Jump to content

Влахи

(Перенаправлен от людей VLACH )

Théodore Valerio [fr], 1852: Pâtre valaque de Zabalcz ("Wallachian Shepherd from Zăbalț")

Влах ( Английский: / ˈ V L ː x / или / ˈ V L æ K / ), также валлахиан (и многие другие варианты [ 1 ] ), является термином и экзонием, используемым в средневековье до современной эпохи для обозначения ораторов на восточных романтических языках, живущих в Юго -Восточной Европе - юг Дунай ( Балканский полуостров ) и к северу от Дунай . [ 2 ]

Несмотря на то, что он также использовался для названия современных румын , термин «VLACH» сегодня относится в первую очередь к носителям восточных романтических языков , которые живут к югу от Дунай, в Албании , Болгарии , Северной Греции , Северной Македонии и Восточной Сербии . Эти люди включают этнические группы ароманцев , меглено -рименцев и, в Сербии, Тимка Румын . [ 3 ] Термин также стал синонимом на Балканах для социальной категории пастухов, [ 4 ] и также использовался для неязычных народов, в последнее время на западных Балканах уничижительно. [ 5 ] The term is also used to refer to the ethnographic group of Moravian Vlachs who speak a Slavic language but originate from Romanians, as well as for Morlachs and Istro-Romanians.[6]

Etymology

[edit]

The word Vlach/Wallachian (and other variants such as Vlah, Valah, Valach, Voloh, Blac, oláh, Vlas, Ulah, etc.[1]) is etymologically derived from the ethnonym of a Celtic tribe,[5] adopted into Proto-Germanic *Walhaz, which meant 'stranger', from *Wolkā-[7] (Caesar's Latin: Volcae, Strabo and Ptolemy's Greek: Ouolkai).[8] Via Latin, in Gothic, as *walhs, the ethnonym took on the meaning 'foreigner' or 'Romance-speaker' and later "shepherd', 'nomad'.[8][5] The term was adopted into Greek as Vláhoi or Blachoi (Βλάχοι), Albanian vllah, Slavic as Vlah (pl.Vlasi) or Voloh, Hungarian as oláh and olasz, etc.[9][10][11] The root word was notably adopted in Germanic for Wales and Walloon, and in Switzerland for Romansh-speakers (German: Welsch),[5] and in Poland Włochy or in Hungary olasz became an exonym for Italians.[8][1] The Slovenian term Lahi has also been used to designate Italians.[12] The same name is still used in Polish[13][14] (Włochy, Włosi, włoskie) and Hungarian[15][16] (Olasz, Olaszország) as an exonym for Italy, while in Slovak[17] (Vlach - pl. Vlasi, Valach - pl. Valasi), Czech[18] (Vlachy) and Slovenian[19][20] (Laško,[21] Láh, Láhinja, laško) it was replaced with the endonym Italia.

Medieval necropolis in Radimlja, Bosnia and Herzegovina

Other forms which were recognised by linguists to designate the "Vlachs" are: Blaci, Blauen, Blachi found in Western medieval sources, Balachi, Walati found in Western sources derived from medieval German, while the Germanic population from Transylvania used also the variants Woloch, Blôch. French sources used mostly Valaques while the medieval Song of Roland used Blos. In English and in modern German the forms Wallachians, Walachen appear, respectively. In the Balkan Peninsula various names such as Rumer, Tzintzars, Morlachs, Maurovlachs, Armâns, Cincars, Koutzovlachs were used, while Muslim sources speak of Ulak, Ilak, Iflak.[22]

Historical uses

[edit]

The term 'Vlach' first appeared in medieval sources and was generally used as an exonym for speakers of the Eastern Romance languages.[3] But testimonies from the 13th and the 14th centuries show that, although in Europe and beyond, they were called Vlachs or Wallachians (oláh in Hungarian, Vláchoi (Βλάχοι) in Greek, Volóxi (Воло́хи) in Russian, Walachen in German, Valacchi in Italian, Valaques in French, Valacos in Spanish), the Romanians used the endonym rumân or român, from the Latin romānus, meaning 'Roman'.[1][23] Also Aromanians use the endonym armãn (pl.: armãni) or rãmãn (pl.: rãmãni), from romānus.[3] From Latin romānus are also the Albanian forms rëmen and rëmër, 'vlach'.[24] Megleno-Romanians designate themselves with the Macedonian form Vla (pl.: Vlaš) in their own language.[3]

In historical sources the term "Vlach" could also refer to different peoples: "Slovak, Hungarian, Balkan, Transylvanian, Romanian, or even Albanian".[25] In late Byzantine documents, the Vlachs are sometimes mentioned as Bulgaro-Albano-Vlachs (Bulgaralbanitoblahos), or Serbo-Albano-Bulgaro-Vlachs.[26] According to the Serbian historian Sima Ćirković, the name "Vlach" in medieval sources had the same rank as the name "Greek", "Serb" or "Latin".[27]

Map depicting the current distribution of Eastern Romance-speaking peoples

In the Western Balkans, during the High Middle Ages, the word also acquired a socio-economic component, being used as an internal name for the pastoral population in the medieval Kingdom of Serbia, one that was also often engaged in the transport of goods, colonisation of empty lands, and military service. It will then expand to local interpretations with religious, ethnic, and social status particularities across the wider region, being employed as a name for Eastern Romance speaking people, Eastern Orthodox population in opposition to Catholic population, for the rural population of the hinterlands, the Christian population in general as opposed to Muslim population, or a combination of these aspects.[28][29][30] During the early history of the Ottoman Empire in the Balkans, there was a military class of Vlachs in Serbia and Ottoman Macedonia, made up of Christians who served as auxiliary forces and were exempted of certain taxes until the beginning of the 17th century.[4] In this context, a large part of the Dalmatian hinterland was repopulated by Slavic settlers, both Orthodox and Catholic, speaking the Shtokavian dialect and called Vlach or Morlach by the inhabitants of the Dalmatian coast and islands. In these areas, the term Vlah evolved to Vlaj (pl.Vlaji) and is still used as a derogatory term to refer to the rural inhabitants of the hinterland, both Croats and Serbs, as "peasants" and "ignorants".[31] In Istria, the ethnonym Vlach is used by the Chakavian-speaking Croatian inhabitants to refer to the Istro-Romanians and the Slavs who settled in the 15th and 16th centuries.[32]

Nowadays, the term Vlachs (also known under other names, such as "Koutsovlachs", "Tsintsars", "Karagouni", "Chobani", "Vlasi", etc.[33]) is used in scholarship for the Romance-speaking communities in the Balkans, especially those in Greece, Albania and North Macedonia.[34][35] In Serbia the term Vlach (Serbian Vlah, plural Vlasi) is also used to refer to Romanian speakers, especially those living in eastern Serbia.[3]

In modern Slovak, Valasi, other than denoting people of Vlachian ethnicity or origin, is synonymously and even more prominently used to describe shepherds, more commonly apprentice shepherds. The term originated following Vlachian arrival in mounts and hills of present-day Slovakia in 14th century and coinciding development in sheep herding and dairy industry.[36] Further west, in Czech Republic, the area of Moravian Wallachia is known as Valašsko and the inhabitants as Valaši, names usually translated in English as Wallachia and Wallachians, respectively.[37]

History

[edit]
Карта Юго -Восточной Европы, разграничение римского и греческого влияния
The Jireček Line between Latin- and Greek-language Roman inscriptions
Hypothetical map projecting the transhumance paths of the Vlach shepherds in the past

According to the theory of Daco-Roman continuity, the ancestors of modern Vlachs and Romanians originated from Dacians.[38] For proponents of this theory, Eastern Romance languages prove the survival of the Thraco-Romans in the lower Danube basin during the Migration Period.[39] On the other hand, opponents of this theory say that the Romanians and the Vlachs, including the ancestors of present-day Aromanians, were originally part of the same group of speakers of Eastern Romance languages, and that their origins should be sought in the southern Balkans. Early Romanian-speakers would have then moved northwards from the 12th century onwards.[40][41]

10th century

[edit]

During the Middle Ages, the term "Magna Vlachia" appears in Byzantine documents. This name was used for Thessaly and present-day North Macedonia.[42][43]

John Skylitzes mentioned the Vlachs in 976, as guides and guards of Byzantine caravans in the Balkans. Between Prespa and Kastoria, they met and fought with David of Bulgaria. The Vlachs killed David in their first documented battle.[44]

Ibn al-Nadīm published in 998 the work Kitāb al-Fihrist mentioning "Turks, Bulgars and Blaghā". According to B. Dodge the ethnonym Blaghā could refer to Wallachians/Romanians.[45][46]

A monastic document from Mount Athos mentions that 300 Vlach families live near the mountain, and in their own language they call their settlements "Catuns".[47]

Byzantine writer Kekaumenos, author of the Strategikon (1078), writes about a leader, Nikulitsa, who is given command by Basil II over the Vlachs in Hellas theme. Nikulitsa switched alliance to Samuel of Bulgaria after the conquest of Larissa by the Bulgarian Tsar.[48][49]

Mutahhar al-Maqdisi, "They say that in the Turkic neighbourhood there are the Khazars, Russians, Slavs, Waladj, Alans, Greeks and many other peoples."[50] According to other non-Romanian historians, based on the context, the "Waladj" are not the Vlachs, but a people living around the Volga.[51]

11th century

[edit]

Vlachs were present in large numbers, on the Chalcidice peninsula around 1000, according to monastic documents from Mount Athos. On the peninsula, the Vlachs were famous for their cheese and meat products. In these texts sometimes they are called "Vlachorynhinii", which may be a mixture of the name "Vlach" and "Rynhini" a Slavic tribe who settled in the same area in the 7th century.[52]

In 1013, a Byzantine document mentions the settlement of "Kimbalongu" in the mountains near Strumitsa, which was a Vlach settlement.[53]

