Jump to content

Аэропорт Ренн-Сен-Жак

(Перенаправлен из аэропорта Ренн Сен-Жак )
Аэропорт Ренн Бриттани

Аэропорт Ренн-Сен-Жак
Advanced Landing Ground (ALG) A-27
Краткое содержание
Тип аэропорта Публичный
Оператор CCI Ренн
ServesRennes, France
Elevation AMSL124 ft / 37 m
Coordinates48°04′N 001°44′W / 48.067°N 1.733°W / 48.067; -1.733
Websiterennes.aeroport.fr
Map
LFRN расположен в Бриттани
LFRN
LFRN
Location of Rennes–Saint-Jacques Airport
Runways
Direction Length Surface
m ft
10/28 2,100 6,890 Paved
14/32 850 2,788 Paved
14L/32R 650 2,132 Unpaved
Statistics (2018)
Passengers856,791
Passenger traffic changeУвеличивать 18.2%
Source: Air Journal,[1] Aeroport.fr[2]

Аэропорт Реннес-Сен-Жак или аэропорт Реннс-Сен-Жак ( IATA : RNS , ICAO : LFRN )-второстепенный международный аэропорт около 6 километров (3,7 мили) к юго-западу от Ренна , [ 3 ] Илле-Эт-Вилен , в регионе Бриттани , Франция .

Перед строительством этого аэропорта у Ренна был небольшой гипподром , который использовался в качестве посадочной полосы в Гэйелле, к северо -востоку от города. [ Цитация необходима ] В 1931 году началась работа над надлежащим аэропортом для обслуживания Ренна , и участок площадью 380 000 квадратных метров в Сен-Жак-де-Ла-Ланде был приобретен к юго-западу от города и началось здание. 28 июля 1933 года новый аэропорт был официально открыт Пьером Кот . [ Цитация необходима ]

Seized by the Germans in June 1940 during the Battle of France, Rennes airport was used as a Luftwaffe military airfield during the occupation. Known units assigned (all from Luftflotte 3, Fliegerkorps IV):[4][5]

JG 53 and KG 27 took part in operations over England during the Battle of Britain (10 July–31 October 1940); KG 26 and KG 77 also engaged in night aerial attacks over England during 1942; JG 11 and SKG 10 were interceptor units primarily engaging Eighth Air Force heavy bomber (B-17; B-24) operations over Occupied Europe. In addition, numerous Luftwaffe Anti-Aircraft FLAK batteries were controlled from Rennes.[4]

Rennes was attacked by Eighth Air Force B-17 Flying Fortress bombers on 9 January 1944 (Mission 180), and was overflown on several night leaflet drops during the spring of 1944.[6] The airport was also attacked during the Allied invasion of Normandy during June 1944 on several occasions by B-26 Marauder medium bombers of IX Bomber Command, 323d Bombardment Group.[7] The medium bombers would attack in coordinated raids, usually in the mid-to-late afternoon, with Eighth Air Force heavy bombers returning from attacking their targets in Germany. The attack was timed to have the maximum effect possible to keep the Luftwaffe interceptors pinned down on the ground and be unable to attack the heavy bombers. Also, the P-47 Thunderbolts of Ninth Air Force would be dispatched to perform fighter sweeps over Rennes after the Marauder raids, then meet up with the heavy bombers and provide fighter escort back to England. As the P-51 Mustang groups of Eighth Air Force began accompanying the heavy bombers all the way to their German targets by mid-1944, it was routine for them to also attack Rennes on their return to England with a fighter sweep and attack any target of opportunity to be found at the airfield.[8][9]

Control tower

It was liberated by Allied ground forces about 7 August 1944 during the Northern France Campaign. Almost immediately, the United States Army Air Forces IX Engineering Command 820th Engineer Aviation Battalion cleared the airport of mines and destroyed Luftwaffe aircraft. Subsequently, Rennes Airport became a USAAF Ninth Air Force combat airfield, designated as "A-27" about 10 August.[10][11]

Under American control, the 362d Fighter Group operated P-47 Thunderbolts from the airport from 10 August though 19 September. In addition, the 10th Reconnaissance Group operated various photo-reconnaissance aircraft during August and September, and it became the headquarters of IX Air Defense Command on 25 August.[12] The fighter planes flew support missions during the Allied campaign in Central and Eastern France, patrolling roads in front of the advancing ground forces; strafing German military vehicles and dropping bombs on gun emplacements, anti-aircraft artillery and concentrations of German troops.

