July 1961 |
Lt Cdr | RV Woodward RN | 23 March 1962 |
Lt Cdr | JRJ Rutherford RN | 28 March 1964 |
squadron disbanded | 1 December 1964 | |
Lt Cdr | JT Rawlins MBE RN | 23 June 1967 |
Lt Cdr | R McLean MVO RN | 14 August 1968 |
Lt Cdr | I Lachlan RN | 20 May 1970 |
Lt Cdr | CL MacGregor RN | 4 October 1971 |
Lt Cdr | RN Woodard RN | 5 September 1974 |
Lt Cdr | CP West RN | 16 September 1974 |
Lt Cdr | KJMcK Ayres RN | 16 June 1976 |
Lt Cdr | R Mortimer RN | 10 May 1978 |
Lt Cdr | PA Fish RN | 28 September 1979 |
Lt Cdr | NB Shaw RN | 23 February 1981 |
Lt Cdr | GRK Gadsden RN | 20 September 1982 |
Lt Cdr | EK Bramall RN | 10 January 1983 |
Lt Cdr | RHS Everall RN | 8 April 1983 |
Lt Cdr | DR George RN | 15 October 1985 |
Lt Cdr | MJ Lawrence RN | 18 December 1988 |
Lt Cdr | IS Dominey RN | 28 July 1989 |
Lt Cdr | SD Pendrich AFC RN | 15 March 1991 |
Lt Cdr | L Matthews RN | 23 July 1993 |
Lt Cdr | GBM Milton RN | 5 March 1996 |
Lt Cdr | ПК кольца rn | 19 мая 1998 года |
Lt Cdr | D Whitehead Rn | 7 июля 2000 года |
Lt Cdr | Каннингем Р.Н. | 6 августа 2002 г. |
Lt Cdr | JC Barnbrook Rn | 21 июля 2004 г. |
Lt Cdr | CA Godwin Rn | 24 июля 2006 г. |
Lt Cdr | Найдите Rn | 27 июля 2008 г. |
Lt Cdr | CP Canning Rn | 30 марта 2010 года |
Lt Cdr | MP Shepherd RN | 29 марта 2012 года |
Пособия | MP Shepherd RN | 30 июня 2013 года |
Lt Cdr | Святой Армстронг Рн | 4 апреля 2014 года |
Lt Cdr | RT Calhaem Rn | 12 января 2015 года |
Ссылки
[ редактировать ]- ^ «Второе дополнение к лондонской газете, сентябрь 1941 года» . Лондонский газетт . № 35275. Офис канцелярских товаров Ее Величества . 12 сентября 1941 г. с. 5357.
- ^ Jump up to: а беременный «Второе дополнение к лондонской газете, сентябрь 1941 года» . Лондонский газетт . № 35275. Офис канцелярских товаров Ее Величества . 12 сентября 1941 г. с. 5358.
- ^ «Окончательный сдвиг для 771 военно -морской эскадрильи | Plymouth Herald» . Архивировано с оригинала 2 января 2016 года . Получено 1 января 2016 года .
- ^ Graeme, W B. «Финальная церемония распадает ВМС 771 Поисковая и спасательная эскадрилья в RNAS Culdrose Helston» . Корнишман . Получено 22 марта 2016 года . [ Постоянная мертвая ссылка ]
- ^ «Второе дополнение к лондонской газете, сентябрь 1979 г. - награды и награды» . Лондонский газетт . № 47950. Офис канцелярских товаров Ее Величества . 10 сентября 1979 г. с. 11475. ISBN 0116579501 .
- ^ Форбс, Хью; Другое, Морис ; Мьятт, Джеймс (1979). "1979 Fastnet Race Inquiy" (PDF ) www.blur.se Ocean Royal Racing
- ^ Грейсон, Джерри (2015). Спасательный пилот . Лондон: Адлард Коулз морской. п. 173. ISBN 978-1-4729-1794-2 .
- ^ «Второе дополнение к лондонской газете, март 1986 г. - награды и награды» . Лондонский газетт . № 50453. Офис канцелярских товаров Ее Величества . 10 марта 1986 г. с. 3447. ISBN 0116604530 Полем ISSN 0261-8575 .
- ^ «Второе дополнение к лондонской газете, январь 1990 года - награды и награды» . Лондонский газетт . № 52024. Офис канцелярских товаров Ее Величества . 22 января 1990 г. с. 969. ISBN 0116620242 Полем ISSN 0374-3721 .
- ^ «Murree - IMO 8000161 - shipspotting.com - Фотографии судов и трансфер» . Shipspotting.com . Получено 9 июля 2012 года .
- ^ «Второе дополнение к Лондонской газете, июль 1990» . Лондонский газетт . № 52218. Офис канцелярских товаров Ее Величества . 23 июля 1990 г. с. 12275. ISBN 0116622180 Полем ISSN 0374-3721 .
- ^ «Второе дополнение к Лондонской газете, март 1993 года» . Лондонский газетт . № 53255. Офис канцелярских товаров Ее Величества . 22 марта 1993 г. с. 5191. ISBN 0116632550 Полем ISSN 0374-3721 .
- ^ «Награды о храбрости за наводнения героев» . BBC News . 27 сентября 2005 г. Получено 9 июля 2012 года .
- ^ «Второе дополнение к лондонской газете, март 2005 г.» . Лондонский газетт . № 57588. Офис канцелярских товаров Ее Величества . 18 марта 2005 г. с. 3379. ISBN 0116675888 Полем ISSN 0374-3721 .
- ^ «Спасение Винчман получает Royal Award» . BBC News . 14 декабря 2009 г.
- ^ «Рыбаки спасли траулер пламя» . [ Постоянная мертвая ссылка ]
- ^ «Медаль Джорджа для Королевских морских пехотинцев Винчман» . Gov.uk.