The names Blakumen or Blökumenn is mentioned in Nordic sagas dating between the 11th and 13th centuries, with respect to events that took place in either 1018 or 1019 somewhere at the northwestern part of the Black Sea and believed by some to be related to the Vlachs.[54][55] Omeljan Pritsak, however, point out that the texts probably refer to a nomadic Turkic people, since the "Blakumen" in the texts are "non-christian heathens" and nomadic horsemans.[56] Spinei contrasts Pritsak's view by claiming that there are several mentions of the Blakumen or Blökumen in contexts taking place decades before the earliest appearance of the Cumans in the Pontic steppe, and that translating the name to "Black Cumans" is not concordant with the Varangian ethnic terminology.[55]

In 1020, the Archdiocese of Ohrid was founded, which was responsible for "the spiritual care of all the Vlachs".[57]

In 1022, Vlach shepherds from Thessaly and the Pindus mountains provided cheese for Constantinople.[58][59]

In 1025, the Annales Barenses mentions a people called "Vlach" who live near the river Axios.[60]

The same chronicle the Annales Barenses describes that in 1027 the Byzantine army led by Orestes that tried to recapture Sicily from the Arabs, also included many Vlachs recruited from Macedonia.[61]

Kekaumenos writes about the revolt in 1066 in the region of Thessaly led by Nikoulitzas Delphinas, nephew of the homonymous 10th century military commander, and father in law of the writer.[62]

In 1071, a Byzantine document mentions that the herds of the Vlachs and their household spend the months of April to September beyond Thessaly, in the high mountains of Bulgaria, where it is very cold. (it is clear from the text that we are talking about the mountains of today's North Macedonia). The same text describes that the homeland of the Vlachs is Thessaly, precisely the part of the region divided by the river Pleres.[47][63][64] Florin Curta adds that Kekaumenos calls Vlachs "migrants from the northern parts", as Kekaumenos associates them with Dacians or Bessi of Antiquity.[65]

A Byzantine author, Kekaumenos writes about the Vlachs in Greece in connection about their origin and way of life in the Strategikon in 1075–1078.[66] According to Kekaumenos, the Vlachs were Dacians and Bessi, who lived near and south from the Danube and the Sava, where the Serbs live now. They feigned loyalty to the Romans while they were constantly attacked and pillaged, therefore, Trajan launched a war, their leader, Decebalus was also killed, and then the Vlachs were scattered in Macedonia, Epirus and Hellas.[67][68]

According to Hungarian historians, Kekaumenos made the Dacians the ancestors of the Vlachs because he knew about the deceitfulness of the Dacians against the Romans, and according to him the Dacians and Vlachs had a perfectly matching nature, treachery and political unreliability, so much that in his opinion they should not be believed even if the Vlachs take an oath.[67][68] Kekaumenos arbitrarily identified the Vlachs with the Dacians according to the archaizing efforts of his time, because the tendency to refer to later peoples with classical names was common in Byzantium at the time of Kekaumenos.[67][66][68] Kekaumenos also confused the Roman province Dacia Traiana with Dacia Aureliana, and even he placed it further west where it actually was, that is why he mentioned the Serbian territory as the homeland,[66][68] the Bessus tribe was a neighbor of the Roman province Macedonia.[66]

Alexius Komnenos mentions that in 1082 he passed through a Vlach settlement called Exeva in Macedonia.[47]

Anna Komnene mentions in her Alexiad that in 1091 Emperor Alexios ordered Nikephoros Melissenos to raise an army against invading Pechenegs. Melissenos recruited, among others, Bulgarians and "the nomadic tribes called Vlachs in popular parlance".[69]

According to the Alexiad, in 1094–1095, Emperor Alexius Komnenos was notified by a Vlach chieftain called Poudila about the crossing of the Danube by a Cuman army, and that to prepare himself for the attack,[70][71] then the Vlachs likewise led the Cumans through the gorges of the Balkan Mountains.[71]

Also in 1094 the first mention of Vlachs in Moglena region is made, the document is kept in the archive of the monastery Great Lavra on Mount Athos. According to this Emperor Alexios I Komnenos replies to the monks of the monastery complaining that people on their domain are not paying taxes. The document contains some of the first Romanian names, such as Stan, Radu cel Şchiop, and Peducel.[72]

In 1097, many Vlachs were resettled from the Chalcidice peninsula to the Peloponnese by order of the Byzantine emperor Alexios Komnenos.[73]

In 1099, crusading armies were attacked by Vlachs, in the mountains along the road from Braničevo to Naissus.[71][62]

12th century

[edit]
Map of Central-Southern Europe during the late Middle Ages/early Modern period by Transylvanian Saxon humanist Johannes Honterus

The Primary Chronicle, written c. 1113 states that the Slavs settled beside the Danube, then the Volochi people attacked the Slavs, settled among them and did them violence, leading to the Slavs departing and settling around the Vistula under the name of Leshi.[74] According to the chronicle the Slavs settled there first, and the Volochi seized the territory of the Slavs; later, the Hungarians drove the Volochi away, took their land and settled among the Slavs.[75][76] The Primary Chronicle thus contains a possible reference to Romanians.[11][74] Other non-Romanian historians consider the Volochi the Franks, as their country is placed west to Baltic Sea and near England by the author of the work, Nestor the Chronicler.[77][78][79] The Frankish Empire stretched from the North Sea to the Danube.

The Byzantine princess and scholar Anna Komnene, in her book Alexiad, mentions a Vlach settlement called Ezeba, which was near Larissa and Androneia. In the same work she also describes the Vlachs as "the nomadic tribes, called Vlachs in popular parlance".[80]

In 1109, monks on Mount Athos mention the Vlachs in Chalkidiki and that the presence of women disturbed the monachal activities.[81]

Traveler Benjamin of Tudela (1130–1173) of the Kingdom of Navarre was one of the first writers to use the word Vlachs for a Romance-speaking population.[82] In his work he mentions that these Vlachs live high up in the mountains of Thessaly, and from there they sometimes come down to plunder, which they do quickly, as swift as deers, for which reasons there is no king to rule them.[83]

Vlachs living by the border of the Principality of Halych during the reign of Yaroslav Osmomysl, captured Andronicus and returned him to Emperor Manuel.[84]

Byzantine historian John Kinnamos described Leon Vatatzes' military expedition along the northern Danube, where Vatatzes mentioned the participation of Vlachs in battles with the Magyars (Hungarians) in 1166.[85][86] John Kinnamos says Vlachs were "colonists brought from Italy".[87]

Plan of the fortress Prosek, seat of Dobromir Chrysos

The uprising of brothers Asen and Peter was a revolt of Bulgarians and Vlachs living in the theme of Paristrion of the Byzantine Empire, caused by a tax increase. It began on 26 October 1185, the feast day of St. Demetrius of Thessaloniki, and ended with the creation of the Second Bulgarian Empire, also known in its early history as the Empire of Bulgarians and Vlachs.[65]

According to Niketas Choniates, after the Byzantine Emperor Isaac II Angelos lost his wife, he wanted to marry the daughter of Bela III of Hungary, but there was not enough money for the wedding, so he imposed taxes in the regions and cities of the empire, but he angered the "barbarians who dwelt in the Haemos mountains, who were once called Moesians, but are now called Vlachs".[88]

Mentions of Vlachs in Medieval Bulgaria also come from Niketas Choniates who writes about a Vlach called Dobromir Chrysos who established an autonomous polity in the upper region of Vardar river and Moglena.[89] A similar event is recorded by the same author in the area of Philippopolis where a Vlach called Ivanko, formerly a boyar at the Asen brothers' court was given military command by Emperor Isaac and expanded his rule to Smolyan, Mosynopolis, and Xanthi.[90]

According to Niketas Choniates, Thessaly and Macedonia is called "Magna Vlachia", Aetolia and Acarnata are called "Little Vlachia" and north-eastern Epirus is called "Upper Vlachia".[91][47]

According to Niketas Choniates, the Vlachs are the barbarians who live in the Balkan mountains, in Moesia.[92]

In 1183 Hungarian documents mention, that King Béla III of Hungary, in his campaign against the Byzantine Empire, sacked Sofia, and among the defenders there were many Vlachs. The King used the opportunity and "... took home a number of these valiant mountain soldiers, and settled them in the Szeben County."[93]

A Byzantine church document mentions that in 1190, "the Cumans and the Vlachs take the relics of Saint Ryli from Sofia to Tirnovo with a great pomp."[47]

According to the Chronicle of the Priest of Duklja, the authenticity of which is highly disputed by historians, c. 600 AD the Avars conquered Salona, then, attacking further south, ravaged Macedonia and the "land of the black Latins, now called Morvlachs".[94]

The first mention of Vlachs in Serbian medieval chronicles is dated from the time of Stefan Nemanjić, most probably 1198–1199, and it is related to a donation act towards restoration of Hilandar monastery with aid from the inhabitants of the area of Prizren.[95]

The History of the Expedition of the Emperor Frederick mention the Vlachs as people living in the mountains and forests of the Balkans. The chronicle also describes the Vlachs' homeland as being near Thessaloniki. The chronicle describes how the Crusaders captured several Vlachs who told them that the Vlachs live in Macedonia, Thessaly and Bulgaria, and that because they were heavily taxed, they were rebelling.[96]

Numerous Serbian documents from the very end of the 12th century speak of Vlach shepherds in the mountains between the Drina and the Morava.[97]

13th century

[edit]

Kaloyan was given the title imperator Caloihannes dominus omnium Bulgarorum atque Blachorum ("Emperor Kaloyan, Lord of All Bulgarians and Vlachs") by Patriarch Basil I of Bulgaria[98] and the title Rex Bulgarorum et Blachorum ("King of the Bulgarians and the Vlachs") by Pope Innocent II.[99]

In 1204 and 1205 Raimbaut de Vaqueiras mentions the Vlachs as enemies of Boniface of Montferrat.[100]

After 1207 Geoffrey of Villehardouin mentions twelve times the Vlachs part of the armies of Kaloyan of Bulgaria, either as defenders against Henry of Flanders or among the attackers of Adrianopole.[101]

Around the same time Henry of Valenciennes writes about the country he calls Blasquie ruled by Burile (Borilă). Henry of Flanders conquers this land and awards it to Burile's cousin Esclas (Slav). From there on the country will be known as Blakie la Grant (Great Valachia).[100]

