Jump to content

Хиллер О-23 Ворон

(Перенаправлено из Hiller 12b )
О-23 Ворон
Хиллер OH-23G Ворон
Общая информация
TypeMultipurpose light helicopter
ManufacturerUnited Helicopters
Hiller Aircraft
StatusRetired
Primary usersUnited States Army
Number built2000+
History
Manufactured1948–1965
Introduction date1948
First flight1948

Hiller OH-23 Raven представляет собой двух, трех или четырех местный вертолет наблюдения за военными светами на основе модели Hiller Model 360. Модель 360 была назначена компанией как UH-12 («UH» для United Helicopters ), [ 1 ] который был впервые пролетел в 1948 году. Первоначально это был двухместный вертолет, приводимый в движение поршневым двигателем, который вступил в службу в конце 1940-х годов, он стал популярным военным и гражданским легким вертолетом в конце 20-го века.

Хиллер UH-12 был первым вертолетом, который совершил трансконтинентальный рейс через США, в 1949 году. Он служил в Корейской войне с силами ООН , а также во Вьетнаме . Это был важный ранний вертолет и широко использовался на международном уровне, в британской службе он назывался Hiller HT MK 1 и MK 2, и военно-морской флот США также использовал его в качестве HTE-1 для обучения. Он был продан коммерчески как UH-12 (это было назначение компании, а не военное), хотя некоторые военные операторы использовали обозначение компании. Некоторые более поздние модели были разработаны для мощности турбины, а также была продана версия с 4-местами. В Канаде UH-13E служил военным в качестве кочевника CH-112 .

Hiller was taken over by Fairchild in 1964. A new company, Hiller Aviation, took over support of some UH-12 variants in the 1970s, and later became Rogerson Hiller.[2]

Development

[edit]

In 1947, United Helicopters (later renamed Hiller Aircraft) developed the prototype Model 360X helicopter. A year later, on 14 October 1948 the Civil Aeronautics Authority (CAA) issued a production certificate for the Model 360. United Helicopters began producing the Model 360 as the UH-12. In 1949, the UH-12 became the first helicopter to make a transcontinental flight from California to New York. When Hiller upgraded the engine and the rotor blades, the company designated the new model as the UH-12A. The UH-12A would be adopted by both the French and United States militaries, as well as being used by civil commercial operators in several countries.

The helicopter began production in the late 40s and had a trial by fire in the Korean war; a lot of hard won lessons resulted in the B model, the UH-13B and production capacity greatly increased in this period.[3]

It was produced until 1965, with over 2,000 produced.[4]

Operational history

[edit]
HTE-1 of the U.S. Navy, used for training, 1950

The H-23 Raven performed as a utility, observation, and MedEvac helicopter during the Korean War. Model numbers ranged A through D, F and G. The H-23A had a sloping front windshield. The H-23B was used as a primary helicopter trainer. Beginning with the UH-23C, all later models featured the "Goldfish bowl" canopy similar to the Bell 47.

The Raven used Hiller's "Rotor-Matic" cyclic control system, with two small servo rotor paddles offset 90 degrees to the main rotor blades. The paddles were attached to the control column, so that movement of the column would cause the pitch of the servo paddles to change, loading the main rotor blade so that the desired cyclic changes to the rotor occurred.[5] The OH-23 had a top speed of 97 mph (156 km/h; 84 kn). The Raven had a two-bladed main rotor, a metal two-bladed tail rotor. Both the OH-23B and the OH-23C were powered by one Franklin O-335-5D engine.

The OH-23D was a purely military version with a Lycoming O-435-23C engine and a more reliable transmission. Most OH-23Ds were replaced by the OH-23G, the most common version of the Raven, with a more powerful Lycoming O-540-9A six-cylinder, horizontally opposed, air-cooled 305 hp (227 kW) engine. The OH-23G could seat three. The MEDEVAC version carried two external skid-mounted litters or pods. The Raven saw service as a scout during the early part of the Vietnam War before being replaced by the Hughes OH-6A Cayuse in early 1968. A Raven piloted by Hugh Thompson, Jr. played a crucial role in curtailing the My Lai Massacre.[6] When a Raven of the 59th Aviation Company strayed north of the Korean DMZ in August 1969 it was shot down and the crew were kept prisoner until released on December 2.[7]

The Raven could be armed with twin M37C .30-caliber machine guns on the XM1 armament subsystem or twin M60C 7.62 mm machine guns on the M2 armament subsystem. The XM76 sighting system was used for aiming the guns.