The combat units moved out by the end of September, and Rennes Airport was used as a supply and maintenance depot for American aircraft for several months, before being returned to French civil control on 30 November 1944. Completely reconstructed after the war, the airport returned to its normal civil use.[citation needed] Some World War II bomb craters can still be seen in grassy areas north of the main runway.

Facilities

[edit]

The main runway can be used by aircraft with up to around 180 passengers, and it is best fitted for middle-range flights. For cargo transportation services, it is suitable for planes like Boeing up to the 757 and the 767, the Airbus A310, or the Ilyushin IL-76. It is equipped with an ILS. The secondary paved runway is suitable for light motorized planes (business and leisure).

A controversial long-time project to build a large airport near Nantes, the Aéroport du Grand Ouest, some 80 km to the south of Rennes is still in an uncertain state.[citation needed] That airport was planned to serve both cities. It would require the building of faster and more frequent transit services to both cities and to their existing airports, through the modernization of the existing regional Rennes–Nantes railway link through Redon, and the interconnection with their fast TGV railway stations. On 17 January 2017, the French government decided to definitely cancel the project for this new airport, and allow credits to help development of Rennes airport.[citation needed]

Airlines and destinations

[edit]

Passenger

[edit]
AirlinesDestinations
Aer Lingus Seasonal: Dublin
Air France Lyon, Paris–Charles de Gaulle
Seasonal: Ajaccio, Bastia, Biarritz, Calvi, Figari, Marseille, Nice
easyJet London–Gatwick, Nice, Toulouse
Finist'air Seasonal: Belle Île
KLM Amsterdam[13]
Lufthansa Frankfurt[14]
Transavia Marrakesh
Twin Jet Toulouse[15]
Volotea Marseille
Seasonal: Montpellier–Méditerranée (begins 7 November 2024)[16]

Cargo

[edit]
AirlinesDestinations
UPS Airlines[17] Cologne/Bonn, Paris–Charles de Gaulle

Statistics

[edit]
Annual passenger traffic at RNS airport. See Wikidata query.

See also

[edit]

References

[edit]

Общественный достояние This article incorporates public domain material from the Air Force Historical Research Agency

  1. ^ «Новый рекордный трафик в Ренне в 2016 году | Air Journal» . 11 февраля 2017 года.
  2. ^ «Результаты деятельности французских аэропортов 2018 года» (PDF) . Аэропорт . Получено 31 августа 2019 года .
  3. ^ Lfrn- Ренн Сен-Жак . AIP из Французской авиационной информации , с 5 сентября 2024 года.
  4. ^ Jump up to: а беременный Люфтваффе, 1933–45
  5. ^ Идентификационные коды единиц Люфтваффе 1939 - 1945
  6. ^ Документ USAFHRA 00221903
  7. ^ Документ USAFHRA 00083353
  8. ^ Получен из информации в фильме USAAF «Target для сегодня» (доступно по адресу https://www.youtube.com/watch?v=KKGL7VUC2A4 )
  9. ^ Документ USAFHRA 00233753
  10. ^ Джонсон, Дэвид С. (1988), Авиационные силы армии США Континентальные аэродромы (ETO), день до дня; Исследовательский отдел, Центр исторических исследований ВВС США, Максвелл AFB, Алабама.
  11. ^ IX Инженер команды Eto Airpelds, аэродром
  12. ^ Маурер, Маурер. Боевые подразделения ВВС во Второй мировой войне. Максвелл АФБ, Алабама: Управление истории ВВС, 1983. ISSBN   0-89201-092-4 .
  13. ^ «KLM добавляет Ренн в свою европейскую сеть» .
  14. ^ «Lufthansa: Забронируйте сейчас на лето» . 14 декабря 2021 года.
  15. ^ «Дополнения сети Twinjet NS23» . Aeroroutes . Получено 18 мая 2023 года .
  16. ^ "Volotea NW24 Сетевые добавления - 11AUG24" .
  17. ^ airlineroutemaps.com Получено 23 августа 2020 г.
[ редактировать ]

СМИ, связанные с аэропортом Rennes-Сен-Жак в Wikimedia Commons

Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 0b2a5acbbaadd1e272c3ab1c08dcfce3__1724576340
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/0b/e3/0b2a5acbbaadd1e272c3ab1c08dcfce3.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Rennes–Saint-Jacques Airport - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)