Sándor Timaru-Kast alleges that the Venetian Chronicle refers to the land that would become Wallachia as "Black Cumania", "the colony of black Vlachs who migrated northwards".[102]

According to the medieval Hungarian chronicle, the Gesta Hungarorum ("The deeds of the Hungarians"), written in the early 13th century, when the Hungarians of Grand Prince Árpád conquered the Carpathian Basin, at that time Slavs, Bulgarians and Blachij, and also the shepherds of the Romans (sclauij, Bulgarij et Blachij, ac pastores romanorum) inhabited Pannonia.[103] Most researchers say that the Blachij are the Vlachs,[104] some Hungarian scholars claim that they are the Bulaqs, a Turkic people.[105] László Makkai writes that "this hypothesis does not bear the test of scholarly scrutiny".[106] The chronicle's authenticity is in question in historiography, because it confuses the peoples living in the area in the 12th century and the peoples of the 9th century. Among others, it includes the Cumans in Transylvania, who arrived only centuries later.[107][108][109][41] Romanian historian Ioan-Aurel Pop states that some exaggerations and inaccuracies, typical of a chronicle at the time and mostly in favour of the Royal House, are not a sufficient reason to discredit the entire document as a historical source.[110] It is important to note, however, that the chronicle mentions many rulers, but none of them is mentioned in any other contemporary chronicle.[77] According to Romanian historian Florin Curta and leading Romanian medievalist Radu Popa, during the 1960–1989 period, the archaeological evidences were manipulated to meet the demands of the nationalist policies of the Ceaușescu's regime, and Romanian archaeologists made every possible attempt to prove that the Gesta Hungarorum is a reliable source for the Romanian presence in Transylvania prior to the Hungarian conquest, however no archaeological evidence was found to prove the subject. Hungarian archaeologist István Bóna also accused Romanian archaeologists of hiding evidence that did not fit their interpretation regarding the Gesta Hungarorum during the excavation of the early medieval hillfort at Dăbâca as Gelou's capital city.[111] Whether archeology supports the Gesta or not is disputed among historians.[112] British-Romanian historian Dennis Deletant states the analysis of the Gesta Hungarorum shows that is too naive to claim it is an immaculate source, just as it is foolhardy to totally discredit its reliability, and the conclusion, the cases for and against the existence of Gelou and the Vlachs simply cannot be proven.[113] British historian Carlile Aylmer Macartney writes in his critical and analytical guide of Anonymus that all Romanian historians refer to Anonymus, but they are not credible in the subject and the chronicle is not evidence for presence of Vlachs in Transylvania.[114] Madgearu attempts to prove that a Vlach-Slav population existed in Transylvania before the arrival of the Hungarians by recounting place names of Slavic origin he believes weren't adopted to Romanian via Hungarian.[112]

In 1213, an army of Vlachs, Saxons and Pechenegs, led by the Count of Sibiu, Joachim Türje, attacked the Second Bulgarian EmpireBulgarians and Cumans in the fortress of Vidin.[115] After this, all Hungarian battles in the Carpathian region were supported by Romance-speaking soldiers from Transylvania.[116]

Stefan the First-Crowned donates 200 families of Vlachs from Prokletije and Peći to Žiča monastery.[117]

In 1220, king Stefan the First-Crowned proclaimed that all Vlachs of his kingdom belonged to the Eparchy of Žiča.[118]

A royal chancellery document from 1223, connected to the foundation of the Cistercian abbey at Cârța around 1202,[119] which was granted land, mentions it was built in the land of the Vlachs/Romanians.[120] This is also the first mention of the Vlachs in Hungarian documents.[121][122]

In the Diploma Andreanum issued by King Andrew II of Hungary in 1224, "silva blacorum et bissenorum" was given to the Saxon settlers.[123]

The Orthodox Vlachs spread further northward along the Carpathians to the present day territory of Poland, Slovakia, and Czech Republic, and were granted autonomy under the ''Vlach law''.[124]

In 1230 Constantine Akropolites, in his writing about the conquests of Bulgarian Tsar Ivan Asen, notes that the "Magna Vlachia" is next to Albania.[125]

Pope Gregory IX wrote several letters to the Hungarian king, in which he talks about the conversion of the Cumans who lived in the southern part of present-day Romania (Wallachia). In one of his letters he mentions the Vlachs, asking King Béla IV of Hungary to let them into his country: "for the sake of God, give refuge to those poor Vlachs who tried to escape from their Cuman rulers."[126]

In 1247, Béla IV of Hungary gives the "Land of Severin" to the Knights Hospitallers with two polities (kenezatus of John and Farkas), except kenezatus of voivode Litovoi which was left to the Vlachs as they held it.[127] The land of Hateg is excepted, while the voivodate of Seneslaus the king keeps for himself.[128]

In 1247, a Hungarian royal document allowed the nobles of Hátszeg and Máramaros to settle Vlach families on their estates.[129]

In 1252 King Béla IV of Hungary, for his services in various foreign embassies, donates to Vince, Comes of the Szekler of Sebus, the land called Zek between the territory of the Vlachs of Kyrch, the Saxons of Barasu, and the Szeklers of Sebus, which once belonged to a Saxon estate called Fulkun, but has been uninhabited since the Mongol invasion.[130]

In 1256 King Béla IV of Hungary, upon the complaint of Archbishop Benedict of Esztergom, confirms the right of the archdiocese to tithes from mining wages and from animal taxes collected from the Szeklers and Vlachs to the king or anyone else, among the judicial, accommodation and taxation privileges of the archdiocese, with the exception of land rents from Saxons, but also from Vlachs from everywhere and from anywhere they came.[131]

King Ottokar II of Bohemia reports to Pope Alexander IV that about the defeated of King Béla IV of Hungary on 12 July 1260, on the border between Hungary and Austria, near the castle and town of Hemburg on the Moraua River. Among the people that fought in Béla's army Vlachs, called Walachorum, are named.[132]

In 1272, King Ladislaus donates the royal lands or villages of Budula and Tohou, also known as Olahteleky, to Simon's son, Nicholas of Brașov.[133]

From 1276 King Ladislaus allows the chapter of Alba Iulia to settle 60 Romanian households (mansiones) on the border of his estates called Fülesd and Enyed, separated from the episcopal lands, and to exempt them from all royal taxes, fiftieth and tithes.[134]

In a grant (around 1280) Queen Helena confirmed the grant given by Stefan Vladislav to the Vranjina monastery, the Vlachs are separately mentioned, along with Arbanasi (Albanians), Latins, and Serbs.[118]

In the 1280s, Simon of Kéza in the Gesta Hunnorum et Hungarorum mentions the Vlachs in his work three times: After the land had been conquered by King Attila, several people left Pannonia, the Vlachs (Blackis) were elected to remain in Pannonia who had been their shepherds and husbandmen. The Székelys were settled with the Vlachs (Blackis) in the border mountains, mingling with them, and adopting their alphabet. After the withdrawal of the Huns, the only people left in Pannonia were immigrants, Slavs, Greeks, Germans, Moravians, and Vlachs (Ulahis) who had been servants of Attila.[135][136][137][138] Hungarian historians point out that the (Ulahis advenis) "Vlach newcomer", the adjective classifying Romanians as immigrants was omitted from the Romanian translation.[138] Some Hungarian scholars noted that Simon of Kéza used different spellings for Blackis and Ulahis, arguing that Blackis were actually the Turkic people Bulaqs who were confused with the Vlachs.[139] According to Polish historian Ryszard Grzesik, the Vlachs appeared in Transylvania only in the 12th century, therefore Hungarian chroniclers identified the semi-nomadic lifestyle of the Vlachs as a distinguishing characteristic. Kézai wrote that the Vlachs gave script to the Székelys, but the reality is different, because Kézai wrote about the Székelys runs, and his opinion was based on the observation that the Vlach shepherds engraved symbols while counting their sheep.[135] Kézai confused the Székely runs with the Cyrillic script which was used by the Vlachs.[138]

Several sources cite that the passes of the Carpathians in Transylvania were defended by the Vlachs together with Székelys and Saxons during the Second Mongol invasion of Hungary in 1285.[140][141]

According to the old Russian chronicle, Ladislaus IV of Hungary asked for help from Rome and Constantinople because he feared an invasion by the Tartars. Constantinople sent an army of Vlachs from what is now Serbia, but after the victorious battle, the Vlachs refused to go home and settled in the territory of Maramures.[142]

Also in 1285, Emperor Andronikos II Palaiologos decides to move the Vlachs from Thrace to Asia-Minor, fearing their possible alliance with the Tatars. The same emperor, in 1289, confirms the rights of St. Andrew Monastery from Thessaly over the village Praktikatous or Vlachokatouna.[143]

According to a legend, in 1290 Ladislaus the Cuman was assassinated; the new Hungarian king allegedly drove voivode Radu Negru and his people across the Carpathians, where they formed Wallachia along with its first capital Câmpulung, as a Hungarian vassal state.[144]

In 1290 Andrew III of Hungary, in a document, grants three Transylvanian noble families the right to invite Vlachs into the country "from South of the mountains".[129]

In 1291 Andrew III of Hungary presides over a meeting of "Nobles, Saxons, Szeklers, and Vlachs" in Alba Iulia.[145]

In 1292, Andrew III of Hungary allows some Hungarian nobles to invite Vlachs to the country, to their estates called "Ilye", "Szád" and "Fenes".[146]

In 1293, Andrew III of Hungary, publishes an "angry" charter to the Transylvanian nobility, mentions that all the Vlachs were supposed to be settled on the royal crown's property called "Székes", not on their own estates.[53]

In November 1293, King Andrew confirms King Ladislaus's earlier concession to the chapter of Alba Iulia to keep the 60 households of Romanians (mansiones Olacorum) free from all taxes and services on the lands of Dalya, Ompaycza, Fylesd and Enugd, separated from the episcopal estates. These Romanians should not be forced by any royal tax collector to pay taxes, dues, or fiftieths. The charter, confirmed by a double seal, is dated by the hand of Theodore, provost of Fehérvár, vice-chancellor.[147]

14th century

[edit]
Fra Mauro's map, sector XXIX, showing Vlachia Piccola in Thessaly and Monte de Murlachi in Dalmatiac. 1450 CE