The Royal Navy's No. 705 Training Squadron used Hiller HTE-2s for several years from 1953 and later operated Hiller 12E's for many further years as its basic helicopter trainer based at RNAS Culdrose located in Cornwall, England.

Variants

[edit]
Royal Navy Hiller HTMk1 (HTE-2) of 705 Squadron in 1953
U.S. Army H-23B Raven


Military

[edit]
YH-23
One Model UH-12A, modified with two-seat cabin and 178 hp Franklin engine for U.S. Army evaluation.[8]
H-23A
Initial production version with 178 hp (133 kW) Franklin O-335-4 piston engine and two-seat cockpit, 100 built for the U.S. Army[9] and 5 for evaluation by the U.S. Air Force.[10]
H-23B
H-23A with skid/wheel undercarriage and 200 hp (149 kW) O-335-6 engine (some later re-engined with a 250 hp VO-435-23B), re-designated OH-23B in 1962, 273 built for the U.S. Army[9] and 81 for military export.
H-23C
Model UH-12C with three-seat cabin, one-piece canopy and metal rotor blades, 145 built for the U.S. Army. Re-designated OH-23C in 1962.[9]
H-23D
H-23C with new rotor, transmission and 250 hp (187 kW) Lycoming VO-435-23B engine, 348 built for U.S. Army. Re-designated OH-23D in 1962.[9]
H-23E
Model UH-12E, not bought
H-23F
Model UH-12E-4, four-seat model with 25-inch cabin extension and a 305 hp VO-540-A1B engine, redesignated OH-23F in 1962, 22 built for U.S. Army.[9]
H-23G
Three-seat dual control version of H-23F, redesignated OH-23G in 1962, 793 built.[9]
HTE-1
U.S. Navy version of the Model UH-12A with Franklin O-335 engine, two-seater with dual controls, and wheeled tricycle undercarriage, 17 built.[11]
HTE-2
U.S. Navy version of H-23B with Franklin O-335-6 engine, 35 built.[11][12]
Hiller HT Mk 1
Royal Navy designation for 20 former U.S. Navy HTE-2s.[13]
Hiller HT Mk 2
UH-12Es for Royal Navy. 21 supplied.[13]
CH-112 Nomad
Canadian military designation for the UH-12Es.

Civilian

[edit]
Hiller UH-12A (Hiller 360) in 1955 when used as a crop spraying demonstrator in England
A civilian UH-12 at Heli UK Expo, 2014
UH-12A
Original production model for the U.S. Army, powered by a six cylinder fan-cooled Franklin 6V4-178-B33 engine with a maximal power of 178hp at 3000 rpm. The main rotor blades (produced by the Parsons Industries Inc.) are of solid wood laminations. The body of the blade is in fact essentially made up of numerous strip and block wooden laminations designed to provide a strong but highly flexible blade. The entire blade surface is covered with fiberglass cloth with the leading edge covered with an additional stainless steel sheet. The tail rotor is of all metal construction.
UH-12B (HTE-2)
Training version for the U.S. Navy. U.S. Navy designation HTE-2 prior to 1962.
UH-12C
Three-seat version, equipped with wood rotor blades and one-piece 'goldfish bowl' canopy. U.S. Army designation H-23C.
UH-12D
Improved version of the H-23C for the U.S. Army. U.S. Army designation H-23D.
UH-12E
Three-seat dual-control version of the H-23D.
UH-12ET
Turbine-powered version of the UH-12E, fitted with an Allison 250 turboshaft engine.
UH-12E-3
New three-seat production version.
UH-12E-3T
New turbine-powered production version.
Hiller UH-12E-4, four seater
UH-12E-4
Four-seat civilian version (pilot in front, with back seat for three passengers). United States Army designation H-23F. VO-540 powered. Conversion kit available for E-12 models.[14]
UH-12E-4T
Four-seat turbine-powered production version.
UH-12L-4
Lengthened version with wider cabin windows.