Stefan Milutin Serbian king donated 6 katuns to the church of St. Nikita in Bania.[96]

Stefan Milutin, in another medieval Serbian document, mentions that 30 Vlach families live on a church estate near Pristina.[96]

In 1321 on the island of Krk, a priest gave land to the church, and the given land extended to the land of Kneže, where Vlachs lived.[148]

In a battle, Vlachs fought alongside Mladen Šubić near Trogir in 1322.[148]

King Władysław I Łokietek attacks Brandenburg with neighboring Vlach reinforcements "etiam vicinorum populorum, videlicet Ruthenorum, Walachorum et Lithwanorum stipatusc".[149]

Goods sold by the Vlachs are mentioned in after 1328 by Ragusan documents, among them formaedi vlacheschi, a type of cheese.[150]

First mention of a Vlach called Radul in 1329, in the Istrian Peninsula.[151]

In 1330 Stefan Dečanski gifts to Visoki Dečani monastery the Vlach pastures and katuns along Drim and Lim rivers.[118]

Croatian chronicler Miha de Barbazanis writes that Vlachs from the area of Cetina River fought for Mladen II Šubić of Bribir against Charles I of Hungary and Ban John Babonić.[152][153]

In the list of Papal Tithes from 1332–1337 in the Kingdom of Hungary, one settlement mentioned in the source as Romanian: "Căprioara". This Romanian place-name is the first recorded Romanian toponym in the Kingdom of Hungary, including Transylvania.[154][155]

In 1335, a royal commissioner, on the orders of the King of Hungary, arranges for a Vlach voivode named Bogdan to move to the Kingdom of Hungary "with his entire household and people". According to the charter, the settlement of the Vlach voivode and his people lasted from 1 November 1334 to 15 August 1335.[156]

In 1341, a Hungarian royal document notes that the Hungarian Czibak noble family can invite and settle more Vlachs to their Mező-Telegd estate, "from the south".[157][158]

Stefan Dušan styles himself "Imperator Raxie et Romanie, dispotus Lartae et Blachie comes" – Emperor of Rascia and Romania, despot of Arta and ispan of Vlachia.[159]

Stefan Dušan donates 320 Vlach families to the Bistrica monastery.[96]

A charter, issued by Stefan Dušan, mentions that, Dobrodoliane is inhabited by Vlachs.[125]

Morlachs are first recorded in 1344, during the struggle between the counts of the Kurjaković and Nelipić families, in the regions near Knin and Krbava, when a region called "Morlacorum" mentioned.[6]

A letter from 1345 from Pope Clement VI to the Hungarian king Louis I, the phrase quod Olachi Romani appears, which can be interpreted as an expression of the papal chancellery's conviction about the Roman origin of the Wallachians.[160]

In 1349, another Hungarian royal charter mentions the Vlachs, allowing the Wallachian voivode to send a Vlach priest to Transylvania, thus encouraging more Vlachs to settle in the Hungarian kingdom from the south.[157][161]

A Hungarian charter of 1352 states that, the lord lieutenant of Krassó County Szeri Pósa invited Vlachs to Hungary, to populate the area around the Mutnok stream.[142]

Около 1355 года Богдан из Кухеи , бывший вошел марамур , но теперь в конфликте с Людовиком I в Венгрии пересекает горы с другими влахами из Марамур и захватывает Молдавию . [ 162 ]

В 1358 году венгерский королевский хрониклер по имени Марк упоминает Трансильванию и ее народы: « Это самая богатая часть венгерского королевства , где цветут венгерские и саксонские города с промышленностью и торговлей, в то время как плодородные земли венгерских фермеров производят хорошее вино, жирное скот . и много зерна для хлеба [ 129 ]

В 1359 году король Венгрии позволил семье Влаха Нобла и их семье поселиться в стране, сначала предоставив им 13 деревень, а затем через 6 лет еще 5 деревень в Банате . [ 156 ]

сообщает деревня Лаксаг «возле Варада Также в 1359 году в письме епископу Варада » о том, что «первые жители Влаха прибыли». [ 157 ] [ 163 ]

В 1365 году BALC , сын Voivode SAS of Moldavia , побежденный Богдан , переезжает в Королевство Венгрия и дается Луи I в Венгрии конфискованные домены своего противника. Позже, BALC стал главой округов Шатмара (Sătmar) , Угоксы и Марамарос (Марамур) в Королевстве Венгрия, и он также был инвестирован в титул подсчета Székelys . [ 164 ]

Влахи из домена Видчеело, между Химаей и Здрамей , вознаграждены за их военную поддержку запретом Хорватии . [ 165 ]

В июне 1366 года король Луи I из Венгрии предоставляет по указу особых привилегий Турды Трансильванианским дворянам принять меры против злоумышленников, принадлежащих к какой -либо нации, особенно Влахам. [ 166 ]

В 1370 году Луи I из Венгрии постановил, что только те поселенцы Влаха, которые были католиками, могли получить королевские гранты. [ 142 ]

Деревня Володзи в Рутении была впервые задокументирована в 1373 году как поселение Влаха. [ 167 ]

В письме, которое датируется 1374 году, глава Варада соборная жалуется, что у него всего 9 деревень Влаха, и просит разрешения «пригласить больше Влаха в страну » и «урегулировать их в своих поместьях». Также в том же письме он спрашивает «границы дворян», что «если незнакомцы приходят из Валахии, не останавливают их». [ 157 ] [ 161 ]

Папские документы с конца 14 -го века ссылаются на завоевание Меди -крепости «из рук расколотых влахов» неназванным королем Венгрии. Историк Иоан-Авел Поплена помещает это событие рядом с четвертым советом латерана [ 145 ]

В 1374 году соборная глава Варада жаловалась на то, что Влахи, живущие на ее территории, не хотят отказываться от своего кочевого образа жизни. [ 157 ]

В 1374 году епископ Варада Ласла не позволяет своим преемникам не помешать Влахам Книтсе урегулировать «иностранцы» на границу, принадлежащих Бонфалве, Киралибанатоплике и христианской деревне . [ 157 ] [ 161 ]

В 1376 году запрет на сцеп также называется «Comes Holachorum». [ 168 ]

В 1381 году хорватские документы из Рожина упоминают "Университет Валахорум". [ 169 ]

В 1383 году так называемая «мирная конвенция о христиане» подписана саксонами и румынами (Влахами) из области Сибиу, направленной на обеспечение мира между двумя общинами. [ 170 ]

В 1385 году король Венгрии поселится 10 деревень Влаха в королевском поместье араньосседж в районе Шилаги. [ 129 ]

Влахи являются задокументированным присутствием в регионе Белца со времен правила Siemowit IV, герцога Масовии , вероятно, уже в 1388 году. [ 171 ]

В 14 -м веке Королевские чартеры из Королевства Сербии включали политику сегрегации, в которой говорилось, что «серб не должен жениться на Влахе». [ 172 ] [ 173 ] Тем не менее, эти законы не были успешными, и произошли смешанные браки между славянами, влахами, а также албанцами. [ 172 ]

Карта, показывающая миграции восточных романтических народов

В 1412 году капитан Задара спас 3000 дукатов, чтобы организовать армию против разграбления Морлаха , которые жили в Островике, чей замок даже был взят ими. Лидером Morlahcs был человек по имени Сандаллор. [ 174 ]

Самая большая караванская партия между Подвисоки в Боснии и Республикой Рагуза была зарегистрирована 9 августа 1428 года, где Влахи перевезли 1500 с 600 мкл соли лошадьми. [ 175 ] [ 176 ]

В 1433 году Влах Кнезес , Войоиодес и Джузи из Хорватии клянут уважать право собственности местной церкви Святого Иоанна. [ 169 ]

Влахи упоминаются в документе Grand Druke Svitrigaila , в Кремнете , в рамках местного населения, подлежащего мэру юридического органа BUSK. [ 177 ]

Николас из ILOK стал назвать себя « Босния и Валачей Рекс ». [ 178 ]

В 1450 году Влахам предоставляется привилегия в Шибенике , что позволяет Влахам войти в город, если они называют себя хорватами . [ 148 ]

Итальянский гуманист Poggio Bracciolini в 1450 году утверждает, что Траджан оставил колонию среди самаров , которая все еще сохраняет большую часть латинского словаря, и что его члены говорят: « Окул, цифровой, манум, панем и многие другие вещи, из которых кажется, что Латиняне, которые остались там как поселенцы, использовали латинский язык ». [ 179 ]

В 1453 году Флавио Биондо отмечает, что «дации или влахи утверждают, что имеют римское происхождение, и они думают ". [ 180 ]

Король Матиас подтвердил свободы Влахах в открытом письме, выпущенном 31 марта 1474 года в городе Ружомберок . [ 181 ]

Ян Длугош в своем Анналесе Сеу Кроника Чоллити Регни Полонии писал о Влахах в средневековой Польше - Малопольской регионе, теоретизируя их происхождение как население, которое приехало из Италии или Рима , которые устроили рутискую (славянскую) население из поселений Думаи, а затем сами урегулированы В плодородных землях там. [ 160 ]

За подтвержденная ссылка на румынский приходит из латинского названия клятвы, сделанного в 1485 году Молдавским принцем Стивеном Великим для польского короля Казимира , в котором сообщается, что « haec ex valachico в латиноамериканском сценарии « -» Эта надпись была переведена с валачиана (румынского) на латынь, но король получил ее написан на рутжинском языке (славянском) ». [ 182 ] [ 183 ]

Топонимия

[ редактировать ]

В дополнение к этническим группам ароманцев, меглено-римменцев и истрорименцев, которые появились в течение периода миграции, другие Vlachs можно было найти на севере, как Польша, так же далеко, как Моравия и Далмация. [ 184 ] В поисках лучшего пастбища были названы власи или валаши славянами. Государства, упомянутые в средневековых хрониках, были: [ Цитация необходима ]

Регионы и места:

Культура пастуха

[ редактировать ]

Как появились национальные штаты в районе бывшей Османской империи , были разработаны новые государственные границы, которые разделили летние и зимние среды обитания многих групп трансгумации . В средние века многие Влахи были пастухами, которые проезжали свои стада по горам Центральной и Восточной Европы. Пастухи Влаха могут быть найдены на севере, так как южная Польша ( подража ) и Восточная Чехия ( Моравия ), следуя за Карпатами, динарскими Альпами на Западе, горах Пиндус на юге и горах Кавказа на востоке. [ 191 ] На словацком языке термин Valasi стал синонимом для учеников пастухов. [ 36 ]

Некоторые исследователи, такие как Богумил Храбак и Мариан Венцель , теоретизировали, что происхождение надгровых камней Стеччи , появившихся в средневековой Боснии между 12 и 16 веком, может быть связано с виртуальной культурой погребения Боснии и Герцеговины тех времен. [ 192 ]

Наследие

[ редактировать ]

Согласно Илоне Чаманьской « в течение нескольких недавних веков, исследование этногенеза Влаха настолько доминировали в политических вопросах, что любой прогресс в этом отношении был невероятно трудным ». Трансгуманство Влаха, наследники римских граждан, могут быть ключом для решения проблемы этногенеза , но проблема в том, что многие миграции были во многих направлениях в одно и то же время. Эти миграции были не только частью истории Балкан и Карпат, они существуют на Кавказах, Адриатических островах и, возможно, по всему региону Средиземного моря . Из -за этого наши знания о первичных миграциях Влахов и этногенеза более чем скромны. [ 193 ]

Исследователь также вызвал озабоченность по поводу культурного присвоения наследия Влаха на Балканах, отрицание Влаха спускается из различных групп и личностей и исключения из политической жизни. [ 194 ]

Смотрите также

[ редактировать ]