Operators

[edit]
 Argentina
 Bolivia
 Canada
 Chile
 Colombia
 Dominican Republic
 France
 West Germany
 Guatemala
 Indonesia
 Israel
Israeli Air Force H-23A (model UH-12A), Jerusalem 1952
 Mexico
 Netherlands
 Paraguay
 Peru
 South Korea
UH-12B at the Swiss Air Force Museum Dübendorf

  Switzerland

 Thailand
 United Kingdom
 United States
 Uruguay

Specifications (H-23D)

[edit]
3-й линейный рисунок Hiller H-23 Raven
3-view line drawing of the Hiller H-23 Raven

Data from United States Military Aircraft since 1909[34]

General characteristics

  • Crew: 2
  • Height: 9 ft 9.5 in (2.985 m)
  • Empty weight: 1,816 lb (824 kg)
  • Max takeoff weight: 2,700 lb (1,225 kg)
  • Силовая установка: 1 × Lycoming VO-435-23B 6-цилиндровый воздушный охлаждаемый поршневой двигатель с воздушным охлаждением, 250 л.с. (190 кВт) [ 35 ]
  • Главный диаметр ротора: 35 футов 5 дюймов (10,80 м)
  • Основная область ротора: 985 кв. Футов (91,5 м. 2 ) [ 35 ]
  • Секция лезвия: NACA 0012 [ 36 ]

Производительность

  • Максимальная скорость: 95 миль в час (153 км/ч, 83 кН)
  • Скорость круиза: 82 миль в час (132 км/ч, 71 кН)
  • Диапазон: 197 миль (317 км, 171 нми)
  • Потолок обслуживания: 13 200 футов (4000 м)
  • Скорость подъема: 1050 футов/мин (5,3 м/с)

Смотрите также

[ редактировать ]