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Иоан-Авел Поп. «О значении определенных имен: румын/валлахян и Румыния/Валлахия» (PDF) . Получено 18 июня 2018 года .
  2. ^ "Вала" . Словары румынского языка . dexonline.ro . Показан 18 июня 2018 года .
  3. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и Влаха в энциклопдийской британской
  4. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Sugar, Peter F. (1996). Юго -восточная Европа под Османским правлением, 1354–1804 . Университет Вашингтона Пресс. п. 39. ISBN  0-295-96033-7 .
  5. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Таннер 2004 , с. 203.
  6. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Иван Мужич (2011). Хорватская хроника в хронике поп -дуклджанина (PDF) . Сплит: Музей хорватских археологических памятников. P. В некоторых хорватских и латинских сокращениях хроники священника Дуклджи , с 16 века.
  7. ^ Ринг, Дон. « Наследование по сравнению с лексическими заимствованиями: случай с решающими показаниями по изменению звука ». Журнал языка, январь 2009 г.
  8. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Juhani Nuorluoto; Марти Лейво; Юсси Халла-Ахо (2001). Документы в области славянских, Балтийских и Балканских исследований . Департамент славянских и балтийских языков и литературы, Университет Хельсинки. ISBN  978-952-10-0246-5 .
  9. ^ Келли Л. Росс (2003). «Декаданс, Рим и Румыния, императоры, которые не были, и другие размышления о римской истории» . Материалы Фризской школы . Получено 13 января 2008 года . Примечание: соединение VLACH
  10. ^ Запутанные истории Балканов: Том первый: национальные идеологии и языковая политика . Брилль 2013. С. 42 -. ISBN  978-90-04-25076-5 .
  11. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Поп, Иоан-Авел (1996). Румын и венгры в 9 -114 -м веках. Генезис средневекового государства в Трансильвании [ румын и венгры с 9 до 14 -го века. Бытие транссильванского средневекового состояния ]. Центр транссильванских исследований. П.
  12. ^ Томас М. Уилсон; Гастингс Доннан (2005). Культура и власть по краям государства: национальная поддержка и подрыв в европейских пограничных регионах . Liter Verlag Münster. С. 122-. ISBN  978-3-8258-7569-5 .
  13. ^ «Италия - профиль государства -члена ЕС | Европейский Союз» . European- Union.europa.eu (на лаке) . Получено 16 июля 2023 года .
  14. ^ «Почему мы говорим« Италия », а не« Италия » - наш мир» . 21 мая 2022 года. Архивировано из оригинала 21 мая 2022 года . Получено 16 июля 2023 года .
  15. ^ «Языки, многоязычия, языковые правила | Европейский союз» . European- Union.europa.eu (на венгерском) . Получено 16 июля 2023 года .
  16. ^ «Италия - презентация государства -члена ЕС | Европейский Союз» . European- Union.europa.eu (на венгерском) . Получено 16 июля 2023 года .
  17. ^ «Словацкие словаря» . Словарь . Juls.savba.sk . Получено 16 июля 2023 года .
  18. ^ «Итальянцы в Мала -Стране / Английский - Прага открытых дверей: Прага открытых дверей» . www.openhousepraha.cz . 2 ноября 2022 года . Получено 16 июля 2023 года .
  19. ^ "Fran/Search/La яртик . " Фрэн (в словенском) . Получено 16 июля 2023 года .
  20. ^ «Фрэн/Правопис» . Фрэн (в словенском) . Получено 16 июля 2023 года .
  21. ^ Snoj, Marko (2009). Этимологический словарь словенских географических имен . Любляна: MODRIJAN ZRC Publishing House. стр. 106, 227. ISBN  978-961-241-360-6 .
  22. ^ Pintescu, Флорин (апрель 2020 г.). «Влахи и скандинавы в раннем средневековье» . Researchgate . Получено 9 августа 2023 года .
  23. ^ ХК Дарби (1957). «Лицо Европы накануне великих открытий». Новая Кембриджская современная история . Тол. 1. с. 34
  24. ^ Orel, Vladimir (2000). Краткая историческая грамматика албанского языка: реконструкция протоалбанца . Брилль п. 58. ISBN  90-04-11647-8 .
  25. ^ Ян Гаврон; (2020) Локаторы поселений в соответствии с законодательством Уоллахии в Самбор -Старости в XVTH и XVITH c. Территориальное, этническое и социальное происхождение . п. 274–275; Balcanica Posnaniensia XXVI, [1]
  26. ^ Малкольм, Ноэль (1996) [1st Pub. 1994]. Босния. Короткая история . Нью -Йорк: издательство Нью -Йоркского университета. п. 74. ISBN  0814755615 .
  27. ^ Ćirković, Сима (2020). Жить с историей . Белград: Хельсинкский комитет по правам человека в Сербии. п. 309
  28. ^ Kursar, Vjeran (2013). «Быть ​​османским Влахом: О идентичности Влаха (IES), роль и статус в западных частях Османских Балкан (15–18 веков») » . Academia.edu . С. 116–118 . Получено 14 марта 2024 года .
  29. ^ Skegro, Ante (1 января 2004 г.). «Zef Mirdita, Vlachs in Historiography [Vlachs in Historiography],« Хорватский институт истории », Zagreb 2004, 562 с. » . Журнал современной истории : 506.
  30. ^ Гаврилович, Даниела (2003). «Элементы этнической идентификации сербов» (PDF) . ФАКТА Университет. Серия: Философия, социология и психология . 2 (10): 717–730.
  31. ^ Stjepanović, Dejan (2018). Многонациональные регионализмы в юго -восточной Европе: альтернативы государственности . Лондон: Palgrave Macmillan. п. 110. ISBN  978-1-137-58585-1 Полем OCLC   1004716379 .
  32. ^ Специярич Пашкван, Нина (2014). «Vlasi I Krchki vlasi и литературирование и Povijesnim usvorima» [Влахи с острова Крк в основных исторических и литературных источниках] (PDF) . Исследования и исследования. Деяния симпозиума «Банат - История и многокультуральность». Zrenianin - 2012, RESITA - 2013 (на хорватском). Нови Сад, Zrenjanin: Foundation Publishing House. П.
  33. ^ Балканские Влахи: Родился, чтобы ассимилировать? в culturalsurvival.org
  34. ^ Demirtas-Cochkun 2001 .
  35. ^ Таннер 2004 .
  36. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Хорват, Станислав (9 октября 2017 г.). "Валаси" . Центр традиционной народной культуры (в Словаки). Архивировано из оригинала 29 мая 2023 года . Получено 29 мая 2023 года .
  37. ^ Кошгалов, Петра (2022). «Оспаринный ландшафт: Моравинская Валахия и Моравинская Словакия» . Revue des ethuds рабы . 93 : 99–124. Doi : 10,4000/res.5138 . S2CID   249359362 . Получено 9 августа 2023 года .
  38. ^ Fine, John Va Jr. (1991) [1983]. Ранние средневековые Балканы: критическое обследование от шестого до конца двенадцатого века . Энн Арбор: Университет Мичиганской прессы. п. 10. ISBN  0-472-08149-7 .
  39. ^ Согласно Корнелии Бодеа, Штефан Паску, Ливиу Константинеску: « Румыния: исторический географический атлас » , Румынская академия 1996, ISBN   973-27-0500-0 , гл. II, «Исторические достопримечательности», с. 50 (английский текст), выживание фрако-романов в бассейне Нижнего Дунака в течение периода миграции является очевидным фактом: фрако-романы не исчезли в почве, а влахи не появились после 1000 лет спонтанным поколением.
  40. ^ Малкольм, Ноэль (1998). Косово, короткая история . Лондон: Макмилан. С. 22–40. Название «vlach» было словом, используемым славянами для тех, с которыми они столкнулись, которые говорили о странном, обычно латинском языке; Собственное имя Влаха - «ароманцы» (аромани). Как предполагает это имя, Влахи тесно связаны с румынами: их два языка (которые, с небольшой практикой, являются взаимовыгодными) расходились только в девятом или десятом веке. В то время как румынские историки пытались утверждать, что румынские спикеры всегда жили на территории Румынии (исходящая, утверждается, из романизированных дацианских племен и/или римских легионеров), есть убедительные доказательства, чтобы показать, что румынские спикеры были Первоначально часть того же населения, что и Влахи, чей язык и образ жизни были разработаны где -то к югу от Дунака. Только в двенадцатом веке ранние румынские спикеры переехали на север на румынскую территорию.
  41. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Макартни, Карлайл Айлмер (1953). Средневековые венгерские историки: критическое и аналитическое руководство
  42. ^ Blagojevic, Milos (1997). Lexikon des Mittelalters . П.
  43. ^ Шрамм, Готфрид (1981). Завоеватель и установлен. Географические имена займов Sùdosteuropas в 1 -м тысячелетии объявлений . Штутгарт. {{cite book}}: CS1 Maint: местоположение отсутствует издатель ( ссылка )
  44. ^ Spinei, V. (2009). Румыны и туркские кочевники к северу от Дунайской Дельты с десятого до середины тринадцатого века. Брилл, с. 152
  45. ^ Ибн Аль Надим, аль-Фихрист. Английский перевод: Фихрист Аль-Надима. Редактор și Traducător: B. Dodge, Нью -Йорк, издательство Колумбийского университета, 1970, с. 37 с n.82
  46. ^ Spinei, Victor, румын и туркские кочевники к северу от Дунайской дельты с десятого до середины тринадцатого века. Брилль 2009, с. 83
  47. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и Фолдес, Джон. О Олах Лесной Пастух (на венгерском). Székely и Elijah. стр. 4-7.
  48. ^ Г. Мурну, когда и где румын впервые возникают в истории, в «литературных убеждениях», XXX, с. 97-112
  49. ^ Madgearu, Александр (2001). Средневековое происхождение вспышек конфликтов на Балканском полуострове] [ средневековое происхождение конфликтных центров на Балканском полуострове ]. Corint Publishing House. P.  973-653-191-0 .
  50. ^ A. Decee, V. Cocivertan, «Упоминание о Roumains (Walah) Chez Al-MQDisis», в Rommano-Arabacica I, Bucarest, 1974, с. 49–54
  51. ^ Хуарт, Климент. Там же . стр. 62-63.
  52. ^ Bujduveanu, Tanase (2002). Ароманцы и гора Атос . Москополитическое академическое общество.
  53. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Пол, Ханфалви. Как это делает некоторые истории? (в венгерском). Венгерская академия наук. стр. 60-71.
  54. ^ История Эгила и Асмунд Береркьябана, в веревочной лжи, изд. Å. Lagerholm (Halle/Saale, 1927), p. 29
  55. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Spinei, Victor (2009). Румыны и туркские кочевники к северу от Дунайской Дельты с десятого до середины тринадцатого века . Брилль С. 106–107. ISBN  9-789-04742880-0 .
  56. ^ Prits, Omeljan (1981). Происхождение Руса: старые скандинавские источники, кроме саг Гарвардский университет издательство. ISBN  0-674-64465-4 .
  57. ^ Miskolczy 2021 , с. 96-97.
  58. ^ Дэвид Джейкоби, Византия, Латинская Румыния и Средиземноморье, Сент -Эдмундсбери Пресс, Бери Сент -Эдмундс, Саффолк, 1984, с. 522
  59. ^ Алан Харви, Экономическая экспансия в Византийской империи, 900-1200, издательство Кембриджского университета, 2003, с. 172
  60. ^ Александр, судья (1977). История румынского народа . Будапешт: Elte Btk.
  61. ^ Нефть, Тереза ​​(1988). Неиспользованный византийский источник истории румынского народа (на венгерском). Венгерская академия наук. п. 514.
  62. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Madgearu, Александр (2001). Средневековое происхождение вспышек конфликтов на Балканском полуострове] [ средневековое происхождение конфликтных центров на Балканском полуострове ]. Corint Publishing House. С. 57–58. ISBN  973-653-191-0 .
  63. ^ Kekaumenos (1964). DAS "Стратегия" (на немецком языке). Перевод Ганса Георга Бек.
  64. ^ Kekaumenos (2000). Планы и повествования (на испанском). Перевод J. Signes Codoner.
  65. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Флорин Курта: изображение Влах у хроники четвертого крестового похода, стр. 37, 2015
  66. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Mócsy, András (1987). «Романизация региона Дуная-Балкан» (PDF) . Всемирная история (в венгерском). 3 (9).
  67. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Miskolczy 2021 , с. 97-98.
  68. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Элекс, Луи. «Матиас Гёни: самое старое мнение о происхождении румынского народа. Его дела Кекауменос как источников румынской истории» [Гёни Матис: самое старое мнение об оригинале румынского народа. Работы Кекауменоса как источники румынской истории] (PDF) . Столетия - Бюллетень венгерского исторического общества [Бюллетень венгерского исторического общества] : 310-312.
  69. ^ Корт Флорина: изображение Влах в крестовом походе по крестовой походе, стр. 39, 2015
  70. ^ Корт, Флорин (2015). «Образ Влаха в хрониках четвертого крестового похода. Как далеко эхо интеллектуальных дискуссий в Константинополе?» Полем Археология Молдовы XXXVIII (на румынском языке). Bucharest/Suceava: Румынская академия. П.
  71. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Miskolczy 2021 , с. 98
  72. ^ Emil țțrcomnicu: Исторические аспекты, касающиеся меглено-римских групп в Греции, Фай Республика Македония, Турции и Румынии, страница 15
  73. ^ László, Botos (2001). Путь к командованию мира Трианона . Magna Lingua. п. 212.
  74. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Российская первичная хроника и Влахи Восточной Европы . Demetrius dvoichenko-Markov Byzantion Vol. 49 (1979), с. 175-187, Peeters Publishers.
  75. ^ Cross & Sherbowitz-Wetzor 2013 , с. 2, 8.
  76. ^ CA Macartney, Империя Габсбурга: 1790–1918, Faber & Faber, 4 сентября. 2014, Paragraf.185
  77. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Кристо, Джула (2003). Ранняя Трансильвания (895-1324) . Издатель Lucidus. ISBN   963-9465-12-7
  78. ^ Deletant, Dennis (1992). «Этнос и мифы в истории Трансильвании: случай хрониклера Аноним» . Историки и история Трансильвании . Тол. Восточно -европейские монографии. Нью -Йорк: издательство Колумбийского университета. ISBN  0880332298 .
  79. ^ Феринк, Иштван; Balogh, László; Фунт, Марта; Kovács, Szilvia; Polgár, Szabolcs; Zimonyi, István (2015). Zimonyi, István; Balogh, László; Kovács, Szilvia (ред.). Old Times Narling - первая хроника Киев Рус [ первая хроника Киевского Руса ] (PDF) (у венгерского). Будапешт: издательство Баласси, Университет Зегеда - Департамент средневековой универсальной истории (факультет гуманитарных и социальных наук - Департамент средневековой истории. стр. 18-20. ISBN  978-963-506-970-5 Полем ISSN   1215-4024 .
  80. ^ Comnena, Anna (2000). Алексиад . Перевод как Дауэс, Элизабет. Онтарио: В скобках публикации Византийские серии Кембридж. С. 90, 141.
  81. ^ Tanașoca, Anca; Tanașoca, Nicolae-șerban (2004). «Романское единство и балканское разнообразие» . Academia.edu . П. ​Показан 21 августа 2023 года .
  82. ^ "Тудела" .
  83. ^ Miskolczy 2021 , с. 96
  84. ^ Курта, Флорин (1 января 2022 года). «Старение дамбы. В 25 -й годовщине Эйн Дамм Брихт из Готфрида Шраммма» . Исторические исследования по Центральной Европе : 193.
  85. ^ A. Decei, op. cit., p. 25
  86. ^ V. Spinei, Румыны и туркские кочевники к северу от Дунайской Дельты с десятого до середины тринадцатого века, Brill, 2009, p. 132. ISBN   9789004175365 .
  87. ^ Флориновый суд: изображение Влах в крестовом походе IV, стр. 40, 2015
  88. ^ Хунфалви, Пол. История Олаха [История румын] (на венгерском) (I. ed.). Будапешт: Венгерская академия наук [Венгерская академия наук]. п. 274
  89. ^ Octavian Ciobanu: роль Влаха в расширении богомилов на странице Балканов.
  90. ^ Октавиан Ciobanu: роль Влахов в расширении Богомилса на странице 14 Балканов.
  91. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Сандор, Тимару - Каст. О происхождении румын, Великолепная Влачия в Унинглахии. Венгерская география Карпатского региона (PDF) (у венгерских). п. 334.
  92. ^ Niketas, Choniates (1984). O Город Византия, Анналы Никетас Чониаты . Перевод Гарри Дж. Магулиаса. Детройт: издательство Уэйнского государственного университета. провоцируя варваров, которые жили в окрестностях горы Хаймос, ранее называли мисианцев и теперь называемые Влахами, чтобы объявить войну против него и римлян.
  93. ^ Арпад, Коштин (2003). Венгерская потеря космоса в трансильвании при трансильвании . Будапешт. ISBN  9639289604 . {{cite book}}: CS1 Maint: местоположение отсутствует издатель ( ссылка )
  94. ^ «Хроника священника Дуклджи» . Средневековые исторические источники на восток и запад .
  95. ^ Octaavian ciobanu:
  96. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Jancsó, Бенедикт. История и нынешнее состояние румынского гражданства . стр. 126-129.
  97. ^ «Земля румын » . Arcanum.com . 2023.
  98. ^ Madgearu, Александру (2016). Асаниды: политическая и военная история второй болгарской империи (1185–1280) . Брилль ISBN  978-90-04-33319-2 .
  99. ^ Ньягулов, Благовест (2012). «Идеи федерации и личного союза в отношении Болгарии и Румынии» . Болгарский исторический обзор (3–4): 36–61. ISSN   0204-8906 .
  100. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Флорин Курта: изображение Влахам в «Хронике четвертого крестового похода», стр. 27, 2015
  101. ^ Корт Флорина: изображение Влах в крестовом походе по крестовому крестовому походу, стр. 29, 2015
  102. ^ Тимару - Каст, Сандор (2019). О происхождении румын, Великолепная Влачия в Унинглахии. Венгерская география Карпатского региона (PDF) (у венгерских).
  103. ^ Ради, Мартин (октябрь 2009 г.). «Геста Хунгарорум Анонима, анонимный нотариус короля Белы» (PDF) . Славянский и восточно -европейский обзор . 87 (4). Современные гуманитарные исследования. doi : 10.1353/se.2009.0062 . S2CID   141192138 .