Связанная разработка

Самолеты сопоставимой роли, конфигурации и эпохи

Связанные списки

  1. ^ Дональд, Дэвид. Полная энциклопедия мировых самолетов . Нью -Йорк: Barnes & Noble Books, 1998. [ страница необходима ]
  2. ^ «Hiller 360 / UH-12 / OH-23 Helicopter-История разработки, фотографии, технические данные» . www.aviastar.org . Получено 2024-05-14 .
  3. ^ Баззани, Марио. "Hiller UH-12B" . www.heli-archive.ch . Получено 2024-05-14 .
  4. ^ «Hiller 360 / UH-12 / OH-23 Helicopter-История разработки, фотографии, технические данные» . www.aviastar.org . Получено 2024-03-14 .
  5. ^ Bridgman 1953, с. 240–241.
  6. ^ Angers, Trent (2014). Забытый герой моего Лай: история Хью Томпсона (Reved Ed.). Акадский дом. С. 69–66. ISBN  978-0925417909 .
  7. ^ Болгер, Даниэль (1991). Сцены из незаконченной войны: конфликт с низкой интенсивностью в Корее 1966–1969 гг. (PDF) . Diane Publishing Co. с. 107–9. ISBN  978-0788112089 Полем Архивировано (PDF) из оригинала 7 сентября 2021 года. Общественный достояние Эта статья включает текст из этого источника, который находится в общественном доступе .
  8. ^ Хардинг 1990, с.141.
  9. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон Хардинг 1990, с.142.
  10. ^ Swanborough and Bowers 1963, с.274.
  11. ^ Jump up to: а беременный Swanborough and Bowers 1976, с.440.
  12. ^ " Хиллер Хте-2 'Ворон ". Aero-Web.org . Получено 15 ноября 2009 года.
  13. ^ Jump up to: а беременный Thetford 1978, с.400.
  14. ^ AC Bass (ноябрь 1960). "E-4" Станция универсала ". Flying Magazine .
  15. ^ «Всемирные воздушные силы 1987 стр. 40» . FlightGlobal.com . Получено 23 марта 2013 года .
  16. ^ «Политика провинции Буэнос-Айрес UH-12E » Получено 23 марта
  17. ^ "CH-112 Кочевник" . Canadianwings.com . Получено 23 марта 2013 года .
  18. ^ Jump up to: а беременный «Мировой рынок вертолетов 1968, стр. 50» . bell47.net . Получено 2013-03-23 .
  19. ^ «Мировой рынок вертолетов 1968, стр. 51» . FlightGlobal.com . Получено 23 марта 2013 года .
  20. ^ Vesser 2005, p. 20
  21. ^ Jump up to: а беременный в «Мировой рынок вертолетов 1968, стр. 52» . bell47.net . Получено 2013-03-23 .
  22. ^ «Мировой рынок вертолетов 1968, стр. 53» . FlightGlobal.com . Получено 23 марта 2013 года .
  23. ^ «Королевские ВВС UH-12E» . Получено 23 марта 2013 года .
  24. ^ «Всемирные воздушные силы 1987 стр. 77» . FlightGlobal.com . Получено 23 марта 2013 года .
  25. ^ «Мировой рынок вертолетов 1968, стр. 54» . FlightGlobal.com . Получено 23 марта 2013 года .
  26. ^ «США → Южная Корея (1966-1967)» . Армстрада.sipri.org. Архивировано из оригинала 14 апреля 2010 года . Получено 23 марта 2013 года .
  27. ^ «Южнокорейская армия OH-23» . Требовать средств массовой информации . Получено 23 марта 2013 года .
  28. ^ Баззани, Марио. "Hiller UH-12B" . www.heli-archive.ch . Получено 2024-05-14 .
  29. ^ Jump up to: а беременный «Мировой рынок вертолетов 1968, стр. 55» . bell47.net . Получено 2013-03-23 .
  30. ^ «Авиационная рука Королевского флота UH-12B HTE-2» . Получено 23 марта 2013 года .
  31. ^ «Мировой рынок вертолетов 1968, стр. 59» . FlightGlobal.com . Получено 23 марта 2013 года .
  32. ^ Jump up to: а беременный «Вертолет H-23 ворона» . bell47.net . Получено 2013-03-26 .
  33. ^ «Всемирные воздушные силы 1975 стр. 314» . FlightGlobal.com . Получено 23 марта 2013 года .
  34. ^ Swanborough and Bowers 1963, с.276.
  35. ^ Jump up to: а беременный Хардинг 1990, с.143.
  36. ^ Леднисер, Дэвид. «Неполное руководство по использованию аэродинамического профиля» . m-selig.ae.illinois.edu . Получено 16 апреля 2019 года .

Библиография

[ редактировать ]
  • Бриджман, Леонард. Джейн все мировые самолеты 1953–54 . Лондон: Sampson Low, Marston & Co. Ltd, 1953.
  • Эллиот, Брин (март -апрель 1997). «Медведи в воздухе: перспектива воздушной полиции США». Энтузиаст воздуха . № 68. С. 46–51. ISSN   0143-5450 .
  • Хардинг, Стивен. Самолет армии США с 1947 года . Шрусбери, Великобритания: Airlife, 1990. ISBN   978-1-85310-102-1
  • «Пентагон над островами: тридцатилетняя история индонезийской военной авиации». Энтузиаст воздуха ежеквартально (2): 154–162. ND ISSN   0143-5450 .
  • Спенсер, Джей. Вертикальный вызов: история Hiller Aircraft . Автор. 2003. ISBN   978-0-7596-3398-8
  • Сванборо, Ф.Г. и Бауэрс, Петр М. Военные самолеты США с 1909 года . Лондон: Патнэм, 1963.
  • Сванборо, Гордон и Бауэрс, Питер М. Самолеты ВМС США с 1911 года (второе издание). Лондон: Путнэм, 1976. ISBN   978-0-370-10054-8 ]
  • Тетфорд, Оуэн. Британский военно -морской самолет с 1912 года (четвертое издание). Лондон: Путнэм, 1978. ISBN   978-0-370-30021-4
  • Веттер, Фрэнк (2005). «Разговор: Германская пограничная полиция 50 -летия». International Air Power Review . Тол. 17. С. 20–21. ISSN   1473-9917 .
  • OH-23 Фактный лист
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 89f79643c9f51296c1805ea5e8aa2815__1725910980
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/89/15/89f79643c9f51296c1805ea5e8aa2815.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Hiller OH-23 Raven - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)