  104. ^ Например, Armbruster, Adolf (1972). Romanitatea românilor: Istoria unei Idei ; Кристо, Джула (2002). Magyar Historiographia I.: Történetírás a Középkori Magyarszágon ; Spinei, Victor (2009). Румыны и туркские кочевники к северу от Дунайской дельты с десятого до середины тринадцатого века
  105. ^ Györffy, György (1963). Историческая география эпохи Арпадиан; Фараго, Имре (2017). Картография география ; Rásonyi, László (1979), Bulaqs и Oguzs в средневековой транссильвании
  106. ^ László Makkai (2001), «Аноним о венгерском завоевании Трансильвании» , История Трансильвании: от начала до 1606 , вып. 1, Нью -Йорк: издательство Колумбийского университета, ISBN  0-88033-479-7
  107. ^ Thoroczkay, Gábor (2009). Писания о возрасте Арпада
  108. ^ Róna-Tas, András (1999) Венгры и Европа в раннем средневековье: введение в раннюю историю Венгрии
  109. ^ Gyula, Kristó (2002). Венгерская историография I.: Историография в средневековой Венгрии
  110. ^ Pop, ioan-Aurel (1996). Румыны и венгры в веках IX-XIV. Генезис средневекового государства в Трансильвании] [румын и венгры с 9 до 14 -го века. Бытие транссильванского средневекового состояния]. Центр транссильванских исследований. Страницы 84-85
  111. ^ Курта, Флорин (2001). "Трансильвания около 1000 объявлений" . Европа около 1000 года (Урбанчик, Прземислав изд.). Варшава: издатель Раскопать стр. 141–165. ISBN  978-83-7181-211-8 .
  112. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Madgearu, Александру (2019). Венгерская экспансия в Трансильвании (на румынском языке). Крепость кресла. С. 42, 43, 78, 150–151. ISBN  978-606-537-443-0 .
  113. ^ Deletant, Dennis (1992). «Этнос и мифы в истории Трансильвании: случай хрониклера Аноним» . Историки и история Трансильвании . Тол. Восточно -европейские монографии. Нью -Йорк: издательство Колумбийского университета. с. 71, 85. ISBN  0880332298 .
  114. ^ Макартни, Карлайл Айлмер (2 января 1953 г.). Средневековые венгерские историки: критическое и аналитическое руководство . С. 61, 75.
  115. ^ Короткие, 2006, с. 385
  116. ^ Papacostea, Serban , румын в 13 -м веке между крестоносцем и монгольской империей, Bucharest, 1993, 36; A. Lukács, страна Făgraşului, 156; Т. Салэдж, Трансильвания во второй половине 13 -го века. Утверждение режима Конгрегации, Cluj-Napoca, 2003, 26-27
  117. ^ Zef Mirdita (1995). « Балканские влахи в ярких данных византийских авторов ». Исторические вклад (на сербо-хорватском). Загреб: Хорватский институт истории. 14 (14): 27-31 (серб), 31-33 (крестовые походы)
  118. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в ЗЕФ Мирдета (1995). « Балканские влахи в ярких данных византийских авторов ». Исторические вклад (на сербо-хорватском). Загреб: Хорватский институт истории. 14 (14): 27-31 (серб), 31-33 (крестовые походы).
  119. ^ Curta 2006 , p. 354.
  120. ^ Makkai 1994 , p. 189.
  121. ^ Makkai, László (2001). «Аноним на венгерском завоевании Трансильвании» . История Трансильвании Том I. От начала до 1606 - iii. Трансильвания в средневековом венгерском королевстве (896–1526) - 1. коренное население Трансильвании во время венгерского завоевания . Издательство Колумбийского университета, (Венгерский оригинал Института истории венгерской академии наук). ISBN  0-88033-479-7 .
  122. ^ Кристо 2003 , с. 140-141.
  123. ^ J. Deer, Путь к Golden Bull Andreas II с 1222 года, швейцарский вклад в общую историю, 10, 1952, с. 104-138
  124. ^ Oczko, Anna (2016). «Следы миграций Влаха в топонимии польской области пододтатриз» . Academia.edu . Получено 8 августа 2023 года .
  125. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Лоран, Баллай (1990). Скандер, исторический и литературный герой (на венгерском). п. 79
  126. ^ Доктор Балог, Сандор (2010). Разделяя мифы и факты в истории Трансильвании . п. 7
  127. ^ Роллер, Михаил (1951). Документы, касающиеся истории румын] [ Документы относительно истории румынского языка ]. Издательство Академии румынской народной Республики. С. 329–333.
  128. ^ «Трансильванский документальный фильм I. (1023-1300) (публикации Венгерских национальных архивов, II. Источники 26. Будапешт, 1997) | Библиотека | Хунгарикана» . Library.hungaricana.hu . п. 191 . Получено 18 августа 2023 года .
  129. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Wass de Czege, Albert (1977). Задокументированные факты и цифры по Трансильвании . Флорида, Астор: Данубийский исследовательский центр. С. 15–19.
  130. ^ «Трансильванский документальный фильм I. (1023-1300) (публикации Венгерских национальных архивов, II. Источники 26. Будапешт, 1997) | Библиотека | Хунгарикана» . Library.hungaricana.hu . п. 196 ​Получено 18 августа 2023 года .
  131. ^ «Трансильванский документальный фильм I. (1023-1300) (публикации Венгерских национальных архивов, II. Источники 26. Будапешт, 1997) | Библиотека | Хунгарикана» . Library.hungaricana.hu . п. 197 ​Получено 18 августа 2023 года .
  132. ^ «Трансильванский документальный фильм I. (1023-1300) (публикации Венгерских национальных архивов, II. Источники 26. Будапешт, 1997) | Библиотека | Хунгарикана» . Library.hungaricana.hu . п. 203 . Получено 18 августа 2023 года .
  133. ^ «Трансильванский документальный фильм I. (1023-1300) (публикации Венгерских национальных архивов, II. Источники 26. Будапешт, 1997) | Библиотека | Хунгарикана» . Library.hungaricana.hu . п. 231 . Получено 18 августа 2023 года .
  134. ^ «Трансильванский документальный фильм I. (1023-1300) (публикации Венгерских национальных архивов, II. Источники 26. Будапешт, 1997) | Библиотека | Хунгарикана» . Library.hungaricana.hu . п. 238 . Получено 18 августа 2023 года .
  135. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Grzesik, Riszard (2016). «IUS Valachicum - валахский образ жизни в рассказах о домашнем происхождении в венгерских средневековых хрониках» . Balcanica Posnaniensia. Acta et Studia . 23 ​Познань.
  136. ^ Саймон, из Хэнд (1999). Веспреми, Ласло; Шаер, Фрэнк (ред.). Дела венгров . Центральный европейский университет. ISBN  978-963-9116-31-3 .
  137. ^ Сабо, Чарльз. Венгерская хроника Мастера Саймона Хандэй (на венгерском).
  138. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Miskolczy 2021 , с. 127, 155-156.
  139. ^ Vásáry, István (2005), Cumans and Tatars: Восточные военные в доттоманских Балканах, 1185-1365 , издательство Кембриджского университета, с. 29, ISBN  978-1-139-44408-8
  140. ^ Madgearu, Александру (2018). «Монгольское господство и отрыв румын Уоллахии от доминирования венгерского царства» . De medio aevo : 219–220.
  141. ^ Sófalvi, András (2012). роль Székelys Székelység szerepe a középkori és fejedelemség kori határvédelemben [ в обороне границы в средние века и эпоху княжества ] (у венгерских). Kolozsvár: Erdélyi múzeum-egyesület (Трансильванская музейная ассоциация). Тем не менее, Сицилия, Олачи и Саксоны все свои пути, они не будут заморожены и поэтому (их жизни во всей) необходимости их лагерей - их урожай
  142. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Доктор Янксо, Бенедик. История Трансильвании (в венгерском). стр. 61-66.
  143. ^ Tanașoca, Anca; Tanașoca, Nicolae-șerban (2004). «Романское единство и балканское разнообразие» . Academia.edu . П. ​Показан 21 августа 2023 года .
  144. ^ D. CăPRăROIU, в начале города Кампулун, ″ Historia Urbana ″, t. XVI, Nr. 1-2/2008, с. 37-64
  145. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Иоан Аурел Поп: История Румынии. Transylvania, том I , редактирование. «Джордж Бари», Cluj-Napoca, 1997, с.467
  146. ^ Тамас, Луи. Румын . Венгерское историческое общество. п. 7
  147. ^ «Трансильванский документальный фильм I. (1023-1300) (публикации Венгерских национальных архивов, II. Источники 26. Будапешт, 1997) | Библиотека | Хунгарикана» . Library.hungaricana.hu . п. 300 . Получено 18 августа 2023 года .
  148. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Мужич, Иван (2010). Влахи в старой хорватской историографии . стр. 10–11.
  149. ^ Обара-Павловска, Анна (20 февраля 2018 года). «Картина Волочоу в литературе Яна Длугоша» . Core.ac.uk. П. ​Получено 8 августа 2023 года .
  150. ^ Касиур, Дана (4 августа 2023 г.). «Во имя Морлаха. Память о личности по веков: некоторые рабочие гипотезы» . Academia.edu . Получено 4 августа 2023 года .
  151. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Madgearu, Александр (2001). Средневековое происхождение вспышек конфликтов на Балканском полуострове] [ средневековое происхождение конфликтных центров на Балканском полуострове ]. Corint Publishing House. P.  973-653-191-0 .
  152. ^ Драгомир, Сильвиу (1924). Происхождение румынских колоний в Истрии] [ Происхождение румынских колоний в Истрии ]. Национальная культура. С. 3–4.
  153. ^ Сржан Рудич, Селим Асланташ: штат и общество на Балканах до и после установления Османского правления , 2017 г., страницы 33-34
  154. ^ Makkai, László (2001). «Чеванская страна и провинция Северин» . История Трансильвании Том I. От начала до 1606 - iii. Трансильвания в средневековом венгерском королевстве (896–1526) - 2. От венгерского завоевания до монгольского вторжения . Нью -Йорк: издательство Колумбийского университета, (Венгерский оригинал Института истории венгерской академии наук). ISBN  0-88033-479-7 .
  155. ^ Кристо, Гюла (1986). «Количество папского списка 1332-1337 и количество транссильванских румын» [Список папских тени с 1332-1337 гг. И количество румын в Трансильвании]. Acta Historica (в венгерском). Szeged: Университет Сегеда, венгерская средневековая исследовательская группа (венгерская средневековая исследовательская группа). ISSN   0324-6965 .
  156. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Доктор Маккай, Ласло. Трансильванские румын в средневековых венгерских дипломах . Minerva Printing House. стр. 7-15.
  157. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон Винц, Бунитай. Итальянцы округа Бихарвар (на венгерском). Будапешт: Венгерская академия наук. стр. 287-298.
  158. ^ Стивен, отлично. Anjou (в венгерском) (ред. IV). Будапешт: Венгерская академия наук. п. 79
  159. ^ Тимару - Каст, Сандор (2019). О происхождении румын, Великолепная Влачия в Унинглахии. Венгерская география Карпатского региона (PDF) (у венгерских).
  160. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Обара-Павловска, Анна (20 февраля 2018 года). «Картина Волочоу в литературе Яна Длугоша» . Core.ac.uk. Получено 8 августа 2023 года .
  161. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в ISTVán, Lipovniczky. История епископства Варада [История епископства Варада] (у венгерского). п. 192.
  162. ^ Иоан Аурел Поп: История Румынии. Transylvania, том I , редактирование. «Джордж Бари», Cluj-Napoca, 1997, с.473
  163. ^ Доктор Рождество, Джон. Историческая ложь . Будапешт: Szent István Society. п. 729.
  164. ^ Энгель, Пол. Светская архонтология Венгрии (1301-1457) .
  165. ^ Tanașoca, Anca; Tanașoca, Nicolae-șerban (2004). «Романское единство и балканское разнообразие» . Academia.edu . П. ​Показан 21 августа 2023 года .
  166. ^ I. Dani, K. Gündish et al . (Ред.) Documenta Romaniae Historica, Vol .
  167. ^ Jawor, Grzegorz (2016). «Сезонная пастырская эксплуатация лесов в районе субкарпатии в 15 и 16 веке» . Bibliotekanauki.pl . Получено 10 августа 2023 года .
  168. ^ Tanașoca, Anca; Tanașoca, Nicolae-șerban (2004). «Романское единство и балканское разнообразие» . Academia.edu . П. ​Показан 21 августа 2023 года .
  169. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Tanașoca, Anca; Tanașoca, Nicolae-șerban (2004). «Романское единство и балканское разнообразие» . Academia.edu . С. 282–283 . Показан 21 августа 2023 года .
  170. ^ Косма, Эла (сентябрь 2022 г.). «Принятый» jus valachicum »в Южной Трансильвании (14-18 веков)» . Researchgate . п. 4 ​Получено 31 августа 2023 года .
  171. ^ Jawor, Grzegorz (2016). «Северная масштаба поселений по закону Уоллахии в средневековой Польше» . Academia.edu . п. 44 ​Получено 8 августа 2023 года .
  172. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Сима Циркович; (2004) Сербы с. Wiley-Blekkwell, ISBN   0631204717
  173. ^ Сржан Рудич, Селим Асланташ: штат и общество на Балканах до и после установления Османского правления , 2017, стр. 31
  174. ^ Caciur, Dana (2021). Морлахи Далмации в 15 и 16 веке . Познань. п. 154. ISBN  978-83-66355-68-2 . {{cite book}}: CS1 Maint: местоположение отсутствует издатель ( ссылка )
  175. ^ Куртович, Эсад (январь 2014 г.). «Эсад Куртович, лошадь в средневековой Боснии, факультет философии, Сараево 2014» . Факультет философии, Сараево : 205.
  176. ^ «Крейнич Мохуих и Стипанус Глегиеуих в недостатках над собой, и все их товары обязательны, обещанные Ттоме -де -Поданным и приемлемым для юго -западного добрасино Веселкуиха, названного Серто из соли тысячи пятьсот лошадей или соль. Указанная распродажа арендовала и представлена ​​Супремшеру середины его соли и измерена до отправки Добрасино. И еще одна половина для их найма была нанята Салемом для его сотрудников, чтобы сохранить и иметь. Обещание, с другой стороны, и детали фирмы и статус фирмы и удержание и удержание, как указано выше в соответствии с обязательством всех их активов. RENUNTIANDO "(09.08. 1428.G.), Div. Canc., XLV 31V.
  177. ^ Jawor, Grzegorz (апрель 2023 г.). «Колонизация Волоски в районах Волхинии в 15 и 16 веках » . Researchgate . Получено 8 августа 2023 года .
  178. ^ Madgearu, Александр (2001). Средневековое происхождение вспышек конфликтов на Балканском полуострове] [ средневековое происхождение конфликтных центров на Балканском полуострове ]. Corint Publishing House. П.  973-653-191-0 .
  179. ^ «В верхних сарматах колонии Траяна, как говорится, теперь также среди барбари, многие из которых сохраняют английский из Италии, которые расположены, отмечены рукой, хлебом и многими другими вещами, которые появляются с латинских колонистов В том же месте, оставив сильного Манассея и колонии латинского языка. Poggio bracciolini, история конвевации, будь то древний римлянский английский язык, все общие ... В: Мирко Тавони, латынь, грамматика, обычно: Стория Боги Один вопрос Umanistica, 1984, p. 58
  180. ^ «И страна Данубиус, или Валачи, происхождение, чем в честь римлян, речь христиан в Риме, как только они были рады услышать это, что распространено, они говорят, что сельская бедная грамматика». Флавио Биондо, Альфонсо Арагон, Серениссимо, король кампании в Turchs Blondus Flavius ​​forliviensis в: Мирко Тавони, латинская, грамматика, холодная: Storia di One One umanista, 1984, с. 58
  181. ^ Diaconscu, Marius (2015). «Перепись Valachorum в верхней Венгрии в середине 16 -го века» . Academia.edu . Получено 8 августа 2023 года .
  182. ^ Дамэнь, Вольфганг (2008). «История внешнего языка румынского» . В Эрнсте, Герхард; Глесген, Мартин-Диетрих; Шмитт, Кристиан; Schweickard, Wolfgang (ред.). История романского языка: международное руководство по истории романских языков (на немецком языке). Том. 1. Берлин: Уолтер де Грюйтер. п. 738. ISBN  978-3-11-014694-3 .
  183. ^ Tomescu, Mircea (1968). История румынской книги с самого начала до 1918 года (на румынском языке). Бухарест : научный издательство. П.
  184. ^ Hammel, EA и Kenneth W. Wachter. «Славонская перепись 1698 года. Часть I: Структура и значение, Европейский журнал населения» . Калифорнийский университет.
  185. ^ Vásáry, István (2005). Cumans and Tatars: восточные военные в дотоманских Балканах, 1185-1365 . Издательство Кембриджского университета. стр. 142-143. ISBN  978-0-521-83756-9 .
  186. ^ A. Boldur, История Бессарабии, издательство Victor Frunza, Bucharest 1992, стр. 98-106
  187. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в С тех пор, как Феофан Исповедник и Кедренос, в: Ад Ксенополь, История румын из Дасии Траджан , Николай Иорга, Теодор Капидан, С. Джируску: История румын , Петр ș. НАСТЕРНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ И МАТЕРИАЛЫ Средней истории , VOL
  188. ^ Карта Югославии, Файл Восток, кв . IV, изд. Kister, Geneve, Швейцария, 1970, с. 290-291 и многие другие карты и старые атласы-эти имена исчезают после 1980 года.
  189. ^ Mircea muşat; Ион Арделеану (1985). От древней Дачии до современной Румынии . Научный и энциклопедический издательство. Это в 1550 году иностранного писателя, итальянского Громо, назвал Банат «Валачиа -Коероре» (Уоллахия, которая стоит на этой стороне).
  190. ^ Z. Konečný, F. Mainus, следы прошлого: главы истории Моравии и Силезии/следы прошлого: главы из истории Моравии и Силезия, Brno: Bloc, 1979
  191. ^ Silviu Dragomir: «Vlahii с севера Балканского полуострова в средние века»; 1959, с
  192. ^ Мариан Венцель, «Боснийские и герцеговинские надгробия - кто их сделал и почему?» Sudost-Forschungen 21 (1962): 102–143
  193. ^ Илона Чаманьска; (2015) VLACHS - Несколько проблем исследований с. 14; Balcanica Posnaniensia 22/1 Right of Valachicum 1, [2]
  194. ^ Октавиан Чобану: культурное присвоение наследия Влаха на Балканах

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
  • Сторожи , документальный фильм Аластера Кеннейла и Тода Седжвика (США) 1971, описывает жизнь в деревне Влах Самарины в Эпиросе, Северная Греция.
  • Джон Кеннеди Кэмпбелл, «Чести семья и покровительство». Изучение институтов и моральных ценностей в греческой горной общине, издательство Оксфордского университета , 1974.
  • Георге Богдан, Память, идентичность, типология: междисциплинарная реконструкция Влаха Этноистори , Б.А., Университет Британской Колумбии, 1992.
  • Франк Фогель , фотоэсеса на Вальчах, опубликованных журналом Geo (France), 2010. Архивировано 14 июля 2014 года на машине Wayback .
  • Adina Berciu-Drăhicescu, Aromani, Meglenoromani, Istoromans: аспекты идентичности и культур, Университетский издательство, 2012. ISBN   978-606-16-0148-6 .
  • Октавиан Чиобану, «Роль Влахов в расширении Богомилса на Балканах», журнал исследований Балканского и Черного моря, год 4, выпуск 7, декабрь 2021 г., с. 11–32.
  • AJB WACE, MA & MS THOMPSON, MA «Кочевники Балкан», рассказ о жизни и обычаи среди Влахах Северного Пиндуса, Methuen & Co. Ltd. Лондон, 1914.
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: c77733e81dd26f1f67ad9d00113b29b8__1726759680
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/c7/b8/c77733e81dd26f1f67ad9d00113b29b8.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Vlachs - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)